abonnement Unibet Coolblue
pi_201402414
Ik wil een paar koolmonoxide meters aanschaffen. Ik ben al een tijdje bezig met research maar ik kom telkens een tegenstrijdigheid tegen. Ik lees vaak dat je een CO melder in de badkamer moet hangen omdat daar 25% tot 35% van alle CO vergiftigingen zouden plaatsvinden. Ik lees ook in alle gebruikshandleidingen dat je de CO melder nooit in een vochtige ruimte moet hangen.
Kan iemand mij uitleggen of het wel/geen goed idee is om er een te plaatsen in de badkamer? En hoe hij dan evt het beste geplaatst kan worden? Zijn er speciale CO melders voor badkamers? Ik kan ze zo snel niet vinden.
  vrijdag 17 september 2021 @ 18:26:54 #2
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_201402422
Zolang je geen boiler o.i.d. in je badkamer hebt hangen is de kans op CO daar niet bijzonder groot toch?
pi_201402457
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:26 schreef Verbodsbord het volgende:
Zolang je geen boiler o.i.d. in je badkamer hebt hangen is de kans op CO daar niet bijzonder groot toch?
CO kan in elke ruimte ophopen. Je moet op meerdere plekken door het huis melders hangen, niet alleen bij cv/boiler maar ook in bijvoorbeeld woonkamer(zithoogte)/slaapkamer(lighoogte). Alleen de badkamer is mij onduidelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2021 18:35:34 ]
pi_201402639
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:31 schreef JorisDrie het volgende:

[..]
CO kan in elke ruimte ophopen. Je moet op meerdere plekken door het huis melders hangen, niet alleen bij cv/boiler maar ook in bijvoorbeeld woonkamer(zithoogte)/slaapkamer(lighoogte). Alleen de badkamer is mij onduidelijk.
Ik denk dat je een stapje verder moet denken: waar zit de bron bijvoorbeeld. Een melder in de badkamer lijkt me onnodig.
pi_201403402
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:47 schreef DW457 het volgende:

[..]
Ik denk dat je een stapje verder moet denken: waar zit de bron bijvoorbeeld. Een melder in de badkamer lijkt me onnodig.
De fout die mensen vaak maken is dat ze de focus leggen op de mogelijke bron. Het is zeker een goed idee om er een bij je CV ketel te hangen, maar de focus moet vooral liggen op de plekken waar de CO zich kan ophopen.
pi_201405684
Juin uit Eigen Tuin!
pi_201450170
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:38 schreef JorisDrie het volgende:

[..]
De fout die mensen vaak maken is dat ze de focus leggen op de mogelijke bron. Het is zeker een goed idee om er een bij je CV ketel te hangen, maar de focus moet vooral liggen op de plekken waar de CO zich kan ophopen.
Ligt aan je ruimte, hier staan alle ventilatieroosters vrijwel het hele jaar open op de slaapkamers en woonkamer dus daar kan sowieso niks ophopen. In de badkamer gaat tijdens douchen een raam open. Heb m alleen op zolder hangen.
pi_201450366
Je ventileert je badkamer toch bij gebruik. Ik denk dat als daar geen verbrandingstoestel hangt de kans erg klein is dat het daar op hoopt.
pi_201450401
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:38 schreef JorisDrie het volgende:

[..]
De fout die mensen vaak maken is dat ze de focus leggen op de mogelijke bron. Het is zeker een goed idee om er een bij je CV ketel te hangen, maar de focus moet vooral liggen op de plekken waar de CO zich kan ophopen.
Je hebt er blijkbaar al goed over nagedacht dus ik zou er 1 ophangen in alle ruimtes incl je tuinhuisje en/of schuur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201458841
Tijdens douchen en badderen staat de mechanische ventilatie in de badkamer toch op de hoge stand? Je moet een hele flinke bron hebben wil zich er dan nog een schadelijke hoeveelheid CO kunnen ophopen.

En ja, als je een douche/badgeiser (of de cv-combiketel) in je badkamer hangt of de afvoerbuis van je gasgestookte waterverwarmer door je badkamer heen loopt, dan is er potentieel zo'n bron aanwezig.

Maar als je waterverwarmer buiten de badkamer hangt en er ook geen rookgasafvoer door je badkamer heen loopt (al dan niet in een afgetimmerde koof), dan is het risico op CO ophoping vrijwel nihil.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')