abonnement Unibet Coolblue
pi_201276878
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 12:19 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Ik heb eergisteren een mail gestuurd dat ik een airco wilde. Gisteren de datum van installatie doorgenomen. Omdat ik zelf niet eerder beschikbaar was op 1 November, Had anders nog eerder gekund.

De grooste drukte is nu weer over bij de airco bedrijven.
Dan is het blijkbaar locatie afhankelijk, ik heb net ca 9 weken moeten wachten op een monteur voor een schoonmaakbeurt en ik heb ca 30 bedrijven gebeld voor een nieuwe en eind 2022 was ik aan de beurt.
Kan je mij de contact gegevens sturen per dm?

Btw ken jij nog een tegelzetter? Daar zoek ik al 10 maanden naar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201276917
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 12:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dan is het blijkbaar locatie afhankelijk, ik heb net ca 9 weken moeten wachten op een monteur voor een schoonmaakbeurt en ik heb ca 30 bedrijven gebeld voor een nieuwe en eind 2022 was ik aan de beurt.
Kan je mij de contact gegevens sturen per dm?

Btw ken jij nog een tegelzetter? Daar zoek ik al 10 maanden naar.
Noordpool airconditioning Zeewolde
pi_201276928
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 12:26 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Noordpool airconditioning Zeewolde
Ah locatie gebonden dus... Ik ben benieuwd of hij ook naar de andere kant van het land wil komen als ik er voor betaal...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201276942
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 12:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ah locatie gebonden dus... Ik ben benieuwd of hij ook naar de andere kant van het land wil komen als ik er voor betaal...
Voor enkel opvullen? Lijkt mij niet. Loont de moeite niet. En wat bedoel je met schoonmaken? Toch niet die roostertjes in je binnenunit?
pi_201276962
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 12:28 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Voor enkel opvullen? Lijkt mij niet. Loont de moeite niet. En wat bedoel je met schoonmaken? Toch niet die roostertjes in je binnenunit?
Mijn complete binnenunit was helemaal dicht met stof, de fan kwam amper op gang meer en blaaste praktisch niet meer. Maar nu is dat opgelost na ca 9 weken wachten.
Ik wil er best voor betalen hoor voor de complete montage. Velen heb ik ook dubbel tarief voorgesteld, dus 150 per uur ex btw, maar helaas niet gelukt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201277274
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 10:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Een cv gaat aan en uit meestal dus op bepaalde tijden heb je meer nodig dan het gemiddelde. De buitentemperatuur is ook niet 24 uur per dag hetzelfde.
Daarnaast blaast je airco waardoor de warmteverdeling anders is dan bij natuurlijke convectie en je hebt nog je zeer oncomfortabele koudeval waardoor het veel kouder aan kan voelen.

3,5kw koelen is denk ik 4-4,5kw verwarmen? Dit gaat rap naar beneden bij het vriespunt of kouder.
Hoeveel kw heb je nodig voor je kamer? Dit is het volume maal een warmtegetal. Voor woonkamers is dit 70w/m3. Als die 3,5 kw koelen goed is bepaald kom je rond de 10kw aan benodigd vermogen. Dit is volgens de norm. In de praktijk zou 7-8 kw ook nog kunnen hoewel dit afhangt van de isolatie en of het aan de noord of zuidkant ligt.
Bij echt koude dagen draait een cv de hele dag door ongeveer hetzelfde, alleen bij het opstaan het huis weer een paar graden hoger stoken draait het even op vol. Gezien mijn gasverbruik op die dagen zou ik dus met 2Kw continu de temperatuur kunnen handhaven. Voor de opwarm fase is wel beduidend meer nodig. Maar goed, mijn conclusie was al dat ik het met alleen die airco niet ga redden bij vorst.

Of het wel of niet comfortabeler is, warmte verdeling, luchtstroom en geluid moet ik ook nog ervaren natuurlijk. Omdat ik alleen woon vind ik de warmte verdeling door de hele ruimte van iets minder beland, als ik maar mijn zithoek warm heb natuurlijk. Dat de keuken wat kouder is heb ik weinig moeite mee. Maar dat ga ik ervaren.
pi_201277317
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 12:54 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Bij echt koude dagen draait een cv de hele dag door ongeveer hetzelfde, alleen bij het opstaan het huis weer een paar graden hoger stoken draait het even op vol. Gezien mijn gasverbruik op die dagen zou ik dus met 2Kw continu de temperatuur kunnen handhaven. Voor de opwarm fase is wel beduidend meer nodig. Maar goed, mijn conclusie was al dat ik het met alleen die airco niet ga redden bij vorst.

Of het wel of niet comfortabeler is, warmte verdeling, luchtstroom en geluid moet ik ook nog ervaren natuurlijk. Omdat ik alleen woon vind ik de warmte verdeling door de hele ruimte van iets minder beland, als ik maar mijn zithoek warm heb natuurlijk. Dat de keuken wat kouder is heb ik weinig moeite mee. Maar dat ga ik ervaren.
Echt? Een cv heeft een modulatie van 1 op 8 toch?
24 kw, een normale cv, kan dus minimaal 3 kw leveren, minder kan niet.
Bij een echt echt koude dag kan ik me dat voorstellen, maar verder niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201279529
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 10:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ze komen vooral van dure consultants die kritiekloos worden gekopieerd en dan alleen het verhaal over de kosten zonder de conclusies of onzekerheden erbij.
En vergeet ook vooral niet het gebrek aan onderscheid tussen 'gasloos maken' en 'transformeren tot (bijna) nul-op-de-meter'.

Gasloos maken is voor het standaard Nederlandse rijtjeshuis wat intussen van dubbelglas en een beetje na-isolatie is voorzien echt niet ingewikkeld. Warmtepomp er in. LTV radiatoren er in of boosters op bestaande radiatoren, inductiekookplaat er in en klaar.

Wil je richting nul op de meter dan zul je de isolatie naar de huidige normen voor nieuwbouw of beter moeten brengen, zeer lage temperatuur verwarming (overal vloerverwarming) moeten aanbrengen en het hele dak moeten vol leggen met zonnepanelen.
pi_201281280
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 15:48 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En vergeet ook vooral niet het gebrek aan onderscheid tussen 'gasloos maken' en 'transformeren tot (bijna) nul-op-de-meter'.

Gasloos maken is voor het standaard Nederlandse rijtjeshuis wat intussen van dubbelglas en een beetje na-isolatie is voorzien echt niet ingewikkeld. Warmtepomp er in. LTV radiatoren er in of boosters op bestaande radiatoren, inductiekookplaat er in en klaar.

Wil je richting nul op de meter dan zul je de isolatie naar de huidige normen voor nieuwbouw of beter moeten brengen, zeer lage temperatuur verwarming (overal vloerverwarming) moeten aanbrengen en het hele dak moeten vol leggen met zonnepanelen.
Dat nul op de meter vindt ik een beetje een farce. Dat is gewoon heel veel zonnepanelen om al het elektra verbruik te compenseren. Maar dat is wel geheel gebaseerd op salderen. Met een paar jaar is dat ook verleden tijd en zitten die huizen met een groot overschot waar ze zomers niks voor krijgen en in de winter kunnen ze voor dezelfde prijs inkopen als ieder ander.

In nederland zal de thuisbatterij ook nooit echt goed gaan werken. Enkel dat vehicle to grid lijkt mij wel wat. Bij ons op het werk kun je gratis opladen.
pi_201281636
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 18:09 schreef Glider76 het volgende:
In nederland zal de thuisbatterij ook nooit echt goed gaan werken. Enkel dat vehicle to grid lijkt mij wel wat. Bij ons op het werk kun je gratis opladen.
Tja, op het werk je auto laden en dan thuis die energie gebruiken voor je huishouden...

Als het salderen wel op houd ga ik toch echt wel naar een kleine thuisbatterij kijken. De kookplaat, wasmachine, vaatwasser, waterkoker en dergelijke trekken allemaal meer vermogen dan mijn panelen op dat moment leveren. Bovendien wek ik alleen overdag op maar gebruik ook in de nacht.

Met een kleine thuisbaterij van 1 a 2 Kwh die echter wel ruim 2 Kw kan leveren hoef ik vrijwel de hele zomer geen stroom uit het net te halen en daarnaast de hele winter hoef ik dan vrijwel niets terug te leveren. Dat kan vrij snel uit verwacht ik.
pi_201283450
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 18:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Tja, op het werk je auto laden en dan thuis die energie gebruiken voor je huishouden...

Als het salderen wel op houd ga ik toch echt wel naar een kleine thuisbatterij kijken. De kookplaat, wasmachine, vaatwasser, waterkoker en dergelijke trekken allemaal meer vermogen dan mijn panelen op dat moment leveren. Bovendien wek ik alleen overdag op maar gebruik ook in de nacht.

Met een kleine thuisbaterij van 1 a 2 Kwh die echter wel ruim 2 Kw kan leveren hoef ik vrijwel de hele zomer geen stroom uit het net te halen en daarnaast de hele winter hoef ik dan vrijwel niets terug te leveren. Dat kan vrij snel uit verwacht ik.
Tuurlijk, tegen die tijd eens kijken hoe die markt ervoor staat. Op een goede zonnige dag heb ik 20 Kw opbrengst.

Als ik dat in een batterij kan stoppen zou ik er daarna een dag of 3 mee vooruit kunnen. Maar in de winter heb ik soms nog niet eens 1 Kw opbrengst. Die dure accu raakt dan nooit vol. En in de zomer hoef ik geen accu die 3/4 dagen verbruik kan opslaan want over het algemeen schijnt de zon wel bijna elke dag een beetje.

Dus wordt het tijd om goed aan te leren om overdag de grootverbruikers te laten draaien zoals vaatwasser en wasmachine zodat je s'avonds enkel nog wat verlichting en tv gebruik hebt.

Tuurlijk zou een kleine accu dan de schommelingen van de panelen kunnen opvangen.

Lijkt mij dan ook dat je een electrische installatie moet hebben die daar helemaal op ingericht is. smart grid apparaten enzo.

Allemaal toekomst muziek maar op zich bestaat de techniek al wel. De meeste huishoudens zijn daar echter nog niet zo ver mee.
pi_201283919
Wist je dat al tijden geleden er een voorloper was die erg goed was om van het gas af te komen?
Vakman pur sang
  donderdag 9 september 2021 @ 20:53:54 #63
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201284152
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 20:19 schreef Glider76 het volgende:


Dus wordt het tijd om goed aan te leren om overdag de grootverbruikers te laten draaien zoals vaatwasser en wasmachine zodat je s'avonds enkel nog wat verlichting en tv gebruik hebt.

Tuurlijk zou een kleine accu dan de schommelingen van de panelen kunnen opvangen.


ik denk eerder de grootverbruikers overdag draaien een kleine accu voor de avond 4-5kwh.
Mijn wp- boiler laat ik om 15u goed doorwarmen dat ie de avond doorkomt.
Tot nooit .......
pi_201284705
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 20:53 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ik denk eerder de grootverbruikers overdag draaien een kleine accu voor de avond 4-5kwh.
Mijn wp- boiler laat ik om 15u goed doorwarmen dat ie de avond doorkomt.
Maar die grootgebruiker gebruikt meestal net ff meer dan jij opwekt op dat moment en als die daar mee klaar is hou je weer heel veel over op dat moment. Daar is nou net die batterij voor

[ Bericht 0% gewijzigd door qajariaq op 10-09-2021 11:35:45 (typo) ]
pi_201286459
Een batterij is inderdaad ideaal om je pieken in opwekking en pieken in afname door grootverbruikers af te vlakken zodra het salderen is vervallen. Je moet dan denken aan een accu van een paar kWh. Ongeveer de helft van wat je apparatuur dagelijks gemiddeld gebruikt. Je zult dan van pakweg april t/m september al je verbruik kunnen afdekken met je eigen opwekking. De pieken in verbruik en wat je in de avond en nacht gebruikt haal je dan uit je accu. Met een 5kWh accu kom je dan al ver.

Met een partner in wisselende diensten zouden wij in de maanden met veel opwekking ook nog wel heel veel eigen opgewekte stroom kunnen gebruiken voor vervoer. Ik werk wel altijd overdag, dus het zou dan betekenen dat ik af en toe mijn auto thuis moet laten en met die van mijn partner naar het werk zou moeten gaan. Elk van beide auto's kan dan 2 a 3 dagen per week de overtollige zonnestroom opslurpen om de accu te vullen.
Maar dat is nog toekomst, voorlopig rijden we nog niet elektrisch.

Seizoensopslag 'voor thuis' is nog heel ver weg
pi_201286576
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Een batterij is inderdaad ideaal om je pieken in opwekking en pieken in afname door grootverbruikers af te vlakken zodra het salderen is vervallen. Je moet dan denken aan een accu van een paar kWh. Ongeveer de helft van wat je apparatuur dagelijks gemiddeld gebruikt. Je zult dan van pakweg april t/m september al je verbruik kunnen afdekken met je eigen opwekking. De pieken in verbruik en wat je in de avond en nacht gebruikt haal je dan uit je accu. Met een 5kWh accu kom je dan al ver.

Met een partner in wisselende diensten zouden wij in de maanden met veel opwekking ook nog wel heel veel eigen opgewekte stroom kunnen gebruiken voor vervoer. Ik werk wel altijd overdag, dus het zou dan betekenen dat ik af en toe mijn auto thuis moet laten en met die van mijn partner naar het werk zou moeten gaan. Elk van beide auto's kan dan 2 a 3 dagen per week de overtollige zonnestroom opslurpen om de accu te vullen.
Maar dat is nog toekomst, voorlopig rijden we nog niet elektrisch.

Seizoensopslag 'voor thuis' is nog heel ver weg
5kwh hoeveel ah moet je accu dan zijn?
Vakman pur sang
pi_201286922
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:23 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
5kwh hoeveel ah moet je accu dan zijn?
Met 20Ah kom je een heel eind.
pi_201287856
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 23:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Met 20Ah kom je een heel eind.
20ah bij hoeveel volt?

Ik kwam op 10 accu’s 12V 44ah. Als je rekent in normale auto accu’s en een omvormer.
Vakman pur sang
pi_201288111
Ik heb laatst 9 stuks nieuwe scheepsaccu van 230 Ah verkocht op marktplaats. Sommige kopers voor hun camper, maar er was ook iemand die er 5 afnam Oa. voor een vriend van hem die off grid in finland woont, en zelf wilde die ook gaan knutselen aan een thuis batterij systeem.

Op zich prima accu's, maar je moet dan een lader hebben om ze op te laden, en een omvormer om er 220 Volt naar de verbruikers van te maken.

Maar hoe ga je die lader en omvormer vertellen wanneer ze wel en niet aan het werk moeten?
Een simpele lader begint gewoon te laden tot die accu vol is, ongeacht of je zonnepanelen op dat moment overproductie draaien.

En die omvormer kun je ook niet zomaar aan het net koppelen. Dus of moet je dit helemaal smart gaan maken, of gewoon de hoofdzekering in je meterkast uit zetten en alles via de accu's doen.
pi_201288177
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 08:27 schreef Glider76 het volgende:
Ik heb laatst 9 stuks nieuwe scheepsaccu van 230 Ah verkocht op marktplaats. Sommige kopers voor hun camper, maar er was ook iemand die er 5 afnam Oa. voor een vriend van hem die off grid in finland woont, en zelf wilde die ook gaan knutselen aan een thuis batterij systeem.

Op zich prima accu's, maar je moet dan een lader hebben om ze op te laden, en een omvormer om er 220 Volt naar de verbruikers van te maken.

Maar hoe ga je die lader en omvormer vertellen wanneer ze wel en niet aan het werk moeten?
Een simpele lader begint gewoon te laden tot die accu vol is, ongeacht of je zonnepanelen op dat moment overproductie draaien.

En die omvormer kun je ook niet zomaar aan het net koppelen. Dus of moet je dit helemaal smart gaan maken, of gewoon de hoofdzekering in je meterkast uit zetten en alles via de accu's doen.
Veel omvormers regelen dat gewoon, kun je DC op aansluiten.
Vakman pur sang
pi_201289459
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 20:41 schreef Lospedrosa het volgende:
Wist je dat al tijden geleden er een voorloper was die erg goed was om van het gas af te komen?
Ik wel, warmtepompen zijn er al ca 60 jaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 10 september 2021 @ 10:34:39 #72
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_201289506
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 10:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik wel, warmtepompen zijn er al ca 60 jaar.
ook in landen waar geen gas is. Off alleen flessegas is het al jaren heel gewoon om met airco te verwarmen.
Tot nooit .......
pi_201289518
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 08:27 schreef Glider76 het volgende:
Ik heb laatst 9 stuks nieuwe scheepsaccu van 230 Ah verkocht op marktplaats. Sommige kopers voor hun camper, maar er was ook iemand die er 5 afnam Oa. voor een vriend van hem die off grid in finland woont, en zelf wilde die ook gaan knutselen aan een thuis batterij systeem.

Op zich prima accu's, maar je moet dan een lader hebben om ze op te laden, en een omvormer om er 220 Volt naar de verbruikers van te maken.

Maar hoe ga je die lader en omvormer vertellen wanneer ze wel en niet aan het werk moeten?
Een simpele lader begint gewoon te laden tot die accu vol is, ongeacht of je zonnepanelen op dat moment overproductie draaien.

En die omvormer kun je ook niet zomaar aan het net koppelen. Dus of moet je dit helemaal smart gaan maken, of gewoon de hoofdzekering in je meterkast uit zetten en alles via de accu's doen.
Off-grid is dat niet echt een probleem: er zijn zgn "Battery Charge Controlers" te koop, variërend in prijs, met 3 aansluitingen: zonnepanelen in, batterij als backup, en 230V uit. Dat ding regelt dan de rest.

Verder zijn er ook modulare systemen (oa. van Victron) die je zo complex kan maken als je zelf wilt, en evt ook aan het net kan koppelen.
pi_201289931
Als je niets zinnigs te zeggen hebt doe het dan niet.

En dit soort uitspraken hebben hier niets te zoeken. Laat dat dan gewoon.


[ Bericht 49% gewijzigd door Vonkenboer op 10-09-2021 13:00:38 ]
Vakman pur sang
pi_201296782
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 september 2021 11:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[modbreak] Als je niets zinnigs te zeggen hebt doe het dan niet.

En dit soort uitspraken hebben hier niets te zoeken. Laat dat dan gewoon.
[/modbreak]
Jezus jij bent zo’n serieuze zuurpruim Mien jong.
Vakman pur sang
pi_201297265
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 20:41 schreef Lospedrosa het volgende:
Wist je dat al tijden geleden er een voorloper was die erg goed was om van het gas af te komen?
Er zijn heel veel mogelijkheden om van het gas af te komen. Tot in de jaren 60 werden veel huizen in Nederland niet op gas verwarmd. In wat grotere plaatsen waren er vanaf eind 19e eeuw wel gasfabrieken. Dat waren hout en steenkool vergassers en het gas werd in eerste instantie gebruikt voor verlichting in de betere buurten. Begin 20e eeuw verloor gasverlichting terrein aan de elektrische gloeilamp, maar was het gasfornuis in opkomst. Dit veilige, makkelijk te bedienen en schone alternatief voor het kolenfornuis of petroleumstel vond ook zijn weg naar de keuken van de minder gegoede huisvrouw. En hoewel er ook intussen wel gaskachels te vinden waren met dezelfde voordelen als het gasfornuis in de keuken, waren deze duur in gebruik. Te duur voor het gewone volk. En in de huizen van gegoede burgers was nog personeel werkzaam. Die arbeid was goedkoop, dus bleef ook in de huizen van gegoede burgers de kolenkachel meestal staan. In de eerste helft van de 20e eeuw werden chique woningen soms ook wel van centrale verwarming voorzien. Maar dit werd dan gedaan met een kolen- of oliegestookte ketel die in de kelder stond.
Pas nadat eind jaren 50 is begonnen met het grootschalig opboren van aardgas en de aanleg van een landelijk distributienet, is Nederland "verslaafd" geworden aan gas. Het aardgas werd goedkoop verkocht en scheelde een hoop luchtvervuiling in steden (in vergelijking met kolenstook).

Nederland is dus pas een jaar of 60 verslaafd aan aardgas. Hoewel de generatie die nog bewust anders heeft meegemaakt inmiddels vrijwel volledig de pensioenleeftijd bereikt heeft, is in de geschiedenis die periode slechts kortstondig te noemen. Alternatieven voor aardgas zijn er altijd geweest. In Scandinavië zijn veel waterkrachtcentrales gebouwd en is men in stedelijk gebied al decennia gewend aan all-electric wonen. De elektrische verwarmingsspiraal bestaat al zeker zo lang als de gloeilamp bestast. Buiten stedelijk gebied wordt in Scandinavië nog veel houtstook toegepast. Bossen genoeg.

Al met al: vele alternatieven.

Daarnaast is er nog de warmtepomp en pelletkachel bijvoorbeeld.

Opties genoeg. De één meer geschikt als duurzaam alternatief voor gas als de ander.
pi_201298947
Ik zou 3 zonneboilers importeren en onder je huis een buffertank van 20000l. Kun je je huis op zonnewarmte stoken.
.
pi_201299124
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 september 2021 21:02 schreef Fer het volgende:
Ik zou 3 zonneboilers importeren en onder je huis een buffertank van 20000l. Kun je je huis op zonnewarmte stoken.
Bruikbaar zal je daar zo'n 1000kWh aan nuttige warmte in op kunnen slaan, denk ik?
Stel dat je geen stilstand verlies hebt, dan kan je daar misschien 2 of 3 weken mee vooruit?

Kan ook zijn dat ik ergens een komma verkeerd heb gezet op m'n bierviltje, dus ben benieuwd wat anderen er van vinden :P
pi_201299584
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 21:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bruikbaar zal je daar zo'n 1000kWh aan nuttige warmte in op kunnen slaan, denk ik?
Stel dat je geen stilstand verlies hebt, dan kan je daar misschien 2 of 3 weken mee vooruit?

Kan ook zijn dat ik ergens een komma verkeerd heb gezet op m'n bierviltje, dus ben benieuwd wat anderen er van vinden :P
20.000 x (90-30)60x 1,16 wh = 1392 kwh. Maar je warmteverlies is meer dan een paar K per dag.
Dus een week kun je wel vooruit.

In landen als Zweden bouwen ze zo’n vat in het huis, soms als onderdeel van de constructie.
En dan in het weekend stoken ze die op met een houtkachel. Hierna is de hele week LTV warmte gegarandeerd.

Vakman pur sang
pi_201299641
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 september 2021 21:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
20.000 x (90-30)60x 1,16 wh = 1392 kwh. Maar je warmteverlies is meer dan een paar K per dag.
Dus een week kun je wel vooruit.

In landen als Zweden bouwen ze zo’n vat in het huis, soms als onderdeel van de constructie.
En dan in het weekend stoken ze die op met een houtkachel. Hierna is de hele week LTV warmte gegarandeerd.

[ afbeelding ]
Ah, komt aardig in de buurt van het bierviltje :P
pi_201303864
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 september 2021 21:02 schreef Fer het volgende:
Ik zou 3 zonneboilers importeren en onder je huis een buffertank van 20000l. Kun je je huis op zonnewarmte stoken.
20m3 lijkt mij wat weinig... Ik heb weleens een bouwproject gezien met 2000 m3 vat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201312905
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 10:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik merk wel dat de vooroordelen en spookverhalen over je woning gasloos maken vooral komen van mensen die nog een gasaansluiting hebben.

In 2018 kocht ik mijn huidige woning, direct gasloos gemaakt (was toen actueel wegens de aardbevingen) en nog geen moment spijt van gehad, en al helemaal niet nu ik de gasprijs ruim 30 cent omhoog zie schieten.
Om eerlijk te zijn gaat gasloos lang niet altijd goed. Zeker niet in die proefwijken die door de (lokale) overheid zijn aangewezen. Dan wordt er een grondgebonden WP de grond in geslagen, vaak gedeeld met andere huizen. Vervolgens worden die dan niet goed afgesteld waardoor het hele zootje uit balans raakt.

Of wat ik ook wel eens heb gehoord is dat je vast komt te zitten aan een verplicht (onderhouds)contract voor die WP van fucking ¤130 in de maand met een looptijd van 30 jaar bij de aankoop van een huis. Nog naast de 4000kWh/jaar voor de elektriciteit. Daar zou ik zelf ook écht niet blij van worden.

Voor mij persoonlijk is elektra de grootste uitdaging. Ik heb namelijk geen kruipruimte en geen loze buizen meer naar de keuken (inductie) of naar de zolder, waar de WP zou moeten komen te staan. Een hybride WP kan nog op een bestaande groep, maar tapwater heeft een elektrisch naverwarmelement nodig van minimaal 3kW (1 volle 16A-groep). En dan zit ik nog met het koken, waarvoor ook niet genoeg vermogen beschikbaar is naar de keuken toe.

Maar goed, ik heb dus al een LL-WP waarmee ik in principe het hele jaar door kan verwarmen & koelen, maar dat werkt dus niet voor SWW uiteraard, of om mee te koken. Dus helemaal gasloos zit ook voor mij nog niet in de kaarten voorlopig.
pi_201313775
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 21:28 schreef Zandstrand het volgende:

[..]
Om eerlijk te zijn gaat gasloos lang niet altijd goed. Zeker niet in die proefwijken die door de (lokale) overheid zijn aangewezen. Dan wordt er een grondgebonden WP de grond in geslagen, vaak gedeeld met andere huizen. Vervolgens worden die dan niet goed afgesteld waardoor het hele zootje uit balans raakt.

Of wat ik ook wel eens heb gehoord is dat je vast komt te zitten aan een verplicht (onderhouds)contract voor die WP van fucking ¤130 in de maand met een looptijd van 30 jaar bij de aankoop van een huis. Nog naast de 4000kWh/jaar voor de elektriciteit. Daar zou ik zelf ook écht niet blij van worden.

Voor mij persoonlijk is elektra de grootste uitdaging. Ik heb namelijk geen kruipruimte en geen loze buizen meer naar de keuken (inductie) of naar de zolder, waar de WP zou moeten komen te staan. Een hybride WP kan nog op een bestaande groep, maar tapwater heeft een elektrisch naverwarmelement nodig van minimaal 3kW (1 volle 16A-groep). En dan zit ik nog met het koken, waarvoor ook niet genoeg vermogen beschikbaar is naar de keuken toe.

Maar goed, ik heb dus al een LL-WP waarmee ik in principe het hele jaar door kan verwarmen & koelen, maar dat werkt dus niet voor SWW uiteraard, of om mee te koken. Dus helemaal gasloos zit ook voor mij nog niet in de kaarten voorlopig.
Das makkelijk op te lossen.
Koken kan op 2x 230V moet te regelen zijn.

En tapwater kan met een 800W warmtepompboiler met grote voorraad.
Vakman pur sang
pi_201316179
@Zandstrand in sommige proefwijken gaat het mis omdat teveel partijen een graantje willen meepikken van het geld wat in die projecten omgaat. Tel daarbij op een partijtje ambtenaren, raadsleden en wethouders die doorgaans weinig technische kennis hebben en er worden niet altijd de beste keuzes gemaakt.

En omdat er verschillende partijen elk een stukje van de techniek geleverd hebben, worden de bewoners van het kastje naar de muur verwezen. Elk afzonderlijk stukje techniek werkt immers toch? Alleen matcht het niet helemaal met elkaar of is de onderlinge afstelling beroerd.

En ja, die projecten met een huur warmtepomp: dergelijke koppelverkoop zou verboden moeten zijn.
pi_201323344
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 september 2021 21:59 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Das makkelijk op te lossen.
Koken kan op 2x 230V moet te regelen zijn.

En tapwater kan met een 800W warmtepompboiler met grote voorraad.
Hoe krijg ik die bedrading in de keuken? Ik heb geen loze buizen of een kruipruimte. Mijn meterkast is vóór in het huis en de keuken helemaal achterin. Dus dan moet ik de hal, toilet, trapkast en achterwand van de keuken openbreken, en daarna weer dichtmaken en alles opnieuw laten stuken. Het kan allemaal wel en een kookgroep is zeker genoeg voor mij, dus driefase is idd niet nodig, maar qua bedrading maakt dat geen donder uit. Het zijn altijd 5 draden namelijk. 2x (L+N) en een aarde, dan wel L1, L2, L3, N en aarde. Mijn (flexibele) buizen van 16mm zijn helaas ook niet dik genoeg om 5*2.5mm2 doorheen te mogen trekken om zo bijvoorbeeld een 7kW-inductieplaat + vaatwasser aan te sluiten. 3*2.5mm2 is de max.
pi_201324343
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 15:22 schreef Zandstrand het volgende:

[..]
Hoe krijg ik die bedrading in de keuken? Ik heb geen loze buizen of een kruipruimte. Mijn meterkast is vóór in het huis en de keuken helemaal achterin. Dus dan moet ik de hal, toilet, trapkast en achterwand van de keuken openbreken, en daarna weer dichtmaken en alles opnieuw laten stuken. Het kan allemaal wel en een kookgroep is zeker genoeg voor mij, dus driefase is idd niet nodig, maar qua bedrading maakt dat geen donder uit. Het zijn altijd 5 draden namelijk. 2x (L+N) en een aarde, dan wel L1, L2, L3, N en aarde. Mijn (flexibele) buizen van 16mm zijn helaas ook niet dik genoeg om 5*2.5mm2 doorheen te mogen trekken om zo bijvoorbeeld een 7kW-inductieplaat + vaatwasser aan te sluiten. 3*2.5mm2 is de max.
Nou als je ergens al 2 groepen in de keuken hebt maak je daarvan een kookgroep.

Tevens zijn er inductie platen op 1fase 16A
https://www.bol.com/nl/nl(...)41.43.ProductPageUrl

[ Bericht 6% gewijzigd door Lospedrosa op 12-09-2021 16:09:45 ]
Vakman pur sang
pi_201324522
Voor 400 euro heb je zeker geen degelijke warmtepomp een COP van 3.81 is te laag om voldoende rendabel te zijn in de winter want tijdens de winter zakt het iets in, ook airco,s beginnen pas richting 2000 euro incl installatie als je 1 wil welke rendabel is tegenover een CV dus hoge COP.

Voor warm water kan een elektrische doorstromer ook.

De lucht/water warmtepompen van 5000 euro zijn totaal niet te vergelijken met jouw "goedkope" oplossing.
pi_201324614
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 14:36 schreef boegschroef het volgende:
Ik heb 2 jaar geleden ook met dit idee gespeeld, maar na het deel uitgevoerd te hebben ben ik tot de conclusie dat het niet werkt ;)

Met name het verwarmen met split airco's is een leuke theorie, maar het werkt in praktijk niet.
De airo's hangen hoog, ideaal voor koelen maar niet voor verwarmen, de warme lucht verspreid niet zo geweldig, je hebt op de plek van de airco altijd een warme lucht stroom en dat is niet aangenaam.

Daarnaast wordt je inverter bij de wat lagere temperaturen (wanneer je hem het meeste nodig hebt voor verwarmen) erg inefficient.

Gelukkig is mijn experiment niet helemaal gefaald, want ik heb nu door het hele huis fijne airco, maar voor verwarmen is het alleen fijn om even snel een kamer op te warmen maar daarna moet de CV het gewoon overnemen.
Ik heb hier 1 hangen, het functioneert wel prima en ging tijdens -12 buiten ook prima.
Echter je moet opletten met de plaatsing en type/model.
En je moet langer door verwarmen zodat de massa niet teveel afkoelt, ook opletten met je luchtvochtigheid als die niet te laag wordt want dan wordt het ook snel oncomfortabel.

Echter ben het met je eens het comfort is iets minder dan bij vloerverwarming.

Een "airco" moet je veel eerder aan zetten want massa warmt zich niet zo snel op, dat is een veelgemaakte fout, men denkt de ruimte is op temperatuur dat het dan wel warm is echter dan kom je van koude kermis thuis, en dan krijg je een "trek" omdat de massa nog koud is.

[ Bericht 2% gewijzigd door mrevil1337 op 12-09-2021 16:20:57 ]
pi_201324708
quote:
1s.gif Op donderdag 9 september 2021 10:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Een cv gaat aan en uit meestal dus op bepaalde tijden heb je meer nodig dan het gemiddelde. De buitentemperatuur is ook niet 24 uur per dag hetzelfde.
Daarnaast blaast je airco waardoor de warmteverdeling anders is dan bij natuurlijke convectie en je hebt nog je zeer oncomfortabele koudeval waardoor het veel kouder aan kan voelen.

3,5kw koelen is denk ik 4-4,5kw verwarmen? Dit gaat rap naar beneden bij het vriespunt of kouder.
Hoeveel kw heb je nodig voor je kamer? Dit is het volume maal een warmtegetal. Voor woonkamers is dit 70w/m3. Als die 3,5 kw koelen goed is bepaald kom je rond de 10kw aan benodigd vermogen. Dit is volgens de norm. In de praktijk zou 7-8 kw ook nog kunnen hoewel dit afhangt van de isolatie en of het aan de noord of zuidkant ligt.
Valt mee in praktijk, zo hard daalt de COP niet naarmate het kouder wordt, ik heb het al 2 winters gedaan en het verbruik was lager dan bij de CV.

Comfort is voor iedereen anders en afhankelijk van veel factoren waarbij het snel mis kan gaan bij luchtverwarming, maar klopt alles dan valt het wel mee in praktijk.

Voor de meeste woonkamers is 3kw warmte al ruim voldoende en daarvoor hoef je helemaal geen passief huis voor te hebben, als je 10kw warmte nodig hebt moet je ook meerdere binnenunits gaan plaatsen in dezelfde ruimte anders wordt het oncomfortabel en krijg je inderdaad tocht en grote temperatuurverschillen.

De stel regel bij verwarmen is max 3kw per binnenunit, bij koelen is het verhaal anders, bij 10kw ga je al naar 4 binnenunits... wat van ruimte praten wij dan een fabriekshal?

De formule 70w/m3 is een zeer veilige marge, in praktijk eens uitgerekend maar ik kwam maar op 50w/m3, dit huis is prima geïsoleerd maar niet perfect, bij -12 buitentemp kwam ik in de buurt van 60w/m3.

[ Bericht 2% gewijzigd door mrevil1337 op 12-09-2021 16:31:52 ]
pi_201327567
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 16:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou als je ergens al 2 groepen in de keuken hebt maak je daarvan een kookgroep.

Tevens zijn er inductie platen op 1fase 16A
https://www.bol.com/nl/nl(...)41.43.ProductPageUrl
Does not compute. Een kookgroep maken van 2 groepen voegt 0 watt aan vermogen toe. 2 losse groepen = 2*16A*230VAC = 7,4kW. 1 groep van samen effectief 32A*230VAC = uiteraard ook 7,4kW. Het is niet zo dat deze groepen er voor jan met de korte achternaam in zitten en niet worden gebruikt. Het maken van een kookgroep (effectief is dat gewoon het plaatsen van een brug op de 2 automaten), helpt dus niks.

Zelfs een 1fase-inductieplaat kan dan al niet, en eigenlijk wil ik ook gewoon minimaal een kookgroep of gewoon 3 fase (aangezien dat toch evenveel draden zijn).
pi_201328721
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 19:03 schreef Zandstrand het volgende:

[..]
Does not compute. Een kookgroep maken van 2 groepen voegt 0 watt aan vermogen toe. 2 losse groepen = 2*16A*230VAC = 7,4kW. 1 groep van samen effectief 32A*230VAC = uiteraard ook 7,4kW. Het is niet zo dat deze groepen er voor jan met de korte achternaam in zitten en niet worden gebruikt. Het maken van een kookgroep (effectief is dat gewoon het plaatsen van een brug op de 2 automaten), helpt dus niks.

Zelfs een 1fase-inductieplaat kan dan al niet, en eigenlijk wil ik ook gewoon minimaal een kookgroep of gewoon 3 fase (aangezien dat toch evenveel draden zijn).
Kan wel
Vakman pur sang
pi_201329326
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 19:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Kan wel
Hoe dan?
pi_201329339
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 19:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Kan wel
Wat ik begrijp is dat @Zandstrand geen twee groepen over heeft in de keuken en geen zin heeft in een kabel trekken van de meterkast naar de keuken omdat het dan grotendeels in het zicht komt.

Dus het kan prima maar is niet een betaalbare of elegante oplossing.

Ik kook op een 1 fase kookgroep (dus 2 x 16A), ik heb er geen probleem mee maar met een groot gezin en koken als hobby zal het wel wat dringen worden om de ampères te verdelen over de platen.

Een xmvk kabel door een witte buis door het toilet lijkt mij niet echt een groot probleem.
pi_201329473
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 20:24 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wat ik begrijp is dat @:Zandstrand geen twee groepen over heeft in de keuken en geen zin heeft in een kabel trekken van de meterkast naar de keuken omdat het dan grotendeels in het zicht komt.

Dus het kan prima maar is niet een betaalbare of elegante oplossing.

Ik kook op een 1 fase kookgroep (dus 2 x 16A), ik heb er geen probleem mee maar met een groot gezin en koken als hobby zal het wel wat dringen worden om de ampères te verdelen over de platen.

Een xmvk kabel door een witte buis door het toilet lijkt mij niet echt een groot probleem.
Nou ik zeg net dat het wel kan.
Je kan toch de groep van de vaatwasser of boiler nemen en die gebruiken voor een 3600W 1 fase inductie?
Want je wast na het koken.
Vakman pur sang
pi_201338709
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 20:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou ik zeg net dat het wel kan.
Je kan toch de groep van de vaatwasser of boiler nemen en die gebruiken voor een 3600W 1 fase inductie?
Want je wast na het koken.
Zo werkt dat niet en is ook onveilig om aan te sluiten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_201339066
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 13:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Zo werkt dat niet en is ook onveilig om aan te sluiten.
Nee hoor.
Vakman pur sang
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 14:40:56 #97
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201339344
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 20:29 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou ik zeg net dat het wel kan.
Je kan toch de groep van de vaatwasser of boiler nemen en die gebruiken voor een 3600W 1 fase inductie?
Want je wast na het koken.
De norm schreef altijd dat een vast opgesteld toestel met een vermogen van 2000w of hoger op een eigen eindgroep moet worden aangesloten. Dat is de leidraad waar ik mij nog steeds aan vast hou :)

Tegenwoordig staat er geloof ik dat een installatie degelijk ingericht moet zijn op het verwachtte gebruik.

...
pi_201339469
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 14:40 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
De norm schreef altijd dat een vast opgesteld toestel met een vermogen van 2000w of hoger op een eigen eindgroep moet worden aangesloten. Dat is de leidraad waar ik mij nog steeds aan vast hou :)

Tegenwoordig staat er geloof ik dat een installatie degelijk ingericht moet zijn op het verwachtte gebruik.

...
De norm is ook slechts een leidraad met vele uitzonderingen. Die 2000W op een aparte groep had ook wel weer uizonderingen.

Maar ik kan me in de keuken zo voorstellen dat je de groep van de boiler aansluit met een boilerschakelaar (de boiler schakelt uit als de inductie aan staat)
Of dus de vaatwasser waarbij onthouden moet worden dat de vaatwasser en inductie plaat niet gelijktijdig aan staan. Deugdelijk aansluiten en afzekeren met een B16 automaat is het gewoon veilig en bij overbelasting is die groep er direct uit.
Vakman pur sang
pi_201339545
Je kunt ook nog bijvoorbeeld een onderverdeler in je keukenkast maken. Net als voorzekering 20A in de meterkast en hierop een eindverdeling maken.
Is volgens de norm.
Houdt wel gewoon rekening met je gelijktijdigheid.
Vakman pur sang
pi_201339585
De aansluiting vanaf de meterkast naar de keukenverdeler is een distributiegroep. De distributiegroep mag niet worden gebruikt om rechtstreeks elektrische toestellen, of wandcontactdozen waarop elektrische toestellen zijn aangesloten, te voeden. De distributiegroep mag wel de Perilex-contactdoos voeden waarop de keukenverdeler wordt aangesloten. De aansluiting is hetzelfde als in het voorgaande beschreven, afhankelijk van de energie-aansluiting een éénfase- of driefasenaansluiting.
Gedeeltelijke selectiviteit volstaat
Aangezien de kans op sluiting in het gedeelte van de meterkast naar de keukenverdeler gering is, kan worden volstaan met gedeeltelijke selectiviteit. Volledige selectiviteit zal niet worden bereikt. Op de keukenverdeler kunnen dan de diverse apparaten worden aangesloten door middel van contactdozen, waaronder de inductiekookplaat.

*Nico Kluwen werkt als elektrotechnisch onderzoeker en gerechtelijk deskundige bij Nimirco. Daarvoor was hij werkzaam bij European Fire Protection Consultants en Bureau Veritas. Kluwen is ook als expert verbonden aan Kennisbank Installatie Journaal.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')