abonnement Unibet Coolblue
pi_201356290
quote:
Petitie om naam van Nieuw-Zeeland te veranderen: huidige naam ‘te Nederlands’
De Maori-partij in Nieuw-Zeeland is een petitie gestart om de naam van het land te veranderen in Aotearoa, de naam die de oorspronkelijke bevolking voor het land heeft gekozen in haar eigen taal, Te Reo Maori. De huidige naam zou te Nederlands zijn en herinneren aan kolonialisme.


‘Het wordt echt tijd dat Te Reo Maori wordt hersteld als de officiële taal van het land’, schrijven partijleiders Rawiri Waititi en Debbie Ngarewa-Packer in een statement. ‘We zijn een Polynesisch land - wij zijn Aotearoa.’ De naam, met de betekenis ‘land van de lange witte wolk’, zou het land verbinden: ‘Aotearoa is inclusief. Het spreekt van onze voorouders die ons toestemmen met zijn allen op dit eiland te wonen.’

Het uiteindelijke doel van de partij is het herstellen van alle Te Reo Maori-namen van dorpen, steden en andere plaatsen door het hele land in de komende vijf jaar. Wellington zou dan bijvoorbeeld Te Whanganui-a-Tara gaan heten. ‘Wij eilandbewoners zijn er klaar mee dat de namen, bedacht door onze voorouders, misvormd, misbruikt en genegeerd worden. Het is de 21ste eeuw. Dit moet veranderen’, aldus de Maori-partij.

Te Nederlands
De partij haalt ook Nieuw-Zeelands link met Nederland aan als argument om de naam te veranderen. ,,Nieuw-Zeeland is een Nederlandse naam. Zelfs de Nederlanders hebben hun naam veranderd van Holland naar Nederland, in hemelsnaam!’’ zegt Rawiri Waititi grappend.

Deze vergelijking klopt niet helemaal; Holland is immers een veelgebruikte andere naam van Nederland en we hebben onze naam nooit veranderd. Maar Waititi’s verwijzing naar Nederland komt niet uit het niets. Het eiland heeft namelijk lang geleden zijn naam gekregen van Nederlandse ontdekkingsreizigers, die het destijds ‘Nova Zeelandia’ noemden. De Engelse James Cook nam dit over en maakte er ‘New-Zealand’ van. De oorspronkelijke bevolking heeft niets te maken gehad met deze benaming en dus vinden de Maori dat de naam het land niet goed representeert.

Cultuurverandering
Nieuw-Zeelandse bedrijven, politici en andere publieke personen gebruiken de afgelopen jaren al steeds vaker de naam Aotearoa naast Nieuw-Zeeland, maar daar is nog niets officieels van gekomen. De Nieuw-Zeelandse minister-president Jacinda Ardern zei afgelopen jaar nog dat ze het gebruik van de naam Aotearoa zag als ‘een positieve verandering’. Een officiële naamsverandering is ‘nog niet onderzocht’, maar dat men steeds vaker Aotearoa zegt, is een welkome verandering volgens de politica.

Toch is er ook verzet tegen de plannen van de Maori-partij. De leider van de Nationalistische partij, Judith Collins, heeft gevraagd om een referendum om het gebruik van de naam Aotearoa te verbieden. Doordat bedrijven en belangrijke personen de naam zijn gaan gebruiken, zou die ingeburgerd raken als iets normaals, zonder de complete bevolking erbij te betrekken. Volgens Collins zouden de meeste Nieuw-Zeelanders de oude naam beter vinden.

https://www.ad.nl/buitenl(...)nederlands~af9cef6a/
Birma/Myanmar. Thailand/Siam. Moet kunnen.

[ Bericht 2% gewijzigd door sp3c op 14-09-2021 17:52:03 ]
West-Melanesia
pi_201356315
Te Nederlands :')

Stelletje racisten :(
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_201356317
Moeten zij weten.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_201356333
Nova Zeelandia, mooi!
  dinsdag 14 september 2021 @ 17:50:54 #5
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_201356354
Lijkt me echt slim om de naam van je land te veranderen in iets wat 99% van de wereldbevolking buiten je eigen land niet kan uitspreken of spellen als je ze het zou vragen.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 14 september 2021 @ 17:52:37 #6
186611 Haags
pi_201356381
quote:
De Nieuw-Zeelandse minister-president Jacinda Ardern zei afgelopen jaar nog dat ze het gebruik van de naam Aotearoa zag als ‘een positieve verandering’
Hoe?
Zonder wrijving geen glans
pi_201356383
quote:
wij zijn Aotearoa.’ De naam, met de betekenis ‘land van de lange witte wolk’
Land van het lange witte volk is behoorlijk racistisch?
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 17:53:16 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201356387
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_201356389
quote:
Het spreekt van onze voorouders die ons toestemmen met zijn allen op dit eiland te wonen.’
Je voorouders zijn deaaaaaaaaaaaud, wat toestemming...
pi_201356401
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 17:48 schreef Mexicanobakker het volgende:
Moeten zij weten.
Eens. Hun land; hun keus.
  dinsdag 14 september 2021 @ 17:54:56 #11
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201356404
quote:
Deze vergelijking klopt niet helemaal; Holland is immers een veelgebruikte andere naam van Nederland en we hebben onze naam nooit veranderd.
Eh, jawel.
We have always been at war with Eastasia.
pi_201356421
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 17:52 schreef Haags het volgende:

[..]
Hoe?
Lokt minder duitse toeristen aan ...

ik ben er wel voor ons Zeeland te benoemen naar Oud-Aotearoa en de Oosterscheldekering naar Oud-Aotearoa-Dam
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_201356426
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 17:52 schreef Billy-jazz het volgende:

[..]
Land van het lange witte volk is behoorlijk racistisch?
Ok- toegeven misschien maakte ik eerst dezelfde fout, maar ik zou toch maar nog eens lezen wat er precies staat. Of je bent ironisch, maar het is altijd lastig te zeggen op dit forum.

quote:
De naam, met de betekenis 'land van de lange witte wolk'
pi_201356437
Het wachten is tot De Speld komt met een amendement om Nova Scotia een inuitnaam te geven, omdat het te Latijns klinkt.
  dinsdag 14 september 2021 @ 17:58:28 #15
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201356451
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 17:56 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Lokt minder duitse toeristen aan ...

ik ben er wel voor ons Zeeland te benoemen naar Oud-Aotearoa en de Oosterscheldekering naar Oud-Aotearoa-Dam
Westkapelle wordt Christuskerk. Het verdronken land van Saeftinghe polderen we definitief in en wordt Ookland.
We have always been at war with Eastasia.
  dinsdag 14 september 2021 @ 17:59:34 #16
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_201356468
Nou ja, what's in a name als 83% van de huidige inwoners niet tot de oorspronkelijke bevolking behoort.
pi_201356725
Als de Maori's de Engelsen die aan land wilden gaan ook gewoon hadden aangevallen en deels gedood zoals de vreedzame mannen van Tasman overkwam dan hadden ze dit probleem niet. Sterker nog, dan was er helemaal geen behoefte aan een internationale naam, want dat is het.

We noemen China, Finland of het VK ook niet bij de eigen naam. Landen hebben namen voor internationaal gebruik en vaak is dat een geschikte of door gebruik zo ontstaan. Voor binnenlandse namen is het een ander verhaal, daar hebben de Friezen hier al eens een punt van gemaak, en ze hadden ook wel een punt. .
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 14 september 2021 @ 18:17:26 #18
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_201356742
Wellicht moeten de Maori (welke volgens hun eigen verhalen niet eens de oorspronkelijke bewoners zijn), maar eens gaan dealen met het feit dat ze inmiddels een minderheid zijn..
  dinsdag 14 september 2021 @ 18:21:12 #19
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201356796
Gewoon Schapenland lololol
  dinsdag 14 september 2021 @ 18:21:15 #20
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201356797
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Als de Maori's de Engelsen die aan land wilden gaan ook gewoon hadden aangevallen en deels gedood zoals de vreedzame mannen van Tasman overkwam dan hadden ze dit probleem niet. Sterker nog, dan was er helemaal geen behoefte aan een internationale naam, want dat is het.

We noemen China, Finland of het VK ook niet bij de eigen naam. Landen hebben namen voor internationaal gebruik en vaak is dat een geschikte of door gebruik zo ontstaan. Voor binnenlandse namen is het een ander verhaal, daar hebben de Friezen hier al eens een punt van gemaak, en ze hadden ook wel een punt. .
:')
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_201356808
Ik kan me best voorstellen dat ze een eigen naam willen maar tja hoe native is deze bevolking, ja ze waren er eerder dan de Nederlanders maar ook zij zijn met een bootje die kant op gevaren. En hoeveel procent van de huidige bevolking van het eiland maken ze uit?
met her in the burgerking, fell in love at the soda-machine
  dinsdag 14 september 2021 @ 18:22:17 #22
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_201356815
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 17:57 schreef Magister_Artium het volgende:
Het wachten is tot De Speld komt met een amendement om Nova Scotia een inuitnaam te geven, omdat het te Latijns klinkt.
Ik kan me voorstellen dat de oorspronkelijke bewoners van Antarctica wel warmlopen voor een voorstel om hun land in het vervolg met "krrrrrrrr-kaa-kaa-kaa-ka-ka-kara-kie" aan te duiden, inclusief begeleidende hoofdknikjes.


Wat betreft Nova Scotia, dat zou me niet eens verbazen eigenlijk.
pi_201356838
Oef.. En hoe spreek je dat uit? En verwachten ze dat we het ook goed gaan schrijven?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  dinsdag 14 september 2021 @ 18:25:55 #24
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_201356866
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 18:21 schreef galatea het volgende:
Ik kan me best voorstellen dat ze een eigen naam willen maar tja hoe native is deze bevolking, ja ze waren er eerder dan de Nederlanders maar ook zij zijn met een bootje die kant op gevaren. En hoeveel procent van de huidige bevolking van het eiland maken ze uit?
Ja, maar al onze voorouders zijn wel ergens heen gelopen of gevaren. Het gaat om het recht van de eerstkomende.
pi_201357141
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 17:56 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Lokt minder duitse toeristen aan ...

ik ben er wel voor ons Zeeland te benoemen naar Oud-Aotearoa en de Oosterscheldekering naar Oud-Aotearoa-Dam
Ons Zeeland? :wtf:

Hoe spreek je het uit eigenlijk?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')