abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 6 september 2021 @ 13:19:05 #1
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_201239546
Vandaag heb ik de voedseldroger van de buurvrouw kunnen lenen om die eens te proberen.
10 bananen, 2 appels en 1 peer in dunne plakjes van 3 a 4 mm gesneden, door citroensap gehaald en netjes op de roosters gelegd. De helft van de banaan heb ik met cocos bestrooid en de appels met kaneel en paar met honing daarbij. Alles biologisch.

Nu nog minimaal 6 uur wachten tot ze klaar zijn en het ruikt momenteel overheerlijk.


Als het resultaat lekker is ga ik zelf een droger kopen.

Zijn hier meer mensen met ervaring met voedseldrogers die tips hebben voor lekkere dingen maar ook welke droger het best bevalt?
To BG or not to BG!
  maandag 6 september 2021 @ 15:04:59 #2
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_201240685
Ik heb er ooit een voor twee tientjes op MP gekocht, om eens uit te proberen. Houdt het inmiddels al ruim 3 jaar vol ;)
Ik gebruik hem voornamelijk om fruit uit de tuin te drogen om langer te bewaren, of voor door de muesli oid. Maar dingen toevoegen tijdens het drogen doe ik eigenlijk niet, ik wil het zo puur mogelijk houden.

Kruiden gaan trouwens ook erg goed. Regelmatig flinke bossen die meteen na de oogst de droger in gaan. Helemaal super.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  maandag 6 september 2021 @ 16:31:27 #3
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_201241571
quote:
14s.gif Op maandag 6 september 2021 15:04 schreef goed_volk het volgende:
Ik heb er ooit een voor twee tientjes op MP gekocht, om eens uit te proberen. Houdt het inmiddels al ruim 3 jaar vol ;)
Ik gebruik hem voornamelijk om fruit uit de tuin te drogen om langer te bewaren, of voor door de muesli oid. Maar dingen toevoegen tijdens het drogen doe ik eigenlijk niet, ik wil het zo puur mogelijk houden.

Kruiden gaan trouwens ook erg goed. Regelmatig flinke bossen die meteen na de oogst de droger in gaan. Helemaal super.
Heb niet alles ingesmeerd met spul maar deel ervan om te proberen.

Gebruik zelf veel brandnetelzaad maar dit droog ik altijd aan de lucht maar gaat vast sneller in de droogoven.

Nu heb ik zonnepanelen met accu's dus gebruik het alleen als de zon schijnt, dacht eerst dat het teveel stroom ging gebruiken maar dat valt enorm mee.

Morgen ga ik tomaten en komkommers uit mijn kas proberen te drogen.

En wat dingen inmaken want dat heb ik ook nog nooit gedaan.

Leuk weekje vakantie heb ik zo, heerlijk weer erbij. Genieten.
To BG or not to BG!
  maandag 6 september 2021 @ 16:33:52 #4
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_201241589
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 16:31 schreef oppiedoppie het volgende:
Nu heb ik zonnepanelen met accu's dus gebruik het alleen als de zon schijnt, dacht eerst dat het teveel stroom ging gebruiken maar dat valt enorm mee.

Morgen ga ik tomaten en komkommers uit mijn kas proberen te drogen.

En wat dingen inmaken want dat heb ik ook nog nooit gedaan.
Nee, je oven gebruiken is een stuk kostbaarder ;)
Wanneer je op max 55 graden droogt, blijven de vitamines behouden.

Inmaken is weer een heel ander hoofdstuk. Verdiep ik me nu ook in, net ls wecken. Is nog best een gedoe om het goed te krijgen. Tot nu toe is meer dan de helft mislukt... :')
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_201242969
Ik heb op dit moment cherrytomaatjes en pepers in de droger. Morgen velletjes van ontvelde tomaten. Daar schijn je poeder van te kunnen maken. Geen idee of dat lekker is.

Hier is meer info over diverse conserveringstechnieken: CUL / Zelf conserveren van voedsel #3
Spoilers!
  dinsdag 7 september 2021 @ 00:23:56 #6
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_201247295
quote:
1s.gif Op maandag 6 september 2021 19:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb op dit moment cherrytomaatjes en pepers in de droger. Morgen velletjes van ontvelde tomaten. Daar schijn je poeder van te kunnen maken. Geen idee of dat lekker is.

Hier is meer info over diverse conserveringstechnieken: CUL / Zelf conserveren van voedsel #3
Leuk. Morgen ga ik er cherytomaatjes in doen. En pepers, die heb ik ook. Doe je nog wat bijzonders ermee? En hoe verwerk je het later?
To BG or not to BG!
  Spellchecker dinsdag 7 september 2021 @ 00:28:34 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201247302
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 00:23 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Leuk. Morgen ga ik er cherytomaatjes in doen. En pepers, die heb ik ook. Doe je nog wat bijzonders ermee? En hoe verwerk je het later?
Er is een pepertopic ook in CUL ... moet je even zoeken :Y)
Ik denk eigenlijk dat het in F&F staat ... :@


CUL / Hothothot! Groei en vooral eet... pepers #2

[ Bericht 9% gewijzigd door maily op 07-09-2021 00:35:52 ]
pi_201248023
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 00:23 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Leuk. Morgen ga ik er cherytomaatjes in doen. En pepers, die heb ik ook. Doe je nog wat bijzonders ermee? En hoe verwerk je het later?
Pepers gaan er ook nog in als ik wat over heb :9 Ik gebruik de gedroogde dingen eigenlijk hetzelfde als zou ik het uit de winkel halen. Tomaatjes door salades, chilivlokken over het avondeten of door kruidenmengsels.
Spoilers!
  dinsdag 7 september 2021 @ 10:17:29 #9
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_201249452
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 september 2021 00:28 schreef maily het volgende:

[..]
Er is een pepertopic ook in CUL ... moet je even zoeken :Y)
Ik denk eigenlijk dat het in F&F staat ... :@


CUL / Hothothot! Groei en vooral eet... pepers #2
Het 2e plaatje leek op mijn peper, ik heb hem als 'de lila lucie' hier regenboogpeper genoemd.

Maar die peper daar heb ik een plantje van die helemaal vol zit maar hou niet zo van scherp eten dus gebruik het niet zo vaak.

Heb op mn werk een grote pot in de bensterbank staan, een peper samen met een paprika, ze doen het verassend goed.
To BG or not to BG!
  woensdag 8 september 2021 @ 16:06:07 #10
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201267307
Wat verbruikt zo een droogapparaat eigenlijk aan stroom?
pi_201276824
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 16:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat verbruikt zo een droogapparaat eigenlijk aan stroom?
"De voedseldroger kost niets meer na aanschaf behalve 0,05 per uur dat u droogt. Stel dat u elke week 10 uur droogt dan heeft u op jaarbasis: 26 euro aan energie uitgegeven. Ik raad ook aan om ervoor te zorgen dat u de voedseldroger volledig vol legt zodat u optimaal rendement heeft."
We have far more in common than that which devides us..
  donderdag 9 september 2021 @ 12:57:28 #12
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201277308
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 12:18 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
"De voedseldroger kost niets meer na aanschaf behalve 0,05 per uur dat u droogt. Stel dat u elke week 10 uur droogt dan heeft u op jaarbasis: 26 euro aan energie uitgegeven. Ik raad ook aan om ervoor te zorgen dat u de voedseldroger volledig vol legt zodat u optimaal rendement heeft."
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, maar intussen wat handleidingen gegoegeld en daar zie ik toch apparaten met 750Watt, waar je bij een ananas 8-12 uur en bij pruimen 14-20 uur de machine hebt lopen.
Bij 20 cent voor een KwH is dat 15 cent per uur, dus het drogen van een ananas kost je tussen de 1,20 en de 1,80.
pi_201277531
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 12:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, maar intussen wat handleidingen gegoegeld en daar zie ik toch apparaten met 750Watt, waar je bij een ananas 8-12 uur en bij pruimen 14-20 uur de machine hebt lopen.
Bij 20 cent voor een KwH is dat 15 cent per uur, dus het drogen van een ananas kost je tussen de 1,20 en de 1,80.
Dit komt van de site "weckenonline", eerste hit op google.
Even gekeken, mijn droger is 350 w. Apparaat was ook erg goedkoop en doet wat die doen moet en het is nog altijd goedkoper dan een oven. Bij hittegolven/langdurig zon, gebruik ik die natuurlijk ook wel
We have far more in common than that which devides us..
  donderdag 9 september 2021 @ 13:19:31 #14
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201277564
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 13:16 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Dit komt van de site "weckenonline", eerste hit op google.
Even gekeken, mijn droger is 350 w. Apparaat was ook erg goedkoop en doet wat die doen moet en het is nog altijd goedkoper dan een oven. Bij hittegolven/langdurig zon, gebruik ik die natuurlijk ook wel
7,7 cent per uur dan. bij weinig watt droog je dan waarschijnlijk ook langer.
Heb vaak gevriesdroogde aardbeien in huis, er leuk en lekker als decoratie op een aardbeienmousetaart.
  donderdag 9 september 2021 @ 13:20:09 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201277574
Vind het heerlijk om op gedroogde ananas, papaya en mango te snacken.
pi_201277670
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 13:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Vind het heerlijk om op gedroogde ananas, papaya en mango te snacken.
Ik kan daar niet mee stoppen daarom maak het in vrij kleine hoeveelheden.
Ooit eens een zak gedroogde vijgen en gedroogde abrikozen opgegeten, achter elkaar, op 1 middag. Het was een hele slechte nacht :D
We have far more in common than that which devides us..
  donderdag 9 september 2021 @ 13:32:40 #17
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201277713
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 13:29 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ik kan daar niet mee stoppen daarom maak het in vrij kleine hoeveelheden.
Ooit eens een zak gedroogde vijgen en gedroogde abrikozen opgegeten, achter elkaar, op 1 middag. Het was een hele slechte nacht :D
En de dag erna kon je meedoen aan het europees kampioenschap kunstpoepen?
pi_201277722
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 13:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En de dag erna kon je meedoen aan het europees kampioenschap kunstpoepen?
's nachts al. Boek uitgelezen op het toilet _O-
We have far more in common than that which devides us..
  donderdag 9 september 2021 @ 13:33:45 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201277725
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 13:33 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
's nachts al. Boek uitgelezen op het toilet _O-
pi_201347777
Als je soep/saus maakt van tomaten, uien etc, en je haalt het door een molen om velletjes, ui, basilicum etc eruit te filteren: prutje wat overblijft op de droger leggen, dan malen.
Lenteuitjes in stukjes, drogen, dan malen. Heerlijk op bv eieren.
Champignons in dunne schijfjes. Weegt niks meer na het drogen, en rehydrateren snel in een soep of stoofgerecht.
Je kan zelfs rijstgerechten drogen en bewaren. 1 op 1 mixen met kokend water, 15 min laten staan en het is weer eetklaar.
  dinsdag 14 september 2021 @ 10:18:50 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201350082
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 01:05 schreef PurifieR het volgende:
Je kan zelfs rijstgerechten drogen en bewaren. 1 op 1 mixen met kokend water, 15 min laten staan en het is weer eetklaar.
Dat zou ik toch echt niet doen, rijst lang lekker warm houden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bacillus_cereus
Geloof me, dat is een zeer onaangename en zelfs gevaarlijke vorm van voedselvergiftiging.
pi_201350493
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 10:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat zou ik toch echt niet doen, rijst lang lekker warm houden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bacillus_cereus
Geloof me, dat is een zeer onaangename en zelfs gevaarlijke vorm van voedselvergiftiging.
Voor zover ik weet kan het wel veilig, maar moet je de dehydrator boven de 60 graden houden :) (https://cooking.stackexch(...)ake-dry-instant-rice

En uiteraard ook niet het gerecht een nachtje op kamertemperatuur laten staan. Maar bij dit soort dingen geldt sowieso, als je twijfels hebt, of je weet niet zeker of je dehydrator hoog genoeg kan gaan, dan niet doen inderdaad.
  dinsdag 14 september 2021 @ 11:07:13 #23
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201350739
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 10:49 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Voor zover ik weet kan het wel veilig, maar moet je de dehydrator boven de 60 graden houden :) (https://cooking.stackexch(...)ake-dry-instant-rice

En uiteraard ook niet het gerecht een nachtje op kamertemperatuur laten staan. Maar bij dit soort dingen geldt sowieso, als je twijfels hebt, of je weet niet zeker of je dehydrator hoog genoeg kan gaan, dan niet doen inderdaad.
Volgens mij minstens 65 Graden celsius, en het is maar de vraag of je dehydrator daartoe in staat is het op deze temperatuur te houden. Het probleem met rijstgerechten is dat ze eerst afgekoeld zijn en dan weer opgewarmd worden om te drogen. Hoe lang duurt dit voordat het boven de 65C is, is het goed in staat deze temp te houden. Toxines worden niet afgebouwd.
En wat win je ermee, rijst kook je vers in 15 Minuten.
Rijst en Noedels/Pasta moet je gewoon voorzichtig mee zijn, vers maken, kost geen drol en een voedselvergiftiging is zeer onaangenaam.
pi_201350823
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 11:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Volgens mij minstens 65 Graden celsius, en het is maar de vraag of je dehydrator daartoe in staat is het op deze temperatuur te houden. Het probleem met rijstgerechten is dat ze eerst afgekoeld zijn en dan weer opgewarmd worden om te drogen. Hoe lang duurt dit voordat het boven de 65C is, is het goed in staat deze temp te houden. Toxines worden niet afgebouwd.
En wat win je ermee, rijst kook je vers in 15 Minuten.
Oh, het is niet iets wat ik zelf regelmatig doe, enkel een keertje geprobeert om te zien hoe het werkt. Maar deze techniek wordt vaak gebruikt om gedroogde gerechten mee te nemen tijdens het hiken of backpacken, omdat je maar een kleine hoeveelheid kokend water hoeft toe te voegen en 10 minuten te laten staan.
Voor gewoon thuisgebruik heeft het wat minder zin, en zou ik complete gerechten eerder invriezen :)
Ik zou dit inderdaad niet met een goedkope dehydrator doen, maar bijv een Excalibur zou hier geen moeite mee moeten hebben.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')