abonnement Unibet Coolblue
pi_201015537
Dat merk ik bij mijzelf wel af en toe. Niet in wat ik zeg, want daarbij heb ik het idee dat ik het altijd/vrijwel altijd wel goed overweeg hoe ik iets formuleer. Maar in mijn handelen merk ik wel dat ik hypocriet ben. Of althans dat denk te zijn.

Ik eet 2 a 3 keer per week vlees. Maar laatst zat ik een mot die opgesloten was in mijn handen te vangen en buiten de deur weer vrij te laten. Hetzelfde met lieveheersbeestjes. Nu net probeerde ik dat met een heel klein vliegend beest, wat groter dan een fruitvliegje maar ik weet niet wat het exact is. Iets van 5 minuten geprobeerd om het naar het openstaande raam te lokken. Het diertje was vlakbij maar vloog gewoon weer de andere kant op.

Ik heb nog steeds de drang om in ieder geval te zorgen dat dat diertje overleeft terwijl ik zelf bijdraag aan de dood van dieren die veel zelfbewuster zijn. Zelf heb ik het idee dat dat geen reden moet zijn om iets te bepalen (zelfbewustheid) maar daarin ben ik zelfs blijkbaar hypocriet.

Ik vind het speciaal dat ik als ik iets levends zie mijn best doe om het te redden maar als iets al dood is het naar verhouding minder uitmaakt. Mijn poging ook om dat kleine diertje te redden kan je zien als een mooi iets maar je kan ook zeggen van 'wat boeit dat beestje nou' of 'je eet al dat vlees alsnog maar wil zo'n beestje wel redden'

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2021 19:53:10 ]
pi_201015699
Idd, dat is hypocrisie.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_201016469
Ik wil geen dier kwaad doen en toch eet ik vlees. Ik voel me daar soms best slecht over.
pi_201046015
Hypocriet is Schijnheilig dan wel je bewust anders voordoen dan je bent. Je zegt huichelachtig dit, maar doet stiekem wat anders. Zoals tegen je partner zeggen "Ik ga nooit vreemd!" maar je doet het wel.

Dus een tegenstrijdigheid in je gedrag erkennen en daar eerlijk over zijn is niet hypocriet. :)

Hoewel, wanneer iemand die vogeltjes in kooitjes houd met de smoes "Ze weten niet beter" zichzelf een dierenvriend noemt is een grijs gebied. Wie weet hier niet beter? De vogel of de liefhebber van vogels in kooitjes?

[ Bericht 15% gewijzigd door Watuntrik op 23-08-2021 21:08:30 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')