abonnement Unibet Coolblue
pi_201536602
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 08:05 schreef J.B. het volgende:

[..]
Godzijdank geen meerderheid voor Rot-Rot-Grün dus, dat geeft wel een heel andere dynamiek aan de formatie.
Rot-rot-grün was toch al niet echt de voorkeursformatie van SPD en de Grünen, volgens mij. Die kans was dus gewoon altijd al erg klein, ook als ze wel een meerderheid zouden halen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 27 september 2021 @ 08:24:02 #152
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201536742
Redelijk mooie uitslag. Goed dat de extreme partijen flink gekrompen zijn.
  maandag 27 september 2021 @ 08:27:50 #153
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201536777
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 08:24 schreef Hexagon het volgende:
Redelijk mooie uitslag. Goed dat de extreme partijen flink gekrompen zijn.
AfD won sterk in Sachsen
pi_201536914
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 08:08 schreef Hanca het volgende:

[..]
Rot-rot-grün was toch al niet echt de voorkeursformatie van SPD en de Grünen, volgens mij. Die kans was dus gewoon altijd al erg klein, ook als ze wel een meerderheid zouden halen.
Maar dat had wel de FDP een aanzienlijk minder sterke positie bezorgd omdat de SPD en Grünen dan Die Linke 'boven de markt' hadden kunnen laten hangen, nu ben je in feite aangewezen op Ampel of Jamaica (of eventueel GroKo). Als de Grünen en FDP erin slagen samen een verbond te sluiten hebben ze feitelijk de SPD en CDU voor het uitkiezen, het zou me niks verbazen wanneer Laschet er in dat geval als winnaar uit komt rollen. Scholz is namelijk wel gematigd en de campagne draaide daarom ook rond hem, maar de partijleiding (Esken en Borjans) is een stuk linkser.
  maandag 27 september 2021 @ 08:48:26 #155
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_201536918
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 08:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
AfD won sterk in Sachsen
Zeker niet. Licht achteruit gegaan zelfs tov 2017. Wel meer kiesdistricten gewonnen, maar dat ligt vooral aan het grote verlies van de CDU. En dat wordt dan weer gecompenseerd door minder lijstzetels.
  maandag 27 september 2021 @ 08:51:59 #156
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201536936
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 08:48 schreef J.B. het volgende:

[..]
Maar dat had wel de FDP een aanzienlijk minder sterke positie bezorgd omdat de SPD en Grünen dan Die Linke 'boven de markt' hadden kunnen laten hangen, nu ben je in feite aangewezen op Ampel of Jamaica (of eventueel GroKo). Als de Grünen en FDP erin slagen samen een verbond te sluiten hebben ze feitelijk de SPD en CDU voor het uitkiezen, het zou me niks verbazen wanneer Laschet er in dat geval als winnaar uit komt rollen. Scholz is namelijk wel gematigd en de campagne draaide daarom ook rond hem, maar de partijleiding (Esken en Borjans) is een stuk linkser.
Ik vraag me sterk af of de Groenen daar hun vingers aan gaan branden
  maandag 27 september 2021 @ 08:52:01 #157
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201536937
Er zijn dus 3 Coalities mogelijk
CDU-SPD
CDU-Groenen-FDP
SPD-Groenen-FDP
Groen en FDP samen in 1 regering gaat lastig worden, maar dan eerder met de CDU dan met de SPD.
  maandag 27 september 2021 @ 08:53:14 #158
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201536950
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 08:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik vraag me sterk af of de Groenen daar hun vingers aan gaan branden
Jep, de relatie tussen de watermeloenen en de tandartspartij is een lastige
:P
pi_201537137
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 08:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik vraag me sterk af of de Groenen daar hun vingers aan gaan branden
Zo een coalitie bestaat momenteel nochtans al in Schleswig-Holstein, en zowel de huidige vicevoorzitters van de Grüne (Habeck) als die van de FDP (Kubicki) waren bij de onderhandelingen daarvan betrokken.
  maandag 27 september 2021 @ 09:15:02 #160
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201537152
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 09:13 schreef J.B. het volgende:

[..]
Zo een coalitie bestaat momenteel nochtans al in Schleswig-Holstein, en zowel de huidige vicevoorzitters van de Grüne (Habeck) als die van de FDP (Kubicki) waren bij de onderhandelingen daarvan betrokken.
Ja maar in de context van deze uitslag zouden ze dan een conservatieve loser-kanselier aan een meerderheid helpen door een progressieve winnaar de pas af te snijden. Dan gaat dat richting de kiesdrempel denk ik voor de Groenen.
  maandag 27 september 2021 @ 09:15:55 #161
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201537165
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 08:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
AfD won sterk in Sachsen
Logisch.
Armoedig DDR gebied.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 27 september 2021 @ 09:21:50 #162
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201537255
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 09:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja maar in de context van deze uitslag zouden ze dan een conservatieve loser-kanselier aan een meerderheid helpen door een progressieve winnaar de pas af te snijden. Dan gaat dat richting de kiesdrempel denk ik voor de Groenen.
En als ze samen met de SPD gaan helpt de FDP een regering in het zadel waarvan de meerderheid zeer links is. Dat gaan de FDP weer eens onder de kiesdrempel
pi_201537297
Wel een prima ontwikkeling. Sowieso ben ik altijd wel tevreden als partijen met een C in hun naam in de min gaan.

Nou maar hopen op SPD-FDP-Groen. Zou goed zijn voor Europa, wat meer sociaaldemocratie en wat minder terughoudend conservatief gedoe.

Maar uiteindelijk is natuurlijk het belangrijkste dat de populisten aan beide kanten verloren hebben. Nu Frankrijk nog en we zijn weer een tijdje veilig :)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  maandag 27 september 2021 @ 09:29:23 #164
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201537343
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 09:25 schreef BlackLining het volgende:
Wel een prima ontwikkeling. Sowieso ben ik altijd wel tevreden als partijen met een C in hun naam in de min gaan.

Nou maar hopen op SPD-FDP-Groen. Zou goed zijn voor Europa, wat meer sociaaldemocratie en wat minder terughoudend conservatief gedoe.

Maar uiteindelijk is natuurlijk het belangrijkste dat de populisten aan beide kanten verloren hebben. Nu Frankrijk nog en we zijn weer een tijdje veilig :)
Ik denk dat het voor D goed zou zijn als men wat liberalere economische politiek zou voeren, het land verstikt in regelgeving. Het beleid is behoudend en vooral gericht op de bestaande (auto) industrie. Die ligt altijd aan de staatstiet en innoveert maar zeer langzaam.
  Moderator maandag 27 september 2021 @ 09:39:08 #165
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201537444
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 09:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik denk dat het voor D goed zou zijn als men wat liberalere economische politiek zou voeren, het land verstikt in regelgeving. Het beleid is behoudend en vooral gericht op de bestaande (auto) industrie. Die ligt altijd aan de staatstiet en innoveert maar zeer langzaam.
Waarom zou je nog innoveren als Europa je toch kapot wil maken. Moderne diesels halen stikstofoxiden uit de lucht maar toch moeten we een halve ton lithium in de kofferbak hebben liggen.

De Europese wetgeving houdt innovatie tegen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 27 september 2021 @ 09:40:06 #166
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201537462
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 09:39 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Waarom zou je nog innoveren als Europa je toch kapot wil maken. Moderne diesels halen stikstofoxiden uit de lucht maar toch moeten we een halve ton lithium in de kofferbak hebben liggen.

De Europese wetgeving houdt innovatie tegen.
En wie zijn in de EU de belangrijkste partijen als het om wetgeving gaat? D&F
pi_201537473
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 09:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik denk dat het voor D goed zou zijn als men wat liberalere economische politiek zou voeren, het land verstikt in regelgeving. Het beleid is behoudend en vooral gericht op de bestaande (auto) industrie. Die ligt altijd aan de staatstiet en innoveert maar zeer langzaam.
Dat klopt, maar tevens heeft Duitsland veel verborgen armoede en nog heel veel smerige industrie, waar die auto-industrie ook behoorlijk wat mee van doen heeft.

Dat eindeloos vast blijven houden aan aflopende zaken is nou typisch een trekje van C-partijen (de CU hier uitgezonderd trouwens). Ben het met je eens dat er iets moet gebeuren daar, maar dat moet wel op een sociale manier anders gaat de AfD weer groeien. Dat zie je overal waar arbeiders genaaid worden en speeltjes van vroeger worden weggehaald.

Duitsland heeft een enorme potentie om die langzaam vast roestende economie op een groene en eerlijke manier te veranderen. Sociaal-liberaal is ook een mogelijkheid uiteindelijk.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator maandag 27 september 2021 @ 09:46:53 #168
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201537550
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 09:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En wie zijn in de EU de belangrijkste partijen als het om wetgeving gaat? D&F
En Frankrijk en Italië waren in de aanvang sterker in het elektronische segment en hebben daarom hun wil doorgedramd. Eindelijk konden ze de Duitse auto industrie verslaan :r
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 27 september 2021 @ 10:01:39 #169
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201537690
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 09:40 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Dat klopt, maar tevens heeft Duitsland veel verborgen armoede en nog heel veel smerige industrie, waar die auto-industrie ook behoorlijk wat mee van doen heeft.
Dat is nog meer erg weinig, Enige wat ik zo kan bedenken is bruinkolen en dat wordt steeds verder afgebouwd
quote:
Dat eindeloos vast blijven houden aan aflopende zaken is nou typisch een trekje van C-partijen (de CU hier uitgezonderd trouwens).
Daar is de SPD niet anders in. Schroeder was goed bezig, maar ondanks dat vond ie dat Hoch-Tief ook gered moest worden met enorm veel staatsgeld. In de regeringen na Schroeder zijn al die economische hervormingen die doorgezet maar juist terug gedraaid.
Is ook niets gedaan (behalve praten) aan snel internet sinds Kohl, die vond Glas te duur.
quote:
Ben het met je eens dat er iets moet gebeuren daar, maar dat moet wel op een sociale manier anders gaat de AfD weer groeien. Dat zie je overal waar arbeiders genaaid worden en speeltjes van vroeger worden weggehaald.
Ach ja, nog meer regels, nog meer voorzieningen, dat gaat de boel oplossen. Juist de Harz4 hervormingen waren enorm succesvol en hadden verder doorgezet moeten worden
quote:
Duitsland heeft een enorme potentie om die langzaam vast roestende economie op een groene en eerlijke manier te veranderen. Sociaal-liberaal is ook een mogelijkheid uiteindelijk.
Groen en Eerlijk zijn leuk klinkende woorden voor mensen die verder niet nadenken, maar de realiteit daarvan is dat Energie onbetaalbaar wordt voor mensen met een laag inkomen en wonen veel duurder, ook voor de middeklasse.
Over een jaar of tien komen er OEM elektrische autos uit China en ligt de D autoindustrie op zijn gat. De D maak industrie heeft nu al enorme problemen.
  maandag 27 september 2021 @ 10:02:43 #170
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201537701
Maar goed, er zal vast wel een fijne bakfiets fabriek worden geopend met veel subsidie.

Ik moet bij D steeds vaker denken aan, Who is John Galt.
pi_201537800
Ook interessant om de discrepanties tussen erstimmen en zweitstimmen van een kiesdistrict te zien.
Zou het zo zijn dat men in het algemeen voor de ersstimme strategisch stemt (Union of SPD) en voor de zweitstimme de partij van hun voorkeur?

In sommige districten in München heeft de CSU de erststimme gewonnen, maar de Grünen de zweitstimme. Dit doet mij vermoeden dat veel mensen die als erststimme SPD gestemd hebben, als zweitstimme voor de Grünen. Natuurlijk zijn ook andere combinaties mogelijk, maar dit lijkt mij het meest logisch.

In Würzburg is het juist andersom. Erststimme: 1. CSU 2. Grünen, Zweitstimme: 1. CSU, 2. SPD.
pi_201537915
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 10:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat is nog meer erg weinig, Enige wat ik zo kan bedenken is bruinkolen en dat wordt steeds verder afgebouwd
[..]
Daar is de SPD niet anders in. Schroeder was goed bezig, maar ondanks dat vond ie dat Hoch-Tief ook gered moest worden met enorm veel staatsgeld. In de regeringen na Schroeder zijn al die economische hervormingen die doorgezet maar juist terug gedraaid.
Is ook niets gedaan (behalve praten) aan snel internet sinds Kohl, die vond Glas te duur.
[..]
Ach ja, nog meer regels, nog meer voorzieningen, dat gaat de boel oplossen. Juist de Harz4 hervormingen waren enorm succesvol en hadden verder doorgezet moeten worden
[..]
Groen en Eerlijk zijn leuk klinkende woorden voor mensen die verder niet nadenken, maar de realiteit daarvan is dat Energie onbetaalbaar wordt voor mensen met een laag inkomen en wonen veel duurder, ook voor de middeklasse.
Over een jaar of tien komen er OEM elektrische autos uit China en ligt de D autoindustrie op zijn gat. De D maak industrie heeft nu al enorme problemen.
En wat gaat een conservatieve regering precies doen tegen het feit dat arbeid in China goedkoper is?

Je verhaaltje over groene ontwikkeling die tot onbetaalbare energie leidt is verder niet zo relevant. Klimaat is inmiddels al wel een achterhoedegevecht geworden, ook in Duitsland. We moeten wel.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  maandag 27 september 2021 @ 10:25:37 #173
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201537931
quote:
1s.gif Op maandag 27 september 2021 10:24 schreef BlackLining het volgende:

[..]
En wat gaat een conservatieve regering precies doen tegen het feit dat arbeid in China goedkoper is?

Je verhaaltje over groene ontwikkeling die tot onbetaalbare energie leidt is verder niet zo relevant. Klimaat is inmiddels al wel een achterhoedegevecht geworden, ook in Duitsland. We moeten wel.
Waar zie je mij conservatisme verdedigen?
pi_201537966
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 10:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waar zie je mij conservatisme verdedigen?
Laat ik herformuleren: welke mogelijke coalitie gaat iets doen aan het feit dat arbeid in China goedkoper is?

Je serveert namelijk SDP af op iets waar de Duitse regering nagenoeg geen invloed op heeft.

Waar de Duitse regering wel invloed op heeft is wat de Duitse arbeiders gaan doen als de Duitse auto-industrie ter ziele gaat ergens in de komende 2 of 3 decennia.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_201538131
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 08:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Er zijn dus 3 Coalities mogelijk
CDU-SPD
CDU-Groenen-FDP
SPD-Groenen-FDP
Groen en FDP samen in 1 regering gaat lastig worden, maar dan eerder met de CDU dan met de SPD.
Ik weet niet zo goed.
Nu heb je wel steeds een partij die zich min of meer buitengesloten voelt denk ik.
Ik weet niet hoe liberaal precies de FDP is?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')