abonnement Unibet Coolblue
pi_201262060
quote:
'Honderden internationale studenten in Groningen beginnen dakloos aan studie'



Honderden internationale studenten zijn dakloos aan hun studie begonnen in Groningen. Dat meldt de vrijwilligersorganisatie Shelter Our Students, die de studenten aan tijdelijk onderdak probeert te helpen.

"Het is dit jaar erger dan ooit", zegt Marinus Jongman (23) van de organisatie. "Er is elk jaar wel een piek met woningzoekenden aan het begin van het collegejaar, maar die lost daarna doorgaans al vrij snel op. Dit jaar niet: ten eerste zit de woningmarkt totaal op slot, dus afgestudeerden stromen niet door naar een starterswoning."

Daarnaast komen er simpelweg steeds meer studenten naar Groningen, zegt Jongman. "Toen ik begon met studeren, in 2018, bereikte de Rijksuniversiteit de mijlpaal van 30.000 studenten. Het is een paar jaar later, en we zitten al op 36.000 ingeschreven studenten. Daar is niet tegenop te bouwen."

De gemeente herkent de cijfers. Volgens een woordvoerder doet de gemeente er met noodopvang en goedkope hotel- en hostelruimte alles aan om zoveel mogelijk mensen op te vangen.

Volgens Jongman zit de noodopvang met zo'n 240 studenten al vol. Honderden andere internationale studenten hebben nu geen onderdak, en logeren bijvoorbeeld noodgedwongen bij kennissen.

Of ze moeten rond de 25 euro per nacht betalen in een hostel, een prijs die voor studenten lastig vol te houden is. Dat er niet of nauwelijks studenten op straat slapen, wil niet zeggen dat er geen probleem is, zegt Jongman. "Al deze mensen hebben een gebrek aan zekerheid en zijn met hun hoofd bij alle andere dingen, niet bij studeren zelf."

Internationale studenten worden volgens Jongman vaak dakloos, omdat ze gediscrimineerd worden op de markt voor huurwoningen en studentenkamers. "We kennen verhalen van internationale studenten die in het Nederlands per mail communiceren met een verhuurder via Google Translate. Dan is er geen vuiltje aan de lucht. Maar als ze daarna aan de telefoon in het Engels bellen, kunnen ze de woonruimte ineens niet meer krijgen, omdat die ineens alleen is bedoeld voor 55-plussers, of iets dergelijks."

Alleen Nederlandse studenten of expats
De Roemeense student Paul (21) kan erover meepraten: hij is begin deze maand begonnen aan zijn opleiding Game Design aan de Hanze Hogeschool en logeert nu noodgedwongen in de slaapkamers van poppodium Vera, die doorgaans gebruikt worden door optredende bands. Sinds hij in het voorjaar hoorde dat hij was aangenomen voor die studie, heeft hij zo'n vijftien keer geprobeerd om vanuit Boekarest een kamer of appartement te regelen.

"Maar het is een speld in een hooiberg", zegt Paul. "Van de tientallen advertenties op sites als Kamernet of Pararius, staan er slechts een handvol open voor buitenlandse studenten. De meeste studentenhuizen willen geen buitenlanders."

Appartementen die wél openstaan voor buitenlanders willen dan weer geen studenten, maar expats, zegt hij. "Misschien had ik vanuit Roemenië nog wel meer kunnen doen, maar ik had geen idee dat het zo lastig zou worden. Ik dacht: er wonen meer dan 50.000 studenten in deze stad, hoe moeilijk kan het zijn?"

Paul mag tot 22 september bij Vera logeren. Hij heeft nog geen idee waar hij daarna moet slapen. "Nu ik hier daadwerkelijk ben, heb ik me alweer aangemeld voor een paar nieuwe plekken. Hopelijk gaat het lukken. Ik ben van nature optimistisch en ik vind de stad en de mensen geweldig."

'Het kan wel voor een paar weken'
Shelter Our Students wordt gerund door zo'n vijftien studenten, vertelt Jongman, van wie er dagelijks vier of vijf non-stop aan het bellen zijn om woonruimte te regelen voor dakloze studenten.

"Er hebben zich nu ongeveer 600 buitenlandse studenten bij ons aangemeld, maar dat loopt op met dertig of veertig per dag. Van die mensen hebben er nu zo'n 155 tijdelijk onderdak gevonden. Er hebben zich inmiddels zo'n 240 'hosts' gemeld, die wel iemand willen helpen." Daar zitten opvallende organisaties tussen zoals Vera, zegt hij, maar de meesten zijn gewoon studenten met een bank over.

De opvang via Shelter Our Students is een heel tijdelijk lapmiddel, benadrukt Jongman. "Hosts die nu iemand in huis nemen, zeggen vaak: 'Het kan wel voor een paar weken, maar het moet geen maanden duren'. Waar moeten die mensen daarna heen, als er geen doorstroom is? Wij zijn met onze organisatie bovendien ook gewoon studenten en moeten op een gegeven moment ook weer fulltime aan de studie."

Volgens Jongman heeft de universiteit een verantwoordelijkheid om te zorgen voor voldoende woonruimte voor de mensen die hierheen komen. "En even voor de duidelijkheid: buitenlandse studenten zijn heel erg welkom, maar ze moeten wel in een humane situatie terechtkomen. Je moet ze niet hierheen halen om ze vervolgens dakloos te laten worden."
Of je komt gewoon niet naar Nederland om te studeren. De hele teneur van het artikel is toch dat er woonruimte voor ze moet zijn. Nee dat moet niet, je moet hier gewoon niet heen komen, ga lekker in je eigen land studeren. Daarom een goed nieuwsbericht dit. Hopelijk weet de hele wereld dit binnenkort en halen ze het niet meer in hun hoofd om hier te komen studeren.

On a side note.....36k studenten aan de RuG :o In mijn tijd was de UU de grootste met 20k wat ik toen al flabbergasting veel vond.
  woensdag 8 september 2021 @ 07:43:40 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201262068
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 07:39 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Of je komt gewoon niet naar Nederland om te studeren. De hele teneur van het artikel is toch dat er woonruimte voor ze moet zijn. Nee dat moet niet, je moet hier gewoon niet heen komen, ga lekker in je eigen land studeren. Daarom een goed nieuwsbericht dit. Hopelijk weet de hele wereld dit binnenkort en halen ze het niet meer in hun hoofd om hier te komen studeren.

On a side note.....36k studenten aan de RuG :o In mijn tijd was de UU de grootste met 20k wat ik toen al flabbergasting veel vond.
De universiteit werft al die studenten zonder voor woonruimte te kunnen zorgen. Ze hebben het letterlijk over hierheen halen. Waarom eigenlijk?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 8 september 2021 @ 07:45:11 #3
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_201262071
Is toch een gaaf verhaal voor je studententijd, dat je in de slaapkamers van een concertzaal woonde?
pi_201262076
quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 07:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
De universiteit werft al die studenten zonder voor woonruimte te kunnen zorgen. Ze hebben het letterlijk over hierheen halen. Waarom eigenlijk?
Geld.
^ To je nesmysl ^
pi_201262080
quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 07:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
De universiteit werft al die studenten zonder voor woonruimte te kunnen zorgen. Ze hebben het letterlijk over hierheen halen. Waarom eigenlijk?
Quota halen voor extra subsidie, volgens mij.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  woensdag 8 september 2021 @ 07:47:04 #6
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_201262085
quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 07:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
De universiteit werft al die studenten zonder voor woonruimte te kunnen zorgen. Ze hebben het letterlijk over hierheen halen. Waarom eigenlijk?
Het fijne weet ik er niet van maar een buitenlandse student zal wel meer geld opleveren voor de uni dan een Nederlandse student. Hier in Maastricht gaan ze ook vol voor buitenlandse studenten.
pi_201262088
Al die internationale studenten, is dat ook weer een van de uitwassen van het neoliberalisme?

Waarom halen wij duizenden buitenlandse studenten naar dit al zeer dicht bevolkte land? :?
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_201262091
Waarom zouden studenten van de Universiteit Groningen perse in die stad moeten wonen?
Je kan ook in bijvoorbeeld Assen gaan wonen waar je veel makkelijker een plek kan vinden voor de helft van de prijs en dan ben je in een kwartier in Groningen met het ov.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 8 september 2021 @ 07:48:44 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201262094
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 07:46 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Quota halen voor extra subsidie, volgens mij.
Waarom zouden wij dat subsidiëren? Het is alleen in het nadeel van onze eigen studenten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201262104
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 07:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Waarom zouden studenten van de Universiteit Groningen perse in die stad moeten wonen?
Je kan ook in bijvoorbeeld Assen gaan wonen waar je veel makkelijker een plek kan vinden voor de helft van de prijs en dan ben je in een kwartier in Groningen met het ov.
Of de dorpen erom heen, zoals zuidhorn.
Vanuit daar met behulp van je netwerk proberen een kamer in Groningen.
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_201262112
Misschien mis ik iets. Maar waarom zou ik compassie moeten hebben voor deze studenten? als je op de uni zit, dan heb je toch wel de intellectuele bagage om op te kunnen zoeken hoe de huizemarkt ervoor staat in het land waar je wil gaan studeren?
  woensdag 8 september 2021 @ 08:04:46 #12
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_201262180
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 07:50 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Of de dorpen erom heen, zoals zuidhorn.
Vanuit daar met behulp van je netwerk proberen een kamer in Groningen.
Ja laten we studenten die al voor veel overlast zorgen, in de dorpen gaan plaatsen. Dorpen waar mensen uit de stad juist naartoe gaan voor de rust 8)7

Gewoon of een fatsoenlijke campus bouwen of kappen met tienduizenden internationale studenten binnenhalen enkel en alleen voor het geld/subsidie :X

Geldt overigens voor alle studentensteden uiteraard
  woensdag 8 september 2021 @ 08:07:25 #13
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201262192
Zomaar een idee maar… max aantal studenten?

Of de universiteit moet kamers bouwen zoals dat in veel landen gebeurd.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 8 september 2021 @ 08:08:51 #14
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201262202
quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 07:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
De universiteit werft al die studenten zonder voor woonruimte te kunnen zorgen. Ze hebben het letterlijk over hierheen halen. Waarom eigenlijk?
Geld inderdaad. Buitenlandse studenten betalen (veel) meer (als ze van buiten de EU komen) en betalen ook nog vaak vooraf in 1 keer. Dit zorgt voor euro tekens in de ogen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 8 september 2021 @ 08:10:01 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201262211
quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 08:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Geld inderdaad. Buitenlandse studenten betalen (veel) meer (als ze van buiten de EU komen) en betalen ook nog vaak vooraf in 1 keer. Dit zorgt voor euro tekens in de ogen.
Maar levert dat Nederland netto geld op of alleen de universiteit?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 8 september 2021 @ 08:10:39 #16
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201262215
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 08:10 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar levert dat Nederland netto geld op of alleen de universiteit?
Ik gok alleen de uni tenzij ze in Nederland blijven om te werken in belangrijke sectoren.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_201262220
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 07:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
Waarom zouden wij dat subsidiëren? Het is alleen in het nadeel van onze eigen studenten.
Volgens mij gaat het er vooral ook om dat ze de standaard subsidies per student krijgen, maar zij vallen buiten de standaard subsidieregeling voor collegegeld en moeten die dus alsnog betalen. Die buiten de EU.

Binnen de EU krijg je volgens mij extra subsidie vanuit de EU.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  woensdag 8 september 2021 @ 08:12:00 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201262222
quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 07:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
De universiteit werft al die studenten zonder voor woonruimte te kunnen zorgen. Ze hebben het letterlijk over hierheen halen. Waarom eigenlijk?
Omdat ze geld verdienen aan die studenten.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_201262315
quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 08:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Geld inderdaad. Buitenlandse studenten betalen (veel) meer (als ze van buiten de EU komen) en betalen ook nog vaak vooraf in 1 keer. Dit zorgt voor euro tekens in de ogen.
Wat een perverse prikkel.
Zeer nadelig beleid voor eigen bevolking.
Dit verklaart zeker ook waarom bij zoveel studies de voertaal Engels is, wat op zich ook al merkwaardig. (Bepaalde studies daargelaten)
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_201262571
Misschien moeten we minder of geen kinderen nemen?
pi_201262593
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 08:54 schreef hoechst het volgende:
Misschien moeten we minder of geen kinderen nemen?
We? Het gaat hier om buitenlandse studenten die universiteiten graag naar binnen halen, om te kunnen cashen.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_201263063
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 08:24 schreef Galvez het volgende:

[..]
Wat een perverse prikkel.
Zeer nadelig beleid voor eigen bevolking.
Dit verklaart zeker ook waarom bij zoveel studies de voertaal Engels is, wat op zich ook al merkwaardig. (Bepaalde studies daargelaten)
De enige oplossing is alleen subsidievoering per student met een Nederlands paspoort. Maar dat gaan je internationale betrekkingen niet leuk vinden.

Overigens zal het probleem in Groningen dan blijven, er zijn ook veel studenten uit de rest van het land die naar Groningen trekken.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_201263137
Heb in Nijmegen en in Groningen gestudeerd. In Nijmegen waren ook heel wat Duitsers, maar die hadden vaak vanuit de uni in de zomer een stampcursus Nederlands gehad en kwamen een heel eind. In mijn Groningse kei groepje zaten ook wat Duitsers en die konden bij het afstuderen nog geen brood bestellen in het Nederlands. Heb een project gedaan met een Bulgaar en we werken nu jaren later bij hetzelfde bedrijf in Nederland en die gast kan nog steeds geen Nederlands gesprek voeren. Niet echt gezellig om iemand in huis te hebben met een taalbarrière, dus deze mensen vallen meteen af zodra ze in het Engels beginnen.

TLDR: Als je als internationale student dakloos bent, helpt het om Nederlands te gaan leren.
pi_201263148
Meer studenten = meer subsidie. Alleen wat ik niet begrijp is dat de internationale student op voorhand al geattendeerd wordt dat er krapte is op de 'kamermarkt' en dan toch maar de gok er op wagen en deze kant op komen.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 08:24 schreef Galvez het volgende:

[..]
Wat een perverse prikkel.
Zeer nadelig beleid voor eigen bevolking.
Dit verklaart zeker ook waarom bij zoveel studies de voertaal Engels is, wat op zich ook al merkwaardig. (Bepaalde studies daargelaten)
Klopt, heeft alles te maken met de internationalisering van de RUG. Hun project in China verliep volgens mij ook niet helemaal lekker.
  woensdag 8 september 2021 @ 09:53:58 #25
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201263188
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 07:45 schreef herverwijderd het volgende:
Is toch een gaaf verhaal voor je studententijd, dat je in de slaapkamers van een concertzaal woonde?
Supergaaf land.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201263197
Nouja als je een opleiding game design doet dan is dakloos met je studie beginnen al een mooie voorbereiding op wanneer je straks je diploma hebt en in dezelfde situatie zit.
pi_201263227
Ik zie het probleem niet zo met buitenlandse studenten. Zo'n 25% van de Nederlandse studenten volgt ook deels of geheel zijn studie of (een) stage in het buitenland.

Maar de universiteit zou uiteraard niet meer studenten moeten aannemen dan dat ze aan woonruimte kunnen regelen.
pi_201263265
Het is wel heel cynisch om studenten te blijven werven zonder dat er woonruimte is inderdaad. Ik heb zelf ook in het buiteland gestudeerd maar ik heb wel het idee dat internationalisering een doel op zichzelf begint te worden. Zeker zoiets als het Erasmusprogramma voegt voor veel studenten inhoudelijk vaak weinig toe.
  woensdag 8 september 2021 @ 10:10:22 #29
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201263292
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 10:07 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Het is wel heel cynisch om studenten te blijven werven zonder dat er woonruimte is inderdaad. Ik heb zelf ook in het buiteland gestudeerd maar ik heb wel het idee dat internationalisering een doel op zichzelf begint te worden. Zeker zoiets als het Erasmusprogramma voegt voor veel studenten inhoudelijk vaak weinig toe.
In België heeft men ook veel buitenlandse studenten en die moeten gewoon de taal leren. En heb zelf meegemaakt dat er docenten zijn die echt steenkolen Engels spreken in Nederland.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_201263330
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 10:10 schreef Megumi het volgende:

[..]
In België heeft men ook veel buitenlandse studenten en die moeten gewoon de taal leren. En heb zelf meegemaakt dat er docenten zijn die echt steenkolen Engels spreken in Nederland.
Ja dat heb ik ook gehad. Dat stuwt het niveau ook niet echt omhoog inderdaad. Ik ben sowieso geen voorstander van de verengelsing van het universitair onderwijs.
  woensdag 8 september 2021 @ 10:15:47 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201263351
De RUG mag hier haar verantwoordelijkheid wel eens in nemen, je kunt niet zoveel buitenlandse studenten werven (want kassa), als er vervolgens geen woonruimte voor die studenten is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 8 september 2021 @ 10:22:28 #32
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_201263412
Op L&R in Delft zaten (zitten?) heel veel Belgen en die regelden gewoon zelf hun shit in mijn tijd. Scheelt natuurlijk dat ze Nederlands spreken maar heb ze nooit gehoord over discriminatie oid.

Een internationale status voor je Uni is wel goed overigens, alleen moet je wel gaan zorgen dat er woningen zijn. Als elke Uni gewoon flink wat containerwoningen bouwt scheelt dat al. In het eerste jaar valt toch heel veel af en dan komt er ruimte vrij.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_201263417
Waarom staan die lui daar in de OP met een doek voor "gratis" opvang? Een gratis retour afzender kunnen ze krijgen.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
  Moderator woensdag 8 september 2021 @ 10:25:48 #34
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201263444
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 07:50 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Of de dorpen erom heen, zoals zuidhorn.
Vanuit daar met behulp van je netwerk proberen een kamer in Groningen.
In een dorp als Zuidhorn vind je denk ik niet veel kamers. En met een aantal studenten iets huren gaat meestal ook niet lukken want de meeste verenigen accepteren geen studenten en je moet een aantoonbaar vast inkomen hebben.
  woensdag 8 september 2021 @ 10:26:46 #35
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201263453
donder containerwoningen neer met alleen ruimte voor een bed, en de rest lekker gezamelijk.

Of nog beter, zo'n capsule hotel idee. En daaromheen dus gedeelde badkamers, gedeelde studieruimtes, gedeelde relaxruimtes, gedeelde keukens etc etc etc.

Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  woensdag 8 september 2021 @ 10:35:09 #36
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201263543
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 10:15 schreef Leandra het volgende:
De RUG mag hier haar verantwoordelijkheid wel eens in nemen, je kunt niet zoveel buitenlandse studenten werven (want kassa), als er vervolgens geen woonruimte voor die studenten is.
Dat gaan ze niet doen gaat ze te veel geld kosten.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 8 september 2021 @ 10:38:16 #37
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_201263571
He bah, mensen die hier iets nuttigs komen doen. Die hoeven we hier niet, hoor.
Geen enkele reden om prioriteit te geven aan de situatie op de woningmarkt, kortom. Het is tenslotte niet zo dat de Nederlanders zelf in de penarie zitten qua woonruimte.

Oh wacht.
pi_201263586
Welkom in NL.
Waarom zou het voor hun anders zijn?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201263601
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 10:07 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Het is wel heel cynisch om studenten te blijven werven zonder dat er woonruimte is inderdaad. Ik heb zelf ook in het buiteland gestudeerd maar ik heb wel het idee dat internationalisering een doel op zichzelf begint te worden. Zeker zoiets als het Erasmusprogramma voegt voor veel studenten inhoudelijk vaak weinig toe.
Ik heb ook in het buitenland gestudeerd en moest daar eerst de taal leren. Daarnaast had ik daar in 1 uur een kamer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201263679
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 10:07 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Het is wel heel cynisch om studenten te blijven werven zonder dat er woonruimte is inderdaad.
Maar als student naar het buitenland verkassen zonder eerst woonruimte te regelen is ook nogal dom.
"oh ja, ik moet ook nog ergens wonen"
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_201263784
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 07:39 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Of je komt gewoon niet naar Nederland om te studeren. De hele teneur van het artikel is toch dat er woonruimte voor ze moet zijn. Nee dat moet niet, je moet hier gewoon niet heen komen, ga lekker in je eigen land studeren. Daarom een goed nieuwsbericht dit. Hopelijk weet de hele wereld dit binnenkort en halen ze het niet meer in hun hoofd om hier te komen studeren.

On a side note.....36k studenten aan de RuG :o In mijn tijd was de UU de grootste met 20k wat ik toen al flabbergasting veel vond.
De neoliberalen hebben het niveau omlaag getrokken en nog verder omlaag laten trekken door van Engels de voertaal te maken en de Nederlandse studenten op achterstand te zetten. Vervolgens worden buitenlandse studenten van alle kanten gesubsidieerd, door Nederland, zodat zij op studiekosten kunnen besparen en domme Amerikaanse studenten hier de professoren voor racist en transfoob uit te kunnen schelden. En vervolgens zijn de Nederlandse studenten racistisch omdat ze geen zin hebben om thuis ook nog in het Engels te moeten communiceren met zo'n hulpeloos buitenlandertje, op een lager niveau Engels dan ze zelf hebben ook nog. Lekker veel tijjd en moeite investeren in iemand die snel weer ergens anders heen fladdert.

Behalve dat dit eerzame, bewonderenswaardige instituut uit 1614 door VVD en D66 wordt verkocht als een goedkope hoer, als werving en selectiebureau voor het internationale grootkapitaal, is het ook weer typerend voor de 'sense of entitlement' van de anywhere's, de verwende klasse van uitvreters die de wereld rondvliegt ten koste van het klimaat om overal alleen maar te halen. De neokolonialen die woonruimte komen eisen, hup maak plaats jullie, want dankzij de Nederlandse belastingbetaler heb ik maar heel weinig collegegeld hoeven betalen. En als ze ergens een ruimte binnenlopen moet iedereen overschakelen naar Engels want deze internationale bovenklasse hoeft zelf natuurlijk geen moeite te doen voor 'verbinding', en is Nederlands niet inclusief.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_201263802
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 08:10 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar levert dat Nederland netto geld op of alleen de universiteit?
Alleen de universiteit. Nederland kost het geld uiteraard. Veel geld. Héél veel geld.

Maar Nederland moet kapot, vindt links.
  woensdag 8 september 2021 @ 11:08:38 #43
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_201263918
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 10:59 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]
Alleen de universiteit. Nederland kost het geld uiteraard. Veel geld. Héél veel geld.

Maar Nederland moet kapot, vindt links.
Wat heeft links hiermee te maken na 30 jaar rechts onderwijsbeleid? En ik gebruik het woord ' onderwijsbeleid' in de meest losse zin van het woord. ' Onderwijsafbraakbeleid' zou beter zijn.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_201263953
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 07:39 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Of je komt gewoon niet naar Nederland om te studeren. De hele teneur van het artikel is toch dat er woonruimte voor ze moet zijn. Nee dat moet niet, je moet hier gewoon niet heen komen, ga lekker in je eigen land studeren. Daarom een goed nieuwsbericht dit. Hopelijk weet de hele wereld dit binnenkort en halen ze het niet meer in hun hoofd om hier te komen studeren.

On a side note.....36k studenten aan de RuG :o In mijn tijd was de UU de grootste met 20k wat ik toen al flabbergasting veel vond.
Wat een rare openingspost dit.

@Alpha0: wanneer jij mensen bij jou thuis uitnodigt dan laat je ze ook buiten voor de deur staan?

"Of je komt gewoon niet naar Nederland om te studeren"
Hiermee leg je de schuld dus bij de studenten die door de universiteiten zijn aangemoedigd/uitgenodigd om in NL te komen studeren |:(

Zou je niet beter vraagtekens kunnen stellen bij het beleid van de overheid/universiteiten? Ipv je frustratie te richten op welwillende studenten die over het algemeen niks fout gedaan hebben?

Sowieso denk ik dat er niks mis is met het aantrekken van enkele buitenlandse studenten. Maar de schaal moet natuurlijk wel realistisch zijn, ook rekening houdend met beschikbaarheid huisvesting en plaatsen opleiding voor Nederlandse studenten. Dit lijkt me ook een veel logischer punt om op de focussen tijdens de discussie.
Krekker is de bom!
  Beste debater 2022 woensdag 8 september 2021 @ 11:13:46 #45
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201264014
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 07:39 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Of je komt gewoon niet naar Nederland om te studeren. De hele teneur van het artikel is toch dat er woonruimte voor ze moet zijn. Nee dat moet niet, je moet hier gewoon niet heen komen, ga lekker in je eigen land studeren. Daarom een goed nieuwsbericht dit. Hopelijk weet de hele wereld dit binnenkort en halen ze het niet meer in hun hoofd om hier te komen studeren.

On a side note.....36k studenten aan de RuG :o In mijn tijd was de UU de grootste met 20k wat ik toen al flabbergasting veel vond.
Free???

G
T
F
O
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201264051
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 10:15 schreef Leandra het volgende:
De RUG mag hier haar verantwoordelijkheid wel eens in nemen, je kunt niet zoveel buitenlandse studenten werven (want kassa), als er vervolgens geen woonruimte voor die studenten is.
Nee, die verantwoordelijkheid heeft de RUG uitdrukkelijk niet. Het is een onderwijsinstelling voor Nederlandse studenten, geen vastgoedondernemer voor buitenlandse studenten.

Ooit was in het buitenland studeren iets wat goed stond op je CV omdat je behoorlijk slim moest zijn om je in een vreemde taal op academisch niveau te laten gelden, en omdat het een bepaalde persoonlijkheid vraagt om je op jonge leeftijd zelf in een vreemd land te kunnen redden. Paps en mams geld over laten maken en dan klagen dat niet alles voor je geregeld wordt heeft die meerwaarde niet.

quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 08:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Geld inderdaad. Buitenlandse studenten betalen (veel) meer (als ze van buiten de EU komen) en betalen ook nog vaak vooraf in 1 keer. Dit zorgt voor euro tekens in de ogen.
Ze krijgen dan ook weer beurzen waar de Nederlandse overheid ook weer aan mee betaalt. Maar dat soort dingen gebeuren allemaal heel gelaagd zodat niet transparant is hoeveel Nederland betaalt en vanuit welk nationaal belang.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 08:10 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar levert dat Nederland netto geld op of alleen de universiteit?
Het Nederlands belang is al lang vokomen uit beeld. Maar het gaat er natuurlijk niet om wat het in geld kost of oplevert. Als buitenlandse studenten de opleiding voor Nederlandse studenten en de Nederlandse wetenschap verbeteren mag het best wat kosten. Als het de Nederlandse studenten schaadt maakt het niet uit hoeveel het oplevert. en zeker niet hoeveel het vastgoedondernemers oplevert.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_201264074
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 10:48 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]
Maar als student naar het buitenland verkassen zonder eerst woonruimte te regelen is ook nogal dom.
"oh ja, ik moet ook nog ergens wonen"
Nederlanders denken daaraan omdat we al 70 jaar leven met een woningtekort. Het zit in ons dna dat dat problemen kan geven.
In veel landen is dit ondenkbaar dat een woning vinden moeilijk kan zijn. Uberhaupt het idee komt niet in hun op, wat geheel terecht is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 8 september 2021 @ 11:31:03 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201264165
Ze zouden universiteiten inderdaad een plicht moeten opleggen voor buitenlandse studenten een campus aan te leggen waar ze dan een plek kunnen huren.
pi_201264201
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 11:31 schreef Hexagon het volgende:
Ze zouden universiteiten inderdaad een plicht moeten opleggen voor buitenlandse studenten een campus aan te leggen waar ze dan een plek kunnen huren.
Waarom alleen voor hun?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 8 september 2021 @ 11:38:40 #50
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201264237
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 11:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waarom alleen voor hun?
Het kan wel breder getrokken worden maar daar zou ik zo snel geen kader omheen kunnen schetsen. Maar voor iedere expat student die je hier heen haalt lijkt me het een goede eerste stap.
pi_201264305
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 11:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het kan wel breder getrokken worden maar daar zou ik zo snel geen kader omheen kunnen schetsen. Maar voor iedere expat student die je hier heen haalt lijkt me het een goede eerste stap.
Ik zie niet in waarom die voorrang moeten krijgen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 8 september 2021 @ 11:45:23 #52
414785 sirdanilot
pi_201264327
Er moet een wet komen die universiteiten verplicht stelt om te zorgen voor voldoende woningaanbod voor de internationale studenten die ze aantrekken, en de gemeenten in en rondom universiteitssteden moeten dan ook bouwgrond/woningen voor de universiteit beschikbaar stellen om op te kopen.

Op deze manier krijg je natuurlijk altijd véél meer vraag dan aanbod. Daar lijden niet alleen de internationale studenten onder, maar ook de Nederlandse studenten. Je moet er niet aan denken dat er naast de universiteit een tentenkamp met dakloze studenten gaat ontstaan.

Dit probleem speelt overigens al jaren in alle grote studentensteden van ons land.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201264372
quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 07:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
De universiteit werft al die studenten zonder voor woonruimte te kunnen zorgen. Ze hebben het letterlijk over hierheen halen. Waarom eigenlijk?
Treurig dat het schoolsysteem bestaat uit voornamelijk geldwolven die voor deze rotzooi zorgen.
  woensdag 8 september 2021 @ 11:51:20 #54
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_201264398
In de universitaire wereld is het heel normaal dat je (tijdelijk) in een ander land studeert. Universiteiten spelen daar ook gretig op in en doen volop hun best om meer en meer buitenlanders aan te trekken. Dan mogen die mensen ook verwachten dat ze ergens kunnen wonen, zoals dat in vele andere landen wel gewoon kan.

Als dat dus niet kan, dan moeten universiteiten misschien eens kappen met inzetten op het aantrekken van meer buitenlanders. Kappen met onze universiteiten tot Engelstalige enclaves te dopen. Niet meer meedoen aan allerlei uitwisselingsprogramma's. Als ze hier zijn moeten die mensen gewoon aan een woning geholpen worden. Niemand is gebaat bij een rits dakloze buitenlanders.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 8 september 2021 @ 11:59:23 #55
414785 sirdanilot
pi_201264486
quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 11:51 schreef PiyeReloaded het volgende:
Niemand is gebaat bij een rits dakloze buitenlanders.
Daar zijn wel mensen bij gebaat: de bestuurders van de universiteiten, de regering die geld wil, huisjesmelkers etc. etc.

Voor de rest inderdaad niemand.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201265040
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 11:59 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Daar zijn wel mensen bij gebaat: de bestuurders van de universiteiten, de regering die geld wil, huisjesmelkers etc. etc.

Voor de rest inderdaad niemand.
De regering wil helemaal geen geld, de regering wil Nederlands geld over de grens gooien en dit is een manier. Uiteindelijk raapt het interenationale bedrijfsleven dat wel direct of indirect op.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 8 september 2021 @ 14:02:02 #57
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201265929
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 11:43 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zie niet in waarom die voorrang moeten krijgen.
Tja je kunt natuurlijk meteen de ideale wereld willen, maar laten we eens beginnen bij een doelstelling die op korte termijn haalbaar is.
pi_201266623
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 14:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tja je kunt natuurlijk meteen de ideale wereld willen, maar laten we eens beginnen bij een doelstelling die op korte termijn haalbaar is.
Huisvesting voor eigen nlse studenten dus
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 8 september 2021 @ 15:26:27 #59
414785 sirdanilot
pi_201266791
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Huisvesting voor eigen nlse studenten dus
NL studenten die langer dan X uur reizen van de uni wonen, of die met het OV niet op tijd op school kunnen komen (bijvoorbeeld als je zoals ik uit Zeeuws Vlaanderen komt wordt dat erg lastig) dienen inderdaad voorrang te krijgen, ook boven internationale studenten.

Maar iemand die in Haren woont en in Groningen naar de uni gaat hoeft van mij geen voorrang te krijgen boven een internationale student. Integendeel.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201266809
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:26 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
NL studenten die langer dan X uur reizen van de uni wonen, of die met het OV niet op tijd op school kunnen komen (bijvoorbeeld als je zoals ik uit Zeeuws Vlaanderen komt wordt dat erg lastig) dienen inderdaad voorrang te krijgen, ook boven internationale studenten.

Maar iemand die in Haren woont en in Groningen naar de uni gaat hoeft van mij geen voorrang te krijgen boven een internationale student. Integendeel.
Vind ik niet. Elke student die op kamers wil, ook al wonen je ouders naast de uni, moet dit kunnen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201266817
dan maar remote en waarom moeten wij al die buitenlandse studenten opleiden?
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 8 september 2021 @ 15:28:40 #62
414785 sirdanilot
pi_201266825
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Vind ik niet. Elke student die op kamers wil, ook al wonen je ouders naast de uni, moet dit kunnen.
En dan komen al die internationale studenten maar op straat te staan? Nee dank je.

Uiteraard moet iedereen op kamers kunnen maar het gaat er hier om aan wie je voorrang verleent.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201266837
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
En dan komen al die internationale studenten maar op straat te staan? Nee dank je.

Uiteraard moet iedereen op kamers kunnen maar het gaat er hier om aan wie je voorrang verleent.
Nee dat hoeft niet. Jehoeft geen plasterkje te doen hoor.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201266839
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 14:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tja je kunt natuurlijk meteen de ideale wereld willen, maar laten we eens beginnen bij een doelstelling die op korte termijn haalbaar is.
Het huisvesten van de studenten wiens ouders jarenlang belasting betaald hebben voor oa ons onderwijsstelsel. Laten we daar inderdaad eens mee beginnen. Mochten we dan ruimte over hebben, kunnen we eens over de grens gaan kijken.

Goed idee.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201268559
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
En dan komen al die internationale studenten maar op straat te staan? Nee dank je.
Ze kunnen altijd terug naar hun eigen land natuurlijk.

quote:
Uiteraard moet iedereen op kamers kunnen maar het gaat er hier om aan wie je voorrang verleent.
Nou nee. Je hebt geen voorrang te verlenen, het idee dat de overheid dat allemaal maar zou mogen bepalen is nogal verkeerd, en al helemaal om buitenlanders voorrang te geven. Dat is bij woningbouwverengingen al uiterst dubieus.

Voor wie is de Nederlandse overheid er nou eigenlijk? Dat is de vraag die zich telkens weer opwerpt. Bij buitenlandse studenten, bij zogenaamde vluchtelingen, bij datacenters, bij subsidies voor bomen verbrangen, bij gasboringen in de Waddenzee, bij brievenbusfirma's, bij de euro. Zijn we nou een land of een wingewest.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_201268580
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
En dan komen al die internationale studenten maar op straat te staan? Nee dank je.

Laat ze lekker in hun eigen land studeren. Voor zeer specifiek masters snap ik het echt wel, maar er zijn ook legio internationale studenten die hier naar toe komen voor een dertien in een dozijn studie die ze ook prima in eigen land kunnen doen.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  Moderator woensdag 8 september 2021 @ 18:00:45 #67
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201268607
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 17:57 schreef Galvez het volgende:

[..]
Laat ze lekker in hun eigen land studeren. Voor zeer specifiek masters snap ik het echt wel, maar er zijn ook legio internationale studenten die hier naar toe komen voor een dertien in een dozijn studie die ze ook prima in eigen land kunnen doen.
quote:
Buitenlandse studenten die in Nederland komen studeren, leveren meer geld op dan dat ze kosten, blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB). Vooral wo-studenten van buiten Europa leveren de grootste bijdrage aan de schatkist: 69.000 tot 94.000 euro, terwijl een Europese student 5000 tot 17.000 euro oplevert.
En voor de student staat het goed op de CV.
  woensdag 8 september 2021 @ 18:13:09 #68
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201268763
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:29 schreef probeer het volgende:

[..]
Het huisvesten van de studenten wiens ouders jarenlang belasting betaald hebben voor oa ons onderwijsstelsel. Laten we daar inderdaad eens mee beginnen. Mochten we dan ruimte over hebben, kunnen we eens over de grens gaan kijken.

Goed idee.
Worden studentenkamers van de belasting betaald dan?

In principe zouden ze die gewoon voor de kostprijs aan die buitenlandse studenten kunnen verhuren. Dus prima als de universiteit daaraan zijn geld wil verdienen. Maar dan moeten ze dat maar zo faciliteren dat het niet in de weg zit van de rest.

De hoeveelheid studentenhuisvesting voor NL studenten is sowieso een ander verhaal. Deels wonen ze bij hun ouders en deels vangen de particuliere markt of de woningbouwcorporaties het op. Als het te weinig is dan moeten er mogelijk wat flats bijgeknald of wat verstikkende regeltjes weg. Maar dat de universiteit het voor iedere student hoogstpersoonlijk regelt is ook niet nodig.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 8 september 2021 @ 18:20:30 #69
414785 sirdanilot
pi_201268861
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 18:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Worden studentenkamers van de belasting betaald dan?

In principe zouden ze die gewoon voor de kostprijs aan die buitenlandse studenten kunnen verhuren. Dus prima als de universiteit daaraan zijn geld wil verdienen. Maar dan moeten ze dat maar zo faciliteren dat het niet in de weg zit van de rest.

De hoeveelheid studentenhuisvesting voor NL studenten is sowieso een ander verhaal. Deels wonen ze bij hun ouders en deels vangen de particuliere markt of de woningbouwcorporaties het op. Als het te weinig is dan moeten er mogelijk wat flats bijgeknald of wat verstikkende regeltjes weg. Maar dat de universiteit het voor iedere student hoogstpersoonlijk regelt is ook niet nodig.
De woningbouw voor een student? Laat me niet lachen :')

Je kan je pas inschrijven vanaf dat je 18 bent, en in de meeste regio's heb je echt geen enkele kans op een woning als je minder dan 10 jaar staat ingeschreven.

Het lijkt me juist een goed idee als de woningbouw ook studentenkamers zou kunnen bieden. Maar daarvoor moet het hele sociale huurstelsel op de kop. Zo worden momenteel de inkomens op één adres vaak opgeteld en heb je dat soort problemen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201269167
De witteboorden vluchtelingen.
Nog even en de studenten uit de wereld komen in de roei- en zeilbootjes massaal Friesland binnenvaren om onze huizen en dochters te claimen.
pi_201269201
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 18:00 schreef Momo het volgende:

[..]
[..]
En voor de student staat het goed op de CV.
Dit verandert precies niets aan mijn standpunt.
Betaalbare woonruimte is in Nederland een stuk schaarser dan dat geld dat is.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_201269209
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 18:00 schreef Momo het volgende:

[..]
[..]
En voor de student staat het goed op de CV.
Echt een typische VVD-berekening dit. Zou het CPB ook rekening hebben gehouden met de kosten voor de maatschappij, zoals nog minder woningen, nog meer drukte, nog meer zorgcapaciteit, nog meer politiecapaciteit voor de toename van de bevolking?
  woensdag 8 september 2021 @ 19:05:51 #73
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201269427
Uni's werven massaal buitenlandse studenten want geld. Is er dan geen manier om de uni's ook compleet verantwoordelijk te laten zijn voor de huisvestiging? Zelfs de uitzendbureaus die de MOE-landers uitbuiten zorgen negen van de tien voor een (krappe) accommodatie :')
  woensdag 8 september 2021 @ 19:39:20 #74
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201269968
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 18:20 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
De woningbouw voor een student? Laat me niet lachen :')

Je kan je pas inschrijven vanaf dat je 18 bent, en in de meeste regio's heb je echt geen enkele kans op een woning als je minder dan 10 jaar staat ingeschreven.

Het lijkt me juist een goed idee als de woningbouw ook studentenkamers zou kunnen bieden. Maar daarvoor moet het hele sociale huurstelsel op de kop. Zo worden momenteel de inkomens op één adres vaak opgeteld en heb je dat soort problemen.
Vaak hebben woningbouwverenigingen een aparte tak voor studenten In Eindhoven is de belangrijkste studentenhuisvester een suborganisatie van de grootste woningcorporatie hier.
  Beste debater 2022 woensdag 8 september 2021 @ 19:43:49 #75
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201270050
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 15:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Vind ik niet. Elke student die op kamers wil, ook al wonen je ouders naast de uni, moet dit kunnen.
Omdat?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201270876
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 11:38 schreef Hexagon het volgende:
maar daar zou ik zo snel geen kader omheen kunnen schetsen
Man man man. :D Je spreekt dat taaltje ook gewoon.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 9 september 2021 @ 07:25:12 #78
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201273907
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 18:50 schreef Confetti het volgende:

[..]
Echt een typische VVD-berekening dit. Zou het CPB ook rekening hebben gehouden met de kosten voor de maatschappij, zoals nog minder woningen, nog meer drukte, nog meer zorgcapaciteit, nog meer politiecapaciteit voor de toename van de bevolking?
Het zorgt wel voor economische groei en dat is eigenlijk het enige wat telt in de huidige maatschappij.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_201274572
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 07:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Het zorgt wel voor economische groei en dat is eigenlijk het enige wat telt in de huidige maatschappij.
Wat zorgt voor economische groei? Toename bevolking?
  donderdag 9 september 2021 @ 09:50:16 #80
3542 Gia
User under construction
pi_201275134
Tja, afgestudeerden blijven op hun studentenflat/kamer plakken, omdat ze niet aan reguliere woonruimte kunnen komen.
  Moderator donderdag 9 september 2021 @ 10:12:51 #81
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201275347
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 09:50 schreef Gia het volgende:
Tja, afgestudeerden blijven op hun studentenflat/kamer plakken, omdat ze niet aan reguliere woonruimte kunnen komen.
Tegenwoordig moet je er behoorlijk snel nadat je klaar bent met je studie, heb je geluk mag je een jaar blijven zitten maar soms moet je er ook binnen 2 maanden uit.
pi_201275374
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 10:12 schreef Momo het volgende:

[..]
Tegenwoordig moet je er behoorlijk snel nadat je klaar bent met je studie, heb je geluk mag je een jaar blijven zitten maar soms moet je er ook binnen 2 maanden uit.
Klopt tegenwoordig mag je er niet meer wonen als je geen student bent.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 9 september 2021 @ 10:19:34 #83
414785 sirdanilot
pi_201275413
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 19:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Vaak hebben woningbouwverenigingen een aparte tak voor studenten In Eindhoven is de belangrijkste studentenhuisvester een suborganisatie van de grootste woningcorporatie hier.
In Leiden heb ik dit werkelijk waar nooit meegemaakt of gezien.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator donderdag 9 september 2021 @ 10:19:46 #84
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201275416
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 10:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Klopt tegenwoordig mag je er niet meer wonen als je geen student bent.
Toen ik aantal jaar terug nog studeerde had een vriendin wel een huisgenoot die al 10 jaar klaar was met zijn studie, tegen de 40 jaar aan, en de hele dag zat te gamen op zijn kamertje van 10m2. Die vond het wel prima voor 300 euro huur ofzo waarschijnlijk. :') Schijnbaar was er toen helemaal geen limiet. Maar goed 2 maanden vind ik ook te snel.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 9 september 2021 @ 10:20:44 #85
414785 sirdanilot
pi_201275422
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 10:12 schreef Momo het volgende:

[..]
Tegenwoordig moet je er behoorlijk snel nadat je klaar bent met je studie, heb je geluk mag je een jaar blijven zitten maar soms moet je er ook binnen 2 maanden uit.
Als je bij DUWO o.i.d. huurt geldt dit inderdaad. Maar als je gewoon particulier bij een huisjesmelker huurt maakt het natuurlijk niet uit.

Ik moest er destijds ook uit en daarom ben ik naar ierland vertrokken want daar had ik een baan aangeboden gekregen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201278282
twitter
pi_201278315
Ga maar lekker in je eigen land studeren dan :W
pi_201280286
Ik zie allemaal spandoeken van socialisme.nu enzo, maar als je als anywhere tijdelijke neerdaalt uit de globalistische CO2 in hogere luchtlagen pompende klasse om niet alleen de woonlasten voor de plaatselijke bevolking op te stuwen maar ook nog eens woonruimte te eisen van een onderwijsinstelling terwijl je had kunnen weten hoe het is op de plek waar je naar toeging dan ben je volgens mij gewoon een rechtse klootzak.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 9 september 2021 @ 17:07:57 #89
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_201280469
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 14:18 schreef harrievankempen het volgende:
Ga maar lekker in je eigen land studeren dan :W
Ik bedoel, dat willen ze ook lees ik her en der. Maar als je een kleine 10k betaald hebt voor een studie (als je buiten de EU woont) dan wil je wel graag wat voor dat geld zien lijkt me :+

De universiteit moet gewoon kamers bouwen zoals dat in zoveel landen gebeurd. Op campus. En dan alleen maar zoveel studenten aannemen als er kamers zijn.

Ik kan me de woede wel voorstellen. Op het moment van aanmelding is er ook nog geen crisis. Dat gebeurd pas als iedereen zo in Augustus naar Nederland komt.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 9 september 2021 @ 17:51:35 #90
403973 crew  Gijscoman
Hou hoog de naam van N.E.C.
pi_201281000
quote:
2s.gif Op donderdag 9 september 2021 17:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Ik bedoel, dat willen ze ook lees ik her en der. Maar als je een kleine 10k betaald hebt voor een studie (als je buiten de EU woont) dan wil je wel graag wat voor dat geld zien lijkt me :+

De universiteit moet gewoon kamers bouwen zoals dat in zoveel landen gebeurd. Op campus. En dan alleen maar zoveel studenten aannemen als er kamers zijn.

Ik kan me de woede wel voorstellen. Op het moment van aanmelding is er ook nog geen crisis. Dat gebeurd pas als iedereen zo in Augustus naar Nederland komt.
En de universiteit is het woningtekort aan het downplayen. Dat helpt ook niet. Daarbij is een van de veelgehoorde tips (en ook in feite juist gezien het hospiteren e.d.) om gewoon naar Groningen te komen en dan iets te vinden.
pi_201281746
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 11:31 schreef Hexagon het volgende:
Ze zouden universiteiten inderdaad een plicht moeten opleggen voor buitenlandse studenten een campus aan te leggen waar ze dan een plek kunnen huren.
Of men geeft Nederlandse jongeren gewoon geen toegang meer tot universitaire studies, zodat alleen nog de veel lucratievere buitenlandse studenten geworven kunnen worden. :7
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_201281786
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 17:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Zijn we nou een land of een wingewest.
Ik denk dat het antwoord op die vraag inmiddels wel duidelijk mag zijn...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_201282204
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 09:02 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Wat zorgt voor economische groei? Toename bevolking?
Het is de economie van de VVD. Hun achterban ziet de waarde van hun bezittingen groeien hierdoor. Hogere huren voor de pandjesmelkers. Allemaal VVD. Het is puur een partij die de belangen van hun achterban behartigt. De rest kan ze geen bal schelen. Draait enkel om meer poen voor hen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201282358
die foto.. :') gratis (nood)huisvesting wil iedereen wel :D
pi_201282379
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 19:18 schreef AchJa het volgende:
Eigen studenten eerst! }:|
los je niks mee op, die willen dan ook verhuizen.

ze zullen eens in woonruimte moeten gaan voorzien, een echte campus; heeft de stad ook veel minder last van al die kinderen
  Beste debater 2022 donderdag 9 september 2021 @ 19:55:01 #97
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201282965
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 14:16 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Ja, en wat willen ze nu?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_201283005
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, en wat willen ze nu?
Geen idee. Wat mij betreft komen ze met voorstellen of kappen ze met janken. Het zijn overigens ook wel de typische lui die hier staan te demonstreren. Het overgrote deel vindt zonder problemen een kamer en de groep die zonder kamer zit mag heel misschien ook wel een klein beetje in de spiegel kijken.
  Beste debater 2022 donderdag 9 september 2021 @ 19:58:11 #99
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201283007
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 14:16 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Kokhalzend naar gekeken.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 donderdag 9 september 2021 @ 20:00:10 #100
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_201283041
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 19:58 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Geen idee. Wat mij betreft komen ze met voorstellen of kappen ze met janken. Het zijn overigens ook wel de typische lui die hier staan te demonstreren. Het overgrote deel vindt zonder problemen een kamer en de groep die zonder kamer zit mag heel misschien ook wel een klein beetje in de spiegel kijken.
Ja, die zijn dus of de uni even wil bijbouwen.

Tuurlijk, jongens... tuurlijk. Bouw de hele kiet maar vol; het gros vertrekt toch weer na het papiertje gehaald te hebben.

Tijd voor internationale studenten-stop.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')