abonnement Unibet Coolblue
pi_201412638
Ik woon in een rijtjeswoning, in het midden van de reeks van drie huizen.
We hebben een overkapping over de gehele breedte van het huis.
Tussen de woningen staat een 35 meter lange schutting.

De buren hebben aan hun kant van de zijkant van onze overkapping een korte schutting (enkele panelen) geplaatst.
Ik ben nu bezig om de zijkant van de schutting dicht te maken met rabatdelen, omdat we de schutting gaan laten sluiten dmv glaspuien (gekocht, nog niet geleverd) en dan ook in de winter kunnen gebruiken als tuinkamer etc.

De bovenkant van de overkapping is gesloten via een soort van raam, en daaronder heb ik een raamwerk gemaakt waar de rabatdelen tegen aan komen. Het raamwerk komt dus NIET tegen de schutting van de buren. De buurvrouw (75) die er nu woont vindt het allemaal prima, maar goed binnen nu en een paar jaar zal zijn denk ik hier niet meer wonen. Ze is mentaal en fysiek fors in achteruitgang.

In het midden van het raamwerk staat een betonnen paal van de schutting. Hier heb ik ook niks op bevestigd.
Maar stel er komen later eens nieuwe buren die willen gaan aanbouwen .... hoe zit het dan met deze paal als ze die willen verwijderen?
Trekken ze die om (uit het beton) dan wordt mijn hele rabatdelen raamwerk verwoest, evenals als de bestrating die ik vorig jaar nieuw heb laten leggen.

Kun je in zo'n gevoel bv dan vragen of ze de schuttingpaal willen afzeggen ipv uit de grond willen trekken?
Of mogen ze, omdat dat korte schutting met paal op hun grondgebied staat, gewoon eruit trekken en maakt het niet als dat hier schade aanricht?

De rede dat ik dit vraag is omdat mijn vrouw gisteren mensen in de buurvrouw's tuin hebben horen praten die het erover hadden dat het een ideale plek is om een aanbouw te maken en het huis met 2,5 a 3 meter te verlengen.
Wij hebben een koophuis, andere kant de buren ook maar betrokken buurvrouw huurt particulier (mogelijk waren de mensen in haar tuin van deze de particuliere verhuur firma)
pi_201413094
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 13:12 schreef hartloper het volgende:
Kun je in zo'n gevoel bv dan vragen of ze de schuttingpaal willen afzeggen afzagen ipv uit de grond willen trekken?
Natuurlijk.

quote:
Of mogen ze, omdat dat korte schutting met paal op hun grondgebied staat, gewoon eruit trekken en maakt het niet als dat hier schade aanricht?
Gezond verstand zegt me dat je geen schade aan andermans eigendom mag maken. En fatsoenlijke mensen lossen dat fatsoenlijk op.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201413137
- nvm, ik kan niet lezen -
pi_201413600
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 13:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
- nvm, ik kan niet lezen -
Heb je een link @TheFreshPrince waar NVM er meer over verteld
pi_201413746
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 14:41 schreef hartloper het volgende:

[..]
Heb je een link @:TheFreshPrince waar NVM er meer over verteld
Hij bedoelt nevermind :D
pi_201413995
In wie zijn tuin staat die paal?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201414307
Indien de paal op de erfgrens staat is hij van beide. Dus mag hij niet zomaar verwijderd worden zonder jouw toestemming. Indien deze op de buren hun grond staat mag je er zonder hun toestemming geen raamwerk aan vastmaken. En mogen ze doen met de paal wat ze willen.
pi_201414863
Wat een gezeur, in welk deel van het land woon je?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_201417949
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 15:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
In wie zijn tuin staat die paal?
Buren

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 15:36 schreef Delenlill het volgende:
Indien deze op de buren hun grond staat mag je er zonder hun toestemming geen raamwerk aan vastmaken
Raamwerk is bevestigd onder de overkapping, welke op mijn grond staat

quote:
1s.gif Op zaterdag 18 september 2021 16:43 schreef halfway het volgende:
in welk deel van het land woon je?
Brabant
pi_201418003
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 20:54 schreef hartloper het volgende:

[..]
Buren
[..]
Raamwerk is bevestigd onder de overkapping, welke op mijn grond staat
[..]
Brabant
Dan regel je dat met een kop koffie of een biertje, of ben je import?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 18 september 2021 @ 21:15:56 #11
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201418381
Als de paal 100% op de grond v/d buren staat, en niet op de erfgrens, dan mag je er niet tegenaan of op bouwen.

Doe je dat wel, dan moet je niet janken als ze straks komen of je ermee wilt stoppen (en de boel wilt afbreken)

Ze mogen niet schade aan jouw eigendom veroorzaken bij het weghalen van die paal (maar ze mogen wel losmaken wat eraanvast zit. Het is tenslotte hun paal.

Dus bouw of helemaal op eigen grond, of bouw iets stevigs op de erfscheiding.
Dum de dum
pi_201423099
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 21:15 schreef Fe2O3 het volgende:.
Dus bouw of helemaal op eigen grond, of bouw iets stevigs op de erfscheiding.
Dan wordt het wel gemeenschappelijk eigendom. En wel toestemming van de buren nodig. En in principe gedeelde kosten voor aanschaf en onderhoud.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201423293
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 21:15 schreef Fe2O3 het volgende:
Als de paal 100% op de grond v/d buren staat, en niet op de erfgrens, dan mag je er niet tegenaan of op bouwen.

Doe je dat wel, dan moet je niet janken als ze straks komen of je ermee wilt stoppen (en de boel wilt afbreken)

Ze mogen niet schade aan jouw eigendom veroorzaken bij het weghalen van die paal (maar ze mogen wel losmaken wat eraanvast zit. Het is tenslotte hun paal.

Dus bouw of helemaal op eigen grond, of bouw iets stevigs op de erfscheiding.
Er is niks aan hun paal gemaakt.
Fijn dat er geen schade gemaakt mag
pi_201610173
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 15:36 schreef Delenlill het volgende:
zonder hun toestemming geen raamwerk aan vastmaken
Het raamwerk zit niet aan de paal.
De paal is helemaal vrij.

Probleem wordt als ze ooit de paal zouden willen verwijderen en deze om gaan trekken, dat je dan bij mij alles kapot trekt. Zouden ze hem afslijpen tot op de grond is er niks aan de hand.

Of moet je sowieso bepaald aantal X van elkaar af blijven bij een aanbouw?

Vrouw dacht een paar cm over te kopen van het kadaster, maar dat lijkt mij niet kunnen :)

[ Bericht 7% gewijzigd door hartloper op 02-10-2021 21:44:32 ]
  zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:53:26 #15
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_201611787
Je mag een uitbouw bouwen op de erfgrens.
Als de dan ontstane muur een buitenmuur is, is die muur 100% eigendom van de eigenaar van de buitenmuur.
De buren mogen dan niets aan deze muur hangen, enz.

Als de dan ontstane muur een binnenmuur is, is die muur gelijke eigendom van beide eigenaren (dus 50%).

Voor zo'n uitbouw heb je echter wel een vergunning nodig en is overleg met de buren een must.

Daarom zie je ook vaak dat meerdere huizen tegelijk een soortgelijke verbouwing gaan uitvoeren. Dan heeft iedereen evenveel profijt.
pi_201612614
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 21:36 schreef hartloper het volgende:

[..]
Het raamwerk zit niet aan de paal.
De paal is helemaal vrij.

Probleem wordt als ze ooit de paal zouden willen verwijderen en deze om gaan trekken, dat je dan bij mij alles kapot trekt. Zouden ze hem afslijpen tot op de grond is er niks aan de hand.

Of moet je sowieso bepaald aantal X van elkaar af blijven bij een aanbouw?

Vrouw dacht een paar cm over te kopen van het kadaster, maar dat lijkt mij niet kunnen :)
Zoals aangegeven mogen ze niet zomaar schade toebrengen aan jouw raamwerk. Ik weet niet hoe het zit indien je met je raamwerk het bijna onmogelijk gemaakt hebt voor hun om de paal op een normale manier te verwijderen. Maar dat moet dan wel een hele rare situatie zijn.
pi_201616129
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 22:53 schreef FF het volgende:
Als de dan ontstane muur een buitenmuur is, is die muur 100% eigendom van de eigenaar van de buitenmuur.

Voor zover ik weet is ie dan mandelig.
  woensdag 6 oktober 2021 @ 23:59:42 #18
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_201666058
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 12:59 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Voor zover ik weet is ie dan mandelig.
Nope.
quote:
Wanneer een muur op de erfgrens slechts aan één zijde is bebouwd is geen sprake van een mandelige muur. Ook al zorgt de muur aan de onbebouwde zijde voor een beschut gedeelte van diens terrein.[6] Dit is alleen anders als er op grond van artikel 5:60 BW mandeligheid is afgesproken. Als er niets anders is afgesproken wordt zo’n muur door horizontale natrekking eigendom van de eigenaar van de bebouwde zijde.
Bron: https://www.rechtenvastgo(...)lige-muur-fundering/

Zie ook de verwijzing onder [6] https://uitspraken.rechts(...)NL:RBROT:2009:BJ5748
pi_201667071
quote:
OK, heb ik dat altijd verkeerd voor ogen gehad. Ik heb twee van die muren, zowel een onbebouwde als bebouwde zijde. Goed om te weten hoe de verdeling dan is voor als iemand wel er iets aan vast wil zetten.
  donderdag 7 oktober 2021 @ 19:50:42 #20
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_201673985
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 08:26 schreef qajariaq het volgende:

[..]
OK, heb ik dat altijd verkeerd voor ogen gehad. Ik heb twee van die muren, zowel een onbebouwde als bebouwde zijde. Goed om te weten hoe de verdeling dan is voor als iemand wel er iets aan vast wil zetten.
Drie keer raden waarom ik het wel weet ;)
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 7 oktober 2021 @ 20:19:11 #21
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_201674479
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 21:36 schreef hartloper het volgende:
Het raamwerk zit niet aan de paal.
De paal is helemaal vrij.

Probleem wordt als ze ooit de paal zouden willen verwijderen en deze om gaan trekken, dat je dan bij mij alles kapot trekt.
Staat die paal dan onder jouw deel van de overkapping? Anders zie ik niet hoe ze hem kunnen omverhalen en daarbij jouw raamwerk beschadigen, terwijl er niets aan bevestigd is.

Heb je foto's van de situatie?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_201676004
quote:
0s.gif Op donderdag 7 oktober 2021 20:19 schreef Rewimo het volgende:

[..]
Staat die paal dan onder jouw deel van de overkapping? Anders zie ik niet hoe ze hem kunnen omverhalen en daarbij jouw raamwerk beschadigen, terwijl er niets aan bevestigd is.

Heb je foto's van de situatie?
Paal niet.
Overkapping wel. Raamwerk ook.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')