quote:
¿ qu'est-ce que c'est????
Algoritmes staan ook wel bekend als formules, maar niet alle algoritmes kunnen opgeschreven worden als formules, omdat het meer functions/methods (programmeertaal) zijn: een kleine eenheid die een bepaald probleem oplost. (dit is overigens nog lastig, want complexe algoritmes voldoen helemaal niet aan dat criterium. Het zijn series van programmas die met functions/methods werken, of andere i/o verwerkers.
quote:
Het entscheidingsprobleem heeft hier NIETS mee van doen. Dat is wedstrijdje ("uitdaging") om een bepaald type algoritme te ontwikkelen. Wat nog niet gelukt is. Waarom haal je dat er in deze discussie bij?
En leuk dat je Turing erbij haalt.
"Elke mogelijke berekening kan door een algoritme op een turingmachine uitgevoerd worden, mits er genoeg geheugen en tijd beschikbaar is. " Helaas worden op dezelfde pagina al aardig wat rendvoorwaarden neergelegd waaraan een algoritme moet voldoen.
Let wel: Als je er een algoritme van kan maken, kan de turingmachine het uitvoeren. In mijn ogen (en niet in de jouwe) zijn bewustzijn en aanverwante zaken geen algoritmes. Kijk ff op de Nederlandse Wikisite van de Turing Hypothese, dan zie je dat een algoritme aan een aantal voorwaarden moet voldoen om een algoritme te zijn:
• Het algoritme bestaat uit een eindig aantal duidelijk gedefinieerde instructies.
• Het algoritme geeft een antwoord binnen een eindig aantal stappen.
• Het algoritme kan met pen en papier uitgevoerd worden. (in theorie)
• Er is geen kennis nodig behalve hoe de instructies uitgevoerd moeten worden.
En ik heb heel sterk de indruk (maar dit kan ik niet bewijzen geef ik eerlijk toe) dat jou angst-beeld dus volgens dit model geeneens een algoritme is..
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2021 09:37 schreef RM-rf het volgende:Ook je idee dat 'computers niet kunnen besluiten waar ze toegepast worden is lang niet zo absoluut en dogmatisch....
Punt is gewoon dat ook mensen niet werkelijk 'controle' hierover hebben en heel veel grote Big Data-ondernemingen hebben eigenlijk weinig direkte zicht op _hoe_ hun systemen nog werkelijk functioneren...
Dit is moeilijk. Wij maken ons over hetzelfde zorgen, ik geef Big Data de schuld, jij formules.. pardon. algoritmes.
Een computer hoeft niet slim te zijn om er de controle over te verliezen. Vorige maand Chernobil gezien (de mini-serie), en als ik het goed zeg is de ramp mede veroorzaakt door een ongewenste reactie van de software. En ook de Boeing 737-MAX die bij normaal gebruik opeens verkeerd reageert en de neus naar beneden drukt kan ik zo uitleggen. Zijn beiden algoritmes slim? Nee.
Ik meen dat zelfs bij de Bijlmerramp (jaren '80) een autopilot de werkelijke piloot tegenwerkte, omdat ze elkaar niet begrepen. Dus in zo verre zijn algoritmes al best gevaarlijk.
Maar dat
"Ook je idee dat 'computers niet kunnen besluiten waar ze toegepast worden is lang niet zo absoluut en dogmatisch....". Wil de Chernobil software opeens evil worden en verhuizen naar mijn magnetron (via internet) ? Je kunt ervan uitgaan dat software zich onmogelijk vrij kan ontplooien (dus met veranderende source) en verspreiden. Virussen proberen wel eens de helft hiervan (verspreiden), en zelfs dat lukt slechts mondjesmaat.
Ik zou nog tien grappen kunnen maken over dit punt, maar laat maar. Ik neem aan dat je het wel met me eens bent dat dit (verre) toekomstmuziek is? Dit speelt momenteel helemaal niet, dus is niet te verbieden, in discussies moet je je verdedigen dat er een hoop bij verzonnen is omdat dit op zijn vroegst over 10-30 jaar zou -kunnen- gebeuren.......
Ga gewoon (net als moi) voor het verbieden van Big Data. Is reëel. Het is bewijsbaar, het bestaat, kan computers helpen heel verkeerde dingen te leren. En we hebben het tij mee: mede door AVG/privacy waakhonden en de EU ligt de data-verzameldrift toch al onder een vergrootglas. En als ik jou begrijp lost het verdwijnen van Big Data ook de helft van jou probleem op.