abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201313858
Hi FOK!kers,

I.v.m. intrek andere woning ben ik bezig met de verlichting op te hangen. Nu stuit ik op het plafond dat mijn lafonnières 3 bevestigingspunten hebben die nog niet in het plafond zitten.

Ik heb geprobeerd deze te boren met onderstaand gereedschap maar ik kom niet verder dan enkele millimeters. Moet ik gewoon meer kracht uitoefenen of is mijn gereedschap ongeschikt en moet ik ander gereedschap kopen/huren?

Hetzelfde probleem doet zich voor met het boren van een gat voor een UTP kabel op de 1e verdieping.

Wie heeft wat tips voor mij? :)

https://ibb.co/zHy0F4W
https://ibb.co/SwGKF6z
https://ibb.co/tMSpTsg
https://ibb.co/VCfRkMc
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_201314039
Deze vraag komt elke maand.
De oplossing schijnt te zijn de Bosch GBH 2/25
Vakman pur sang
pi_201314204
Hamerboormachine.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_201314245
Het hoeft niet per se een Bosch te zijn, maar je hebt gewoon een wat zwaardere hamerboor nodig. Ik heb vorig jaar een vrij goedkope gekocht, geen Bosch, dat is een soort drillboor die me uitstekend bevalt. Het merk weet ik niet uit mijn hoofd, maar ik heb hem bij Karwei gekocht.
pi_201314341
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 september 2021 22:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Deze vraag komt elke maand.
De oplossing schijnt te zijn de Bosch GBH 2/25
:{ Geen GBH 2-28 hebben. |:(

Maar idd: Dit is geen klus voor en klopboormachine, je moet een boorhamer met SDS+ boor hebben.
pi_201314738
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 22:21 schreef XanderH het volgende:

[..]
:{ Geen GBH 2-28 hebben. |:(

Maar idd: Dit is geen klus voor en klopboormachine, je moet een boorhamer met SDS+ boor hebben.
Ik heb met accu en alles van makita :P
Vakman pur sang
  zaterdag 11 september 2021 @ 22:39:43 #7
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201314762
En ik zou ook niet beschimpen op de boor zelf, heb gelukkig wel een oude black en Decker liggen maar toen ik het huismerk van de gamma erin propte kwam ik niet heel ver :').
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_201316248
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 22:15 schreef Bzzzzt het volgende:
Hamerboormachine.
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 22:17 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Het hoeft niet per se een Bosch te zijn, maar je hebt gewoon een wat zwaardere hamerboor nodig. Ik heb vorig jaar een vrij goedkope gekocht, geen Bosch, dat is een soort drillboor die me uitstekend bevalt. Het merk weet ik niet uit mijn hoofd, maar ik heb hem bij Karwei gekocht.
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 september 2021 22:39 schreef jogy het volgende:
En ik zou ook niet beschimpen op de boor zelf, heb gelukkig wel een oude black en Decker liggen maar toen ik het huismerk van de gamma erin propte kwam ik niet heel ver :').
Zou deze boor van de Praxis geschikt zijn? https://boels.praxis.nl/P(...)55d14203f&homePage=1

En kan ik dan boren met de boor die ik afgebeeld heb?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_201316555
Ja, dat moet lukken met die machine.

Nee, je hebt een SDS+ boor nodig.
pi_201318049
Heb je niemand in je omgeving met een boorhamer?
Laat die handjes wapperen!
pi_201319461
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 september 2021 22:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik heb met accu en alles van makita :P
_O_
pi_201319469
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 07:49 schreef Gieliovd het volgende:
Heb je niemand in je omgeving met een boorhamer?
Dit is de juiste opmerking. Vast wel iemand waarvan je er eentje kan lenen.
pi_201319513
quote:
14s.gif Op zondag 12 september 2021 10:22 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Dit is de juiste opmerking. Vast wel iemand waarvan je er eentje kan lenen.
En anders verhuren vaak de karwei en praxis en zo deze ook. Voor eenmalig wat gaatjes boren een boorhamer kopen is financieel gezien een slechte investering.
pi_201319566
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En anders verhuren vaak de karwei en praxis en zo deze ook. Voor eenmalig wat gaatjes boren een boorhamer kopen is financieel gezien een slechte investering.
Tenzij je hem gelijk door kan verkopen. Als je hem maar 1x gebruikt levert die nog best wat op. Misschien krijg je dan meer dan dat huren je kost.
pi_201322161
Bedankt voor de informatie :)
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_201322824
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En anders verhuren vaak de karwei en praxis en zo deze ook. Voor eenmalig wat gaatjes boren een boorhamer kopen is financieel gezien een slechte investering.
Pff dat hoor je toch gewoon standaard in huis te hebben.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_201333269
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En anders verhuren vaak de karwei en praxis en zo deze ook. Voor eenmalig wat gaatjes boren een boorhamer kopen is financieel gezien een slechte investering.
Maar blijft het bij eenmalig boren?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_201402733
TS, woon je in de buurt van Assen? Mag je mijn boorhamer wel lenen.
pi_201403068
Ik heb het ook een keer gehad dat mijn goedkope boormachine er niet doorheen ging. Toen kocht ik een zwaardere en die ging er als boter doorheen
Het moet sowieso een kloopboor of hamerboor zijn en gebruik nieuwe boortjes.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201406499
Sinds ik een Bosch GBH 2/28 heb, ben ik altijd binnen 10 seconden klaar en ga ik vaak veel te diep :P
.
  vrijdag 17 september 2021 @ 23:52:34 #22
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201407315
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 19:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik heb het ook een keer gehad dat mijn goedkope boormachine er niet doorheen ging. Toen kocht ik een zwaardere en die ging er als boter doorheen
Het moet sowieso een klopboor of hamerboor zijn en gebruik nieuwe boortjes.
Hamerboor... dat is belangrijker dan die boortjes. En ja, 100 jaar oude boortjes helpt niet. Maar SDS boren gaan echt wel ff mee hoor. Die hoef je niet na elk gaatje weg te gooien.

Een doos met gloednieuwe boren + klopboor in beetje hard beton is een gaatje van een halve cm diep en een stapel gesmolten boortjes.

1 niet al te bot SDS boortje en een hamerboor = in 30sec een gaatje van zeg 8mm doorsnede en 4cm diep.

En eigenlijk maakt het dan niet eens uit of je een 5kg zware Aldiboor hebt met stoommotor (bij wijze van spreken) of een Bosch GBH28. Enige is dat die Bosch nogal heel veel fijner werkt. Maar das voor een paar gaatjes doorgaans de extra euro's niet waard.
pi_201407352
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 september 2021 23:52 schreef bleiblei het volgende:
….Maar SDS boren gaan echt wel ff mee hoor. Die hoef je niet na elk gaatje weg te gooien.
SDS kruisboren van bosch _O_ _O_
https://www.coolblue.nl/p(...)EEAQYAyABEgI7vPD_BwE
pi_201415316
Weet iemand hoe je een boor weer uit het beten krijgt?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_201415411
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 september 2021 17:28 schreef phpmystyle het volgende:
Weet iemand hoe je een boor weer uit het beten krijgt?
Terwijl je boort trek je hem uithet gat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201415548
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 17:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Terwijl je boort trek je hem uithet gat.
Maar dat wil dus niet. Alleen als je aandrukt dan boort ie feitelijk. Als ik'm nar boven trek dan zit er speling op die kop en trilt ie alleen maar.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  zaterdag 18 september 2021 @ 19:04:29 #27
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201416408
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 september 2021 17:47 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maar dat wil dus niet. Alleen als je aandrukt dan boort ie feitelijk. Als ik'm nar boven trek dan zit er speling op die kop en trilt ie alleen maar.
Gast, haal em van de hamerstand en zet em in de boorstand. Gaat erom dat de boorkop draait. Hoeft niet te kloppen/hameren.
pi_201418494
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 19:04 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Gast, haal em van de hamerstand en zet em in de boorstand. Gaat erom dat de boorkop draait. Hoeft niet te kloppen/hameren.
Ik ben nou ook wel benieuwd naar de diameter van dat gat als een boor als beitel wordt gebruikt. :P
pi_201423291
Ik mag toch aannemen dat je hem niet op de beitel stand hebt staan, maar op hamerboren?

De stand die je nodig hebt draait als je niet drukt, en begint te hameren als je wat druk op de machine zet. Niet te veel! Laat de machine het werk doen.

Draaiend erin, draaiend eruit. Je machine nooit stoppen als hij in het gat zit.
Laat die handjes wapperen!
pi_201450127
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En anders verhuren vaak de karwei en praxis en zo deze ook. Voor eenmalig wat gaatjes boren een boorhamer kopen is financieel gezien een slechte investering.
En als je niet direct iemand kent waarvan je hem kan lenen, is lenen of huren van een particulier bij jou in de buurt via Peerby een prima optie.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201450155
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 14:50 schreef spierbal het volgende:

[..]
Pff dat hoor je toch gewoon standaard in huis te hebben.
Nee, ik leen het ook want in al die jaren dat ik hier woon hooguit3x nodig gehad. Daarvoor ga ik niet een dure boor kopen.

En je hebt tegenwoordig ook nog www.peerby.com
pi_201450168
quote:
1s.gif Op zondag 19 september 2021 08:47 schreef Gieliovd het volgende:
Ik mag toch aannemen dat je hem niet op de beitel stand hebt staan, maar op hamerboren?

De stand die je nodig hebt draait als je niet drukt, en begint te hameren als je wat druk op de machine zet. Niet te veel! Laat de machine het werk doen.

Draaiend erin, draaiend eruit. Je machine nooit stoppen als hij in het gat zit.
Zo heeft mijn schoonvader wat dingen opgehangen haha. Op de hamer stand (zo werd de machine geleverd)
pi_201486312
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 september 2021 07:07 schreef 111210 het volgende:

[..]
Nee, ik leen het ook want in al die jaren dat ik hier woon hooguit3x nodig gehad. Daarvoor ga ik niet een dure boor kopen.

En je hebt tegenwoordig ook nog www.peerby.com
Dan ben jij dus een hoop meer kwijt geweest aan aannemers en klusjesmannen.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_201490674
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 18:32 schreef spierbal het volgende:

[..]
Dan ben jij dus een hoop meer kwijt geweest aan aannemers en klusjesmannen.
Want? Kan mij niet herinneren dat ik ooit een klusjesman of aannemer heb ingehuurd (op 1x een stucadoor na dan)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')