abonnement Unibet Coolblue
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 18 september 2021 @ 23:45:44 #1
269689 crew  Viv
pi_201421129
Waar geen reden is - Yiyun Li



In samenwerking met Uitgeverij Nieuw Amsterdam, recensie geschreven door @livelink - waarvoor dank!

Het boek beschrijft het gesprek tussen een moeder en haar 16-jarige zoon (in het boek Nikolai genoemd), die 3 maanden eerder zelfmoord heeft gepleegd.

Het gesprek vindt plaats in een tijdloze wereld, of zoals ze het zelf schrijft: “In dit verhaal komen het kind Nikolai en zijn moederlief bijeen in een wereld, die niet nader wordt geduid in tijd en ruimte. Het was niet een wereld van goden of geesten. En het was ook niet een wereld die ik had gefantaseerd; zelfs mijn dromen waren aards en vastgeklonken aan de werkelijkheid. Het was een wereld bestaande uit woorden, niets anders dan woorden. Geen beelden, geen geluiden”.

En het is lastig te omschrijven, maar tijdens het lezen word je inderdaad helemaal meegetrokken in de woorden en in de betekenis van woorden. Tijdens het lezen had ik ook heel sterk het gevoel dat elk woord belangrijk was en begrepen moest worden. Het las daarmee niet makkelijk weg. Ik moest echt af en toe stoppen en ik las dingen opnieuw om de betekenis echt te doorgronden.

Wat sterk naar voren komt in het boek is het enorme verdriet en de onmacht om echt te begrijpen waarom Nikolai zelfmoord heeft gepleegd. Daar kun je ook niet achter komen, want zowel de vragen als antwoorden komen van de moeder en zij heeft de antwoorden ook niet. Wel geeft het een mooi beeld van hun leven samen; het gesprek is eigenlijk een voortzetting van hun eerdere gesprekken en discussies. Wat bij mij ook wel herkenning bracht als het gaat om discussies die ik zelf heb met mijn puberkinderen.

Ik vond het een mooi boek en ik zal het zeker herlezen. Het is wel echt een boek voor mensen die van taal houden. Zo gaat een steeds terugkerende discussie over de liefde van Nikolai voor bijvoeglijke naamwoorden, terwijl de moeder meer houdt van zelfstandige naamwoorden. In die discussies wordt dan ook het gebruik van elk bijvoeglijk naamwoord geanalyseerd.

Op de achterkant stond een quote van Esquire: ‘Hartverscheurend, gedurfd en anders dan alles wat je ooit hebt gelezen’.

En daar sluit ik me volledig bij aan!

quote:
Uitgeverij: Nieuw Amsterdam
Auteur: Yiyun Li
Titel: Waar geen reden is
Oorspronkelijke titel: Where Reasons End
Vertaling: Manon Smits
Omvang: 144 pagina's
Prijs: ¤ 20,- (Hardcover), ¤ 12,99 (E-book)
ISBN: 9789046828434
Verschijning: 9 september 2021
Bekroond met de PEN Award in 2020
Het boek is hier te koop: Hardcover | E-book
pi_201447088
Mooie review. ^O^
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')