abonnement Unibet Coolblue
pi_201065256
IK had m'n post ondertussen aangepast en ik snap wat je bedoeld met de gulden snede in zijn verhoudingen in de symmetrie. :)

quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 11:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Oh, btw, symmetrie schrijf je met dubbel m.
Perfecte inkopper om te ontkrachten... ^O^

Ik heb beetje dyslectisch brein, zie schrijvvouten niet altijd, of pas na 4 x teruglezen.

Maar toch bedankt.
pi_201070076
Het feit dat dit per cultuur en tijdsperiode verschilt, is veelzeggend. Slank als kenmerk is niet de essentie die naar voren lijkt te komen als algemeen bepalend. Maar wat is dan ook 'slank'?


Iets wat naar mijn vermoeden heel erg onderschat wordt is betekenisgeving en associatief denken. Ervaringen op individueel niveau en betekenisgeving op maatschappelijk niveau lijken mij hierin van voornaamste belang.
pi_201070120
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 19:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Dit, dus. Zit hardcoded in onze hersenen.
Zeer oude hersenen in moderne tijden inderdaad. Die oerinstincten zullen er nog wel een tijdje inblijven.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201070500
Kom op!? Genetisch hard gecodeerde voorkeur gebaseerd op de gulden snede. Mooie theorie dat wel, maar beetje ver gezocht. En zelfs die gulden snede is in de natuur 100% perfect noch identiek.

Stel je voor dat het slakje met dat minder mooie huisje gefrustreerd naar een partner zoekt en uitgelachen wordt door zijn vriendjes.

Uiteraard heeft natuurlijk alleen het intelligent denkend menselijk ras deze hard codering toevallig mee gekregen.

Lelijke hondjes poppen immers ook hoor... Behalve de Corgi met die veel te korte pootjes in verhouding, die niet die worden uitgelachen als buiten hun zogenaamde eigen ras willen voortplanten.

Logisch toch?
pi_201077539
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 10:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Logisch. De Gulden Snede.

Een mythe/sterk staaltje apofenie die we grotendeels te danken hebben aan Adolf Zeising. Zie b.v.

https://plus.maths.org/content/myths-maths-golden-ratio
-
  donderdag 26 augustus 2021 @ 10:57:47 #56
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_201077603
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 10:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Een mythe/sterk staaltje apofenie die we grotendeels te danken hebben aan Adolf Zeising. Zie b.v.

https://plus.maths.org/content/myths-maths-golden-ratio
Misschien moet je de conclusie even lezen. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 26 augustus 2021 @ 11:02:01 #57
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_201077660
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 11:08 schreef Watuntrik het volgende:

Perfecte inkopper om te ontkrachten... ^O^

Ik heb beetje dyslectisch brein, zie schrijvvouten niet altijd, of pas na 4 x teruglezen.

Maar toch bedankt.
Grappig dat jouw dyslexie zich alleen voordoet bij een specifiek woord. Het lijkt haast alsof je eenvoudig niet wist dat 'symmetrie' met dubbel 'm' is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_201078011
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 11:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Grappig dat jouw dyslexie zich alleen voordoet bij een specifiek woord. Het lijkt haast alsof je eenvoudig niet wist dat 'symmetrie' met dubbel 'm' is.
Das voor mij een weet en voor jou de vraag, blijkbaar... :P Vul het zelf maar in, ik voel niet de drang om daarin te moeten verantwoorden. Wanneer je goed zoekt, dan vind je nog wel meer fouten in mijn teksten. Waar het lijkt dat ik het kennelijk gewoon niet weet.

Ik vind het best fijn wanneer iemand die naar perfectie streeft mij verbeterd. ^O^ En je mag me zelfs uitlachen, daar ben ik gelukkig niet gevoelig voor. Ik lach lekker met je mee. Er gaat niets boven een gezonde dosis zelfspot.

Dyslexia kent verschillende gradaties en vormen van licht tot zwaar... Zoek anders eens op hoe een dyslectisch brein zou kunnen werken. Daar is best al veel over geschreven.
pi_201093448
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 09:36 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Oh Jawel.

Ik denk dat je vergeet waar we vandaan komen. De tijd van mode boekjes, strakke spiegels, social media met rolmodellen, stralend witte tanden, gedegen onderwijs waarmee je brein wordt volgepompt met info. En noem maar op... Bestaat nog niet zo heel erg lang. Denk dit allemaal weg zodat je dus geen vergelijkingsmateriaal hebt en geen notie hebt van wat wat is, maar het is wat het is. En dan bepaal alleen jij wat mooi is en niet het boekje wat je leest. Dan wordt mooi en gezond heel anders.

Dus die hardcoding in je hersenen dat slank mooier is, is niet genetische bepaald maar cultureel aangeleerd.

Daarom zijn er dus ook culturen waar slank geen schoonheidsideaal is. Kijk maar bij de Eskimocultuur, daar moet je nogal dik zijn om überhaupt goed te kunnen overleven. Slank zijn is daar zelfs een behoorlijk groot nadeel. Denk je nu echt dat die elkaar allemaal lelijk vinden omdat ze spekkig zijn? Ik denk dat die mensen daar helemaal niet naar kijken. En de gimmedelde zogenaamd ongecivilizeerde vet vretende Eskimo is gezonder en sterker dan gemiddelde decadente mooie slanke westerling.
Dat er gebieden en tijden zijn/waren waar slank geen schoonheidsideaal is/was, is juist de afwijking, de mode.
Of de Eskimo gezonder/sterker is dan een slanke westerling weet ik niet en waag ik te betwijfelen. Culturen waarin dik zijn de norm is hebben vaak allerlei problemen, ook qua gezondheid.

Universeel werd en wordt een slank lijf als mooi en gezond ervaren en dat is niet cultureel maar evolutioneel.
pi_201093480
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 10:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Een mythe/sterk staaltje apofenie die we grotendeels te danken hebben aan Adolf Zeising. Zie b.v.

https://plus.maths.org/content/myths-maths-golden-ratio
Ik zie wel een interessant antwoord op dat artikel, de onderste. Wat vind jij daar van?
pi_201093517
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 11:44 schreef nomina het volgende:

[..]
Dat er gebieden en tijden zijn/waren waar slank geen schoonheidsideaal is/was, is juist de afwijking, de mode.
Of de Eskimo gezonder/sterker is dan een slanke westerling weet ik niet en waag ik te betwijfelen. Culturen waarin dik zijn de norm is hebben vaak allerlei problemen, ook qua gezondheid.

Universeel werd en wordt een slank lijf als mooi en gezond ervaren en dat is niet cultureel maar evolutioneel.
Nogal een conclusie met lamme veroordelende "argumentatie". Leg eens uit waarom elke afwijking van slank, mode is. En wat is mode en wat is universeel? Wat maakt dat verschil?
pi_201093859
Neem een willekeurig Grieks standbeeld in gedachte, bijv. de Venus van Milo, en vraag wereldwijd aan mensen of ze dit lichaam mooi vinden, mooier dan dikker of dunner en 90% zal zeggen dat ze de Venus mooier vinden.
Dat was altijd al de norm bij de meerderheid. Dat is dus universeel.
  vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:21:50 #63
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_201094025
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 09:36 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Oh Jawel.

Ik denk dat je vergeet waar we vandaan komen. De tijd van mode boekjes, strakke spiegels, social media met rolmodellen, stralend witte tanden, gedegen onderwijs waarmee je brein wordt volgepompt met info. En noem maar op... Bestaat nog niet zo heel erg lang. Denk dit allemaal weg zodat je dus geen vergelijkingsmateriaal hebt en geen notie hebt van wat wat is, maar het is wat het is. En dan bepaal alleen jij wat mooi is en niet het boekje wat je leest. Dan wordt mooi en gezond heel anders.

Dus die hardcoding in je hersenen dat slank mooier is, is niet genetische bepaald maar cultureel aangeleerd.

Daarom zijn er dus ook culturen waar slank geen schoonheidsideaal is. Kijk maar bij de Eskimocultuur, daar moet je nogal dik zijn om überhaupt goed te kunnen overleven. Slank zijn is daar zelfs een behoorlijk groot nadeel. Denk je nu echt dat die elkaar allemaal lelijk vinden omdat ze spekkig zijn? Ik denk dat die mensen daar helemaal niet naar kijken. En de gimmedelde zogenaamd ongecivilizeerde vet vretende Eskimo is gezonder en sterker dan gemiddelde decadente mooie slanke westerling.
Wat wel fascinerend is, is dat culturen die dikheid promoten, omdat dat in hun omstandigheden de overlevingskansen vergroot, vaak positief belicht wordt, door dezelfde mensen die het promoten van slankheid in onze eigen cultuur afvallen. Terwijl dat bij ons toch zeker de gezondere situatie is.
pi_201096021
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 11:44 schreef nomina het volgende:

[..]
Dat er gebieden en tijden zijn/waren waar slank geen schoonheidsideaal is/was, is juist de afwijking, de mode.
Of de Eskimo gezonder/sterker is dan een slanke westerling weet ik niet en waag ik te betwijfelen. Culturen waarin dik zijn de norm is hebben vaak allerlei problemen, ook qua gezondheid.
Een ander voorbeeld is de Japanse cultuur

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sumo

Die papzakken van worstelaars, weinig moois aan, maar worden door veel Japanse vrouwen als sekssymbool gezien. En conditioneel zijn ze top fit en totaal afgetraind. Al moet je ze geen 100 meter laten sprinten, maar dat is irrelevant. Dat zo door hun zwaarlijvigheid een goter risico lopen op blessures is ook irrelevant.

Het gaat over wat is mooi en wat niet.

Beauty is in the eye of the beholder!?

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 11:44 schreef nomina het volgende:
Universeel werd en wordt een slank lijf als mooi en gezond ervaren en dat is niet cultureel maar evolutioneel.
De aanname dat je eigen denkbeelden, voorkeuren en emoties etc. iets universeels zou moeten zijn is ook een menselijke eigenschap. Veel mensen, ik denk zelfs de meerderheid, wanneer ze een verhaal vertellen en daarin hun eigen reacties daarop aangeven dan spreken ze in de tweede persoon.

Bv.
"Wanneer dit je overkomt, dan doe je of denk je toch zus en zo." Etc.

Dus ze gaan er vanuit (dan wel zoeken de bevestiging) dat het de norm is die voor iedereen geldt.
  vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:48:46 #65
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_201096102
Never nuke a country twice
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_201097872
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 12:12 schreef nomina het volgende:
Neem een willekeurig Grieks standbeeld in gedachte, bijv. de Venus van Milo, en vraag wereldwijd aan mensen of ze dit lichaam mooi vinden, mooier dan dikker of dunner en 90% zal zeggen dat ze de Venus mooier vinden.
Dat was altijd al de norm bij de meerderheid. Dat is dus universeel.
Not sure if trolling...
  vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:43:34 #68
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_201098211
Mauritanië is inderdaad wel het argument dat dikzakken liefhebben de norm is.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:10:14 #69
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_201099386
Dunne chickies scoren in Mauritanië. _O_
Easy mode!
pi_201103287
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 12:12 schreef nomina het volgende:
Neem een willekeurig Grieks standbeeld in gedachte, bijv. de Venus van Milo, en vraag wereldwijd aan mensen of ze dit lichaam mooi vinden, mooier dan dikker of dunner en 90% zal zeggen dat ze de Venus mooier vinden.
Dat was altijd al de norm bij de meerderheid. Dat is dus universeel.
Niks universeel, enkel cultureel.

Venus van Willendorf 30.000 jaar oud.

  zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:31:38 #71
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_201106060
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 augustus 2021 23:01 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Niks universeel, enkel cultureel.

Venus van Willendorf 30.000 jaar oud.

[ afbeelding ]
Je hebt over de hele wereld cultische beelden in allerlei vormen. Probleem is dat je deze prehistorische Europeanen niet kunt vragen of ze deze vormen "mooi" vonden. De betekenis kan puur symbolisch zijn. De "Venus" van Brassempouy, die veel meer op een realistisch portret lijkt, heeft trouwens een slanker voorkomen, met een smaller gezicht en een ranke nek.



[ Bericht 5% gewijzigd door Iblardi op 28-08-2021 09:40:53 ]
  zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:35:38 #72
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_201106095
Historisch bewijs dat mensen van onmenselijk grote penissen houden. Er bestaat namelijk een oud beeldje van.

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:39:23 #73
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_201106132
Maar het zal inderdaad cultureel aangelegd zijn dat hondsvette mensen onsmakelijk zijn :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:39:56 #74
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_201106140
Vrouwen met vogelkop vallen ook universeel in de smaak:

  zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:46:15 #75
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_201106202
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 augustus 2021 09:39 schreef Iblardi het volgende:
Vrouwen met vogelkop vallen ook universeel in de smaak:

[ afbeelding ]
Godverdomme wat lekker.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')