abonnement Unibet Coolblue
pi_201319354
quote:
We hebben het over merken, niet over landen.

Welk merk verkocht in Q1 en Q2 van 2021 meer elektrische auto's dan Tesla?
  zondag 12 september 2021 @ 10:21:05 #177
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201319452
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 00:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Welke automerken zijn in welke opzichten verder dan Tesla?

Range? Efficiëntie? Productieaantallen? Groei? Autonoom rijden? Laadnetwerk? Software? Veiligheid? Batterijproductie? Gigacasting?

Serieuze vraag.

In het kunnen produceren van een auto dat ook aanvoelt als een premium auto. Bij Tesla voelt het toch een beetje als het allemaal net niet lekker past, bijvoorbeeld als je deuren / ramen opent en sluit enzo. Het echt goed kunnen bouwen van een auto is wel een expertise. Maar goed, ook daarin zal Tesla snel stappen maken lijkt me.
pi_201319558
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 10:21 schreef Zwansen het volgende:

[..]
In het kunnen produceren van een auto dat ook aanvoelt als een premium auto. Bij Tesla voelt het toch een beetje als het allemaal net niet lekker past, bijvoorbeeld als je deuren / ramen opent en sluit enzo. Het echt goed kunnen bouwen van een auto is wel een expertise. Maar goed, ook daarin zal Tesla snel stappen maken lijkt me.
Tesla heeft wel grote problemen gehad met kieren, afwerking (zowel interieur als exterieur) en kwaliteit.
Maar de laatste Model Y's die nu in Noorwegen en Duitsland afgeleverd zijn, blijken behoorlijk netjes afgewerkt.
De eerste Model 3's waren soms slecht afgewerkt, daarbij ook problemen met de lak.

Dus ja, er zijn zeker stappen gemaakt.

Hier een kritische Duitser die een net afgeleverde Y aan een onderzoek onderwerpt ;)

pi_201319601
Tesla leeft vooralsnog bij de gratie van de subsidies die ze krijgen in de landen waar ze leveren.
pi_201319650
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:30 schreef RamboDirk het volgende:
Tesla leeft vooralsnog bij de gratie van de subsidies die ze krijgen in de landen waar ze leveren.
Die voordelen krijgen andere EV-merken ook, dus op dat vlak hebben ze geen voordeel in de markt.
  zondag 12 september 2021 @ 10:34:33 #181
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_201319658
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:30 schreef RamboDirk het volgende:
Tesla leeft vooralsnog bij de gratie van de subsidies die ze krijgen in de landen waar ze leveren.
Die zijn in Nederland behoorlijk verminderd en aan de andere kant, die waren er voor andere EV-leveranciers ook hè. Was dus wel een gelijk speelveld.
  zondag 12 september 2021 @ 10:39:33 #182
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201319710
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:30 schreef RamboDirk het volgende:
Tesla leeft vooralsnog bij de gratie van de subsidies die ze krijgen in de landen waar ze leveren.
Dat denk ik ook. En er komt veel meer keuze op de markt. Dat betekent automatisch dat de taart door meer partijen zal worden gedeeld.

https://www.autoblog.nl/n(...)t-voorblijven-870834

Maar dat is slechts mijn verwachting. Ik stap nu niet meer in Tesla. Maar dat kan natuurlijk net zo goed een verkeerde keuze zijn :P
  zondag 12 september 2021 @ 10:40:12 #183
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_201319720
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 10:34 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Die zijn in Nederland behoorlijk verminderd en aan de andere kant, die waren er voor andere EV-leveranciers ook hè. Was dus wel een gelijk speelveld.
Er waren amper andere leveranciers.
pi_201319724
Overigens zal er vast een merk zijn dat Tesla vroeg of laat inhaalt qua aantal geproduceerde EV's en aantal verkochte EV's. Is dat een ramp? Nee, zeker niet.

Zolang Tesla z'n groei doorzet en jaar na jaar alle modellen die ze produceren kunnen verkopen, zitten ze geramd. Het voornaamste probleem dat Tesla heeft is dat ze, ondanks ~50% groei per jaar, nog steeds niet aan de vraag kunnen voldoen.

De EV-markt is nu slechts zo'n 4% van het totaal dus dat kan in potentie nog keer 25x groeien.

Het nadeel voor "legacy" autofabrikanten is dat ze met de groei van hun EV-markt, een daling zien in de verkoop van hun ICE-modellen. Dan is de vraag: hoe lang laat je een fabriek nog ICE-auto's maken, wanneer stop je met het maken van een model, hoe veel sneller moet je je investeringen afschrijven, etc.

Automerken die direct met EV's zijn begonnen, hebben dat probleem niet.
pi_201319757
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die voordelen krijgen andere EV-merken ook, dus op dat vlak hebben ze geen voordeel in de markt.
Andere EV merken leven nog altijd van hun fossiele auto's.

De Tesla's die je ziet zijn allemaal gesubsidieerd en omdat er in de 1e fase nauwelijks concurrentie was.
pi_201319793
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:43 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Andere EV merken leven nog altijd van hun fossiele auto's.

De Tesla's die je ziet zijn allemaal gesubsidieerd en omdat er in de 1e fase nauwelijks concurrentie was.
Ik weet niet precies wat je insteek is?

De discussie ging om andere merken die Tesla voorbij zouden zijn, eventueel ook qua productie- of verkoopcijfers.

Op dit moment is het speelveld qua subsidies voor ieder merk dat EV's maakt gelijk, hooguit hebben merken in het hogere segment een nadeel omdat subsidies vaak beperkt zijn tot om en nabij de ¤40.000 of $40.000 (zoals met de nieuwe "EV bill" in de USA).

Groei en marges zien er prima uit voor Tesla, ook nu nog.



pi_201319884
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet precies wat je insteek is?

De discussie ging om andere merken die Tesla voorbij zouden zijn, eventueel ook qua productie- of verkoopcijfers.

Op dit moment is het speelveld qua subsidies voor ieder merk dat EV's maakt gelijk.

Groei en marges zien er prima uit voor Tesla, ook nu nog.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De hele discussie heb ik niet gevolgd, sorry my bad. :P

Mijn insteek was meer dat ik het aandeel overgewaardeerd vind, maar wie ben ik ;)

Tesla moet zich nog altijd bewijzen als serieuze automaker. De Tesla's die er nu rondrijden hebben mensen voornamelijk gekozen omdat er gunstige leaseregels dan wel subsidiesregelingen voor zijn/waren. Of omdat het een early adopters hebbendingetje was, beiden zijn nu niet of gaan minder van toepassing zijn. Begrijp mij niet verkeerd Tesla is een mooi bedrijf wat veel betekent heeft voor de EV ontwikkeling. Alleen daarom zou het mooi zijn als ze succesvol blijven. Maar dat laatste wordt een behoorlijke uitdaging nu de established automerken ook vol op EV duiken.
pi_201319964
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 10:39 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Dat denk ik ook. En er komt veel meer keuze op de markt. Dat betekent automatisch dat de taart door meer partijen zal worden gedeeld.
Uiteraard, dat gebeurt al. Vanaf het moment dat 1 concurrent iets maakt dat jij ook markt, zakt je marktaandeel. Maar in een groeimarkt is dat niet perse een probleem. Pas als de markt verzadigt is, gaat dat een grotere rol spelen.

quote:
Maar dat is slechts mijn verwachting. Ik stap nu niet meer in Tesla. Maar dat kan natuurlijk net zo goed een verkeerde keuze zijn :P
Oh, dat zeg ik niet. Ik zit wel in Tesla maar momenteel zijn ze fors overgewaardeerd. Aan de andere kant, het is meer dan een auto- en vrachtwagenfabrikant. Ik zit er vooral in vanwege hun energystorage (Megapacks en Autobid software), dat is mogelijk nog een grotere, interessantere markt dan auto's.
pi_201319997
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 10:51 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Mijn insteek was meer dat ik het aandeel overgewaardeerd vind, maar wie ben ik ;)
Oh, maar dat is het ook. De vraag is: kunnen ze ooit die overwaardering waar maken? Degenen die $700 voor een aandeel betalen geloven blijkbaar van wel ;) Zijn al die aandeelhouders gek? Of zien ze wat ik ook zie en is Tesla meer dan een autofabrikant? ;)

quote:
Tesla moet zich nog altijd bewijzen als serieuze automaker.
Bij vrijwel iedere review van een nieuw model EV zie je dat een reviewer de vergelijking maakt met een Tesla.
Dus misschien moeten anderen zich nog wel bewijzen als serieuze EV-fabrikant ;)

Munro is een bedrijf dat al >30 jaar fabrikanten helpt bij het besparen op productie. Engineers zijn vaak prima in hun werk maar ook teveel "engineer" waardoor dingen te complex of duur worden. Munro sloopt de producten, kijkt per onderdeel hoe het anders kan, of er onderdelen samengevoegd of weggelaten kunnen worden of van een ander materiaal.

quote:
Evolving How You Manufacture
Since 1988, Munro & Associates has consistently saved companies billions of dollars spanning the gamut of manufacturing industries from aerospace, defense, automotive, marine, medical, heavy industries, MTDM, consumer electronics and more. Munro & Associates has a proven track record of helping companies reduce "time to market", R&D, engineering and manufacturing costs all while increasing the quality of our customers products, processes and systems. This has resulted in our customers realizing not only higher profit margins, but also significantly increasing market share or, in some cases, achieving market dominance.

From the executive level (program cost reduction and management, consolidation, risk assessment, etc.) down through engineering, costing, supply chain and manufacturing, we have a suite of exclusive, time tested tools and methodologies that are the envy of the industry. Our analytical and problem solving tools such as the Design Profit® software are predictive and generate accurate metrics to automatically build business cases that allow our customers and their teams to make better decisions.

The Design Profit® software is the current industry-leading tool for creating cross team and platform collaboration, decision making, and compliance in MRL (Manufacturing Readiness Level); and facilitating TRL (Technology Readiness Level) and SRL, including sustainability design or redesign programs. With the ability to customize metrics and equations tracked in elements within our modeling system, we provide customers with nearly unlimited potential.
En ze halen dus ook regelmatig EV's uit elkaar en vergelijken hoe fabrikanten iets aanpakken.

Ik denk dat onderstaande video wel veel verklaart over de filosofie van Tesla, hoe ze bijna "on the fly" veranderingen doorvoeren tijdens het productieproces als ze zien dat het beter kan.



[ Bericht 25% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-09-2021 11:20:43 ]
pi_201334493
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 11:24 schreef JimmyJames het volgende:
Lukt het jullie om verlies te nemen?

Ik ben een tijdje geleden in PROSUS gestapt enkel voor de discount tov de participaties. TENCENT vind ik waarderingtechnisch niet interessant en bovendien zit ik nu met het politieke risico genaamd geen Rule of Law in China opgescheept. Waardoor je dus volledig afhankelijk bent van de willekeur van de Chinese overheid. Hebben ze de techreuzen nu genoeg gestraft of gaan ze nog een tijdje door met pesten om duidelijk te maken dat er maar één baas is in China?

Ik zou eigenlijk mijn beperkte verlies moeten nemen en er niet meer naar moeten omkijken.
Je noemt de akties van de Chinese overheid willekeurig, maar als je deze nauwkeurig bekijkt dan zitten er wel degelijk redenen achter. Bijvoorbeeld de maatregelen om game verslaving bij jongeren te bestrijden, zouden in andere landen ook niet misstaan.

Maar goed dat is een politieke discussie. Wat betreft je investering, wijs ik op het volgende bericht: https://asia.nikkei.com/B(...)et-Big-Tech-straight

De campagne gaat 6 maanden duren. Dit is de meeste westerse media ontgaan. Als we 27 juli als start markeren, dan komen er dus nog nieuwe maatregelen aan tot eind januari. Aangezien Tencent op zo veel online/tech markten aktief is, is de kans groot dat ze met nog meer maatregelen te maken krijgen.

Ik ben geen aandeelhouder van Chinese online giganten en nooit geweest, maar wel geinteresseerd. Ik wacht liever tot eind januari om dan de situatie opnieuw te bekijken. Uiteraard kan ik daarmee de boot missen, maar als de Chinese overheid een campagne van 6 maanden aankondigt, dan zal er hoogstwaarschijnlijk een campagne van 6 maanden zijn. Ik vind het te riskant.
pi_201335103
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 11:24 schreef JimmyJames het volgende:
Lukt het jullie om verlies te nemen?
Ligt er natuurlijk aan of de onderliggende fundamentals of de externe omgeving zijn gewijzigd of niet. Als je nog steeds in de propositie gelooft, dan is er wmb geen reden om verlies te nemen. Prosus had ik puts 80 op geschreven en dat verlies heb ik wel genomen, afgezien van China blijft het een wazig bedrijf, ondoorzichtig, een zichzelf extreem verrijkende top en een volstrekt onduidelijke strategie.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_201356075
Shell ook weggedaan met 2 kwartjes winst. Ook nog een zakje prosus liggen en las vegas sands die als een shitcoin gecrasht is :D

Op zich doet shell het niet echt verkeerd qua rendement, maar blijft wel achter tov de brede markt de afgelopen maanden. Anyway ik ga toch wat verbouwingen doen dus heb bijna niks meer..
pi_201366453
*O* 800 *O*
pi_201366926
800!! Allemaal dankzij ASML!! (waar ik werk ahahahaah!)
pi_201369929
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:08 schreef Beursaap het volgende:
800!! Allemaal dankzij ASML!! (waar ik werk ahahahaah!)
Oh nice :P
Heb er aandelen in :P
  zondag 19 september 2021 @ 00:39:04 #196
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_201421699
Wat vindt men hier van de problemen van Evergrande?

Ik vraag me af hoeveel invloed dat op het westen gaat hebben. Men spreekt van het ‘Lehmann van het oosten’…
pi_201435857
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 00:39 schreef kloon_bassie het volgende:
Wat vindt men hier van de problemen van Evergrande?

Ik vraag me af hoeveel invloed dat op het westen gaat hebben. Men spreekt van het ‘Lehmann van het oosten’…
Ik denk een behoorlijke invloed binnen China, maar weinig invloed daarbuiten. De obligaties en aandelen van Evergrande zijn over de laatste weken al gekelderd. Als een belangrijke westerse partij daar groot in zou zitten en in problemen is geraakt, dan was dit waarschijnlijk al eerder bekend geworden zoals we zagen in het Archegos drama.

Het is een complex probleem. Ik had een kleine positie in een andere grote Chinese developer, China Overseas Land & Investment Ltd, die minder onder druk staat, maar ben vanmorgen vroeg opgestaan om deze (met verlies) te verkopen. China Overseas Land & Investment Ltd heeft weinig schuld maar wel veel apartementen op de balans die nog geleverd moeten worden. Het kan zijn dat Evergrande de hele Chinese onroerend goed markt naar beneden sleurt. Ik weet er te weinig van om het goed te analyseren.

De vergelijking met Lehmann komt op mij te sensationeel over. De Chinese overheid heeft meer macht om markt problemen af te stoppen, dan Westerse landen.
pi_201437192
Arcelor klappen!! Nog even wachten of rijp om te plukken?
  maandag 20 september 2021 @ 13:30:42 #199
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201440202
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 09:08 schreef Beursaap het volgende:
Arcelor klappen!! Nog even wachten of rijp om te plukken?
Wachten. Zoiets zet vaak even door. Ik zie de markt nog wel tot 650 dalen..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_201440934
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 13:30 schreef LXIV het volgende:

[..]
Wachten. Zoiets zet vaak even door. Ik zie de markt nog wel tot 650 dalen..
400!
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')