abonnement Unibet Coolblue
pi_201293855
Mijn redenering.
1. Als steeds meer pensioenfondsen e.d. zich terugtrekken uit investeringen in fossiele energie fondsen zullen deze fondsen gaan proberen aantrekkelijker te worden voor investeerders.
2. Aantrekkelijker worden als fonds doe je door meer dividend uit te keren en/of meer garanties te geven.
3. Ergo beleggen in fossiele energie wordt de komende jaren alleen maar financieel interessanter.

Waar zit de fout in mijn redenatie?
En als mijn redenatie klopt, zijn er speciale beleggingsfondsen voor fossiele energie?
---------------------------------------
Better to burn up than fade away!
pi_201294112
Als institutionele beleggers zich gaan terug trekken gaat dat gat in volume echt niet gevuld worden met een paar particulieren.

Bovendien gaan bedrijven zich dan achter de oren krabben, wil je dat krabben gaan financieren?
pi_201294158
Ik praat niet over een paar particulieren maar veel particulieren en veel beleggers die uit zijn op hoger rendement :)
Maar weet dus niet of mijn redenatie wel klopt.
---------------------------------------
Better to burn up than fade away!
pi_201294362
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 16:12 schreef Groeneg2 het volgende:
Ik praat niet over een paar particulieren maar veel particulieren en veel beleggers die uit zijn op hoger rendement :)
Maar weet dus niet of mijn redenatie wel klopt.
Ik kan geen getalletjes vinden maar wel is duidelijk dat institutionele beleggers de markt domineren.
https://adoc.pub/institut(...)aandelenprijzen.html

Dus als die serieus terug trekken dan stort het gewoon in.

Particulier beleggen is gewoon mee spelen in de marge, heeft wel invloed maar is zeker niet bepalend.
pi_201294414
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 15:51 schreef Groeneg2 het volgende:
Mijn redenering.
1. Als steeds meer pensioenfondsen e.d. zich terugtrekken uit investeringen in fossiele energie fondsen zullen deze fondsen gaan proberen aantrekkelijker te worden voor investeerders.
2. Aantrekkelijker worden als fonds doe je door meer dividend uit te keren en/of meer garanties te geven.
3. Ergo beleggen in fossiele energie wordt de komende jaren alleen maar financieel interessanter.

Waar zit de fout in mijn redenatie?
En als mijn redenatie klopt, zijn er speciale beleggingsfondsen voor fossiele energie?
Meer dividend uitkeren betekent dat er minder geïnvesteerd wordt in alternatieve verdienmodellen of om CO2 neutraal te worden.

Ik heb vandaag toevallig m'n aandelen Shell verkocht.
Teveel pensioenfondsen stappen uit en het is onzeker hoe Shell in de toekomst nog geld verdient.

Het zal vast blijven bestaan als bedrijf maar het herstel van het aandeel is te onzeker, ik verwacht toch wel een omzetdaling van een paar procent per jaar.

Misschien krijg ik er spijt van (en herstelt Shell de komende 3 jaar naar het pre-corona niveau) maar uiteindelijk moet je je comfortabel voelen bij je portfolio en dat had ik niet meer met Shell.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-09-2021 16:38:30 ]
pi_201299710
Is wat voor te zeggen. Voor de hele techhausse waren tabaksfabrikanten altijd een van de best renderende aandelen. Ondanks omzetdalingen en claims. Ook daar wilden veel fondsen niet meer in investeren, ondertussen werd reclame meer en meer aan banden gelegd dus lagere kosten. Nauwelijks groeimogelijkheden dus veel dividend uitgekeerd. Toekomstaandeel? Zeker niet, maar dat betekent niet dat er geen geld meer mee te verdienen is tot het einde.

Phillip Morris/Altria kon je op een gegeven moment voor 5-7x de winst ofzo kopen. Inmiddels is dat ook alweer gestegen tot 20 dus zo interessant is het niet meer.
pi_201300102
Als je het voor discount kan kopen omdat "de markt" zijn handjes er niet aan vies wilt maken.... Tjah dan heb je long term allicht een lekkere case ja.

En de grote grap is allicht dat Shell straks weer opgepakt zal worden door die fondsen omdat ze volle bak aan de groene energie gaan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201303214
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 21:43 schreef tjoptjop het volgende:
Phillip Morris/Altria kon je op een gegeven moment voor 5-7x de winst ofzo kopen. Inmiddels is dat ook alweer gestegen tot 20 dus zo interessant is het niet meer.
British American Tobacco PLC , Imperial Brands PLC en Japan Tobacco Inc noteren nog steeds laag t.o.v. fundamentals.
pi_201339772
Ok, de meningen zijn verdeeld, wat logisch is :) Dank voor de reacties en ik ga er nog eens over nadenken.
---------------------------------------
Better to burn up than fade away!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')