abonnement Unibet Coolblue
pi_201102891
Wat is er in vredesnaam aan de hand met het aanbod van 2e hands auto's??

Ik speur regelmatig sites zoals Autoscout24, Autotrader en Mobile.de af naar leuke occassions maar de laatste tijd valt het me op dat het aanbod ineens EXTREEM mager is. Autoscout 24 heeft bijvoorbeeld de optie om ook nog door heel Europa te zoeken en zelfs dáár is het aanbod behoorlijk beperkt. Als ik bijvoorbeeld zoek op een Alfa Romeo GT dan staan er in heel Nederland nog maar 30 te koop?! Fiat Punto met de wat leukere vermogens hetzelfde laken een pak. Mazda 3 MPS nog maar 28?! .And the list goes on and on......

What on earth is going on ;( ???
  vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:39:08 #2
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_201102916
Tekort aan chips voor nieuwe auto's verhoogt de vraag naar tweedehands (meen ik gelezen te hebben) (over andere landen).
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_201102964
Ik veel landen heb je allerlei sloop regelingen (gehad) als je een nieuwere zuinigere auto kocht/koopt. Daardoor is het aanbod van 10 jaar of ouder een stuk minder geworden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2021 22:46:04 ]
pi_201102990
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:39 schreef Tyr80 het volgende:
Tekort aan chips voor nieuwe auto's verhoogt de vraag naar tweedehands (meen ik gelezen te hebben) (over andere landen).
Dat zijn vaak wel wat jongere occasions, niet de auto's die TS in zijn OP heeft.
pi_201103079
Die auto's beginnen nu ook 'op leeftijd' te raken. De Alfa GT is tussen de 11 en 18 jaar oud; koppel dat aan Alfa's reputatie en dat niet elke motorisering gewild is, dan komen ze in het gebied dat de minder gewilde en slechtere exemplaren bij (relatief) dure mankementen steeds sneller naar de sloop verdwijnen. Liefhebbers zullen hun goed verzorgde exemplaren dan weer niet zo snel van de hand doen.

Geldt ook voor die andere modellen die je noemt; markt was sowieso altijd al rustig rond die dingen, waren nooit echt verkoopkanonnen.
pi_201103147
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:39 schreef Tyr80 het volgende:
Tekort aan chips voor nieuwe auto's verhoogt de vraag naar tweedehands (meen ik gelezen te hebben) (over andere landen).
Het wordt wel hoog tijd dat die fabrieken hun productiecapaciteit eens gaan verhogen en de fakkel onder die ketel gaan zetten want dat begint op allerlei vlakken nu een serieus probleem te worden, niet alleen in de automotive sector trouwens.
pi_201103290
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:53 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]
Het wordt wel hoog tijd dat die fabrieken hun productiecapaciteit eens gaan verhogen en de fakkel onder die ketel gaan zetten want dat begint op allerlei vlakken nu een serieus probleem te worden, niet alleen in de automotive sector trouwens.
Maar als mensen een nieuwe auto willen kopen, en dat kan niet door leveringsproblemen, dan gaan ze voor een jong gebruikt model. Niet een auto van 12 jaar oud.
pi_201103338
Mensen hebben ontdekt dat een nieuwe kopen en na 4 jaar inruilen helemaal niet zo gunstig is, dus dat aanbod neemt af.

Je moet eens zoeken naar wat in 2016 de standaard leasebak was, keuze zat, maar wel een 1.0 3 pitter en 16” leasevelgjes eronder.
.
pi_201104317
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 22:53 schreef Garfield1985 het volgende:
Het wordt wel hoog tijd dat die fabrieken hun productiecapaciteit eens gaan verhogen en de fakkel onder die ketel gaan zetten want dat begint op allerlei vlakken nu een serieus probleem te worden, niet alleen in de automotive sector trouwens.
Dat heeft niet zo veel zin als er niet voldoende chips beschikbaar zijn. Fabrikanten hebben parkeerterreinen vol staan met nieuw geproduceerde auto's die staan te wachten op de levering van een chip voordat de auto aan de klant afgeleverd kan worden.
  Moderator zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:32:22 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_201111929
Nieuwe auto's is lastig aan te komen door leveringsproblemen in allerlei sectoren. Dat heeft ook z'n invloed op de tweedehandsmarkt
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_201112001
Keuze uit 1.726 stuks:

https://occasions.audi.nl/#/

Bedankt mij later.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 28 augustus 2021 @ 17:38:54 #12
39237 crew  H_T
2733
pi_201112014
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 23:01 schreef PS. het volgende:

[..]
Maar als mensen een nieuwe auto willen kopen, en dat kan niet door leveringsproblemen, dan gaan ze voor een jong gebruikt model. Niet een auto van 12 jaar oud.
Waardoor er voor andere mensen die een jong gebruikt model op het oog hebben minder keus is (of hogere prijzen waardoor meer buiten budget valt) en dat zij noodgedwongen weer naar wat ouders op zoek moeten gaan
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_201122288
Er waren ooit eens tijden dat de fabrikant de verplichting had om een >10 tal jaren onderdelen voorradig te hebben.
Toen werden auto's nog van een kwaliteit vervaardigd die bij goed onderhoud >30 jaar mee en 500.000 km mee konden gaan. Toen was het ook vrij normaal dat de modellen nagenoeg onveranderd voor 10 jaar lang werden geproduceerd.

Dat concept is ergens mid 1980 compleet op de schop gegaan en is de autoindustrie meer de commerciële weg ingeslagen. Weinig onderdelen op voorraad, sneller ontwikkelen en sneller wisselen tussen middenklasse modellen en auto's produceren van significant lagere kwaliteit.

Onder de streep er worden bijna geen auto's meer gemaakt waar je 3 of 5 ton probleemloos me kunt tuffen. 1 á 2 ton lukt je nog wel en dan zit je al ver op het eind en is afgeschreven en aan gort gereden. Of je moet al Maybach, Rolls Royce etc. gaan rijden.

Dat daarmee het aanbod van gebruikte auto's slinkt is normaal. Dat is ook wat men overheidswege wil, ouwe vervuilende en lekkende meuk moet zsm van de straat.
  maandag 30 augustus 2021 @ 08:30:59 #14
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_201135909
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 13:46 schreef Watuntrik het volgende:
Er waren ooit eens tijden dat de fabrikant de verplichting had om een >10 tal jaren onderdelen voorradig te hebben.
Toen werden auto's nog van een kwaliteit vervaardigd die bij goed onderhoud >30 jaar mee en 500.000 km mee konden gaan. Toen was het ook vrij normaal dat de modellen nagenoeg onveranderd voor 10 jaar lang werden geproduceerd.

Dat concept is ergens mid 1980 compleet op de schop gegaan en is de autoindustrie meer de commerciële weg ingeslagen. Weinig onderdelen op voorraad, sneller ontwikkelen en sneller wisselen tussen middenklasse modellen en auto's produceren van significant lagere kwaliteit.

Onder de streep er worden bijna geen auto's meer gemaakt waar je 3 of 5 ton probleemloos me kunt tuffen. 1 á 2 ton lukt je nog wel en dan zit je al ver op het eind en is afgeschreven en aan gort gereden. Of je moet al Maybach, Rolls Royce etc. gaan rijden.

Dat daarmee het aanbod van gebruikte auto's slinkt is normaal. Dat is ook wat men overheidswege wil, ouwe vervuilende en lekkende meuk moet zsm van de straat.
Dat is sowieso een probleem met de Alfa GT (plus 147 & 156) ook, de onderdelen. Alfa is wat dat betreft echt dramatisch, heel veel is gewoon niet meer te krijgen. Geloof dat ik laatst iets hoorde over dat zelfs simpele dingen zoals een motorsteun gewoon niet meer te krijgen zijn. Laat staan een bumper ofzo als je een GTA hebt.. :X

En dat leuke oudere auto's in het algemeen lastiger te vinden zijn is ook wel een verklaring voor hoor. Buiten dat veel exemplaren op de sloop beland zijn denk ik dat het veel mensen wel duidelijk wordt dat het zo ondertussen 'de laatste kans' is om nog eens iets leuks op de oprit te hebben staan. Zie je ook goed bij de 6-cilinders van BMW, die prijzen gaan echt niet meer omlaag. En dan heb ik het nog niet eens over M3's, maar eigenlijk over alle nette beetje goed in de opties zittende 3&5-series.

En K20 is gewoon legendarisch, maar de auto's met dit blok zijn gewoon een tijd geleden al ten prooi gevallen aan het afschrijvingsmonster en daarmee aan de jongeren die die auto's graag kocht (en vernaggelt). Echt zo veel auto's die je jaren terug voor 3-4k kon kopen en nu niet meer te vinden zijn. Een nette Alfa 156 v6, een nog originele Civic Type R, of wat dacht je van een 205 GTI? Staat nu op Marktplaats een auto die ik ooit eens overwogen had, zo'n groene 205 GTI Griffe. Zal toen misschien 5000 euro gekost hebben ofzo. Nu 27000 euro :+
Life's like music, get the rhythm..
pi_201137836
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 08:30 schreef NoComment het volgende:

[..]
Dat is sowieso een probleem met de Alfa GT (plus 147 & 156) ook, de onderdelen. Alfa is wat dat betreft echt dramatisch, heel veel is gewoon niet meer te krijgen. Geloof dat ik laatst iets hoorde over dat zelfs simpele dingen zoals een motorsteun gewoon niet meer te krijgen zijn. Laat staan een bumper ofzo als je een GTA hebt.. :X

En dat leuke oudere auto's in het algemeen lastiger te vinden zijn is ook wel een verklaring voor hoor. Buiten dat veel exemplaren op de sloop beland zijn denk ik dat het veel mensen wel duidelijk wordt dat het zo ondertussen 'de laatste kans' is om nog eens iets leuks op de oprit te hebben staan. Zie je ook goed bij de 6-cilinders van BMW, die prijzen gaan echt niet meer omlaag. En dan heb ik het nog niet eens over M3's, maar eigenlijk over alle nette beetje goed in de opties zittende 3&5-series.

En K20 is gewoon legendarisch, maar de auto's met dit blok zijn gewoon een tijd geleden al ten prooi gevallen aan het afschrijvingsmonster en daarmee aan de jongeren die die auto's graag kocht (en vernaggelt). Echt zo veel auto's die je jaren terug voor 3-4k kon kopen en nu niet meer te vinden zijn. Een nette Alfa 156 v6, een nog originele Civic Type R, of wat dacht je van een 205 GTI? Staat nu op Marktplaats een auto die ik ooit eens overwogen had, zo'n groene 205 GTI Griffe. Zal toen misschien 5000 euro gekost hebben ofzo. Nu 27000 euro :+
Tja, nu inderdaad de onderdelenvoorraad van nieuwe originele onderdelen van alles ouder dan 20 jaar zo goed als opgebruikt is. Wanneer je dan iets hebt van zulke leeftijd in concoursstaat dan heb je wel wat unieks. Maar eigenlijk ook weer net niets, want je kunt er zo goed als niets meer mee aanvangen anders dan in de man cave zetten en er naar kijken. En op zondag rondje rond de kerk met de familie in de hoop dat niets kapot gaat. Echt gebruiken zit er niet meer in, de echte die hards die dat nog doen zijn zowat uitgestorven.

En de nieuwe oldtimer regeling hier in Nederland met 40 jaar helpt hier uiteraard ook niet mee... Het is nagenoeg niet te doen om een auto die nu 20 jaar oud is nog eens 20 jaar te onderhouden en de volle mep ervoor te moeten betallen. Dan ben je dief van eigen beurs. Schorsen en op lager zetten is ook niet bepaald lucratief en staat het wat stof te vangen. En alle rubbers wat geen rubber meer is als poeder er vanaf vallen.

En houd er dan ook maar rekening mee dat er met het doorontwikkelen van milleubeleid vs fosiele brandstofmotor straks geen brandstof meer verkrijgbaar is bij de reguliere pompstations waar oude motoren nog op kunnen rijden. En zullen afgekeurd worden... Alles van 20 jaar en ouder rijd al niet meer op E10. Vraag en aanbod zal nog verder slinken en E5 gaat hoedan ook op de schop. En dan vind je alleen nog maar brandstof via speciale kanalen waar je meer dan de hoofdprijs gaat betalen en zeer waarschijnlijk niet zonder speciale vergunning de weg op mag. Vrijstelling op aanvraag voor een ritje naar de Show etc... Ik vermoed dat dit geen 10 jaar meer zal duren... Iedereen die nu wat ouds koopt voor de hoofdprijs en denkt dat het waardevast is zal in zijn eigen voet schieten.

Monteurs vinden die weten waar ze aan werken is al zoeken naar de speld in de hooiberg. Dus wanneer je zelf de accomodatie, apparatuur, gereedschappen en kennis niet hebt om het zelf te doen ben je al helemaal in de aap gelogeerd. De clubjes met kennis en de mensen die zin hebben om nog in deze wasse neus te investeren worden alleen maar schaarser.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 30-08-2021 11:35:12 ]
pi_201138960
Het is echt dramatisch. Begin dit jaar een Twingo gekocht voor mijn vriendin. Bijna iedere auto waar ik voor belde was binnen enkele dagen weg.

Zelf wilde ik een paar maanden geleden een jonggebruikte M2 kopen. Ik vond ze qua prijs veel te hoog zitten in NL dus ben gaan zoeken in Duitsland. Elke BMW dealer met een M2 die ik belde was de auto of verkocht, of ik moest gelijk telefonisch kopen en een aanbetaling doen.
pi_201139493
Ik werk naast een garagebedrijf, zijn voorterrein is al maanden leeg.

Als je tijd hebt is er nog wel een pareltje voor weinig geld te vinden.
pi_201139595
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 13:38 schreef pvdplanet het volgende:
Ik werk naast een garagebedrijf, zijn voorterrein is al maanden leeg.

Als je tijd hebt is er nog wel een pareltje voor weinig geld te vinden.
Daar moet je inderdaad tijd voor hebben, veel zoeken, veel gaan bekijken en goed inlezen over waar de zwakke punten zitten en dat ding zowat binnenste buiten draaien. In ieder geval goede aankoopkeuring afwegen wanneer je dat zelf niet kunt beoordelen. In Duitsland vind je nog wel eens van die liefhebber merk clubs die Kaufberahtung op hun sites plaatsen. Met alle info waar je naar moet vragen en naar moet kijken en welke werkzaamheden je kunt verwachten vanaf x km stand. Zou je een kat in de zak kunnen schelen. :)
  maandag 30 augustus 2021 @ 13:49:18 #19
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_201139618
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 23:01 schreef PS. het volgende:

[..]
Maar als mensen een nieuwe auto willen kopen, en dat kan niet door leveringsproblemen, dan gaan ze voor een jong gebruikt model. Niet een auto van 12 jaar oud.
Of ze kopen wel die auto van 12 jaar oud in afwachting van de leverbaarheid van die nieuwe auto.

Maar ook de prijzen van nieuwe auto's helpen niet mee. Als ik nu zie wat je tegenwoordig voor een normale hatchback kwijt bent, vroeger had je daar een auto uit het premium segment voor. De kleinste klasse auto's zien fabrikanten geen heil meer in, dus de écht goedkope autootjes zijn er steeds minder, dan kies je eerder voor een occasion.
Don't let my username fool you...
pi_201139934
Te kort aan chips zoals hierboven al gezegd, maar ook dat er pakweg een jaar geleden een run op de occasion markt was omdat mensen de trein willen vermijden.
pi_201156421
Ik merk dit ook wel als ik rustig rondkijk voor een auto'tje ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201171976
Tweedehands auto's beginnen schaars te worden.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  Moderator woensdag 1 september 2021 @ 20:56:11 #23
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_201172258
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 13:49 schreef Metalfreak het volgende:

[..]
Of ze kopen wel die auto van 12 jaar oud in afwachting van de leverbaarheid van die nieuwe auto.

Maar ook de prijzen van nieuwe auto's helpen niet mee. Als ik nu zie wat je tegenwoordig voor een normale hatchback kwijt bent, vroeger had je daar een auto uit het premium segment voor. De kleinste klasse auto's zien fabrikanten geen heil meer in, dus de écht goedkope autootjes zijn er steeds minder, dan kies je eerder voor een occasion.
Dit ja. Voor een dertien in een dozijn Toyota/Volkswagen/Kia B-segmenter met een beetje uitrusting mag je zo rond de 25K neerleggen.

Sja. Moet je er maar voor over hebben...
pi_201178650
quote:
1s.gif Op woensdag 1 september 2021 20:56 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Dit ja. Voor een dertien in een dozijn Toyota/Volkswagen/Kia B-segmenter met een beetje uitrusting mag je zo rond de 25K neerleggen.

Sja. Moet je er maar voor over hebben...
Ik trek altijd deze gezichtsuitdrukking " :') " en kijk ze dan eens aan alsof ze een slag van de molen hebben gekregen als ik iemand die er de ballen verstand van heeft weer eens hoor roepen "Auto's zijn de afgelopen 25 jaar écht niet duurder geworden hoor!".


Voor de prijs van een kale B-segmenter vandaag de dag had je vroegâh een goed aangeklede lel van een D-segmenter.
pi_201179439
Denk dat het ook door Covid komt. Meer mensen werken thuis en zullen dat zeker ook deels blijven doen.

Als ik alleen bij ons op de zaak kijk, dan gaan er 6 (van de 12) lease auto's per einde contract eruit en zullen er geen nieuwe komen. Al die rijders zullen waarschijnlijk een leuke 2e hands gaan zoeken.

Zelf opzoek naar een Clio 3 RS voor trackdays, maar het is belachelijk wat die moeten kosten en het aanbod kan je op 2 handen tellen. 200K gelopen en nog boven de 7,5K en dat terwijl die alles behalve betrouwbaar zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')