abonnement Unibet Coolblue
pi_201013631
https://woonprotest.nl/



quote:
Er is een kolossale wooncrisis in ons land. Wonen wordt voor steeds meer mensen steeds moeilijker te betalen en de crisis maakt elke dag meer slachtoffers. Honderdduizenden mensen staan op jarenlange wachtlijsten, huizenprijzen schieten als een raket omhoog en het aantal daklozen is in tien jaar verdubbeld.

Op dit moment stagneert de problematiek niet eens, het blijft verder uit de hand lopen. Het is roekeloos en het bedreigt onze toekomst. Daarom is het tijd voor een brede landelijke beweging die “tot hier en niet verder” zegt. We kunnen niet meer wachten op de politici die dit wanbeleid actief voeren of oogluikend toestaan. We moeten aan de noodrem trekken en een ommekeer in beleid forceren.

Wij spreken ons uit tégen de uitverkoop van ons woonrecht, tégen de hebzuchtige rijken die slapend rijker worden, tégen het leed van honderdduizenden Nederlanders en tégen het verdrijven van oorspronkelijke bewoners uit hun eigen wijken middels racistisch en klassistisch woonbeleid. We roepen op tot solidariteit met alle huurders en kopers die collectief slachtoffer zijn van deze crisis. Wij laten ons niet meer uitwonen.
https://www.woonopstand.nl/

quote:
Wij zijn in woonopstand en maken op 23 oktober met een brede coalitie een gezamenlijke vuist. Steeds meer mensen, jong en oud, huurders en kopers, worden geraakt door de wooncrisis. Het is de hoogste tijd voor een radicaal ander woonbeleid.
Huizen voor mensen, niet voor winst!

De afgelopen decennia is de woononzekerheid ook in Nederland toegenomen. De dakloosheid is verdubbeld en de woningnood is geëxplodeerd. Het huren is geflexibiliseerd en veel mensen wonen noodgedwongen tijdelijk, onzeker of te duur. Sociale huurwoningen worden op grote schaal verkocht, gesloopt en geliberaliseerd. Sociaal huren wordt gemarginaliseerd, terwijl de vrije huursector duur en onzeker is. Ook zijn koopwoningen voor velen onbereikbaar. Woonlasten stijgen. Huisuitzettingen nemen toe. En minder kapitaalkrachtigen worden verdrongen uit de stad, terwijl ook de middeninkomens tussen wal en schip vallen. Tegelijkertijd slaan beleggers en speculanten hun slag: voor hen zijn woningen handelswaar, wereldwijd de veiligste investering voor wie winst wil maken. Dit alles is het gevolg van bewust politiek beleid.
Denk dat niemand zal kunnen ontkennen wat voor een enorme clusterfuck de woningmarkt is geworden, de afgelopen jaren. Nu ben ik persoonlijk in het gelukkige bezit van een leuk koopappartement met (inmiddels) dikke vette overwaarde, dus ik zit prima zou je zeggen. Maar de wereld is groter dan alleen mijn dikke ik, en ik zie overal om me heen de gevolgen van deze ellende, ik kan niet anders dan solidair zijn met alle gedupeerden. Ik ga dus naar de Dam op 12 september om mijn stem te laten horen. Kom jij ook?
pi_201013646
Ja er is een wooncrisis want iedereen wil op dezelfde plek wonen

Nee er is geen wooncrisis omdat men nog makkelijk een eindje verder kan gaan wonen.
pi_201013699
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:05 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ja er is een wooncrisis want iedereen wil op dezelfde plek wonen

Nee er is geen wooncrisis omdat men nog makkelijk een eindje verder kan gaan wonen.
Buiten Nederland bedoel je? De markt is inmiddels in vrijwel heel Nederland oververhit. Als je alleen bent en verdient een modaal salaris dan ben je al kansloos.

https://www.ad.nl/wonen/w(...)al-salaris~a2a2a05d/
pi_201013718
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:12 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Buiten Nederland bedoel je? De markt is inmiddels in vrijwel heel Nederland oververhit. Als je alleen bent en verdient een modaal salaris dan ben je al kansloos.

https://www.ad.nl/wonen/w(...)al-salaris~a2a2a05d/
Oost, Noordoost, Limburg, Zeeland. Plek zat nog. Dit zijn gebieden groter dan de randstad.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2021 17:15:00 ]
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:15:05 #5
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201013720
Ik las gisteren dat je met twee keer modaal nog maar de keuze hebt uit 36% van alle huizen die te koop staan. Nou heb ik de ballen verstand van de woningmarkt (in 2010 gekocht en hier ga ik hopelijk ook dood) maar op gevoel lijkt me dat een laag percentage.
pi_201013730
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:14 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Oost, Noordoost, Limburg, Zeeland. Plek zat nog. Dit zijn gebieden groter dan de randstad.
Ik woon in het oosten en heb net met veel geluk een huis kunnen kopen. Hier is nauwelijks aanbod en voor elk huis zitten de bezichtigingen binnen een half uur vol. Je lult volgens mij maar wat.
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:17:01 #7
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201013739
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:05 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ja er is een wooncrisis want iedereen wil op dezelfde plek wonen

Nee er is geen wooncrisis omdat men nog makkelijk een eindje verder kan gaan wonen.
Precies. Eenieder met enig perspectief die in staat is het een en ander te 'organiseren' oftewel regelen en tenminste wat geld in the pocket *) heeft (anders ben je sowieso al vrij kansloos), komt er uiteindelijk wel.

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_201013760
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:16 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Ik woon in het oosten en heb net met veel geluk een huis kunnen kopen. Hier is nauwelijks aanbod en voor elk huis zitten de bezichtigingen binnen een half uur vol. Je lult volgens mij maar wat.
Klap Funda even uit en je vindt zo een 100+ huizen / appartementen voor een tonnetje in diverse gebieden waar niemand wil wonen. Dat is geen gelul. Maar iedereen denkt op dezelfde plek te moeten wonen èn recht te hebben op 3 kamers, tuin en buurtje zonder 'lastige' mensen

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2021 17:18:53 ]
pi_201013772
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:18 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Klap Funda even uit en je vindt zo een 100+ huizen / appartementen voor een tonnetje in diverse gebieden waar niemand wil wonen. Dat is geen gelul. Maar iedereen denkt op dezelfde plek te moeten wonen èn recht te hebben op 3 kamers, tuin en buurtje zonder 'lastige' mensen
Heel veel van die huizen op Funda zijn allang verkocht man.
pi_201013797
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:19 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Heel veel van die huizen op Funda zijn allang verkocht man.
Je hebt niet gezocht. Ook goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2021 17:21:05 ]
pi_201013811
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:20 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Je hebt niet gezocht. Ook goed.
Ik spreek uit ervaring. Bel een willekeurige makelaar van die huizen die je hebt gevonden maar voor een bezichtiging en je zult vaak te horen krijgen dat het huis allang weg is.
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:23:57 #12
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_201013827
Misschien een idee om wat minder mensen toe te laten in Nederland
Ik ben inmiddels overleden
pi_201014083
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:22 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Ik spreek uit ervaring. Bel een willekeurige makelaar van die huizen die je hebt gevonden maar voor een bezichtiging en je zult vaak te horen krijgen dat het huis allang weg is.
Ahja, de n=1 ervaringen zijn altijd de beeldbepalende ervaringen
pi_201014107
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:23 schreef Enchanter het volgende:
Misschien een idee om wat minder mensen toe te laten in Nederland
Woningnood is al 70 jaar een probleem.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_201014110
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:14 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Oost, Noordoost, Limburg, Zeeland. Plek zat nog. Dit zijn gebieden groter dan de randstad.
Ja joh, je kan gewoon in Limburg of Noordoost Groningen gaan wonen, als onderwijzer, politieagent of verpleger in Amsterdam.
pi_201014172
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:42 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja joh, je kan gewoon in Limburg of Noordoost Groningen gaan wonen, als onderwijzer, politieagent of verpleger in Amsterdam.
iets vertelt mij dat we het hier niet over de verplegers in Amsterdam hebben. Maar in zoverre dat wel het geval is hoef je niet in amsterdam te werken natuurlijk. Of uit die andere gebieden kun je best reizen maar die toegankelijkheid moet wel flink verbeteren. Daar ben ik het mee eens. Dat is geen wooncrisis maar een bereikbaarheidscrisis

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2021 17:47:34 ]
pi_201014179
quote:
3s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:17 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Precies. Eenieder met enig perspectief die in staat is het een en ander te 'organiseren' oftewel regelen en tenminste wat geld in the pocket *) heeft (anders ben je sowieso al vrij kansloos), komt er uiteindelijk wel.

Scjvb
Niet iedereen heeft geld in de pocket en kan het nauwelijks opbouwen door de woekerprijzen voor wonen. Ook mensen met een modaal inkomen moeten minimaal kunnen huren, zelfs jij zou niet moeten willen dat de mensen die je Haerlemsche drankje komen inschenken over een aantal jaar onder een brug moeten slapen.
pi_201014208
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:48 schreef Luckyseven het volgende:

[..]
Niet iedereen heeft geld in de pocket en kan het nauwelijks opbouwen door de woekerprijzen voor wonen. Ook mensen met een modaal inkomen moeten minimaal kunnen huren, zelfs jij zou niet moeten willen dat de mensen die je Haerlemsche drankje komen inschenken over een aantal jaar onder een brug moeten slapen.
Je kan, als je bv bereid bent een uurtje te reizen, best betaalbaar wonen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2021 17:50:30 ]
pi_201014215
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:47 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
iets vertelt mij dat we het hier niet over de verplegers in Amsterdam hebben. Maar in zoverre dat wel het geval is hoef je niet in amsterdam te werken natuurlijk. Of uit die andere gebieden kun je best reizen maar die toegankelijkheid moet wel flink verbeteren. Daar ben ik het mee eens. Dat is geen wooncrisis maar een bereikbaarheidscrisis
Zelfs die argumenten gaan niet meer op. Arme Amsterdammers moesten maar in Almere gaan wonen. Nu Almere de laatste jaren 2 keer zo duur is geworden moesten ze maar in Lelystad gaan wonen. Daar zijn inmiddels de prijzen ook uit de pan aan het rijzen. Dit gaat ook problemen opleveren voor de invulling van onmisbare beroepen in grote steden als dit zo door gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Luckyseven op 21-08-2021 17:57:22 ]
pi_201014248
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:50 schreef Luckyseven het volgende:

[..]
Zelfs die argumenten gaan niet meer op. Arme Amsterdammers moesten maar in Almere gaan wonen. Nu Almere de laatste jaren 2 keer zo duur is geworden moesten ze maar in Lelystad gaan wonen. Daar zijn inmiddels de prijzen ook uit de pan aan het rijzen. Dit gaat ook problemen leveren voor de invulling van onmisbare beroepen in grote steden als dit zo door gaat.
Mijn hele punt is dan ook spreiding. Het probleem is geen goede verdeling van werk, bereikbaarheid en woonruimte. Het probleem is niet alleen maar een gebrek aan woonruimte. Er zijn woningen zat in Nederland. Maar velen slecht bereikbaar bijvoorbeeld
pi_201014254
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:41 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Ahja, de n=1 ervaringen zijn altijd de beeldbepalende ervaringen
Nee jouw blinde zoektocht is wel leidend zeker. Terwijl je overal kunt lezen dat vele huizen die op Funda komen allang verkocht zijn.
pi_201014265
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:47 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
iets vertelt mij dat we het hier niet over de verplegers in Amsterdam hebben. Maar in zoverre dat wel het geval is hoef je niet in amsterdam te werken natuurlijk. Uit die andere gebieden kun je best reizen maar die toegankelijkheid moet wel flink verbeteren. Daar ben ik het mee eens. Dat is geen wooncrisis maar een bereikbaarheidscrisis
Dit is wel een wereldvreemde Marie Antoinette redenering. Ook (of misschien: juist) Amsterdam heeft veel verplegers, politieagenten, onderwijzers, schoonmakers etc etc nodig. Als die daar niet meer kunnen wonen, en ze alleen ver buiten de randstad een krotje kunnen betalen, wie gaat het noodzakelijke werk in Amsterdam dan uitvoeren? Denk je echt dat mensen elke dag anderhalf uur of langer in de auto (of drie+ uur in het OV) gaan zitten (zonder files) om elke dag naar hun werk te komen, en weer terug? Waarom loop je het woningenprobleem zo raar te framen en te bagatelliseren?
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:57:02 #23
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_201014274
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:50 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Je kan, als je bv bereid bent een uurtje te reizen, best betaalbaar wonen.
Klopt. Daarop werd al zo vaak gehamerd. (want niet slim om de grotere steden te verkiezen boven rustige en meer betaalbare contreien).
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_201014297
Hah, de rijke beleggertjes komen al als strontvliegen op de hondedrol af. Hoeveel pandjes melk jij, @Scjvb?
pi_201014301
Hun stem zal gehoord worden.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')