abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201425112
Hey allemaal,

we hebben een laminaatvloer gelegd op de eerste verdieping, en moeten de boel nog afwerken bij de trap. Een deel van de vloer eindigt bij de eerste traptrede, en het andere deel zit in het trapgat.

Wat voor profiel kunnen we hiervoor het beste gebruiken denken jullie? Zie foto:

pi_201425437
Metalen profieltje, soort drempeltje.

Is die ramp voor je rollator?
pi_201425717
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 12:10 schreef Sfancta het volgende:
Metalen profieltje, soort drempeltje.

Is die ramp voor je rollator?
Aanbevolen door de verkopert, maar eigenlijk struikel je eerder sneller.

Heb je een naam voor zo'n profiel? Ik ken de f en l vorm, maar die gaan altijd over het randje, en dat lukt hier door de trap niet.
pi_201425790
U, of y.
pi_201425957
Waar dient die witte kooi voor?
pindazakje
pi_201426309
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 13:03 schreef Hyaenidae het volgende:
Waar dient die witte kooi voor?
Voor zijn vrouw die nu rechtsonder in foto staat.
pi_201426517
Haha dank jullie wel allemaal! Ik zal eens op die letters gaan zoeken.

Het hek is voor de kleinste die anders misschien de trap af besluit te kruipen. Vast overbodig, maar we hadden hem nog liggen.
pi_201429988
Hier zelfde situatie.

Mooi hoekprofiel 15x15 waar een stukje uit gezaagd bij de trapboom.

Schuif je er mooi overheen, in je laminaat schroeven of plakken.
Laat die handjes wapperen!
pi_201430243
Komt er ook nog laminaat op de bovenste trede? Anders wordt dit een struikelrandje bij naar boven lopen. Die trap had een paar mm hoger geplaatst moeten worden vind ik. Dit is niet mooi en heel gevoelig voor struikelen.
pi_201430282
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 18:19 schreef qajariaq het volgende:
Komt er ook nog laminaat op de bovenste trede? Anders wordt dit een struikelrandje bij naar boven lopen. Die trap had een paar mm hoger geplaatst moeten worden vind ik. Dit is niet mooi en heel gevoelig voor struikelen.
Het hekje totaal niet nee.
Je valt van de bovenste tree en dan val je weer over dat hekje, en uiteindelijk sta je gewoon weer recht.
pi_201430756
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 17:59 schreef Gieliovd het volgende:
Hier zelfde situatie.

Mooi hoekprofiel 15x15 waar een stukje uit gezaagd bij de trapboom.

Schuif je er mooi overheen, in je laminaat schroeven of plakken.
Zou een hoekprofiel hier werken? Er zit tussen trap en verdiepingsvloer geen/nauwelijks ruimte.

Ik denk nu aan zoiets:

Al weet ik niet of daar aan de onderkant een plakstrip zit oid. Schroeven zie ik niet zo gauw lukken, want dat moet dan onder de al gelegde vloer?
pi_201430779
quote:
Nee in principe niet. Zoals het nu ligt hebben we er geen last van, qua struikelen of iets dergelijks.
pi_201430833
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 19:05 schreef kamehameha het volgende:

[..]
Zou een hoekprofiel hier werken? Er zit tussen trap en verdiepingsvloer geen/nauwelijks ruimte.

Ik denk nu aan zoiets:

[ afbeelding ]

Al weet ik niet of daar aan de onderkant een plakstrip zit oid. Schroeven zie ik niet zo gauw lukken, want dat moet dan onder de al gelegde vloer?
Vandaar een stukje eruit gezaagd bij de trapboom, daar zit aan de voorzijde niets, bovenzijde wel.

Die U kan ook, hoe dan ook zul je je vloer moeten vastzetten, anders wipt hij omhoog als je blijft haken.
Laat die handjes wapperen!
pi_201432599
quote:
Komt er ook nog laminaat op de bovenste trede?
Dit lijkt mij ook eigenlijk het mooiste, doorleggen tot eind van de trede en mooi afronden. Zo ziet het er een beetje vreemd uit. Krijg je een mooier verloop. Het deel in het trapgat mooi latje tegenaan lijmen.
Je zou ook nog zoals het nu is, de laatste plank naar de trede aan de onderzijde wat af kunnen schaven, dat ie wat dunner dunner is bij de overgang.
pi_201436811
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 19:12 schreef Gieliovd het volgende:

[..]
Vandaar een stukje eruit gezaagd bij de trapboom, daar zit aan de voorzijde niets, bovenzijde wel.

Die U kan ook, hoe dan ook zul je je vloer moeten vastzetten, anders wipt hij omhoog als je blijft haken.
Heb je 'r misschien een foto van? Ben wel benieuwd hoe dat eruit komt te zien.

Ja. de boel moet inderdaad vast worden gezet. Geen idee of een plakstrip oid daar genoeg voor is, of dat het schroeven/boren wordt, en of daar nu nog plek voor is om erbij te komen.
pi_201436909
Een beetje dubbelzijdig tape onder de laatste plank laminaat, goed op de ondervloer drukken zodat de plank niet meer ophoog wipt. Eventueel tussen de ondervloer en het daaronder liggende materiaal even wat dubbelzijdig tape.

Dan de rand van laminaat afwerken met een klein aluminium hoek-profiel, zijn in alle soorten en maten te koop in de bouwmarkt.

Laminaat doorleggen op de bovenste trede zou ik niet doen, wordt de laatste trede weer een centimeter hoger van en dat loopt niet lekker op een trap. Over dit randje struikel je niet zo snel.
aka Joel_87
pi_201438444
https://www.google.com/search?q=laminaat+eindprofiel

Kijk dan even bij afbeeldingen, dan zie je legio mogelijkheden van profielen onder verschillende noemers. Eind/sluit/hoek/overgang etc. etc. Wat je het best uitkomt kun je plaatsen bij de trede. Je hebt ze om te verschroeven dan wel met plakstrip.

Langs de wand gewoon een houten hoeklatje eventueel op kleur brengen.

Dat hekje met die dikke drempel is idd vragen om ongelukken, 1 x verkeerd struikelen en je botst met de bullus de trap af. Meet even de diameter van die staander van de trap. Neem dan 2 pijpbeugels van dezelfde diameter of bij benadering iets groter met rubber inlage, die klem je daar op de trap en bevestig je daaraan het poortje. Hetzelfde kun je doen bij de trap naar boven.

[ Bericht 18% gewijzigd door Watuntrik op 20-09-2021 11:05:15 ]
pi_201439326
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 10:54 schreef Watuntrik het volgende:
https://www.google.com/search?q=laminaat+eindprofiel

Kijk dan even bij afbeeldingen, dan zie je legio mogelijkheden van profielen onder verschillende noemers. Eind/sluit/hoek/overgang etc. etc. Wat je het best uitkomt kun je plaatsen bij de trede. Je hebt ze om te verschroeven dan wel met plakstrip.

Langs de wand gewoon een houten hoeklatje eventueel op kleur brengen.

Dat hekje met die dikke drempel is idd vragen om ongelukken, 1 x verkeerd struikelen en je botst met de bullus de trap af. Meet even de diameter van die staander van de trap. Neem dan 2 pijpbeugels van dezelfde diameter of bij benadering iets groter met rubber inlage, die klem je daar op de trap en bevestig je daaraan het poortje. Hetzelfde kun je doen bij de trap naar boven.
Dat is een hele goeie tip van die pijpbeugels! We hebben ons destijds rot gezocht naar een goede oplossing voor traphekjes bij ons type trap, en kwamen toen hierop uit. Maar het blijft inderdaad wat gevaarlijk met deze constructie. Gelukkig is de jongste druk bezig om op en af te gaan, dus kunnen we hopelijk ook snel zonder dit hulpmiddel :)
pi_201441906
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 12:10 schreef kamehameha het volgende:
Dat is een hele goeie tip van die pijpbeugels!
^O^
Is alleen geen gangbaar bouwmarkt maatje, maar bij Warmte service, Plieger of Vihamij en overige kun je ze wel krijgen. Daarmee kun je met behuld van draadstang en balkje of profieltje, eventueel stukje pijp over de draadstang voor de afwerking wel een constructie verzinnen waar je het poortje op krijgt gefikst.

Kijk anders eens waar ze Müpro in de collectie hebben (Mekado voor grote jongens)
https://www.muepro.nl/Onlineshop/Bevestigingstechniek/

Of Fischer of Flamco.
pi_201562490
@kamehameha ik ben wel benieuwd hoe je dit hebt aangepakt en wat het eindresultaat is?

Wij zitten bij ons thuis namelijk een beetje met hetzelfde probleem, maar nu twijfelen we hoe we dit het beste kunnen aanpakken.
[Jenisport](https://www.facebook.com/jenisport)
pi_201562584
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 12:38 schreef kamehameha het volgende:

[..]
Aanbevolen door de verkopert, maar eigenlijk struikel je eerder sneller.

Heb je een naam voor zo'n profiel? Ik ken de f en l vorm, maar die gaan altijd over het randje, en dat lukt hier door de trap niet.
Google even op 'overgangsprofiel laminaat'.
pi_201562700
Kun je uitleggen wat de situatie precies is @Castiell ? Zo kan ik namelijk beter inschatten wat precies het probleem is en hoe je dit het beste kunt aanpakken
Maxwell
pi_201562716
Gewoon dit soort dingen toch? Zijn verschillende van, ook die verschillen in hoogte kunnen wegwerken.

Facts don't care about your feelings
pi_201562807
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:16 schreef Castiell het volgende:
@:kamehameha ik ben wel benieuwd hoe je dit hebt aangepakt en wat het eindresultaat is?

Wij zitten bij ons thuis namelijk een beetje met hetzelfde probleem, maar nu twijfelen we hoe we dit het beste kunnen aanpakken.
Hi @maxwell450

Bedankt voor je snelle reactie!

Het probleem is als volgt:
In het ouderlijk hebben we besloten om wat dingetjes te verbouwen. Er is namelijk eigenlijk nog nooit echt wat aan het huis gedaan en nu m’n ouders wat ouder worden moeten er toch wel wat dingetjes gedaan worden. Bijvoorbeeld de vloer.

Op de begane grond liggen tegels die nog goed zijn. Deze vloer hoeft daarom ook niets aan gedaan te worden, maar op de eerste verdieping willen m’n ouders graag een andere vloer en ook graag vloerverwarming laten plaatsen. Dit is ook echt wel nodig, want het laminaat dat hier nu ligt is echt einde oefening. Zelf heb ik enige kluservaring dus het laminaat dat er nu ligt wil ik zelf proberen te verwijderen.

Ik heb alvast wat zaken opgemeten en wanneer het lijkt net niet lekker te passen als we richting de trap gaan. De trap is op dit moment namelijk gestoffeerd en dat sluit niet lekker aan. De situatie is dan vrij vergelijkbaar met die van @kamehameha. Ik ben nu een beetje inspiratie aan het opdoen voor hoe ik dit het mooiste kan wegwerken.

Hoop dat jullie misschien wat advies hebben?
pi_201562813
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 11:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Gewoon dit soort dingen toch? Zijn verschillende van, ook die verschillen in hoogte kunnen wegwerken.

[ afbeelding ]
Maar dit kan niet de koppeling zijn tussen laminaat en vloerbedekking toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')