abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 januari 2003 @ 18:18:34 #1
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_8188814
Ik ben sinds een tijdje bezig naar een onderzoek over het onstaan van de patstelling aan het westelijk front (en waarom deze niet verbroken werd) tijdens de eerste wereldoorlog.

Zelf heb ik een paar oorzaken kunnen vinden/bedenken, één ervan is de (gedeeltelijke mislukking van het Von Schlieffen-plan).

Gedeeltelijke mislukking Von Schlieffen-plan
De Triple Alliantie wilde een twee-fronten oorlog voorkomen, en hoopte dmv en het Von Schlieffen-plan Frankrijk en België binnen een paar weken onder de voet te lopen, zodat ze hun aandacht op het veel moeilijker te veroveren Rusland konden richten.

Het plan mislukte echter. Er was gekozen voor een omtrekkende beweging in de aanval, zodat men aan kon vallen via de minder sterk verdedigde Frans-Belgische grens. De westflank van het leger kon niet de omtrekkende beweging maken waartoe het het bevel had gekregen. Dit deel van het leger moest het meeste aantal kilometers maken (vanaf de Belgische grens grotendeel te voet!) en doordat de tegenstand sterker was dan verwacht, raakte de manschappen uitgeput voordat ze Parijs hadden bereikt.

In hoeverre denken jullie dat de mislukking van het Von Schlieffen-plan invloed heeft gehad op het onstaan van de patstelling aan het Westelijk front?

[Dit bericht is gewijzigd door reem op 30-01-2003 22:45]

[b]@RemiLehmann[/b]
pi_8190563
Inderdaad, de mislukking van het von Schlieffen-plan was mede debet aan de patstelling.
Maar doordat het von Schlieffen-plan ueberhaupt werd uitgevoerd, werd Engeland ook nog bij de oorlog betrokken. Dit had weliswaar maar een klein lege, maar het heeft wel een beslissende rol gespeeld bij de slag om de Marne. Bovendien werd de BEF langzamerhand fors uitgebreid, waardoor de Duitsers nooit meer het initiatief konden hernemen. (Behalve dan bij de Kaiserschlacht.)
Ook waren de Russen eerder in Oost-Pruisen gearriveerd dan verwacht: hierdoor moesten enkele divisies aan het Westfront onttrokken worden.
(Het von Schlieffen-plan berustte op de veronderstelling dat de Russen te achterlijk waren om snel te mobiliseren).
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  donderdag 30 januari 2003 @ 20:23:26 #3
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_8191279
Wat ik niet snap is dat men juist door uitvoering van het Von Schlieffen-plan Engeland bij de oorlog betrok. Hoe men Frankrijk ook had aangevallen: Frankrijk en Engeland waren bondgenoten...
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_8192060
De Triple Entente was overigens het bondgenootschap tussen Rusland, Engeland en Frankrijk. Het verbond tussen Duitsland, Oostenrijk-Hongarije en Italie heette de Triple Alliantie.
quote:
Op donderdag 30 januari 2003 20:23 schreef reem het volgende:
Wat ik niet snap is dat men juist door uitvoering van het Von Schlieffen-plan Engeland bij de oorlog betrok. Hoe men Frankrijk ook had aangevallen: Frankrijk en Engeland waren bondgenoten...
Ik denk dat Sports doelt op de aanval van Duitsland op Belgie. Er was toentertijd een verdrag van kracht dat de Belgische neutraliteit garandeerde.
Maar Engeland zou Duitsland hoe dan ook de oorlog verklaard hebben want het zou niet kunnen toestaan dat Duitsland de oorlog zou winnen en zo te machtig zou worden.

Overigens zouden Frankrijk en Engeland ook niet geschroomd hebben door het neutrale Belgie Duitsland aan te vallen als hen dat uit kwam.

[Dit bericht is gewijzigd door beeer op 30-01-2003 21:18]

pi_8197520
Ik kan me herinneren dat er ook troepen naar Pruisen werden gestuurd om de Russische aanval tegen te houden.
Troepen die aan de Belgische grens (of misschien toen al in België) gelegerd waren en dat hierdoor het Westelijk front verzwakt is.
Helpt waar hij kan!
pi_8199029
quote:
Op donderdag 30 januari 2003 20:52 schreef beeer het volgende:
Ik denk dat Sports doelt op de aanval van Duitsland op Belgie. Er was toentertijd een verdrag van kracht dat de Belgische neutraliteit garandeerde.
Nederland had een vergelijkbaar verdrag met Luxemburg naar ik meen. Of haal ik nu wat zaken door elkaar?
pi_8199246
quote:
Op donderdag 30 januari 2003 20:23 schreef reem het volgende:
Belgie is het antwoord.

De neutraliteit van Belgie werdt door Engeland gegarandeerd, de Kaiser had zichzelf ervan overtuigd dat Engeland geen oorlog zou beginnen over Belgie en op grond daarvan was de benadering van Schlieffen gekozen.

Goed plan, slecht uitgevoerd.
Als jij een zeer goede historie wil lezen hierover, Barbara Tuchman's Kannonen van Augustus wordt beschouwd als het standaard werk hierover.

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
pi_8201009
Wat Belgie betreft: in 1839 was de Belgische neutraliteit gegarandeeerd door alle grote machten, waaronder Groot-Brittanie en Pruisen, dat later verantwoordelijk werd voor de Duitse eenwording en de boventoon zou voeren in het Duitse Keizerrijk (Wilhelm was Duits Keizer en Koning van Pruisen, en er was geen Duits opperbevel. In geval van oorlog werd de Pruisische legertop automatisch het Duits opperbevel).
Engeland was niet verplicht om met de Franse en Russen mee te vechten: het zat alleen in dat kamp. Waarschijnlijk zou het na verloop van tijd wel aan de oorlog mee zijn gaan doen, omdat het al ingehaald was door Duitsland op industrieel gebied, en het een Duitse overheersing van het Continent niet toe kon staan. (Merkwaardig genoeg had men geprobeerd om Engeland buiten de oorlog te houden door het von Schlieffen-plan te herzien: in het oorspronkelijke plan stond namelijk dat ook Nederland veroverd moest worden, maar een Duitse bezetting van de haven van Rotterdam zou voor de Britten onaanvaardbaar zijn geweest). Maar in Engeland waren veel City-lui en politici fel gekant tegen Engelse deelname aan de oorlog. Pas toen Belgie werd binnengevallen, was er voldoende publieke animo om ten strijde te trekken. (De Duitse Kanselier von Bethmann-Hollweg had het verdrag uit 1839 ''een snipper papier'' genoemd, en met die kreet adverteerden de Britse strijdkrachten. ''Poor Little Belgium'' diende beschermd te worden).

Overigens: Duitsland is niet in een keer binnengevallen in Belgie. Ze probeerden de Belgische regering eerst wijs te maken dat Frankrijk op het punt stond om Belgie te annexeren, en Duitse troepen zouden dat moeten voorkomen. De Belgische regering ontzegde hun echter de toegang tot het grondgebied. Daarop zijn de Duitsers binnengevallen.

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_8201210
quote:
Op vrijdag 31 januari 2003 11:27 schreef SportsIllustrated het volgende:
De Belgische regering ontzegde hun echter de toegang tot het grondgebied. Daarop zijn de Duitsers binnengevallen.
En in de daaropvolgende vier jaar zou de wereld opnieuw zien dat van alle Galliërs de Belgen het dapperst zijn.
  vrijdag 31 januari 2003 @ 14:14:41 #10
24099 Tia_Tijger
Demonisator :)
pi_8203907
quote:
Op vrijdag 31 januari 2003 11:43 schreef beeer het volgende:

En in de daaropvolgende vier jaar zou de wereld opnieuw zien dat van alle Galliërs de Belgen het dapperst zijn.

Dat is inderdaad een zwaar onderbelicht thema, de moed van het Belgische leger gedurende WW I was indrukwekkend, het beleg van Namen in de eerste dagen van de oorlog was het begin hiervan.
De latere slagen en het standhouden aan de IJzer van de Belgen worden vaak vergeten.
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
  zaterdag 1 februari 2003 @ 15:03:34 #11
19111 Blasphemer
No Guts No Glory
pi_8220446
Hier staat een heel artiekel over de inval van Augustus 1916
Geschreven door Marinus van Santen
Bestuurslid van de vereniging (nee geen Spam) waar ik lid van ben
De Western Front Association Nederland

Maar ik denk niet dat de patstelling een noodzaak was maar een gevolg van het onderschatten van de geallierden legers door de Duitsers

Het plan was goed alleen het duurde te lang
de Duitse troepen waren vermoeid en de aanvoerlijnen werden te lang
waardoor ze tot staan werden gebracht aan de Marne
De boel liep pas goed vast nadat het Duitse leger tot staan is gebracht bij de Marne en en de race naar de zee was geweest
van af dat moment zou het tot aan half 1918 alles vast zitten

[Dit bericht is gewijzigd door Blasphemer op 01-02-2003 15:10]

pi_8225172
quote:
Op vrijdag 31 januari 2003 14:14 schreef Tia_Tijger het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een zwaar onderbelicht thema, de moed van het Belgische leger gedurende WW I was indrukwekkend, het beleg van Namen in de eerste dagen van de oorlog was het begin hiervan.
De latere slagen en het standhouden aan de IJzer van de Belgen worden vaak vergeten.

Volgens mij heeft de heer J. Caesar ook maar enkele druppeltjes inkt besteed aan het feit dat Belgen zo dapper zijn nadat hij heel Gallie had veroverd. Dapper maar klein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')