abonnement Unibet Coolblue
pi_201402394
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:21 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dan had een motie van treurnis beter gepast
Dat vind ik ook wel, ik denk ook dat CU achteraf liever die motie had gehad, maar die was niet ingediend.

Wellicht hadden ze een duidelijke stemverklaring moeten geven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201402399
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:21 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dan had een motie van treurnis beter gepast
Precies, met een motie van treurnis geef je aan dat vertrouwen in de bewindspersoon geen issue is.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 17 september 2021 @ 18:24:55 #103
408813 crew  trein2000
pi_201402405
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:04 schreef -XOR- het volgende:
Officieel is er geen verschil tussen een motie van wantrouwen en motie van afkeuring en kent het Nederlands staatsrecht officieel de motie van wantrouwen niet eens en is het kabinet ook niet verplicht deze uit te voeren geloof ik. Een motie van wantrouwen is meer tegen de persoon gericht en een motie van afkeuring is meer tegen het kabinetsbeleid gericht. De ongeschreven regel is dat op het moment dat de kamer uitspreekt geen vertrouwen meer in een bewindspersoon te hebben dat deze dan opstapt, maar omdat Rutte zich Orban waant en omdat D66 en CDA te laf waren is dat een beetje misgelopen en loopt nu alles door elkaar.
De motie van wantrouwen is gewoon bindend. Ongeschreven staatsrecht.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator vrijdag 17 september 2021 @ 18:25:21 #104
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_201402409
Het zegt veel over het slechte fingerspitzengefuhl van Bijleveld. Heeft ze al eerder geëtaleerd ook.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 17 september 2021 @ 18:25:49 #105
408813 crew  trein2000
pi_201402412
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:08 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]

Wat een puinpartij is het CDA toch geworden _O-
Zijn ze daar dan zo ongelofelijk dom of is dit een poging tot een spin?
Anderzijds is het ook bepaald niet collegiaal vanuit D66-hoek dit.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201402452
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Zijn ze daar dan zo ongelofelijk dom of is dit een poging tot een spin?
Anderzijds is het ook bepaald niet collegiaal vanuit D66-hoek dit.
Tja, ik weet niet hoor maar het was al een halve dag bekend dat die motie van afkeuring het zou gaan halen. Iedereen speculeerde over wel of niet aftreden. Dan bel je als CDA toch even naar Kaag om op de vrouw af te vragen of ze op gaat stappen of niet? Vaag verhaal weer.
  vrijdag 17 september 2021 @ 18:31:52 #107
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201402456
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
De motie van wantrouwen is gewoon bindend. Ongeschreven staatsrecht.
Vooral de vertrouwensregel is ongeschreven staatsrecht.
We have always been at war with Eastasia.
pi_201402479
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Zijn ze daar dan zo ongelofelijk dom of is dit een poging tot een spin?
Anderzijds is het ook bepaald niet collegiaal vanuit D66-hoek dit.
Zonder overleg aankondigen dat je sowieso doorgaat, is dat ook niet. En ik kan de reden wel begrijpen. Nu kon Kaag het aankondigen en gelijk een toespraakje houden. Als ze het de collega-ministers had verteld, dan was het gelekt via de Telegraaf die het gelijk hadden kunnen framen. Nu had ze het heft in eigen hand.
pi_201402482
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:21 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Ik lees nergens een afspraak over wel/niet opstappen van bewindslieden. Wel lees ik "Ze zouden het onafhankelijke onderzoek naar de chaotisch verlopen evacuaties uit Afghanistan afwachten en wachten met politieke conclusies." We kunnen toch wel concluderen dat de Christenunie dat onderzoek niet heeft afgewacht.
Het is heel erg lullig voor 'het nieuwe leiderschap', maar de laatste 3 dagen zijn D66 en CDA voornamelijk bezig met partijpolitiek. CU niet.

CU hobbelt al vier jaar lang als het kleine, naïeve broertje mee in dit kabinet. Dat wrijft intern al heel erg lang, en zonder corona waren ze waarschijnlijk al eerder uit dit kabinet gestapt. Nu is het complete debacle bij de evacuatie in Kabul de druppel. Daar zijn genoeg legitieme redenen voor, na het debat van eergisteren.

En geloof me, als er geen parlementaire enquête komt is dat uiteindelijk een zege voor Kaag. Het was een grote puinhoop op BuZa, juist ook de laatste drie maanden (ja ook de schuld van Blok, maar Kaag draagt verantwoordelijkheid over de laatste maanden toen er gehandeld moest worden). De eerste geluiden spijpelen al naar buiten dat het bij de ambtenaren op Defensie beter was geregeld, en er uit pure noodzaak taken van BuZa daar maar werden overgenomen om nog verdere chaos te voorkomen.
pi_201402483
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:25 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Zijn ze daar dan zo ongelofelijk dom of is dit een poging tot een spin?
Anderzijds is het ook bepaald niet collegiaal vanuit D66-hoek dit.
Is het ook niet, maar dat stadium van collegialiteit is met de voor-stem van de CU natuurlijk al lang gepasseerd. In de coalitie is het niet D66 die zo bang zijn voor extra vluchtelingen dat ze zo'n streng beleid willen voeren dus Kaag was daar beleid aan het verdedigen waar ze zelf niet hoogstwaarschijnlijk niet achter stond. En dat wist de ChristenUnie ook donders goed, ze zitten zelf immers ook in het kabinet en hebben deelgenomen aan en gestemd in de ministerraad waar dat besloten is. Om ondanks dat dan toch een MvA te steunen tegen Kaag is ook op zijn zachtst gezegd geen bijster collegiale zet.
pi_201402508
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:34 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Is het ook niet, maar dat stadium van collegialiteit is met de voor-stem van de CU natuurlijk al lang gepasseerd. In de coalitie is het niet D66 die zo bang zijn voor extra vluchtelingen dat ze zo'n streng beleid willen voeren dus Kaag was daar beleid aan het verdedigen waar ze zelf niet hoogstwaarschijnlijk niet achter stond. En dat wist de ChristenUnie ook donders goed, ze zitten zelf immers ook in het kabinet en hebben deelgenomen aan en gestemd in de ministerraad waar dat besloten is. Om ondanks dat dan toch een MvA te steunen tegen Kaag is ook op zijn zachtst gezegd geen bijster collegiale zet.
Of ze stemmen juist voor omdat ze info uit de ministerraad hadden?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 17 september 2021 @ 18:39:44 #112
408813 crew  trein2000
pi_201402526
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:34 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Is het ook niet, maar dat stadium van collegialiteit is met de voor-stem van de CU natuurlijk al lang gepasseerd. In de coalitie is het niet D66 die zo bang zijn voor extra vluchtelingen dat ze zo'n streng beleid willen voeren dus Kaag was daar beleid aan het verdedigen waar ze zelf niet hoogstwaarschijnlijk niet achter stond. En dat wist de ChristenUnie ook donders goed, ze zitten zelf immers ook in het kabinet en hebben deelgenomen aan en gestemd in de ministerraad waar dat besloten is. Om ondanks dat dan toch een MvA te steunen tegen Kaag is ook op zijn zachtst gezegd geen bijster collegiale zet.
Nou ja of je dan de verhoudingen met andere partijen ook nog eens op scherp moet zetten, ik weet het niet hoor.

Laat ik het zo stellen, ik snap nu in ieder geval dat crisisoverleg en die tweet van Vullings een stuk beter. Vertrouwen onderling is totaal weg.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 17 september 2021 @ 18:40:29 #113
408813 crew  trein2000
pi_201402533
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:31 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Tja, ik weet niet hoor maar het was al een halve dag bekend dat die motie van afkeuring het zou gaan halen. Iedereen speculeerde over wel of niet aftreden. Dan bel je als CDA toch even naar Kaag om op de vrouw af te vragen of ze op gaat stappen of niet? Vaag verhaal weer.
Vind ik ook hoor. Hier hadden ze rekening mee moeten houden, tenzij ze natuurlijk knalhard voorgelogen zijn. Maar dan heb je nog weer een hele andere situatie.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201402541
Rol van CU in deze is toch wel bizar en nauwelijks belicht. Gooien met Pasen Rutte voor de bus, Segers kan kritiek op Rutte door Kaag een paar maand later niet aanzien, en flikkert Kaag vlak daarna voor de bus. Nul logica.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_201402586
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:40 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Rol van CU in deze is toch wel bizar en nauwelijks belicht. Gooien met Pasen Rutte voor de bus, Segers kan kritiek op Rutte door Kaag een paar maand later niet aanzien, en flikkert Kaag vlak daarna voor de bus. Nul logica.
Wat een onzin. CU stemt met een geweten in de politiek. Ja, dat schuurt soms met politieke spelletjes, maar dat maakt nog niet dat CU mensen voor de bus gooit.

Sowieso hebben ze zowel over Rutte als Kaag (als Bijleveld) gemeld dat ze konden aanblijven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 17 september 2021 @ 18:43:41 #116
408813 crew  trein2000
pi_201402590
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:40 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Rol van CU in deze is toch wel bizar en nauwelijks belicht. Gooien met Pasen Rutte voor de bus, Segers kan kritiek op Rutte door Kaag een paar maand later niet aanzien, en flikkert Kaag vlak daarna voor de bus. Nul logica.
Maar die zijn helemaal losgeslagen gisteren. Wat daar gebeurd is weet ik niet, maar ze stemmen ook tegen het coronabeleid en voor verhoging zorgsalarissen. Heel apart ja.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201402609
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:43 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Maar die zijn helemaal losgeslagen gisteren. Wat daar gebeurd is weet ik niet, maar ze stemmen ook tegen het coronabeleid en voor verhoging zorgsalarissen. Heel apart ja.
Die verhoging zorgsalarissen is exact hetzelfde als wat D66 deed met het onderwijsbeleid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201402616
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat een onzin. CU stemt met een geweten in de politiek. Ja, dat schuurt soms met politieke spelletjes, maar dat maakt nog niet dat CU mensen voor de bus gooit.

Sowieso hebben ze zowel over Rutte als Kaag (als Bijleveld) gemeld dat ze konden aanblijven.
Ach kom, dat gedweep met geweten. Je denkt serieus dat de CU heel veel netter politiek bedrijft dan andere partijen? Niet zo naïef zeg. Alsof ze niet wisten dat Kaag bij een motie van afkeuring zou aftreden.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_201402644
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die verhoging zorgsalarissen is exact hetzelfde als wat D66 deed met het onderwijsbeleid.
Dus mogen we niet benoemen dat CU ook spelletjes speelt. 'zij doen het ook' is niet het beste argument.

Ondertussen is het een grote shit show op het Binnenhof en is het mijn hachje eerst - daar is niemand meer pauselijk.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  vrijdag 17 september 2021 @ 18:48:42 #120
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201402652
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:48 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Dus mogen we niet benoemen dat CU ook spelletjes speelt. 'zij doen het ook' is niet het beste argument.

Ondertussen is het een grote shit show op het Binnenhof en is het mijn hachje eerst - daar is niemand meer pauselijk.
Het zijn niet zozeer spelletjes als dat men zich niet meer conformeert aan coalitieafspraken.
We have always been at war with Eastasia.
pi_201402654
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:46 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Ach kom, dat gedweep met geweten. Je denkt serieus dat de CU heel veel netter politiek bedrijft dan andere partijen? Niet zo naïef zeg. Alsof ze niet wisten dat Kaag bij een motie van afkeuring zou aftreden.
Ja, dat is toch van de zotte. Een motie van afkeuring aannemen en vervolgens zeggen: oh wacht, ze meende het echt :')
pi_201402658
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:46 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Ach kom, dat gedweep met geweten. Je denkt serieus dat de CU heel veel netter politiek bedrijft dan andere partijen? Niet zo naïef zeg. Alsof ze niet wisten dat Kaag bij een motie van afkeuring zou aftreden.
Dat denk ik niet alleen, dat weet ik wel heel erg zeker.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 17 september 2021 @ 18:49:03 #123
408813 crew  trein2000
pi_201402660
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die verhoging zorgsalarissen is exact hetzelfde als wat D66 deed met het onderwijsbeleid.
Natuurlijk niet. De coalitie houdt al anderhalf jaar het front gesloten op dit vlak (ik kan me nog een wegloopactie herinneren zelfs…) en nu gaan ze ineens om. Dat is zeker in samenhang bezien gewoon uiterst significant en een breuk. Ik kan het niet anders duiden.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201402686
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:43 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Maar die zijn helemaal losgeslagen gisteren. Wat daar gebeurd is weet ik niet, maar ze stemmen ook tegen het coronabeleid en voor verhoging zorgsalarissen. Heel apart ja.
Iedereen zit enorm op eigen beleidsterreinen te scoren waar kan. Het is verkiezingstijd in het kabinet.

Rutte, Segers, Hoekstra, Kaag, ze zijn persoonlijk een belemmering om nog verder te komen in deze samenstelling. Zonder persoonlijke wisselingen worden het nieuwe verkiezingen.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_201402694
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat denk ik niet alleen, dat weet ik wel heel erg zeker.
Iets kritischer op je eigen partij zou wel wat realistischer zijn.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')