abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 6 maart 2022 @ 13:46:26 #176
80382 manny
30 is best veel
pi_203968140
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:39 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, niks gevoelige snaar, maar 3 man die gaat lopen zeiken dat een w/w warmtepomp een slechte cq te dure keuze zou zijn, terwijl ik nog steeds achter mijn keuze sta en hem ook weer opnieuw zou maken.
Flikker op, ik ben gewoon open in onze situatie, ook in de kosten.

Let wel: in eerste instantie kwam Claudia zelf met de suggestie dat ze een grondgebonden warmtepomp wilde, en dan geef ik gewoon antwoord op de vragen die ik kan beantwoorden, ook over de meerprijs die het in ons geval met zich meebracht ten opzichte van een l/w warmtepomp.

Ga lekker op Tweakers in het w/w warmtepomp topic lopen zeiken dat mensen er geen ruk van snappen en dat ze een dief zijn van hun eigen portemonnee.

Oh, dat is trouwens sowieso goed leesvoor voor @:Claudia_x, de Tweakers warmtepomptopics O+

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1654510

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1895151
Gaat het wel goed met je ?
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_203968352
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat doe je al wel op het moment dat je mijn mening over een nieuwbouwvillla van ruim een miljoen met zo'n lelijk ding op de oprit belachelijk maakt :W
Onzin! Jij stelt het belachelijk te vinden dat iemand een miljoen euro neer legt voor een lap grond met een huis en dan een 15k bespaart op een grond gebonden waterpomp. En in diezelfde post het afdoet als lelijk, zuinigheid en wel geld hebben voor 2 dikke auto’s. Wie legt er dan een waardeoordeel?

Ik stel alleen maar dat iedereen vrij is om zijn eigen keuzes te maken en dat we die moeten respecteren. Iedereen kan een euro maar 1 keer uitgeven en vinden andere dingen misschien wel belangrijker.

Een beetje normaal reageren kan tegenwoordig ook nog gewoon. Ook op een forum.
pi_203969231
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 13:30 schreef Erik het volgende:
Jee, gevoelige snaar? Prima dat jij kiest voor een w / w warmtepomp uiteraard. 15k meerkosten kan en wil niet iedereen betalen.
Ik ook niet trouwens, maar uiteindelijk wordt het gewoon een rekensom. Ik ben best bereid hogere initiële kosten te accepteren als een grondgebonden pomp zichzelf sneller terugverdient en op de lange termijn voor een hogere besparing zorgt. Ik weet niet of dat zo is. Als ik nu zie hoe hoog de initiële kosten zijn, dan vraag ik het me af.

Je hebt overigens een ander goed punt, namelijk dat we een buitenunit goed weg kunnen werken. Ik heb er ook een plek voor op het oog, namelijk achter onze garage. Dat is alleen best ver van ons huis vandaan, zo'n 25 meter. Zijn daar nadelen aan? @SV-tje, jij weet hier waarschijnlijk ook wel wat van? Heb jij in je eigen topic wat meer details gepost over jullie ysteem?

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 06-03-2022 15:08:30 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 6 maart 2022 @ 15:09:25 #179
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_203969330
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ook niet trouwens, maar uiteindelijk wordt het gewoon een rekensom. Ik ben best bereid hogere initiële kosten te accepteren als een grondgebonden pomp zichzelf sneller terugverdient en op de lange termijn voor een hogere besparing zorgt. Ik weet niet of dat zo is. Als ik nu zie hoe hoog de initiële kosten zijn, dan vraag ik het me af.

Je hebt overigens een ander goed punt, namelijk dat we een buitenunit goed weg kunnen werken. Ik heb er ook een plek voor op het oog, namelijk achter onze garage. Dat is alleen best ver van ons huis vandaan. Zijn daar nadelen aan? @:sv-tje, jij weet hier waarschijnlijk ook wel wat van? Heb jij in je eigen topic wat meer details gepost over jullie ysteem?
@claudia ik heb dit (nog) niet. Maar mijn man heeft dit samen met zijn oud collega toen helemaal uitgezocht. Ik ga hem vanavond vragen wat hij ervan kan vertellen. Ik zit helaas ziek op de bank nu terwijl hij hard bezig is, maar kom er op terug.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_203969344
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:09 schreef SV-tje het volgende:

[..]
@:claudia ik heb dit (nog) niet. Maar mijn man heeft dit samen met zijn oud collega toen helemaal uitgezocht. Ik ga hem vanavond vragen wat hij ervan kan vertellen. Ik zit helaas ziek op de bank nu terwijl hij hard bezig is, maar kom er op terug.
Beterschap!
pi_203969600
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je hebt overigens een ander goed punt, namelijk dat we een buitenunit goed weg kunnen werken. Ik heb er ook een plek voor op het oog, namelijk achter onze garage. Dat is alleen best ver van ons huis vandaan, zo'n 25 meter. Zijn daar nadelen aan? @:sv-tje, jij weet hier waarschijnlijk ook wel wat van? Heb jij in je eigen topic wat meer details gepost over jullie ysteem?
25 meter is prima te doen. Dan is een split unit wel een verstandigere keus dan een monobloc vanwege de lengte van de leidingen. De linkjes die Leandra doorgaf geven je hier ook veel informatie over, kost je wel wat uurtjes leeswerk.

Hier op Fok is ook een warmtepomp topic, staan ook interessante basisfeiten in.
pi_203970322
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 15:29 schreef Erik het volgende:

[..]
25 meter is prima te doen. Dan is een split unit wel een verstandigere keus dan een monobloc vanwege de lengte van de leidingen. De linkjes die Leandra doorgaf geven je hier ook veel informatie over, kost je wel wat uurtjes leeswerk.

Hier op Fok is ook een warmtepomp topic, staan ook interessante basisfeiten in.
Ja, ik ken beide topics. Het aantal factoren om rekening mee te houden is alleen nogal overweldigend.

Een plaatje praat makkelijker. De binnenunit zou misschien in de kelder kunnen staan, de plek van de groene pijl. Onzekere factor is of we er genoeg ruimte hebben. Voordeel is dat het dichtbij alle aansluitingen is.

Ik denk aan de plek waar de rode pijl naar wijst voor de buitenunit. Eventueel zou de binnenunit in de garage kunnen staan. Die is nu alleen niet geïsoleerd. Op de plek van de paarse pijl hebben we een loze leiding waar we gebruik van zouden kunnen maken

Een andere optie is de plek van de blauwe pijl. Nadeel: dat is aan de voorkant van het huis. Voordeel: met groen kan ik dat prima wegwerken. En de buitenunit staat dan dichtbij de binnenunit.

pi_203970348
Iets anders: bij het weghalen van de opsluitbanden langs de garage is gebleken dat overal toch piepschuim onder zit. ;( Dat is een ramp om weg te halen omdat het steeds kapotgaat en er allemaal plastic bolletjes in de grond achterblijven. Heeft iemand een briljante tip voor het opruimen van plastic bolletjes?
  zondag 6 maart 2022 @ 16:30:53 #184
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203970430
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:26 schreef Claudia_x het volgende:
Iets anders: bij het weghalen van de opsluitbanden langs de garage is gebleken dat overal toch piepschuim onder zit. ;( Dat is een ramp om weg te halen omdat het steeds kapotgaat en er allemaal plastic bolletjes in de grond achterblijven. Heeft iemand een briljante tip voor het opruimen van plastic bolletjes?
Nee, maar volgens mij zijn die bolletjes heel inert. Het doet dus geen enkel kwaad.
Ik kwam ook nog heel lang piepschuim tegen (stuk grond gekocht waar oa keukens gemonteerd werden). Ik kon mijn kippen er niet van weerhouden het piepschuim op te eten, maar ze hadden er geen last van.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_203970504
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nee, maar volgens mij zijn die bolletjes heel inert. Het doet dus geen enkel kwaad.
Ik kwam ook nog heel lang piepschuim tegen (stuk grond gekocht waar oa keukens gemonteerd werden). Ik kon mijn kippen er niet van weerhouden het piepschuim op te eten, maar ze hadden er geen last van.
Mijn idee is grote brokken weghalen (zodat het water straks goed door de halfverharding weg kan trekken) en de rest zo snel mogelijk weer onder het witte zand gooien. Maar ik kan niet voorkomen dat een deel in de tuin komt en vogels ervan gaan eten. :{
pi_203971706
Positief is daarentegen dat het alleen onder één stuk pad lijkt te liggen.

:'(

Alles wat blootlag snel weggehaald om te voorkomen dat het overal naartoe waait:

Als 't mannetje klaar is met alles weghalen, dan bestel ik padvast en gaan we beginnen. De borderranden heb ik al.
pi_203971770
Nog even terug naar warmtepompen: inmiddels hebben drie buren interesse. Dat biedt mogelijkheden voor het gezamenlijk slaan van een put voor een grondgebonden warmtepomp (als zoiets technisch kan en juridisch goed te regelen is).
pi_203972113
Technisch kan het, hoe het juridisch zit heb ik geen idee van. Laat het in ieder geval goed vastleggen als die bron op het perceel van één van de buren wordt geboord. Dat je daar over 10 jaar nog steeds gebruik van mag maken, ook al zijn de buren er tegen die tijd misschien niet meer...

Zo'n bedrijf 1x laten langskomen en dan 4 bronnen laten boren is misschien ook een optie die goedkoper is dan "ieder voor zich", zonder dat je er een hoop juridisch geneuzel bij krijgt.
pi_203972563
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 17:37 schreef Claudia_x het volgende:
Nog even terug naar warmtepompen: inmiddels hebben drie buren interesse. Dat biedt mogelijkheden voor het gezamenlijk slaan van een put voor een grondgebonden warmtepomp (als zoiets technisch kan en juridisch goed te regelen is).
Je moet ook opletten dat je in die situatie voor balans van je bron moet gaan zorgen (mogelijk). Dus dat je niet meer warmte eruit haalt dan erin en vice versa. Normale particuliere bronnen zijn daar voor uitgesloten maar als je boven een bepaalde omvang (70kw dacht ik) gaan daar eisen aan gesteld worden.

Maar daar zijn vast adviseurs voor.
pi_203973321
We verbruiken in onze vrijstaande woning met 4 personen trouwens 1800 m3 gas per jaar en 287 m3 in de koudste maand tot nog toe. Volgens de koevlaasformule (jaarverbruik*8/1650 en afronden naar boven) komen we dan uit op een benodigde pomp van 9kW.
  woensdag 9 maart 2022 @ 23:21:41 #191
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204019140
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, ik ken beide topics. Het aantal factoren om rekening mee te houden is alleen nogal overweldigend.

Een plaatje praat makkelijker. De binnenunit zou misschien in de kelder kunnen staan, de plek van de groene pijl. Onzekere factor is of we er genoeg ruimte hebben. Voordeel is dat het dichtbij alle aansluitingen is.

Ik denk aan de plek waar de rode pijl naar wijst voor de buitenunit. Eventueel zou de binnenunit in de garage kunnen staan. Die is nu alleen niet geïsoleerd. Op de plek van de paarse pijl hebben we een loze leiding waar we gebruik van zouden kunnen maken

Een andere optie is de plek van de blauwe pijl. Nadeel: dat is aan de voorkant van het huis. Voordeel: met groen kan ik dat prima wegwerken. En de buitenunit staat dan dichtbij de binnenunit.

[ afbeelding ]
Ik heb mijn man even gevraagd naar de belangrijkste dingen voor de keuze van een warmtepomp.

Nadelen bij warmtepompen:
Lucht/water: Bij een temperatuur onder -7 graden levert de buitentemperatuur te weinig warmte, dit wordt automatisch opgevangen door elektrische bijverwarming in de warmtepomp unit. In de afgelopen jaren kwam dit ongeveer 7 keer per jaar voor.
Grond: temperatuur in de grond is constant, maar rond de boringen koelt de grond in de winter een aantal graden af. In de zomer moet de grond opwarmen door gebruik te maken van de koeling van de woning.
Kans op verontreiniging van de grond, in de nabije toekomst ligt dit risico niet meer bij de leverancier of de uitvoerder van de boringen maar bij de eigenaar van de grond (vergelijkbaar met olievaten uit het verleden).

Met een warmtepomp houd je de temperatuur in de woning constant, wanneer het 1 graad afkoelt, duurt het 1 a 2 uur voor het weer is opgewarmd. Goede isolatie en bijvoorkeur een WTW unit voor ventilatie is gewenst.
Warmtepomp slijt het hardst als de compressor veel aan of uit springt, dus de warmtepomp moet niet te groot of te klein zijn.

De warm water boiler heeft een temperatuur van ongeveer 50 graden. Bij een watertemperatuur van 40 graden bestaat 75% van het water dat wordt gebruikt uit water vanuit de warmwater boiler, op basis van waterverbruik kan je berekenen hoe groot de warm water boiler moet zijn. Wij hebben ondanks dat we met tweeen zijn gekozen voor een grote boiler, omdat we allebei houden van lang douchen en een hele grote regendouche hebben.

Een leidingafstand van 20m tussen buiten en binnen unit moet bij meeste merken geen probleem zijn, bij langere leiding moet men extra vloeistof toevoegen (wij hebben ong 17 meter).
Standaardmaat lucht waterwarmtepomp is ongeveer 80x80x220 dit is één unit, wij hebben bewust gekozen voor 2 losse units aangezien deze bij ons onder de schuine kant moest staan.

Nog 2 tips:
- maak de buitenunit niet vast aan een gevel ivm mogelijke trillingen, maar plaats deze op de grond op een betonnenplaat.
- uitgaande lucht mag niet op korte afstand richting de buren gericht zijn ivm regelgeving.

Mocht je nog specifieke vragen hebben laat maar weten, maar dit was wat hij zo kon opnoemen.
pi_204019371
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:21 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Ik heb mijn man even gevraagd naar de belangrijkste dingen voor de keuze van een warmtepomp.

Nadelen bij warmtepompen:
Lucht/water: Bij een temperatuur onder -7 graden levert de buitentemperatuur te weinig warmte, dit wordt automatisch opgevangen door elektrische bijverwarming in de warmtepomp unit. In de afgelopen jaren kwam dit ongeveer 7 keer per jaar voor.
[...]
Dit klopt niet. Een lucht/water warmtepomp heeft ook bij -7 nog genoeg vermogen om een huis te verwarmen, mits de juiste capaciteit warmtepomp is geinstalleerd met een degelijk afgiftesysteem welke op een lage aanvoertemperatuur werkt (bijv. vloerverwarming).

Ik weet niet waar je man deze informatie vandaan haalt?
  donderdag 10 maart 2022 @ 00:12:31 #193
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204019476
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 23:56 schreef Erik het volgende:

[..]
Dit klopt niet. Een lucht/water warmtepomp heeft ook bij -7 nog genoeg vermogen om een huis te verwarmen, mits de juiste capaciteit warmtepomp is geinstalleerd met een degelijk afgiftesysteem welke op een lage aanvoertemperatuur werkt (bijv. vloerverwarming).

Ik weet niet waar je man deze informatie vandaan haalt?
Ik denk dat ik het niet duidelijk heb omschreven dan, de warmtepomp kan het huis wel verwarmen maar gebruikt daarvoor de interne elektrische verwarming om hem te helpen.
pi_204020015
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 00:12 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Ik denk dat ik het niet duidelijk heb omschreven dan, de warmtepomp kan het huis wel verwarmen maar gebruikt daarvoor de interne elektrische verwarming om hem te helpen.
Ook dat klopt niet.
  donderdag 10 maart 2022 @ 11:38:45 #195
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204022861
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 06:57 schreef Erik het volgende:

[..]
Ook dat klopt niet.
Laten we deze discussie niet in het topic van Claudia voeren, voegt volgens mij niets toe aan de beslissing die zij wil nemen.
pi_204025210
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 11:38 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Laten we deze discussie niet in het topic van Claudia voeren, voegt volgens mij niets toe aan de beslissing die zij wil nemen.
Het zou vervelend zijn als Claudia een keuze maakt op basis van verkeerde informatie.

Mocht je je uitspraak willen/kunnen toelichten in het warmtepomp topic, graag.
pi_204028110
Mag van mij best hier, hoor! Vind het interessant en leer juist veel van de uitwisseling van gedachten.
  donderdag 10 maart 2022 @ 22:31:13 #198
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204032229
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 06:57 schreef Erik het volgende:

[..]
Ook dat klopt niet.
quote:
14s.gif Op donderdag 10 maart 2022 19:27 schreef Claudia_x het volgende:
Mag van mij best hier, hoor! Vind het interessant en leer juist veel van de uitwisseling van gedachten.
Het koelmiddel wat naar de buitenunit gaat heeft een temperatuur van ong. -40graden. Hoe kouder het buiten is, hoe minder het temperatuursverschil is met het koelmiddel en hoe moeilijker het daardoor is om warmte van buiten naar binnen te transporteren. Dit wordt deels gecompenseerd door de druk van de compressor te verhogen, maar dit is gemaximeerd. Op een bepaald moment werkt de compressor hierdoor 100%, dit is idealiter bij een temperatuur van -7graden. Een grotere pomp zou dit kunnen verhelpen, maar dat moet deze weer vaker aan en uit schakelen wat niet bevorderlijk is voor de levensduur, plus de hogere kosten van zo'n grotere pomp.
pi_204033079
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:31 schreef SV-tje het volgende:

[..]
[..]
Het koelmiddel wat naar de buitenunit gaat heeft een temperatuur van ong. -40graden. Hoe kouder het buiten is, hoe minder het temperatuursverschil is met het koelmiddel en hoe moeilijker het daardoor is om warmte van buiten naar binnen te transporteren. Dit wordt deels gecompenseerd door de druk van de compressor te verhogen, maar dit is gemaximeerd. Op een bepaald moment werkt de compressor hierdoor 100%, dit is idealiter bij een temperatuur van -7graden. Een grotere pomp zou dit kunnen verhelpen, maar dat moet deze weer vaker aan en uit schakelen wat niet bevorderlijk is voor de levensduur, plus de hogere kosten van zo'n grotere pomp.
En dan nu de praktijk: @TheFreshPrince wat doet jouw split l/w warmtepomp bij -7 graden? Draait deze dan alleen op het elektrisch element?

Ik heb in mijn vorige woning een l/w warmtepomp geinstalleerd (een monobloc) en deze draaide niet op het elektrisch element bij -7 graden. Indien nodig werd deze wel bijgeschakeld, dit was vooral bij een defrost het geval.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 04:28:04 #200
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_204033853
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 23:22 schreef Erik het volgende:

[..]
En dan nu de praktijk: @:TheFreshPrince wat doet jouw split l/w warmtepomp bij -7 graden? Draait deze dan alleen op het elektrisch element?

Ik heb in mijn vorige woning een l/w warmtepomp geinstalleerd (een monobloc) en deze draaide niet op het elektrisch element bij -7 graden. Indien nodig werd deze wel bijgeschakeld, dit was vooral bij een defrost het geval.
Volgens mij Heb ik nergens gezegd dat hij alleen op het elektrische element draait, afgelopen jaar is het zelfs niet zo koud geweest dat het elektrische element bij ons aan geweest is. Maar dit is wel hoe een lucht/water warmtepomp is bedoeld.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')