abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201326436
In de Middeleeuwen bestond het beroep van urineophaler.
Elke ochtend ging men met een ton door de stad om, tegen betaling, urine te verzamelen.
Uit urine werd namelijk ammoniak gedistilleerd om er salpeter voor buskruit van te maken.
Al gauw ontstond er fraude doordat sommigen hun urine vermengden met water om zo een groter bedrag te innen.
Om deze fraude tegen te gaan ontstond het beroep van urineproever die de urineophaler vergezelde.
Tijdens de Nieuwe Tijden leerde men hoe ammoniak synthetisch te maken en verdwenen stilaan beide beroepen.
Werkloos vertrokken de urineophalers en -proevers uit Vlaanderen om zich in Amsterdam te vestigen en brouwerij Heineken te stichten :7 ...
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_201326477
:D
  zondag 12 september 2021 @ 18:08:12 #3
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_201326498
Lol :D
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_201326515
Hahaa deze is egt leuck jaa 🤣👌

Het hep ook op feesboek gestaan 🤣👌
pindazakje
  zondag 12 september 2021 @ 18:46:08 #5
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201327162
Zou zomaar waar kunnen zijn.

Heineken is niet zo top, maar net zoals kut kut is, is bier bier.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Miss 200.000.000! zondag 12 september 2021 @ 18:48:19 #6
367000 roos94
pi_201327205
Moeten zij weten.
  zondag 12 september 2021 @ 18:52:20 #7
492901 Homijn
Oryctolagus hominus
pi_201327311
Wat TS zegt, klopt. Urine-ophalers hadden ook allemaal hun eigen werkgebied. Doorgaans pakweg 5 kilometer rondom de eigen woning. Dat gebied stond ook wel bekend als de zeikstraal. :Y
MED / Homijn || "Gayniaal" – Maanvis
Nijntje is dan ook gewoon een commerciële sell out. Echte nijnen van het volk hebben geen standbeelden nodig om legendarisch te zijn!" – Grrrrrrrr
pi_201328214
Urine werd ook gebruikt om het wasgoed mee te bleken.
pi_201332799
quote:
10s.gif Op zondag 12 september 2021 18:04 schreef capuchon_jongen het volgende:
In de Middeleeuwen bestond het beroep van urineophaler.
Elke ochtend ging men met een ton door de stad om, tegen betaling, urine te verzamelen.
Uit urine werd namelijk ammoniak gedistilleerd om er salpeter voor buskruit van te maken.
Al gauw ontstond er fraude doordat sommigen hun urine vermengden met water om zo een groter bedrag te innen.
Om deze fraude tegen te gaan ontstond het beroep van urineproever die de urineophaler vergezelde.
Tijdens de Nieuwe Tijden leerde men hoe ammoniak synthetisch te maken en verdwenen stilaan beide beroepen.
Werkloos vertrokken de urineophalers en -proevers uit Vlaanderen om zich in Amsterdam te vestigen en brouwerij Heineken te stichten :7 ...
Hierop aanvullend: je had ook een strontophaler. Die verkocht het stront aan boeren die het weer gebruikten om hun grond te bemesten voor vruchtbaarheid.
pi_201332802
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 19:32 schreef ToT het volgende:
Urine werd ook gebruikt om het wasgoed mee te bleken.
En het houdt de dieren weg. Want als een dier urine ruikt van iemand anders dan blijft het daar weg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')