abonnement Unibet Coolblue
pi_201237261
Aangezien ik nog steeds met een oude versie van Photoshop werk (Ps CS2, want die was gratis :') ), wil ik graag wel overstappen naar een nieuwere versie. Ook omdat CS2 niet echt super werkt op een Windows 10.

Echter zag ik op de site van Adobe dat je kunt kiezen voor Lichtroom voor ongeveer 13 euro per maand of Photoshop voor 25 euro per maand.

Ik heb zelf geen ervaring met Lightroom. Dus ik vind het lastig in te schatten wat de meerwaarde van Photoshop is, als je met Lightroom ook foto’s kunt bewerken.

Wat ik bijvoorbeeld bij Photoshop makkelijk vind is dat je bepaalde handelingen kunt opslaan met actions. Heeft Lichtroom deze functie ook. Daarnaast gebruik ik Photoshop voor het maken van CC voor The Sims 4. Hiermee moet ik dus handmatige selecties doen. Kan dat ook met Lightroom.

Hoe dan ook, kan iemand mij de voordelen van beide programma’s vertellen. :D
ROBODEMONS..................|:(
  Forum Admin maandag 6 september 2021 @ 10:43:51 #2
58651 crew  murp
murp
pi_201237650
Je kunt ook een fotografie lidmaatschap kiezen voor 12,09 per maand, met 20 gb cloudopslag, photoshop en Lightroom.

https://www.adobe.com/nl/(...)y/compare-plans.html
pi_201237775
quote:
Suf dat ik dat niet gevonden heb. :')

quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 10:46 schreef Leontje het volgende:
Je kunt ook een fotografie lidmaatschap kiezen voor 12,09 per maand, met 20 gb cloudopslag, photoshop en Lightroom.

https://www.adobe.com/nl/(...)y/compare-plans.html
En dat begrijp ik niet. Waarom is dat pakket goedkoper dan alleen Photoshop. :?
ROBODEMONS..................|:(
pi_201238333
quote:
14s.gif Op maandag 6 september 2021 11:03 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Suf dat ik dat niet gevonden heb. :')
[..]
En dat begrijp ik niet. Waarom is dat pakket goedkoper dan alleen Photoshop. :?
Het Photoshop-abonnement van ¤24 zit 100 GB cloudopslag bij. Het Fotografie-abonnement van ¤12 zit "maar" 10 GB cloudopslag bij, maar wel Lightroom én Photoshop. Als je je werk zelf lokaal opslaat (zoals ik ook doe), voldoet het pakket van ¤12 prima.

Over de verschillen: Lightroom is vooral een fotobeheerpakket waarin je je foto's gestructureerd kunt opslaan in een fotobibliotheek en makkelijk kunt doorzoeken etc. Daarnaast biedt het mogelijkheden tot bewerken, maar dan moet je vooral denken aan corrigeren van witbalans, contrast, kleur etc. op de gehele foto of op delen van een foto, en het heeft wat eenvoudige healing tools (stofjes en krasjes wegpoetsen).

Het meer uitgebreid bewerken en werken in layers kan alleen in Photoshop.
pi_201238406
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 11:49 schreef Tourniquet het volgende:

[..]
Het Photoshop-abonnement van ¤24 zit 100 GB cloudopslag bij. Het Fotografie-abonnement van ¤12 zit "maar" 10 GB cloudopslag bij, maar wel Lightroom én Photoshop. Als je je werk zelf lokaal opslaat (zoals ik ook doe), voldoet het pakket van ¤12 prima.

Over de verschillen: Lightroom is vooral een fotobeheerpakket waarin je je foto's gestructureerd kunt opslaan in een fotobibliotheek en makkelijk kunt doorzoeken etc. Daarnaast biedt het mogelijkheden tot bewerken, maar dan moet je vooral denken aan corrigeren van witbalans, contrast, kleur etc. op de gehele foto of op delen van een foto, en het heeft wat eenvoudige healing tools (stofjes en krasjes wegpoetsen).

Het meer uitgebreid bewerken en werken in layers kan alleen in Photoshop.
Super, bedankt voor je uitleg. ^O^

Dan is de 12 euro pakket voldoende voor mij, aangezien ik ook alles lokaal opsla.

Dat pakket zag ik wel op de site, maar ik kon gewoon niet geloven dat je photoshop zo ‘goedkoop’ per maand kon krijgen. Ik ken het vooral als een nogal duur programma. :o
ROBODEMONS..................|:(
  maandag 6 september 2021 @ 12:22:31 #7
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_201238815
quote:
0s.gif Op maandag 6 september 2021 10:46 schreef Leontje het volgende:
Je kunt ook een fotografie lidmaatschap kiezen voor 12,09 per maand, met 20 gb cloudopslag, photoshop en Lightroom.

https://www.adobe.com/nl/(...)y/compare-plans.html
Yep, die heb ik ook.

Wat minder uitgebreid dan Photoshop, maar Lightroom is tegenwoordig wel een redelijk volwaardige oplossing wanneer het aankomt op doorsnee fotobewerking. Het werkt voor beginners veel intuïtiever en heeft niet zo'n steile leercurve als Photoshop.

Doe zelf al jaren alles in Photoshop en gebruik eigenlijk alleen Lightroom (classic) als catalogus.
Huilen dan.
pi_201238956
quote:
7s.gif Op maandag 6 september 2021 12:22 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Yep, die heb ik ook.

Wat minder uitgebreid dan Photoshop, maar Lightroom is tegenwoordig wel een redelijk volwaardige oplossing wanneer het aankomt op doorsnee fotobewerking. Het werkt voor beginners veel intuïtiever en heeft niet zo'n steile leercurve als Photoshop.

Doe zelf al jaren alles in Photoshop en gebruik eigenlijk alleen Lightroom (classic) als catalogus.
We zullen het zien. Vanavond na werk ga ik het abonnement kopen en nog even op Youtube kijken wat Lightroom allemaal kan.
Maar het is vooral voor Photoshop, omdat ik daarin de meeste ervaring in heb. (Is ook het programma waar ik vroeger op het Grafisch Lyceum en Kunstacademie les in heb gehad. :P )
ROBODEMONS..................|:(
pi_201239198
Ik heb ook dat abonnement, maar gebruik eigenlijk tot nu toe alleen Lightroom, omdat Photoshop zo moeilijk schijnt te zijn.
Maar photoshop kun je wel veel meer mee denk ik?
Eens kijken
pi_201239259
quote:
11s.gif Op maandag 6 september 2021 10:08 schreef Morrigan het volgende:
Aangezien ik nog steeds met een oude versie van Photoshop werk (Ps CS2, want die was gratis :') ), wil ik graag wel overstappen naar een nieuwere versie. Ook omdat CS2 niet echt super werkt op een Windows 10.

Echter zag ik op de site van Adobe dat je kunt kiezen voor Lichtroom voor ongeveer 13 euro per maand of Photoshop voor 25 euro per maand.

Ik heb zelf geen ervaring met Lightroom. Dus ik vind het lastig in te schatten wat de meerwaarde van Photoshop is, als je met Lightroom ook foto’s kunt bewerken.

Wat ik bijvoorbeeld bij Photoshop makkelijk vind is dat je bepaalde handelingen kunt opslaan met actions. Heeft Lichtroom deze functie ook. Daarnaast gebruik ik Photoshop voor het maken van CC voor The Sims 4. Hiermee moet ik dus handmatige selecties doen. Kan dat ook met Lightroom.

Hoe dan ook, kan iemand mij de voordelen van beide programma’s vertellen. :D
Lightroom is vooral praktisch in het verwerken van grote batches foto's (en dan het liefst RAW).

Als ik een dag met de camera op stap geweest ben, dan is het met de interface van Lightroom makkelijk om selecties te maken, croppen, roteren, belichting aanpassen, verscherpen, ruis filteren, lensvervorming corrigeren, chromatische aberratie corrigeren, vlekjes verwijderen, etc. en dan te exporteren naar bijvoorbeeld JPG (eventueel met een watermerk). En als de foto's onder gelijke omstandigheden gemaakt zijn, kan je ook makkelijk presets vastleggen en gebruiken zodat je "schuifjes" in 1x al redelijk goed staan voor de volgende foto. Het is voor mij enorm tijdbesparend.

Photoshop moet je meer zien als een tool om aan 1 foto tegelijk te werken maar dan veel krachtiger qua mogelijkheden.
pi_201239989
Presets klinkt wel handig. Werkt dat op dezelfde manier als actions in Photoshop?
ROBODEMONS..................|:(
pi_201240109
quote:
11s.gif Op maandag 6 september 2021 14:00 schreef Morrigan het volgende:
Presets klinkt wel handig. Werkt dat op dezelfde manier als actions in Photoshop?
Actions in Photoshop hebben meer een "macro achtige" opbouw, dus echt "meerdere handelingen in één functie".
Bij presets moet je echt denken aan "zet verschillende schuifjes op die en die stand als je een preset selecteert".

Actions is "doe water in de pan, dan de aardappelen er in, dan het deksel er op" in 1 functie
Preset is "zet het gas van pitje 3 op stand 8 en van pitje 1 op stand 5"
pi_201246122
Ik heb inmiddels het pakket genomen en al met de nieuwe Photoshop gespeeld. Had tijdens de lunchpauze buiten in mijn dorp al wat foto’s genaakt die ik dan kon gebruiken. :D Wat een verademing als je een oude versie met glitches gewend bent.

Morgen eens verdiepen in Lightroom en kijken of ik op Youtube wat filmpjes over kan vinden.
ROBODEMONS..................|:(
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')