abonnement Unibet Coolblue
pi_201122459
https://i.redd.it/xot890nxedf21.jpg

Over het algemeen hoor je weinig over technologie en wetenschap om vissen/walvissen/zeehonden en soms ook zeekoeien, te beschermen tegen scheepsschroeven.

Vaak worden die beesten helemaal opengereten, en tja omdat we mensen zijn en het onszelf niet raakt. (en ik geef toe, ik heb deze topic ook heel vaak overgeslagen).

Maar ik ging me toch eens bedenken, zou het niet beter zijn om die schroeven verplicht met visbeschermende technologie uit te rustten?

Maar ik bedacht me, ik zal dit eens vragen in de wetenschap en technologie forum, om te vragen of men hier een oplossing voor heeft? Kun je diervriendelijke scheepsschroeven bouwen zonder te moeten inleveren op vermogen van een schip??
pi_201122572
Nou ja, niet zonder in te leveren op het vermogen. Het kost extra gewicht (verwaarloosbaar, maar we praten in termen van wetenschap dus toch te melden) en de oplossing an sich kan ook ervoor zorgen dat het vermogen van het schip verminderd (gemiddeld gesproken).

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een oplossing die voor windmolens geldt. Er zijn al wel radarsystemen die de windmolen op tijd stoppen als er vogels aankomen. Zoiets zou je ook voor de scheepsvaart kunnen maken. Het probleem is zoals altijd gewoon geld. En dat het inderdaad onszelf niet raakt, waardoor we dat geld minder snel uit willen geven.
pi_201123525
Zou er niet gewoon een soort kooi omheen kunnen? Net als bij een ventilator.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_201147946
quote:
1s.gif Op zondag 29 augustus 2021 14:57 schreef valentijn101 het volgende:
Zou er niet gewoon een soort kooi omheen kunnen? Net als bij een ventilator.
Hier zat ik dus ook aan te denken, dat lijkt me wel een goede oplossing. Maar dan zou het wel vanuit de overheid verplicht moeten worden om deze schroeven om te zetten in visvriendelijke schroeven. Hoeft niet allemaal gelijk direct, maar het zou toch interessant zijn om te weten hoeveel vissen er gewond raken door scheepschroeven.
pi_201147955
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 14:08 schreef Phoenyx-God het volgende:
Nou ja, niet zonder in te leveren op het vermogen. Het kost extra gewicht (verwaarloosbaar, maar we praten in termen van wetenschap dus toch te melden) en de oplossing an sich kan ook ervoor zorgen dat het vermogen van het schip verminderd (gemiddeld gesproken).

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een oplossing die voor windmolens geldt. Er zijn al wel radarsystemen die de windmolen op tijd stoppen als er vogels aankomen. Zoiets zou je ook voor de scheepsvaart kunnen maken. Het probleem is zoals altijd gewoon geld. En dat het inderdaad onszelf niet raakt, waardoor we dat geld minder snel uit willen geven.
Maar het was ook wel raar dat zelfs naar mijn weten greenpeace hier nog nooit over geklaagd heeft. Misschien is het omdat er zo weinig gegevens van bekend zijn, de verwondingen vinden onderwater plaats, maar het zijn toch wel lelijke beelden voor bij de beesten waarbij het wel gebeurd.
pi_201148076
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 01:38 schreef zetalore het volgende:

[..]
Hier zat ik dus ook aan te denken, dat lijkt me wel een goede oplossing. Maar dan zou het wel vanuit de overheid verplicht moeten worden om deze schroeven om te zetten in visvriendelijke schroeven. Hoeft niet allemaal gelijk direct, maar het zou toch interessant zijn om te weten hoeveel vissen er gewond raken door scheepschroeven.
Als je schepen zonder veilige schroef weert uit je haven hebben ze er zo een andere opgezet denk ik. (net zoals ze nu vervuilende auto’s uit de stadscentra weren)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_201156276
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 06:17 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Als je schepen zonder veilige schroef weert uit je haven hebben ze er zo een andere opgezet denk ik. (net zoals ze nu vervuilende auto’s uit de stadscentra weren)
Denk dat dat toch even wat genuanceerder ligt.
De meeste zeevaart is commercieel en geen enkele haven zit er op te wachten om een schip van een rederij naar een concurrent te sturen want dat kost ze bakken met geld op meerdere vlakken.
Bijvoorbeeld de handlingkosten voor een zeecontainer zijn bizar hoog, jaren geleden zo'n ¤40,- om die bak op te tillen en ergens anders op hetzelfde terrein weer neer te zetten. Die omzet willen ze echt niet kwijt.
En dan de kosten voor commerciële schepen, een drydock is niet goedkoop en ook de tijd dat een boot niet vaart kost zelfs per uur een godsvermogen.
Ik ben het met de stelling dat er eigenlijk wat moet gebeuren helemaal eens maar ik denk dat mens en dier daar nog lang op moeten wachten.
Misschien is een onderwaterspeaker met afschrikwekkende geluiden een optie?
pi_201156364
Als dat zou kunnen zou het wel een heel positief iets zijn!
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201286293
Er zijn wel diervriendelijker aandrijvingen zoals Whale Tail propulsion, een Voith propellor, en zelfs Flettner aandrijving. Van de eerste vaart er wel een experimenteel binnenvaartschip rond. De Voith wordt wel gebruikt voor wendbare sleepboten, maar Flettner is qua rendement niet ideaal.
Een rooster voor een schroef kan, maar hoe kleiner de vissen die je wilt sparen, hoe lager het rendement, en er kan zich vuil aan ophopen waardoor de schroef vrijwel niet meer werkt. is dan nog een straalbuis die de kracht van de schroef bundelt en de kans op verwonden van vissen wel minder maakt.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_201549170
Misschien even simpel gedacht, maar is het geen idee om meer zeilschepen in te zetten?? Bederfelijke waren moeten weliswaar met gemotoriseerd scheepsverkeer mee. En oke, je bent van de windkracht en windrichting afhankelijk, maar het maakt mij niet uit of een container met TV’s, meubels, koelkasten of dergelijke goederen een paar weken later binnenkomt… Of denk ik nu even té simpel?
(Even het economische plaatje buiten beschouwing gelaten)…
Ik ken mensen die mensen kennen.
Dus ik heb mensenkennis...
pi_201553468
Dan moeten er wel een heleboel minder containers op een schip of de mast moet gevaarlijk hoog worden.
De diepgang zal ook veel groter zijn want ze zullen een kielzwaard moeten gebruiken om afdrijven te "voorkomen".
Die kun je wel intrekbaar maken maar dat kost weer veel ruimte=minder containers mee.
De masten moeten ook vastgemaakt worden met tuikabels, wordt dan knap lastig om containers te laden/lossen.

Dus zelf denk ik dat het niet haalbaar is.
pi_201554085
Dan moet je naar een pomp constructie kijken denk ik waar natuurlijk kleine vissen ook in meegezogen kunnen worden wellicht maar er aan de uitgaande zijde weer ongeschonden uitkomen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_201747271
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 13:58 schreef zetalore het volgende:
https://i.redd.it/xot890nxedf21.jpg

Over het algemeen hoor je weinig over technologie en wetenschap om vissen/walvissen/zeehonden en soms ook zeekoeien, te beschermen tegen scheepsschroeven.

Vaak worden die beesten helemaal opengereten, en tja omdat we mensen zijn en het onszelf niet raakt. (en ik geef toe, ik heb deze topic ook heel vaak overgeslagen).

Maar ik ging me toch eens bedenken, zou het niet beter zijn om die schroeven verplicht met visbeschermende technologie uit te rustten?

Maar ik bedacht me, ik zal dit eens vragen in de wetenschap en technologie forum, om te vragen of men hier een oplossing voor heeft? Kun je diervriendelijke scheepsschroeven bouwen zonder te moeten inleveren op vermogen van een schip??
The Hidden Propeller

The design profile of small personal watercraft are heavily based on the design layout of snow mobiles, with the same manufacturers producing both types of vehicles during different times of the year using on the same production lines in the same factories. Both personal vehicles share common engines, common seat layout and the same basic profile. Perhaps realizing the potential for such small watercraft to be used at public beaches, the manufactures hid the propeller inside the lower portion of the watercraft to eliminate possible contact between people and propellers. A water jet provides propulsive thrust.

In North America’s modern legal environment, any threat of injurious interaction between propeller and beach goer in the water would have attracted the attention of litigation lawyers who would have made the manufacturer liable. Many product manufacturers have faced lawsuits and class-action lawsuits over perceived defects in the design of their products that resulted in people being injured.

Manufacturers of small personal powered watercraft protect themselves from lawsuits by eliminating any chance of contact between watercraft propellers and people who are in the water. Over time, the threat of lawsuits has the potential to influence the future of boat propulsion systems.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_202079213
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 01:38 schreef zetalore het volgende:

[..]
Hier zat ik dus ook aan te denken, dat lijkt me wel een goede oplossing. Maar dan zou het wel vanuit de overheid verplicht moeten worden om deze schroeven om te zetten in visvriendelijke schroeven. Hoeft niet allemaal gelijk direct, maar het zou toch interessant zijn om te weten hoeveel vissen er gewond raken door scheepschroeven.
Dergelijke kooien die zo fijnmazig zijn dat ze geen vissen doorlaten zouden binnen de kortste keren verstopt raken met de plastic soep die er ronddrijft inclusief de vissen die je wilt beschermen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')