abonnement Unibet Coolblue
pi_201352807
Ede likt wonden na serie autobranden, 'molotovcocktails gebruikt'.


quote:
EDE - Verbijsterd kijken buurtbewoners in Ede dinsdagochtend naar uitgebrande en zwartgeblakerde auto's in de wijk Veldhuizen. Twintig voertuigen vielen ten prooi aan de vlammen, die volgens geruchten zijn veroorzaakt door molotovcocktails. "Verdrietig voor iedereen die hard werkt voor zijn auto", klinkt uit de mond van een gedupeerde.

"Een enorme knal, een vuurzee en de bus van mijn vaders werk die in brand stond." Dat was wat een omwonende net na middernacht aantrof op straat. "Het is een half uur na de laatste rit gebeurd. Het duurde wel even voor de brandweer er was, want er was natuurlijk op meerdere plekken iets aan de hand. We waren alleen wel bang dat het huis er ook aan zou gaan." Naast de bus staat een flink verschroeide heg.

De brandweer kreeg na middernacht een eerste melding van een autobrand op de Langenhorst in Veldhuizen. Al snel bleken er meerdere voertuigen in brand te staan. Op de Langenhorst ging het om zeven auto’s, op de Luynhorst om vier, op de Katenhorst om drie stuks en op Kannenveld/Grote Veld om twee voertuigen. Op de Lunenburg ging het om drie auto’s en op de Koelhorst om één auto. Boven Ede vloog korte tijd een politiehelikopter.

Molotovcocktails
In de buurt gonst het van de geruchten over mogelijke molotovcocktails die zijn gegooid. Een ooggetuige zag meteen na de eerste branden twee scooters en een auto de wijk uit vluchten. Ook andere buurtbewoners spreken van daders op scooters.

'Laffe brandstichtingen'
Burgemeester René Verhulst spreekt van "laffe brandstichtingen" en "absurd gedrag". De burgemeester roept gedupeerden op aangifte te doen en overlegt dinsdag nog met de politie en het Openbaar Ministerie (OM) over "noodzakelijke maatregelen". De politie is dinsdag overdag nog druk bezig met technisch onderzoek en buurtonderzoek.

Onmacht, boosheid en verdriet
Een oud Volkswagenbusje moest het ook ontgelden. Tot vannacht was het klassieke voertuig fraai rood-wit. Een rood-wit lint schermt het zwartgeblakerde voertuig nu af. "We hadden het geleend voor een evenement van ons werk", klinkt het treurend uit de mond van de tijdelijke gebruiker. "Het plastic heeft vlamgevat en er is roetschade. Ik voel onmacht, boosheid en verdriet. Ook andere auto's stonden in brand, het lijkt willekeur. Waar is dit allemaal voor nodig?"

Probleemwijk
Dat vraagt ook een passant zich af, al wijst die erop dat autobranden niet ongewoon zijn in het ooit als regelrechte probleemwijk te boek staande Veldhuizen. "Een autobrand is vrij normaal hier. Misschien zijn het gewoon hangjongeren. Laten we alleen wel hopen dat ze snel ophouden."


Ook een premium stuk: De laatste tijd was het juist rustig in Veldhuizen: ‘Het is geen probleemwijk’.

Dat Volkswagenbusje... :R
  dinsdag 14 september 2021 @ 13:33:24 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201352828
Dit soort dingen horen er gewoon bij in een middelgrote gemeente op de Veluwe.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201352856
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:33 schreef LXIV het volgende:
Dit soort dingen horen er gewoon bij in een middelgrote gemeente op de Veluwe.
Maar NIET normaal! :N
pi_201356177
Het buurthuis wordt gesloopt of toch het 20-jarig jubileum?
pi_201367080
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:33 schreef LXIV het volgende:
Dit soort dingen horen er gewoon bij in een middelgrote gemeente op de Veluwe.
Ik vind van niet, wat doen die allochtonen in de veluwe? waarom gaan ze niet naar een grote stad. Lekker naar den haag of amsterdam of r'dam ofzo
pi_201367146
Ede, dat is toch zo'n beetje het Urk van Gelderland, of niet?
pi_201367173
quote:
1s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:25 schreef thabit het volgende:
Ede, dat is toch zo'n beetje het Urk van Gelderland, of niet?
Ede is niet veel soeps nee.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 15 september 2021 @ 14:13:55 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201369438
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:27 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Ede is niet veel soeps nee.
Qua ligging is het echt een top-AAA-locatie. Een station, snelwegen, prachtige bossen en heide. Dichtbij Utrecht, ook met de trein. In principe valt er heel wat van te maken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201369476
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 14:13 schreef LXIV het volgende:

[..]
Qua ligging is het echt een top-AAA-locatie. Een station, snelwegen, prachtige bossen en heide. Dichtbij Utrecht, ook met de trein. In principe valt er heel wat van te maken.
Het is alleen geen mooie stad.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 15 september 2021 @ 14:22:45 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201369518
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 14:18 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Het is alleen geen mooie stad.
Nee, maar ze hebben wel van alles.
Ik heb er een paar jaar verbleven op de oude Elias-Beekman kazerne. Die enorme lap grond is natuurlijk goud waard geweest. Loopafstand van het station, aan de rand van een bos en in Ede-centrum allerlei verschillende winkels. Een historische stad als Den Bosch of Elburg is wel mooier, maar Ede is om heel veel redenen erg praktisch.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 15 september 2021 @ 14:24:09 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201369539
Een kaveltje van 500m2 kost toch bijna drieeneenhalve ton! Dat geeft aan hoe gewild het is.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201369617
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:36 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Maar NIET normaal! :N
Ach, autobezitters stopten toch ook nooit als een normaal mens pech heeft met vervoerskosten? Dat is toch ook niet normaal, of heb jij een andere definitie van normaal?
pi_201369810
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 14:13 schreef LXIV het volgende:

[..]
Qua ligging is het echt een top-AAA-locatie. Een station, snelwegen, prachtige bossen en heide. Dichtbij Utrecht, ook met de trein. In principe valt er heel wat van te maken.
Deze wijk ligt het verst verwijderd van al die dingen, het is een soort van uithoek zeg maar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')