abonnement Unibet Coolblue
pi_201275997
Hallo forumleden,
Mijn hypotheekadviseur kan mij niet goed uitleggen hoe het volgende probleem ontstaat.
We willen een hypotheek oversluiten. Een groot deel aflossingsvrij en een kleiner deel annuïteiten.
De maandlast is op die manier heel laag.
Het loopt stuk op het feit dat de kredietverstrekker niet kijkt naar de werkelijke maandlast (dus aflossingsvrij én annuïteit). In plaats daarvan kijkt de kredietverstrekker naar de fictieve maandlast wanneer ik het hele bedrag in een annuïteitenhypotheek zou lenen.
Logisch dat die maandlast veel hoger is. Zelfs zo hoog dat de verhouding pensioeninkomen : maandlast een kritische grens over gaat.

Mijn vraag is: waar komt de regeling vandaan dat kredietverstrekkers (moeten) kijken naar een fictieve maandlast ipv naar de effectieve maandlast? Hoe valt die regeling te verklaren?
pi_201276165
Je weet dat je je aflossingsvrije hypotheek ook moet aflossen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201276982
Goede / fijne adviseur heb je dan.

Het komt vanuit een achterlijk idee van de AFM dat wij consumenten niet zelf kunnen nadenken.
O.a. wordt je max hypotheek bedrag berekend met 5% rente als je een nieuwe hypotheek afsluit met een rente vast periode < 10 jaar.
Aan de andere kant bestaan er blijkbaar wel mensen die mede in de problemen zijn gekomen omdat ze zich niet beseften dat een aflossings vrije lening OOIT wel afgelost moet worden.

https://www.afm.nl/nl-nl/(...)eerste-kwartaal-2021

https://www.blgwonen.nl/h(...)er%20dan%2010%20jaar.

Zo krijg je de situatie dat je nu 3% betaald en met de nieuwe hypotheek 1,5% gaat betalen maar door bovenstaande regels "niet meer genoeg verdient" omdat de AFM vind dat je dan mogelijk in de toekomst in de problemen zou komen.

Misschien lijkt het hierdoor alsof men uitgaat van volledig annuïtair...
Voor zover ik weet hoeft men niet met annuïteiten te rekenen, maar mogelijk dat er ergens een regeltje is die dat bepaald al dan niet van de hypotheek nemer of vanuit de AFM, maar ik ben daar niet bekend mee.
pi_201278404
Je hypotheekadviseur moet z’n werk eens goed doen. Als jij het niet snapt, dan moet hij het gewoon nog eens uitleggen.
pi_201279467
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 12:32 schreef namliam het volgende:
Goede / fijne adviseur heb je dan.

Het komt vanuit een achterlijk idee van de AFM dat wij consumenten niet zelf kunnen nadenken.
O.a. wordt je max hypotheek bedrag berekend met 5% rente als je een nieuwe hypotheek afsluit met een rente vast periode < 10 jaar.
Aan de andere kant bestaan er blijkbaar wel mensen die mede in de problemen zijn gekomen omdat ze zich niet beseften dat een aflossings vrije lening OOIT wel afgelost moet worden.

https://www.afm.nl/nl-nl/(...)eerste-kwartaal-2021

https://www.blgwonen.nl/h(...)er%20dan%2010%20jaar.

Zo krijg je de situatie dat je nu 3% betaald en met de nieuwe hypotheek 1,5% gaat betalen maar door bovenstaande regels "niet meer genoeg verdient" omdat de AFM vind dat je dan mogelijk in de toekomst in de problemen zou komen.

Misschien lijkt het hierdoor alsof men uitgaat van volledig annuïtair...
Voor zover ik weet hoeft men niet met annuïteiten te rekenen, maar mogelijk dat er ergens een regeltje is die dat bepaald al dan niet van de hypotheek nemer of vanuit de AFM, maar ik ben daar niet bekend mee.
Consumenten moeten ook beschermd worden tegen de waan van de dag. Individuen daarintegen kunnen prima beslissingen nemen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201279663
In een maatwerkoplossing mag eventueel met het lagere maandbedrag voor 'aflossingsvrij' gerekend worden. Maar dan moet wel beargumenteerd kunnen worden waar uiteindelijk het benodigde kapitaal voor het aflossen van de hypotheek vandaan komt. Want ook een aflossingsvrije hypotheek moet afgelost worden en na uw pensioendatum de hypotheek opnieuw verlengen/een nieuwe hypotheek afsluiten om de huidige mee af te lossen zal gezien de leeftijd die u dan hebt zeer lastig tot onmogelijk zijn.
  donderdag 9 september 2021 @ 16:28:30 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201279950
Na de pensioendatum een aflossingsvrije hypotheek verlengen kan prima als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201280477
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 16:28 schreef Lienekien het volgende:
Na de pensioendatum een aflossingsvrije hypotheek verlengen kan prima als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
Dat dus. Hebben wij ook laten doorrekenen: tweede aflossingsvrije hypotheek zodat totaal < 50% LTV blijft: geen enkel probleem.

Gewoon die hypotheekadviseur de zak geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 09-09-2021 21:26:26 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201282550
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 16:00 schreef Ivo1985 het volgende:
In een maatwerkoplossing mag eventueel met het lagere maandbedrag voor 'aflossingsvrij' gerekend worden. Maar dan moet wel beargumenteerd kunnen worden waar uiteindelijk het benodigde kapitaal voor het aflossen van de hypotheek vandaan komt. Want ook een aflossingsvrije hypotheek moet afgelost worden en na uw pensioendatum de hypotheek opnieuw verlengen/een nieuwe hypotheek afsluiten om de huidige mee af te lossen zal gezien de leeftijd die u dan hebt zeer lastig tot onmogelijk zijn.
Nuttig antwoord.
Hoe kom ik aan zo'n maatwerkoplossing? Ik kan namelijk prima aangeven hoe ik na verloop van tijd de hypotheek ga aflossen.
De adviseur heeft aangegeven dat er wel een mogelijkheid is bij ING. Voorwaarde is dan dat we de rente 20 jaar vast zetten. Ik wil de rente 10 jaar vast hebben. Ik ben 60 jaar. Over 10 jaar wil ik echt wel kleiner wonen.
pi_201282584
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 16:28 schreef Lienekien het volgende:
Na de pensioendatum een aflossingsvrije hypotheek verlengen kan prima als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
Dank je. Kun je aangeven wat die voorwaarden zijn?
De bottleneck lijkt te zijn dat we de rente slechts voor 10 jaar vast willen zetten.
pi_201282603
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 17:08 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat dus. HEbben wij ook laten doorrekenen: tweede aflossingsvrije hypotheek zodat totaal < 50% LTV blijft: geen enkel probleem.
Heb je een kortere rentevaste periode dan 20 jaar?
pi_201282760
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 19:34 schreef elsdeniep het volgende:

[..]
Dank je. Kun je aangeven wat die voorwaarden zijn?
De bottleneck lijkt te zijn dat we de rente slechts voor 10 jaar vast willen zetten.
Dan zet je de rente toch voor 20 jaar vast? Ik zie het probleem niet zo, ook die rente is heel laag nu
  donderdag 9 september 2021 @ 20:01:01 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201283056
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 19:34 schreef elsdeniep het volgende:

[..]
Dank je. Kun je aangeven wat die voorwaarden zijn?
De bottleneck lijkt te zijn dat we de rente slechts voor 10 jaar vast willen zetten.
Heel algemeen gaat men er nu vanuit als je aflossingsvrije hypotheek dan minder is dan 50% van de waarde van het huis (gesteld dat de rest dan is afgelost) dat je dan wel kunt verlengen.

Heb je nu alleen weinig aan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201283546
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 19:35 schreef elsdeniep het volgende:

[..]
Heb je een kortere rentevaste periode dan 20 jaar?
10 jaar. Overigens bij een LTV < 30%
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201283575
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 20:01 schreef Lienekien het volgende:
1) Heel algemeen gaat men er nu vanuit als je aflossingsvrije hypotheek dan minder is dan 50% van de waarde van het huis (gesteld dat de rest dan is afgelost) dat je dan wel kunt verlengen.

2) Heb je nu alleen weinig aan.
1) Klopt
2) Want? Als TS een kredietverstrekker met een RVP van 10 jaar kiest, is dat probleem ook getackled. Hoef je niet voor naar de hypotheekadviseur.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 9 september 2021 @ 20:29:24 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201283648
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 20:25 schreef blomke het volgende:

[..]
1) Klopt
2) Want? Als TS een kredietverstrekker met een RVP van 10 jaar kiest, is dat probleem ook getackled. Hoef je niet voor naar de hypotheekadviseur.
Omdat ik alleen reageerde op dat verlengen na pensioenleeftijd, een argument van een andere user. Ik weet niet waar die adviseur nu mee rekent.
The love you take is equal to the love you make.
pi_201284158
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 19:34 schreef elsdeniep het volgende:

[..]
Dank je. Kun je aangeven wat die voorwaarden zijn?
De bottleneck lijkt te zijn dat we de rente slechts voor 10 jaar vast willen zetten.
Er vanuit gaande dat je over 10 jaar kleiner gaat wonen en dan deze woning verkoopt los je hoe dan ook deze hypotheek in. Scheelt wel 0,4% wat 20 jaar duurder is op jaarbasis... maar v.w.b. verkopen van je woning kan het geen kwaad.
pi_201284218
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 19:32 schreef elsdeniep het volgende:

[..]
Nuttig antwoord.
Hoe kom ik aan zo'n maatwerkoplossing? Ik kan namelijk prima aangeven hoe ik na verloop van tijd de hypotheek ga aflossen.
De adviseur heeft aangegeven dat er wel een mogelijkheid is bij ING. Voorwaarde is dan dat we de rente 20 jaar vast zetten. Ik wil de rente 10 jaar vast hebben. Ik ben 60 jaar. Over 10 jaar wil ik echt wel kleiner wonen.
Als je over 10 jaar kleiner wilt gaan wonen ben je wellicht heel blij met een hypotheekrente die je "mee kunt nemen" naar je nieuwe huis.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201284540
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 19:32 schreef elsdeniep het volgende:

De adviseur heeft aangegeven dat er wel een mogelijkheid is bij ING. Voorwaarde is dan dat we de rente 20 jaar vast zetten. Ik wil de rente 10 jaar vast hebben. Ik ben 60 jaar. Over 10 jaar wil ik echt wel kleiner wonen.
Wij hebben onze hypothe(e)k(en) ook bij de ING!!! 10 jaars RVP was/is geen enkel probleem!!

Ik snap echt niet waar die voorwaarde van 20 jaar vandaan komt: kost je ruim 0,5% hogere rente 1,25 naar 1,77%

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 09-09-2021 21:28:37 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201284552
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 20:54 schreef namliam het volgende:
Scheelt wel 0,4% wat 20 jaar duurder is op jaarbasis... maar v.w.b. verkopen van je woning kan het geen kwaad.
:N ruim 0,5% bij ING.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201287496
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 19:32 schreef elsdeniep het volgende:

[..]
Nuttig antwoord.
Hoe kom ik aan zo'n maatwerkoplossing? Ik kan namelijk prima aangeven hoe ik na verloop van tijd de hypotheek ga aflossen.
De adviseur heeft aangegeven dat er wel een mogelijkheid is bij ING. Voorwaarde is dan dat we de rente 20 jaar vast zetten. Ik wil de rente 10 jaar vast hebben. Ik ben 60 jaar. Over 10 jaar wil ik echt wel kleiner wonen.
Een rentevaste periode van 20 jaar betekent niet dat je over 10 jaar niet kunt verkopen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201288544
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 19:44 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Dan zet je de rente toch voor 20 jaar vast? Ik zie het probleem niet zo, ook die rente is heel laag nu
Dat zou me euro 48.000 aan extra rente kosten. Dus dat doen we maar niet.
pi_201288578
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 20:01 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Heel algemeen gaat men er nu vanuit als je aflossingsvrije hypotheek dan minder is dan 50% van de waarde van het huis (gesteld dat de rest dan is afgelost) dat je dan wel kunt verlengen.

Heb je nu alleen weinig aan.
Het gaat in mijn geval niet om de LTV maar om de de fictieve maandlast ten opzichte van het pensioeninkomen.
pi_201288608
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 20:58 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je over 10 jaar kleiner wilt gaan wonen ben je wellicht heel blij met een hypotheekrente die je "mee kunt nemen" naar je nieuwe huis.
Of niet...
pi_201288634
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 21:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Wij hebben onze hypothe(e)k(en) ook bij de ING!!! 10 jaars RVP was/is geen enkel probleem!!

Ik snap echt niet waar die voorwaarde van 20 jaar vandaan komt: kost je ruim 0,5% hogere rente 1,25 naar 1,77%
Precies dat is mijn probleem: in totaal gaat het over die 20 jaar het enorm veel geld kosten.
Ik heb het idee dat ING het ziet als een manier om een fijn extraatje binnen te harken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')