abonnement Unibet Coolblue
pi_201356640
Vanuit mijn functie (meewerkend projectleider) moet ik best vaak beslissingen nemen waar collega's het niet mee eens zijn. Ongenoegen wordt vaak niet face to face geuit, maar eerst wordt er onderling veel over gesproken en zodoende krijgt het verhaal vaak een andere/verkeerde kern.

Ik ben altijd wel open en eerlijk en beargumenteer waarom iets moet.
Natuurlijk heb ik ook wel eens wat aangepakt wat misschien anders moest, maar dan ben ik ook zo fair om sorry te zeggen.

Dit hoort bij mijn functie en ik slaap er eigenlijk geen minuut minder door.
Voor degene wat ook zo'n rol hebben: Hoe ga jij er mee om? Zijn er tips die je wilt delen?
pi_201356713
En waarom denk je dat ze dat niet met jou bespreken, zal het ermee te maken hebben dat het overkomt alsof je niet open staat voor een ander perspectief?

Ik vind ook je zin over geen minuut minder slapen vrij passief agressief ben je jezelf daarvan bewust?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 14 september 2021 @ 18:19:55 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201356775
Als ongenoegen niet naar jou toe geuit wordt betekent dat meestal dat iemand 1) verwacht dat er toch niks mee gedaan gaat worden, 2) het negatieve consequenties voor hem/haar heeft, of allebei.
pi_201356777
quote:
16s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:15 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik vind ook je zin over geen minuut minder slapen vrij passief agressief ben je jezelf daarvan bewust?
Daar bedoel ik mee dat ik het mij niet aantrek in de zin van dat ik er een burnout ofzo van krijg.
Maar de rede dat ik het hier stel is inderdaad wel om te zien of ik iets anders kan doen.

quote:
16s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:15 schreef FlippingCoin het volgende:
En waarom denk je dat ze dat niet met jou bespreken
Vrouwen cultuur?
Ze komen achteraf wel, maar dan is de kern van het verhaal dus totaal anders.

Helaas (voor hen) kan ik niet altijd met hen overleggen van beslissingen.
Het zijn punten die ik vanuit bovenaf moet door voeren.
Probeer het daarom altijd goed uit te leggen, maar het zijn vaak niet de meest leuke beslissingen.
Bv iemand moet een taak doen die hij of zij niet wilt. Of iemand is ziek en moet je extra rust gaan geven dmv minder werken.
pi_201356795
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:19 schreef kwiwi het volgende:
erwacht dat er toch niks mee gedaan gaat worden,
Dat is vaak ook helaas zo.
Maar het jammere is dat het verhaal anders terugkomt. Enkele collega's verdraaien de boel.

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:19 schreef kwiwi het volgende:
het negatieve consequenties voor hem/haar heeft
Vooral geen leuke taken moeten uitvoeren.
  dinsdag 14 september 2021 @ 18:22:57 #6
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201356827
quote:
16s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:15 schreef FlippingCoin het volgende:
En waarom denk je dat ze dat niet met jou bespreken, zal het ermee te maken hebben dat het overkomt alsof je niet open staat voor een ander perspectief?

Ik vind ook je zin over geen minuut minder slapen vrij passief agressief ben je jezelf daarvan bewust?
Maar wel de moeite nemen een topic te openen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_201356840
Zo iemand als jou werd bij ons sowieso al uitgekotst. Slaapt ook niemand minder om.
pi_201356856
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:22 schreef Id_do_her het volgende:
Maar wel de moeite nemen een topic te openen.
Ja om eens ervaringen van andere te horen, die een soortgelijke functie hebben.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:24 schreef Sfancta het volgende:
Zo iemand als jou werd bij ons sowieso al uitgekotst. Slaapt ook niemand minder om.
Mensen met zo'n instelling komen bij ons niet eens binnen.
Zijn we al mee klaar na de eerste kop koffie. Spat er meestal gelijk vanaf. Net zoals hier op FOK!
  dinsdag 14 september 2021 @ 18:25:57 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201356867
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:20 schreef hartloper het volgende:

[..]
Daar bedoel ik mee dat ik het mij niet aantrek in de zin van dat ik er een burnout ofzo van krijg.
Maar de rede dat ik het hier stel is inderdaad wel om te zien of ik iets anders kan doen.
[..]
Vrouwen cultuur?
Ze komen achteraf wel, maar dan is de kern van het verhaal dus totaal anders.

Helaas (voor hen) kan ik niet altijd met hen overleggen van beslissingen.
Het zijn punten die ik vanuit bovenaf moet door voeren.
Probeer het daarom altijd goed uit te leggen, maar het zijn vaak niet de meest leuke beslissingen.
Bv iemand moet een taak doen die hij of zij niet wilt. Of iemand is ziek en moet je extra rust gaan geven dmv minder werken.
Vrouwen cultuur heeft daar niks mee te maken. In ons team wordt alles direct open en eerlijk besproken, heb nog niet één keer meegemaakt dat het eerst achter iemand z'n rug besproken werd. En dat is 80% vrouwen in het team ;) Alles valt of staat met de manier van communiceren in een team, en hoe je als manager met de feedback omgaat.
  dinsdag 14 september 2021 @ 18:26:44 #10
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201356879
Ik haal mijn schouders op, ze doen maar wat ik zeg.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_201356881
Je stelt je wel erg dominant op. Kan misschien op je werkplek nu, maar dat hoef je op 9 van de 10 plekken niet te flikken.
pi_201356885
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:25 schreef kwiwi het volgende:
Alles valt of staat met de manier van communiceren in een team
Dat is zeker waar.
Ik krijg terug dat ik dat meestal goed doe. Maar ik zeg ook eerlijk dat als er iets in een split second besloten moet worden, ik dan ook wel eens een communicatie misstap maak. In de zin van te snel mededelen.
pi_201356888
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:20 schreef hartloper het volgende:

[..]
Daar bedoel ik mee dat ik het mij niet aantrek in de zin van dat ik er een burnout ofzo van krijg.
Maar de rede dat ik het hier stel is inderdaad wel om te zien of ik iets anders kan doen.
[..]
Vrouwen cultuur?
Ze komen achteraf wel, maar dan is de kern van het verhaal dus totaal anders.

Helaas (voor hen) kan ik niet altijd met hen overleggen van beslissingen.
Het zijn punten die ik vanuit bovenaf moet door voeren.
Probeer het daarom altijd goed uit te leggen, maar het zijn vaak niet de meest leuke beslissingen.
Bv iemand moet een taak doen die hij of zij niet wilt. Of iemand is ziek en moet je extra rust gaan geven dmv minder werken.
Ja begrijpelijk alleen door je formulering kan je dat bijzonder verkeerd opvatten, als je dit ook hebt richting je medewerkers kan dat iets zijn om aan te werken. :)

En als er top down beslissingen doorgevoerd worden waar niet over gesproken kan worden dan is een logisch gevolg dat ze dan ook niet met jou als uitvoerder de dialoog aan willen gaan en dat er frustratie gaat spelen.

Misschien kan je aangeven dat je je best doet, om jezelf in te zetten om gehoor te geven aan hun wensen maar dat je wel gebonden bent aan orders van bovenaf; dat is, als je wat wil doen aan de sfeer wat ik zo tussen de regels doorlees of begrijp ik je doel met dit topic niet goed?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  dinsdag 14 september 2021 @ 18:27:28 #14
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201356893
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:25 schreef hartloper het volgende:

[..]
Ja om eens ervaringen van andere te horen, die een soortgelijke functie hebben.
Ik kan niet oordelen maar als mensen dat doen zal je vast ook wel zelf inbreng hebben gehad in het ontstaan van deze situatie.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  dinsdag 14 september 2021 @ 18:29:00 #15
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201356914
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:27 schreef hartloper het volgende:

[..]
Dat is zeker waar.
Ik krijg terug dat ik dat meestal goed doe. Maar ik zeg ook eerlijk dat als er iets in een split second besloten moet worden, ik dan ook wel eens een communicatie misstap maak. In de zin van te snel mededelen.
Maar als je dat meestal goed doet, had je dit probleem toch niet?
pi_201356930
quote:
16s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:27 schreef FlippingCoin het volgende:
Ja begrijpelijk alleen door je formulering kan je dat bijzonder verkeerd opvatten, als je dit ook hebt richting je medewerkers kan dat iets zijn om aan te werken
Goeie om eens op te letten, dankjewel voor je feedback.

quote:
16s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:27 schreef FlippingCoin het volgende:
Misschien kan je aangeven dat je je best doet, om jezelf in te zetten om gehoor te geven aan hun wensen maar dat je wel gebonden bent aan orders van bovenaf; dat is, als je wat wil doen aan de sfeer wat ik zo tussen de regels doorlees of begrijp ik je doel met dit topic niet goed?
Dat zeg ik ook vaak tegen hun.
Sfeer is opzich ook best prima.
Gaat zich verhaal om dat verhalen verkeerd komen. Het wordt een sneeuwbal effect zeg maar.
En dan moet ik de sneeuwbal weer afbreken om terug naar het begin te gaan
pi_201356964
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:29 schreef kwiwi het volgende:
Maar als je dat meestal goed doet, had je dit probleem toch niet?
Jawel denk het wel.
Als ik bv zeg: "team vanaf heden moeten we A gaan doen, hebben jullie ideeen hoe we A kunnen aanpakken"
Is dat dan iets wat niet leuk is als taak dan wordt A B en C en D. En dan moet ik weer terug naar A zien te komen.

Voorbeeld:
Collega werkt 40 uur. Loopt helemaal over. Ik heb met hem gepraat maar hij zegt alles gaat prima.
Om hem te beschermen is er overleg geweest met de arbo arts, en deze zegt: "uren en taken afbouwen".
Voer je dat door krijgt het verhaal een andere wending. Dat hij niet geholpen wordt etc.
Ok hij is ziek, dus hem snap ik nog. Maar collega's roddelen er dan onderling over.
  dinsdag 14 september 2021 @ 18:46:02 #18
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201357115
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:32 schreef hartloper het volgende:

[..]
Jawel denk het wel.
Als ik bv zeg: "team vanaf heden moeten we A gaan doen, hebben jullie ideeen hoe we A kunnen aanpakken"
Is dat dan iets wat niet leuk is als taak dan wordt A B en C en D. En dan moet ik weer terug naar A zien te komen.

Voorbeeld:
Collega werkt 40 uur. Loopt helemaal over. Ik heb met hem gepraat maar hij zegt alles gaat prima.
Om hem te beschermen is er overleg geweest met de arbo arts, en deze zegt: "uren en taken afbouwen".
Voer je dat door krijgt het verhaal een andere wending. Dat hij niet geholpen wordt etc.
Ok hij is ziek, dus hem snap ik nog. Maar collega's roddelen er dan onderling over.
Ja dat is een team cultuur dingetje. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn manager het beste met ons voorheeft, omdat ze altijd duidelijk maakt dat ze wil dat we ons goed voelen op het werk omdat dat ook de beste resultaten oplevert uiteindelijk natuurlijk.
Als iemand naar mij komt en zegt dat ie overloopt en niet geholpen wordt zal ik ook in eerste instantie denken dat er een miscommunicatie was of dat het simpelweg niet waar is. Maar goed, dat is omdat onze manager in alles laat merken dat ze het goed met ons voorheeft. Dat zijn van die dingen die je ook niet van de ene op de andere dag kan veranderen. En je moet het ook menen dan natuurlijk ;) Zo weet ik ook dat ik altijd eerlijk tegen haar kan zijn, ze zal altijd wat met feedback proberen te doen.
  dinsdag 14 september 2021 @ 18:57:12 #19
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201357263
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:29 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Maar als je dat meestal goed doet, had je dit probleem toch niet?
Het komt er een beetje op neer; "ik doe alles goed, hoe laat ik ze inzien dat ik perfect ben en dat het aan hen ligt?"
With my pack on my back, down the road I will stray.
  dinsdag 14 september 2021 @ 19:01:07 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201357324
Volgens mij kun je nooit voorkomen dat ze onderling praten en daar deels hun eigen interpretaties hebben. Zo lang ze je maar niet gaan ondermijnen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201357400
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:30 schreef Sfancta het volgende:

[..]
Ik organiseer gangbangs en gloryholes in het zuiden van het land.
interessant, DM mij details aub
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
pi_201357773
Waarom zo de nadruk op mensen met een soortgelijke functie en niet mensen die misschien ook best wel na kunnen denken en een idee hebben?

Als ik zo vrij mag zijn, ik heb altijd het idee gehad dat je autisme hebt. Je lijkt, van wat ik heb gelezen en het beeld dat ik bij je heb, niet echt goed te begrijpen hoe het sociale aspect werkt. Dat heb je zelf niet door dus als mensen roddelen vind je dat raar/naar. Is niet om te bashen, meld het hopelijk op een zo nette manier mogelijk, maar ik denk dat je aardig wat informatie niet ziet die ik bijvoorbeeld wel zou zien.
pi_201357941
Als er een verandering aankomt, kan je het ook in de groep gooien en vragen of mensen (constructief) meedenken. Een probleem opgooien = ook een oplossing bedenken. Dan kan je die argumenten meenemen, iedereen bedanken die meedenkt. De grootste groep hoor je niets van dus die verspilt zijn kans.

Ook kan je alle zorgen en/of obstakels vooraf meenemen, als je de argumenten al kent.

Vervolgens ook nog de zorgen/problemen duidelijk benoemen, dat je het helemaal begrijpt maar dat soms moeilijke keuzes ook nodig zijn.
pi_201360121
Klinkt een beetje of ts alles slaafs volgt wat zijn baas wilt. Een heerlijke ja knikker.

Daar hebben de mensen eronder een hekel aan, je zal ook naar je medewerkers moeten luisteren en af en toe gas terug geven tegen jou baas.
No bitch to me
pi_201360178
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:29 schreef hartloper het volgende:

[..]
Goeie om eens op te letten, dankjewel voor je feedback.
[..]
Dat zeg ik ook vaak tegen hun.
Sfeer is opzich ook best prima.
Gaat zich verhaal om dat verhalen verkeerd komen. Het wordt een sneeuwbal effect zeg maar.
En dan moet ik de sneeuwbal weer afbreken om terug naar het begin te gaan
Zou het ook kunnen dat er aan je initiële boodschap iets ontbrak? Of dat er kennisverschillen zijn tussen collega's onderling? Als je incompleet of onduidelijk was, gaan mensen interpreteren.

De laag middle management, waar ik jouw rol gemakshalve maar even onder schaar, lijkt me uitermate ondankbaar. Gezeik van onder én boven. Eigenlijk niets te vertellen, maar wel de boodschapper van slecht nieuws en het gedoe incasseren. Zo heb ik het ervaren, als product owner van teams.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201360533
Waarom zitten mensen in het projectteam? Is dat om hun deskundigheid in te brengen, of is dat vooral om braaf hun taakjes uit te voeren?

Als er van boven beslissingen worden genomen, leg je de teamleden dan ook uit met welke argumenten dat is gebeurd? En neem je hun eventuele bezwaren ook mee terug naar boven? Zeker als daar argumenten naar voren komen die bij het nemen van de beslissing niet zijn meegenomen.

Luister je echt naar wat zij vinden? Of denk je: dit is al besloten, hier moeten we het mee doen? Ga je wel eens terug naar jouw manager om te vertellen: jullie hebben gekozen voor A, maar in het team leidt dat tot veel weerstand, vanwege reden x, y en z - ik denk dat ze daarmee echt een punt hebben, kan de beslissing niet herzien worden?

Ik krijg namelijk een beetje de indruk dat de teamleden het gevoel krijgen dat hun mening er niets toe doet. En dan worden werkzaamheden inderdaad heel vervelend

Voel je je verantwoordelijk voor je team? Voor de teamleden en hun werkplezier, hun welbevinden? Of voel je je eigenlijk alleen verantwoordelijk voor het afronden van het project, binnen planning, budget en kwaliteitseisen?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2021 21:51:39 ]
pi_201361011
Heb je wel eens je besluit aangepast n.a.v. feedback uit de groep? Je komt op me over als iemand die niets van zijn team aanneemt.
Je bent meewerkend, doe jij ook de kutklusjes of leg je die allemaal bij anderen?
Heb je wel eens een 360 graden feedback-ding gedaan? Dat je anderen vraagt wat ze van jouw leiderschapsstijl vinden? Niet face 2 face en wel anoniem?
dag
pi_201364091
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 19:01 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij kun je nooit voorkomen dat ze onderling praten en daar deels hun eigen interpretaties hebben. Zo lang ze je maar niet gaan ondermijnen.
Nee ondermijnen doen ze zeker niet.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 19:19 schreef Phoenyx-God het volgende:
Waarom zo de nadruk op mensen met een soortgelijke functie en niet mensen die misschien ook best wel na kunnen denken en een idee hebben?
Omdat die weten hoe het is en kunnen dan adviezen geven.
Hoe het werkt aan de andere kant is mij zelf ook bekend.
Nee, geen autisme of iets anders haha. Toevallig laatst mee gedaan aan onderzoek op werk als opdracht van stagiaire psychologie.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 19:24 schreef RealRS het volgende:
De grootste groep hoor je niets van dus die verspilt zijn kans.
Dit inderdaad. Maar achteraf is het wel niet oké vaak.
Vaak laat ik hen wel mee denken, maar daar zou ik wat meer bij stil kunnen staan. Dankje.
pi_201364160
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 21:16 schreef TornadoDK het volgende:
Klinkt een beetje of ts alles slaafs volgt wat zijn baas wilt. Een heerlijke ja knikker.
Juist niet.
Kom op voor de werkvloer. Maar dan voor dingen waar ik wat over te zeggen heb. Dus werkvloergeregelateerd.
Iemand die ziek is en fulltime wilt blijven werken (en mopperen) is een punt van de arbo arts wat ik MOET door voeren.

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 21:19 schreef baskick het volgende:
Of dat er kennisverschillen zijn tussen collega's onderling?
Dat sowieso.
Heb eerder vaak geprobeerd om op niveau van mensen te praten. Dus de wat lagere niveau's leg ik het anders uit dan de HBO'ers. Maar juist dan wordt gezegd dat je het open moet gooien in de hele groep. Zit ook wat in natuurlijk. Maar ik vind dat dan lastiger communiceren.

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 21:19 schreef baskick het volgende:
Zou het ook kunnen dat er aan je initiële boodschap iets ontbrak?
Ja dat zou mogelijk zijn.
Puntje om op te gaan letten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 21:43 schreef Sodemieters het volgende:
Waarom zitten mensen in het projectteam?
Er is een team medewerkers. Ik sta daar komende tijd als projectleider bovenop. Omdat er met dat team een omslag gedaan moet worden, dat inderdaad weer met deskundigheid te maken heeft. Uiteindelijk is nieuwste kennis vergaren en dit extern en intern delen het belangrijkste.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 22:14 schreef Peter het volgende:
Heb je wel eens je besluit aangepast n.a.v. feedback uit de groep?
Jazeker. Ik kap dat vaak al af als iedeeen komen van bovenaf wat mijn inziens echt niet kunnen.
Op zaken waar ik iets over te zeggen heb wel. Maar soms kan het gewoon niet, bv bij reorganisatie / ziekteverzuim etc.
360 graden 2x per jaar op anonieme basis, daar komen geen vreemde scores uit.

[ Bericht 1% gewijzigd door hartloper op 15-09-2021 08:20:17 ]
  woensdag 15 september 2021 @ 08:12:40 #30
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201364271
Hoort gewoon bij de 'functie' . Je bent gewoon de persoon die voor het karretje gaat bij beslissingen in die positie :')

Laat de echte manager de beslissingen communiceren.

Je gedraagt je trouwens wel als 'de' manager, terwijl je als hulpje juist meer van de groep zou moeten zijn wil je daar niet uitgescheten worden.
Dum de dum
pi_201364346
quote:
1s.gif Op woensdag 15 september 2021 08:12 schreef Fe2O3 het volgende:
Laat de echte manager de beslissingen communiceren.
Heb ik aan gedragen, maar dat gaat niet gebeuren.

quote:
1s.gif Op woensdag 15 september 2021 08:12 schreef Fe2O3 het volgende:
Je gedraagt je trouwens wel als 'de' manager
Dan komt dat hier online zo over.
pi_201364394
Waarom is er gekozen voor een 'meewerkende projektleider'?

Op basis van wat je aangeeft over dat het team een 'omslag' moet maken krijg ik het idee dat juist dat 'meewerken' wel eens het probleem kan zijn.

Als er bepaalde harde en soms impopulaire keuzes gemaakt moeten worden door de projektleider, kun je niet tegelijkertijd net doen alsof je 'een gewoon meewerkend teamlid bent' dat op een gelijk niveau staat.


Een 'meewerkende teamleider' kan best leuk zijn en goed werken, maar enkel zolang er ook een goede zelforganiserende structuur is, en vertrouwen in het zelfoplossend vermogen van alle teamleden.
Dat klinkt gezien die door jou aangeven 'omslag die gemaakt moet worden' alsof dat niet het geval is nu.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_201364528
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 07:50 schreef hartloper het volgende:

Omdat die weten hoe het is en kunnen dan adviezen geven.
Hoe het werkt aan de andere kant is mij zelf ook bekend.
Nee, geen autisme of iets anders haha. Toevallig laatst mee gedaan aan onderzoek op werk als opdracht van stagiaire psychologie.

Lol. Misschien over een paar jaar dit antwoord nog een keer teruglezen.
pi_201364614
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 08:39 schreef Phoenyx-God het volgende:
Lol. Misschien over een paar jaar dit antwoord nog een keer teruglezen.
Oké. Ik kan veel over jou zeggen, maar dat ga ik niet doen want ik weet niet of mijn digitale oordeel klopt ;)

quote:
1s.gif Op woensdag 15 september 2021 08:25 schreef RM-rf het volgende:
Waarom is er gekozen voor een 'meewerkende projektleider'?
Makkelijker contact, met eigen ogen zien wat op werkvloer gebeurd en niet gebeurd.

quote:
1s.gif Op woensdag 15 september 2021 08:25 schreef RM-rf het volgende:
Als er bepaalde harde en soms impopulaire keuzes gemaakt moeten worden door de projektleider, kun je niet tegelijkertijd net doen alsof je 'een gewoon meewerkend teamlid bent' dat op een gelijk niveau staat.
Helemaal gelijk.
Heb ik ook aangegeven.

Mee werken is belangrijk om die omslag te kunnen volgen en inzetten. Maar als ik bv zeg: "mijn inziens kan dat makkelijk zo" en collega pietje zegt: "dit kan echt niet zo" gaan we in overleg waarom hij zo denkt en waarom ik zo denk. Terugkoppeling volgt naar manager en ik ben daarna de boodschapper.
pi_201364713
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 08:46 schreef hartloper het volgende:


Makkelijker contact, met eigen ogen zien wat op werkvloer gebeurd en niet gebeurd.
Dat is dan toch helemaal niet 'meewerkend'?

Dat komt op mij eerder verwarrend over voor de medewerker, als ze te horen krijgen dat je een 'meewerkende projektleider' zou zijn, maar je enige doel is gewoon hen te controleren van dichterbij?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_201364788
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:10 schreef hartloper het volgende:
Ongenoegen wordt vaak niet face to face geuit, maar eerst wordt er onderling veel over gesproken en zodoende krijgt het verhaal vaak een andere/verkeerde kern.
Zie jij dat als enige als een verkeerde kern? Misschien zit je totaal niet met hun op een lijn?

Hier hebben we iemand die doof lijkt voor kritiek. Nooit open staat voor andermans argumenten of andere meningen. Over hem wordt ook veel onderling gesproken en weinig face to face.

Bij andere zie ik dat niet gebeuren.
  woensdag 15 september 2021 @ 09:29:53 #37
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201365315
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 08:46 schreef hartloper het volgende:
Makkelijker contact, met eigen ogen zien wat op werkvloer gebeurd en niet gebeurd.
En dan vind je het raar dat men zich zo gedraagt?

Je bent het hondje v/d baas die komt kijken of ze zich wel gedragen ...
Dum de dum
pi_201365541
quote:
1s.gif Op woensdag 15 september 2021 08:12 schreef Fe2O3 het volgende:
Hoort gewoon bij de 'functie' . Je bent gewoon de persoon die voor het karretje gaat bij beslissingen in die positie :')

Laat de echte manager de beslissingen communiceren.

Je gedraagt je trouwens wel als 'de' manager, terwijl je als hulpje juist meer van de groep zou moeten zijn wil je daar niet uitgescheten worden.
Helemaal mee eens.

TS komt in de tekst op mij over als iemand die vindt dat je hierarisch boven de projectleden staat, terwijl je een projectleider bent, geen teamleider/manager.

Mijns inziens dien je met je team de inhoud en problemen te bespreken, op basis daarvan maak je een planning, verdeel je, met hen, de taken en inventariseer je de benodigde middelen. Wat hier uit komt, leg je, indien er problemen zijn, voor aan een stuurgroep/manager. Die neemt de beslissingen.

Jij faciliteert als projectmanager het team en het project.
pi_201365664
quote:
1s.gif Op woensdag 15 september 2021 08:25 schreef RM-rf het volgende:
Waarom is er gekozen voor een 'meewerkende projektleider'?

Op basis van wat je aangeeft over dat het team een 'omslag' moet maken krijg ik het idee dat juist dat 'meewerken' wel eens het probleem kan zijn.

Als er bepaalde harde en soms impopulaire keuzes gemaakt moeten worden door de projektleider, kun je niet tegelijkertijd net doen alsof je 'een gewoon meewerkend teamlid bent' dat op een gelijk niveau staat.

Een 'meewerkende teamleider' kan best leuk zijn en goed werken, maar enkel zolang er ook een goede zelforganiserende structuur is, en vertrouwen in het zelfoplossend vermogen van alle teamleden.
Dat klinkt gezien die door jou aangeven 'omslag die gemaakt moet worden' alsof dat niet het geval is nu.
Dit lijkt mij het meest voor de hand liggen als uit anonieme 360 graden feedback nooit iets komt. Mensen zien misschien niet echt iets wat TS beter kan doen (want vage functie), maar ze zien hem ook niet als de persoon waarbij het de moeite is om bepaalde zaken mee te delen.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_201365848
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:10 schreef hartloper het volgende:
Vanuit mijn functie (meewerkend projectleider) moet ik best vaak beslissingen nemen waar collega's het niet mee eens zijn. Ongenoegen wordt vaak niet face to face geuit, maar eerst wordt er onderling veel over gesproken en zodoende krijgt het verhaal vaak een andere/verkeerde kern.

Ik ben altijd wel open en eerlijk en beargumenteer waarom iets moet.
Natuurlijk heb ik ook wel eens wat aangepakt wat misschien anders moest, maar dan ben ik ook zo fair om sorry te zeggen.

Dit hoort bij mijn functie en ik slaap er eigenlijk geen minuut minder door.
Voor degene wat ook zo'n rol hebben: Hoe ga jij er mee om? Zijn er tips die je wilt delen?
Dit is wel herkenbaar. Mijn ervaring is dat dit bij de functie hoort. Veel mensen hebben al schade vanuit een vorige machtspositie ondervonden en uiten zich daardoor niet direct naar mij.
De kunst is om het niet uit de hand te laten lopen.

Veel moeilijke beslissingen zijn vij mij het gevolg van hogerhand waarbij mij handen ook zijn gebonden.
Ik ben altijd blij dat ik geen leidinggevende functie heb maar alleen een aansturende functie binnen een tijdelijk projectteam.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201366051
Dat levert soms vurige discussies op maar uiteindelijk ben ik de baas, maar ook verantwoordelijk voor het eindresultaat.

Kun je voorbeelden geven van wat jou overkomt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_201366472
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:27 schreef hartloper het volgende:

[..]
Dat is zeker waar.
Ik krijg terug dat ik dat meestal goed doe. Maar ik zeg ook eerlijk dat als er iets in een split second besloten moet worden, ik dan ook wel eens een communicatie misstap maak. In de zin van te snel mededelen.
Ik kan me maar heel weinig situaties voorstellen waarbij managementbeslissingen in een split second genomen moeten worden. Heb je hier een voorbeeld van?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_201369012
quote:
1s.gif Op woensdag 15 september 2021 09:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik ben altijd blij dat ik geen leidinggevende functie heb maar alleen een aansturende functie binnen een tijdelijk projectteam.
Precies hetzelfde als mij.
En herken je in het verhaal.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:36 schreef Ludachrist het volgende:
Ik kan me maar heel weinig situaties voorstellen waarbij managementbeslissingen in een split second genomen moeten worden. Heb je hier een voorbeeld van?
Man komt in tranen op zijn werk. Is in elkaar gestort elders in het gebouw. Geeft aan dat alles hem teveel wordt. Hij heeft enkele belangrijke taken die door moeten gaan. Op dat moment moet er acuut beslist worden wat te doen, als vraag: "hoe kan ik je ontlasten" boos wordt gereageerd: "niks, ik blijf gewoon werken, ik doe gewoon mijn taak" (maar die verantwoordelijkheid kon niet genomen worden).

quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Kun je voorbeelden geven van wat jou overkomt.
De club draait bv bij 8 personen per dag, we werken met clienten.
Als er iemand ziek is zal er iemand aangewezen moeten worden wie komt werken, anders komt e.e.a. in geding.

Eilandjes vorming binnen het team. Er wordt overal elkaar gesproken en dan negatieve dingen.
Hierbij is mijn taak om in te grijpen.

Collega doet aan werkweigering: lees gebruikt laptop voor andere doeleinden dan haar werkzaamheden.
Hierdoor ontstaat veel druk en wrijving bij de rest.

Hoge werkdruk wordt naar elkaar gewezen, maar niemand komt met DE oplossing hoe te voorkomen.
En als ik ideeen vraag wordt er gezwegen. Dan moet ik dus een keuze maken, op basis van mijn ervaring op de werkvloer. En dan komt men wel op de proppen
pi_201369117
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 13:44 schreef hartloper het volgende:
Hij heeft enkele belangrijke taken die door moeten gaan. Op dat moment moet er acuut beslist worden wat te doen, als vraag: "hoe kan ik je ontlasten" boos wordt gereageerd
Maar is dat split second, of kun je daar ook rustig een kwartiertje voor nemen? Een planning omgooien lijkt me niet iets wat je doet zonder dat een beetje uit te denken.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 13:44 schreef hartloper het volgende:
Collega doet aan werkweigering: lees gebruikt laptop voor andere doeleinden dan haar werkzaamheden.
Dit lijkt me wel een heel ruime interpretatie van het begrip werkweigering.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_201369254
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 19:01 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij kun je nooit voorkomen dat ze onderling praten en daar deels hun eigen interpretaties hebben. Zo lang ze je maar niet gaan ondermijnen.
Dit hoort er gewoon bij. Zelfs als ze je mogen.

Ik weet niet of jullie vergaderingen hebben. Maak daar zoveel mogelijk bekend. Kunnen er meteen vragen worden gesteld.
pi_201369271
quote:
2s.gif Op woensdag 15 september 2021 13:49 schreef Ludachrist het volgende:
Maar is dat split second, of kun je daar ook rustig een kwartiertje voor nemen?
Ja, daar had ik inderdaad wellicht wat meer tijd kunnen nemen.
Maar of dat veel had uitgehaald? Iedereen zweeg namelijk bij de vraag wie wat over kon nemen :)

quote:
2s.gif Op woensdag 15 september 2021 13:49 schreef Ludachrist het volgende:
Dit lijkt me wel een heel ruime interpretatie van het begrip werkweigering.
We spreken hier niet over een rondje social media tijdens werktijd. Zoiets vind ik allemaal prima.
Kan er verder niet teveel over zeggen.
pi_201369277
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 14:00 schreef potjecreme het volgende:
Ik weet niet of jullie vergaderingen hebben
Te weinig.
Die ga ik nu idd (fors) uitbreiden.
pi_201369523
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 14:02 schreef hartloper het volgende:

[..]
Te weinig.
Die ga ik nu idd (fors) uitbreiden.
Wij hebben om de twee jaar teambuilding coaching :') :') :') :') :') Tis heel moeilijk om die cultuur te veranderen.
pi_201369668
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 13:44 schreef hartloper het volgende:

[..]
Precies hetzelfde als mij.
En herken je in het verhaal.
[..]
Man komt in tranen op zijn werk. Is in elkaar gestort elders in het gebouw. Geeft aan dat alles hem teveel wordt. Hij heeft enkele belangrijke taken die door moeten gaan. Op dat moment moet er acuut beslist worden wat te doen, als vraag: "hoe kan ik je ontlasten" boos wordt gereageerd: "niks, ik blijf gewoon werken, ik doe gewoon mijn taak" (maar die verantwoordelijkheid kon niet genomen worden).
[..]
De club draait bv bij 8 personen per dag, we werken met clienten.
Als er iemand ziek is zal er iemand aangewezen moeten worden wie komt werken, anders komt e.e.a. in geding.

Eilandjes vorming binnen het team. Er wordt overal elkaar gesproken en dan negatieve dingen.
Hierbij is mijn taak om in te grijpen.

Collega doet aan werkweigering: lees gebruikt laptop voor andere doeleinden dan haar werkzaamheden.
Hierdoor ontstaat veel druk en wrijving bij de rest.

Hoge werkdruk wordt naar elkaar gewezen, maar niemand komt met DE oplossing hoe te voorkomen.
En als ik ideeen vraag wordt er gezwegen. Dan moet ik dus een keuze maken, op basis van mijn ervaring op de werkvloer. En dan komt men wel op de proppen
Dit zijn meer leidinggevende issues, daar heb ik geen ervaring mee.
Ik stel wel dat gezondheid van iedereen, ook familie, voorgaat op werk en ik zou dan met zijn leidinggevende spreken voor een vervanger voor de bijna burn-out van die persoon. Als die er niet is dan wil ik weten wanneer wel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201371047
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 14:02 schreef hartloper het volgende:

[..]
Te weinig.
Die ga ik nu idd (fors) uitbreiden.
Niet alles hoeft via een vergadering.
Je kunt dingen ook via de mail of app aan het team delen.
Zolang die zaken waarover je geen verwarring wil maar bij iedereen terecht komen en niet hier en daar als losse stukjes.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 15 september 2021 @ 16:16:03 #51
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201371071
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 14:01 schreef hartloper het volgende:

[..]
Ja, daar had ik inderdaad wellicht wat meer tijd kunnen nemen.
Maar of dat veel had uitgehaald? Iedereen zweeg namelijk bij de vraag wie wat over kon nemen :)
De hele cultuur binnen je team klinkt niet al te best, hier zou er snel ingegrepen worden door het hele team door aan te bieden direct dingen over te nemen. Maar goed, dat zijn geen dingen die je van de ene op de andere dag kunt veranderen.
pi_201371923
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 13:44 schreef hartloper het volgende:

[..]
Precies hetzelfde als mij.
En herken je in het verhaal.
[..]
Man komt in tranen op zijn werk. Is in elkaar gestort elders in het gebouw. Geeft aan dat alles hem teveel wordt. Hij heeft enkele belangrijke taken die door moeten gaan. Op dat moment moet er acuut beslist worden wat te doen, als vraag: "hoe kan ik je ontlasten" boos wordt gereageerd: "niks, ik blijf gewoon werken, ik doe gewoon mijn taak" (maar die verantwoordelijkheid kon niet genomen worden).
[..]
De club draait bv bij 8 personen per dag, we werken met clienten.
Als er iemand ziek is zal er iemand aangewezen moeten worden wie komt werken, anders komt e.e.a. in geding.

Eilandjes vorming binnen het team. Er wordt overal elkaar gesproken en dan negatieve dingen.
Hierbij is mijn taak om in te grijpen.

Collega doet aan werkweigering: lees gebruikt laptop voor andere doeleinden dan haar werkzaamheden.
Hierdoor ontstaat veel druk en wrijving bij de rest.

Hoge werkdruk wordt naar elkaar gewezen, maar niemand komt met DE oplossing hoe te voorkomen.
En als ik ideeen vraag wordt er gezwegen. Dan moet ik dus een keuze maken, op basis van mijn ervaring op de werkvloer. En dan komt men wel op de proppen
Ik krijg de indruk dat je nog niet zoveel leidinggevende ervaring hebt, klopt dat?

Je typt een heleboel maar je zegt vrij weinig. En wat je wel toelicht, ligt allemaal aan een ander.

Neem 1 ding van me aan: jouw team kan er niets aan doen dat ze zo zijn. Ze zijn om historische redenen een bepaalde wisselwerking op gaan bouwen en jij hebt nu ineens hele andere verwachtingen (vermoedelijk zonder het juiste mandaat). Dat mandaat hoeft het probleem niet persé te zijn, dat kun je zelf oplossen door de ruimte en de rol zelf stevig te pakken. En je moet anders gaan sturen opdat zij zich anders gaan gedragen.

Ik krijg de indruk dat je vaak het team als groep aanspreekt. Stop daarmee. Het werkt niet. Niemand voelt zich aangesproken.

Leg mij eens uit tot in detail hoe de cultuur daar in elkaar zit. Zijn ze van de regeltjes, zijn ze van de tradities, zijn ze erg resultaatgericht of is iedereen erg bezig met 'iedereen moet zich goed voelen'.

Je moet eerst weten met welke cultuur je te maken hebt, wie daarin welke rol speelt en daarna ga je op individueel niveau bekijken wie welke stappen moet zetten om tot een gezamenlijke verandering te komen.
Resistance is futile.
pi_201371949
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 14:02 schreef hartloper het volgende:

[..]
Te weinig.
Die ga ik nu idd (fors) uitbreiden.
Jouw stijl van leidinggeven, geeft ogenschijnlijk weinig tot geen ruimte.
Resistance is futile.
pi_201371966
Trouwens: geroddel heb je altijd. De kunst is om te voorkomen dat het normale geroddel leidt tot een hoop onrust en conflict.

Om dat te voorkomen, moet je ook weten hoe je team werkt en wat de cultuur is.
Resistance is futile.
pi_201372347
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:10 schreef hartloper het volgende:
Zijn er tips die je wilt delen?
Zorg dat je weet waar je mee bezig bent. Als ik het zo lees heb je last van een team met daarin leden die pocket veto maximaal inzet en moet je wat meer aan je team bouwen dan alleen meer vergaderingen plannen.
  woensdag 15 september 2021 @ 18:19:46 #56
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_201372435
quote:
7s.gif Op woensdag 15 september 2021 17:30 schreef Seven. het volgende:
Trouwens: geroddel heb je altijd. De kunst is om te voorkomen dat het normale geroddel leidt tot een hoop onrust en conflict.

Om dat te voorkomen, moet je ook weten hoe je team werkt en wat de cultuur is.
De kunst is te zorgen dat er alleen geroddeld wordt over mensen buiten het team en dat je zelf af en toe lekker mee doet, stukje teambuilding :D
pi_201372607
quote:
16s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:15 schreef FlippingCoin het volgende:
En waarom denk je dat ze dat niet met jou bespreken, zal het ermee te maken hebben dat het overkomt alsof je niet open staat voor een ander perspectief?

Ik vind ook je zin over geen minuut minder slapen vrij passief agressief ben je jezelf daarvan bewust?
Ach, zo gaat het toch altijd. Tussen wat medewerkers onderling roddelen en tussen wat ze tegen de projectleider of hun manager zeggen, zit vaak een heel groot verschil.

Je kunt natuurlijk kijken wat je zelf beter kunt doen. Misschien wat meer open staan voor constructieve kritiek en misschien meer het idee geven dat je er iets mee doet, maar helemaal voorkomen ga je dit niet.
pi_201374677
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 16:16 schreef kwiwi het volgende:
De hele cultuur binnen je team klinkt niet al te best,
Nee, is laatste tijd achteruit gegaan. Is opeens hard beginnen te sneeuwen en er is een grote sneeuwbal ontstaan. Kern van het verhaal staat nog bovenaan de piste.

quote:
7s.gif Op woensdag 15 september 2021 17:25 schreef Seven. het volgende:
Ik krijg de indruk dat je nog niet zoveel leidinggevende ervaring hebt, klopt dat?
Klopt, is nu ook een tijdelijke functie

quote:
7s.gif Op woensdag 15 september 2021 17:25 schreef Seven. het volgende:
Ik krijg de indruk dat je vaak het team als groep aanspreekt. Stop daarmee. Het werkt niet. Niemand voelt zich aangesproken.
Goeie tip!

quote:
7s.gif Op woensdag 15 september 2021 17:30 schreef Seven. het volgende:
Trouwens: geroddel heb je altijd. De kunst is om te voorkomen dat het normale geroddel leidt tot een hoop onrust en conflict.
Dat is eigenlijk best wel lang ok gegaan. Ook weinig geroddel.
Maar nu lijkt het opeens heel snel te gaan en ontstaat het wel tussen conflicten onderling (tussen meedere collega's onder mekaar, eilandjesvorming etc).

quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 18:34 schreef Halcon het volgende:
meer het idee geven dat je er iets mee doet,
Doe ik ook wel. Ik kan best goed in de spiegel kijken en denken: "dat had ik anders moeten aanpakken".
Dat spreek ik dan ook uit.
Maar het is vooral dat ik de grip lijk te verliezen op de mensen die werkzaamheden weigeren, conflicten tussen collega's, eilandjesvorming en dan soort "oorlog" tussen die eilandjes. Dat vind ik nu even best lastig sturen eerlijk gezegd.

quote:
7s.gif Op woensdag 15 september 2021 17:25 schreef Seven. het volgende:

Leg mij eens uit tot in detail hoe de cultuur daar in elkaar zit. Zijn ze van de regeltjes, zijn ze van de tradities, zijn ze erg resultaatgericht of is iedereen erg bezig met 'iedereen moet zich goed voelen'.
Voelers. Iedereen moet zich goed voelen.
Maar als X dan merkt dat Y zich niet goed voelt door een gesprek met A en B dan gaat X bv eerst mee met A en B, en zegt dan tegen Y weer wat anders zodat die zich goed voelt. Soort van brandjes blussen maar dan met benzine ipv schuim. Daardoor krijg je irritatie onderling en er hebben diverse collega's al uitgesproken dat ze bepaalde werkzaamheden niet meer doen. Dus manier van pushen, en dat is mijn inziens altijd fout.
pi_201376968
Ik moet ook vanuit m´n functie van alles en nog wat gedaan krijgen van allerlei mensen. Helaas zonder de tools die leidinggevenden wel hebben (bijv een hoge beoordeling geven). Komt vaak genoeg voor dat ik op het laatste moment dingen moet afkeuren wat voor een andere afdeling heel veel stress kan betekenen. Meestal keur ik dan wel af maar sta ik ook klaar om ze uit de brand te helpen. Ik merk dat dat in de praktijk heel erg gewaardeerd wordt en zo kan ik mijn eigen invloed verder uitbouwen. Het werkte zelfs zo goed dat er een flinke verbetering in de sfeer is opgemerkt bij m´n huidige werkgever, sinds ik begon.

Ik heb inmiddels ook wel gemerkt hoe ik die stress goed kan weg nemen. Er zijn wel wat categoriën van stressors te onderscheiden, elk met hun eigen kalmeringstechniek. Een foutgevoelige taak met een strakke deadline bijv: even tot 10 tellen en dan blijkt het eenvoudig. Ingestort? Even 10 minuten een kop koffie gaan drinken, anders ga je fouten maken en jezelf met alleen maar meer werk opzadelen. Voel je een trein op je afkomen? Creëer overzicht, een Excel filetje doet wonderen. Zijn verwachtingen niet helder? Maak afspraken, zodat ze wel helder zijn. Etc, etc. Mijn ervaring in de praktijk is dat je bijna nooit disciplinair hoeft op te treden als je mensen consequent uit de stress kan trekken, elke keer weer opnieuw. Maar dan moet je heel goed kunnen aanvoelen waar de angel zit en dat doe je vooral door te luisteren.
pi_201377054
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:20 schreef hartloper het volgende:

[..]
Daar bedoel ik mee dat ik het mij niet aantrek in de zin van dat ik er een burnout ofzo van krijg.
Maar de rede dat ik het hier stel is inderdaad wel om te zien of ik iets anders kan doen.
[..]
Vrouwen cultuur?
Ze komen achteraf wel, maar dan is de kern van het verhaal dus totaal anders.

Helaas (voor hen) kan ik niet altijd met hen overleggen van beslissingen.
Het zijn punten die ik vanuit bovenaf moet door voeren.
Probeer het daarom altijd goed uit te leggen, maar het zijn vaak niet de meest leuke beslissingen.
Bv iemand moet een taak doen die hij of zij niet wilt. Of iemand is ziek en moet je extra rust gaan geven dmv minder werken.
Klinkt niet echt of je echt leiding geeft niet? Je voert dus gewoon orders van hogerhand uit en jammer voor de medewerkers.

Apart.

Tip: echt luisteren naar wat je medewerkers te zeggen hebben. Doorvragen. Niet meteen reageren.

En oja, alles wat slecht gaat in je team is jouw schuld. Wat goed gaat is vanwege het team. Als je die houding aanneemt en je er naar gedraagt zul je zien dat mensen vertrouwen krijgen en het succes van het team enorm op je afstraalt.
Whatever...
pi_201378038
Een team dat niet lekker loopt op orde krijgen kost tijd. En da's geen kwestie van eens in de zoveel tijd aan teambuilding doen, maar er structureel aandacht aan geven. Als je zelf niet weet hoe, dan is dat iets om hulp bij in te schakelen.

Ook al ben jij degene die beslissingen neemt, dat betekent niet dat je het baasje moet spelen. De meeste werknemers willen (terecht!) het gevoel hebben dat hun mening ertoe doet en dat ze niet louter uitvoerders zijn van de wil van een ander. Ik heb mijn teams altijd gemotiveerd om met inbreng te komen. Daar luisterde ik goed naar. Als ik ervan afweek, legde ik uit waarom en werd dat begrepen.

Om een voorbeeld te geven: elk jaar weer werd er ad hoc en met grote haast een jaarplan gemaakt waar in werd gezet wat de bobo's wilden. Dat heb ik veranderd door er eerder aan te beginnen en er een bottom-up initiatief van te maken: eerst met elkaar brainstormen over ideeën voor het volgende jaar en van daaruit een advies uitbrengen aan de bobo's. Dat werkte bijzonder goed.

Ik moet wel zeggen dat je iemand die echt niet functioneert uit het team moet halen. Iemand die zich bijvoorbeeld continu tegen een bepaalde werkmethodiek keert, blijft voor cynisme zorgen. Niet altijd heb je de luxe om mensen weg te sturen of aan te nemen. Vooral nu is het lastig om aan goede mensen te komen. Daarom is het ook zaak om het personeelsbeleid - voor zover je daar invloed op hebt - niet al te reactief uit te voeren maar vooruit te kijken en te zorgen dat een team niet structureel overbelast is.

Wat me nog opviel, TS, was je volgende zin: "Hoge werkdruk wordt naar elkaar gewezen, maar niemand komt met DE oplossing hoe te voorkomen." Is het wel de verantwoordelijkheid van je team om een hoge werkdruk te voorkomen of hoort dat bij goed werkgeverschap? Ik kan me voorstellen dat je van je teamleden in ieder geval wilt dat ze een realistische inschatting kunnen maken van hoeveel tijd een taak kost. Maar vergis je niet: dat is voor teams vaak best moeilijk en is iets wat geleerd moet worden. Daar kun je met elkaar werk van maken.

Tot slot: de kleine dingen zoals grapjes maken, ouwehoeren en oprechte interesse tonen doen ertoe. Ik bemerk bij jou, TS, vooral weinig oprechte interesse. Als iemand die overwerkt is niet wil worden ontlast, dan zou ik wel willen weten wat daarachter zit. Misschien is diegene bang voor de eigen positie? Het voeren van dit soort gesprekken kun je uitstekend leren. Misschien is een cursus iets voor je.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201379909
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 16:13 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Niet alles hoeft via een vergadering.
Je kunt dingen ook via de mail of app aan het team delen.
Zolang die zaken waarover je geen verwarring wil maar bij iedereen terecht komen en niet hier en daar als losse stukjes.
Agree! Dat zei ik eerder al:

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 21:19 schreef baskick het volgende:
Zou het ook kunnen dat er aan je initiële boodschap iets ontbrak? Of dat er kennisverschillen zijn tussen collega's onderling? Als je incompleet of onduidelijk was, gaan mensen interpreteren.

Zorgen dat (als het onderwerp het toelaat) iedereen dezelfde informatie heeft op hetzelfde moment.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201380255
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 00:58 schreef Claudia_x het volgende:
Een team dat niet lekker loopt op orde krijgen kost tijd. En da's geen kwestie van eens in de zoveel tijd aan teambuilding doen, maar er structureel aandacht aan geven. Als je zelf niet weet hoe, dan is dat iets om hulp bij in te schakelen.

Ook al ben jij degene die beslissingen neemt, dat betekent niet dat je het baasje moet spelen. De meeste werknemers willen (terecht!) het gevoel hebben dat hun mening ertoe doet en dat ze niet louter uitvoerders zijn van de wil van een ander. Ik heb mijn teams altijd gemotiveerd om met inbreng te komen. Daar luisterde ik goed naar. Als ik ervan afweek, legde ik uit waarom en werd dat begrepen.

Om een voorbeeld te geven: elk jaar weer werd er ad hoc en met grote haast een jaarplan gemaakt waar in werd gezet wat de bobo's wilden. Dat heb ik veranderd door er eerder aan te beginnen en er een bottom-up initiatief van te maken: eerst met elkaar brainstormen over ideeën voor het volgende jaar en van daaruit een advies uitbrengen aan de bobo's. Dat werkte bijzonder goed.

Ik moet wel zeggen dat je iemand die echt niet functioneert uit het team moet halen. Iemand die zich bijvoorbeeld continu tegen een bepaalde werkmethodiek keert, blijft voor cynisme zorgen. Niet altijd heb je de luxe om mensen weg te sturen of aan te nemen. Vooral nu is het lastig om aan goede mensen te komen. Daarom is het ook zaak om het personeelsbeleid - voor zover je daar invloed op hebt - niet al te reactief uit te voeren maar vooruit te kijken en te zorgen dat een team niet structureel overbelast is.

Wat me nog opviel, TS, was je volgende zin: "Hoge werkdruk wordt naar elkaar gewezen, maar niemand komt met DE oplossing hoe te voorkomen." Is het wel de verantwoordelijkheid van je team om een hoge werkdruk te voorkomen of hoort dat bij goed werkgeverschap? Ik kan me voorstellen dat je van je teamleden in ieder geval wilt dat ze een realistische inschatting kunnen maken van hoeveel tijd een taak kost. Maar vergis je niet: dat is voor teams vaak best moeilijk en is iets wat geleerd moet worden. Daar kun je met elkaar werk van maken.

Tot slot: de kleine dingen zoals grapjes maken, ouwehoeren en oprechte interesse tonen doen ertoe. Ik bemerk bij jou, TS, vooral weinig oprechte interesse. Als iemand die overwerkt is niet wil worden ontlast, dan zou ik wel willen weten wat daarachter zit. Misschien is diegene bang voor de eigen positie? Het voeren van dit soort gesprekken kun je uitstekend leren. Misschien is een cursus iets voor je.
STerker nog, die eigen inbreng 'persoonlijke investering', is essentieel voor echt goed werkende teams. Ze moeten intrinsiek gemotiveerd raken en dat doe je niet door 'baasje te spelen' inderdaad.

Mensen meenemen in het waarom, wat en vervolgens hoe (liefst laat je ze het vooral zelf bedenken, ook al is het soms een vooropgezet plan) gaat echt meer opleveren dan taken schuiven. Als mensen het echt snappen dan heb jij ook veel minder werk en kun jij je richten op de toekomst van je team, of op interne politie, of op geweldige ideeën die je hebt om het bedrijf verder te helpen. Aandacht, actiegericht zijn, mensen helpen en beschermen, ze de beste middelen geven om hun werk goed te doen zou de basis moeten zijn. Als mensen zich in jouw team veilig voelen, dan kunnen ze ook eigenaarschap gaan tonen voor hun werk, gaan ze elkaar ook aanspreken op volwassen manier en helpen ze elkaar verder.

Daarbij hoort ook namens jouw team nee zeggen tegen te veel werk. De klappen opvangen als hoge bazen iets willen en jij niet zomaar kunt leveren. Mijn favoriete antwoord/wedervraag is: welke andere prioriteit kunnen we dan nu wegstrepen? het begint bij veiligheid - uit jouw antwoorden wordt wel duidelijk dat jouw teamleden niet veilig zijn in de groep en tov de buitenwereld. Daar zou ik mee starten, dat op te bouwen (en nee, dat is niet binnen een dag gebeurd).

Heel makkelijke stap is om minder te mailen, meer de te bellen, of beter nog, even langs lopen. Even kop koffie pakken en luisteren. Ik neem mensen bijvoorbeeld mee even een rondje wandelen in de middagpauze. Gewoon eens horen hoe het gaat, wat ze in het weekend doen etcetc. En soms blijven we wat langer weg. Elke minuut geinvesteerde tijd is het waard.
Whatever...
pi_201380299
quote:
Doe ik ook wel. Ik kan best goed in de spiegel kijken en denken: "dat had ik anders moeten aanpakken".
Dat spreek ik dan ook uit.
Maar het is vooral dat ik de grip lijk te verliezen op de mensen die werkzaamheden weigeren, conflicten tussen collega's, eilandjesvorming en dan soort "oorlog" tussen die eilandjes. Dat vind ik nu even best lastig sturen eerlijk gezegd.
Dat soort dingen moet je toch met mensen bespreken. Als iemand werkzaamheden weigert, da's wel ernstig. Bespreken en als je er niet uitkomt, escaleren. Uiteindelijk moeten mensen toch doen waar ze voor betaald worden.

Verder wel herkenbaar. In een groot bedrijf gewerkt. Daar waren ook constant van dit soort interne stammenstrijden gaande. Wat je dan krijgt is constant van dit soort discussies.

[ Bericht 2% gewijzigd door Halcon op 16-09-2021 09:39:52 ]
pi_201381588
quote:
1s.gif Op woensdag 15 september 2021 22:46 schreef Spanky78 het volgende:
Klinkt niet echt of je echt leiding geeft niet?
Klopt niet in de zin zoals een manager doet.
Ik ben eindverantwoordelijk voor een project dat lopende is. Over twee jaar moeten we groot doel bereikt hebben.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 00:58 schreef Claudia_x het volgende:
. Als je zelf niet weet hoe, dan is dat iets om hulp bij in te schakelen.
Ik denk te weten hoe het moet en dat krijg ik ook wel terug.
Maar waar ik vooral last van krijg is als mensen onderling zich elkaar voeden en dan mensen tegen elkaar op gaan zetten. Heb ik sowieso een grafhekel aan, altijd al gehad.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 00:58 schreef Claudia_x het volgende:
Niet altijd heb je de luxe om mensen weg te sturen of aan te nemen
Dat is inderdaad het probleem. We kampen al met personele problemen en kunnen niemand meer missen.
Nieuwe aanwas is er ook niet, en als die al eens mee lopen zijn ze zo weer vertrokken als ze met enkele collega's mee lopen. Ik denk als je de rotte appels uit de fruitmand weet te halen dat het probleem grotendeels is opgelost. De appels hebben nu de macht, trekken andere mee omdat die ander weer leuk gevonden wilt worden etc.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 00:58 schreef Claudia_x het volgende:
Is het wel de verantwoordelijkheid van je team om een hoge werkdruk te voorkomen
Ja, in ons geval is het een kwestie van de agenda / takenlijst opnieuw bekijken en anders inplannen.
Ik heb het concept al klaar. Ik heb mijn concept uitgelegd. Mensen geven dan weerwoord en dat mag, maar als ik dan vervolgens naar hun mening vraag zeggen ze: "weet ik niet, ik ben er klaar mee". Vervolgens gaan ze later op de dag naar andere collega's toe om te zeggen dat een plan veranderd moet worden en dat die en die en die het daar mee eens zijn. Ze zouden dus de hakken in het zand.
Mening mag, je hoeft het zeker niet met me eens te zijn. Maar als ik vraag om een mening mag je die wel geven mijn inziens.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 00:58 schreef Claudia_x het volgende:
Als iemand die overwerkt is niet wil worden ontlast, dan zou ik wel willen weten wat daarachter zit.
Die rede weet ik. Ik kan daar iets van vinden, dat doe ik ook. Maar als zo iemand een team gaat ontwrichten wordt het een teamprobleem.
Opzich vertellen mensen heel veel aan mij, juist door dat ik ook op de werkvloer mee werk en veel kan zien.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 09:22 schreef Spanky78 het volgende:
uit jouw antwoorden wordt wel duidelijk dat jouw teamleden niet veilig zijn in de groep en tov de buitenwereld
Ja, daar kom ik ook steeds meer achter naarmate de weg volgt.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 09:22 schreef Spanky78 het volgende:
Even kop koffie pakken en luisteren. Ik neem mensen bijvoorbeeld mee even een rondje wandelen in de middagpauze. Gewoon eens horen hoe het gaat, wat ze in het weekend doen etcetc.
Doe ik ook. Heb heel veel open gesprekken. Ik hoor en weet heel veel wat er speelt.
Maar als iedereen eens naar mij zou komen dan zou het het al allemaal een stuk makkelijker maken.
Er wordt nu niet met elkaar gesproken maar over elkaar door enkele mensen.
Voorbeeld: "Piet moet weg omdat hij ziek is, is toch schandalig". Als je dan doorvraagt wat schandalig is zeggen ze: "we beroepen ons op ons zwijgrecht".
Wat moet je dan met zulke antwoorden?

quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 09:26 schreef Halcon het volgende:
Dat soort dingen moet je toch met mensen bespreken. Als iemand werkzaamheden weigert, da's wel ernstig
Als je wist hoevaak het al besproken is.
Maar het haalt allemaal niks uit.
Bij de manager ligt het ook op het bureau, maar die heeft erg veel teams.
pi_201382149
Eens met Claudia dat een training waarschijnlijk een goed idee is. Leidinggeven is een vak, terwijl veel mensen op een leidinggevende positie terecht komen omdat ze vakinhoudelijk sterk zijn, niet omdat ze leidinggevende vaardigheden hebben. Dat je heel goed viool kunt spelen maakt je nog geen goede dirigent.

Kijk bijvoorbeeld eens bij De Baak (en vergelijkbare opleidingsinstituten): zij hebben diverse meerdaagse trainingen, waarvan je zelf goed moet kijken (n dan ook echt eerlijk zijn naar jezelf) welke het beste bij je zou passen. Het zijn geen goedkope trainingen, dus wellicht levert het een discussie met je werkgever op. Het zijn echter wel hele intensieve trainingen, die hun geld wat mij betreft waard zijn (mits je je ervoor open stelt uiteraard).
pi_201382373
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 10:54 schreef hartloper het volgende:

[..]
Klopt niet in de zin zoals een manager doet.
Ik ben eindverantwoordelijk voor een project dat lopende is. Over twee jaar moeten we groot doel bereikt hebben.
[..]
Ik krijg het idee dat dit team jou niet zo interesseert zolang je je doel maar behaald hebt. Zijn je collega's wel net zo ambitieus en gericht op eindresultaat? Ik krijg het idee van niet, wellicht moet je dan daar wat mee doen. Zorg dat alle neuzen zelfde kant op staan en iedereen begrijpt wat belang ervan is.

Het kan zijn dat je collega's vinden dat andere dingen prioriteit hebben dan moet je dat beter uitleggen. Het klinkt nu erg als top-down organisatie waar bovenin dingen bepalen en onderkant niets te zeggen heeft. Dat was vroeger misschien cool maar tegenwoordig werkt het niet meer zo.

quote:
Ik denk te weten hoe het moet en dat krijg ik ook wel terug.
Maar waar ik vooral last van krijg is als mensen onderling zich elkaar voeden en dan mensen tegen elkaar op gaan zetten. Heb ik sowieso een grafhekel aan, altijd al gehad.
En dat straal je ook uit?

quote:
Dat is inderdaad het probleem. We kampen al met personele problemen en kunnen niemand meer missen.
Nieuwe aanwas is er ook niet, en als die al eens mee lopen zijn ze zo weer vertrokken als ze met enkele collega's mee lopen. Ik denk als je de rotte appels uit de fruitmand weet te halen dat het probleem grotendeels is opgelost. De appels hebben nu de macht, trekken andere mee omdat die ander weer leuk gevonden wilt worden etc.
Dan ga je gesprek aan met individuele gevallen. Ik las uit andere posts dat je vaak je team als een team toespreekt terwijl je weinig? doet met individuele benadering.

quote:
Ja, in ons geval is het een kwestie van de agenda / takenlijst opnieuw bekijken en anders inplannen.
Ik heb het concept al klaar. Ik heb mijn concept uitgelegd. Mensen geven dan weerwoord en dat mag, maar als ik dan vervolgens naar hun mening vraag zeggen ze: "weet ik niet, ik ben er klaar mee". Vervolgens gaan ze later op de dag naar andere collega's toe om te zeggen dat een plan veranderd moet worden en dat die en die en die het daar mee eens zijn. Ze zouden dus de hakken in het zand.
Wellicht omdat ze het gevoel hebben dat hun weerwoord niets betekent. Er is al bepaald. Ze kunnen het er wel mee oneens zijn maar het gaat niets veranderen. Niet door jou of door iemand hogerop. Je zal ze beter moeten meenemen in hele proces. Durf dingen te veranderen, durf druk te zetten hogerop. Jouw collega's zullen ervaring en kennis hebben en denken dat het anders beter kan. Die kans moeten ze ook krijgen soms.

quote:
Mening mag, je hoeft het zeker niet met me eens te zijn. Maar als ik vraag om een mening mag je die wel geven mijn inziens.
Jij vraagt, zij moeten direct leveren. Sta je wel open voor ander feedback op een ander moment? Dat gevoel krijg ik niet.

quote:
Doe ik ook. Heb heel veel open gesprekken. Ik hoor en weet heel veel wat er speelt.
Maar als iedereen eens naar mij zou komen dan zou het het al allemaal een stuk makkelijker maken.

Als je wist hoevaak het al besproken is.
Maar het haalt allemaal niks uit.
Bij de manager ligt het ook op het bureau, maar die heeft erg veel teams.
Zij moeten maar bij jou komen. Een goede leider komt ZELF naar hun team toe. Heeft ZELF op tijd door dat er dingen spelen. Heeft ZELF door waar er problemen zijn en gaat in gesprek.

Wiens probleem is het dat je manager te druk heeft?
pi_201383425
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:33 schreef Sodemieters het volgende:
Eens met Claudia dat een training waarschijnlijk een goed idee is. Leidinggeven is een vak, terwijl veel mensen op een leidinggevende positie terecht komen omdat ze vakinhoudelijk sterk zijn, niet omdat ze leidinggevende vaardigheden hebben. Dat je heel goed viool kunt spelen maakt je nog geen goede dirigent.

Kijk bijvoorbeeld eens bij De Baak (en vergelijkbare opleidingsinstituten): zij hebben diverse meerdaagse trainingen, waarvan je zelf goed moet kijken (n dan ook echt eerlijk zijn naar jezelf) welke het beste bij je zou passen. Het zijn geen goedkope trainingen, dus wellicht levert het een discussie met je werkgever op. Het zijn echter wel hele intensieve trainingen, die hun geld wat mij betreft waard zijn (mits je je ervoor open stelt uiteraard).
Ik ben bij De Baak geweest: zeer confronterend en nuttig! _O_
Resistance is futile.
pi_201383464
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 09:22 schreef Spanky78 het volgende:

Daarbij hoort ook namens jouw team nee zeggen tegen te veel werk. De klappen opvangen als hoge bazen iets willen en jij niet zomaar kunt leveren. Mijn favoriete antwoord/wedervraag is: welke andere prioriteit kunnen we dan nu wegstrepen?
Juist! Een reden dat veel werknemers neerkijken op managers en andere figuren die menen dat ze de dienst uitmaken, is volgens mij dat die managers doorgeefluiken zijn van hun bazen en hun eigen problemen proberen af te wentelen.op de degenen net onder hen in de hiërarchie. 't Is moeilijk om daar respect voor te hebben.

quote:
het begint bij veiligheid - uit jouw antwoorden wordt wel duidelijk dat jouw teamleden niet veilig zijn in de groep en tov de buitenwereld. Daar zou ik mee starten, dat op te bouwen (en nee, dat is niet binnen een dag gebeurd).
Ook mee eens. Als een team zich bijv. niet uitspreekt over de planning en achteraf moppert, dan is dat een teken aan de wand.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201383550
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 21:01 schreef hartloper het volgende:

[..]
Nee, is laatste tijd achteruit gegaan. Is opeens hard beginnen te sneeuwen en er is een grote sneeuwbal ontstaan. Kern van het verhaal staat nog bovenaan de piste.
[..]
Klopt, is nu ook een tijdelijke functie
[..]
Goeie tip!
[..]
Dat is eigenlijk best wel lang ok gegaan. Ook weinig geroddel.
Maar nu lijkt het opeens heel snel te gaan en ontstaat het wel tussen conflicten onderling (tussen meedere collega's onder mekaar, eilandjesvorming etc).
[..]
Doe ik ook wel. Ik kan best goed in de spiegel kijken en denken: "dat had ik anders moeten aanpakken".
Dat spreek ik dan ook uit.
Maar het is vooral dat ik de grip lijk te verliezen op de mensen die werkzaamheden weigeren, conflicten tussen collega's, eilandjesvorming en dan soort "oorlog" tussen die eilandjes. Dat vind ik nu even best lastig sturen eerlijk gezegd.
[..]
Voelers. Iedereen moet zich goed voelen.
Maar als X dan merkt dat Y zich niet goed voelt door een gesprek met A en B dan gaat X bv eerst mee met A en B, en zegt dan tegen Y weer wat anders zodat die zich goed voelt. Soort van brandjes blussen maar dan met benzine ipv schuim. Daardoor krijg je irritatie onderling en er hebben diverse collega's al uitgesproken dat ze bepaalde werkzaamheden niet meer doen. Dus manier van pushen, en dat is mijn inziens altijd fout.
Feit dat nu ineens de conflicten ontstaan, heeft volgens mij alles te maken met jou. Jij hebt blijkbaar iets veranderd in de dynamiek. Niet dat je het persé terug moet draaien.

Voorbeeld hoe dat ook positief kan zijn: bij mij op de afdeling was de groep vastgeroest, mensen stroomden niet door. Ik heb de dynamiek veranderd door de boodschap te herhalen dat alles gaat veranderen (integratie en 'we zitten muurvast'). En ik ben van de leidinggevenden gaan vragen om heel bewust aandacht te schenken aan elk individu. Een aantal mensen is daardoor zelf in beweging gekomen. Alle rotte appels waren binnen 18 maanden weg uit eigen beweging. En met spijt in m'n hart ook een paar goede mensen verloren. Maar bijna iedereen die er nog is, heeft mooie stappen kunnen zetten. Buitenstaanders denken dat ik de boel niet bij elkaar kon houden. Ik weet dat ik de afdeling in beweging heb gezet, daar komt altijd onrust bij kijken maar de cultuur is nu veel prettiger.
Resistance is futile.
pi_201383648
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Juist! Een reden dat veel werknemers neerkijken op managers en andere figuren die menen dat ze de dienst uitmaken, is volgens mij dat die managers doorgeefluiken zijn van hun bazen en hun eigen problemen proberen af te wentelen.op de degenen net onder hen in de hiërarchie. 't Is moeilijk om daar respect voor te hebben.
[..]
Ook mee eens. Als een team zich bijv. niet uitspreekt over de planning en achteraf moppert, dan is dat een teken aan de wand.
Ik ben trouwens zelf liefst transparant over waar ik wel en geen invloed op uit kan oefenen. Nieuw Europees salarishuis: geen invloed Maar interne en externe samenwerkingen beïnvloeden: zeg maar wat je nodig hebt en dan gaan we samen het gesprek aan met de stakeholders. Tijdens zulke meetings keihard 'nee, dat gaan we niet doen want niet onze kerntaak en niet genoeg mensen' durven zeggen: is altijd erg gewaardeerd door de teams. Extern ook wel minder goed ontvangen maar het is niet mijn kerntaak om de belangen van alle andere stakeholders te beschermen.
Resistance is futile.
pi_201383677
Ik krijg de indruk dat je feedback vaak in groepsverband vraagt. Men durft zich binnen de groep niet uit te spreken. Waarom is dat?

Het is namelijk ook dé reden dat al die achterkamertjes politiek ontstaat.
Resistance is futile.
pi_201383726
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:33 schreef Sodemieters het volgende:
Het zijn geen goedkope trainingen, dus wellicht levert het een discussie met je werkgever op. Het zijn echter wel hele intensieve trainingen, die hun geld wat mij betreft waard zijn (mits je je ervoor open stelt uiteraard).
Heb ik aangevraagd. Maar omdat tijdelijke functie is krijg ik dat niet. Rede: te duur en niet zinvol aldus baas.
Ik sta voor zoiets meer dan open en weet dat ik makkelijker zou presteren na zo'n cursus.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik krijg het idee dat dit team jou niet zo interesseert zolang je je doel maar behaald hebt
Juist wel.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
En dat straal je ook uit?
Ik vind van wel en ik krijg dat ook terug: laagdrempelig, sociaal, eerlijk.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
Dan ga je gesprek aan met individuele gevallen. Ik las uit andere posts dat je vaak je team als een team toespreekt terwijl je weinig? doet met individuele benadering.
Dan heb ik me verkeerd verwoord, sorry.
Ik doe juist veel individueel of in kleine groepjes dingen peilen bv. Wel niet steeds hetzelfde groepje.
Mijn leerdoel is mogelijk om meer met het hele team te doen.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
Jij vraagt, zij moeten direct leveren. Sta je wel open voor ander feedback op een ander moment? Dat gevoel krijg ik niet.
Wij doen 1x per week een rondje feedback.
Voor mij is de positie vrij ingewikkeld, omdat ik ook op de werkvloer sta. Ik vraag daar vooral feedback over.
Ook of ik dingen goed over brengen. Merendeel vindt dit wel. Maar een paar mensen niet, maar als je dan vraagt wat er veranderd kan worden zeggen ze niks of antwoorden als: "hoe is het eigenlijk met je konijn"

quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik krijg het idee dat dit team jou niet zo interesseert zolang je je doel maar behaald hebt.
Ik heb lange tijd om het doel te behalen. Dus dat is geen probleem.
Sterker nog, de focus op HET grote einddoel zit nog in de verkenningsfase en opstartfase.
Manager is natuurlijk op de hoogte via gesprekken dat er veel speelt binnen het team, mijn opdracht nu is vooral omdat eens nader te gaan bestuderen en dat schip wat vlot te trekken.

Ik ben laatst met een paar collega's die wat ageren en verhalen verdraaien gaan uiteten. Ze waren toevallig allemaal aanwezig en we hebben toen een frietje gegeten bij de lokale frietboer. Daar was gewoon een vrouw die met bitterballen gaat gooien. Niet op mij maar op een dartbord wat daar tegen de muur hing.
Tsja wat moet je daar dan mee. Zoiets vind ik super lastig en met zulk gedrag in mijn achterhoofd ook om zo iemand aan te sturen op het werk, want daar gebeurd hetzelfde.

quote:
7s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:19 schreef Seven. het volgende:
Voorbeeld hoe dat ook positief kan zijn: bij mij op de afdeling was de groep vastgeroest, mensen stroomden niet door. Ik heb de dynamiek veranderd door de boodschap te herhalen dat alles gaat veranderen (integratie en 'we zitten muurvast'). En ik ben van de leidinggevenden gaan vragen om heel bewust aandacht te schenken aan elk individu. Een aantal mensen is daardoor zelf in beweging gekomen. Alle rotte appels waren binnen 18 maanden weg uit eigen beweging. En met spijt in m'n hart ook een paar goede mensen verloren. Maar bijna iedereen die er nog is, heeft mooie stappen kunnen zetten. Buitenstaanders denken dat ik de boel niet bij elkaar kon houden. Ik weet dat ik de afdeling in beweging heb gezet, daar komt altijd onrust bij kijken maar de cultuur is nu veel prettiger.
Mooi gedaan!
pi_201383740
Oja mensen, ik werk niet in het bedrijfsleven.
Ik gewoon iemand met een HBO-V en SPH achtergrond en werk in een welzijnssetting.
pi_201384384
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 13:32 schreef hartloper het volgende:

Wij doen 1x per week een rondje feedback.
Voor mij is de positie vrij ingewikkeld, omdat ik ook op de werkvloer sta. Ik vraag daar vooral feedback over.
Ook of ik dingen goed over brengen. Merendeel vindt dit wel. Maar een paar mensen niet, maar als je dan vraagt wat er veranderd kan worden zeggen ze niks of antwoorden als: "hoe is het eigenlijk met je konijn"
[..]

Ik ben laatst met een paar collega's die wat ageren en verhalen verdraaien gaan uiteten. Ze waren toevallig allemaal aanwezig en we hebben toen een frietje gegeten bij de lokale frietboer. Daar was gewoon een vrouw die met bitterballen gaat gooien. Niet op mij maar op een dartbord wat daar tegen de muur hing.
Tsja wat moet je daar dan mee. Zoiets vind ik super lastig en met zulk gedrag in mijn achterhoofd ook om zo iemand aan te sturen op het werk, want daar gebeurd hetzelfde.
Wat? Een konijn? En bitterballen op een dartboard?

Kijk, dan mag je ze best aanspreken op hun gedrag, ze staan daar in de snackbar niet als individu, maar als medewerker van het bedrijf waar ze voor werken (even los van het feit dat het sowieso natuurlijk raar gedrag is) daar kunnen ook best consequenties aan vast zitten. Heb je dit soort zaken ook besproken met je manager?

quote:
Oja mensen, ik werk niet in het bedrijfsleven.
Ik gewoon iemand met een HBO-V en SPH achtergrond en werk in een welzijnssetting.
Dat had ik al door op een of andere manier; de combinatie van roddelgedrag op de werkvloer met het privilege en de schijnbare onschendbaarheid van de medewerkers deed mij dat al vermoeden, het pappen en nathouden maakte het zelfs vrij evident. :+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')