abonnement Unibet Coolblue
pi_200980568

De filosofie van Schopenhauer uitgelegd in iets meer dan een 11 minuten durend filmpje. Velen zullen dit misschien als een nogal duistere visie op het leven zien, maar waarom eigenlijk? Is niet alles, als je er heel eerlijk naar kijkt, in some way waar wat hierin wordt gezegd?
Het heeft wat mij betreft een grote overeenkomst met Boeddha's vaststelling 2500 jaar geleden: dat het leven in essentie lijden is. Ouspensky en Gurdjieff zouden deze 'prison state' echter in het perspectief van 'de mens in wakende slaap' plaatsen, waaruit een ontwaken mogelijk is. Maar goed, whatever, het leven hier op aarde als een gevangenis? Hoe kijken jullie er tegenaan?
Wel graag even het filmpje kijken ipv alleen maar op deze tekst reageren.
Eens kijken
pi_200981448
Nou ja ik heb 5 minuten gekeken, ik hoop dat je dat voldoende vindt. Hier is wat ik ervan vind.

Het zijn veel aannames, geen grijs gebied (er worden extremen gebruikt, pijn of plezier) en het is hoe 1 persoon naar de wereld kijkt. Het is een mening, geen feit, van een persoon die wat depressieve gedachtes lijkt te hebben. Dat laatste is wel belangrijk om ook te vermelden.

Veel zinnen zijn overdreven. Dat werkt bij bepaalde personen in op hun emotie maar als je er echt naar kijkt wat gezegd wordt dan gaat het niet echt ergens over:

quote:
desperately go from one pleasure to another just to experience temporary relief from pain
Dit neemt je mee in een verhaal maar als ik eet of een film kijk of game of wat dan ook dan betekent dat niet dat ik dat doe omdat ik anders pijn zou ervaren. Neem alles weg wat het leven leuk maakt en je houdt leegte over (en pijn) inderdaad.. maar ja dat is niet het leven in de praktijk.. het leven heeft gewoon ook die leuke dingen, betekent niet dat je die leuke dingen doet omdat het leven an sich niet leuk is..

Nou ja verder wordt er een Godwin gemaakt.

Zoals gezegd is er geen grijs gebied. Er wordt gesproken over pijn of vreugde (waarvan ook nog wordt gezegd dat het eigenlijk ook pijn is want het komt voort uit pijn zogenaamd).. het is niet realistisch om iets als waarheid te zien als het alleen maar dergelijke extremen bevat (in het algemeen gesproken)

En dan praten ze bij kinderen wel over 'looks so promising'. Dat impliceert dat kinderen het nog wel leuk kunnen hebben maar daar wordt dan niet op ingegaan. Juist ook dat wordt weer verdraaid alsof het negatief is (ze zijn blij maar de wereld is niet 1 en al vrede dus later komen ze tot de ontdekking dat dat niet zo is en dat is ook weer pijn). Ook weer heel selectief, ze halen (zonder het echt duidelijk te benoemen) aan dat kinderen nog wel gewoon blij kunnen zijn maar kan dat zelfs nog weer draaien..

Zelf vind ik dit een waardeloze video, propaganda werkt hetzelfde, veel wat je niet uitkomt weglaten en anders het alsnog buigen naar wat je goed uitkomt

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-08-2021 13:50:02 ]
  donderdag 19 augustus 2021 @ 14:14:11 #3
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_200981807
Ik heb niets met de doodscultus van vele religies Inc het boeddhisme.
Heb me erin verdiept, maar heb besloten dat ik er niets mee heb (met het einddoel).

Soms is het oh zo mooi verpakt, zoals bv het boeddhisme. Omhult met vele zeer nuttige zaken, maar het blijft een doodscultus.

Ik heb besloten dat ik van het leven hou. Dat wat er wel of niet komt er bar weinig toe doet, dat dit leven het enige is wat ik heb en dat ik daarvan wil genieten
Ik wil niet ontstijgen, achter me laten of ‘wat beters’ verdienen en daarvoor nu offeren. Ik, wie ik ben, wat ik ben, wat ik voel, denk, meemaak, daarvoor heb ik enkel dit leven. Wat er ook wel of niet komt erna, het zal niet ik zijn.
Of het nu de hemel , walhalla, oplossen in de kosmos of mijn lijf die ander leven voedt zal zijn, ik besta enkel hier.

Ik heb besloten dat ik niet zal leven voor de dood
Toen ik me in het boeddhisme verdiepte waren sommigen zo trots op me. Ik was een Sotapanna.
Maar bij het verliezen van de hang naar regels en rituelen voelde ik een persoonlijke vrijheid die me opnieuw liet nadenken. En me tot de persoonlijke realisatie liet komen dat dit leven het enige is wat we hebben. En dat ik dat wil leven, wil ervaren.
Er werd gezegd, maar dan zal je nooit verlichting in dit leven kennen. Maar ik ben het daar niet mee eens. Dat moment van realisatie voelde voor mij als verlichting.
Er werd gezegd, maar dan zal je ook pijn ervaren. Maar ook dat is het leven, hoort bij de balans (naar mijn mening). En ik ken echt helemaal niemand die zich daaraan heeft kunnen onttrekken in dit leven.

Ik schrijf het nu op in een paar woorden, maar het was een proces van jaren.
Maar nogsteeds zeg ik volmondig ik kies voor het leven,15 jaar + sta ik nogsteeds achter deze keuze. Om niet meer te kiezen voor de dood (beter, daarna etc etc), maar voor het leven.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  Beste/leukste mod 2022 donderdag 19 augustus 2021 @ 14:15:31 #4
319979 Fok-it
All is well
pi_200981826
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 14:14 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Ik heb niets met de doodscultus van vele religies Inc het boeddhisme.
Heb me erin verdiept, maar heb besloten dat ik er niets mee heb (met het einddoel).

Soms is het oh zo mooi verpakt, zoals bv het boeddhisme. Omhult met vele zeer nuttige zaken, maar het blijft een doodscultus.

Ik heb besloten dat ik van het leven hou. Dat wat er wel of niet komt er bar weinig toe doet, dat dit leven het enige is wat ik heb en dat ik daarvan wil genieten
Ik wil niet ontstijgen, achter me laten of ‘wat beters’ verdienen en daarvoor nu offeren. Ik, wie ik ben, wat ik ben, wat ik voel, denk, meemaak, daarvoor heb ik enkel dit leven. Wat er ook wel of niet komt erna, het zal niet ik zijn.
Of het nu de hemel , walhalla, oplossen in de kosmos of mijn lijf die ander leven voedt zal zijn, ik besta enkel hier.

Ik heb besloten dat ik niet zal leven voor de dood
Toen ik me in het boeddhisme verdiepte waren sommigen zo trots op me. Ik was een Sotapanna.
Maar bij het verliezen van de hang naar regels en rituelen voelde ik een persoonlijke vrijheid die me opnieuw liet nadenken. En me tot de persoonlijke realisatie liet komen dat dit leven het enige is wat we hebben. En dat ik dat wil leven, wil ervaren.
Er werd gezegd, maar dan zal je nooit verlichting in dit leven kennen. Maar ik ben het daar niet mee eens. Dat moment van realisatie voelde voor mij als verlichting.

Ik schrijf het nu op in een paar woorden, maar het was een proces van jaren.
Maar nogsteeds zeg ik volmondig ik kies voor het leven,15 jaar + sta ik nogsteeds achter deze keuze. Om niet meer te kiezen voor de dood (beter, daarna etc etc), maar voor het leven.
Mooie post
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_200981981
quote:
1s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 14:14 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Ik heb niets met de doodscultus van vele religies Inc het boeddhisme.
Heb me erin verdiept, maar heb besloten dat ik er niets mee heb (met het einddoel).

Soms is het oh zo mooi verpakt, zoals bv het boeddhisme. Omhult met vele zeer nuttige zaken, maar het blijft een doodscultus.

Ik heb besloten dat ik van het leven hou. Dat wat er wel of niet komt er bar weinig toe doet, dat dit leven het enige is wat ik heb en dat ik daarvan wil genieten
Ik wil niet ontstijgen, achter me laten of ‘wat beters’ verdienen en daarvoor nu offeren. Ik, wie ik ben, wat ik ben, wat ik voel, denk, meemaak, daarvoor heb ik enkel dit leven. Wat er ook wel of niet komt erna, het zal niet ik zijn.
Of het nu de hemel , walhalla, oplossen in de kosmos of mijn lijf die ander leven voedt zal zijn, ik besta enkel hier.

Ik heb besloten dat ik niet zal leven voor de dood
Toen ik me in het boeddhisme verdiepte waren sommigen zo trots op me. Ik was een Sotapanna.
Maar bij het verliezen van de hang naar regels en rituelen voelde ik een persoonlijke vrijheid die me opnieuw liet nadenken. En me tot de persoonlijke realisatie liet komen dat dit leven het enige is wat we hebben. En dat ik dat wil leven, wil ervaren.
Er werd gezegd, maar dan zal je nooit verlichting in dit leven kennen. Maar ik ben het daar niet mee eens. Dat moment van realisatie voelde voor mij als verlichting.
Er werd gezegd, maar dan zal je ook pijn ervaren. Maar ook dat is het leven, hoort bij de balans (naar mijn mening). En ik ken echt helemaal niemand die zich daaraan heeft kunnen onttrekken in dit leven.

Ik schrijf het nu op in een paar woorden, maar het was een proces van jaren.
Maar nogsteeds zeg ik volmondig ik kies voor het leven,15 jaar + sta ik nogsteeds achter deze keuze. Om niet meer te kiezen voor de dood (beter, daarna etc etc), maar voor het leven.
Ik moest na het lezen, wel aan "Memento Mori", versus "Carpe Diem" denken, de Verlichting.

Mooie post.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Memento_mori
pi_200982263
quote:
1s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 14:14 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Ik heb niets met de doodscultus van vele religies Inc het boeddhisme.
Heb me erin verdiept, maar heb besloten dat ik er niets mee heb (met het einddoel).

Soms is het oh zo mooi verpakt, zoals bv het boeddhisme. Omhult met vele zeer nuttige zaken, maar het blijft een doodscultus.

Ik heb besloten dat ik van het leven hou. Dat wat er wel of niet komt er bar weinig toe doet, dat dit leven het enige is wat ik heb en dat ik daarvan wil genieten
Ik wil niet ontstijgen, achter me laten of ‘wat beters’ verdienen en daarvoor nu offeren. Ik, wie ik ben, wat ik ben, wat ik voel, denk, meemaak, daarvoor heb ik enkel dit leven. Wat er ook wel of niet komt erna, het zal niet ik zijn.
Of het nu de hemel , walhalla, oplossen in de kosmos of mijn lijf die ander leven voedt zal zijn, ik besta enkel hier.

Ik heb besloten dat ik niet zal leven voor de dood
Toen ik me in het boeddhisme verdiepte waren sommigen zo trots op me. Ik was een Sotapanna.
Maar bij het verliezen van de hang naar regels en rituelen voelde ik een persoonlijke vrijheid die me opnieuw liet nadenken. En me tot de persoonlijke realisatie liet komen dat dit leven het enige is wat we hebben. En dat ik dat wil leven, wil ervaren.
Er werd gezegd, maar dan zal je nooit verlichting in dit leven kennen. Maar ik ben het daar niet mee eens. Dat moment van realisatie voelde voor mij als verlichting.
Er werd gezegd, maar dan zal je ook pijn ervaren. Maar ook dat is het leven, hoort bij de balans (naar mijn mening). En ik ken echt helemaal niemand die zich daaraan heeft kunnen onttrekken in dit leven.

Ik schrijf het nu op in een paar woorden, maar het was een proces van jaren.
Maar nogsteeds zeg ik volmondig ik kies voor het leven,15 jaar + sta ik nogsteeds achter deze keuze. Om niet meer te kiezen voor de dood (beter, daarna etc etc), maar voor het leven.
Waarom voor tijdelijke vreugde kiezen als je voor eeuwig geluk kunt kiezen? Dit leven is een kosmische oogknippering, 90 jaar is niets. Je ligt zo op je sterfbed.
pi_200982307
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 12:55 schreef Maharski het volgende:

De filosofie van Schopenhauer uitgelegd in iets meer dan een 11 minuten durend filmpje. Velen zullen dit misschien als een nogal duistere visie op het leven zien, maar waarom eigenlijk? Is niet alles, als je er heel eerlijk naar kijkt, in some way waar wat hierin wordt gezegd?
Het heeft wat mij betreft een grote overeenkomst met Boeddha's vaststelling 2500 jaar geleden: dat het leven in essentie lijden is. Ouspensky en Gurdjieff zouden deze 'prison state' echter in het perspectief van 'de mens in wakende slaap' plaatsen, waaruit een ontwaken mogelijk is. Maar goed, whatever, het leven hier op aarde als een gevangenis? Hoe kijken jullie er tegenaan?
Wel graag even het filmpje kijken ipv alleen maar op deze tekst reageren.
Feitelijk probeer je constant je lichaam in balans te houden. Ademen, eten, drinken, plassen, poepen en ga zo maar verder. Je bent constant bezig om je lichaam en je brein tevreden te stellen. Dus je bent constant het lijden aan het ontvluchten. Wij hindoes ontstijgen pijn-genot en vinden eeuwige vreugde in God.
pi_200982840
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 13:48 schreef Phoenyx-God het volgende:
Dit neemt je mee in een verhaal maar als ik eet of een film kijk of game of wat dan ook dan betekent dat niet dat ik dat doe omdat ik anders pijn zou ervaren. Neem alles weg wat het leven leuk maakt en je houdt leegte over (en pijn) inderdaad.. maar ja dat is niet het leven in de praktijk.. het leven heeft gewoon ook die leuke dingen, betekent niet dat je die leuke dingen doet omdat het leven an sich niet leuk is..

Nou ja verder wordt er een Godwin gemaakt.

Zoals gezegd is er geen grijs gebied. Er wordt gesproken over pijn of vreugde (waarvan ook nog wordt gezegd dat het eigenlijk ook pijn is want het komt voort uit pijn zogenaamd).. het is niet realistisch om iets als waarheid te zien als het alleen maar dergelijke extremen bevat (in het algemeen gesproken)

En dan praten ze bij kinderen wel over 'looks so promising'. Dat impliceert dat kinderen het nog wel leuk kunnen hebben maar daar wordt dan niet op ingegaan. Juist ook dat wordt weer verdraaid alsof het negatief is (ze zijn blij maar de wereld is niet 1 en al vrede dus later komen ze tot de ontdekking dat dat niet zo is en dat is ook weer pijn). Ook weer heel selectief, ze halen (zonder het echt duidelijk te benoemen) aan dat kinderen nog wel gewoon blij kunnen zijn maar kan dat zelfs nog weer draaien..

Zelf vind ik dit een waardeloze video, propaganda werkt hetzelfde, veel wat je niet uitkomt weglaten en anders het alsnog buigen naar wat je goed uitkomt
Het is inderdaad een bepaalde kijk op de werkelijkheid. Een bepaald standpunt waar je ook idd zat anderen in kunt nemen. Toch wel jammer dat je maar 5 minuten hebt gekeken, want zeker naar het einde toe komt er ook wel een soort 'oplossing' voor deze kijk op de werkelijkheid.
Eens kijken
pi_200983067
quote:
1s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 14:14 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Ik heb niets met de doodscultus van vele religies Inc het boeddhisme.
Heb me erin verdiept, maar heb besloten dat ik er niets mee heb (met het einddoel).

Soms is het oh zo mooi verpakt, zoals bv het boeddhisme. Omhult met vele zeer nuttige zaken, maar het blijft een doodscultus.

Ik heb besloten dat ik van het leven hou. Dat wat er wel of niet komt er bar weinig toe doet, dat dit leven het enige is wat ik heb en dat ik daarvan wil genieten
Ik wil niet ontstijgen, achter me laten of ‘wat beters’ verdienen en daarvoor nu offeren. Ik, wie ik ben, wat ik ben, wat ik voel, denk, meemaak, daarvoor heb ik enkel dit leven. Wat er ook wel of niet komt erna, het zal niet ik zijn.
Of het nu de hemel , walhalla, oplossen in de kosmos of mijn lijf die ander leven voedt zal zijn, ik besta enkel hier.

Ik heb besloten dat ik niet zal leven voor de dood
Toen ik me in het boeddhisme verdiepte waren sommigen zo trots op me. Ik was een Sotapanna.
Maar bij het verliezen van de hang naar regels en rituelen voelde ik een persoonlijke vrijheid die me opnieuw liet nadenken. En me tot de persoonlijke realisatie liet komen dat dit leven het enige is wat we hebben. En dat ik dat wil leven, wil ervaren.
Er werd gezegd, maar dan zal je nooit verlichting in dit leven kennen. Maar ik ben het daar niet mee eens. Dat moment van realisatie voelde voor mij als verlichting.
Er werd gezegd, maar dan zal je ook pijn ervaren. Maar ook dat is het leven, hoort bij de balans (naar mijn mening). En ik ken echt helemaal niemand die zich daaraan heeft kunnen onttrekken in dit leven.

Ik schrijf het nu op in een paar woorden, maar het was een proces van jaren.
Maar nogsteeds zeg ik volmondig ik kies voor het leven,15 jaar + sta ik nogsteeds achter deze keuze. Om niet meer te kiezen voor de dood (beter, daarna etc etc), maar voor het leven.
Je pikt het boeddhisme er wel zodanig uit alsof het filmpje daar over zou gaan. Ik maak zelf slechts die vergelijking omdat ik daar toevallig een gelijkenis mee zie in essentie.
Ik ben jaren bezig geweest met proberen te doorgronden en te zien waar 'de verlichten' naar verwijzen als 'de verlichte kijk'. Op een gegeven moment is het kwartje ook gevallen, en heeft bij mij geresulteerd in een geheel wegvallen in interesse voor spiritualiteit en boeddhisme. 'Verlichting' heeft vooral een heel mythische status, maar in feite stelt het geen reet voor en is dat in werkelijkheid volgens mij totaal niet wat de spirituele zoeker, zoekt. Die wil vooral z'n spirituele en heilige fantasieën werkelijkheid zien worden.
Verder is er denk ik eenvoudigweg geen ontkomen aan wat jij allemaal beschrijft. Dat zal met geen enkele realisatie verdwijnen en een staat van eeuwige onafgebroken gelukszaligheid bestaat m.i. gewoon niet.

'Ik heb besloten dat ik van het leven hou. Dat wat er wel of niet komt er bar weinig toe doet, dat dit leven het enige is wat ik heb en dat ik daarvan wil genieten
Ik wil niet ontstijgen, achter me laten of ‘wat beters’ verdienen en daarvoor nu offeren. Ik, wie ik ben, wat ik ben, wat ik voel, denk, meemaak, daarvoor heb ik enkel dit leven. Wat er ook wel of niet komt erna, het zal niet ik zijn.
Of het nu de hemel , walhalla, oplossen in de kosmos of mijn lijf die ander leven voedt zal zijn, ik besta enkel hier.'

Wat mij betreft ook gewoon een reële kijk.
Er is ook alleen wat nu is. En 'hiervoor' of 'hierna' kan alleen maar het product van het denken, van fantasie, zijn. Ofwel geloof. Neemt niet weg dat jij, of de mens in het algemeen, mogelijk, hier, nu, in een soort ongeziene gevangenis leeft vanuit een bepaald perspectief bekeken. Persoonlijk zou ik niet zeggen 'het leven IS een gevangenis', maar het kan wel zo zijn dat ons onbewuste mentale leven, neerkomt op een gevangenis. En aangezien dat mogelijk voor verreweg de meeste mensen geldt, men elkaar daar ook in houdt, als zijnde een soort 'status quo'. Het collectief bewustzijn als een gevangenis.
Eens kijken
pi_200983241
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Maharski op 20-08-2021 00:15:10 ]
Eens kijken
pi_200983269
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 12:55 schreef Maharski het volgende:

De filosofie van Schopenhauer uitgelegd in iets meer dan een 11 minuten durend filmpje. Velen zullen dit misschien als een nogal duistere visie op het leven zien, maar waarom eigenlijk? Is niet alles, als je er heel eerlijk naar kijkt, in some way waar wat hierin wordt gezegd?
Het heeft wat mij betreft een grote overeenkomst met Boeddha's vaststelling 2500 jaar geleden: dat het leven in essentie lijden is. Ouspensky en Gurdjieff zouden deze 'prison state' echter in het perspectief van 'de mens in wakende slaap' plaatsen, waaruit een ontwaken mogelijk is. Maar goed, whatever, het leven hier op aarde als een gevangenis? Hoe kijken jullie er tegenaan?
Wel graag even het filmpje kijken ipv alleen maar op deze tekst reageren.
In een ander topic omschreef ik mensen als wandelende doden. als in, volledig onbewust door het leven gaan van wieg tot graf.
De mens in een wakende slaap van waaruit ontwaken mogelijk is, is naar mijn mening een mooie verwoording die hetzelfde zegt.

Mijn mening.
De mensheid heeft de wereld waarin we leven geschapen en de mensheid houdt deze in stand.
Wat mij betreft is de wereld dan ook een spiegel waarin de wanordelijke menselijke geest weerspiegeld word.
Onze gefragmenteerde staat, dierlijke driften, het beeld van god dat we geschapen hebben, het beeld van verlichting, bijhorende grenzen en doctrines.
Zo een wereld is inderdaad niet vrij, die wereld is echter geen gevangenis, de werkelijke gevangenis is dan toch de wakende slaap waarin we als individu verkeren.
Daaruit ontwaken betekent wat mij betreft die wereld negeren omdat je deze ziet voor wat het is.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_200983349
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 15:52 schreef bedachtzaam het volgende:
In een ander topic omschreef ik mensen als wandelende doden. als in, volledig onbewust door het leven gaan van wieg tot graf.
De mens in een wakende slaap van waaruit ontwaken mogelijk is, is naar mijn mening een mooie verwoording die hetzelfde zegt.

Mijn mening.
De mensheid heeft de wereld waarin we leven geschapen en de mensheid houdt deze in stand.
Wat mij betreft is de wereld dan ook een spiegel waarin de wanordelijke menselijke geest weerspiegeld word.
Onze gefragmenteerde staat, dierlijke driften, het beeld van god dat we geschapen hebben, het beeld van verlichting, bijhorende grenzen en doctrines.
Zo een wereld is inderdaad niet vrij, die wereld is echter geen gevangenis, de werkelijke gevangenis is dan toch de wakende slaap waarin we als individu verkeren.
Daaruit ontwaken betekent wat mij betreft die wereld negeren omdat je deze ziet voor wat het is.
Dat is mooi gezegd ja.
Eens kijken
  donderdag 19 augustus 2021 @ 19:45:46 #13
224960 highender
Travellin' Light
pi_200986951
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 14:51 schreef Libertarisch het volgende:
Feitelijk probeer je constant je lichaam in balans te houden. Ademen, eten, drinken, plassen, poepen en ga zo maar verder. Je bent constant bezig om je lichaam en je brein tevreden te stellen. Dus je bent constant het lijden aan het ontvluchten. Wij hindoes ontstijgen pijn-genot en vinden eeuwige vreugde in God.
Wat ook weer een geforceerd wensdenken is als gevolg van fundamentele ellende. Schopenhauer heeft het bij het rechte eind, althans, dat is mijn overtuiging.
pi_200987338
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 15:23 schreef Maharski het volgende:

[..]
Het is inderdaad een bepaalde kijk op de werkelijkheid. Een bepaald standpunt waar je ook idd zat anderen in kunt nemen. Toch wel jammer dat je maar 5 minuten hebt gekeken, want zeker naar het einde toe komt er ook wel een soort 'oplossing' voor deze kijk op de werkelijkheid.
Heb nu de rest gekeken. Komt er wat op neer dat als we accepteren dat het leven kut is we er anders naar kunnen kijken. In dit geval stellen ze met meer compassie etc. want iedereen zijn leven is immers kut.

Maar ja dat slaat naar mijn mening niet echt ergens op. Als iemand mij slaat zonder reden dan kan je wel gaan denken van 'ja zijn leven zal wel niet zo leuk zijn geweest anders zou hij mij niet slaan' maar dat werkt in de praktijk niet zo. Die 'oplossing' is gewoon zoals ik ernaar kijk dat je maar onevenredig vredig moet proberen te zijn. Dat is geen oplossing, dat is gewoon maar onderdanig zijn en smoesjes verzinnen om te denken dat je goed hebt gehandeld (door juist niks te doen omdat je bijvoorbeeld niet durfde terug te slaan).

Er zijn wel situaties waarin je wel wat handelt naar wat er gezegd wordt in die video. Als iemand die normaal aardig is een keer fel reageert dan weet je dat er wellicht iets mis is en dan ga je niet fel terug reageren ofzo. Dat is een normale praktijksituatie. Maar het is niet normaal (en gezond lijkt mij) om zoiets tot in het extreme door te voeren en bij alles maar te denken van 'ja we zijn beide gevangenen in het leven en dit en dat'
pi_200987522
quote:
11s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 19:45 schreef highender het volgende:

[..]
Wat ook weer een geforceerd wensdenken is als gevolg van fundamentele ellende. Schopenhauer heeft het bij het rechte eind, althans, dat is mijn overtuiging.
Jij denkt nog steeds dat spiritualiteit wensdenken is. Maar nee, spiritualiteit is geen rozengeur en maneschijn. En bovendien gaat het veel verder dan de ratio. Je kunt denken wat je wilt, er zijn miljarden mensen het met je oneens.
  donderdag 19 augustus 2021 @ 20:42:10 #16
224960 highender
Travellin' Light
pi_200988144
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 20:17 schreef Libertarisch het volgende:
Jij denkt nog steeds dat spiritualiteit wensdenken is. Maar nee, spiritualiteit is geen rozengeur en maneschijn. En bovendien gaat het veel verder dan de ratio. Je kunt denken wat je wilt, er zijn miljarden mensen het met je oneens.
´Wij hindoes ontstijgen pijn-genot en vinden eeuwige vreugde in God.´
pi_200988479
quote:
7s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 20:42 schreef highender het volgende:

[..]
´Wij hindoes ontstijgen pijn-genot en vinden eeuwige vreugde in God.´
Het is heel moeilijk om dat voor elkaar te krijgen.
pi_200991401
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 20:17 schreef Libertarisch het volgende:
Jij denkt nog steeds dat spiritualiteit wensdenken is.
In mijn ogen is spiritualiteit wel heel erg op idealisme gericht. Maar de centrale vraag binnen spiritualiteit is de vraag naar waarheid/werkelijkheid/gerechtigheid. Die kan echter in de praktijk wel eens helemaal niet zo 'spiritueel' zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Maharski op 20-08-2021 00:16:21 ]
Eens kijken
pi_200991512
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 20:09 schreef Phoenyx-God het volgende:
Heb nu de rest gekeken. Komt er wat op neer dat als we accepteren dat het leven kut is we er anders naar kunnen kijken. In dit geval stellen ze met meer compassie etc. want iedereen zijn leven is immers kut.
Dat is denk ik nogal een vertaling ervan die een nogal banale versimpeling is. Dat is trouwens niet erg hoor. Uiteindelijk moet je filosofieën ook gewoon naar de dagelijkse praktijk vertalen en omzetten. Alleen soms is het ook wel goed om een bepaalde voorstelling van zaken even werkelijk op je in te laten werken. Erop te reflecteren, eens een paar uren of een paar dagen zelfs, op te kauwen. Erin inleven, proberen te herkennen in het bestaan/je bestaan, en als je daarmee klaar bent er een reactie op te vormen
Inderdaad, dat is soms geen gemakkelijke kost. Maar die filosofen zeiden hun dingen ook niet 'zomaar ff'.

[ Bericht 5% gewijzigd door Maharski op 19-08-2021 23:56:44 ]
Eens kijken
pi_200993221
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 23:40 schreef Maharski het volgende:

[..]
Dat is denk ik nogal een vertaling ervan die een nogal banale versimpeling is. Dat is trouwens niet erg hoor. Uiteindelijk moet je filosofieën ook gewoon naar de dagelijkse praktijk vertalen en omzetten. Alleen soms is het ook wel goed om een bepaalde voorstelling van zaken even werkelijk op je in te laten werken. Erop te reflecteren, eens een paar uren of een paar dagen zelfs, op te kauwen. Erin inleven, proberen te herkennen in het bestaan/je bestaan, en als je daarmee klaar bent er een reactie op te vormen
Inderdaad, dat is soms geen gemakkelijke kost. Maar die filosofen zeiden hun dingen ook niet 'zomaar ff'.
Nou daar kijk ik anders tegenaan. Die filosofen konden soms gewoon wel maar zomaar ff iets zeggen want er zijn altijd mensen die er zelf meer van proberen te maken dan het is (door er dagen op te kauwen etc.). Net als een schilderij met een paar kladjes wat kunst is. Zijn ook altijd mensen die zeggen dat er meer in zit en je het gewoon niet begrijpt etc.

Ik hoef niet dagenlang hierover na te denken, dat verandert toch niks, ik weet vrijwel altijd direct hoe iets in elkaar zit. Het is ook geen versimpeling. Ook al geloof ik best dat je dat oprecht kan gaan geloven als jezelf bij alles dagenlang gaat nadenken en er van alles uit probeert te halen (ook als het er niet in zit).

Maar oke, als je wil vertellen wat jij eruit haalt en waarom? Ben nu wel benieuwd wat voor complexe zaken er allemaal uit te halen zijn als je het niet op een banale manier versimpelt
pi_201002591
Je hebt mensen in verschillende graden van bewustzijn. Mensen met een dierlijk bewustzijn, die willen overheersen, mensen met stoffelijk bewustzijn, die ten volle genieten van de geneugtes van het leven, mensen met een geestelijk bewustzijn, die zoekend zijn en zich afvragen of er meer is.
pi_201015599
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 20:00 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:
Je hebt mensen in verschillende graden van bewustzijn. Mensen met een dierlijk bewustzijn, die willen overheersen, mensen met stoffelijk bewustzijn, die ten volle genieten van de geneugtes van het leven, mensen met een geestelijk bewustzijn, die zoekend zijn en zich afvragen of er meer is.
Hoe kom je hierbij?
pi_201027833
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 12:55 schreef Maharski het volgende:

De filosofie van Schopenhauer uitgelegd in iets meer dan een 11 minuten durend filmpje. Velen zullen dit misschien als een nogal duistere visie op het leven zien, maar waarom eigenlijk? Is niet alles, als je er heel eerlijk naar kijkt, in some way waar wat hierin wordt gezegd?
Het heeft wat mij betreft een grote overeenkomst met Boeddha's vaststelling 2500 jaar geleden: dat het leven in essentie lijden is. Ouspensky en Gurdjieff zouden deze 'prison state' echter in het perspectief van 'de mens in wakende slaap' plaatsen, waaruit een ontwaken mogelijk is. Maar goed, whatever, het leven hier op aarde als een gevangenis? Hoe kijken jullie er tegenaan?
Wel graag even het filmpje kijken ipv alleen maar op deze tekst reageren.
Komt sterk overeen met andere religies, ook het christelijke geloof. Daar wordt de mens ook gestrafd voor de zonden van zijn vroege voorouders, en ieder wordt geboren als zondaar. Dat komt al vrij dicht in de buurt van het leven als zijnde een 'gevangenis'.

De interpretaties variëren enigszins, maar veelal komt het op hetzelfde neer.

Wat ik ervan vind? Een interessant gegeven en ergens plausibel, mits er hogere machten en andere bestaansvormen "bestaan". Voelen is onze heil en onze hel.

Verder beschouw ik het als niet meer dan een interpretatie, een mogelijkheid. Ik heb afstand gedaan van een claim proberen te leggen op de waarheid, wanneer het dit soort onderwerpen betreft.
pi_201224171
Ik hoop in mijn volgende leven niet meer op aarde terecht te komen.
pi_201224864
quote:
0s.gif Op zondag 5 september 2021 12:42 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik hoop in mijn volgende leven niet meer op aarde terecht te komen.
Waar wil je wel terechtkomen dan?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')