quote:
Op zondag 22 augustus 2021 13:12 schreef Keep_Walking het volgende:[..]
Ik was mezelf niet toen ik die bedreigingen maakte.
Ik was psychotisch.
Ik voel er ook schuldig erover. Maar die vriend snapte niet dat
ik psychotisch was.
Dit geeft weer aan dat jij jezelf en jouw behoeftes centraal zet.
Aan excuses heb je niks. Het feit is dat jij een strafbaar feit hebt gepleegd en dat jij je daarvoor moet verantwoorden.
Of het nou een vriend is of een ontzettende klootzak die het eigenlijk terecht verdiende: het punt is dat jij een strafbaar delict hebt gepleegd. En de justitie heeft voor iedereen dezelfde wetten en regels.
Het beste wat je kan doen, is bij jouw begeleiding aangeven dat je hulp nodig hebt om te voorkomen dat een soortgelijk geval weer een keer gebeurt. Dat houdt in dat je:
- Hulp nodig hebt om beter te kunnen inschatten wat de gevolgen kunnen zijn van de dingen die je op een bepaald moment wilt doen.
- Hulp nodig hebt om te leren je beter in anderen te kunnen inleven.
Dit gaat jou ook met jouw ziektebeeld en eigenlijk alles in jouw leven helpen. Als jij beter kan inzien en kan toepassen dat je verantwoordelijk bent voor jouw eigen gedrag, krijg je ook veel meer controle op jezelf.
Jezelf in een slachtofferrol zetten kan weliswaar maken dat je je voor een poosje minder rot over jezelf voelt, maar op langere termijn maakt het dat je je steeds machtelozer en meer paranoide gaat voelen.
Aangezien je toch iig voor een deel ontoerekeningsvatbaar bent, ligt de verantwoordelijk OOK bij jouw begeleiding. En ik durf haast te zweren dat ze waarschijnlijk evenmin handelen daarnaar.
Je besteed jouw dagen toch eigenlijk vooral doelloos? Je moet een dagbesteding gaan doen. Ook al houdt het in dat je klotewerk gaat doen zoals papieren hoedjes vouwen, dat is nog altijd beter dan bijvoorbeeld de hele dag op je kamer internetten en ondertussen jezelf helemaal laten meevoeren met jouw gedachten. Juist met de problemen die jij hebt, is structuur en regelmaat heel belangrijk.
Als het zo is dat jouw begeleiding daarover eerst maandenlang over moet overleggen: wijs hen erop dat je het NU nodig hebt en dat het niet kan wachten. Ook al beweren ze van niet, ze kunnen zoiets wel degelijk snel voor jou regelen. Als het geen enkele zin lijkt te hebben om het met jouw begeleiding het hierover te hebben, dan kan je je beroepen op de klachtencommissie ... of je gaat hulp vragen bij de politie. De justitie wilt niet dat jij nog een keer in de fout gaat. Je zal vast een aantal brieven van de justitie ontvangen hebben en daarin staan ook contactgegevens zoals telefoonnummers. Misschien vind je een nummer wat je kan bellen om tegen iemand te vertellen dat je in een psychose een strafbaar delict hebt gepleegd en dat je hulp wilt ter ondersteuning om te voorkomen dat het zich gaat herhalen.