abonnement Unibet Coolblue
pi_201426168
Hey allemaal,

Ik maak om de week, soms wat vaker, zelf brooddeeg. Vaak gewoon een wit of bruin busbrood. Soms iets volkorens, of suikerbrood.

Nu kneed ik nog trouw met de hand, maar ik zoek een alternatief.

Ik heb online rondgekeken, oa naar de test op t broodbakforum, waar ze eigenlijk zeggen dat je een spiraalkneder moet nemen, een famag griletta bijvoorbeeld, of een Maxima.

Een broodbakmachine alleen voor het kneden is een goedkoop alternatief, maar dat voelt een beetje tegenstrijdig.


Voor zo'n spiraalkneder bak ik veel te weinig voor heb ik t idee, die staat dan vooral in de weg de meeste tijd.

Ik zou dan liever een planeetmenger nemen, of een keukenmachine zoals een Kenwood Chef of een Ankarsrum, zodat ik er ook nog mee uit de voeten kan voor beslag, room en dergelijke. Maar zijn die wel bestand tegen wekelijks deeg maken.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe vaak maak je brooddeeg, en waarin, en hoe lang houdt dat ding het al vol?
pi_201426789
Wij hebben twee stuks: een Maxima Planeetmenger en een Kenwood Prospero (dat krijg je als je twee huishoudens samenvoegt).
Voor brooddeeg is de Maxima absoluut superieur. Afgezien van de maximale hoeveelheid deeg, heb je bij de Prospero telkens het gevoel dat die dit op termijn niet gaat overleven. Daarnaast is de Maxima door de directe aandrijving ook nog eens veel stiller waardoor je hem prima langere tijd iets kunt laten kneden zonder de neiging te krijgen om de keuken uit te vluchten.
Nadeel de van de maxima is wel dat hij loodzwaar is en kleine hoeveelheden niet zo goed gaan. Voor even een paar eiwitten kloppen of om wat slagroom te maken is dat ding gewoon veel te groot.

Die maxima heb ik ondertussen al een kleine 10 jaar, denk ik. Maar ik maak tegenwoordig niet meer zoveel brood, hij wordt misschien 1x/maand gebruikt voor iets.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201428362
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 14:26 schreef stavromulabeta het volgende:
Wij hebben twee stuks: een Maxima Planeetmenger en een Kenwood Prospero (dat krijg je als je twee huishoudens samenvoegt).
Voor brooddeeg is de Maxima absoluut superieur. Afgezien van de maximale hoeveelheid deeg, heb je bij de Prospero telkens het gevoel dat die dit op termijn niet gaat overleven. Daarnaast is de Maxima door de directe aandrijving ook nog eens veel stiller waardoor je hem prima langere tijd iets kunt laten kneden zonder de neiging te krijgen om de keuken uit te vluchten.
Nadeel de van de maxima is wel dat hij loodzwaar is en kleine hoeveelheden niet zo goed gaan. Voor even een paar eiwitten kloppen of om wat slagroom te maken is dat ding gewoon veel te groot.

Die maxima heb ik ondertussen al een kleine 10 jaar, denk ik. Maar ik maak tegenwoordig niet meer zoveel brood, hij wordt misschien 1x/maand gebruikt voor iets.
Dank je wel! Fijn om te horen dat zo'n ding bij regelmatig of licht gebruik in ieder geval een jaar of 10 mee kan gaan als je brooddeeg maakt. Is dat de Maxima mpm7, of iets soortgelijks? En gebruik je hem nog wel voor andere dingen, beslag en dergelijke, of is dat ook niet zo praktisch? Voor slagroom oid vind ik de handmixer prima, maar het zou wel mooi zijn als het niet alleen voor deeg te gebruiken is.
pi_201429052
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 16:15 schreef kamehameha het volgende:

[..]
Dank je wel! Fijn om te horen dat zo'n ding bij regelmatig of licht gebruik in ieder geval een jaar of 10 mee kan gaan als je brooddeeg maakt. Is dat de Maxima mpm7, of iets soortgelijks? En gebruik je hem nog wel voor andere dingen, beslag en dergelijke, of is dat ook niet zo praktisch? Voor slagroom oid vind ik de handmixer prima, maar het zou wel mooi zijn als het niet alleen voor deeg te gebruiken is.
Het is inderdaad een mpm7, mogelijk wel een wat ouder model dan nu. Het zijn professionele machines, bedoeld voor zwaar dagelijks gebruik. Dus bij huis-tuin-en-keuken-gebruik zou die niet alleen 10 jaar maar een leven lang mee moeten gaan.

Voor beslag is hij prima. Het probleem met eiwitten en slagroom is vooral dat ik normaliter 3 of 4 eiwitten of 200 ml slagroom wil opkloppen, waar die veel te groot voor is. Dan blijft alles overal een beetje hangen en hou je uiteindelijk niets over. Als je 30 eiwitten of een liter slagroom wilt opkloppen, wordt het al een ander verhaal.

Je kunt hem prima voor
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 20 september 2021 @ 10:01:22 #5
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201437875
Ik heb deze Kitchenaid

Bevalt uitstekend, kneed brood, slaat eiwit en slagroom, beslag en mengt deeg. Er zijn opzetstukken bij verkrijgbaar zoals pastamakers of gehaktmolen.
pi_201439338
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 10:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik heb deze Kitchenaid
[ afbeelding ]
Bevalt uitstekend, kneed brood, slaat eiwit en slagroom, beslag en mengt deeg. Er zijn opzetstukken bij verkrijgbaar zoals pastamakers of gehaktmolen.
Mooi apparaat inderdaad! Scheen niet zo heel goed uit een test te komen, gek genoeg minder goed dan de KitchenAid 6.9 liter. Fijn om te horen dat het er dus toch ook gewoon goed mee zou moeten kunnen. Ik vind de 6.9 liter een hap te groot voor wat ik er mee doe.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')