abonnement Unibet Coolblue
pi_205005173
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 15:01 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Wilden ze het eerst niet gaan gebruiken op vliegvelden? Een digitale ID zodat het vliegen dan veiliger gaat worden en criminelen dan niet meer kunnen vliegen?

En dan inderdaad stapje voor stapje. De eerste stapjes zijn gezet en velen zullen volgen. De meeste mensen zullen er nog lang geen kwaad in zien. Het uitbannen van contant geld is ook een belangrijke voor de volledige controle en zullen mensen ook slikken omdat het gebracht wordt alsof het daardoor veiliger gaat worden.
Klopt ja. Toevallig hebben alle grote vliegvelden in europa opeens hetzelfde probleem :+ dit digitale ID moet daar zogenaamd de oplossing voor zijn.
  donderdag 9 juni 2022 @ 15:24:35 #52
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_205005238
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 15:16 schreef Frenky893 het volgende:

[..]
Klopt ja. Toevallig hebben alle grote vliegvelden in europa opeens hetzelfde probleem :+ dit digitale ID moet daar zogenaamd de oplossing voor zijn.
En toevallig staat het ook zo omschreven in het boek van KlauZzz.
To BG or not to BG!
pi_205005304
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 15:24 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
En toevallig staat het ook zo omschreven in het boek van KlauZzz.
Ja ome Klaus is een echte visionair hoor :+
  donderdag 9 juni 2022 @ 15:38:22 #54
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_205005366
Nou, vooralsnog weinig uitgekomen van die rotzooi in de OP en dit topic.
pi_205005619
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2022 15:16 schreef Frenky893 het volgende:

[..]
Klopt ja. Toevallig hebben alle grote vliegvelden in europa opeens hetzelfde probleem :+ dit digitale ID moet daar zogenaamd de oplossing voor zijn.
Dat heeft daar verder geen zier mee te maken
hooguit kun je met genoeg fantasie wel OVERAL complotten in gaan zien....

Op luchthavens is er vooral een personeelsprobleem, dat vooral ontstaat als er twee jaren lang héél weinig verkeer was en dus ook weinig behoefte aan personeel (dat bv de bagage-afhandeling regels en de gang van zaken in de vertrekhal kan reguleren/sturen) en dat na enkele jaren zeer snel weer naar het vroegere niveau teruggaat waarbij de bedrijven erachter echter ook voorzichtig geweest zijn en niet zomaar hun personeelsleutel kunnen vergroten (personeelskosten zijn bij heel veel bedrijven gewoon het moeilijkste punt)...

Verdergaande automatisering gaat dat niet oplossen
dat is een pprobleem van een geheel andere orde

Wel is er an sich een punt dat digitale identiteiten en een mogelijkheid om op een veilige en betrouwbare manier Identiteits- en reisgegevens te kunnen uitwisselen, al langer in ontwikkeling zijn...
Dat heeft een voordeel bij bv internatioanmel data-uitwisseling en fysieke reizen, maar ook digitale transacties buiten de eigen landsgrenzen
eIDAS is al als concept voorgesteld 8 jaar terug, in juli 2014
https://en.wikipedia.org/wiki/EIDAS

Q: Heeft bv eIDAS enige werking gehad tijdens de corona-crisis?

nee, helaas is het nog niet ver genoeg uitgewerkt en toepasbaar om ook direkt toe te pasen om bv medische gegevens uitwisseling snel mogelijk te maken en dus moest de EU voor bv uitwisseling van 2G en 3G status alsnog een separate oplossing bedenken en toepassen

Q: Zou corona misschien 'uitgedacht' zijn om een versnelde invoering van deze systemen mogelijk te maken?

Tja, dan is dat goed mislukt omdat niemand daarop voorbereid was, en een 'versnelling' ervan helemaal niet mogelijk was....
Ook erna blijkt het vooral dat zulke systemen zeer gecompliceerd zijn en totale overkoepelende toepassing heel veel drempels en moeilijkheden kent en brede acceptatie ook moeizaam kan zijn...
het zal zeker nog een 10-tal jaren duren voordat een systeem zoals eIDAS uitgedacht is, dat als overkoepelend uitwisseling van identiteiten en veel controle bij de 'eigenaar' van een identiteit legt toegepast kan worden...
er bestaat wel een zekere kans dat in plaats van een groot overkoepelend systeem er op een kleiner en meer lokaal niveau een wildgroei aan 'kleine' toepassingen ontstaat die misschien juist minder vrijheid en controle bieden, en utieindelijk kwetsbaaarder zijn...

zeker als er specifieke behoefte groot is aan een snel toepasbaar systeem zullen veel overheden eerder kiezen voor kleinere systemen met een veel beperktere scope...
Zoals idd ook in de Corona-crisis gebleken is:
het 'EU Digital Green Certificate' werkte wél met een centraal authorisatiepunt, waar dat in eIDAS juist de bedoeling was zulk een kwettsbaaarheid te vermijden
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')