abonnement Unibet Coolblue
pi_201372697
Heeft iemand tips hoe je meer een passende mimiek bij wat je zegt kan toepassen? Ik heb een chronische "niks aan de hand glimlach" en meer dan eens daar feedback op gekregen. En hoe erger de emotie hoe meer ik aan die glimlach vastgekleefd zit.

Vandaag had ik een extreem heftig gesprek met een vriendin. We waren beiden overstuur, beiden sorry zeggen om verschillende dingen en praten over hoe we dingen ervaren en hoe we ons voelden.

Toen na twee uur alles weer recht zat kreeg ik te horen dat het echt wel een uur duurde voordat ze mijn woorden ook kon voelen omdat mijn gezicht op chronische glimlach stond, terwijl ik me absoluut niet zo voelde.
Dat is ook de reden waarom ik het liefst dingen via whatsapp oplos, want dan kan je emoticons toepassen. Al kan ik me niet herinneren wanneer ik voor het laatst zo heftig gesprek met iemand heb moeten voeren

Heeft iemand trucjes hoe je beter met je gezicht mee kan doen met je gevoel? Het is niet de eerste keer dat mensen dit tegen me zeggen, alleen vandaag vond ik het wel even extreem vervelend. Eerder had ik altijd zoiets van "naja, zo ben ik", maar nu was het gewoon niet oké. En ergens moet ik leren dat er meerdere expressies mogelijk dan glimlachen en stijf glimlachen is. Dus tips zouden fijn zijn :)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  woensdag 15 september 2021 @ 18:47:09 #2
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201372764
Ik wil niet eens flauw doen maar laat dan een smiley op je telefoon zien om je emoties kenbaar te maken?

En ja, nu kom je jezelf wel tegen doordat je dingen liever via Whatsapp regelt, dat bedoel ik ook niet lullig of flauw.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  woensdag 15 september 2021 @ 18:55:47 #3
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201372857
Herken dit wel, collega die iets aan me kwam vragen werd toen enorm boos omdat ik m'n 'ben aan het nadenken' gezicht aan had staan en hij dat las als een soort 'ben je dom' ofzo.

Verder geen advies, als niet neurotypische held moet je daar gewoon wat bewuster in zijn helaas. Oefenen met gezichtsuitdrukkingen is misschien wel iets, dat je ze makkelijker aan en uit kunt zetten.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201374061
Ik herken het ook wel, mensen denken altijd dat ik heel relaxed ben ook al voel ik mij knetter gestrest. Het is inderdaad niet per definitie handig, want dan houden mensen er ook geen rekening mee. Ze denken immers dat er niets aan de hand is.

Alleen vind ik communiceren via tekst vaak juist lastiger (ironisch om te zeggen op een forum misschien) omdat er geen intonatie is en je daarom meer je best moet doen om de boodschap op de juiste manier over te laten komen.
pi_201377360
Ja dat werkt natuurlijk als een rode lap op een stier.

Het komt over als "ik neem jou niet serieus en lach weg wat je zegt."

Ik zou zeggen stop met glimlachen als er niets te lachen valt. Je gezichtsspieren zoveel mogelijk ontspannen, verder heb je geen speciale mimiek nodig.

Ja mensen vinden het meestal ook niet leuk als je heel moeilijk begint te kijken en te fronsen als ze je iets vragen, of als je ze intens aanstaart als je naar ze luistert, ook al is het omdat je opgaat in hun verhaal, die dingen heb ik ook pas geleerd na enige feedback.
What's the name of the game?
pi_201380697
Of je vertelt gewoon dat het een onbewust dingetje voor je is.
Iemand die je kent kan daar toch echt wel overheen kijken neem ik aan?

Ik kijk altijd boos (vorm van mijn wenkbrauwen). Ja ik kan dan wel heel bewust mijn wenkbrauwen omhoogtrekken om er wat zachter uit te zien maar na een kwartier heb ik hoofdpijn. Dus pech.. Mensen die me kennen weten dat ik niet boos ben (die weten hoe vernietigend boos ik ECHT kan kijken als het toch eens zover is :P )
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  donderdag 16 september 2021 @ 10:15:52 #7
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_201380966
quote:
1s.gif Op woensdag 15 september 2021 18:47 schreef Id_do_her het volgende:
Ik wil niet eens flauw doen maar laat dan een smiley op je telefoon zien om je emoties kenbaar te maken?

En ja, nu kom je jezelf wel tegen doordat je dingen liever via Whatsapp regelt, dat bedoel ik ook niet lullig of flauw.
Je bedoelt het niet lullig of flauw. Maar ja.. zo komt het er wel uit he? :')
Mijn echte naam begint met een D en eindigd op een O.
  donderdag 16 september 2021 @ 10:37:11 #8
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_201381269
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 23:07 schreef -marz- het volgende:
Ja dat werkt natuurlijk als een rode lap op een stier.

Het komt over als "ik neem jou niet serieus en lach weg wat je zegt."

Ik zou zeggen stop met glimlachen als er niets te lachen valt. Je gezichtsspieren zoveel mogelijk ontspannen, verder heb je geen speciale mimiek nodig.

Ja mensen vinden het meestal ook niet leuk als je heel moeilijk begint te kijken en te fronsen als ze je iets vragen, of als je ze intens aanstaart als je naar ze luistert, ook al is het omdat je opgaat in hun verhaal, die dingen heb ik ook pas geleerd na enige feedback.
Als ik mijn gezicht ontspan heb ik automatisch een lichte glimlach.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_201381609
Het gaf ik ook aan idd. Alleen ben ik niet altijd bewust van dat ik dat doe.
Alleen ingewikkeld. Hoe emotioneler ik word, hoe meer er een soort slimlach ontstaat
maar idd proberen te ontspannen valt te proberen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_201382013
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 10:37 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Als ik mijn gezicht ontspan heb ik automatisch een lichte glimlach.
Ik bedoelde je gezicht ontspannen zodat je normale mimiek functioneert.

Je hebt zoveel kleine spiertjes in je gezicht, die kan je niet allemaal bewust aansturen. Daarom wordt een neplach als verwarrend ervaren, omdat het grootste gedeelte van het gezicht niet meelacht en zelfs een compleet andere emotie laat zien (vaak angst). Dit is onleesbaar en daarom onveilig voor je gesprekspartner.

Mensen die op deze manier glimlachen doen het vaak uit angst, ongemak of nervositeit. Apen doen het ook (de 'fear grin').



Dit filmpje laat zien hoe complex non-verbale communicatie verloopt en waarom trucjes niet werken.
What's the name of the game?
pi_201382562
Inderdaad het proberen ontspannen, maar misschien kan het je ook helpen om te oefenen met het explicieter uitspreken van je emotie naar je gesprekspartner. Desnoods zeg je erbij dat je weet dat je gezichtsuitdrukking mogelijk wat anders zegt dan wat je voelt.

Zonder het zweverig c.q. heftiger te willen maken dan het misschien is, kun je ook bij jezelf nagaan of het niet iets onbewust is om emoties te onderdrukken. Dat is iets waar een coach of psycholoog je mogelijk mee kan helpen, maar misschien denk ik dan gelijk te ver door.
  donderdag 16 september 2021 @ 18:41:22 #12
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201387554
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 10:15 schreef Bart.Messen het volgende:

[..]
Je bedoelt het niet lullig of flauw. Maar ja.. zo komt het er wel uit he? :')
Ja, je kan ervoor kiezen het zo op te vatten inderdaad.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_201399898
Je denkt wederom op de manier "Ik doe het niet goed. Ik mag niet lachen als ik verdrietige emoties heb. Ik moet een meer passende emotie laten zien om anderen tevreden te stellen."

Denk eens na over waarom je dat lachen als je verdriet hebt zo hebt aangeleerd. Zou het te maken kunnen hebben dat je vroeger nog meer in de problemen zou komen als anderen erachterkwamen wat er aan de hand was?

De 'kritiek' die jij van anderen hebt gekregen over dat lachen ... want ik denk dat jij het op die manier ervaart ... is het wel kritiek? Of willen ze jou duidelijkmaken dat je voor de verandering eens ruimte voor jezelf mag innemen ipv jezelf op te offeren voor anderen?
pi_201400312
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 18:40 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dat is ook de reden waarom ik het liefst dingen via whatsapp oplos
wil je hiermee zeggen dat je dat 'heftige gesprek' met die vriendin beter per whatsapp had kunnen uitpraten dan door werkelijk tegenover elkaar te zitten?

Ik vind dat idee eerder raar en heb het idee dat je vooral bedoeld dat als via whatsapp communiceert je emoties en emotionele reacties beter kunt verstoppen of verbergen.
dat is echter in intermenselijke relaties volgens mij meer een beperking dan dat het een voordeel heeft
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_201400543
Bedankt voor alle reacties

Naja... ik weet niet of het kritiek is of advies. Of gewoon feedback. Ik ben gewoon niet sterk met het uiten van mijn emoties. Dat weten mijn behandelaren ook. Die krijgen regelmatig een appje vooraf met kopzorgen zodat ze weten hoe ik ervoor sta.

En naast niet sterk met emoties ook enorm conflictvermijdend en in een gesprek moet je sneller reageren dan over WhatsApp. En van de stress word ik vlak en heb een soort permanente glimlach op mijn gezicht.

Dus ja... geef mij maar mail of WhatsApp. Dan kan ik beter nadenken en een passende emotiocon toevoegen

Maar van de week was wel erg heftig
In het verleden (jaren terug hoor) wel ernstige suïcide pogingen gedaan (op ic niveau in het ziekenhuis). En ze was bang dat ik er tussenuit gepiept was.

Dit heb ik overigens inmiddels ook wel besproken met mijn behandelaar. Zodat ik op een andere manier omga met situaties waar ik mijn emoties en gedacht en grenzen niet durf te uiten
Zowel hij als ik zijn ervan overtuigd dat ghosten niet handig is. Alleen ik weet echt niet hoe ik het anders moet doen. Ik ben gewoon te bang voor boosheid van anderen en mezelf
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_201400747
Dus ze had niets van je gehoord en daar was ze geëmotioneerd over, vanwege wat in het verleden is gebeurd?
En daarna gebeurde dat heftige gesprek?
What's the name of the game?
  vrijdag 17 september 2021 @ 15:48:06 #17
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_201400843
Nou ja, zeker bij een goede vriendin of andere mensen die je kent zou ik in jouw geval gewoon uitleggen dat je nu eenmaal deze reactie hebt en de emoties benoemen.
Als het goed is zou daar dan gewoon begrip voor moeten zijn.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 vrijdag 17 september 2021 @ 17:20:09 #18
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_201401793
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 15:48 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Nou ja, zeker bij een goede vriendin of andere mensen die je kent zou ik in jouw geval gewoon uitleggen dat je nu eenmaal deze reactie hebt en de emoties benoemen.
Als het goed is zou daar dan gewoon begrip voor moeten zijn.
Zeker in een vriendschap :Y
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  vrijdag 17 september 2021 @ 17:40:55 #19
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_201401961
Ooit heb ik een leerling een spiegel op zijn tafel gegeven. Deze knul keek chronisch boos en verongelijkt, ook als hij eigenlijk enthousiast en betrokken was. Doordat hij zichzelf voortdurend zag, veranderde zijn mimiek enorm. Hij vond het helemaal niet leuk om steeds tegen een mopperig hoofd aan te kijken, ook al was dat onbewust zo.
Kijk jij weleens naar jezelf als je zit te whatsappen? Best mogelijk dat je dan wel de door jou als juist geziene gezichtsuitdrukkingen gebruikt, maar dat je die irl niet inzet. Trainen en oefenen voor de spiegel kan dan helpen.

Ik vind het bijna eng om dit openlijk te posten ipv via DM omdat ik verwacht dat er reacties op komen over 'je moet jezelf kunnen zijn' en 'je maakt er een trucje van', maar ik doe het toch omdat ik ervan overtuigd ben dat sociale interactie aangeleerd is.
Prrrrr
pi_201413139
Ik heb toch het idee dat jij met kleine babystapjes toch vorderingen maakt.

Je diagnose was een poos terug bijgesteld van schizofreen naar schizo-affectieve stoornis toch?

Zou het misschien kunnen dat je tot een paar jaar terug jouw emoties en expressie zo diep verdrong dat ze alleen maar tot uiting konden komen via psychoses? En dat ze nu toch wat meer gaan integreren in jouw gedrag. Het is weliswaar nog lang niet stabiel, maar het is er wel.

En jouw topics zijn ook anders. Het ging eerst alleen over jouw psychoses. De laatste tijd gaan ze meer over jezelf en hoe jij een manier probeert te zoeken om in het leven te kunnen staan en hoe je in contact wilt staan met anderen.
pi_201416928
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 september 2021 13:58 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik heb toch het idee dat jij met kleine babystapjes toch vorderingen maakt.

Je diagnose was een poos terug bijgesteld van schizofreen naar schizo-affectieve stoornis toch?

Zou het misschien kunnen dat je tot een paar jaar terug jouw emoties en expressie zo diep verdrong dat ze alleen maar tot uiting konden komen via psychoses? En dat ze nu toch wat meer gaan integreren in jouw gedrag. Het is weliswaar nog lang niet stabiel, maar het is er wel.

En jouw topics zijn ook anders. Het ging eerst alleen over jouw psychoses. De laatste tijd gaan ze meer over jezelf en hoe jij een manier probeert te zoeken om in het leven te kunnen staan en hoe je in contact wilt staan met anderen.
Wow... deze moest ik even een paar keer lezen. Eerste keer voelde ik weerstand "mijn psychoses zijn echt". Al heb ik het idee dat je dat ook wel zo denkt. En misschien was het van mijn brein een vorm van tot ontploffen komen. Psychoses gaan bij mij gepaard met een zee van emoties.

De nieuwe diagnose was nogal slikken. Alleen hij past me goed. Sowieso de laatste tijd meer ruimte om de wereld in te kijken ipv enkel mijn eigen wereld. En hoop dit door te kunnen zetten
Labiel is mijn "middle name" maar dat geeft niet


Dank je wel :*
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')