abonnement Unibet Coolblue
pi_201108176
Gister is Noortje (poes, 10j) onder narcose geweest voor het reinigen van haar gebit. Daarbij is er ook een kies verwijderd.

Gisteravond mocht ik haar ophalen en bij thuiskomst bleef ze zoeken naar eten. Zoals het advies luidde eerst kleine beetjes eten gegeven en later opbouwen naar wat meer. Zoals verwacht was mevrouw misselijk en gaf ze over. Echter tot mijn verbazing.. zat er een opgerold gaasje (!!!) in haar braaksel.

Er is contact geweest met de spoedpost en volgens instructies is er daarna gehandeld. Met Noortje gaat het naar omstandigheden goed.

Nu ga ik maandag contact opnemen met de dierenarts en een gesprek aanvragen met de behandelend arts. Hebben jullie nog tips wat ik evt zou kunnen vragen? Of verlangen van ze? Ik wil weten hoe dit heeft kunnen gebeuren, wat de risico’s zijn geweest en of er nog controles nodig zijn. Maar wellicht hebben jullie nog tips.
pi_201109087
Wat intens vervelend Puala, niet goed voor het vertrouwen in de betreffende DA. Bij gaasjes voor operaties bij mensen zit er vaak een vetertje in dat ze röntgen detecteerbaar maakt. Wellicht de moeite waard om na te zoeken hoe dat bij dieren is. Dan zou een rontgenfoto zinvol kunnen zijn.
pi_201109805
Wat is precies je doel?
Bij het verwijderen van een kies bij mensen wordt er ook wel eens een gaasje in de open wond gedrukt om het bloeden te stelpen. Daar kan die nu ook voor bedoeld zijn geweest. Maar dat hadden ze dan wel kunnen melden..
dag
pi_201109960
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 augustus 2021 15:15 schreef Peter het volgende:
Wat is precies je doel?
Bij het verwijderen van een kies bij mensen wordt er ook wel eens een gaasje in de open wond gedrukt om het bloeden te stelpen. Daar kan die nu ook voor bedoeld zijn geweest. Maar dat hadden ze dan wel kunnen melden..
Hoe leg jij een dier uit dat hij die niet in mag slikken? Dat kan toch niet?
pi_201109975
Het gaasje was uitgerold langer dan mijn handpalm. En qua breedte ongeveer mn pink. Fors formaat dus.
pi_201134538
Arm poesje ;(

Lijkt me zeker goed dat je het aankaart, ook om herhaling in de toekomst te voorkomen. Kunnen zij hun proces nog eens nagaan.

De vraag is hoe ver je wil gaan. Qua compensatie en qua onderzoeken.

Wil je Noortje nog een keer meenemen en bij voorbeeld een röntgenfoto te laten maken, of (onder een roesje) laten kijken of er nog een gaasje zou kunnen zitten? Of durf je erop te vertrouwen dat dit het enige gaasje is? Gaasje achterlaten is trouwens zeker niet standaard.

En wil je evt de relatie op scherp zetten? Of is er al geen vertrouwen meer en beschouw je dit als een afrondend gesprek?

Je zou kunnen vragen om haar dossier in te zien, al denk ik niet dat alles zo gedetailleerd wordt beschreven als bij mensen @Candaasje weet daar vast meer van.

Info over waarop te letten etc zul je al via de spoedpost hebben gekregen.

Minste wat ik van de DA zou verlangen is vergoeding van daar eventueel gemaakte kosten. En dat ze uiteraard niets in rekening brengen voor eventuele extra checks.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_201135891
Och dat is heel vervelend @Puala :{ .

De ene DA noteert vollediger in het dossier dan de ander, hoewel het nu wel netjes zou zijn als het gaasje vernoemd is als complicatie, denk ik niet dat het in het operatieverslag zelf vermeld zal staan. Maar dat hangt een beetje van de DA af; de ene noteert echt alles, de ander vooral welke elementen er getrokken zijn.

Mijn ervaring met gaasjes/tampons en tandheelkundige ingrepen bij dieren is dat ze achterin de bek/begin keelholte gelegd worden om te voorkomen dat water en vieze bacteriën vanuit de mondholte de luchtpijp en longen instroomt.

In principe is het met gebruik van een goed passende tracheatube niet nodig (want die sluit de luchtpijp af), maar soms is het toch een beetje extra zekerheid - dus in die zin niet verkeerd - en ook niet altijd wordt een tube gebruikt. (Dat laatste is alleen dan weer niet zo netjes, en niet volgens de richtlijnen. Maar het gebeurt, want tubes zitten altijd in de weg en niet elke DA heeft een anesthesie apparaat in de gebitsruimte, als deze apart is van de OK. )

Wat belangrijk is om te weten, is hoeveel gaasjes er gebruikt zijn. Aangezien het een opgerold gaasje is, verwacht ik er ééntje (tampons zijn kleine doekjes, dat aantal loopt sneller op) maar dat zou ik wel even goed navragen. Het is weliswaar flexibel materiaal, maar je wil niet dat zo'n ding afrolt en zich door het maagdarmkanaal slingert.

Als er twijfel is over het aantal gaasjes, verwacht ik dat er een echo (niet- invasief, waarschijnlijk eerste keuze) en/of scopie (wel invasief, moet onder sedatie) nodig is om echt te kunnen bevestigen of er nog een gaasje te vinden is. Op een röntgenfoto is stof niet altijd even goed zichtbaar, hoewel dat altijd geprobeerd kan worden als er geen echo voorhanden is. (Meer DAs beschikken over een rontgenapparaat en echo en scopie zijn weer een vak apart. De grotere spoedklinieken/ ziekenhuizen beschikken hier vaker over)

Bij zekerheid/ vrijwel zeker dat er één gaasje is gebruikt, zou je kunnen bespreken dat je kijkt naar hoe poezel het klinisch doet, (dus fit en alert, normaal eet/drink/poep/plas gedrag en ontlasting van normale kleur atm consistentie) maar je bij zorgen/twijfel wel direct terecht kan.
pi_201507064
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 augustus 2021 15:25 schreef Puala het volgende:
Het gaasje was uitgerold langer dan mijn handpalm. En qua breedte ongeveer mn pink. Fors formaat dus.
Hoe is dit afgelopen?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_202394805
Ik was vergeten jullie te updaten, sorry :@

Op maandag heb ik een klacht neergelegd bij de praktijk (telefonisch) en later die week is er een gesprek geweest. Daar waren de behandelend dierenarts en klinisch directeur bij. Het is inderdaad gegaan zoals @Candaasje al schreef:

quote:
7s.gif Op maandag 30 augustus 2021 08:29 schreef Candaasje het volgende:
Mijn ervaring met gaasjes/tampons en tandheelkundige ingrepen bij dieren is dat ze achterin de bek/begin keelholte gelegd worden om te voorkomen dat water en vieze bacteriën vanuit de mondholte de luchtpijp en longen instroomt.

In principe is het met gebruik van een goed passende tracheatube niet nodig (want die sluit de luchtpijp af), maar soms is het toch een beetje extra zekerheid - dus in die zin niet verkeerd - en ook niet altijd wordt een tube gebruikt. (Dat laatste is alleen dan weer niet zo netjes, en niet volgens de richtlijnen. Maar het gebeurt, want tubes zitten altijd in de weg en niet elke DA heeft een anesthesie apparaat in de gebitsruimte, als deze apart is van de OK. )
Ze is alleen een keer opnieuw geintubeerd, want er zat vocht in de slang en dat mag niet. Waarschijnlijk is het toen mis gegaan met het gaasje. Een andere verklaring heeft de arts niet, ze voelde zich er heel rot onder en heeft dit niet zo bedoeld. Dat had ik al wel verwacht, niemand gaat smorgens zijn bed uit met de gedachte "ik ga een kat flink ziek maken met een gaasje na de operatie".

Helaas bleek bij de nacontroles dat het tandvlees erg rood bleef. Na 3 controles in een 16 dagen werden we weer naar huis gestuurd. Ze zat minder met haar poot bij haar bek, maakte minder tandenknarsend geluid. Dus de arts vond dat gerechtvaardigd.

Na 3 weken kon ze eindelijk ook weer een beetje miauwen. Al die tijd is haar stem weg geweest en ging wel haar bek open, maar kon ze niet praten ;( :'( En Noortje meld altijd waar ze is, als ik buiten roep dan roept ze terug en komt ze er aan. We hebben elkaar in die periode vaak mis gelopen, omdat ik dacht dat ze voor was en ze achter was. Of andersom. Super sneu voor haar.

Aangezien ik haar rust wilde geven ben ik niet direct terug gegaan toen bleek dat het weer achteruit ging. Wie weet kwam dit door alles wat gebeurd was, maar helaas :'(

Een maand geleden zijn we gestart met antibiotica ivm ontstoken tandvlees. Een week later is de dosis opgehoogd, maar ook dit deed helaas onvoldoende. Uiteindelijk is Noortje vanmorgen opnieuw geopereerd en zijn al haar kiezen getrokken en ook een deel van haar snijtanden.

Wat vooral zeer zeer frustrerend is is dat dit dus achteraf op de foto's van de vorige ingreep te zien is geweest, maar er onjuist gehandeld is. Ook het naar huis sturen half september had niet mogen gebeuren.

fout op fout op fout dus :X

Voor nu vertroetel ik Noortje en ik ben heel benieuwd naar het gesprek volgende week bij de nacontrole.
pi_202394841
Er zitten een hele hoop prutsers bij tussen de dierenartsen volgens mij, bij een maat zijn kat is een bal blijven zitten bij de castratie. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')