abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201076704
Voor mijn nieuwe badkamer wil ik LED spot in plaats van een hanglamp. Alleen kunnen wij ons huidige plafond maar met een centimeter of drie verlagen ivm de bestaande afzuiging. Deze is niet meer te verplaatsen. Is het mogelijk om in het plafond ook nog extra ruimte te creëren met een gatenboor, zodat de benodigde 7cm voor de led-spots gehaald kan worden? Of levert dat problemen op met warmte?

"Update": Het gaat om een betonnen plafond. Het huis is namelijk gebouwd in 1990.

Ivm beschikbaarheid en vervanging durf ik de led coin spots e.d. nog niet aan. Als er iets kapot gaat wordt dat lastig vervangen, dus ik ben echt op zoek naar advies of door middel van boren in het plafond de benodigde extra ruimte op een veilige manier verkregen kan worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door helifax op 26-08-2021 11:03:27 ]
pi_201077224
Als het plafond hout met gips is kan dat ongetwijfeld prima.

Als het breedplaatvloeren zijn denk ik niet.

Kortom misschien is het handig om even te delen wat voor een plafond het is? ;)
pi_201079446
Voor de duidelijkheid. Jij hebt een betonnen plafond. Ergens op dit plafond loopt afzuiging en nu wil je 3 cm je plafond gaat verlagen?

En met de gatenzaag wil je gaten in het betonnen plafond gaan zagen om ruimte te creëren voor de spotjes zodat de lampjes de warmte kwijt kunnen.

Als je je betonnen plafond wil gaan verlagen heb je dus latjes nodig van maximaal 2 cm dik die je uitstrookt en het gips plafond zelf is ongeveer 1 cm. die schroef je op de latjes.

Boven de lampen wil je in je dek wil je gaten zagen zodat je het lampje erin kan schroeven. Volgens mij is dat best mogelijk al zou ik niet teveel in je dek gaan zagen want daar is het niet voor bedoeld.

De warmte van de LED lampen is niet veel meer, dat was met halogeen anders. Ik zou mij eerder afvragen of je overal gaten in je betonnen plafond wil gaan boren.
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
pi_201079810
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 09:39 schreef helifax het volgende:
Ivm beschikbaarheid en vervanging durf ik de led coin spots e.d. nog niet aan. Als er iets kapot gaat wordt dat lastig vervangen, dus ik ben echt op zoek naar advies of door middel van boren in het plafond de benodigde extra ruimte op een veilige manier verkregen kan worden.
Ik zou toch voor die optie kiezen. Veel minder een ingreep in je plafond. Dus ook veel minder kosten uiteindelijk. Mocht een van de lampjes voortijdig stuk gaan is het nog steeds goedkoper om ze allen te vervangen. Je kan ook een of meer lampjes in reserve kopen natuurlijk.
pi_201079909
Je zou gek zijn als je niet gewoon voor de platte led spotjes gaat van 1cm dik.

Die dingen zijn 230v en hartstikke betrouwbaar en betaalbaar.

Je gaat je nog geen enorm werk op de hals halen?
Laat die handjes wapperen!
pi_201126883
Google eens op Flat Downlight... :) Wordt je dood gegooid met zeer platte LED modellen.
pi_201154971
Ik zit een beetje met hetzelfde. Maar het is nog niet in mij opgekomen om gaten in mijn betonnen plafond te maken. Lijkt mij constructief niet heel goed. En in die beton platen zitten ook holle "kokers". Voor isolatie of om gewicht te besparen?

Maar daar boor je dan zo in. en moet je weer veel dichtsmeren.

Ik zelf denk dus aan alle bedrading wegwerken onder het plafond wat ik ongeveer 2 cm wil verlagen en mooie opbouwspots gebruiken. was van de week in een badkamer zaak en daar hadden ze hele kleintjes. zwart, ongeveer 6 cm hoog en rond 3 cm. Verder nog draai- en richtbaar. Zagen er heel sjiek uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')