abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:40:19 #51
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_201731157
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 15:54 schreef PSVCL het volgende:
Ahaa, het is weer allemaal toeval haha
Nee geen toeval, dan heb je toch echt iets gedaan waardoor men dat weet en ben je ook nog akkoord gegaan met deze gang van zaken. Maar niet omdat jij met iemand gesproken hebt. Ga dat maar eens bewijzen dan. Oh, wacht daar doe je natuurlijk niet aan, het is veel makkelijker om te roepen dat het allemaal een complot is.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:45:34 #52
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_201731233
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 16:38 schreef Vis1980 het volgende:
ingelogd hebt op het Wifi van Disney
"ingelogd hebt op het Wifi van Disney"???
Wat is dit voor nonsens?
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:47:23 #53
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_201731253
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 16:45 schreef DrDarwin het volgende:

[..]
"ingelogd hebt op het Wifi van Disney"???
Wat is dit voor nonsens?
Wat dan, zat er iemand achter de bosjes te luisteren naar je?
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:48:41 #54
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_201731280
Er zijn veel variabelen. Als het bij je thuis was en een van je matties logt via jouw wifi in op google en zoekt daar iets op (kan zelfs op de wc), ja dan ga je dat soort reclame krijgen. Maar niet omdat je daarover aan het praten was.
pi_201731958
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 15:54 schreef PSVCL het volgende:
Ahaa, het is weer allemaal toeval haha
Mwah ik hoor het meer, maar als het echt zo was dat Apple, Samsung of Google ons continu aan het afluisteren waren; dan had een beveiligings- onderzoeker of een simpele netwerkadmin al wel wat gevonden ;-)
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_201732130
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 17:33 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Mwah ik hoor het meer, maar als het echt zo was dat Apple, Samsung of Google ons continu aan het afluisteren waren; dan had een beveiligings- onderzoeker of een simpele netwerkadmin al wel wat gevonden ;-)
Net opnieuw meegemaakt..
Was bij mn ouders op bezoek, na 5 min zei ik 'effe een bakje koffie zetten' , sta op en ga wat koffie zetten.

Een uur later richting huis, open youtube... de eerste advertentie.. je raad het al

Zin in een bakje koffie, bij Coolblue blabla

Ook weer toeval?
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:55:37 #57
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_201732229
Mijn Google Assistent luistert ook altijd mee. Slaat soms aan als ik 'm niet eens roep. Ellendig ding.
(Un)masking for the greater good.
pi_201732388
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 17:33 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
nuja, daarover is wel eea bekend...

bv dat bekend werd dat apple medewerkers meeluisterden met opnames van hun klanten die sex hadden en de iPhone device die dat opnam en naar apple stuurde...
Apple reageerde wel streng en ontsloeg de betreffende medewerkers... alle 300
en natuurlijk wer 'schuld' van de werknemers.... :{

https://www.thenewsminute(...)le-having-sex-108021
quote:
Apple fires 300 in Ireland for listening to Siri’s recordings of people having sex

Taking a tough stand against contractors who listened to over 1,000 Siri recordings per shift including people having sex, Apple has reportedly laid off 300 contractors in Cork, Ireland.
Toch lijken ook zulke gevalllen wel tevens aan te tonen d at het vrijwel onmogelijk is zulke praktijken geheel 'geheim' te houden en dat is de grond dat ik zeker het onwaarschijnlijk acht dat het heel grootschalig toegepast wordt..
los ervan dat het an sich technisch misschien best mogelijk is. (en bedrijven als Apple en Google er zeker graag gebruik van zouden willen maken als dat probleemlos zou kunnen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_201732630
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 18:10 schreef RM-rf het volgende:

[..]
nuja, daarover is wel eea bekend...

bv dat bekend werd dat apple medewerkers meeluisterden met opnames van hun klanten die sex hadden en de iPhone device die dat opnam en naar apple stuurde...
Apple reageerde wel streng en ontsloeg de betreffende medewerkers... alle 300
en natuurlijk wer 'schuld' van de werknemers.... :{

https://www.thenewsminute(...)le-having-sex-108021
[..]
Toch lijken ook zulke gevalllen wel tevens aan te tonen d at het vrijwel onmogelijk is zulke praktijken geheel 'geheim' te houden en dat is de grond dat ik zeker het onwaarschijnlijk acht dat het heel grootschalig toegepast wordt..
los ervan dat het an sich technisch misschien best mogelijk is. (en bedrijven als Apple en Google er zeker graag gebruik van zouden willen maken als dat probleemlos zou kunnen)
Jup en Google had een soort gelijk geintje. Maar ik heb zelf Google Home speaker en merk eigenlijk nooit dat ik advertenties gebaseerd op gesprekken krijg. Wel op mijn zoek gedrag maar daar heb ik geen issues mee.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
  Moderator woensdag 13 oktober 2021 @ 10:25:07 #60
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201738696
Ik had laatst ook het vermoeden ik was een tv programma aan het kijken daarin zat een liedje dat leek op tribe called quests' "I left my wallet in el segundo" dat zong ik en zocht het daarna op op youtube. Ik typte "I" en youtube vulde aan ..."left my wallet in el segundo" terwijl ik hem nog nooit eerder heb gezocht. Toen dacht ik even is er geluisterd dat ik dat zong. Maar later bedacht ik me dat ik op dezelfde wifi de tv kijk en mijn telefoon heb, dus ze weten al dat ik dat tv programma kijk. En wellicht zijn er een aantal meer mensen geweest die juist op dat moment eenzelfde associatie hadden en dat daarom dat liedje in youtube een hogere kans tot vinden kreeg.

Ikzelf vind het vooral erg onnodig dat men vrij ver gaat in voorspellingen van zoekgedrag. Ik snap dat het leuk is als je AI dat kan en dat het vrij eenvoudig is om zo'n model te maken als je de data hebt, maar is het nodig? Ik denk dat heel veel mensen in tech zich die vraag zelf niet eens stellen, het kan, het mag dus doen we het maar. Maar willen we het ook.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201739093
Ik zelf heb één keer het vermoede gehad dat Google ons afluisterde. Ik moest benzo's afbouwen en op een gegeven moment kwam Google Assistant met het adres voor een afkickkliniek in LA toen ik om het adres van een winkel vroeg.

Eerst dacht ik van "wtf' maar besefte me dat ik het niet echt over afkickklinieken gehad had en ook niet op gezocht.. Waar ik wel naar gezocht had waren tips om de afbouw zo comfortabel te laten verlopen als mogelijk en kwam dus wel af en toe op een afbouw schema op websites van afkickklinieken terecht...

Meestal als je even realistisch nadenkt vind je al snel een verklaring..
pi_201741342
Te confronterend om het gewoon toe te geven :)
pi_201741566
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 11:08 schreef MatthijsDJ het volgende:
Eerst dacht ik van "wtf' maar besefte me dat ik het niet echt over afkickklinieken gehad had en ook niet op gezocht.. Waar ik wel naar gezocht had waren tips om de afbouw zo comfortabel te laten verlopen als mogelijk en kwam dus wel af en toe op een afbouw schema op websites van afkickklinieken terecht...
Overigens is dit best ingrijpende persoonlijke informatie die het algoritme wel goed aan je persoon kan koppelen;
je omgang en gebruik van medciatie.

Ik begrijp dat voor velen de hele 'discussie' of Google/Apple en hun mobiele devices ons afluisteren heel erg spannend is...
maar erger is eigenlijk dat het misschien niet eens zo hard nodig is vooor deze algoritmes om zeer verregaande conclusies over ons persoonlijk leven te maken en die ook mogelijk langdurig op te slaan en in persoonlijke 'profielen' te koppelen.

De realiteit is vermoedelijk eerder dat deze diensten ok bepaalde gedachten kunnen 'voorspellen'... ze mimicken de beslissings processen die mensen zelf ook hebben maar lijken hierin domweg sneller te zijn en creeren daardoor mogelijk een 'deja vu' gevoel..
ze bieden informatie bijna sneller aan dan dat de zoeker zelf realiseert waarnaar hij al op zoek is.

Het hierboven gegeven voorbeeld van het dynamisch aanvullen van zoekopdrachten is er een prima voorbeeld van.

Zoiets kan natuurlijk ook 'positief' toegepast worden, bv het snel traceren van mensen met psychische problemen en mogelijk zelfmoord-gedachtes en voordat zij daartoe kunnen overgaan hen al de nodige hulp aanbieden.
Prediction algorithms: This is how computers “predict the future”
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_201742944
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 14:36 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Overigens is dit best ingrijpende persoonlijke informatie die het algoritme wel goed aan je persoon kan koppelen;
je omgang en gebruik van medciatie.

Ik begrijp dat voor velen de hele 'discussie' of Google/Apple en hun mobiele devices ons afluisteren heel erg spannend is...
maar erger is eigenlijk dat het misschien niet eens zo hard nodig is vooor deze algoritmes om zeer verregaande conclusies over ons persoonlijk leven te maken en die ook mogelijk langdurig op te slaan en in persoonlijke 'profielen' te koppelen.

De realiteit is vermoedelijk eerder dat deze diensten ok bepaalde gedachten kunnen 'voorspellen'... ze mimicken de beslissings processen die mensen zelf ook hebben maar lijken hierin domweg sneller te zijn en creeren daardoor mogelijk een 'deja vu' gevoel..
ze bieden informatie bijna sneller aan dan dat de zoeker zelf realiseert waarnaar hij al op zoek is.

Het hierboven gegeven voorbeeld van het dynamisch aanvullen van zoekopdrachten is er een prima voorbeeld van.

Zoiets kan natuurlijk ook 'positief' toegepast worden, bv het snel traceren van mensen met psychische problemen en mogelijk zelfmoord-gedachtes en voordat zij daartoe kunnen overgaan hen al de nodige hulp aanbieden.
Prediction algorithms: This is how computers “predict the future”
Het kan allemaal heel nuttig gebruikt worden idd, maar ook op een verkeerde manier.. Gelukkig gaan overheden steeds meer dit soort zaken reguleren. Ik ben niet zo bang voor een wereld waarbij Google onze gezondheids- gegevens zomaar doorsluizen naar bijvoorbeeld verzekeraars..

Wat ik wel zie gebeuren is dat verzekeraars gaan komen met pakketten waarbij je korting krijgt als je via een gezondheid app laat zien dat je genoeg sport.. Dat moeten we niet willen..
  Moderator woensdag 13 oktober 2021 @ 16:57:16 #65
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201743174
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 16:38 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Het kan allemaal heel nuttig gebruikt worden idd, maar ook op een verkeerde manier.. Gelukkig gaan overheden steeds meer dit soort zaken reguleren. Ik ben niet zo bang voor een wereld waarbij Google onze gezondheids- gegevens zomaar doorsluizen naar bijvoorbeeld verzekeraars..

Wat ik wel zie gebeuren is dat verzekeraars gaan komen met pakketten waarbij je korting krijgt als je via een gezondheid app laat zien dat je genoeg sport.. Dat moeten we niet willen..
Ze hoeven het niet door te sluizen, de verzekeraar kan zelf vrij eenvoudig dmv wat cookies op hun website en AI model proberen dingen van je te "ontfutselen" echt rocketscience is het allemaal niet. Zij hebben al informatie over je medische status het koppelen aan iets als surfgedrag is niet zo lastig. Het enige wat lastig is welke "vragen" je aan een neuraal netwerk gaat vragen. De rest is niet lastig. (en ja dat komt mede door google die hun api's vrij beschikbaar hebben gemaakt, ze stellen daar geen gebruiksvoorwaarden aan.)

Het enige wat lastig is aan dit soort neurale netwerk modellen is de data die je erin moet stoppen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201790358
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 09:37 schreef RM-rf het volgende:

[..]
algoritmes zijn geen formules...
sorry, maar je begrip ervan zit volledig naast de realiteit.

¿ qu'est-ce que c'est????

Algoritmes staan ook wel bekend als formules, maar niet alle algoritmes kunnen opgeschreven worden als formules, omdat het meer functions/methods (programmeertaal) zijn: een kleine eenheid die een bepaald probleem oplost. (dit is overigens nog lastig, want complexe algoritmes voldoen helemaal niet aan dat criterium. Het zijn series van programmas die met functions/methods werken, of andere i/o verwerkers.

quote:

[..]

het valt het best te betitelen als een 'effective Method/Effective procedure' en is gericht op het oplosen van een 'Entscheidingsproblem';
Wat precies kan worden berekend of welke problemen opgelost wordt beschreven in de Church–Turing thesis (van Computability):
https://en.wikipedia.org/(...)2%80%93Turing_thesis
Het entscheidingsprobleem heeft hier NIETS mee van doen. Dat is wedstrijdje ("uitdaging") om een bepaald type algoritme te ontwikkelen. Wat nog niet gelukt is. Waarom haal je dat er in deze discussie bij?

En leuk dat je Turing erbij haalt. "Elke mogelijke berekening kan door een algoritme op een turingmachine uitgevoerd worden, mits er genoeg geheugen en tijd beschikbaar is. " Helaas worden op dezelfde pagina al aardig wat rendvoorwaarden neergelegd waaraan een algoritme moet voldoen.

Let wel: Als je er een algoritme van kan maken, kan de turingmachine het uitvoeren. In mijn ogen (en niet in de jouwe) zijn bewustzijn en aanverwante zaken geen algoritmes. Kijk ff op de Nederlandse Wikisite van de Turing Hypothese, dan zie je dat een algoritme aan een aantal voorwaarden moet voldoen om een algoritme te zijn:

• Het algoritme bestaat uit een eindig aantal duidelijk gedefinieerde instructies.
• Het algoritme geeft een antwoord binnen een eindig aantal stappen.
• Het algoritme kan met pen en papier uitgevoerd worden. (in theorie)
• Er is geen kennis nodig behalve hoe de instructies uitgevoerd moeten worden.

En ik heb heel sterk de indruk (maar dit kan ik niet bewijzen geef ik eerlijk toe) dat jou angst-beeld dus volgens dit model geeneens een algoritme is..

quote:

Ook je idee dat 'computers niet kunnen besluiten waar ze toegepast worden is lang niet zo absoluut en dogmatisch....
Punt is gewoon dat ook mensen niet werkelijk 'controle' hierover hebben en heel veel grote Big Data-ondernemingen hebben eigenlijk weinig direkte zicht op _hoe_ hun systemen nog werkelijk functioneren...
Dit is moeilijk. Wij maken ons over hetzelfde zorgen, ik geef Big Data de schuld, jij formules.. pardon. algoritmes.

Een computer hoeft niet slim te zijn om er de controle over te verliezen. Vorige maand Chernobil gezien (de mini-serie), en als ik het goed zeg is de ramp mede veroorzaakt door een ongewenste reactie van de software. En ook de Boeing 737-MAX die bij normaal gebruik opeens verkeerd reageert en de neus naar beneden drukt kan ik zo uitleggen. Zijn beiden algoritmes slim? Nee.

Ik meen dat zelfs bij de Bijlmerramp (jaren '80) een autopilot de werkelijke piloot tegenwerkte, omdat ze elkaar niet begrepen. Dus in zo verre zijn algoritmes al best gevaarlijk.

Maar dat "Ook je idee dat 'computers niet kunnen besluiten waar ze toegepast worden is lang niet zo absoluut en dogmatisch....". Wil de Chernobil software opeens evil worden en verhuizen naar mijn magnetron (via internet) ? Je kunt ervan uitgaan dat software zich onmogelijk vrij kan ontplooien (dus met veranderende source) en verspreiden. Virussen proberen wel eens de helft hiervan (verspreiden), en zelfs dat lukt slechts mondjesmaat.

Ik zou nog tien grappen kunnen maken over dit punt, maar laat maar. Ik neem aan dat je het wel met me eens bent dat dit (verre) toekomstmuziek is? Dit speelt momenteel helemaal niet, dus is niet te verbieden, in discussies moet je je verdedigen dat er een hoop bij verzonnen is omdat dit op zijn vroegst over 10-30 jaar zou -kunnen- gebeuren.......

Ga gewoon (net als moi) voor het verbieden van Big Data. Is reëel. Het is bewijsbaar, het bestaat, kan computers helpen heel verkeerde dingen te leren. En we hebben het tij mee: mede door AVG/privacy waakhonden en de EU ligt de data-verzameldrift toch al onder een vergrootglas. En als ik jou begrijp lost het verdwijnen van Big Data ook de helft van jou probleem op. :)
_-L'avenir est déja là
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')