abonnement Unibet Coolblue
pi_201351477
Normale materie bestaat uit atomen. Atomen bestaan uit kernen van protonen en neutronen waar elektronen op relatief grote afstand omheen draaien. Atomen zijn 99,999999% vacuuüm en 0,000000001% subatomaire deeltjes.

Neutronenster materie bestaat uit op elkaar gepakte neutronen, waar bijna geen ruimte tussen zit.

Een theelepel neutronenster weegt net zo zwaar als mount everest. Ongeveer 100 miljard ton, of 100 biljoen kg.

Neutronenstermaterie die door normale materie valt is zoals een baksteen die door lucht valt.

Dus als je een stuk neutronenster op aarde laat vallen, zal het nauwelijks afgeremd worden en bijna aan de andere kant van de wereld eruit komen. Vervolgens valt het terug en komt het weer aan de andere kant van de wereld er bijna uit. Omdat de wereld draait komt dit stukje neutronenster er iedere keer ergens anders bijna uit. Dit gaat misschien 1000 keer door totdat dit stukje stil staat. De wereld is dan in een vuurbal veranderd en we zijn allemaal dooooood.

Zal misschien cool zijn als dit soort wapen in een sci-fi film gebruikt wordt.

Misschien kunnen we in de toekomst een stukje neutronenster op een dode planeet flikkeren en energie van de planeet winnen.

Dit is natuurlijk niet heel waarschijnlijk.

Wat denken jullie wat er gebeurt als je een theelepel neutronenster op een planeet laat vallen?

[ Bericht 1% gewijzigd door polderturk op 14-09-2021 12:48:45 ]
pi_201352116
Dit is iets waar ik nog niet eerder bij stil heb gestaan.
  dinsdag 14 september 2021 @ 12:50:10 #3
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201352254
Dan zouden we dit soort briljante topics nooit meer kunnen lezen, dat zou jammer zijn zeg.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201352328
Kan je dit aantonen in een berekening of experiment?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201352817
Zou een lepel van dat spul niet ontploffen als het buiten de zwaartekracht van de ster zelf komt? Deze zwaartekracht is immers nodig voor de dichtheid.

Het eindresultaat is hetzelfde. Iedereen dood.
pi_201353350
Ik denk dat je dan niet zo sterk bent als je niet eens een theelepeltje van iets gewoon vast kan houden
pi_201353676
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 13:32 schreef PatrickSwayze het volgende:
Zou een lepel van dat spul niet ontploffen als het buiten de zwaartekracht van de ster zelf komt? Deze zwaartekracht is immers nodig voor de dichtheid.

Het eindresultaat is hetzelfde. Iedereen dood.
Ik heb daar over nagedacht.
Stel je hebt een neutronenbol met een doorsnede van 1 cm. Je wil de zwaartekracht uitrekenen die dit stukje neutronenbol op een neutron op de rand uitoefent.
Dit kan je met F = G*m1*m2/r^2 doen.

Als de neutronenbol helemaal uit elkaar moet vallen, dan moeten de kernkrachten volledig overwonnen worden, en deze kracht moet groter zijn dan de zwaartekracht. Als het kleiner is, dan zijn de kernkrachten niet voldoende om dr bol uit elkaar te laten vallen. Kernkrachten zijn normaal gesproken aantrekkend.

Kerkracht is 100 keer zo sterk als coulombkracht. Dus als je de coulombkracht heel dicht bij een proton uitrekent (neutronen zijn ongeladen), en als je dat vermenigvuldigt met 100, en dit getal is kleiner dan de zwaartekracht, dan zullen het wegvallen van de kernkrachten niet voldoende zijn om de bol uit elkaar te laten vallen.
pi_201539478
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 september 2021 11:57 schreef polderturk het volgende:
Neutronenstermaterie die door normale materie valt is zoals een baksteen die door lucht valt.
En hoe kom je tot die conclusie?
pi_201539515
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 14:12 schreef Phoenyx-God het volgende:
Ik denk dat je dan niet zo sterk bent als je niet eens een theelepeltje van iets gewoon vast kan houden
Vrouwtje Theelepel was best sterk voor haar lengte.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_201548970
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 12:55 schreef TagForce het volgende:

[..]
En hoe kom je tot die conclusie?
Dichtheid neutronenster: 10^17 kg/m3 (100.000.000.000.000.000 kg/m3)
Dichtheid aarde: 5500 kg/m3.

Dichtheid neutronenster is een factor 10^13 groter (10.000.000.000.000 keer zo groot)


Laten we nu naar baksteen en lucht kijken.
Dichtheid baksteen: 1500 kg/m3

Dichtheid lucht: 1,3 kg/m3.

Dichtheid baksteen is een factor 1000 groter.
pi_201549102
Wat is de dichtheid van piepschuim? Zakt een baksteen daar ook doorheen.

Ik denk dat je conclusie dat de massa weg zakt wel goed is maar de vergelijking van een gas met vaste stoffen of zelfs vloeistoffen kan je toch niet zomaar maken.
pi_201549765
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 09:40 schreef polderturk het volgende:

[..]
Dichtheid neutronenster: 10^17 kg/m3 (100.000.000.000.000.000 kg/m3)
Dichtheid aarde: 5500 kg/m3.

Dichtheid neutronenster is een factor 10^13 groter (10.000.000.000.000 keer zo groot)

Laten we nu naar baksteen en lucht kijken.
Dichtheid baksteen: 1500 kg/m3

Dichtheid lucht: 1,3 kg/m3.

Dichtheid baksteen is een factor 1000 groter.
En wat gebeurt er als je een baksteen los laat in de lucht?

Gaat de baksteen door de lucht heen, gaat de lucht om de baksteen heen of gaat de lucht dwars door de baksteen heen?

Laat me je helpen: De lucht gaat om de baksteen heen. En dat kan, want een gas is ongebonden en de moleculen in de lucht kunnen vrij bewegen (en doen dat ook, wind is een goed voorbeeld van moleculen die vrij bewegen).

Een vaste stof beweegt als 1 geheel. De moleculen zijn gerangschikt in vaste patronen, en hoewel de atomen trillen zullen ze nooit verplaatsen ten opzichte van andere moleculen in die vaste stof. Doen ze dat wel, dan wordt het een vloeistof, en als de verbinding helemaal verbroken wordt dan wordt het een gas.

Dus als je een theelepel neutronenstermaterie laat vallen dan maakt het een mooie (diepe, afhankelijk van hoe hoog je het laat vallen) kuil, maar de aarde gaat niet magisch aan de kant voor de materie.
pi_201612746
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 11:02 schreef TagForce het volgende:

[..]
En wat gebeurt er als je een baksteen los laat in de lucht?

Gaat de baksteen door de lucht heen, gaat de lucht om de baksteen heen of gaat de lucht dwars door de baksteen heen?

Laat me je helpen: De lucht gaat om de baksteen heen. En dat kan, want een gas is ongebonden en de moleculen in de lucht kunnen vrij bewegen (en doen dat ook, wind is een goed voorbeeld van moleculen die vrij bewegen).

Een vaste stof beweegt als 1 geheel. De moleculen zijn gerangschikt in vaste patronen, en hoewel de atomen trillen zullen ze nooit verplaatsen ten opzichte van andere moleculen in die vaste stof. Doen ze dat wel, dan wordt het een vloeistof, en als de verbinding helemaal verbroken wordt dan wordt het een gas.

Dus als je een theelepel neutronenstermaterie laat vallen dan maakt het een mooie (diepe, afhankelijk van hoe hoog je het laat vallen) kuil, maar de aarde gaat niet magisch aan de kant voor de materie.
Hmmm, in principe heb je natuurlijk gelijk, maar het is niet ondenkbaar dat rots in een vloeistof veranderd onder een dergelijke druk.
Ik denk overigens dat het neutronium inderdaad explodeert als de druk verdwijnt. Op z'n minst valt een flink deel van de neutronen uiteen in protonen en electronen.
pi_201642659
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 00:32 schreef ChrisCross het volgende:

[..]
Hmmm, in principe heb je natuurlijk gelijk, maar het is niet ondenkbaar dat rots in een vloeistof veranderd onder een dergelijke druk.
Ik denk overigens dat het neutronium inderdaad explodeert als de druk verdwijnt. Op z'n minst valt een flink deel van de neutronen uiteen in protonen en electronen.
Tuurlijk, maar dat gaat gepaard met heel veel hitte en die ontstaat door het uit elkaar trekken van de moleculen die de rots bij elkaar houden. Dat remt de neutronenmaterie af, en dat is precies wat polderturk zegt dat er niet gebeurt. Dat is dus eigenlijk gewoon een inslag, en niet het 'door de aarde vallen zoals een baksteen door lucht'.
pi_201847391
Het boek "Wat Als" ("What If") van Radall Munroe heeft een hoofdstuk over het een kogel met de densiteit van een neutronenster (en of de aarde daarvan zou vergaan). Een aanrader!
pi_202020537
Wat voor theelepeltje moet dat dan wel zijn waarmee je de proef wilt uitvoeren?
  Moderator maandag 15 november 2021 @ 12:08:35 #17
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_202185861
Topic niet gelezen maar ik denk dat het lepeltje neutronenster niet op de aarde valt maar andersom, de aarde valt op dat beetje neutronenster. (al is dat relatief natuurlijk).
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_202186191
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_202790606
quote:
88s.gif Op maandag 15 november 2021 12:08 schreef Bosbeetle het volgende:
Topic niet gelezen maar ik denk dat het lepeltje neutronenster niet op de aarde valt maar andersom, de aarde valt op dat beetje neutronenster. (al is dat relatief natuurlijk).
Het gaat over een neutronenster en niet over een zwart gat. Daar zit nog net iets tussen. Volgens de OP is een theelepel vergelijkbaar met het gewicht van de Mount Everest. Ik denk dus niet dat de aarde daar naar toe valt.

Maar goed, omdat ik het topic ook fout in het hoofd had hier een yt over de invloed van een zwart gat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')