abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201402046
NOS: Vertrouwelijk advies: PvdA moet op zoek naar nieuwe kernboodschap.
https://nos.nl/l/2398117

Kortom, de PvdA moet op zoek naar een nieuwe pakkende kernboodschap.
Wat denk jij dat die kernboodschap zou moeten zijn voor de PvdA?
pi_201402089
Partij voor het gepeupel en de plebejers.

Nee zonder dolle.
Noeste arbeid moet lonen.

In ieder geval iets over het punt dat werkende Nederlanders minder belast moeten worden.
  vrijdag 17 september 2021 @ 17:58:49 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_201402128
Jij verwacht serieuze reacties op die vraag? Op FOK? Over een linkse partij?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_201402152
quote:
8s.gif Op vrijdag 17 september 2021 17:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Jij verwacht serieuze reacties op die vraag? Op FOK? Over een linkse partij?
Ja, ben jij de eerste die aftrapt met een serieuze reactie en zo de toon zet voor een goed topic?
pi_201402182
Dit past misschien beter hier:

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 12:13 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]
Ik denk dat het grote probleem is dat D66 en GL binnen hun gelederen geen mensen naar voren kunnen schuiven die een breder palet aan mensen in de samenleving kunnen aanspreken. De achterban is louter progressief, hoog opgeleid Nederland. Remember: 'Wie zijn die mensen?'.

Klaver loopt op het laatste moment bij onderhandelingen voor Rutte drie weg over het vluchtelingenbeleid, D66 maakt nu gigantisch veel heisa met CU over de medisch-ethische kwesties. Dit zijn breekpunten voor maar een beperkt deel van de kiezer.

Na de opkomst van LPF en de reeks aan populistische partijen die volgde, is er maar een partij die wel die potentie had om zowel hoog opgeleide, als ook lager opgeleide kiezers aan te spreken (en die potentie is er misschien nog steeds). PvdA. Samson lukte het, tegen een SP die met de volkse Roemer ook dichtbij was. Burgervader Cohen in mindere mate, mede om het theedrinken en de daarbij behorende grote linkse stempel van populistisch rechts. Van der Laan had hoogstwaarschijnlijk ook een heel groot deel van Nederland kunnen mobiliseren. Aboutaleb zou het ook moeten kunnen, maar zal bij een deel van de kiezers in dit sterk gepolariseerde land ook iets meer wrevel opwekken.

Een ding is zeker, in dit land gaat Kaag nooit meer zetels halen dan Rutte. Dan moeten partijen echt uit een ander vaatje tappen.

Of het moet van de extreemrechtse flank komen. De Baudet 2.0, ...
Maar idd lastig hier serieus over te praten, met al het gepeupel en de plebejers van FOK! die waarschijnlijk al in de startblokken staan voor de Baudet 2.0
  vrijdag 17 september 2021 @ 18:07:22 #6
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201402211
Fuck de elite!
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201402223
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:07 schreef Tyr80 het volgende:
Fuck de elite!
Hebben we hier te maken met een insider? Is dat de nieuwe kernboodschap van de PvdA, ja?
pi_201402248
'Geen gezeik, iedereen rijk'
pi_201402257
Andermans geld raakt nooit op
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 17 september 2021 @ 18:13:05 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_201402277
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:00 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ja, ben jij de eerste die aftrapt met een serieuze reactie en zo de toon zet voor een goed topic?
Ik heb de PvdA lang geleden achter me gelaten toen men instemde met het leenstelsel.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  vrijdag 17 september 2021 @ 18:13:21 #11
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201402279
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 17:55 schreef Hermanusvanurbanus het volgende:
Nee zonder dolle.
Noeste arbeid moet lonen.

In ieder geval iets over het punt dat werkende Nederlanders minder belast moeten worden.
Hier ben ik het wel mee eens. In ieder geval ff goed kijken naar de naam van de partij en terug naar dat punt.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator vrijdag 17 september 2021 @ 18:57:33 #12
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_201402783
Partij voor de werkloze
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  vrijdag 17 september 2021 @ 19:07:33 #13
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201402900
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:57 schreef Plompzakker het volgende:
Partij voor de werkloze
Ja, dat is het nu. In ieder geval in het publieke oog. Als ze zich bezig houden met de werkende mens tot aan de mkb als doelgroep tot laten we de natte vinger pakken 150.000 euro per jaar aan inkomsten dan kunnen ze zichzelf best leuk profileren, beetje van de VVD afsnoepen want die doen al tijden niets meer voor de kleinere zelfstandige. En dan op een wat socialere manier, misschien ook niet meteen de zwakkere in de samenleving verlaten maar wel de profiteurs, dus strenge maar eerlijke controles op fraude en verder wat harder voor het grootkapitaal (maar wel realistisch/pragmatisch blijven).
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  vrijdag 17 september 2021 @ 19:20:04 #14
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201403100
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:57 schreef Plompzakker het volgende:
Partij voor de werkloze
Dat imago heeft de SP.

PvdA is al jarenlang Partij voor de Allochtonen, dat is de reden waarom ze langzaam doodbloeden.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator vrijdag 17 september 2021 @ 19:23:39 #15
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_201403154
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:20 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat imago heeft de SP.

PvdA is al jarenlang Partij voor de Allochtonen, dat is de reden waarom ze langzaam doodbloeden.
De pvda is ook een soort sp light aan het worden.
Ook een reden waarom ze langzaam doodbloeden, elke linkse partij heeft ongeveer hetzelfde riedeltje en durft niet af te wijken van ook maar een van de heilige linkse standpunten.
Ik vind het overigens prima, ze maken elkaar steeds irrelevanter zo.
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_201403316
Tja, de arbeider bestaat niet meer en niemand wil daar meer mee geassocieerd worden. Daar hebben andere partijen in het buitenland met een vergelijkbare naam/geschiedenis ook last van. En de vakbonden ook.

Ik denk dat het lastig is om dat imago, we zijn er voor de arbeider (en dus niet voor iedereen die zich daar niet bij vindt passen, praktisch iedereen dus), aan te passen. Daarvoor is de geschiedenis van de partij te lang. De beste optie zou dus wat mij betreft in elk geval een naamswijziging zijn en dan zou ik gelijk fuseren met GL. Dan heb je ook gelijk een belangrijk thema: we gaan de energietransitie zo uitvoeren dat hij ook voor de armsten betaalbaar is. Een mooie combinatie tussen die 2 partijen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201403346
Persoonlijk vind ik de kernboodschap die Asscher introduceerde; bestaanszekerheid, helemaal niet zo gek. Zet er een straatvechter als Samson (die helaas is afgegleden tot laaf van Timmermans) vroeger was voor en je spreekt veel mensen aan.
pi_201403441
Partij voor de arbeid is het al lang niet meer, het is steeds meer een partij die opkomt voor de allochtonen en de arbeider vergeten is, die rol is overgenomen door de SP
  vrijdag 17 september 2021 @ 19:42:06 #19
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201403457
Ik heb me ook nooit "arbeider" gevoeld. Is inderdaad een gedateerde benaming.

Misschien kunnen ze de partij hernoemen naar SDP. Sociaal-Democratische Partij.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201403540
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:32 schreef Hanca het volgende:
Tja, de arbeider bestaat niet meer en niemand wil daar meer mee geassocieerd worden.
Of je nou papier schuift op een kantoor, je blijft een arbeider. Die als zodanig helemaal niet meer georganiseerd zijn zodat ze uitgekleed worden door de werkgever. Daar zou de PVDA wel iets in kunnen betekenen, het besef terugbrengen dat het gros en de bulk gewoon een onderbetaalde arbeider is. Ook U...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201403580
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:47 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Of je nou papier schuift op een kantoor, je blijft een arbeider. Die als zodanig helemaal niet meer georganiseerd zijn zodat ze uitgekleed worden door de werkgever. Daar zou de PVDA wel iets in kunnen betekenen, het besef terugbrengen dat het gros en de bulk gewoon een onderbetaalde arbeider is. Ook U...
Ik niet, ik heb geen baan ;)

En bij de term arbeider denk je gewoon niet aan een kantoorman die 3 keer per jaar naar het buitenland op vakantie kan, een eigen huis heeft en in elke kamer van zijn huis een tv. En ja, dat is het gros van de mensen tegenwoordig, ook het gedeelte dat ondermodaal verdient. De laag die vroeger wel PvdA stemde.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 17 september 2021 @ 19:58:39 #22
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_201403722
Iedereen in loondienst die minder dan een ton per jaar verdient is in principe een arbeider. Voor die groep mag de PvdA wel wat meer opkomen. Nu zijn ze de partij van het andermans geld uitgeven geworden.
  vrijdag 17 september 2021 @ 20:24:25 #23
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201404079
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:58 schreef Van_Poppel het volgende:
Iedereen in loondienst die minder dan een ton per jaar verdient is in principe een arbeider. Voor die groep mag de PvdA wel wat meer opkomen. Nu zijn ze de partij van het andermans geld uitgeven geworden.
Vanuit de oppositie?
pi_201404251
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 20:24 schreef VoMy het volgende:

[..]
Vanuit de oppositie?
Je kunt de PvdA natuurlijk prima beoordelen op de plannen die ze hebben, op de doorgerekende programma's en tegenbegrotingen. Om een partij te beoordelen hoeven ze die plannen niet uit te kunnen voeren.

Ik vind PvdA trouwens een prima partij. Met Asscher, die eerst Samsom een mes in de rug stak en daarna 4 jaar in debatten deed alsof er met Rutte niet te praten viel, terwijk hij als vice-premier er prima mee heeft gewerkt, heb ik dan weer niks.

Alleen: het is inderdaad net als bij het CDA wel wat onduidelijk geworden waar ze nu voor staan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 17 september 2021 @ 20:42:54 #25
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201404378
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:23 schreef Plompzakker het volgende:
De pvda is ook een soort sp light aan het worden.

De afgelopen 10 jaar zijn ze een VVD light.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201404499
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 17:51 schreef DarkwingDuck het volgende:
NOS: Vertrouwelijk advies: PvdA moet op zoek naar nieuwe kernboodschap.
https://nos.nl/l/2398117

Kortom, de PvdA moet op zoek naar een nieuwe pakkende kernboodschap.
Wat denk jij dat die kernboodschap zou moeten zijn voor de PvdA?
Het advies van de groep Van Dam is opzichtig een poging voor een sterfhuisconstructie om de partij voor te bereiden op een fusie. Het probleem is al eerder benoemd. Groen-links en D66 hebben het links en rechts progressieve deel van het electoraat al effectief verdeeld, daar is weinig winst te boeken, ook niet voor een fusiepartij.

Er is centrumlinks echter een flinke ruimte voor een Partij voor de Werknemer die zich richt op belangen van werkenden in loondienst en kleine ondernemers, eventueel met een gematigd mileugeluid. De focus die er nu is, is op zich prima. Wat de partij ontbeert is een handig mediateam en een vlotte partijleider die journalisten en populisten kan weglachen zodra die over asiel, migratie en woke topics beginnen.
  zaterdag 18 september 2021 @ 00:38:49 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201407830
Ik vind dat bestaanszekerheid eigenlijk ook helemaal zo slecht niet. Ik denk dat ze dat gewoon nog wat meer handen en voeten moeten geven. Het beter koppelen aan het verzorgen van betaalbare woningen, goede zorg voor iedereen en fatsoenlijke bescherming tegen armoede en uitbuiting. Voor de groep mensen voor wie het allemaal niet zo vanzelfsprekens is.

Daarnaast zouden ze ook de oude verbindende factor weer meer kunnen gebruiken. Waarbij ze dus proberen via hun beleid mensen bijeen te brengen in plaats van tegen elkaar op te zetten.
  zaterdag 18 september 2021 @ 00:41:39 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201407853
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:47 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Of je nou papier schuift op een kantoor, je blijft een arbeider. Die als zodanig helemaal niet meer georganiseerd zijn zodat ze uitgekleed worden door de werkgever. Daar zou de PVDA wel iets in kunnen betekenen, het besef terugbrengen dat het gros en de bulk gewoon een onderbetaalde arbeider is. Ook U...
Ga op een station staan tijdens de ochtendspits en roep "arbeiders luister!" en bitter weinig mensen zullen zich aangesproken voelen.

Bij "arbeiders" denken mensen aan mannen met petten die uit een fabriekspoort komen gelopen. Het is een anachronisme geworden.
  zaterdag 18 september 2021 @ 01:00:34 #29
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201408014
Ik neem dit morgen uitgebreid door, net even vluchtig het artikel gescand. Preliminary findings:

quote:
De werkgroep pleit ook voor een aanpak die SPITS is. Die afkorting staat voor Samen, Positief, Inspirerend, Toekomstgericht en Strijdbaar.
Jottem, een kek acroniem.
We have always been at war with Eastasia.
pi_201410249
Ik denk eigenlijk niet dat dit het probleem van de PvdA is. Wat is de kernboodschap van het CDA bijvoorbeeld? Of de VVD met hun louter persoonlijke campagne? Of van D66? Ik zou ze alle drie niet zo kunnen noemen ondanks dat ik weet waar deze partijen ongeveer voor staan.

Dat wist ik bij de PvdA ook: voor kwetsbaren op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Dat potentieel ligt er nog steeds: vol erin tegen doorgeschoten flexwerk en rotcontractjes, de huizenmarkt aanpakken zodat die er meer is voor de gewone Nederlander en niet de pandjesprins, oppositie tegen doorgeschoten controledrang bij de overheid.

Het probleem is tweeledig:

1) Ze missen een smoel, letterlijk. Samson was de laatste die het verhaal goed articuleerde en kon brengen.

2) Rutte 2. Je kunt niet voor bovenstaande zaken zijn en een hardvochtige Participatiewet invoeren, een leenstelsel voor studenten en internationale solidariteit versmallen tot draconische uitzichtloosheid voor Griekenland.

Wellicht dat ze daar nu voorbij kunnen, want zolang Asscher daar zat wist bleef Rutte 2 kleven en ik denk oprecht dat Asscher zelf niet doorhad hoe slecht dat beleid voor de achterban heeft uitgepakt. Ik denk dat er nu ruimte is voor wat herstel mits ze een goede smoel vinden.
pi_201410288
Het moest iets meer inclusievers uitstralen

Zij werken, het genieten
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
pi_201413158
Tja, ze hebben gewoon de tijdsgeest tegen. De burger anno 2021 wil gewoon weinig overheid, lage belastingen en zelf de verantwoording nemen over zijn of haar leven.
pi_201413309
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:07 schreef jogy het volgende:

[..]
Ja, dat is het nu. In ieder geval in het publieke oog. Als ze zich bezig houden met de werkende mens tot aan de mkb als doelgroep tot laten we de natte vinger pakken 150.000 euro per jaar aan inkomsten dan kunnen ze zichzelf best leuk profileren, beetje van de VVD afsnoepen want die doen al tijden niets meer voor de kleinere zelfstandige. En dan op een wat socialere manier, misschien ook niet meteen de zwakkere in de samenleving verlaten maar wel de profiteurs, dus strenge maar eerlijke controles op fraude en verder wat harder voor het grootkapitaal (maar wel realistisch/pragmatisch blijven).
Dit denk ik ook al jaren. Ze kunnen moeten zich richten op laaggeschoolde werkers tot en met middenkader. Mensen in uitzendconstructies, tijdelijke contracten en (gedwongen) zzp’ers, tot kleine zelfstandigen. Kortom de echte harde werkers in dit land.
.
pi_201413571
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 14:01 schreef uncucked het volgende:
Tja, ze hebben gewoon de tijdsgeest tegen. De burger anno 2021 wil gewoon weinig overheid, lage belastingen en zelf de verantwoording nemen over zijn of haar leven.
De burger anno 2021 wil een betaalbare en beschikbare huurwoning, betaalbare koopwoningen, betaalbare nutsvoorzieningen, een vast contract met een redelijk loon, betaalbaar vervoer (auto en OV), pensioen met 65, betaalbaar gezond voedsel, betaalbare kinderopvang, betaalbare zorg, goed functionerende politie, goed onderwijs voor de kinderen en de mogelijkheid om jaarlijks een keer op vakantie te kunnen. En zo nog wat meer. Kansen genoeg voor een sociaal democratische partij zou je denken.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2021 14:40:15 ]
  Moderator zaterdag 18 september 2021 @ 14:47:22 #35
54278 crew  Tijger_m
42
pi_201413679
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 september 2021 14:38 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
De burger anno 2021 wil een betaalbare en beschikbare huurwoning, betaalbare koopwoningen, betaalbare nutsvoorzieningen, een vast contract met een redelijk loon, betaalbaar vervoer (auto en OV), pensioen met 65, betaalbaar gezond voedsel, betaalbare kinderopvang, betaalbare zorg, goed functionerende politie, goed onderwijs voor de kinderen en de mogelijkheid om jaarlijks een keer op vakantie te kunnen. En zo nog wat meer. Kansen genoeg voor een sociaal democratische partij zou je denken.
Alleen stemt de burger daar niet voor dus dat is wel lastig.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_201413734
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 14:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Alleen stemt de burger daar niet voor dus dat is wel lastig.
Er is geen partij die dat allemaal als kernpunten heeft en zich verder niet bezighoudt met onzinnige nonsens vanuit het perspectief van de massa.
pi_201413949
"Wij verkopen het land ook als een goedkope hoer, maar de opbrengst wordt eerlijker onder alle aardbewoners verdeeld. "
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_201414216
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 14:01 schreef uncucked het volgende:
Tja, ze hebben gewoon de tijdsgeest tegen. De burger anno 2021 wil gewoon weinig overheid, lage belastingen en zelf de verantwoording nemen over zijn of haar leven.
Die tijdgeest is zeker al 5 jaar passé, je ziet nu overal in de media kritiek op het neoliberale denken en marktfalen.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 18 september 2021 @ 15:35:15 #39
408813 crew  trein2000
pi_201414296
Vind bestaanszekerheid ook geen gekke. Eventueel iets ander verpakken. De mogelijk tot meedoen voor iedereen, daar zit net wat meer in. Armoede, handicaps, discriminatie maar ook bijvoorbeeld kinderen van laagopgeleide ouders of ouderen in het verpleeghuis. Dat lijkt me wel bij de PvdA passen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201414394
Bestaanszekerheid als speerpunt is helemaal niks mis mee, heel typisch dat ze daar nu alweer van af willen. Ik snap dat het vervelend is dat ze geen zetels hebben gewonnen, maar dat kun je toch niet aan dat speerpunt wijten. PvdA stond er prima voor totdat Asscher zo sportief was om op te stappen. En verder kon je in de coronatijd toch moeilijk om de zittende premier heen. Op deze manier lijkt het me inderdaad een sterfhuisconstructie op weg naar de onvermijdelijke fusie.
pi_201414727
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 15:32 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
Die tijdgeest is zeker al 5 jaar passé, je ziet nu overal in de media kritiek op het neoliberale denken en marktfalen.
Hoe komt het dan dat de VVD nog altijd de grootste partij is, zowel afgelopen verkiezingen als in de peilingen. Ze staan nu op 39 virtuele zetels. D66 en PVV volgen op grote afstand, met respectievelijk 21 en 17 zetels. Blijkbaar is het "neoliberale" beleid wat de burger wil.
  Redactie Games zaterdag 18 september 2021 @ 16:43:02 #42
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_201414853
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 16:23 schreef uncucked het volgende:

[..]
Hoe komt het dan dat de VVD nog altijd de grootste partij is, zowel afgelopen verkiezingen als in de peilingen. Ze staan nu op 39 virtuele zetels. D66 en PVV volgen op grote afstand, met respectievelijk 21 en 17 zetels. Blijkbaar is het "neoliberale" beleid wat de burger wil.
Omdat veel mensen niet zozeer pro VVD zijn, maar meer pro-Rutte (want goeie crisismanager en "de man is een bekwaam leider") en de alternatieven op rechts - PVV, FvD, JA21 - variëren van problematisch tot compleet gestoord.
Don't weep for the stupid, you'll be crying all day
pi_201414977
Je wordt echt niet rijk, dus stem nou een keer voor je eigen belangen ipv alsmaar VVD.

Past misschien lastig op posters alleen.
  zaterdag 18 september 2021 @ 17:16:09 #44
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_201415139
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 09:35 schreef tizitl2 het volgende:

2) Rutte 2. Je kunt niet voor bovenstaande zaken zijn en een hardvochtige Participatiewet invoeren, een leenstelsel voor studenten en internationale solidariteit versmallen tot draconische uitzichtloosheid voor Griekenland.

Wellicht dat ze daar nu voorbij kunnen, want zolang Asscher daar zat wist bleef Rutte 2 kleven en ik denk oprecht dat Asscher zelf niet doorhad hoe slecht dat beleid voor de achterban heeft uitgepakt. Ik denk dat er nu ruimte is voor wat herstel mits ze een goede smoel vinden.
Zo lang de VVD goed is voor 35-40 zetels zal dit een telkens terugkerend probleem zijn voor de PvdA, ze kunnen namelijk onmogelijk om de VVD heen als coalitiepartner en gezien de omvang van beide partijen lijkt het me niet zo moeilijk om te raden waar het zwaartepunt qua beleid van een dergelijke regering dan komt te liggen.

Hint: het zal iig geen links beleid zijn...
An apatheist is someone who is not interested in accepting or rejecting any claims that gods exist or do not exist.
pi_201415149
quote:
16s.gif Op zaterdag 18 september 2021 16:57 schreef Drxx het volgende:
Je wordt echt niet rijk, dus stem nou een keer voor je eigen belangen ipv alsmaar VVD.

Past misschien lastig op posters alleen.
Meeste kiezers hebben ook niet de ambitie om 'rijk' te worden, ze willen alleen een redelijk stabiel bestuur. Waarbij er zo nodig 15 graden naar links of rechts wordt afgeweken maar meer ook niet.
Want het is toch zo dat wanneer het met jou financieel plots heel goed zou gaan dit wel ten koste moet gaan van de ouders of van de kinderen.
Wie dit leest is gek
pi_201415287
'PvdA, Links Lullen, Rechts Vullen'

Als er 1 partij is die vaker sociaal liberaal beleid uitvoert dan sociaal democratisch...
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_201415318
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 september 2021 14:38 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
De burger anno 2021 wil een betaalbare en beschikbare huurwoning, betaalbare koopwoningen, betaalbare nutsvoorzieningen, een vast contract met een redelijk loon, betaalbaar vervoer (auto en OV), pensioen met 65, betaalbaar gezond voedsel, betaalbare kinderopvang, betaalbare zorg, goed functionerende politie, goed onderwijs voor de kinderen en de mogelijkheid om jaarlijks een keer op vakantie te kunnen. En zo nog wat meer. Kansen genoeg voor een sociaal democratische partij zou je denken.
De burger die jij schetst is onrealistisch.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  zaterdag 18 september 2021 @ 17:48:40 #48
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_201415576
Eerlijk moet lonen
pi_201415597
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 16:23 schreef uncucked het volgende:

[..]
Hoe komt het dan dat de VVD nog altijd de grootste partij is, zowel afgelopen verkiezingen als in de peilingen. Ze staan nu op 39 virtuele zetels. D66 en PVV volgen op grote afstand, met respectievelijk 21 en 17 zetels. Blijkbaar is het "neoliberale" beleid wat de burger wil.
De VVD schommelt al 50 jaar rond de 20% van de stemmen, met af en toe een uitschieter van 5% meer of minder. Ze winnen de laatste decennia verkiezingen omdat de brede volkspartijen versplinterd zijn terwijl de VVD haar kernelectoraat heeft behouden. Je kunt daar geen tijdgeest aan aflezen.

Het neoliberale tijdperk met deregulering, globalisatie en de terugtredende overheid dat eerder startte in de angelsaksische wereld met Reagan en Thatcher, valt samen met de kabinetten van Kok, Balkenende en Rutte. Onder Rutte III zie je de omkeer al beginnen met bijvoorbeeld de dividendbelasting en milieuagenda. internationaal kun je in de opkomst van Trump en Covid19 ook mijlpalen zien dat de wind aan het draaien is.

In de heersende opinie wordt de privatiseringen van de Nutsbedrijven, de huursector, in de zorg, en de participatiesamenleving als geheel als politieke mislukkingen beschouwd. Zelfs de VVD spreekt nu over socialer beleid.
  zaterdag 18 september 2021 @ 17:51:19 #50
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_201415612
Legaliseer drugs en stop belastingontwijking.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')