abonnement Unibet Coolblue
pi_200942093
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 18:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt. Ze hebben "mega casting" waarbij de gehele achterbrug uit 1 stuk gegoten wordt. Dat scheelt tientallen onderdelen, laswerk, gewicht, tijd en is perfect qua gelijke maatvoering en hoge stijfheid.

Geen enkele concurrent doet dat op die schaal.

Deze video heeft een wat schreeuwerige titel maar is echt interessant om naar te kijken, het proces is goed uitgelegd.

[ afbeelding ]
[..]
Als je 16% meer range haalt uit het gelijke accu volume / gewicht, je auto zelf al meer efficiënt is én je accu's kan produceren die 50% goedkoper zijn dan die van de concurrentie (duurste deel van een EV) dan kan je juist onder de prijs van de concurrentie zitten en nog steeds een hogere marge halen.

Tesla werkt aan z'n nieuwe accu-productielijn die 75% korter / kleiner is dan voorheen, tabless, kortere verbindingen, droog verwerkingsproces, grotere cellen, etc. Dit moet die 50% kostenreductie en 16% meer range gaan halen.

Ik zeg niet dat de concurrentie stil zit maar als ik kijk naar (Sandy) Munro Live op Youtube (het kanaal dat EV's letterlijk sloopt) dan doet Tesla veel dingen wel slimmer.

Wetende wat Tesla van plan is kan kan ik wel de wens hebben om aandelen op $180 te kopen maar zolang ze niet naar die prijs zakken, is de huidige koers de enige optie om in te stappen.
Mocht Tesla overigens toch onder de $300 crashen, dan koop ik nog 2x zoveel bij als dat ik nu heb.
Daarnaast stop ik voorlopig al mijn ontvangen dividend in Tesla stocks (zo'n 4x per jaar dus).

Je kan Tesla nog zo haten, je kan er toch ook vol bewondering naar kijken hoe ze de auto-industrie blijven verstoren.
Tesla had het maar kantje boord gehaald. Lijken nu in veiliger vaarwater te komen.

Maar ehh, jajoh, het merk zal niet verdwijnen maar het punt is vooral dat de aandelen prijs gewoon veel te hoog is.

Is met meer "growth stock" aan de hand op dit moment hoor overigens.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:56:46 #27
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_200949065
We hadden het hier al eens gehad over de dual listing van BHP en de discount van BBL tov BHP.

De dual listing wordt naar verwachting volgend jaar opgeheven en je krijgt dan 1 op 1 aandelen BHP voor je BBL.

Normaliter zou de discount of premium dus moeten verdwijnen.

[ Bericht 1% gewijzigd door JimmyJames op 17-08-2021 19:35:45 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_200955456
Vandaag nog wat Canoo (GOEV) bijgekocht op $6,21
Prijs zakte nog aardig door dus wat DCA toegepast.

Al met al zit er nog niet 1% van m'n portfolio in, dus heel spannend zal het niet worden.
Ben benieuwd waar het over 2 jaar staat. Ik zie 2 opties: "failliet" of "redelijk succes".

Tesla wacht ik nog even af wanneer ik bijkoop. Voorlopig lijkt het meer op een aandeel voor duikboten.

[ Bericht 17% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-08-2021 19:00:10 ]
pi_200960048
Ik vond deze video nog van een maand of 8 terug.

Geen idee of de productie door Canoo ooit echt van de grond komt maar het spreekt me wel heel erg aan.

pi_200964095
Rabobank ligt er eruit. Precies op het moment dat ik een ondermaats presterende ETF eruit kieperde (stond net weer op wat winst na 4 maand).
Geen idee of het ondertekenen gelukt is :')

edit: ondertekenen niet gelukt, ETF is nog wat gezakt dus kost me weer een bankje :')
edit2: Rabobank :')

[ Bericht 21% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-08-2021 12:18:11 ]
pi_200966490
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 16:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is een startup uit Californië. Ze hebben een platform wat ze ook wel het "skateboard" noemen waar alle techniek voor de elektrische auto (incl. accu's) in zit. Op dit platform kan een SUV, bestelbus, camper, etc gebouwd worden (voorbeelden in video hierboven).
Geinig, eigenlijk weer terug de tijd in. Eerste helft vorige eeuw waren bijv Rolls-Royce en Bentley alleen bouwers van chassis', motoren, transmissies e.d. waarna coachbuilders als Park Ward, James Young, Barker e.d. er een koets voor bouwden.

What's old is new again





[ Bericht 3% gewijzigd door tjoptjop op 18-08-2021 14:56:28 ]
pi_200974663
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 14:38 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Geinig, eigenlijk weer terug de tijd in. Eerste helft vorige eeuw waren bijv Rolls-Royce en Bentley alleen bouwers van chassis', motoren, transmissies e.d. waarna coachbuilders als Park Ward, James Young, Barker e.d. er een koets voor bouwden.

What's old is new again

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Haha, ja, history repeats indeed!

Kwam vandaag deze chart tegen, toch wel indrukwekkend hoe hard het gaat bij Tesla:

pi_200974779
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 22:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Haha, ja, history repeats indeed!

Kwam vandaag deze chart tegen, toch wel indrukwekkend hoe hard het gaat bij Tesla:

[ afbeelding ]
Damn, dit jaar :D

Zijn Texas en Duitsland op tijd operationeel om nog in 2021 bij te kunnen dragen? Want dan zal het nog wel een tandje harder gaan
pi_200975236
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 23:08 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Damn, dit jaar :D

Zijn Texas en Duitsland op tijd operationeel om nog in 2021 bij te kunnen dragen? Want dan zal het nog wel een tandje harder gaan
Texas zou ergens in augustus / september open moeten gaan. Berlijn in oktober.
Verwacht eerst nog niet zoveel van de productie, ze zullen nog wel tegen wat problemen aanlopen en ze draaien ook grotendeels met nieuw personeel natuurlijk.

2022 wordt interessanter.

Ook interessant is dat de "revenue" voorzichtig los komt van het aantal afgeleverde auto's en variabele kosten.



[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-08-2021 23:57:13 ]
pi_200975937
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 23:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Texas zou ergens in augustus / september open moeten gaan. Berlijn in oktober.
Verwacht eerst nog niet zoveel van de productie, ze zullen nog wel tegen wat problemen aanlopen en ze draaien ook grotendeels met nieuw personeel natuurlijk.

2022 wordt interessanter.

Ook interessant is dat de "revenue" voorzichtig los komt van het aantal afgeleverde auto's en variabele kosten.

[ afbeelding ]
Bruto winstmarge up is altijd goed.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_200978274
Mooie dag om nog wat rond te shoppen tussen de aandelen, ik wacht nog even tot de markten in de USA een paar uurtjes open zijn.

Bij de vorige dip ook gedaan, da's toch weer ~3% waar je niets voor hoeft te doen.



[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-08-2021 10:45:14 ]
pi_200993784
Tellurian 🚀
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:18:46 #38
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_200996517
De Galapagoden zijn ons niet gunstig gezind deze dagen. Wat een bagger.

[ Bericht 4% gewijzigd door leolinedance op 20-08-2021 17:40:49 ]
pi_200996759
Mijn meest terminale aandeel gelukkig mr 2200 euro erin.
pi_201000642
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:18 schreef leolinedance het volgende:
De Galapagoden zijn ons niet gunstig gezind deze dagen. Wat een bagger.
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:18 schreef leolinedance het volgende:
De Galapagoden zijn ons niet gunstig gezind deze dagen. Wat een bagger.
Dat blijft nog wel zo een vijf jaar denk ik.
pi_201002569
Valt me wel op dat nagenoeg al die dudes bij cnbc hun mooie trades en tips vermelden, maar als ze het niet bij het rechte eind hebben dan hoor je ze er nooit meer over of ze hebben wel 1 of ander smoesje waarmee ze hun handelen/mening goedpraten.

Vb: unusual activity elke werkdag. Gast koopt calls baba. Baba down. Hoor je nooit meer iets over.
Deze week: gast koopt puts baba. Baba down. Hoor je wel dat ie de trade heeft beëindigd met winst.
Structureel bij deze gast.

Die cramer is volgens mij nog 1 vd weinigen die gewoon volle bak toegeeft als ie fout zat.
pi_201010907
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 17:47 schreef xminator het volgende:

[..]
[..]
Dat blijft nog wel zo een vijf jaar denk ik.
Kreun wat een ellende lijkt wel Taliban!
pi_201012328
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 19:59 schreef SOG het volgende:
Valt me wel op dat nagenoeg al die dudes bij cnbc hun mooie trades en tips vermelden, maar als ze het niet bij het rechte eind hebben dan hoor je ze er nooit meer over of ze hebben wel 1 of ander smoesje waarmee ze hun handelen/mening goedpraten.
Het blijven Amerikanen hè. En in hun geval worden ook wel alle vooroordelen bevestigd. Heb ik je al verteld over mijn boerderij die ik van Ethereum heb gekocht? ;) Ik kan er wel van genieten, verder niet al te serieus nemen die mannen. Snappen wel dondersgoed hoe zakendoen werkt though.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_201012800
Na "Tesla AI Day" werd de robot nogal vaak genoemd als grote onthulling.

Maar de stappen die er gezet zijn met die DOJO computer, dat is wel echt bizar.
Bij Tesla moet je echt niet meer alleen "autoproductie" denken, het is een volwaardig techbedrijf aan het worden en op dat vlak heeft vergelijken met Toyota of Volkswagen niet zoveel nut, denk ik.

Ik heb vaak gezegd dat ik niet verwacht dat Tesla zelfrijdende auto's kan maken zonder lidar en dat Waymo ze op dat vlak zou verslaan. Maar als ik zie hoe enorm ver ze zijn met die AI en het hoeveel resources ze halen uit het wagenpark dat ze hebben rondrijden (iedere rijdende Tesla geeft nieuwe informatie), hoe ze miljarden situaties realistisch kunnen simuleren dan ben ik toch wel onder de indruk.
Level 4 gaan ze dan misschien toch echt halen voor 2025 en dat is best bizar.

pi_201012839
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 15:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Na "Tesla AI Day" werd de robot nogal vaak genoemd als grote onthulling.

Maar de stappen die er gezet zijn met die DOJO computer, dat is wel echt bizar.
Bij Tesla moet je echt niet meer alleen "autoproductie" denken, het is een volwaardig techbedrijf aan het worden en op dat vlak heeft vergelijken met Toyota of Volkswagen niet zoveel nut, denk ik.

Ik heb vaak gezegd dat ik niet verwacht dat Tesla zelfrijdende auto's kan maken zonder lidar en dat Waymo ze op dat vlak zou verslaan. Maar als ik zie hoe enorm ver ze zijn met die AI en het hoeveel resources ze halen uit het wagenpark dat ze hebben rondrijden (iedere rijdende Tesla geeft nieuwe informatie), hoe ze miljarden situaties realistisch kunnen simuleren dan ben ik toch wel onder de indruk.
Level 4 gaan ze dan misschien toch echt halen voor 2025 en dat is best bizar.

Komt dat AI niet van Nvidia af dan?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201012859
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 15:39 schreef ludovico het volgende:

[..]
Komt dat AI niet van Nvidia af dan?
Nee, dat is de grap.

Wat NVidia biedt is blijkbaar niet efficiënt en schaalbaar genoeg. Ze hebben hun eigen DOJO platform vanaf de grond opgebouwd.

Dat biedt 4x betere performance, 1,3x performance per Watt en heeft 5x minder ruimte nodig.
Daarnaast is het heel schaalbaar en kunnen ze het daardoor makkelijk uitbreiden.

En... het is ook (als dienst) verkoopbaar aan andere partijen die met AI bezig zijn.

Het past ook wel bij Tesla en hun verticale integratie: ze willen zo min mogelijk afhankelijk zijn van andere partijen en alles wat mogelijk is "in house" ontwikkelen. Eigenlijk het tegenovergestelde van NIO dat vrijwel alle productie uitbesteedt.

Het zou me niet verbazen als je over een jaar ineens leest dat ze dat Italiaanse bedrijf overnemen dat die gietmallen voor ze maakt.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-08-2021 15:52:14 ]
pi_201012935
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 15:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat is de grap.

Wat NVidia biedt is blijkbaar niet efficiënt en schaalbaar genoeg. Ze hebben hun eigen DOJO platform vanaf de grond opgebouwd.

Dat biedt 4x betere performance, 1,3x performance per Watt en heeft 5x minder ruimte nodig.
Daarnaast is het heel schaalbaar en kunnen ze het daardoor makkelijk uitbreiden.

En... het is ook (als dienst) verkoopbaar aan andere partijen die met AI bezig zijn.
Hmmmmmmmmmkk

Kijk voor mij staat het wel redelijk vast dat Tesla als merk gewoon blijft, als aandeel ben ik er ook redelijk zeker van (al dan iets minder), maar de grote vraag is vooral: De waarde van het bedrijf rechtvaardigen die de beurskoers? Nee, geloof ik niks van.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201013032
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 15:53 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hmmmmmmmmmkk

Kijk voor mij staat het wel redelijk vast dat Tesla als merk gewoon blijft, als aandeel ben ik er ook redelijk zeker van (al dan iets minder), maar de grote vraag is vooral: De waarde van het bedrijf rechtvaardigen die de beurskoers? Nee, geloof ik niks van.
Klopt, op dit moment zeker nog niet.

Maar zolang het niet daalt is dit de meest gunstige instapprijs voor mij.
Mocht het toch ooit fors zakken, koop ik bij.
pi_201013365
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 16:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, op dit moment zeker nog niet.

Maar zolang het niet daalt is dit de meest gunstige instapprijs voor mij.
Mocht het toch ooit fors zakken, koop ik bij.
Tesla gaat /20 joh.

Mocht je bij willen kopen als het /7 gaat dan ben ik indifferent op je aankoop, vind het geen goedkope aankoop maar zelf weten allemaal.............

Daarboven denk ik dat je gewoon je geld aan het wegpissen bent.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201013414
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 16:37 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tesla gaat /20 joh.

Mocht je bij willen kopen als het /7 gaat dan ben ik indifferent op je aankoop, vind het geen goedkope aankoop maar zelf weten allemaal.............

Daarboven denk ik dat je gewoon je geld aan het wegpissen bent.
Ik zie Tesla wel naar $1000 gaan komend jaar en dan weer een nieuwe aandelensplitsing.

Overigens, bitcoin gaat ook lekker :) Alweer op $49.000
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')