abonnement Unibet Coolblue
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 28 augustus 2021 @ 01:38:23 #1
269689 crew  Viv
pi_201104639
Bevrijd van pijn - Louis Zantema



In samenwerking met Uitgeverij Lucht, recensie geschreven door @Koekoekskind - waarvoor dank!

Louis Zantema is (onder andere) GZ-psycholoog en werkt al jarenlang met patiënten met langdurige pijnklachten. Mede door zijn ervaringen en onderzoek heeft hij dit boek geschreven over het omgaan met deze klachten, en wat sommige mensen zou kunnen helpen.

De auteur heeft het boek uitgewerkt in zes onderdelen: kennis over pijn, het trainen van gedrag, gevoel, denken, aandacht en de pijnbuffer. In het onderdeel kennis over pijn wordt uitgelegd hoe pijn in je lichaam werkt en dus ook hoe de hersenen hiermee omgaan en de signalen bij je binnen komen. Het onderdeel gedrag gaat over het inzicht dat sommige gedragingen pijn negatief en positief beïnvloeden. Door dit te herkennen kun je dit veranderen.

Het derde deel gaat over gevoel, een belangrijk punt. Want pijn voel je, en volgens mij is in de zorg gangbaar dat ‘pijn is wat de patiënt zegt wat het is’, dus een subjectieve beleving. Hierin wordt geoefend om te werken naar positieve gevoelens en oefeningen die dit op gang brengen. Dan volgt denken, wat uiteraard een groot onderdeel is van hoe je jezelf en de wereld beleeft. De lezer krijgt oefeningen om om te leren denken. In het verlengde daarvan volgt aandacht, wat grotendeels samenhangt met de vorige onderdelen: hoeveel aandacht geef je je pijn. Tot slot, en dat vond ik wel een interessante, is hoe je je leven zodanig inricht dat je geen pijn hebt of dat deze geen kans krijgt je over te nemen.

Positief aan het boek is dat het enorm toegankelijk is geschreven. De tips in het boek zijn erg praktisch en goed uit te voeren, daardoor is het boek voor een breed publiek een handig hulpmiddel. Het is eigenlijk mindfulness, zoals de oefening waarbij je je aandacht richt op een lichaamsdeel waar je geen pijn hebt en je nagaat welke activiteiten op een dag je plezier brengen en welke niet.

Uiteraard lost het lezen van dit boek niet alles op en de lezer moet echt zelf doelbewust aan de slag gaan met het materiaal. Het vergt veel en regelmatige en veel herhalende oefening. Zoals bij zoveel zelfhulpboeken zou ik het niet aanraden het uitvoeren van de oefening alleen te doen, maar erbij ondersteuning vragen bij een tweede persoon: om je kritisch te laten nadenken over zaken, en dan bij voorkeur nog een professional. Desondanks: ook al ben ik geen persoon met chronische pijnklachten, denk ik dat het ook een nuttig boek kan zijn voor mensen zonder chronische pijnklachten. Voor ‘pijn’ kan je immers ook een ander concept noemen, bijvoorbeeld depressie.

Het boek is hier te koop: Paperback | E-book

[ Bericht 5% gewijzigd door Viv op 28-08-2021 01:48:03 ]
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:01:45 #2
269689 crew  Viv
pi_201114919
@Koekoekskind leuk om een keer een recensie te lezen over een zelfhulpboek in plaats van een roman of zo. :)

Zie voor de eerdere boekrecensies door FOK!kers:
Topicreeks: [boekrecensie]
pi_201190841
Graag gedaan
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')