Als hij nu nog moet gaan bestellen zal het al snel op 16% uitkomen (of 22%). Tenzij er een auto naar wens op voorraad staat nog ergens. Wellicht dat TS z'n werknemer dus zelf ook wel een iets goedkopere auto wil gaan rijden gezien de stijging van z'n maandelijkse kosten.quote:Op donderdag 16 september 2021 14:44 schreef zalkc het volgende:
Ik kan niet reuken wat hij aan bijtelling heeft, ik weet wel dat het in 2021 12% is voor elektrisch en 22% voor normaal. Daar kom hij straks ook op uit bij een nieuwe.
Niet, het is gewoon een interessant topic. Maar niet gebaseerd op de werkelijkheid, TS heeft geen bedrijf met werknemers. Zie eerdere posts in dit forum.quote:Op donderdag 16 september 2021 23:44 schreef Seven. het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe TS dit uiteindelijk op gaat lossen trouwens.
Irrelevant, wilde alleen weten hoe het zat met de wet. Hij zal vast akkoord gaan met een iets kleinere auto omdat hij er in bijtelling ook op achteruit gaat (had nu 4%) dus het gaat hem ook meer kosten. Misschien zo'n corsa-e of e208 dan maar... gaan ook wel gauw richting de 32k maar goed, het is wat het is.quote:Op donderdag 16 september 2021 23:44 schreef Seven. het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe TS dit uiteindelijk op gaat lossen trouwens.
Waaruit trek jij die conclusie?quote:Op vrijdag 17 september 2021 08:34 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Niet, het is gewoon een interessant topic. Maar niet gebaseerd op de werkelijkheid, TS heeft geen bedrijf met werknemers. Zie eerdere posts in dit forum.
Je vele eerdere posts in WGR waar je met vragen aankomt die een echte werkgever nooit op een forum zou stellen.quote:Op vrijdag 17 september 2021 09:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Waaruit trek jij die conclusie?
Ik deel die mening nietquote:Op vrijdag 17 september 2021 09:21 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Je vele eerdere posts in WGR waar je met vragen aankomt die een echte werkgever nooit op een forum zou stellen.
Low risk gaat natuurlijk niet op als je de enige werknemer bent naast degene die eigenaar is van de toko.quote:Op woensdag 8 september 2021 18:13 schreef madeleine-b het volgende:
[..]
Waarom werkt dat niet zo in het leven?
High reward/high risk (ondernemer) VS low risk/low reward (loonslaaf).
/is getekend een redelijk tevreden loonslaaf
Inderdaad... maar het is ook weer niet verstandig om me heel serieus te nemenquote:Op vrijdag 17 september 2021 13:22 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Ik deel die mening niet
Yoshi beweegt zich voort in ongeveer dezelfde vijver als ik en ik heb niet bepaald de indruk dat hij (?) daar in niet oprecht is.
De vragen zullen ongetwijfeld een bepaalde oorsprong hebben, en ik twijfel er ook niet aan dat zijn vragen oprecht zijn. Ik durf echter wel te stellen dat hij niet de werkgever is. Ik zou het eerder houden op een werknemer die bepaalde zaken moet regelen voor zijn werkgever, maar niet alles weet en daarvoor vragen stelt op onder andere dit forum.quote:Op vrijdag 17 september 2021 13:22 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Ik deel die mening niet
Yoshi beweegt zich voort in ongeveer dezelfde vijver als ik en ik heb niet bepaald de indruk dat hij (?) daar in niet oprecht is.
Jij hebt geen hoge pet van mij op, maar dat maakt niet uit. Ik vind het leuk om dit soort topics te openen. Natuurlijk probeer ik het zelf ook uit te zoeken maar heel af en toe komen er nog wel interessante antwoorden langs.quote:Op vrijdag 17 september 2021 14:02 schreef GereDathan het volgende:
[..]
De vragen zullen ongetwijfeld een bepaalde oorsprong hebben, en ik twijfel er ook niet aan dat zijn vragen oprecht zijn. Ik durf echter wel te stellen dat hij niet de werkgever is. Ik zou het eerder houden op een werknemer die bepaalde zaken moet regelen voor zijn werkgever, maar niet alles weet en daarvoor vragen stelt op onder andere dit forum.
Ik heb nergens gezegd of ik wel of geen hoge pet van je op hebt. Doet er niet zoveel toe, zoals gezegd vind ik je vragen wel interessant en soms de antwoorden ook.quote:Op vrijdag 17 september 2021 15:22 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Jij hebt geen hoge pet van mij op, maar dat maakt niet uit. Ik vind het leuk om dit soort topics te openen. Natuurlijk probeer ik het zelf ook uit te zoeken maar heel af en toe komen er nog wel interessante antwoorden langs.
Je betaald er bijtelling (belasting over) omdat de fiscus de auto ziet als................ jawel, inkomen.quote:Op donderdag 16 september 2021 14:40 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
Wat heeft de fiscus met het verhaal te maken? Een auto is geen primaire arbeidsvoorwaarde zoals salaris, maar secundair dus de wet is daar al een stuk minder streng op (werknemer korten op salaris is bijna nooit haalbaar). Wat betreft bijtelling zitten jullie er ook naast want het was een elektrische auto met 4% bijtelling. Kostte hem dus geen drol maar mij wel. Bespaarde dan wel wat op brandstof... als die jongen niet zoveel bij fastned laadde
Nogmaals, wat heeft de fiscus met het verhaal te maken? Dit is een toch een kwestie van arbeidsrecht?quote:Op woensdag 29 september 2021 14:13 schreef _martijn_ het volgende:
[..]
Je betaald er bijtelling (belasting over) omdat de fiscus de auto ziet als................ jawel, inkomen.
Staat duidelijk in mijn post dat er niets contractueel is afgesproken.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 16:44 schreef luijno het volgende:
Waar iedereen hierbij aan voorbij gaat is wat is contractueel afgesproken.
Klopt zeker ¤ 450 per maand voor 5 jaar, 30.000 km per jaar en elektrisch dus heeft hij 4% bijtelling. Fiscale waarde auto 36k. Is nu niet meer te vinden.... en hij heeft sowieso 3x a 4x zoveel bijtelling.quote:In de meeste normale contracten staat geen model of waarde.
De lease auto van nu kon of kan heel voordelig afgesloten zijn en daar heeft de werknemer tijdelijk van kunnen profiteren.
Dat is blijkbaar dus niet zo als ik sommige posts lees van anderen. Het is een secundaire arbeidsvoorwaarde geworden ofzo. Los daarvan heeft hij voor het werk nauwelijks nodig, is puur woon-werk verkeer en hij mag er privé in rijden.quote:De auto is bedoeld om zakelijk te gebruiken.
Dan komen we bij het volgende punt staat er in zijn contract dat hij privé mag rijden en zo ja hoeveel?
Staat dit er niet in kan je hem iedere auto geven die je wil.
Staat er in zijn contract niets over een auto dan kan je deze ook wegdoen aangezien er niets over vaststaat.
Dan zal de bijtelling zeker ook wel fictief zijn....... Het gaat er om dat het onderdeel van de verloning is. Kijk gewoon hoeveel je per maand kwijt was aan leasekosten en laat je medewerker voor dit leasebedrag een andere auto kiezen. of het er dan een is met een hoger bijtellingspercentage dan een EV auto is dan helemaal aan hem (of haar).quote:Op woensdag 29 september 2021 16:58 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nogmaals, wat heeft de fiscus met het verhaal te maken? Dit is een toch een kwestie van arbeidsrecht?
En de fiscus ziet het als FICTIEF inkomen. Dat is heel wat anders. Of wou je zeggen dat je bijv. een hogere hypotheek kan krijgen omdat je bijtelling betaalt wat volgens jou inkomen is?
Mijn vraag is juist of ik hem hetzelfde moet geven.... en dan is jouw advies geef hem gewoon hetzelfde. Bedankt man heel nuttigquote:Op maandag 4 oktober 2021 10:48 schreef _martijn_ het volgende:
[..]
Dan zal de bijtelling zeker ook wel fictief zijn....... Het gaat er om dat het onderdeel van de verloning is. Kijk gewoon hoeveel je per maand kwijt was aan leasekosten en laat je medewerker voor dit leasebedrag een andere auto kiezen. of het er dan een is met een hoger bijtellingspercentage dan een EV auto is dan helemaal aan hem (of haar).
Maar het was nooit een bedrijfsauto waar ik ook in reed. Dan kan ik dat toch niet nu na 5 jaar ineens wel zo doen? Zelfde geldt voor logo, dat heeft er ook nooit op gestaan.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 22:06 schreef manny het volgende:
Wat alternatieven:
Vervang de auto door een bedrijfs auto die jullie beide zakelijk kunnen gebruiken.
Budget grof bijstellen kan altijd
Geef hem een mobiliteitsbudget en laat hem het zelf uitzoeken
Sowieso:
Als je een nieuwe auto aanbiedt: vooraf aangeven er kneitergroot logo en naam van bedrijf erop. Bevalt hem dat niet: prima, dan hebben we een ander gesprek, en heb je een goede grond geen lease auto meer te geven. Wel meteen doorpakken
Graag gedaan, dus eigenlijk wist je het antwoord al lang.quote:Op maandag 4 oktober 2021 10:58 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Mijn vraag is juist of ik hem hetzelfde moet geven.... en dan is jouw advies geef hem gewoon hetzelfde. Bedankt man heel nuttig
Dit dus.quote:Op maandag 4 oktober 2021 11:56 schreef mrPanerai het volgende:
Nou ik weet wel dat als mijn baas m'n leasebak afneemt of door een polootje vervangt de sollicitaties nog dezelfde dag starten.
Dat is ook helemaal niet de discussie... ik weet dat de gemiddelde werknemer zo denkt daarom moet je als werkgever ook wel 3x nadenken voordat je ze zomaar een auto geeft. Maar goed, je hoopt toch altijd wel een beetje dat als de zaken minder gaan als werkgever en je zelf ook je auto inlevert, je personeel dat wel begrijpt.quote:Op maandag 4 oktober 2021 11:56 schreef mrPanerai het volgende:
Nou ik weet wel dat als mijn baas m'n leasebak afneemt of door een polootje vervangt de sollicitaties nog dezelfde dag starten.
Dat is waar het inderdaad op neer lijkt te komenquote:Op maandag 4 oktober 2021 15:16 schreef Fe2O3 het volgende:
Je hebt maar 1 werknemer? Dus geen last van personeelsvertegenwordiging of OR.
Je volgt neem ik aan ook geen CAO?
Meest gemakkelijke is om met de werknemer te praten? Het gaat slecht, corona, die lease auto is wel duur enzovoorts. Beetje compenseren in loon en klaar? Als uit dat gesprek komt dat werknemer niet mee wilt werken dan kan je hem een nieuwe lease auto aanbieden, of, een jurdisch gezeik aan gaan en je enige? werknemer verliezen.
Nou je doet alsof het enkel een gunst is voor je werknemer maar uiteraard is het ook veel gunstiger voor jouw bedrijf.quote:Op maandag 4 oktober 2021 15:25 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is ook helemaal niet de discussie... ik weet dat de gemiddelde werknemer zo denkt daarom moet je als werkgever ook wel 3x nadenken voordat je ze zomaar een auto geeft. Maar goed, je hoopt toch altijd wel een beetje dat als de zaken minder gaan als werkgever en je zelf ook je auto inlevert, je personeel dat wel begrijpt.
[..]
Mijn werkgever (voordat ik zelfstandig ging) wilde hetzelfde trucje flikken. Hij kwam er snel van terug toen hij merkte dat al zijn personeel ervandoor zou gaan.quote:Op maandag 4 oktober 2021 11:56 schreef mrPanerai het volgende:
Nou ik weet wel dat als mijn baas m'n leasebak afneemt of door een polootje vervangt de sollicitaties nog dezelfde dag starten.
Als ik het goed begrijp, maar ik heb niet elke post gelezen, dan staat dit nergens contractueel vastgesteld. Dus dan is het wellicht wat bruut om zo maar af te pakken; maar de boel wat versoberen / de mobiliteitsbehoefte op een andere manier invullen dat moet toch kunnenquote:Op maandag 4 oktober 2021 10:58 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar het was nooit een bedrijfsauto waar ik ook in reed. Dan kan ik dat toch niet nu na 5 jaar ineens wel zo doen? Zelfde geldt voor logo, dat heeft er ook nooit op gestaan.
Nou je hoort al die boze loonslaven hier toch al. Auto versoberen is direct ergens anders solliciteren. Dat laat al zien met wat voor mensen je meestal te maken hebt. Achteraf had ik hem misschien niet zo'n mooie auto moeten geven 5 jaar terug maar ik was toen nog naïeve ondernemer die dacht dat het personeel een hart voor de zaak zou hebben. En het was een hele goeie deal.quote:Op maandag 4 oktober 2021 16:12 schreef manny het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp, maar ik heb niet elke post gelezen, dan staat dit nergens contractueel vastgesteld. Dus dan is het wellicht wat bruut om zo maar af te pakken; maar de boel wat versoberen / de mobiliteitsbehoefte op een andere manier invullen dat moet toch kunnen
Zo een sticker is vooral een test en gaat je veel vertellen over hoe de meneer in kwestie in de wedstrijd zit.
nou nou, wat ben je ook een topwerkgever...quote:Op woensdag 6 oktober 2021 15:19 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nou je hoort al die boze loonslaven hier toch al. Auto versoberen is direct ergens anders solliciteren. Dat laat al zien met wat voor mensen je meestal te maken hebt. Achteraf had ik hem misschien niet zo'n mooie auto moeten geven 5 jaar terug maar ik was toen nog naïeve ondernemer die dacht dat het personeel een hart voor de zaak zou hebben. En het was een hele goeie deal.
Maar goed, we komen er wel uit. Het gaat hem namelijk sowieso ook meer kosten want toen had hij 4% bijtelling... kan hem nu wel een auto geven met zelfde cat.waarde maar dan merk je het wel op je loonstrookje als dat 22% wordt. Dus een iets goedkopere elektrische auto van 12% is voor beide de beste keus.
Alleen een loonslaaf zonder enig benul kan zo'n domme opmerking maken...quote:Op woensdag 6 oktober 2021 15:24 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
nou nou, wat ben je ook een topwerkgever...
vraag me ook af wat voor ondernemer je bent dat je in vijf jaar niet gegroeid bent.
Het komt wel goed, ik snap alleen niet dat mensen het zo vreemd vinden dat als de zaken wat minder gaan en ik zelf m'n Tesla ook inlever, ik m'n werknemer na 5 jaar weer een dikke lease bak zou moeten geven. Hij zou bij mij in ieder geval een hoop respect verdienen door ook te zeggen prima, in mindere tijden een mindere auto. Mocht ik ooit weer smerig rijk worden dan zal hij mee profiteren. Als hij nu op z'n strepen zou blijven staan met ik wil een zelfde auto of ik ga sleep je voor de rechter... daar win je toch niets mee op de lange termijn?quote:Op woensdag 6 oktober 2021 16:37 schreef spierbal het volgende:
In een andere post lees ik dat je niet zonder diegene zou willen zitten, dus is hij/zij het waard?
Niettemin is het wel kut dat door de financiële tegenslag je hierdoor in dubio zit.
Succea met de situatie.
Misschien eens vaker bij een kleine bedrijven gaan kijken, met minder dan 10 man personeel.quote:Op vrijdag 17 september 2021 09:21 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Je vele eerdere posts in WGR waar je met vragen aankomt die een echte werkgever nooit op een forum zou stellen.
Maar nogmaals, dat is niet erg verder. Want je vragen zijn over het algemeen wel interessant.
Zeker waar wat je zegt. Alleen is dat per persoon natuurlijk verschillend.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 17:24 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Alleen een loonslaaf zonder enig benul kan zo'n domme opmerking maken...
[..]
Het komt wel goed, ik snap alleen niet dat mensen het zo vreemd vinden dat als de zaken wat minder gaan en ik zelf m'n Tesla ook inlever, ik m'n werknemer na 5 jaar weer een dikke lease bak zou moeten geven. Hij zou bij mij in ieder geval een hoop respect verdienen door ook te zeggen prima, in mindere tijden een mindere auto. Mocht ik ooit weer smerig rijk worden dan zal hij mee profiteren. Als hij nu op z'n strepen zou blijven staan met ik wil een zelfde auto of ik ga sleep je voor de rechter... daar win je toch niets mee op de lange termijn?
Haha verwachtte niet dat mensen zo geïnteresseerd zouden zijn. Maar goed, z'n leasecontract loopt nog heel even dus voor nu is eigenlijk afgesproken dat hij wat meer salaris krijgt en daarna een eenvoudigere auto. Aangezien hij nu ook een huis zoekt en voor de hypotheek wel wat meer salaris kan gebruiken.quote:Op donderdag 18 november 2021 23:40 schreef Wiedanwel het volgende:
@:YoshiBignose, kun je ons hier al een update over geven? Ben benieuwd hoe het afgelopen is.
Ja zou hij dan echt mee profiteren? Of krijgt ie een keer een kleine bonus en is dat het?quote:Op woensdag 6 oktober 2021 17:24 schreef YoshiBignose het volgende:
Het komt wel goed, ik snap alleen niet dat mensen het zo vreemd vinden dat als de zaken wat minder gaan en ik zelf m'n Tesla ook inlever, ik m'n werknemer na 5 jaar weer een dikke lease bak zou moeten geven. Hij zou bij mij in ieder geval een hoop respect verdienen door ook te zeggen prima, in mindere tijden een mindere auto. Mocht ik ooit weer smerig rijk worden dan zal hij mee profiteren. Als hij nu op z'n strepen zou blijven staan met ik wil een zelfde auto of ik ga sleep je voor de rechter... daar win je toch niets mee op de lange termijn?
Ja en daarom zijn de meeste werknemers (vooral bij grotere bedrijven) maar een nummertje. Ze hebben het er zelf naar gemaakt met vakbonden, arbeidsjuristen en natuurlijk het welbekende jobhoppen tegenwoordig. Dan is het niet vreemd dat de werkgever het ook geen reet interesseert.quote:Op vrijdag 19 november 2021 09:37 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ja zou hij dan echt mee profiteren? Of krijgt ie een keer een kleine bonus en is dat het?
Het komt nu over als dat je ondernemer speelt maar de werknemer ook moet bloeden als het financieel tegenzit.
Ik zou als werknemer in ieder geval meer zekerheid willen dat als ik nu mee inlever dat ik dan later ook mee profiteer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |