abonnement Unibet Coolblue
pi_200928573
We willen een vriendin van ons graag helpen bij de aankoop van een woning. Ze heeft een overbruggings bedrag nodig maar we willen haar de kosten van een overbruggingshypotheek besparen.

Ze heeft nu een eigen woning (waarde geschat op ¤380.000 ) en wil een andere woning kopen (geschatte koste ¤465.000 inclusief KK).

Ze heeft tijdelijk een aantal maanden een overbruggingskrediet nodig bij de financiering van de nieuwe woning.

Bij de berekening van de overbruggingshypotheek is uitgegaan van 90% borg in de waarde van de woning van onze vriendin(140K ) waardoor er voor slechts 10% een
overbruggings hypotheek nodig zou zijn voor de aankoop van haar nieuwe woning.

Ze heeft zelf ruim 300.000 spaargeld op de bank staan, en zou zelf 275.000 kunnen betalen (en dat houdt ze ruim 25.000 op de bank voor noodgevallen) waardoor een bedrag overblijft van 190.000 wat dan door ons tijdelijk bijgelegd zou kunnen worden. (275000 plus 190.000 = 465.000)

Op het moment van de aankoop van de woning moet de totale aankoopsom plus kosten koper betaald worden wat zal uitkomen op ongeveer 465.000. Stelbedrag voor kosten koper 15.000 in dit bedrag.

Ze gaat ervan uit dat 1 à 2 weken na de aankoop de woning de verkoop van haar eigen woning plaatsvinden zal vinden zodat ze een overbrugging nodig heeft van 1 à 2 weken.

Dan zou het om het volgende gaan;

Zodra de overdracht van haar woning heeft plaatsgevonden kan ze dat bedrag(190.000) weer terugstorten

Ze wil voor dat bedrag een jaarrente van 1,7% voor de periode van de overbrugging aan ons vergoeden

Hoe kunnen we dit zo goed mogelijk regelen en waar moeten we rekening mee houden?

Een leenovereenkomst opstellen voor de periode van zeg maximaal acht weken?
pi_200928642
Ik zou er ongelooflijk mee uitkijken, maar voor zo'n bedrag niet zelf een contractje opstellen maar naar de notaris gaan.
  zondag 15 augustus 2021 @ 22:05:24 #3
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_200928728
Ugh... Filantropen ...

Niet doen, je bent geen bank? Of heb je zoveel geld dat je 2 ton kan missen voor een tijdje, of, helemaal kwijt kan zijn?

Een dichtgetimmerd contract en markconforme rente vragen is het enige wat nodig is. Gek genoeg doet een bank dat ook ...
Dum de dum
pi_200929122
Niet. Gewoon niet.

De bank heeft niet voor niks een hypotheek hè, bij zo’n leenbedrag. Die verkopen haar huis als ze niet betaalt.
Jij wil bankje gaan spelen zonder onderpand, met een zelfgeknutseld contractje, voor een enorme smak geld.

En nu hoor ik je zeggen “maar mijn vriendin is heel betrouwbaar, die gaat echt wel betalen, daar steek ik mijn hand voor in het vuur”.
Ja, dat zeiden al die mensen die hun geld niet terugkregen ook.

Vuistregel 1: met vrienden moet je wandelen, niet handelen.
Vuistregel 2: leen alleen geld uit waarvan het niet erg is als je het niet meer terugziet.
pi_200929329
Notarieel vastleggen met hypotheekrecht op de nieuwe woning?
  zondag 15 augustus 2021 @ 22:39:45 #6
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_200929423
De genoemde rente is naar mijn verwachting te laag ingeschat. Als ik dit zou vergelijken met een persoonlijk krediet dan zit je toch gauw aan de 3-5% rente. Dat lage rentebedrag is passender bij een lange termijn financiering.

Als het om zulke grote sommen gaat zou ik me goed juridisch willen laten adviseren. Het zou nog best eens kunnen dat de kosten van juridisch advies niet opwegen tegen het afsluiten van een overbruggingskrediet.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_200929471
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 21:56 schreef janzjanz het volgende:
we willen haar de kosten van een overbruggingshypotheek besparen.
dat snap ik niet helemaal... waarom is dat zo nodig? je geeft aan dat ze 3 ton spaargeld op de bank heeft staan.... waarom is dan dat bedragje an een overbruggingskrediet opeens zo'n probleem?

Ergens lijkt er iets aan informatie te ontbreken waarom dit zo enorm nodig is en ze dit gewoon via de bank kan of wil regelen?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_200929474
Ik zou een notaris bellen en vragen wat het kost om een onderhandse lening met hypothecaire zekerheid kost. Hebben ze zo gedaan.
pi_200929497
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 22:41 schreef RM-rf het volgende:

[..]
dat snap ik niet helemaal... waarom is dat zo nodig? je geeft aan dat ze 3 ton spaargeld op de bank heeft staan.... waarom is dan dat bedragje an een overbruggingskrediet opeens zo'n probleem?

Ergens lijkt er iets aan informatie te ontbreken waarom dit zo enorm nodig is en ze dit gewoon via de bank kan of wil regelen?
Als je 2k (of meer) ofzo kan besparen op een leenbedrag van 140k is dat meegenomen natuurlijk
pi_200929717
Ik zou me eerst afvragen:
• Hoe goed ken je die vriendin en haar financiële situatie;
• Is die besparing de echte reden om niet naar de bank te gaan?
• Hoeveel financieel risico en potentieel persoonlijk gedoe is jou dit waard?

Een bedrag van bijna 2 ton zou ik in ieder geval via de notaris regelen.

Ik ben niet per definitie tegen dit soort persoonlijke leningen, in sommige gevallen ken jij de lener beter dan de bank hem/haar zou kennen. Maar ik zou wel voorzichtig zijn. Een verlies van 2 ton is voor jou veel ingrijpender dan voor een bank.

quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 22:39 schreef monsterd. het volgende:
De genoemde rente is naar mijn verwachting te laag ingeschat. Als ik dit zou vergelijken met een persoonlijk krediet dan zit je toch gauw aan de 3-5% rente. Dat lage rentebedrag is passender bij een lange termijn financiering.

Dit inderdaad. Uitgaan van 1,7% slaat nergens op. Dat is pakweg een normale hypotheekrente. Bij een hypotheek heeft een bank onderpand dat de kredietrisico's beperkt, bij dit overbruggingskrediet heb je helemaal niets aan zekerheden.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_200930028
Ik zou het notarieel vastleggen. Wil ze niet, andere goeie ziel voor zich zien te winnen.

Dit is gevaarlijk! Geloof me!
Cindy De Vuyst
pi_200930065
Zonder onderpand (de woning zelf bijv) en een hogere rente zou ik het afraden
  Moderator zondag 15 augustus 2021 @ 23:23:53 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_200930182
Huh? Die overbrugging is in mijn optiek niet nodig omdat er voldoende spaargeld is om korte tijd die dubbele kosten aan 2 hypotheken te bekostigen. Zo ging dat bij ons in ieder geval. De bank kreeg voldoende zekerheid van verkoop.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_200930338
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 22:43 schreef SOG het volgende:

[..]
Als je 2k (of meer) ofzo kan besparen op een leenbedrag van 140k is dat meegenomen natuurlijk
Wie bespaart dat? De vriendin.
Op wiens kosten en risico? Van TS.
pi_200930405
Niet doen. Dit wordt ellendig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200930451
Het is net monopoly. Zonder hypothecaire eigendom geen geld geven.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_200930537
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:45 schreef DonnaNoble het volgende:

[..]
Wie bespaart dat? De vriendin.
Op wiens kosten en risico? Van TS.
Vriendin financiert de notariskosten en de rente. Dus ts maakt geen kosten. Risico is er niet want ts krijgt hypothecaire zekerheid
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:09:44 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200930554
Ze kan beide hypotheken toch makkelijk 2 weken naast elkaar betalen?
Wat een gedoe om niks.

Wiens idee was dit eigenlijk?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 16 augustus 2021 @ 00:14:04 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200930592
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:07 schreef SOG het volgende:

[..]
Vriendin financiert de notariskosten en de rente. Dus ts maakt geen kosten. Risico is er niet want ts krijgt hypothecaire zekerheid
Op basis waarvan krijgt TS hypothecaire zekerheid?

Die hypothecaire zekerheid ligt bij beide huizen bij de geldverstrekker van de hypotheken op die huizen, en die gaan die hypothecaire zekerheid echt niet met TS delen.

Het is sowieso een raar verhaal met 300K op de spaarrekening.
Ze kan de volledige hypotheken makkelijk betalen, zeker voor die 2 weken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200930978
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 21:56 schreef janzjanz het volgende:
We willen een vriendin van ons graag helpen bij de aankoop van een woning. Ze heeft een overbruggings bedrag nodig maar we willen haar de kosten van een overbruggingshypotheek besparen.

Ze heeft nu een eigen woning (waarde geschat op ¤380.000 ) en wil een andere woning kopen (geschatte koste ¤465.000 inclusief KK).

Ze heeft tijdelijk een aantal maanden een overbruggingskrediet nodig bij de financiering van de nieuwe woning.

Bij de berekening van de overbruggingshypotheek is uitgegaan van 90% borg in de waarde van de woning van onze vriendin(140K ) waardoor er voor slechts 10% een
overbruggings hypotheek nodig zou zijn voor de aankoop van haar nieuwe woning.

Ze heeft zelf ruim 300.000 spaargeld op de bank staan, en zou zelf 275.000 kunnen betalen (en dat houdt ze ruim 25.000 op de bank voor noodgevallen) waardoor een bedrag overblijft van 190.000 wat dan door ons tijdelijk bijgelegd zou kunnen worden. (275000 plus 190.000 = 465.000)
Ik begrijp echt totaal niks van dit verhaal.

Het huis is getaxeerd op ¤ 380.000,-. Volgens mij mag een overbruggingshypotheek 90% van de taxatiewaarde zijn minus de resterende hypotheek. Begrijp ik dat de overwaarde van haar huidige woning ¤ 140.000,- is? Dan zou ze dus aan een overbruggingskrediet van zo'n ¤ 100.000,- zitten. Die heeft ze met ¤ 300.000,- aan spaargeld dan toch helemaal niet nodig?
pi_200931046
TS heb je je tong ingeslikt? Reageer dan ff verdomme.
pi_200931224
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 01:50 schreef Werkperd het volgende:
TS heb je je tong ingeslikt? Reageer dan ff verdomme.
Ik denk dat we hier met een klassiek geval van een hersenscheet te maken hebben.

Mocht ts toch op het punt staan om bij te springen voor een overbruggingshypotheek: gefeliciteerd, je bent je krijgt nu voor 2 weken wel 100 keer zo veel rente op je geld als waar je blijkbaar normaal genoegen mee neemt. In ruil daarvoor krijg je wel bakken met risico terug als je niet even langs de notaris loopt om een hypotheek vast te laten leggen. Al zal dat niet lukken, omdat Leandra hoogst waarschijnlijk goed zit met haar gedachterichting.
pi_200931481
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:14 schreef Leandra het volgende:
Het is sowieso een raar verhaal met 300K op de spaarrekening.
Ze kan de volledige hypotheken makkelijk betalen, zeker voor die 2 weken.
Zou het zo kunnen zijn dat er geen hypotheek zit op het oude huis en dat nu enkel het aankoopbedrag minus spaargeld voor 2 weken gefinancieerd moet worden en dat hierna het nieuwe huis ook weer hypotheekvrij is?

Het gaat dan niet zo zeer over een overbruggingshypotheek, maar over een hypotheek met kosten voor taxatie, advies, afsluiten, notaris, in- en uitschrijven register. En dit voor een periode van 2 weken.

In deze situatie zou TS wel een hypotheek kunnen vestigen op de oude woning en krijgt het geld van de notaris terug na verkoop. Een persoonlijke lening kan uiteraard ook (rente 4-5%), maar dan moet je zelf achter de terugbetaling van het geld aan. Dit is een stuk risicovoller.

[ Bericht 7% gewijzigd door KrekelJapie op 16-08-2021 06:29:49 ]
  Moderator maandag 16 augustus 2021 @ 06:44:39 #24
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_200931565
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 01:50 schreef Werkperd het volgende:
TS heb je je tong ingeslikt? Reageer dan ff verdomme.
Dat kan ook wel anders geformuleerd worden. Doe dat de volgende keer. :{ !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_200931603
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:13 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Zonder onderpand (de woning zelf bijv) en een hogere rente zou ik het afraden
Ik zou het ook zeker afraden tenzij notarieel vastgelegd.

Voor de TS is die 1,7% rente prima. Meer dan een spaarrekening. Maar de garantie dat hij of zij het geld volledig terug ziet is een andere kwestie. Het internet staat vol met gelijkaardige verhalen van de beste vrienden en familieleden die bij elkaar lenen.


Heb zelf ook zo'n geval in de familie m. Overal lenen maar nooit iets terug zien!!!
Cindy De Vuyst
  maandag 16 augustus 2021 @ 07:52:46 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200931764
Die bakken met rente vallen ook wel tegen, relatief misschien wel, maar voor die 2 weken is het met die 1.7% bij een bedrag van ¤ 100.000 maar ¤ 65,38...
Daar ga ik dat risico niet voor lopen.

Ik ben ook benieuwd op wat voor "enorme kosten" er door die vriendin bespaard moet worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200931782
Een beetje geld lenen aan een vriend of vriendin is niks mis mee mits je weet dat ze betrouwbaar zijn. Maar met dit soort bedragen zou ik het echt niet doen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_200931789
ABSOLUUT. NIET. DOEN.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
  maandag 16 augustus 2021 @ 08:01:19 #29
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200931808
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 21:56 schreef janzjanz het volgende:

[knip]

Ze heeft tijdelijk een aantal maanden een overbruggingskrediet nodig bij de financiering van de nieuwe woning.

[knip vaag verhaal net cijfers die niet rijmen met cijfers uit de vorige knip]

Ze gaat ervan uit dat 1 à 2 weken na de aankoop de woning de verkoop van haar eigen woning plaatsvinden zal vinden zodat ze een overbrugging nodig heeft van 1 à 2 weken.

Eerst een paar maanden, dan een paar weken, maar de overbrugging wel voor 7 a 8 weken laten zijn?

En die 300K op haar spaarrekening blijft lekker staan.

Het verhaal klopt niet en wie dit verzonnen heeft is iets anders van plan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200932010
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 07:52 schreef Leandra het volgende:

Ik ben ook benieuwd op wat voor "enorme kosten" er door die vriendin bespaard moet worden.
Ik ook, want volgens mij heeft ze geld zat.

Plus ik snap niet helemaal wat de bedoeling is, mijn overbruggingshypotheek kostte werkelijk geen drol. Dat was tientjeswerk. Dus waarom moet dit als zij zoveel spaargeld heeft, ze kan dat makkelijk zelf betalen toch. Ik zou geen risico's nemen voor dat kleine beetje winst als alles goed gaat. Het risico staat totaal niet in verhouding tot hetgeen het TS oplevert.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_200932085
Het leest als een huiswerk topic, maar soit, ik doe wel ff mee. Tenzij jullie ook voor proportioneel eigendom worden van het onderpand, zou ik het niet doen. En dan zijn jullie er elegant van af, want geen bank gaat dat geschatte bedrag aan hypotheek nog geven, als ze geen recht van hypotheek krijgen voor 100% van het onderpand, nl het te kopen huis.

Sowieso gaan bij de faciliterend notaris veel belletjes rinkelen als er én zoveel eigen geld in gebracht wordt, én er nog een onderhandse lening bij betrokken is ook. De vragen die dan gesteld gaan worden, en beantwoord moeten worden voordat die notaris een akte wil passeren, zijn jullie vermoedelijk niet echt op voorbereid.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_200933882
quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 22:54 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik zou me eerst afvragen:
• Hoe goed ken je die vriendin en haar financiële situatie;
• Is die besparing de echte reden om niet naar de bank te gaan?
• Hoeveel financieel risico en potentieel persoonlijk gedoe is jou dit waard?

Een bedrag van bijna 2 ton zou ik in ieder geval via de notaris regelen.

Ik ben niet per definitie tegen dit soort persoonlijke leningen, in sommige gevallen ken jij de lener beter dan de bank hem/haar zou kennen. Maar ik zou wel voorzichtig zijn. Een verlies van 2 ton is voor jou veel ingrijpender dan voor een bank.
[..]
Dit inderdaad. Uitgaan van 1,7% slaat nergens op. Dat is pakweg een normale hypotheekrente. Bij een hypotheek heeft een bank onderpand dat de kredietrisico's beperkt, bij dit overbruggingskrediet heb je helemaal niets aan zekerheden.
Dank voor je reactie!

Ik ken de vriendin heel goed. Ze is steady en betrouwbaar.
De besparing is echt de reden om niet naar de bank te gaan.
Via de notaris eea regelen is een goed tip, dank je!
pi_200933902
quote:
7s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:25 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik ook, want volgens mij heeft ze geld zat.

Plus ik snap niet helemaal wat de bedoeling is, mijn overbruggingshypotheek kostte werkelijk geen drol. Dat was tientjeswerk. Dus waarom moet dit als zij zoveel spaargeld heeft, ze kan dat makkelijk zelf betalen toch. Ik zou geen risico's nemen voor dat kleine beetje winst als alles goed gaat. Het risico staat totaal niet in verhouding tot hetgeen het TS oplevert.
Thx. Ik zal eens nagaan hoeveel er echt bespaard wordt door het op deze wijze te doen.
Op dit moment heb ik het geld op de bank staan, met negatieve rente. Vandaar mijn eerste reactie naar haar om het te willen doen.
pi_200934805
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 11:06 schreef janzjanz het volgende:
Op dit moment heb ik het geld op de bank staan, met negatieve rente. Vandaar mijn eerste reactie naar haar om het te willen doen.
Verdeel het geld over 2 of 3 banken. Bv. Huisbank, leaseplanbank en Lloyd's. Hiermee voorkom je negatieve rente.

[ Bericht 7% gewijzigd door KrekelJapie op 16-08-2021 13:10:29 ]
  maandag 16 augustus 2021 @ 13:04:44 #35
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_200935542
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 11:06 schreef janzjanz het volgende:

[..]
Thx. Ik zal eens nagaan hoeveel er echt bespaard wordt door het op deze wijze te doen.
Op dit moment heb ik het geld op de bank staan, met negatieve rente. Vandaar mijn eerste reactie naar haar om het te willen doen.
Overbruggingskrediet bij een hypo verstrekker is ~2 a 2.5% (zij stelde zeker 1.7% voor? :)) gangbare rente voor een persoonlijke lening, wat dit is want jij bent geen bank of hypotheekverstrekker, is al rap 4 a 6%.

Kosten voor een notaris met een standaard contract.

Het zou me verbazen als het verschil tussen een bank en jullie meer als een paar tientjes is. Met in het geval van wanbetaling het grapje jullie 2 ton kost. En hoeveel verdien je eraan? ~22e rente/dag?

als je met negatieve rente zit, waarom stal je het geld dan niet in aandelen of andere producten? 200.000 met een 4 tot 10% rendement tov negatieve rente? Komt me een beetje over als een luxeprobleem.
Dum de dum
pi_200936106
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 00:07 schreef SOG het volgende:

[..]
Vriendin financiert de notariskosten en de rente. Dus ts maakt geen kosten. Risico is er niet want ts krijgt hypothecaire zekerheid
Jij hebt deze inside informatie?

Ik lees over het besparen van 2000,00, waar dit dan vandaan moet komen? Je weet wat een notaris gaat kosten in dit soort gevallen? Ik denk dat TS/vriendin voor de notaris al mag gaan rekenen op minimaal een 500-700 aan kosten, en dan nog de tijd die je nodig hebt om minimaal 2 keer bij de notaris langs te gaan om het te laten opstellen en dan om het te gaan tekenen.

TS doet er het slimste aan om deze vriendin dit alles zelf te laten regelen en zich hier buiten te houden. Wat TS nog wel kan overwegen is om wat geld voor te schieten wanneer zo'n dubbele last er even niet in zit in een bepaalde week. Of schiet anders die wasmachine, dure APK, het laminaat, gepeperde rekening van de dierarts voor, wanneer vriendin er ook die laatste 25.000 in moet stoppen om het zelf te kunnen regelen.

TS moet het zelf weten, zijn/haar leven en geld, no way dat ik zelf zo'n constructie aan zou gaan met zo'n bedrag voor een relatief kleine besparing. En dan maakt het niet uit aan welke kant van de lening ik zou zitten, ik zou het zo ook niet willen lenen.

quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 11:04 schreef janzjanz het volgende:

Ik ken de vriendin heel goed. Ze is steady en betrouwbaar.
De besparing is echt de reden om niet naar de bank te gaan.
Via de notaris eea regelen is een goed tip, dank je!
Ik heb van dichtbij gezien dat er in de beste, betrouwbare en steady families flinke ruzie is ontstaan voor een bedrag van minder dan 2000 euro

De besparing op zo'n korte periode op zo'n bedrag is aan rente bijna niks, de kosten om zo'n overbrugging af te sluiten, daar zou dan de besparing in moeten zitten.

En de notaris, daar gaat het grootste gedeelte van je besparing in zitten, die mensen zijn niet voordelig in te huren.

quote:
0s.gif Op zondag 15 augustus 2021 22:24 schreef DonnaNoble het volgende:
Niet. Gewoon niet.

Vuistregel 1: met vrienden moet je wandelen, niet handelen.
Vuistregel 2: leen alleen geld uit waarvan het niet erg is als je het niet meer terugziet.
Vuistregel 1.1: Ook met familie moet je wandelen en niet handelen.

quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 12:11 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Verdeel het geld over 2 of 3 banken. Bv. Huisbank, leaseplanbank en Lloyd's. Hiermee voorkom je negatieve rente.
Waar je dan wel beter rekening mee kan houden is de bankvergunning van betreffende bank!

Een "dochter" van een bank die werkt onder de bankvergunning van "moeder" bank, geeft geen extra garantie van 100.000 euro mocht de bank of "moeder" bank omvallen, er wordt maar 100.000 per bankvergunning door DNB gegarandeerd.
pi_200937192
quote:
1s.gif Op zondag 15 augustus 2021 23:23 schreef Rene het volgende:
Huh? Die overbrugging is in mijn optiek niet nodig omdat er voldoende spaargeld is om korte tijd die dubbele kosten aan 2 hypotheken te bekostigen. Zo ging dat bij ons in ieder geval. De bank kreeg voldoende zekerheid van verkoop.
Dit dit dit. Ze heeft helemaal geen lening nodig als ze zulke bedragen op de bank heeft staan.

1.7% is erg laag.

Échte vrienden willen zulke bedragen helemaal niet van elkaar lenen. Het beïnvloedt de vriendschap enorm.
pi_200938468
Plus ik zou, net als de bank bij een overbrugging, tweede hypotheekrecht op haar woning willen hebben. Daar moet ze ook kosten voor maken.

Je verhaal klinkt wazig.
“ Ze heeft tijdelijk een aantal maanden een overbruggingskrediet nodig ”
Later een paar weken?
Plus waarom is er onzekerheid over de verkoop van haar woning? Wij hadden ook de verkoop al rond voordat de termijn voor de ontbindende voorwaarde van de aankoop verliep…
pi_200939750
Thx allemaal voor de tips.
Eenduidig en helder
pi_200940031
Ik zou wegrennen met jouw geld als je dat aan mij zou uitlenen. 1.7% is geen marktconform onderhands geld lenen tussen particulieren. Een rechter zal dit zien als een gift en de belastingdienst ook. Advocaat tegen advocaat wordt dit uiteindelijk helaas heeft de belastingdienst liever dat het mijn kant op valt meer geld voor de belastingdienst. Vervelend maar zo gaan dingen nou eenmaal.
Arrr!
pi_200940217
Besparing: 2 weken rente
Notariële kosten: veel hoger

:N
.
pi_200940307
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 14:58 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]


Échte vrienden willen zulke bedragen helemaal niet van elkaar lenen. Het beïnvloedt de vriendschap enorm.
Dit is in deze situatie het enige dat telt. Ik vind de vraag absurd, met zo’n dikke spaarrekening
Alius aliud dicit
  maandag 16 augustus 2021 @ 20:08:45 #43
152047 Yurithemaster
Winter is coming
pi_200941831
Wat een gedoe en hoeveel bespaart ze er nou eigenljk mee? :')

Als die vriendin met dit voorstel kwam zou ik het niet vetrouwen :X
pi_200944003
Besparing is minimaal voor de vriendin en rendement voor TS is minimaal

Gaat om veel geld dus een ideaal plaatje om totale te ontsporen
  maandag 16 augustus 2021 @ 22:07:02 #45
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_200944322
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 21:54 schreef bami_haar het volgende:
Besparing is minimaal voor de vriendin en rendement voor TS is minimaal

Gaat om veel geld dus een ideaal plaatje om totale te ontsporen
Met 300k op de bank, 200k van TS en 400k verdampen naar het buitenland, er zijn er die het met minder hebben gedaan idd.
Dum de dum
pi_200945275
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 18:37 schreef Mrmime het volgende:
Dit is in deze situatie het enige dat telt. Ik vind de vraag absurd, met zo’n dikke spaarrekening
Ik vind het verhaal dusdanig vreemd dat ik eerder denk dat TS een balletje op wil gooien om zelf wat rendement uit z'n spaargeld te halen. Iets dat me overigens niet bepaald de moeite lijkt voor zo'n korte termijn.
pi_200947395
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 22:52 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Ik vind het verhaal dusdanig vreemd dat ik eerder denk dat TS een balletje op wil gooien om zelf wat rendement uit z'n spaargeld te halen. Iets dat me overigens niet bepaald de moeite lijkt voor zo'n korte termijn.
Ja, toch een paar tientjes. Alleen dit topic lezen was al duurder :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_200947740
Die huizenprijzen kunnen alleen nog maar in elkaar klappen uiteindelijk.

Bijna 5 ton waarvan jij bijna de helft gaat of wil gaan lenen voor een paar tientjes rente..

Dit is alleen leuk als je hartelijk kan lachen om het bijna onvermijdelijke verlies.
pi_200947750
quote:
7s.gif Op maandag 16 augustus 2021 08:25 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik ook, want volgens mij heeft ze geld zat.

Plus ik snap niet helemaal wat de bedoeling is, mijn overbruggingshypotheek kostte werkelijk geen drol. Dat was tientjeswerk. Dus waarom moet dit als zij zoveel spaargeld heeft, ze kan dat makkelijk zelf betalen toch. Ik zou geen risico's nemen voor dat kleine beetje winst als alles goed gaat. Het risico staat totaal niet in verhouding tot hetgeen het TS oplevert.
Taxatiekosten (tenzij WOZ-waarde genoeg is), doorstrepen hypotheek bij notaris, ik kom dan al gezamenlijk op 500 euro.

Wat wel geld kost, is storten van die waarborg. Daar rekent een bank best wel knaken, een paar honderd euro.
pi_200947762
Mensen die dit aan lezen zijn en denken wat moet ik dan wel doen voor een goed rendement ?
Er is geen goede en juiste vorm van rendement.
Elk rendement staat een direct risico tegenover.
Hoger rendement hoger risico.
Laag rendement laag risico.

Zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar risicovrij bestaat niet.
Arrr!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')