abonnement Unibet Coolblue
pi_201137970
Titel zegt het al, ik ben op zoek naar inspiratie.

Ik maak zelf altijd pastasaus met cherrytomaat, paprika, basilicum, knoflook en een blikje tomatenpuree en gehakt. Ik heb het al zo vaak gemaakt dat ik er een beetje op uitgekeken ben.

Dussss, recepten voor verse pastasaus graag! O+
  maandag 30 augustus 2021 @ 11:33:28 #2
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_201137982
De mijne.

Maar ik maak eigenlijk bijna nooit pasta bedenk ik me nu. :')
With my pack on my back, down the road I will stray.
  maandag 30 augustus 2021 @ 11:35:39 #3
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_201138016
pakje van knorr spaghetti bolognese :@ en daar dan heel veel rode pesto bij doen :9
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  Spellchecker maandag 30 augustus 2021 @ 11:36:41 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201138031
Wij gebruiken geen gewoon gehakt meer maar rundersaucijs. Zonder velletje uiteraard :P
Altijd knof en ui en laurier.
Kruiden en specerijen waar we op dat moment zin in hebben.

En Mutti saus uit fles.
  maandag 30 augustus 2021 @ 11:49:37 #5
256666 leeell
I know you're lonely
pi_201138230
Ragu met

- Guanciale
- Salsiccia (als gehakt)
- Selderij, Wortel, knofloop en ui
- Rode wijn
- Tomatenpuree en tomaten

Pasta is minstens net zo belangrijk (Spaghetti met Ragu :|W )

Liefst dan pappardelle, maar pici is mijn favoriet.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_201138323
Van het weekend vegetarische lasagne gemaakt (maar kan ook gewoon als pastasaus).
Tenzij anders vermeld: snipperen en (glazig) bakken:
uien (ik doe een stuk of 4-5 kleintjes) met een snuf zout
knoflook (5-6 tenen)
een bos bleekselderij
zakje waspeen (of een pond winterpeen of andere wortel)
een grote bak champignons (bak ik meestal even apart in een koekepan met een teentje knoflook in de olie. Eerst afdekken, zodat ze stomen en hun vocht loslaten, daarna inkoken en bakken)
Drie of meer paprika's (even apart bakken in een loeihete koekepan, zodat je wat gekarameliseerde stukjes krijgt)
aubergine (die bak ik meestal even apart in hete, ruime olie)
één-twee eetlepels tomatenpasta
gerookt paprikapoeder even meebakken
twee blikken tomaat
blikje water

Peper, eetlepel oregano. Mooi op laag vuur laten inkoken zonder deksel (ik heb het twee uur laten staan).
Eventueel kan je dan nog courgette, prei of iets anders toevoegen wat niet lekkerder wordt als het lang gaart. Ik heb een mega courgette toegevoegd (zonder zaden).
Nu op smaak brengen met zout, peper en nootmuskaat en eventueel een snuf suiker.

In plaats van water kan je ook wijn, bier, bouillon en/of melk toevoegen.

Minder vegetarisch kan ook, door spek (bacon) en/of (half-om-half-)gehakt toe te voegen. Dat bak ik dan meestal als eerste goed bruin en knapperig, haal het uit de pan en gooi dan pas de uien erin.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 30-08-2021 12:08:48 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_201138371
quote:
14s.gif Op maandag 30 augustus 2021 11:49 schreef leeell het volgende:
Ragu met

- Guanciale
- Salsiccia (als gehakt)
- Selderij, Wortel, knofloop en ui
- Rode wijn
- Tomatenpuree en tomaten

Pasta is minstens net zo belangrijk (Spaghetti met Ragu :|W )

Liefst dan pappardelle, maar pici is mijn favoriet.
Blijft toch ook mijn favoriet inderdaad.

Vorige week nog deze variant gemaakt (is zonder spek), met verse pappardelle.

https://www.vincenzosplat(...)tic-bolognese-sauce/

pi_201138479
https://paolos.nl/de-originele-bolognesesaus-ragu-bolognese/

Bolognesesaus, hét originele recept (Ragù alla Bolognese)

125 g pancette alternatief: spekblokjes
1 st winterpeen in kleine blokjes gesneden
2 stengels bleekselderij in kleine blokjes gesneden
1 st ui fijn gesnipperd
200 g rundergehakt
200 g kalfsgehakt optioneel, anders 400g rundergehakt in totaal gebruiken
150 ml witte wijn
500 g gepelde tomaten kan ook uit blik
1 blokje runderbouillon
peper
zout
olijfolie
melk een scheut

Extra ingredienten voor pasta met bolognesesaus "Ragù alla Bolognese"

Parmezaanse kaas geschaafd of geraspt
tagliatelle of pappardelle pasta liefst vers!

Instructies voor de bolognesesaus

Snij de ui, de winterpeen en bleekselderij in kleine blokjes, van zo'n halve centimeter.

Verhit een laagje olijfolie in een grote braadpan.

Zodra de olie heet is, voeg je er de fijngesneden groente aan toe samen met de pancetta (of spekblokjes). Bak alles samen ongeveer 10 minuten op laag vuur, zodat de groenten zacht worden.

Voeg het runder- en kalfsgehakt toe en bak het geheel nog eens tien minuten op zacht vuur, totdat het vlees gaar is. Rul het gehakt door regelmatig met een houten lepel te roeren. Breng het geheel op smaak met wat peper en zout.
Giet de witte wijn erbij. Laat alles rustig koken op laag vuur tot het vocht is ingedampt.

Snij de tomaten in stukjes en voeg ze toe aan de pan. Verkruimel nu ook het bouillonblokje en voeg deze ook toe.

Breng het geheel aan de kook en laat het geheel inkoken. Vergeet niet om regelmatig te roeren om aanbranden van de saus te voorkomen.

Je kunt nu de pan met de saus het beste in een oven op 150 graden (Celsius) plaatsen. De saus kan zo rustig doorsudderen en dit is erg belangrijk voor het ontwikkelen van de juiste smaak.

Haal na 2 á 3 uur de pan uit de oven. Indien het nodig is kun je de saus nog enigzins inkoken op een medium vuur. Roer hierna een scheut melk door de saus en laat deze nog even zachtjes koken.

Je kunt de bolognesesaus ook bereiden in een slowcooker.

Buon appetito!
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_201138523
Dank iedereen! Het is de bedoeling dat kinderen ook ervan eten, dus graag geen alcohol (of verdampt alles? ).

@maily ze verkopen hier geen Mutti ;( Even geen tijd om elders boodschappen te doen.
  maandag 30 augustus 2021 @ 12:14:23 #10
256666 leeell
I know you're lonely
pi_201138535
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 12:13 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dank iedereen! Het is de bedoeling dat kinderen ook ervan eten, dus graag geen alcohol (of verdampt alles? ).

@:maily ze verkopen hier geen Mutti ;( Even geen tijd om elders boodschappen te doen.
Is een niet noemenswaardig percentage wat blijft voor de kids
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_201138542
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 12:13 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dank iedereen! Het is de bedoeling dat kinderen ook ervan eten, dus graag geen alcohol (of verdampt alles? ).

@:maily ze verkopen hier geen Mutti ;( Even geen tijd om elders boodschappen te doen.
Alcohol verdampt inderdaad, je kunt gerust wijn gebruiken.
  Spellchecker maandag 30 augustus 2021 @ 12:15:20 #12
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201138546
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 12:13 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dank iedereen! Het is de bedoeling dat kinderen ook ervan eten, dus graag geen alcohol (of verdampt alles? ).

@:maily ze verkopen hier geen Mutti ;( Even geen tijd om elders boodschappen te doen.
Alcohol verdampt wel. Neem aan dat je er geen liter in doet. En anders bouillon.
En probeer gewoon een andere tomatensaus ;)
pi_201138558
Carbonara:

spek, eieren, zwarte peper, Parmezaanse of Pecorino.

Spek bakken. Spaghetti koken. Eieren klutsen, peper en een deel van de kaas erdoor roeren.

Pan met spek van het vuur, spaghetti erbij gooien, eiermengsel erbij gooien, scheutje pastawater erbij, goed schudden/roeren tot zich een romige saus vormt. Opdienen, extra kaas en peper erover.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_201138592
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 12:13 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dank iedereen! Het is de bedoeling dat kinderen ook ervan eten, dus graag geen alcohol (of verdampt alles? ).

@:maily ze verkopen hier geen Mutti ;( Even geen tijd om elders boodschappen te doen.
Alcohol verdampt, maar ligt er wel aan hoe lang je het laat koken. Het is niet zo dat de alcohol in een glas wijn in 15 seconden verdampt is, als je daarmee afblust (dat zegt men wel, maar is niet zo).

Maar je hebt het wel over zulke kleine hoeveelheden alcohol, daar merk je niets van.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_201138618
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 12:18 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
Alcohol verdampt, maar ligt er wel aan hoe lang je het laat koken. Het is niet zo dat de alcohol in een glas wijn in 15 seconden verdampt is, als je daarmee afblust (dat zegt men wel, maar is niet zo).

Maar je hebt het wel over zulke kleine hoeveelheden alcohol, daar merk je niets van.
Ragu kook je nog minimaal een aantal uur (hoe langer hoe beter) na toevoegen van de wijn, dan is 99,99% wel verdampt. :P
pi_201139009
^O^ ^O^

Fijne inspiratie! Misschien hier en daar een aanpassing, maar ik heb in ieder geval een weg die ik kan volgen :)
pi_201139056
De basis die we gebruiken sinds de kinderen klein zijn:

• ui en wortel fijn gesneden aanbakken
• gehakt (liefst rund) erbij
• knoflook en wat specerijen naar smaak meebakken
• Daarna wat er aan groente ligt, paprika/courgette/champignon meebakken.
• Als het allemaal zo'n beetje gaar is, een scheutje wijn erin.
• En dan nog een blik tomatenblokjes, groene kruiden, evt half boullionblokje (deden we niet bij de jongsten ivm zout).
• Beetje water erbij zodat het wat kan pruttelen en dan een uurtje of 2 laten gaan.
• Bij het koken van de pasta het deksel van de sauspan, zodat het wat kan inkoken.

De wijn heb ik ooit lopen uitrekenen, dat was echt verwaarloosbaar als je het zolang laat staan pruttelen.

Als ik lasagne maak, dan doe ik hetzelfde, maar met iets meer smaakmakers. En dan flink wat melk erbij net voordat je de lasagne gaat bouwen.
pi_201139110
quote:
1s.gif Op maandag 30 augustus 2021 11:36 schreef maily het volgende:
Wij gebruiken geen gewoon gehakt meer maar rundersaucijs. Zonder velletje uiteraard :P
Altijd knof en ui en laurier.
Kruiden en specerijen waar we op dat moment zin in hebben.

En Mutti saus uit fles.
Nou zeg, ik zie opeens dat ze wel Mutti hebben *)
pi_201139134
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 12:56 schreef Deepfreeze het volgende:
De basis die we gebruiken sinds de kinderen klein zijn:

• ui en wortel fijn gesneden aanbakken
• gehakt (liefst rund) erbij
• knoflook en wat specerijen naar smaak meebakken
• Daarna wat er aan groente ligt, paprika/courgette/champignon meebakken.
• Als het allemaal zo'n beetje gaar is, een scheutje wijn erin.
• En dan nog een blik tomatenblokjes, groene kruiden, evt half boullionblokje (deden we niet bij de jongsten ivm zout).
• Beetje water erbij zodat het wat kan pruttelen en dan een uurtje of 2 laten gaan.
• Bij het koken van de pasta het deksel van de sauspan, zodat het wat kan inkoken.

De wijn heb ik ooit lopen uitrekenen, dat was echt verwaarloosbaar als je het zolang laat staan pruttelen.

Als ik lasagne maak, dan doe ik hetzelfde, maar met iets meer smaakmakers. En dan flink wat melk erbij net voordat je de lasagne gaat bouwen.
Klinkt ook top! :9
pi_201139192
De groente voor een standaard bolognesesaus gooi ik tegenwoordig in de keukenmachine zodat het fijner wordt gesneden. Ik vind de structuur van de saus daardoor wat beter.
pi_201139249
quote:
1s.gif Op maandag 30 augustus 2021 13:08 schreef Gehrman het volgende:
De groente voor een standaard bolognesesaus gooi ik tegenwoordig in de keukenmachine zodat het fijner wordt gesneden. Ik vind de structuur van de saus daardoor wat beter.
Mijn oudste wil nooit teveel groenten in de saus, want groente. Ik kan de groenteprut mooi mixen met de saus. Dit is wel een topidee!
pi_201139348
Soortgelijke rode sauzen als hierboven.

Voor de variatie maak ook weleens pasta met courgettesaus
Een uitje en 2-3 teentjes knoflook aanbakken. 2-3 courgettes in kleine stukjes even aanbakken. Vervolgens 250 ml tot 500 ml bouillon erbij. De hele boel pureren. Scheutje kookroom erbij. Soms erna nog kleine tomaatjes gehalveerd erdoorheen.

Ondertussen bak ik gehaktballetjes met Italiaanse kruiden. Die gaan erdoorheen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zusje123 op 30-08-2021 13:26:10 (Verduidelijking) ]
pi_201140005
A la Pizzaiola... :9

Kun je maken met alle soorten vlees, maar meestal is het biefstuk, varkenshaasje of kip filé of kippendij.

Bak je eerst het vlees in de olijf olie rosé, kern temperatuurmeter is dan wel erg fijn. Bief rond de 50°C, Varken rond de 70°C en kip 75°C, anders wordt het te droog.

Vlees afblussen met witte wijn, als alcohol er uit gedampt is vlees aan de kant en afdekken.

Dan
1 peperoni
1 á 2 knoflookteen
Calamata Olijven
stuk of 3 anjovisjes uit de olie.
Handje uitgeknepen kappertjes.
Dit allemaal snipperen (behalve de kappertjes) en alles fruiten in de pan waar je het vlees uit heb gehaald. Laat deze pan wel eerst uitdampen tot alle wijn weg is en er alleen nog olie in de pan ligt. Dan gooi je daar een aantal (naar believen) doormidden gesneden cherry tomaatjes bij en eventueel scheutje boullion of fond. Bij kip, gevogete fond, bij rund rund fond etc.

Beetje vers gemallen peper en zout, maar voorzichtig met zout want er zit al zout in de olijven en anjovis en in je pasta water.

Deksel erop en laat 15 minuutjes sudderen af en toe eens roeren. Afhankelijk van hoe gaar je het vlees hebt gebakken kan dit nog even terug in de pan op de saus in de laatste minuten. Het vleessap dat tijdens het rusten is uitgelekt kan bij de saus in de pan.

Ondertussen heb je pasta (Bij voorkeur tagliatelle) gaar gekookt. Haal het vlees eruit leg op bordje. Gooi wat pasta water bij de saus roer dit even door. Haal de pasta met de tang uit het water en bij de saus. Lekker husselen.

En opdienen bij het vlees. :P

Daar kunnen wat varianten geraspte kaas op, naar smaak. Pecorino is mijn all time favorite.

Een andere pasta die veel simpeler en sneller is maar ook perfect samengaat met Biefstuk is Spaghettie Aglio i olio.

Knoflookteen
Peroni
gehakte peterselie (ook de steeltjes want die hebben meeste smaak)
Peper en zout, zelfde verhaal er zit al bom zout in pasta water dus voorzichtig of zelfs niet extra bijvoegen.

Snipperen die handel en dan pan met ruime scheut olie opzetten, gooi de ingredienten in de pan voordat de olie warm is. Hierdoor krijgt het meer tijd om de smaak op te nemen. Maak rustig heet en fruit de ingrediënten totdat je de knoflook heel duidelijk begint te ruiken. En dan is de knoflook klaar, ga niet te lang door want wordt het bruin en je stookt alle etherische olie uit de knoflook. Dan hangt alles in je huis lekker te ruiken maar niets meer in de pan en wordt bitter.

Dan gooi je daar de aldente gekookte spaghettie bij met beetje pasta water en hussel het goed door in de pan.
2 tot 3 minuutjes en klaar. Simpeler kan bijna niet maar oh zo lekker bij een goed stuk vlees of gewoon alleen de pasta voor de lunch.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 30-08-2021 14:36:05 ]
pi_201140870
quote:
1s.gif Op maandag 30 augustus 2021 13:14 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Mijn oudste wil nooit teveel groenten in de saus, want groente. Ik kan de groenteprut mooi mixen met de saus. Dit is wel een topidee!
Misschien een tip....als je onzichtbare extra groente wilt toevoegen.
Een grote zak spinazie (400 gram) in de keukenmachine fijn laten draaien (in etappes anders wordt het smurrie) en de gehakte rauwe spinazie aan je nieuwe sausrecept toevoegen.
Je ziet er nauwelijks iets van terug en je hebt toch je vitamientjes.
pi_201140968
oke hoe ik dat maak

dag van te voren

• gele ui, bleekselderij en peen 1/1/1 erg fijn snijden
• beetje pancetta bakken in een grote pan in voldoende olijfolie
• de mix van gele ui peen en bleekselderij erbij
• even bakken op middelhoog vuur
• vuur laag, deksel erop en even laten staan
• tomatenpuree erbij
• tomaten uit blik of gepocheerde tomaten erbij
• gehakt rullen en bakken in een aparte pan en erbij doen
• teentjes knoflook heel erin gooien
• lekker tijdje op laten staan
• rode wijn erin gieten, nog even op laten staan

volgende dag maak ik dan verse pasta
zet ik het weer zacht op, en aan het einde goed verse basilicum erin en een scheutje volle melk en kookwater van de pasta

en even op smaak brengen met peper en zout

moet wel iig een paar uur opstaan dat het echt een saus is en niet een bak groente :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201140992
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 12:13 schreef Sunshine1982 het volgende:
Dank iedereen! Het is de bedoeling dat kinderen ook ervan eten, dus graag geen alcohol (of verdampt alles? ).

@:maily ze verkopen hier geen Mutti ;( Even geen tijd om elders boodschappen te doen.
ja joh dat is er allemaal al lang uit zodra het klaar is :D
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201141138
quote:
3s.gif Op maandag 30 augustus 2021 12:09 schreef golfer het volgende:
https://paolos.nl/de-originele-bolognesesaus-ragu-bolognese/

Bolognesesaus, hét originele recept (Ragù alla Bolognese)

125 g pancette alternatief: spekblokjes
1 st winterpeen in kleine blokjes gesneden
2 stengels bleekselderij in kleine blokjes gesneden
1 st ui fijn gesnipperd
200 g rundergehakt
200 g kalfsgehakt optioneel, anders 400g rundergehakt in totaal gebruiken
150 ml witte wijn
500 g gepelde tomaten kan ook uit blik
1 blokje runderbouillon
peper
zout
olijfolie
melk een scheut

Extra ingredienten voor pasta met bolognesesaus "Ragù alla Bolognese"

Parmezaanse kaas geschaafd of geraspt
tagliatelle of pappardelle pasta liefst vers!

Instructies voor de bolognesesaus

Snij de ui, de winterpeen en bleekselderij in kleine blokjes, van zo'n halve centimeter.

Verhit een laagje olijfolie in een grote braadpan.

Zodra de olie heet is, voeg je er de fijngesneden groente aan toe samen met de pancetta (of spekblokjes). Bak alles samen ongeveer 10 minuten op laag vuur, zodat de groenten zacht worden.

Voeg het runder- en kalfsgehakt toe en bak het geheel nog eens tien minuten op zacht vuur, totdat het vlees gaar is. Rul het gehakt door regelmatig met een houten lepel te roeren. Breng het geheel op smaak met wat peper en zout.
Giet de witte wijn erbij. Laat alles rustig koken op laag vuur tot het vocht is ingedampt.

Snij de tomaten in stukjes en voeg ze toe aan de pan. Verkruimel nu ook het bouillonblokje en voeg deze ook toe.

Breng het geheel aan de kook en laat het geheel inkoken. Vergeet niet om regelmatig te roeren om aanbranden van de saus te voorkomen.

Je kunt nu de pan met de saus het beste in een oven op 150 graden (Celsius) plaatsen. De saus kan zo rustig doorsudderen en dit is erg belangrijk voor het ontwikkelen van de juiste smaak.

Haal na 2 á 3 uur de pan uit de oven. Indien het nodig is kun je de saus nog enigzins inkoken op een medium vuur. Roer hierna een scheut melk door de saus en laat deze nog even zachtjes koken.

Je kunt de bolognesesaus ook bereiden in een slowcooker.

Buon appetito!
Oeh, ik wil deze zsm maken!
Uitvinder van de biersmiley.
pi_201141624
Ik heb voor vanavond eventjes het Mutti recept van maily genomen wegens alleen thuis zijn en koken met 2 kinderen :7 Ik heb ui, paprika en wortel in de mixer gegooid :D

Als ik wat meer tijd heb probeer ik de wat uitgebreidere uit ^O^
pi_201141789
quote:
1s.gif Op maandag 30 augustus 2021 16:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb voor vanavond eventjes het Mutti recept van maily genomen wegens alleen thuis zijn en koken met 2 kinderen :7 Ik heb ui, paprika en wortel in de mixer gegooid :D

Als ik wat meer tijd heb probeer ik de wat uitgebreidere uit ^O^
hoe oud zijn je koters? mss kunnen ze wel de pasta voor je maken dat scheelt weer dan.

maar goed eet smakelijk straks ouwe dibbes
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201141944
quote:
16s.gif Op maandag 30 augustus 2021 16:53 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
hoe oud zijn je koters? mss kunnen ze wel de pasta voor je maken dat scheelt weer dan.

maar goed eet smakelijk straks ouwe dibbes
Ik gok dat een kind van 1 nog niet zo heel veel kan. De ander van 7 kan wel wat, maar geen heel gerecht maken nog :)


Ouwe dibbes? :D
pi_201141955
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 17:04 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik gok dat een kind van 1 nog niet zo heel veel kan. De ander van 7 kan wel wat, maar geen heel gerecht maken nog :)

Ouwe dibbes? :D
ah ja dan moet je nog even een paar jaartjes wachten :P

zou ze al snel wat kookboeken te lezen geven dan kan je straks heerlijk eten
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201142026
Gorgonzolasaus :9

Hoewel ik niet van Gorgonzola kaas als los kaasje houd, is de saus erg lekker!

Men neme een boel spekjes (twee van die kleine of 1 grote bak) en bakke die lekker aan met een klein beetje olie
Daarbij gaat een hele gesnipperde ui (rood, lekker!) en twee knoflooktenen (geperst). Even fruiten en hoppa.

Dan het vuur zacht en er Crème fraîche (een bakje van 200ml) toevoegen.
Neem je blok Gorgonzola-kaas, snij de oneetbare randjes er af, snij de gorgonzola in blokjes en doe die in de pan.
Langzaam laten smelten. De Crème fraîche en kaas niet laten koken.
Naar smaak wat peper toevoegen, als de saus te dik is kun je er nog wat kookvocht van je pasta bij gieten, of wat witte wijn.

Lekker over je al dente penne of fusilli heen gieten in de pan en eet smakelijk!

Restje over? Dit is ook heerlijk koud als pastasalade de volgende dag.

NB, je pasta koken in bouillon is ook een lekkere smaakmaker, simpelste is simpelweg een bouillonblokje in je pastawater doen..
dag
pi_201143148
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 12:16 schreef Jordy-B het volgende:
Carbonara:

spek, eieren, zwarte peper, Parmezaanse of Pecorino.

Spek bakken. Spaghetti koken. Eieren klutsen, peper en een deel van de kaas erdoor roeren.

Pan met spek van het vuur, spaghetti erbij gooien, eiermengsel erbij gooien, scheutje pastawater erbij, goed schudden/roeren tot zich een romige saus vormt. Opdienen, extra kaas en peper erover.
Precies, Nicky weet wel hoe je een simpele pasta bereidt.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_201143205
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 17:11 schreef Peter het volgende:
Gorgonzolasaus :9

Hoewel ik niet van Gorgonzola kaas als los kaasje houd, is de saus erg lekker!

Men neme een boel spekjes (twee van die kleine of 1 grote bak) en bakke die lekker aan met een klein beetje olie
Daarbij gaat een hele gesnipperde ui (rood, lekker!) en twee knoflooktenen (geperst). Even fruiten en hoppa.

Dan het vuur zacht en er Crème fraîche (een bakje van 200ml) toevoegen.
Neem je blok Gorgonzola-kaas, snij de oneetbare randjes er af, snij de gorgonzola in blokjes en doe die in de pan.
Langzaam laten smelten. De Crème fraîche en kaas niet laten koken.
Naar smaak wat peper toevoegen, als de saus te dik is kun je er nog wat kookvocht van je pasta bij gieten, of wat witte wijn.

Lekker over je al dente penne of fusilli heen gieten in de pan en eet smakelijk!

Restje over? Dit is ook heerlijk koud als pastasalade de volgende dag.

NB, je pasta koken in bouillon is ook een lekkere smaakmaker, simpelste is simpelweg een bouillonblokje in je pastawater doen..
Oeh O+
pi_201150637
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 17:11 schreef Peter het volgende:
Gorgonzolasaus :9

Hoewel ik niet van Gorgonzola kaas als los kaasje houd, is de saus erg lekker!

Men neme een boel spekjes (twee van die kleine of 1 grote bak) en bakke die lekker aan met een klein beetje olie
Daarbij gaat een hele gesnipperde ui (rood, lekker!) en twee knoflooktenen (geperst). Even fruiten en hoppa.

Dan het vuur zacht en er Crème fraîche (een bakje van 200ml) toevoegen.
Neem je blok Gorgonzola-kaas, snij de oneetbare randjes er af, snij de gorgonzola in blokjes en doe die in de pan.
Langzaam laten smelten. De Crème fraîche en kaas niet laten koken.
Naar smaak wat peper toevoegen, als de saus te dik is kun je er nog wat kookvocht van je pasta bij gieten, of wat witte wijn.

Lekker over je al dente penne of fusilli heen gieten in de pan en eet smakelijk!

Restje over? Dit is ook heerlijk koud als pastasalade de volgende dag.

NB, je pasta koken in bouillon is ook een lekkere smaakmaker, simpelste is simpelweg een bouillonblokje in je pastawater doen..
Gorgonzola-mascarpone kun je ook gebruiken :9 Geen crème fraiche nodig dan.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  Spellchecker dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:16:52 #36
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_201151485
quote:
1s.gif Op maandag 30 augustus 2021 16:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb voor vanavond eventjes het Mutti recept van maily genomen wegens alleen thuis zijn en koken met 2 kinderen :7 Ik heb ui, paprika en wortel in de mixer gegooid :D

Als ik wat meer tijd heb probeer ik de wat uitgebreidere uit ^O^
En, is het in de smaak gevallen?
pi_201184658
Ui, champignons, knoflook, basilicum, komijn, gorgonzola, spinazie, ei, tomatenpuree, sambal, ketjap, pijnboompitten, cashewnoten.
  donderdag 2 september 2021 @ 18:28:13 #38
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_201185057
Probeer ook eens sukade of riblappen in plaats van gehakt :9
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_201199625
Pasta alla vodka. Maakt de tomatensaus toch net ff anders. Leuke afwisseling altijd.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201223341
Ik hou wel van een snelle puttanesca of carbonara, maar er gebeurt iets moois met tomatenpuree als het lang op het vuur staat.

Gewoon ui, knoflook, gehakt en tomatenpuree is heerlijk als je het maar een uur op laat staan. Beetje pecorino erover. Een zeer geslaagde campingimprovisatie was tomatenpuree met een blikje sardines, wat kruiden uit zo'n mulitpotje er overheen, maar dat doet er niet zoveel toe. Ik maak het nog wel eens en dan met verse peterselie en wat paprikapoeder, ui en knoflook natuurlijk ook prima, maar daar gaat het allemaal niet om. Tomaat, sardine en wat kruiden, punt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 11 september 2021 @ 18:12:01 #41
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_201309867
Pasta met zalm
Courgette in plakken grillen met wat zout en peper voor de smaak. Daarna in blokjes snijden.
Rode ui aan fruiten, 1 of 3 teentjes knoflook erbij. Daarna de courgette toevoegen met een beetje room. In stukjes gesneden gerookte zalm er door. Heel even 2 minuutjes ongeveer op een zacht vuurtje. Ondertussen wat sest van een citroen er door en aan het eind iets van vijf gram fijn gesneden bladpeterselie.
Eventueel kan je nog kaas er nog parmazaanse kaas door doen voordat je de zalm in de pan doet.
Qua pasta soort: penne

Nummer twee
Ui fruiten met een beetje kaneel. Daarna courgette in blokjes erdoorheen doen. Drie minuutjes mee laten bakken. Vaak grill ik de courgette eerst. Daarna een blokjes tomatenblokjes en een blikje tonijn erbij. 20 minuutjes zachtjes laten pruttelen.daarna sest van een citroen erbij pluas sap van een halve citroen. Aan het eind vlak voor opscheppen basilicum erdoor en serveren samen met parmazaanse kaas.
Where's my fear???
pi_201336470
quote:
14s.gif Op maandag 30 augustus 2021 11:49 schreef leeell het volgende:
Ragu met

- Guanciale
- Salsiccia (als gehakt)
- Selderij, Wortel, knofloop en ui
- Rode wijn
- Tomatenpuree en tomaten

Pasta is minstens net zo belangrijk (Spaghetti met Ragu :|W )

Liefst dan pappardelle, maar pici is mijn favoriet.
Linguine is ook lekker. Net even meer smaak door de dikkere consistentie. Lekker man.

Verder vind ik carbonara nog altijd de lekkerste. Liefst met guanciale maar panchetta of gerookt spek is ook prima. Die 2 eerderen zijn soms niet heel goed verkrijgbaar hier in NL
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_201336472
quote:
14s.gif Op donderdag 2 september 2021 18:28 schreef fathank het volgende:
Probeer ook eens sukade of riblappen in plaats van gehakt :9
Ja, dit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_201336527
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 12:16 schreef Jordy-B het volgende:
Carbonara:

spek, eieren, zwarte peper, Parmezaanse of Pecorino.

Spek bakken. Spaghetti koken. Eieren klutsen, peper en een deel van de kaas erdoor roeren.

Pan met spek van het vuur, spaghetti erbij gooien, eiermengsel erbij gooien, scheutje pastawater erbij, goed schudden/roeren tot zich een romige saus vormt. Opdienen, extra kaas en peper erover.
Enige wat ik nog doe is 1 of 2 knoflook tenen mee bakken met het spek en vlak voor dat je het spek in de 'saus' doet de tenen er uit halen.

Bazeneten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_201347002
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 10:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Linguine is ook lekker. Net even meer smaak door de dikkere consistentie. Lekker man.

Verder vind ik carbonara nog altijd de lekkerste. Liefst met guanciale maar panchetta of gerookt spek is ook prima. Die 2 eerderen zijn soms niet heel goed verkrijgbaar hier in NL
De Italiaan die me ooit het gerecht leerde, had een voorkeur voor de doorsnee Nederlandse spekjes. De rooksmaak past gewoon prima.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_201349945
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 23:34 schreef Jordy-B het volgende:

[..]
De Italiaan die me ooit het gerecht leerde, had een voorkeur voor de doorsnee Nederlandse spekjes. De rooksmaak past gewoon prima.
Klopt ook, is ook helemaal goed. Gewoon net waar ik zin in heb, dat haal ik.
Persoonlijk hou ik meer van iets grotere brokken dan de spekblokjes. Dus ik haal een stuk spek en dat snij ik klein.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_201350333
Dees! https://ladyandpups.com/2014/06/16/the-hot-bunny-pasta-sauce/

Makkelijk aan te passen wb scherpte voor kinders of mensen die er niet van houden.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_201378903
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 12:16 schreef Jordy-B het volgende:
Carbonara:

spek, eieren, zwarte peper, Parmezaanse of Pecorino.

Spek bakken. Spaghetti koken. Eieren klutsen, peper en een deel van de kaas erdoor roeren.

Pan met spek van het vuur, spaghetti erbij gooien, eiermengsel erbij gooien, scheutje pastawater erbij, goed schudden/roeren tot zich een romige saus vormt. Opdienen, extra kaas en peper erover.
Dit is denk ik ook mijn favoriet, zo snel klaar, en zo lekker. Ik maak het vaak als ik geen zin heb om te koken.

Ik maak ook wel eens " rode" saus, in grotere batches om in te vriezen, daar houd ik mij niet aan een origineel recept, ik doe er bv ook geroosterde paprika's in :)
pi_201379035
Als je bolognese maakt vergeet niet twee laurierblaadjes erbij te doen als je het laat sudderen.
pi_201381411
Cherry tomaatjes en veel feta bakken met wat tonijn uit blik, met penne. Jammie.
pi_201381717
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 10:46 schreef Cici het volgende:
Cherry tomaatjes en veel feta bakken met wat tonijn uit blik, met penne. Jammie.
Ik maak vaak pastasaus van met cherrytomaatjes omdat mijn jongste het lekker vindt, maar ik vind het zelf veel te waterig. Maakt de feta het wat dikker?
pi_201381768
quote:
0s.gif Op donderdag 16 september 2021 11:04 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik maak vaak pastasaus van met cherrytomaatjes omdat mijn jongste het lekker vindt, maar ik vind het zelf veel te waterig. Maakt de feta het wat dikker?
Jazeker!
Blijkt een tiktok recept te zijn lol.
Maar ik maak het gewoon in een pan op het fornuis. En ik voeg wat tonijn toe.

https://foxilicious.nl/ovenpasta-gebakken-feta-tiktok-pasta/
pi_201382244
De laatste tijd ben ik wel fan van het zwart blakeren van rode puntpaprika's op de BBQ, daarna even in een dichte zak zodat het velletje er af valt. Paprika's pureren tot een sausje, evt wat water erbij als ie te dik blijft.
Serveren met je favoriete pasta, basilicumblaadjes, parmezaanse kaas en pijnboompitten :9
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_201382341
Qua groente en vlees maakt het niet zoveel uit, maar ik vind de pot van struik 'krachtbouillon tomaat' een echte vondst. Hele diepe umami smaak.

Edit: misschien maakt het toch uit, wij eten meestal vegetarisch, dan heb je meer behoefte aan die umami smaak.

[ Bericht 29% gewijzigd door Panthera1984 op 16-09-2021 12:11:47 (Edit) ]
And the druids turn to stone...
pi_206717423
klikt lekker, vooral met de knoflook!
pi_206721078
Topic plopte op in mijn AT.
Ik maak de laatste tijd regelmatig 'pastasaus' door lekkere tomaatjes, bijv. roma, samen met rode parika's, rode ui en knoflook in de oven te grillen met wat olijfolie en daarna te pureren met de staafmixer. Dit als basis voor saus voor allerlei pastagerechten :9
pi_206721425
Carbonara maak je met dooiers van het ei ! Niet met hele eieren barbaar!
  vrijdag 18 november 2022 @ 16:43:23 #59
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_206721435
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 10:23 schreef Butter_Fly1 het volgende:
klikt lekker, vooral met de knoflook!
Fijn, zo'n inhoudelijke topickick na meer dan 1 jaar. :{w
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_206721686
Ook lekker
Pastaschelpen met gorgonzola spinazie en champignons.

Uitje snipperen en bakken met twee teentjes knoflook, paddenstoeltjes erbij,
daarna spinazie erbij. Beetje kookroom en gorgonzola erbij.
Spul leuk verdelen in de gekookte pastaschelpen.
Pecorino , grana, of Parmesan erover strooien ( geraspte old amsterdam is ook heerlijk), eventueel geroosterde pijnboompitjes.

Maar je kan ook ipv pastaschelpen andere pasta gebruiken zoals penne, spirelli ( wat je wil)

Chardonnay’tje of prosecco’tje erbij lekker lekker.
pi_206722455
Nou ja, nog steeds ongeveer zo.
Blaadje laurier erbij, wat blokjes wortel en een halve tablet runderbouillon, zijn de grootste veranderingen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206724713
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 17:05 schreef quirina het volgende:
Ook lekker
Pastaschelpen met gorgonzola spinazie en champignons.

Uitje snipperen en bakken met twee teentjes knoflook, paddenstoeltjes erbij,
daarna spinazie erbij. Beetje kookroom en gorgonzola erbij.
Spul leuk verdelen in de gekookte pastaschelpen.
Pecorino , grana, of Parmesan erover strooien ( geraspte old amsterdam is ook heerlijk), eventueel geroosterde pijnboompitjes.

Maar je kan ook ipv pastaschelpen andere pasta gebruiken zoals penne, spirelli ( wat je wil)

Chardonnay’tje of prosecco’tje erbij lekker lekker.
Oeh, dat klinkt heerlijk.


Was mijn eigen topic gewoon vergeten :')
pi_206731105
A la putanesca natuurlijk!

Uitje, knoflook, kappertjes, ansjovisjes, kleine zwarte olijven en flink wat olijfolie... :Y)

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 16:42 schreef quirina het volgende:
Carbonara maak je met dooiers van het ei ! Niet met hele eieren barbaar!
Weer iets geleerd :@
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_206755296
vandaag paprikaroomsaus gemaakt.

ui champignons en knoflook aanfruiten.
gegrilde paprika uit glas laten uitlekken en even pureren en bij de mix doen.
gekruide kip bakken en erbij doen.
afmaken met extra paprikapoeder en kookroom.
home is where doghair sticks to anything but the dog!
  User die het meest klaagt 2022 maandag 21 november 2022 @ 01:30:39 #65
414785 sirdanilot
pi_206756190
Pasta carbonara is mijn favoriete snelle weekmaaltijd. Dan de italiaanse met ei, niet de westerse versie met ham en room natuurlijk.

Ook lekker is gewoon room en gerookte zalm. Zalig, maar helaas is de zalm tegenwoordig te duur dus dat kan ik niet meer betalen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206756304
Deze is bijna altijd uitverkocht bij de aldi.
De naam, zegt niks, maar het is best lekker.

pi_206756329
Mijn Pasta Putanesca, doe ik ongeveer zo

penne

2 sjalotjes
1 teentje knoflook
1 kleine broccolil
½ rode peper zonder zaadjes
2 el olijfolie
¼ blik ansjovis (à 46 g)
50 gr zwarte olijven in water
1 el kappertjes
300 gr passata
125 gr tonijn in olie uit blik

en daar doe ik, meer vis uit blik bij, zoals sardien en makreel uit blik en ook wat feta en wat diepvries garnalen.

de olie, uit die blikjes vang ik op, om de knoflook en ui mee aan te fruiten
  maandag 21 november 2022 @ 06:29:47 #68
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_206756360
Ik maak graag los uit de hand van wat er op dat moment beschikbaar is.
In dit seizoen gebruik ik bv graag pompoen.

Wat ik aan pasta zo fijn vind is dat je eigenlijk alles erin kan mikken wat je maar lekker lijkt. Wie maakt het uit wat ‘hoort’? Als het maar lekker is.

Meestal maak ik eigenlijk een soort van stoofpot/saus. Als ik snel wil gebruik ik gehakt en meer een uitgebreid roerbakken, dan gebruik ik meestal ook blikje/pakje gezeefde tomaten.
Maar ik probeer regelmatig groter te koken en porties in te vriezen zodat ik sucade, rib lap, ossenstaart of ander rundvlees kan gebruiken. Maar soms gebruik ik ook bv kip, of gewoon helemaal geen vlees.

Ben geneigd er wel een tomaten achtige saus van te maken, dat vind ik vaak toch het lekkerste. Tomaatjes ontvellen en in vrij grote stukken toevoegen als 1 van de laatste ingrediënten. Dan hou je aan het eind nog wat tomaat over die je proeft en voelt.
Ingrediënten roosteren is ook lekker voordat je ze in de stoof mix mikt. Pompoen, ui, wortel, paprika, knoflook, ze lenen zich er fantastisch voor en geven een heerlijke andere smaak mee aan het geheel.

Chorizo worst bijvoegen vind ik ook erg lekker. Of paddestoelen afhankelijk van het seizoen.
Selderij kan eigenlijk niet ontbreken bij een tomaten basis pasta en bij welke stoof dan ook doet laurier het erg goed.

Persoonlijk hou ik ervan om ingrediënten in wat grovere stukken te mengen zodat ze goed terug te vinden zijn in het eind resultaat. Maar toen ik nog een kleine eet terrorist rond had lopen pureerde ik het regelmatig, zo was niet meer te zien wat erin zat en at hij het gewoon. Want God verhoede dat er wat groens of iets dat op gezonde groente leek zichtbaar was, dat moest eruit gepeuterd worden!

Al met al, niet echt een recept. Meer een gedachtegang. Pasta saus vind ik het leukste als ik tijd heb voor een keuken dagje. Je kan er echt alle kanten mee op, dus doe gewoon eens wat. Probeer het een en ander.
Gebruik eens lekkere rib lappen ipv gehakt, doe er een stukje chorizo bij. Of maak eens een romige saus met vis en broccoli. Of ipv rund en rund bouillon eens kip als basis gebruiken, geeft een ‘lichtere’ pasta saus.
Enkel groente en paddestoelen is ook ontzettend lekker.

En voor de kinderen, mits die lastigere eters zijn? Pureren is het sleutelwoord. Zodat de dingen die ze lastiger vinden niet te zien zijn. Een deel pureren en een deel niet is een goed compromis. Verstop wat ze anders niet blieven, maar voeg nog het een en ander toe om toch wat anders te hebben qua smaak en mondgevoel.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  maandag 21 november 2022 @ 14:47:53 #69
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206761156
Zelfgemaakte verse pesto en extra vlokken Parmezaanse kaas
pi_206763028
Bakje(s) paddestoelen (champignons, oesterzwam, mix, kies maar) snijden. Met een scheutje water in een ruime koekenpan met deksel op hoog vuur opzetten, zodat ze goed stomen en hun vocht loslaten. Als ze voldoende gestoomd hebben, deksel verwijderen en het vocht afkoken. Als ze praktisch droogkoken, kan er boter/olie en een knoflookteentje (even door de helft snijden) bij. Gooi er een versnipperd sjalotje of uitje bij en bak die even mee.
Als alles een beetje kleur/glazig gebakken is, de knoflookteen weer verwijderen (je kan in plaats van een hele teen, de knoflook ook versnipperen, maar dan voeg je hem pas toe als de ui glazig is, anders is het in no-time verbrand en bitter).

Ik gooi er dan meestal een half bakje kruidenroomkaas bij (zo'n twee eetlepels). Klein kopje pastawater erbij en tot een saus roeren. Op smaak maken met zout en peper. Pasta erbij en het laatste minuutje mee laten koken, zodat die nog iets van een bite houdt. Afmaken met wat peterselie en eventueel nog een klontje boter voor de laatste glans.

Super makkelijk en erg lekker.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_206763911
vandaag op het menu.
pasta met kofte gehaktballetjes

500 gram gehakt mengen met kofte kruidenmengsel en gehaltballetjes van draaien.
gehaktballetjes aanbraden in wokolie en boter.
gegrilde paprika pureren en mixen met knoflook en gepelde tomaten
gehaktballetjes aan de kant en ui fruiten in de olieboter.
parika-tomaten mengsel erbij en even goed door verwarmen.
passata erbij en daarna de gehaktballetjes.
bijkruiden met italiaanse kruiden en koftekruiden.

pasta naar keus erbij.
home is where doghair sticks to anything but the dog!
pi_206764638
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 16:36 schreef Jordy-B het volgende:
Bakje(s) paddestoelen (champignons, oesterzwam, mix, kies maar) snijden. Met een scheutje water in een ruime koekenpan met deksel op hoog vuur opzetten, zodat ze goed stomen en hun vocht loslaten. Als ze voldoende gestoomd hebben, deksel verwijderen en het vocht afkoken. Als ze praktisch droogkoken, kan er boter/olie en een knoflookteentje (even door de helft snijden) bij. Gooi er een versnipperd sjalotje of uitje bij en bak die even mee.
Als alles een beetje kleur/glazig gebakken is, de knoflookteen weer verwijderen (je kan in plaats van een hele teen, de knoflook ook versnipperen, maar dan voeg je hem pas toe als de ui glazig is, anders is het in no-time verbrand en bitter).

Ik gooi er dan meestal een half bakje kruidenroomkaas bij (zo'n twee eetlepels). Klein kopje pastawater erbij en tot een saus roeren. Op smaak maken met zout en peper. Pasta erbij en het laatste minuutje mee laten koken, zodat die nog iets van een bite houdt. Afmaken met wat peterselie en eventueel nog een klontje boter voor de laatste glans.

Super makkelijk en erg lekker.
Het is dat pastawater wat de glans geeft, daardoor gaat het glimmen.
pi_206764889
Ik las laatst nog over 1 van de meest simpele en meest gewaardeerde pasta saus ooit.
Het is een overdosis roomboter en dat vind iedereen lekker.

https://www.epicurious.co(...)d-onion-sauce-395730

Blik tomaten
Ui
Overdosis Roomboter
Zout
pi_206765360
Dit is goddelijk => https://www.foodelicious.(...)le-pasta-met-truffel

Ja, geen goedkoop gerecht, maar echt Godenvoedsel.
pi_206777958
1. Ui, bleekselderij, knoflook, wortel, rode peper > aanfruiten
2. Salsiccia (of als je geen Italiaanse worstjes kunt krijgen gehakt wordt iets anders natuurlijk)
3. Tomatenpuree + goede tomaten uit blik
4. Fles rode wijn
5. Verse tijm en oregano er bij, gewoon hele takken, kun je er makkelijk uit halen
6. In laten koken en op het eind klein beetje balsamico azijn er door
xxx
pi_206782434
Dit recept heb ik eens gezien bij Dagelijkse kost van Jeroen Meus en heb het al regelmatig gemaakt. Echt een herfst / winter recept. Ik heb dit zondag weer eens gemaakt en het was weer heerlijk :9

Ragout van konijn met penne

1 konijn inclusief organan (eventueel versneden)
2 dikke plakken spek (1cm dik)
een scheut olijfolie
1 grote ui
3 wortelen
4 stengels selder (zonder loof)
2 teentjes look
2 eetlepels tomatenpuree (geconcentreerd)
800 g gepelde tomaten (in blik)
½ liter rode wijn
3 blaadjes laurier
enkele takjes tijm
een takje rozemarijn
peper
zout
500 g penne
100 g geraspte Parmezaanse kaas

Gebruik een scherp mes om het konijn in stukken te snijden. Snij de voor-en achterpoten eraf. Snij de niertjes, de lever en het hartje los.
Snij de dikke lappen gezouten spek in twee.
Verhit een scheut olijfolie in een ruime stoofpan. Kleur vervolgens de stukken konijn én het spek in de olie. Draai ze af en toe even om.
Snij de selderstengels en de geschilde wortelen eerst in lange repen en vervolgens in piepkleine blokjes.
Pel en halveer de ui. Snipper de ui in zo klein mogelijke stukjes.
Na ongeveer 10 minuten zijn de stukken konijn licht gebruind, maar nog niet gaar. Schep alle stukken vlees uit de pot en verzamel ze op een bord. Zet het konijn even opzij.
Doe alle versneden groenten in de stoofpan waarin je eerder het konijn gebakken hebt. Roer en laat de groenten een paar minuten stoven op een zacht vuur. Schenk er indien nodig nog wat olijfolie bij.
Schep de tomatenpuree bij de groenten, roer en laat de pure even meebakken.
Voeg de stukken konijn opnieuw toe en roer voorzichtig.
Schenk de rode wijn in de pan en roer alle aanbaksels los met een houten lepel. Laat het 10 minuten pruttelen op een zacht vuur. Zo kan de rode wijn inkoken.
Verwarm de oven voor op 130°C.
Spoel de tijm, laurier en rozemarijn en voeg de kruiden toe. Voeg een beetje peper en een snuifje zout toe.
Giet de gepelde tomaten erbij en roer dit goed door elkaar.
Laat de ragout 3 uur sudderen in de oven van 130°C. Door het langdurig garen op een lage temperatuur wordt het vlees botermals.
Schep de stukken vlees voorzichtig uit de pot, laat ze wat afkoelen en pluk er alle botjes uit. (Kijk vooral uit voor de allerkleinste botjes). Snijd het spek ook in hele kleine stukjes.
Doe alle stukjes konijn en spek opnieuw in de saus. Roer voorzichtig de ragout en laat het weer verwarmen.

De pasta
500 g penne100 g Parmezaanse kaas (blokje) een snuifje zout
Kook de penne beetgaar in ruim water met een snuif zout.
Meng een kleine pollepel van het kookvocht van de pasta in de ragout. Proef en kruid de ragout naar smaak met wat extra peper van de molen en een snuifje zout.
Serveer in elk diep bord een portie dampende penne en schep er een royale lepel ragout van konijn over. Werk de borden af met wat versgeraspte Parmezaanse kaas.

Ik heb dit stukje op het forum net ontdekt en vind het echt heel leuk :)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, niet voor wat jij er van begrijpt
pi_206782525
Je eigen saus met monchou er doorheen
pi_206784084
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 17:44 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Het is dat pastawater wat de glans geeft, daardoor gaat het glimmen.
Laten we een lange discussie kortsluiten door ermee eens te zijn dat we het niet met elkaar eens zijn.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_206880962
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 17:11 schreef Peter het volgende:
Gorgonzolasaus :9

Hoewel ik niet van Gorgonzola kaas als los kaasje houd, is de saus erg lekker!

Men neme een boel spekjes (twee van die kleine of 1 grote bak) en bakke die lekker aan met een klein beetje olie
Daarbij gaat een hele gesnipperde ui (rood, lekker!) en twee knoflooktenen (geperst). Even fruiten en hoppa.

Dan het vuur zacht en er Crème fraîche (een bakje van 200ml) toevoegen.
Neem je blok Gorgonzola-kaas, snij de oneetbare randjes er af, snij de gorgonzola in blokjes en doe die in de pan.
Langzaam laten smelten. De Crème fraîche en kaas niet laten koken.
Naar smaak wat peper toevoegen, als de saus te dik is kun je er nog wat kookvocht van je pasta bij gieten, of wat witte wijn.

Lekker over je al dente penne of fusilli heen gieten in de pan en eet smakelijk!

Restje over? Dit is ook heerlijk koud als pastasalade de volgende dag.

NB, je pasta koken in bouillon is ook een lekkere smaakmaker, simpelste is simpelweg een bouillonblokje in je pastawater doen..
Deze ga ik maken vanavond!
pi_206897177
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:04 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Deze ga ik maken vanavond!
Ik ook :P
Ben blij met dit gekickte topic!
pi_206898012
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 19:02 schreef Nielojram75 het volgende:

[..]
Ik ook :P
Ben blij met dit gekickte topic!
Wat vond je ervan? Ik vond het heerlijk (maar wel machtig)! Mijn dochter ook, al heb ik haar niet verteld wat er in de saus zat. Anders kon ik het denk ik zo wegkiepen. :P

Voor herhaling vatbaar!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')