abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201190131
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 02:07 schreef Viv het volgende:

[..]
Die echte fanatiekelingen hebben altijd een kleine variant van een noodpakket bij zich als ze buitenshuis zijn. Zoek maar eens op EDC: Every Day Carry. :)
Ik kijk de Walking Dead, I know, en ergens trekt het me ook om iets aan te leggen, daar was ooit een topic over geloof ik (preppen).
Maar ik ben ook realistisch, als er echt enorm gevaar is wat snel gaat kan je maar 1 ding doen en dat is vluchten naar ergens veilig. Je hebt simpelweg geen tijd.
pi_201190132
Brand kan zo snel gaan.
pi_201190134
Ik dacht aan zoiets:

Mijn enige zorg is dan het duimgat, hoe zorg ik ervoor dat de kist niet ondergedompeld wordt bij regenval en stroomt het gat, met de kist erin, over?

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 02:00 schreef IxCalypso het volgende:
Maar.... toch is vertrouwen op je medemens ook nodig.
Voor zover dat kan en mogelijk is.
De buren hebben op dit moment een hond en blaft en snuift op het moment dat ik in mijn eigen tuin ben.
Dat maakt de mensen zélf ook niet helemaal toegankelijk.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 02:02 schreef IxCalypso het volgende:
Wat jij wil doen is zo'n situatie van die mensen die atoomproof kelders maken voor het geval dat.

Wat nou als er een ramp of iets ergs gebeurt en je bent helemaal niet in de buurt van die atoomproof kelder of in jou geval van je kist.

Ik woon niet binnen zo'n cirkel dus dat valt ook wel mee.
Google is your friend, abuse your friends
pi_201190138
Je van te voren enorm druk maken gaat je ook niet helpen. Ik ben zelf ook best voorzichtig, maar je kan niet alles voorkomen.

Iets aanleggen is niks mis mee, maar blijf ook realistisch :)
pi_201190144
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 02:18 schreef IxCalypso het volgende:
Je van te voren enorm druk maken gaat je ook niet helpen. Ik ben zelf ook best voorzichtig, maar je kan niet alles voorkomen.
Ik maak me niet 'enorm druk'. Van hetgeen ik meegemaakt heb in 2018 en het geluk hoe ik er af gekomen ben, had ook heel anders uit kunnen pakken. Nu had dat appartement ook maar één vluchtroute en dat was de ingang, soit.

quote:
Iets aanleggen is niks mis mee, maar blijf ook realistisch :)
Zeker. Ik ga uit van het ergste geval, en dat is naakt het huis uit rennen. Wat heb ik dan nodig?
Warmte is het eerste, dus kleding. Wondverzorging het tweede. Voedsel het derde en onderdak het vierde.
Daarna komen communicatie met de buitenwereld, een vluchtplan en levensvatbaarheid.
En daarna weer waterzuivering, zelfbescherming en gezondheid.

De brandweer deed er in 2018 10-12 minuten over om op de plek des onheils te arriveren.
Tegen die tijd kon iemand allang gestikt zijn.
Ik weiger dat risico weer te moeten aanvaarden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Metalfrost op 03-09-2021 02:45:47 ]
pi_201190151
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 september 2021 02:28 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Ik maak me niet 'enorm druk'. Van hetgeen ik meegemaakt heb in 2018 en het geluk hoe ik er af gekomen ben, had ook heel anders uit kunnen pakken. Nu had dat appartement ook maar één vluchtroute en dat was de ingang, soit.
[..]
Zeker. Ik ga uit van het ergste geval, en dat is naakt het huis uit rennen. Wat heb ik dan nodig?
Warmte is het eerste, dus kleding. Wondverzorging het tweede. Voedsel het derde en onderdak het vierde.
Daarna komen communicatie met de buitenwereld, een vluchtplan en levensvatbaarheid.
Dus waterzuivering, zelfbescherming en gezondheid.

De brandweer deed er in 2018 10-12 minuten over om op de plek des onheils te arriveren.
Tegen die tijd kon iemand allang gestikt zijn.
Klopt, afhankelijk van waar je woont en de hulpdiensten kan het lang en of kort duren.
Ik denk serieus dat in je nakie naar buiten rennen en schreeuwen om hulp (hoever wonen je buren van je vandaan) een lifesaver kunnen zijn.
pi_201190155
Ik ben zelf geboren in zo'n klein dorpje als jij. Je buren kunnen (dat was in mijn geval niet zo, maar in sommige andere gevallen wel) ver van je af wonen.
pi_201190156
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 02:31 schreef IxCalypso het volgende:

[..]
Klopt, afhankelijk van waar je woont en de hulpdiensten kan het lang en of kort duren.
Ik denk serieus dat in je nakie naar buiten rennen en schreeuwen om hulp (hoever wonen je buren van je vandaan) een lifesaver kunnen zijn.
Ik vertrouw mijn buren niet, dus ook niet in die situatie. En dus ben ik op mezelf aangewezen.
Schreeuwen om hulp is voor mij uit den boze. Ik ben liever voorbereid.
pi_201190157
Maar ben je echt bang dat zoiets nog een keer gebeurd?
pi_201190159
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 september 2021 02:34 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Ik vertrouw mijn buren niet, dus ook niet in die situatie. En dus ben ik op mezelf aangewezen.
Schreeuwen om hulp is voor mij uit den boze. Ik ben liever voorbereid.
Doe toch maar.
Daar is niks mis mee.
pi_201190171
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 02:33 schreef IxCalypso het volgende:
Ik ben zelf geboren in zo'n klein dorpje als jij. Je buren kunnen (dat was in mijn geval niet zo, maar in sommige andere gevallen wel) ver van je af wonen.
Het is een rijtjeshuis, vier huishoudens in één blok. Als de fik er dan toch in vliegt zullen ook de buren zonder reddingsmiddelen op henzelf zijn aangewezen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 02:34 schreef IxCalypso het volgende:
Maar ben je echt bang dat zoiets nog een keer gebeurd?
Het is een woning uit de jaren '70. Bouwvoorschriften zoals nu golden toen niet.
Ben ik bang? Nee ik ben niet bang. Niemand kan zich tot het momènt suprème nadert, voorbereiden op een brand.
De angst voor de brand zélf, kan ik dus volledig loslaten.
Echter de situatie maakt me wel ongerust. Stel het gebeurt weer, heb ik dan wel dezelfde mogelijkheden tot mijn beschikking? Heb ik dan mijn kleren aan of juist niet? Is alles wat direct nodig heb, in de buurt en ligt dat voor het grijpen?
Dát wil ik voorkomen. Dat ik niet compleet met lege handen kom te staan.
pi_201190175
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 september 2021 02:41 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Het is een rijtjeshuis, vier huishoudens in één blok. Als de fik er dan toch in vliegt zullen ook de buren zonder reddingsmiddelen op henzelf zijn aangewezen.
[..]
Het is een woning uit de jaren '70. Bouwvoorschriften zoals nu golden toen niet.
Ben ik bang? Nee ik ben niet bang. Niemand kan zich tot het momènt suprème nadert, voorbereiden op een brand.
De angst voor de brand zélf, kan ik dus volledig loslaten.
Echter de situatie maakt me wel ongerust. Stel het gebeurt weer, heb ik dan wel dezelfde mogelijkheden tot mijn beschikking? Heb ik dan mijn kleren aan of juist niet? Is alles wat direct nodig heb, in de buurt en ligt dat voor het grijpen?
Dát wil ik voorkomen. Dat ik niet compleet met lege handen kom te staan.
Tja dan, is er ergens iets in de buurt waar je dat soort spullen kwijt kan? Parkje, bos?

Ik heb echt geen idee. Ik zou het namelijk niet zo aanpakken.
pi_201190184
Komt goed Metalfrost, niet zo druk maken om dingen waar je amper invloed op hebt.

(Ik ben een slechte raadgever, ik weet het, sorry. Ik heb ooit voor 2 jaar psychologie gestudeerd. Ik kwam tot de conclusie dat ik een hele slechte psycholoog zou zijn. Zo een die zegt stel je niet aan, doorgaan vooral doorgaan. Dus gestopt)
pi_201190208
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 02:45 schreef IxCalypso het volgende:

[..]
Tja dan, is er ergens iets in de buurt waar je dat soort spullen kwijt kan? Parkje, bos?
Op het moment van brand moet ik dus dat hele end naakt rennen? Ja, dan is er de kans dat ik gelijk word opgepakt en word afgevoerd naar een psychiatrisch ziekenhuis net zoals @Viv dat in een eerdere post suggereerde.

quote:
Ik heb echt geen idee. Ik zou het namelijk niet zo aanpakken.
Ieder reageert weer anders op brand.

Ik keek in 2018 eerst waar de brand vandaan kwam. De rookmelder ging af. Ik keek bij de achterkant van het appartement naar beneden en er puften horizontaal als een stoomlocomotief dat verticaal doet, stevige rookpluimen uit het ventilatierooster van het appartement van de benedenbuur op de begane grond. De voorkant, en daarmee de toegang tot mijn appartement, was dus redelijk veilig.
Vervolgens riep ik naar omwonenden door het raam of ze politie en brandweer al hadden gebeld.
Daarna mijn spullen bij elkaar gezocht, me voorgenomen mijn adem in te houden.
Broek aan, jas aan. Want ja, geen idee hoe lang alles duurt.
De eerste trap hollend naar beneden. Een kleine hap adem omdat de tussendeur (de toegangsdeur van het appartement) nog op slot zat. Allemaal vieze rook inademend. Toch adem ingehouden. Kuchen betekende nog meer rook. Ik kon dat niet aan met mijn astma, vond ik.
Deur open gekregen, op een kier gelaten terwijl ik haastig de volgende trap afrende waarna de eigenlijke voordeur voor me opdoemde. Deze zat niet op slot, naar gelang in overeenkomst de wensen van mijn directe onderbuurvrouw op eerder verzoek.
Eenmaal buiten werd ik onthaald door de dochter van de buren, met de vraag of alles goed met me ging.
Mijn instemmende antwoord luidde haar aftocht wederkeren naar haar ouders.
Al die vieze rook uitgehoest en de nare smaak uit mijn mond gespuugd.
Ik zag dat de gehele straat zich naar buiten had begeven. Immers, meer dan twintig huishoudens zaten in één blok.

De politie te woord gestaan. Ik weet al die belangrijke nummers zoals BSN uit mijn hoofd, tot enige verrassing van meneer agent.
Toegangslint werd aangebracht. Tot de bomen en niet verder. De brandweer arriveerde. Tien man in het appartement. Brandslang erin, brand geblust.
Na twintig minuten werd het sein brand meester gegeven.
Inspectie organisatie Salvage werd opgeroepen om de woningen te inspecteren, onder andere op koolmonoxide. Afgezien van een nare vieze brandlucht werd mijn appartement veilig verklaard.
Met politie mijn appartement weer in geweest. Alles was veilig.
Toch een nacht bij mijn ouders gebleven uit schrik en voorzorg. En vanwege de stank.

---

Krijg ik dezelfde situatie als hierboven? Dat weet niemand. Ik ook niet.
Ik wil die onzekerheid voorkomen. Voorkomen is beter dan genezen.
Daarom die kist.

[ Bericht 0% gewijzigd door Metalfrost op 03-09-2021 03:17:13 ]
pi_201190216
Bij brand, hou een natte lap voor je mond. Tip.
pi_201190217
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 03:14 schreef IxCalypso het volgende:
Bij brand, hou een natte lap voor je mond. Tip.
Goeie tip. Dank.
pi_201190221
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 september 2021 03:08 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Op het moment van brand moet ik dus dat hele end rennen? Ja, dan is er de kans dat ik gelijk word opgepakt en word afgevoerd naar een psychiatrisch ziekenhuis net zoals @:viv dat in een eerdere post suggereerde.
[..]
Ieder reageert weer anders op brand.

Ik keek in 2018 eerst waar de brand vandaan kwam. De rookmelder ging af. Ik keek bij de achterkant van het appartement naar beneden en er puften horizontaal als een stoomlocomotief dat verticaal doet, stevige rookpluimen uit het ventilatierooster van het appartement van de benedenbuur op de begane grond. De voorkant, en daarmee de toegang tot mijn appartement, was dus redelijk veilig.
Vervolgens riep ik naar omwonenden door het raam of ze politie en brandweer al hadden gebeld.
Daarna mijn spullen bij elkaar gezocht, me voorgenomen mijn adem in te houden.
Broek aan, jas aan. Want ja, geen idee hoe lang alles duurt.
De eerste trap hollend naar beneden. Een kleine hap adem omdat de tussendeur (de toegangsdeur van het appartement) nog op slot zat. Allemaal vieze rook inademend. Toch adem ingehouden. Kuchen betekende nog meer rook. Ik kon dat niet aan met mijn astma, vond ik.
Deur open gekregen, op een kier gelaten terwijl ik haastig de volgende trap afrende waarna de eigenlijke voordeur voor me opdoemde. Deze zat niet op slot, naar gelang in overeenkomst de wensen van mijn directe onderbuurvrouw op eerder verzoek.
Eenmaal buiten werd ik onthaald door de dochter van de buren, met de vraag of alles goed met me ging.
Mijn instemmende antwoord luidde haar aftocht wederkeren naar haar ouders.
Al die vieze rook uitgehoest en de nare smaak uit mijn mond gespuugd.
Ik zag dat de gehele straat zich naar buiten had begeven. Immers, meer dan twintig huishoudens zaten in één blok.

De politie te woord gestaan. Ik weet al die belangrijke nummers zoals BSN uit mijn hoofd, tot enige verrassing van meneer agent.
Toegangslint werd aangebracht. Tot de bomen en niet verder. De brandweer arriveerde. Tien man in het appartement. Brandslang erin, brand geblust.
Na twintig minuten werd het sein brand meester gegeven.
Inspectie organisatie Salvage werd opgeroepen om de woningen te inspecteren, onder andere op koolmonoxide. Afgezien van een nare vieze brandlucht werd mijn appartement veilig verklaard.
Met politie mijn appartement weer in geweest. Alles was veilig.
Toch een nacht bij mijn ouders gebleven uit schrik en voorzorg. En vanwege de stank.

---

Krijg ik dezelfde situatie als hierboven? Dat weet niemand. Ik ook niet.
Ik wil die onzekerheid voorkomen. Voorkomen is beter dan genezen.
Daarom die kist.
pi_201190222
Of hou op met onzeker zijn.
pi_201190225
Wat ga je doen met een overstroming, een aardbeving een zombieapocalypse?
pi_201190228
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 03:18 schreef IxCalypso het volgende:
Wat ga je doen met een overstroming, een aardbeving een zombieapocalypse?
Vrij weinig kans op een overstroming omdat het dorp boven zeeniveau is gesitueerd.
De tectonische platen waarop dit continent is gevestigd bevinden zich ergens in de Noordzee, plaatselijk hebben we daar geen last van.
Zombies bestaan niet.
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 september 2021 03:18 schreef IxCalypso het volgende:
Of hou op met onzeker zijn.
Kap eens met mijn topic verzieken. Dit is een serieus topic. Staat in de OP.
pi_201190229
Okay, gl :)
pi_201190230
Iemand nog andere ideeën?
pi_201190591
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 september 2021 02:14 schreef Metalfrost het volgende:
Mijn enige zorg is dan het duimgat, hoe zorg ik ervoor dat de kist niet ondergedompeld wordt bij regenval en stroomt het gat, met de kist erin, over?
Maak geen duimgat, gebruik een ringgreep?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Manager PR/Moderator vrijdag 3 september 2021 @ 07:46:19 #49
269689 crew  Viv
pi_201190594
quote:
5s.gif Op vrijdag 3 september 2021 03:23 schreef Metalfrost het volgende:
Iemand nog andere ideeën?
Je had het over een gat in die afdekkende plank, misschien kan dat beter een roestvrijstalen handvat zijn, zodat de ruimte voor je noodpakket niet volloopt met troep?

En met een paar cm tuinaarde en dan stenen lijkt het me dat die plank na twee regenbuien bloot komt te liggen omdat de tuinaarde wegspoelt. Je zou kunnen kijken naar kokossnippers als bodembedekker, in mijn ervaring blijft dat goed liggen en het is lichtgewicht spul. :)
pi_201191121
Ik zou het anders aanpakken.
Maak kopieen van belangrijke papieren. (paspoort, verzekeringen e.d.)
Zet bij de voordeur een tas met deze kopieën, daarbij een extra set kleding, fles water, cash geld en wat mueslirepen.
Je jas met beurs, pasje en telefoon hang je er boven aan de kapstok.
Als er iets gebeurt kun je het in een keer pakken en meenemen. (er is misschien geen tijd om in de tuin te gaan graven)

Mocht je nog een backup willen dan zou ik een schuurtje in de tuin zetten met ook hier weer de kopieën van belangrijke documenten, kleding e.d.Dit zou ik in zo’n vacuumzak stoppen zodat het niet vochtig wordt.

Verder kan het handig zijn om ook een kopie en/of backup van je pc bij bv je ouders te leggen.

Ambulance heeft dekens bij zich dus dat soort dingen zou ik niet in een “nood” tas stoppen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')