abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201108838
Hallo allemaal,

Mijn moeder heeft een oldtimer mercedes. Ze vroeg of ik even wilde checken of alle vloeistoffen nog op peil zijn. Olie, geen probleem, net als de ruitenwisservloeistof.
Maar als ik in de tank voor koelvloeistof kijk, dan ziet er erg troebel uit. Een soort dun frituurvet. De stand is erg laag. Kan ik deze gewoon bijvullen met koelvloeistof die ik heb hiervoor (blauw van kleur) en mengen met het huidige gelige vloeistof?
pi_201108967
Je kan volgens mij bij mercedes beter even navragen wat er in moet precies.
pi_201109164
https://www.winparts.nl/b(...)r-in-mijn-auto#welke

Hier staat in een tabel: Transparant / geel>>>Mengbaar met de meeste commerciële vloeistoffen. Dus lijkt erop dat je blauw erbij mag mikken.
pi_201109279
Je kan het mengen, maar waarom niet even aftappen, spoelen en helemaal opnieuw vullen?

Dan kun je over een maandje weer even kijken, is het die kleur opnieuw, dan zal er wel wat goed lek zijn.
pi_201109338
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 augustus 2021 14:40 schreef PS. het volgende:
Je kan het mengen, maar waarom niet even aftappen, spoelen en helemaal opnieuw vullen?

Dan kun je over een maandje weer even kijken, is het die kleur opnieuw, dan zal er wel wat goed lek zijn.
Of hij vult het bij en rijdt een tijdje mee rond en als ie dan weer gezakt is is er duidelijk sprake van een lek en kan ie stappen ondernemen? Aftappen, spoelen, vullen, (en je vergat) ontluchten terwijl er niet veel aan de hand is is een beetje voor diegenen die weten wat ze doen.

Ik heb nog nooit een oude auto gezien met een prachtige diepe koelvloeistofkleur eigenlijk?
pi_201109374
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 augustus 2021 14:45 schreef SolidasRock het volgende:

[..]
Of hij vult het bij en rijdt een tijdje mee rond en als ie dan weer gezakt is is er duidelijk sprake van een lek en kan ie stappen ondernemen? Aftappen, spoelen, vullen, (en je vergat) ontluchten terwijl er niet veel aan de hand is is een beetje voor diegenen die weten wat ze doen.

Ik heb nog nooit een oude auto gezien met een prachtige diepe koelvloeistofkleur eigenlijk?
Als het er uit ziet als frituurvet zit er waarschijnlijk ook schuim op, dus lucht in de leidingen en koelproblemen. Ook moet je afvragen of het in de winter nog wel genoeg antivriest.

Zo moeilijk is het allemaal niet, ontluchten kan bij oude auto's simpel door te zorgen dat het circuit niet gesloten is.
pi_201119846
Wat is het voor MB? Welk type en welke motor?

Dat klinkt wel beetje vreemd, troebel en lijkt op dunne frituurvet? Geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen, maar koelvloeistof ongeacht de kleur is bijna dun als water... Dus is het troebel en stroperig of olieachtig, dan is er mogelijk ooit iets anders in geflikkerd dan koelvloeistof. Ooit iemand per abuis wat olie erbij gegooid of zo? Of ooit lekkage gehad en zo'n potje dichtingsmiddel (Radiator/koppakking Lek Stop) erin gepleurd? Bij oldtimers kunnen allerlei rare fratsen uitgehaald zijn.

Moeilijk te beoordelen met wat je schrijft, maar klinkt raar, alleen troebel kan vervuiling zijn...

Afijn om het even te spoelen is een simpele klus, op de radiator zit een aftapplug, bakje eronder en open draaien en leeg laten lopen. En dan nog even van bovenaf water erin en tijdje door laten lopen. Je kunt het daarna eventueel afvullen met water en er een tijdje mee rijden en het nog eens aftappen en kijken wat er is gebeurd. Zit er niets bijzonders in verder opnieuw afvullen met antivries koelmiddel.

Koelmiddel troebel met klonters erin kan duiden op vermenging met olie... Dat dit gebeurd door een defect is zeldzaam, dan moet je al scheur in het blok hebben of lekke pakkingen. Maar dan wisselt zich dit meestal ook uit en dan heb je ook koelvloeistof en klonters in de motorolie. Dus als dit goed is zal het wel loos alarm zijn.

Ben je niet zeker van je zaak welke koelvloeistof je erin moet gooien. En weet je zeker dat de originele motor nog erin ligt. Ga dan naar de dichtstbij zijnde MB dealer of bel even. Zorg dat je VIN bij de hand hebt, dat WDB# nummer op kenteken. En zij kunnen het vertellen en of je kunt het daar zelfs kopen. MB dealer is niet erg veel duurder dan overige winkels met Olie en overige vloeistoffen.

Wat voor een Oldtimer bezitter nooit weg is, koop een Haynes werkplaatshandboek. Die vind je ook nog wel 2e hands bij de vleet. Daar staan alle technische gegevens en onderhoudsklusjes in.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 29-08-2021 10:39:10 ]
  Moderator zondag 29 augustus 2021 @ 10:43:58 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201120012
Het juiste type KVS kun je ook vinden aan de hand van het kenteken op de website van Kroon Olie.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_201120392
quote:
1s.gif Op zondag 29 augustus 2021 10:43 schreef derLudolf het volgende:
Het juiste type KVS kun je ook vinden aan de hand van het kenteken op de website van Kroon Olie.
Als het allemaal nog origineel NL kenteken is dan kan dat... Ik heb mijn ouwe W123 10 jaar terug uit Belgïe geimporteerd. Dus import kenteken... Alle automaterialenzaken vragen dan altijd standaard naar het kenteken en kunnen 'm niet vinden.

Geen idee waarmee ze zoeken, hoef eigenlijk niet maar dat geloven ze toch nooit en ik laat ze dan altijd klooien. Ik heb alle onderdeelnummers bij de hand als ik wat nodig heb. En bij de dealer vragen ze altijd VIN nummer en kun je datalijst laten uitdraaien... Dat kun je zelfs bij MB online doen bij MB Classics portal en de voorraad checken wanneer je origineel wil.. Of via de VIN finder, dan krijg je ook meteen de Datalijst met motornummer, baknummer en overige opties maarmee die uit de fabriek is gekomen.

Is bij oldtimer wel handig om uit te vogelen wat je nu precies hebt en in hoeverre alles nog origineel is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')