VVD wil toch best met GL samenwerken! Maar wel zonder PvdA. Dat is het probleem.quote:Op woensdag 1 september 2021 15:46 schreef Hanca het volgende:
Inhoudelijk staan GL en VVD helemaal niet extreem ver van elkaar af, maar blijkbaar is het toch te groot.
Dat is het probleem. Als je 3 partijen hebt en die hebben ieder 50 zetels hebben en die willen niet samenwerken, schiet het ook niet op.
Volgens mij zorgt die 'vertegenwoordiging' er alleen maar voor dat men zich per saldo minder vertegenwoordigd voelt.quote:Op woensdag 1 september 2021 15:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als het maar niet met een kiesdrempel is, want als er iets slecht is voor het vertrouwen in de politiek is mensen hun vertegenwoordiging afpakken.
Ik hoop dat het zo is. Zelf zie ik de CU als (voor een christelijke partij zeker) best progressief. Dat zie je ook in waar Segers de knelpunten benoemd in het proeve-akkoord.quote:Op woensdag 1 september 2021 15:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ze vormen met CU en in mindere mate SP een conservatief blok en hebben tevens met het ontbreken van de VVD meer ruimte om hun eigen stempel erop te drukken. Rechts vind ik het CDA echt totaal niet, dus helemaal uitgesloten is het dan niet.
Over rechts is gewoon onmogelijk, daarvoor kan je niet om de PVV heen. Dwars door het midden is nu mislukt, dus dat is sowieso geen optie meer.
Moeten we dan telkens nieuwe formateurs in blijven zetten totdat VVD/CDA wel met PvdA én GL wil of D'66 wel met CU?quote:Op woensdag 1 september 2021 15:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat hebben we aan nieuwe verkiezingen? Het politieke landschap is alleen maar verdeeld en VVD en D66 zijn nog steeds de grootste. Je gaat dus formeren met dezelfde partijen.
Trage formatiezomer stoot kiezer niet af: onderhandelende partijen hebben zelfde aantal zetels als voor het reces
Ik begrijp ook niet hoe het wisselen van informateurs de impasse gaat oplossen. Dat begreep ik bij de aanstelling van Hamer al niet. Het probleem zit 'm niet in de persoon van de informateur, dus het wordt ook niet beter als je daar een ander poppetje plaatst.quote:Op woensdag 1 september 2021 16:46 schreef Nober het volgende:
[..]
Moeten we dan telkens nieuwe formateurs in blijven zetten totdat VVD/CDA wel met PvdA én GL wil of D'66 wel met CU?
Minstens 25 zetels lijkt mij wat overdreven. Als hij iets geloofwaardigs weet neer te zetten kan het best eens wat mensen van andere partijen aantrekken. Anders dan fvd.quote:Op woensdag 1 september 2021 13:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
De vraag is ook: wil hij iets serieus neerzetten? Zijn vrouw is fractievoorzitter van het CDA en gewoon gebleven. En kan hij een partij uit de grond stampen en goede namen vinden voor minstens 25 zetels? Want je weet nooit hoe het loopt, hij kan zo groot worden. Ik zou als ik hem was heel bang zijn voor gelukzoekers. Vooral de ontheemden van FvD heeft hij een totaal onverklaarbare aantrekkingskracht op, zo lijkt het.
Ook in dat kiesstelsel blijf je zitten met 2 grote partijen en dan vervolgens 6 partijen met 6-12 zetels. Dus je gaat nog steeds evenveel partijen nodig hebben voor een net zo wankele coalitie. Het probleem zit hem in het gebrek aan echt grote partijen en de grote hoeveelheid middenkleine partijen, niet in die paar dwergpartijtjes in de Kamer.quote:Op woensdag 1 september 2021 15:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Weet jij andere manieren dan?
Ik zou inzetten op 2 verkiezingsronden en dat alleen de 8 grootste partijen mee mogen doen aan de daadwerkelijke verkiezingen. Verwacht dat er veel kleine partijen op zullen willen gaan in hun grotere broertjes, of vele kleintjes die samen misschien net bij de grootste 8 kunnen horen. Dit samengaan moet dan wel voor de eerste ronde, lijkt me.
Meeste kans van slagen met gedegen opbouwen. Dat denk ik ook. De eerstvolgende verkiezingen konden wel eens te snel voor de deur staan om iets stabiels neer te zetten.quote:Op woensdag 1 september 2021 13:03 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ja hoor dat denk ik wel. Maar klein beginnen. Qua invloed in de kamer dus minimaal tot aan de volgende verkiezingen.
Peilingen. Tsja wat moet je ermee.quote:Op woensdag 1 september 2021 15:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat hebben we aan nieuwe verkiezingen? Het politieke landschap is alleen maar verdeeld en VVD en D66 zijn nog steeds de grootste. Je gaat dus formeren met dezelfde partijen.
Trage formatiezomer stoot kiezer niet af: onderhandelende partijen hebben zelfde aantal zetels als voor het reces
Hij loopt wel kans het in de debatten te gaan afleggen idd. Voor een serieuze kans zou hij toch wel lijsttrekker moeten worden imoquote:Op woensdag 1 september 2021 13:21 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Hij heeft 5 zetels voor het CDA binnengehaald en dan heb je nog mensen die hem wel waarderen maar weigeren op het CDA te stemmen. Ik denk alleen dat hij niet geschikt is als lijsttrekker. Hij is teveel een dossiertijger en niet voldoende handig in communicatie. Verder verwacht ik dat hij een partij opricht met christendemocratische signatuur. Eentje die zich uiteindelijk in Europa aansluit bij de Europese Volkspartij. Als ik hem was zou ik ook in de naam van zijn partij iets van volkspartij zetten. Zijn potentiele kiezers zien hem als iemand die voor het volk opkomt.
Dat gaat nooit gebeuren, want Rutte wil premier worden. Een Tweede Kamer die Rutte al eerder bijna liet sneuvelen, gaat nooit hem in het schild hijsen als premier van een extraparlementaire kabinet.quote:Op woensdag 1 september 2021 17:23 schreef Hexagon het volgende:
Wat mij betreft gaan ze een extraparlementaire variant proberen zoals in Limburg. Dus losse ministers die voor hun voorstellen meerderheden moeten gaan zoeken.
Prima moment om zoiets te proberen. Als het mislukt kunnen we altijd nog naar verkiezingen.
Misschien is dat wel de kern van het probleemquote:Op woensdag 1 september 2021 15:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD gaat Rutte niet dumpen, D66 gaat Kaag niet dumpen, PvdA gaat Ploumen denk ik niet dumpen, GL gaat Klaver niet dumpen en CDA gaat Hoekstra echt niet aan de kant schuiven voor een nieuwe lijsttrekkersverkiezing. Dus nee, je krijgt geen andere namen.
Ik denk dat dat wel los zal lopen afhankelijk van hoeveel zetels hij binnen haalt dan.quote:Op woensdag 1 september 2021 17:18 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Meeste kans van slagen met gedegen opbouwen. Dat denk ik ook. De eerstvolgende verkiezingen konden wel eens te snel voor de deur staan om iets stabiels neer te zetten.
Zal er natuurlijk ook van af hangen in hoeverre hij al zijn ideeën in een coherent programma kan omzetten (en of dat dat genoeg aanslaat bij de achterban).quote:Op woensdag 1 september 2021 18:05 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel los zal lopen afhankelijk van hoeveel zetels hij binnen haalt dan.
Ik denk dat hij vrij makkelijk een deel van het CDA achter zich kan krijgen waaronder politici en bestuursleden met veel ervaring.
Die 25 pakte ik als zijn bovengrens, hij moet er voorbereid zijn dat hij dat aantal kan halen en dus zoveel betrouwbare vertegenwoordigers waar hij van op aan kan zien te vinden. En dat is echt niet zo makkelijk.quote:Op woensdag 1 september 2021 17:16 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Minstens 25 zetels lijkt mij wat overdreven. Als hij iets geloofwaardigs weet neer te zetten kan het best eens wat mensen van andere partijen aantrekken. Anders dan fvd.
Yep. Maar ik denk dat hij wel wat goede ideeën heeft. En zich moet concentreren op een paar speerpunten.quote:Op woensdag 1 september 2021 18:17 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Zal er natuurlijk ook van af hangen in hoeverre hij al zijn ideeën in een coherent programma kan omzetten (en of dat dat genoeg aanslaat bij de achterban).
Het loopt momenteel wel aardig met ons land, vind ik. Voor mijn part rommelen ze nog een paar jaar zo door.quote:Op woensdag 1 september 2021 15:23 schreef Emmerdeur het volgende:
Is herverkiezingen geen optie? Want schijnbaar gaan ze hier niet uitkomen en weer een formatie van 225 dagen of meer hoeft niet
Nooit gehoord van de problemen in de woningmarkt? Die kan dit demissionaire kabinet niet oplossen, aangezien die dingen als controversieel zijn verklaard.quote:Op woensdag 1 september 2021 18:32 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Het loopt momenteel wel aardig met ons land, vind ik. Voor mijn part rommelen ze nog een paar jaar zo door.
Ze zijn Demissionair met een reden. Daarna nog fout op fout bovenop gekomen en nog dat soort lopende zaken als he al aangeeft. Er moet snel iets gebeuren iig want demissionair zijn ze hun boekje al ver te buiten gegaan.quote:Op woensdag 1 september 2021 18:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nooit gehoord van de problemen in de woningmarkt? Die kan dit demissionaire kabinet niet oplossen, aangezien die dingen als controversieel zijn verklaard.
Serieus?quote:Op woensdag 1 september 2021 18:32 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Het loopt momenteel wel aardig met ons land, vind ik. Voor mijn part rommelen ze nog een paar jaar zo door.
Eens. De tronie van Mat Herben staat zo nog scherp in mijn geheugen gegrift.quote:Op woensdag 1 september 2021 18:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die 25 pakte ik als zijn bovengrens, hij moet er voorbereid zijn dat hij dat aantal kan halen en dus zoveel betrouwbare vertegenwoordigers waar hij van op aan kan zien te vinden. En dat is echt niet zo makkelijk.
Ja als m dat lukt is hij spekkoper. Althans zo lang het niet alleen opportunisten zijnquote:Op woensdag 1 september 2021 18:05 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel los zal lopen afhankelijk van hoeveel zetels hij binnen haalt dan.
Ik denk dat hij vrij makkelijk een deel van het CDA achter zich kan krijgen waaronder politici en bestuursleden met veel ervaring.
Ik denk Kaag. Was voor haar de gedroomde coalitie waarin D66 een middenpositie had.quote:Op woensdag 1 september 2021 19:13 schreef Janneke141 het volgende:
Wie zou er nu het hardste balen van de tot nu toe mislukte formatie? Kaag? Klaver? Hamer? Bergkamp?
Dan kom je bij PVV uit als derde partij, dat wil de rest ook niet.quote:Op woensdag 1 september 2021 19:22 schreef Cupfighter het volgende:
Wat ook grappig zou zijn( maar niet mogelijk natuurlijk) als die tegen die partijen zeggen die er nu niet uitkomen D66 en VVD dus van sorry jongens jullie lukt het niet, nu gaan we 2 andere partijen vragen om het te regelen
Tja, wie dan? De PVV? SP? Dat duurt welgeteld 1 dag.quote:Op woensdag 1 september 2021 19:22 schreef Cupfighter het volgende:
Wat ook grappig zou zijn( maar niet mogelijk natuurlijk) als die tegen die partijen zeggen die er nu niet uitkomen D66 en VVD dus van sorry jongens jullie lukt het niet, nu gaan we 2 andere partijen vragen om het te regelen
Dat wil de rest niet, maar een deel van Nederland welquote:Op woensdag 1 september 2021 19:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan kom je bij PVV uit als derde partij, dat wil de rest ook niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |