abonnement Unibet Coolblue
pi_201386212
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:49 schreef VoMy het volgende:

[..]
Je plaats twee citaten die geen citaten zijn, en je conclusies - het heeft levens gekost - kun je niet onderbouwen. Nog iets minder inhoud en je gaat zweven.
:')

Je weet precies wat ik bedoel, en nu probeer je me persoonlijk aan te vallen.

Kaag heeft in een telefoongesprek met Rutte aangegeven dat ze niet over Omtzigt gesproken heeft.

Kaag heeft aangegeven dat ze pas een paar weken voor de val van Kabul doorkreeg dat er iets fout ging in Kabul. Dat terwijl ze in Juli al wist dat Frankrijk een reddingsplan had, waarmee ze ook mensen met Nederlandse banden had kunnen redden.

Kaag zit hier gewoon weer gigantisch fout.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2021 16:55:12 ]
pi_201386213
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]
[ twitter ]
Lijkt me ook dat CU dit op inhoud doet. Ik ging er van uit dat ze hun principes wat zouden loslaten, maar gelukkig niet. CU roept al meer dan een jaar dat tolken en andere medewerkers asiel moeten krijgen, inhoudelijk is het dus logisch dat ze het beleid afkeuren.

Ik zou hier niet teveel koppeling met de formatie in zien, vanuit CU zijde.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201386261
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik vind dat wel erg mierenneuken hoor. De strekking en geest van die motie is volkomen duidelijk. Natuurlijk kun je dan de Ruttekaart trekken en gaan zeiken over punten en komma's. Maar dan doet ze dus precies waar ze nu al bijna een jaar zo tegen ageert.
1000x dit.

Stapt Kaag niet op nadat de motie aangemomen is, dan geeft ze aan inconsequent te zijn. Een paar dagen geleden viel ze Rutte persoonlijk nog aan over dit soort politiek.
pi_201386270
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:49 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wanneer zijn de kabinetsverkiezingen dan?
Ik reageerde op de stelling dat 'bestuurders geen tweede kans mogen krijgen'. Maar dat bleek niet zo hard.
In geval van verkiezingen.
quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:43 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Dat klopt. Persoonlijk vind ik dat incompetent gebleken bestuurders geen tweede kans mogen krijgen
Definitely not CIA
pi_201386274
En de vergelijking met Rutte gaat natuurlijk scheef. Dat was een puur politiek iets, dit minder. En Rutte werd de motie gesteund door alle partijen behalve de eigen, hier zijn er 3 partijen die niet steunen. En waar de motie tegen Rutte echt tegen Rutte zelf was, is dit meer tegen 1 punt in het beleid en niet zo zeer tegen de bewindspersonen (ik had een motie van treurnis dan ook passender gevonden).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 16 september 2021 @ 16:59:54 #256
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201386284
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:51 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik vind dat wel erg mierenneuken hoor. De strekking en geest van die motie is volkomen duidelijk. Natuurlijk kun je dan de Ruttekaart trekken en gaan zeiken over punten en komma's. Maar dan doet ze dus precies waar ze nu al bijna een jaar zo tegen ageert.
Het is niet echt mierenneuken, het is daadwerkelijk anders. Uiteraard wil je de handelswijze van het gehele kabinet in de kwestie afkeuren - ze hebben er over de linie een puinhoop van gemaakt door traag en onwelwillend te handelen, dossiers naar elkaar over te gooien, geen beslissingen te nemen, hooguit de laatste crisisweek kan een voldoende krijgen - en dat doet die motie. Maar de handelswijze van geen enkele persoon wordt individueel bekritiseert, het is een algehele motie van afkeuring.
Dat ligt anders bij de motie tegen Bijleveld, waar het kabinet niet wordt genoemd en waar specifiek gezegd wordt dat de handelswijze van het ministerie van defensie afkeurenswaardig was.

Normaal wordt er bij verschillende onderwerpen vrij gretig geshopt in staatsrechtelijkheid en het hoe-en-wat van bepaalde procedures, en dan zie je hier een mooi voorbeeld van 2 duidelijk verschillende dingen en dan is dat opeens mierenneuken.

De moties zijn anders van aard en het verschil moet er ook kunnen zijn, want je moet zowel een motie van afkeuring richting het kabinet kunnen opstellen, als een richting een individuele minister.
pi_201386286
quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:52 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]
Rare redenatie toch? Ja ik heb gister al gezegd dat het fout was dus...?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201386298
Remkes stuurt aan op een minderheidskabinet van VVD-CDA of een extraparlementaire kabinet. Wat heeft D66 daarin te winnen? Wat heeft D66 sowieso te winnen in een Rutte IV zonder PvdA-GL. Volgens mij is het ondertussen veel gunstiger voor hen om de oppositie in te gaan. Ze hebben alleen een goed excuus nodig om onder de regeringsverantwoordelijkheid uit te komen. Een motie van afkeuring biedt hen die mogelijkheid. Ik zou deze kans met twee handen aangrijpen als ik hen was.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 16 september 2021 @ 17:02:05 #259
408813 crew  trein2000
pi_201386316
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:59 schreef VoMy het volgende:

[..]
Het is niet echt mierenneuken, het is daadwerkelijk anders. Uiteraard wil je de handelswijze van het gehele kabinet in de kwestie afkeuren - ze hebben er over de linie een puinhoop van gemaakt door traag en onwelwillend te handelen, dossiers naar elkaar over te gooien, geen beslissingen te nemen, hooguit de laatste crisisweek kan een voldoende krijgen - en dat doet die motie. Maar de handelswijze van geen enkele persoon wordt individueel bekritiseert, het is een algehele motie van afkeuring.
Dat ligt anders bij de motie tegen Bijleveld, waar het kabinet niet wordt genoemd en waar specifiek gezegd wordt dat de handelswijze van het ministerie van defensie afkeurenswaardig was.

Normaal wordt er bij verschillende onderwerpen vrij gretig geshopt in staatsrechtelijkheid en het hoe-en-wat van bepaalde procedures, en dan zie je hier een mooi voorbeeld van 2 duidelijk verschillende dingen en dan is dat opeens mierenneuken.

De moties zijn anders van aard en het verschil moet er ook kunnen zijn, want je moet zowel een motie van afkeuring richting het kabinet kunnen opstellen, als een richting een individuele minister.
Nee die motie is niet anders van aard. Door er expliciet in te zetten dat de minister van buitenlandse zaken “eindverantwoordelijk” is is die motie gemaakt tot een motie van afkeuring jegens haar. En zo wordt hij ook breed opgevat.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201386325
De pech voor Kaag is dat zij als minister eindverantwoordelijk is. In het debat bleek dat wat ze heeft gedaan, allemaal in lijn was met besluiten in de ministerraad.

Misschien heeft ze zelfs in de ministerraad geopperd dat er sneller meer mensen hier naartoe gehaald moesten worden, maar is het niet gelukt om dat er doorheen te krijgen. Omdat het kabinet met 1 mond spreekt, kan ze zich daar nu natuurlijk niet op beroepen.

Ik weet dit vrij suggestief is, maar met een op immigratie vrij streng CDA en VVD in het kabinet is het niet ver gezocht.
pi_201386328
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:49 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Dat is toch fantastisch als je dan als D66 in de oppositie zit. Over 2 jaar worden ze dan de grootste.
In dat geval dienen we dit ten alle tijden te vermijden.

Overigens lekkere objectieve inslag als zelfbenoemd journalist :D
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 16 september 2021 @ 17:03:29 #262
408813 crew  trein2000
pi_201386341
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:02 schreef papert het volgende:
De pech voor Kaag is dat zij als minister eindverantwoordelijk is. In het debat bleek dat wat ze heeft gedaan, allemaal in lijn was met besluiten in de ministerraad.

Misschien heeft ze zelfs in de ministerraad geopperd dat er sneller meer mensen hier naartoe gehaald moesten worden, maar is het niet gelukt om dat er doorheen te krijgen. Omdat het kabinet met 1 mond spreekt, kan ze zich daar nu natuurlijk niet op beroepen.

Ik weet dit vrij suggestief is, maar met een op immigratie vrij streng CDA en VVD in het kabinet is het niet ver gezocht.
Een minister die niet achter besluiten van de ministerraad kan staan moet aftreden. Ook dat is onderdeel ban ons staatsbestel.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201386348
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:02 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nee die motie is niet anders van aard. Door er expliciet in te zetten dat de minister van buitenlandse zaken “eindverantwoordelijk” is is die motie gemaakt tot een motie van afkeuring jegens haar. En zo wordt hij ook breed opgevat.
Zeker als je daarbij ook de motivatie van Ceder van CU leest.
  donderdag 16 september 2021 @ 17:04:11 #264
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201386353
quote:
83s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:54 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]
:')

Je weet precies wat ik bedoel, en nu probeer je me persoonlijk aan te vallen.

Kaag heeft in een telefoongesprek met Rutte aangegeven dat ze niet over Omtzigt gesproken heeft.

Kaag heeft aangegeven dat ze pas een paar weken voor de val van Kabul doorkreeg dat er iets fout ging in Kabul. Dat terwijl ze in Juli al wist dat Frankrijk een reddingsplan had, waarmee ze ook mensen met Nederlandse banden had kunnen redden.

Kaag zit hier gewoon weer gigantisch fout.
Maar Kaag heeft ook niet over Omtzigt gesproken, dus wat wil je nou?
En aan het einde van de rit heeft Nederland 2000 man geëvacueerd of iets dergelijks, waarbij het moment van evacuatie niet uitmaakt - geëvacueerd is geëvacueerd. Als je je echt bekommert om gemiste mensen, dan zou je beter stampij maken over waarom er geen lijsten waren met mensen die in aanmerking kwamen, waarom er niet eerder contact is gezocht met die mensen, waarom het kabinet zo terughoudend was in het verschaffen van visa voor Afghanen en hun familie. Dat ene vliegtuig heeft niet zoveel te maken met geredde mensenlevens.
pi_201386365
quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik reageerde op de stelling dat 'bestuurders geen tweede kans mogen krijgen'. Maar dat bleek niet zo hard.
In geval van verkiezingen.
[..]

quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 16:48 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Nieuwe verkiezingen is niet aan de orde. Je zou kunnen redeneren zoals je doet maar wat mij betreft is er geen sprake van een tweede kans. Weg is weg. Dat is dan ook bekend voorafgaand aan de verkiezingen dus helder voor de stemmer
pi_201386370
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:02 schreef papert het volgende:
De pech voor Kaag is dat zij als minister eindverantwoordelijk is. In het debat bleek dat wat ze heeft gedaan, allemaal in lijn was met besluiten in de ministerraad.

Misschien heeft ze zelfs in de ministerraad geopperd dat er sneller meer mensen hier naartoe gehaald moesten worden, maar is het niet gelukt om dat er doorheen te krijgen. Omdat het kabinet met 1 mond spreekt, kan ze zich daar nu natuurlijk niet op beroepen.

Ik weet dit vrij suggestief is, maar met een op immigratie vrij streng CDA en VVD in het kabinet is het niet ver gezocht.
Lijkt me ook. VVD en CDA hebben zitten vertragen en de lijsttrekker van D66 draait er voor op. Toch vreemd.

Ik snap trouwens niet dat Broekers-Knol niet ook een motie krijgt, die had die helpers al asiel moeten aanbieden zodra de Nederlandse soldaten vertrokken. En die heeft midden in de zomer nog Afghanen laten terugsturen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201386386
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Een minister die niet achter besluiten van de ministerraad kan staan moet aftreden. Ook dat is onderdeel ban ons staatsbestel.
Ja, officieel wel. Maar in de praktijk werkt dat natuurlijk al lang niet meer zo.
  donderdag 16 september 2021 @ 17:06:14 #268
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201386389
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:04 schreef Hanca het volgende:
En die heeft midden in de zomer nog Afghanen laten terugsturen.
Samen met Duitsland nog via de EU proberen af te dwingen dat andere landen dat ook stug zouden blijven doen.
pi_201386397
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:03 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Een minister die niet achter besluiten van de ministerraad kan staan moet aftreden. Ook dat is onderdeel ban ons staatsbestel.
Ja, maar er leek toen nog tijd om ze op andere gedachten te brengen, natuurlijk. Als elke minister bij elk meningsverschil op stapt, gaan we wel heel veel ex-ministers krijgen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 16 september 2021 @ 17:07:47 #270
408813 crew  trein2000
pi_201386415
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, maar er leek toen nog tijd om ze op andere gedachten te brengen, natuurlijk. Als elke minister bij elk meningsverschil op stapt, gaan we wel heel veel ex-ministers krijgen.
Er is een verschil tussen ergens niet mee eens zijn en ergens niet achter kunnen staan natuurlijk.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 16 september 2021 @ 17:08:11 #271
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201386420
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:02 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nee die motie is niet anders van aard. Door er expliciet in te zetten dat de minister van buitenlandse zaken “eindverantwoordelijk” is is die motie gemaakt tot een motie van afkeuring jegens haar. En zo wordt hij ook breed opgevat.
De ene motie keurt de handelswijze van een persoon af, de andere niet. Dat is het verschil.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 16 september 2021 @ 17:08:35 #272
408813 crew  trein2000
pi_201386430
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lijkt me ook. VVD en CDA hebben zitten vertragen en de lijsttrekker van D66 draait er voor op. Toch vreemd.

Ik snap trouwens niet dat Broekers-Knol niet ook een motie krijgt, die had die helpers al asiel moeten aanbieden zodra de Nederlandse soldaten vertrokken. En die heeft midden in de zomer nog Afghanen laten terugsturen.
Is dat zo? Ik hoorde haar gisteren zeggen dat er in heel 2020 en 2021 niemand is teruggestuurd naar Afghanistan.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201386442
Voor degene die het zelf willen aanschouwen, de hoofdelijke stemming is om 19:45 vanavond.
pi_201386448
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Is dat zo? Ik hoorde haar gisteren zeggen dat er in heel 2020 en 2021 niemand is teruggestuurd naar Afghanistan.
Wellicht heeft ze het dan geluk dat het toevallig niet is uitgevoerd, maar het was deze zomer wel beleid: https://nos.nl/artikel/23(...)nnen-worden-uitgezet
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201386455
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:04 schreef VoMy het volgende:

[..]
Maar Kaag heeft ook niet over Omtzigt gesproken, dus wat wil je nou?
En aan het einde van de rit heeft Nederland 2000 man geëvacueerd of iets dergelijks, waarbij het moment van evacuatie niet uitmaakt - geëvacueerd is geëvacueerd. Als je je echt bekommert om gemiste mensen, dan zou je beter stampij maken over waarom er geen lijsten waren met mensen die in aanmerking kwamen, waarom er niet eerder contact is gezocht met die mensen, waarom het kabinet zo terughoudend was in het verschaffen van visa voor Afghanen en hun familie. Dat ene vliegtuig heeft niet zoveel te maken met geredde mensenlevens.
Kaag heeft wel over Omtzigt gesproken, aangezien ze heeft toegegeven dat dat telefoongesprek plaats heeft gevonden. Dat jij nu keihard hier zegt dat ze dit niet gezegd heeft, geeft aan dat jij vol in het rookgordijn wat Kaag opgetrokken heeft met haar Motie van Afkeuring getrapt bent.

En ik maak juist wel stampij om het feit dat Kaag, als eindverantwoordelijke, pas zo laat de evacuaties in gang heeft gezet. Dat is nu precies mijn hele punt. Zij heeft gezegd dat ze het pas een korte tijd voor de val van Kabul wist dat het daar foute boel is, terwijl Frankrijk dit in Juli al aangegeven heeft bij BZ. Kostbare tijd is hierdoor verloren gegaan. Kaag is eindverantwoordelijke voor AL die dingen die jij hier nu aangeeft.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 16 september 2021 @ 17:12:31 #276
408813 crew  trein2000
pi_201386469
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:08 schreef VoMy het volgende:

[..]
De ene motie keurt de handelswijze van een persoon af, de andere niet. Dat is het verschil.
Nee die keurt het gevoerde beleid af en bepaalt daarbij dat Kaag daarvoor verantwoordelijk is. Dat is onder aan de streep gewoon hetzelfde. Zeker ook als je ziet hoe die motie politiek opgevat wordt.

U hebt verkeerd beleid gevoerd vs. het beleid was verkeerd en dat lag aan u. Beide precies hetzelfde.

Natuurlijk spreek ik ook prima Nederlands en snap ik wel het verschil wat jij er in leest. Maar dat zou ik wel echt Ruttiaans vinden, totaal niet passend bij geest en strekking. En precies datgene waar ze zelf zo tegen ageert.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 16 september 2021 @ 17:12:45 #277
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201386474
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Is dat zo? Ik hoorde haar gisteren zeggen dat er in heel 2020 en 2021 niemand is teruggestuurd naar Afghanistan.
Ja, dit heb ik ook gehoord. Blijkbaar was de bevestiging van het uitzetten vooral bedoeld om de 'aanzuigende werking' van een uitzettingsstop te voorkomen. Want als mensen in Afghanistan horen dat er in Nederland niet meer wordt uitgezet, komen ze misschien wel hierheen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 16 september 2021 @ 17:13:52 #278
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201386493
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:12 schreef trein2000 het volgende:
U hebt verkeerd beleid gevoerd vs. het beleid was verkeerd en dat lag aan u. Beide precies hetzelfde.
'lag aan u' = 'was daar eindverantwoordelijk voor'.

Dus niet hetzelfde.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 16 september 2021 @ 17:14:48 #279
408813 crew  trein2000
pi_201386500
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:13 schreef VoMy het volgende:

[..]
'lag aan u' = 'was daar eindverantwoordelijk voor'.

Dus niet hetzelfde.
Ja wel. Dat blijkt ook gewoon uit de context en de politieke bedoeling van de indieners.

Maar goed, wij worden het hier niet over eens denk ik ;)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 16 september 2021 @ 17:15:43 #280
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201386514
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:14 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ja wel. Dat blijkt ook gewoon uit de context en de politieke bedoeling van de indieners.

Maar goed, wij worden het hier niet over eens denk ik ;)
Hier gaan we niet uitkomen nee, ik wilde het net zeggen.
pi_201386545
CU behandelt beide moties wel als hetzelfde: https://www.christenunie.(...)ng-Afghanistan-debat

Maar ik vind dat er wel een essentieel verschil is met Rutte. Bij Rutte ging het echt om een persoonlijke, politieke fout van met name het niet willen informeren van de kamer, bij Kaag en Bijleveld om afkeurenswaardig beleid. Ik vind dat verschil toch wel groot.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201386612
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:02 schreef papert het volgende:
De pech voor Kaag is dat zij als minister eindverantwoordelijk is. In het debat bleek dat wat ze heeft gedaan, allemaal in lijn was met besluiten in de ministerraad.

Misschien heeft ze zelfs in de ministerraad geopperd dat er sneller meer mensen hier naartoe gehaald moesten worden, maar is het niet gelukt om dat er doorheen te krijgen. Omdat het kabinet met 1 mond spreekt, kan ze zich daar nu natuurlijk niet op beroepen.

Ik weet dit vrij suggestief is, maar met een op immigratie vrij streng CDA en VVD in het kabinet is het niet ver gezocht.
Dit :Y

En persoonlijk denk ik dat het veel partijen nu heel goed uitkomt dat Kaag wordt beschadigd
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_201386625
twitter


MarkGoat
VBL SC influencer
Left, right, behind
  donderdag 16 september 2021 @ 17:27:19 #284
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201386634
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:18 schreef Hanca het volgende:
CU behandelt beide moties wel als hetzelfde: https://www.christenunie.(...)ng-Afghanistan-debat

Maar ik vind dat er wel een essentieel verschil is met Rutte. Bij Rutte ging het echt om een persoonlijke, politieke fout van met name het niet willen informeren van de kamer, bij Kaag en Bijleveld om afkeurenswaardig beleid. Ik vind dat verschil toch wel groot.
Uit de tekst van Don Ceder:

Voor de zomer al hamerde de Kamer meerdere keren op het ondernemen van actie voor het in veiligheid brengen van mensen die in Afghanistan voor ons land werkten; de Nederlandse overheid heeft een grote verantwoordelijkheid in hun richting, omdat zij de werkgever van deze mensen is.

De urgentie die de Kamer wel voelde, blijkt door de verantwoordelijke bewindspersonen heel lang – té lang – niet voldoende te zijn gevoeld. Aangenomen Kamer-moties, bijvoorbeeld over het zo snel mogelijk evacueren van tolken en later ook van niet-tolken en zelfs het opstellen van een evacuatieplan, zijn onvoldoende uitgevoerd.

Uit opgevraagde documenten blijkt dat het kabinet al in januari inlichtingen kreeg dat Afghanistan onvermijdelijk in handen van de Taliban zou vallen; de vraag was alleen wanneer. Die informatie is niet met de betrokken woordvoerders in de Tweede Kamer gedeeld. Dat op zichzelf is al verwijtbaar. Maar dat de urgentie die de Tweede Kamer zónder die informatie wél voelde, door het kabinet mét die informatie minder werd gevoeld, is in mijn ogen kwalijk.


Moeten we nou wachten tot een onderzoekscommissie dit in rapportvorm gegoten heeft voordat Stef Blok vertrekt? Want ik zie 'voor de zomer', inlichtingen uit januari die niet gedeeld zijn en verwijzingen naar moties uit het tijdperk Blok die niet zijn uitgevoerd.
Dat lijkt me vergelijkbaar met Wiebes en de toeslagenaffaire.
pi_201386640
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:24 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Dit :Y

En persoonlijk denk ik dat het veel partijen nu heel goed uitkomt dat Kaag wordt beschadigd
Aan welke partijen denk je dan zoal? PVV, FvD ongetwijfeld, maar verder? VVD en CDA kan ik me ook nog iets bij voorstellen maar die zullen de motie niet steunen.
pi_201386654
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:27 schreef VoMy het volgende:

[..]

Moeten we nou wachten tot een onderzoekscommissie dit in rapportvorm gegoten heeft voordat Stef Blok vertrekt? Want ik zie 'voor de zomer', inlichtingen uit januari die niet gedeeld zijn en verwijzingen naar moties uit het tijdperk Blok die niet zijn uitgevoerd.
Dat lijkt me vergelijkbaar met Wiebes en de toeslagenaffaire.
Voor de zomer is natuurlijk ook het debat van 2 juni, toen zat Kaag er al wel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 16 september 2021 @ 17:31:07 #287
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201386682
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:27 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Aan welke partijen denk je dan zoal? PVV, FvD ongetwijfeld, maar verder? VVD en CDA kan ik me ook nog iets bij voorstellen maar die zullen de motie niet steunen.
Het is een hoofdelijke stemming he.

De oppositie die altijd klaagt dat leden van coalitiepartijen in lijn met het kabinet stemmen ondanks dat ze het persoonlijk er niet per se mee eens zijn, gaat zo even laten zien hoe dat eruitziet, onderlinge verdeeldheid op basis van inhoudelijke overwegingen hahaha. Heeft er ooit een, ik noem maar wat, SP'er tegen de partijlijn in gestemd bij een hoofdelijke stemming eigenlijk?
  donderdag 16 september 2021 @ 17:31:41 #288
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201386691
quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Voor de zomer is natuurlijk ook het debat van 2 juni, toen zat Kaag er al wel.
Meteorologisch onjuist maar recestechnisch klopt dit.
pi_201386694
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:31 schreef VoMy het volgende:

[..]
Het is een hoofdelijke stemming he.

De oppositie die altijd klaagt dat leden van coalitiepartijen in lijn met het kabinet stemmen ondanks dat ze het persoonlijk er niet per se mee eens zijn, gaat zo even laten zien hoe dat eruitziet, onderlinge verdeeldheid op basis van inhoudelijke overwegingen hahaha. Heeft er ooit een, ik noem maar wat, SP'er tegen de partijlijn in gestemd bij een hoofdelijke stemming eigenlijk?
Is een paar min geleden aangepast, geen hoofdelijke stemming meer
  donderdag 16 september 2021 @ 17:34:24 #290
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201386717
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:32 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Is een paar min geleden aangepast, geen hoofdelijke stemming meer
Waarom dat dan? Is het venijn van de hoofdelijke stemming-act verdwenen nu de moties waarschijnlijk worden aangenomen? Dit soort toneelstukjes vind ik nou weer ergerlijk.
pi_201386747
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:27 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Aan welke partijen denk je dan zoal? PVV, FvD ongetwijfeld, maar verder? VVD en CDA kan ik me ook nog iets bij voorstellen maar die zullen de motie niet steunen.
Ik denk elke partij, Kaag is na Rutte degene met de meeste premierspotentie gebleken en die kun je nu een flinke knauw geven door haar met een motie in het nauw te drijven voor kabinetsbeleid waar zij sinds een paar maanden hoofdverantwoordelijk voor is. Zeker met het oog op de formatie komt dit alle partijen buiten D66 goed uit. Kaag als terugkerend minister op haar droompost van Buitenlandse Zaken wordt hiermee al vrijwel om zeep geholpen. Als ik Kaag was zou ik hier uit stappen en dan maar zien hoe CDA en VVD de puinhoop op gaan ruimen. Kun je over twee jaar alsnog voor het torentje gaan...
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_201386749
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:34 schreef VoMy het volgende:

[..]
Waarom dat dan? Is het venijn van de hoofdelijke stemming-act verdwenen nu de moties waarschijnlijk worden aangenomen? Dit soort toneelstukjes vind ik nou weer ergerlijk.
pi_201386753
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:34 schreef VoMy het volgende:

[..]
Waarom dat dan? Is het venijn van de hoofdelijke stemming-act verdwenen nu de moties waarschijnlijk worden aangenomen? Dit soort toneelstukjes vind ik nou weer ergerlijk.
Het was blijkbaar een verzoek van Van der Plas maar die heeft dat weer ingetrokken.
pi_201386783
quote:
1s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:26 schreef Caland het volgende:
[ twitter ]

MarkGoat
Wat iemand laatst al zei, if you come at the king, you best not miss.

Na vanavond is Rutte weer de ongenaakbare politieke leider van het land.
  donderdag 16 september 2021 @ 17:42:02 #295
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201386794
Kaag is exit dus.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 16 september 2021 @ 17:45:39 #296
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201386841
quote:
Ah, de oppervlakkigheid zelve slaat weer toe.
pi_201386875
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:45 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ah, de oppervlakkigheid zelve slaat weer toe.
Carola Schouten is er niet bijvoorbeeld. Dus zal ze het wel over partijlijnen willen hebben om meerderheid te krijgen
pi_201386882
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:42 schreef Scorpie het volgende:
Kaag is exit dus.
Eerst zien dan geloven. Wie weet hebben we haar volstrekt verkeerd begrepen in april toen ze reageerde op het aanblijven van Rutte na de aangenomen motie van afkeuring. D66/Kaag zal nu druk bezig zijn met hoe dit te spinnen zonder schipbreuk te leiden.
pi_201386955
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:34 schreef VoMy het volgende:

[..]
Waarom dat dan? Is het venijn van de hoofdelijke stemming-act verdwenen nu de moties waarschijnlijk worden aangenomen? Dit soort toneelstukjes vind ik nou weer ergerlijk.
Omdat de oppositie niet voltallig is en CDA/VVD/D66 wel? Dan zou je zo geen meerderheid halen...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 16 september 2021 @ 17:56:47 #300
408813 crew  trein2000
pi_201386974
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 17:49 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Eerst zien dan geloven. Wie weet hebben we haar volstrekt verkeerd begrepen in april toen ze reageerde op het aanblijven van Rutte na de aangenomen motie van afkeuring. D66/Kaag zal nu druk bezig zijn met hoe dit te spinnen zonder schipbreuk te leiden.
Vast. Maar dan is ze wel aangeschoten wild. Kan de formatie best eens vlottrekken. Geluk bij een ongeluk.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')