Tja, maar de jaarlijkse kosten van de overheid aan sociale zekerheid en zorg lopen wel gewoon op. En als het dan niet via deze belasting binnenkomt, moet het via een andere. Zo simpel is het. Niks geen hobby's van politici, maar het leven en de gezondheid van de bevolking.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:58 schreef cynicus het volgende:
[..]
Het doel van een opbrengst neutrale belasting is juist dat het de economie slechts weinig wijzigt en dus dat er ook geen andere belasting omhoog of omlaag moet.
[..]
Heel veel. En het is niet een kwestie van 'het klopt allemaal', het is een gemiddelde schatting van waar het naar toe gaat en dat is de verkeerde kant op.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 12:53 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Even aangenomen dat het allemaal klopt: wat kunnen we doen?
Onjuist.quote:Onze invloed is zo enorm klein.
Dat is een mokerslechte strategie.quote:Uiteraard is dat geen 'excuus' om niks te doen, maar ik zou mij dan eerder voorbereiden op het te verwachten extreme weer.
Koekoek, je kunt beter asfalt weghalen dan meer asfalt aanleggen.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 13:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er zijn 4 complete wijken bijgebouwd hier en alles moet nog over een klein baantje naar de ringweg. Heel Nederland hoeft niet maar een beetje asfalt zou erg welkom zijn
asfalt weghalen en dan met een off-the-road auto gaan rijden?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:13 schreef VoMy het volgende:
[..]
Koekoek, je kunt beter asfalt weghalen dan meer asfalt aanleggen.
Geen asfalt, geen auto.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
asfalt weghalen en dan met een off-the-road auto gaan rijden?
Motorfiets ook niet?quote:
Deelautoquote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Motorfiets ook niet?
De instagram-generatie heeft geen interesse in een rijbewijs en auto. Dat komt vanzelf goed, ja.
In de tussentijd heb ik alvast vragen.
Hoe kan je de boottrailer aan een paard vastmaken?
Hoe neem je spullen mee in het OV die te groot zijn volgens de vervoerdersvoorwaarden?
Je wacht maar tot de zeespiegel zo hoog staat dat het water naar de boot komt.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe kan je de boottrailer aan een paard vastmaken?
Das allemaal leuk en aardig maar ik heb niet het vertrouwen dat het ons met die maatregeltjes links en rechts gaat lukken. Nee ook niet met hele forse maatregelen. Laten we ons maar gaan voorbereiden op de extreme gevolgenquote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:10 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Je weet dat veel grote bedrijven (in tegenstelling tot middelgrote) bijv. nog niet eens de verplichting hebben om een poging tot energiebesparing te doen? Gaat dan alleen om het treffen van maatregelen die binnen 5 jaar terug verdiend zijn, dus een gezond bedrijf lijdt daar niet onder.
[..]
Oh ja en stoppen met die lagere tarieven voor grootverbruikers. Dat maakt het treffen van energiebesparende maatregelen ook weer eerder rendabel of iig terug te verdienen binnen 5 jaar.
Zie jij de deelauto echt van de grond komen? Al talloze projecten zijn er geweest.quote:
En wat als je familie op met het ov onbereikbare plekken woont en je er plots heen moet? Wat als je snel naar het ziekenhuis moet?quote:
Mischien moeten we gewoon allebei doen want dit soort redenaties is nu precies waarom er veel te weinig gedaan wordt tot op heden.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:55 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Das allemaal leuk en aardig maar ik heb niet het vertrouwen dat het ons met die maatregeltjes links en rechts gaat lukken. Nee ook niet met hele forse maatregelen. Laten we ons maar gaan voorbereiden op de extreme gevolgen
Dat specifieke experiment mislukte vanwege technische beperkingen voornamelijk die blijkbaar onvoorzien waren, nogal al een ander verhaal dan dat deelauto's mislukken want die projecten lopen gewoon goed volgens mij al zijn er zaken die nog beter uitgewerkt moeten worden.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 16:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Zie jij de deelauto echt van de grond komen? Al talloze projecten zijn er geweest.
Duizend elektrische auto’s staan al drie jaar weg te roesten op een veld na mislukt experiment
https://www.ad.nl/auto/du(...)experiment~a7c40d92/
Bovendien, hoe naïef moet je zijn om iemand zo erg makkelijk aan een auto te helpen.
Tevens is het maar lastig om een persoon zomaar toegang tot een auto te geven.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 16:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
En wat als je familie op met het ov onbereikbare plekken woont en je er plots heen moet? Wat als je snel naar het ziekenhuis moet?
De illusie dat mensen over een tijdje geen eigen auto meer hebben is gewoon onzin. We moeten de auto milieuvriendelijker maken en dat doe je door het (tweedehands) elektrische wagenpark uit te breiden. Maar de auto uitbannen is gewoon onzin en onwerkbaar.
Alsof je geen rijbewijs moet overleggen om toegang te krijgen tot een deelauto. Man, man.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 16:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Tevens is het maar lastig om een persoon zomaar toegang tot een auto te geven.
Gisteren nog werd een jongen voor de zesde keer betrapt op rijden zonder rijbewijs, in de vangrail op de A4.
In Amsterdam heb je meerdere deelauto projecten; de elektrische deelsmart en Mywheels. De autos staan bijna bovenaan als het gaat om schade gevallen.
[ link | afbeelding ]
Xi doet meer dan wij op een aantal vlakken. En China stoot minder uit, per capita VEEL minder, dan wij. Mischien moeten wij eens ophouden met die Calimero act en doen alsof het altijd de anderen zijn die wat moeten doen maar gewoon zelf eens wat gaan doen?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 16:16 schreef Idisrom het volgende:
De komende vijf jaar moeten wij als Nederland nog wat extra doen aan nog iets meer ruimte voor de Maas, en misschien de Geul in Valkenburg verbreden; ik weet trouwens niet of dat laatste wel kan..
Hier moeten we eerst onze budgetten aan gaan besteden.
Verder moeten we maar afwachten wat Xi Jinping aan maatregelen gaat doen de komende jaren, en dan volgen we hem in het nemen van diezelfde maatregelen. Want als 0,22% van de wereldbevolking heeft het geen zin, om vooruit te lopen.
.
In Noord-Friesland zijn kassen gekomen en gebouwd, die energie verslurpten, en uiteindelijk voor miljoenen euro's daarna failliet gingen. Had die grond maar als aardappel- en de koude groenteteelt laten behouden, dan konden de Friese huishoudens voor hetzelfde gasverbruik nog jarenlang aan het gas blijvenquote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:10 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Je weet dat veel grote bedrijven (in tegenstelling tot middelgrote) bijv. nog niet eens de verplichting hebben om een poging tot energiebesparing te doen? Gaat dan alleen om het treffen van maatregelen die binnen 5 jaar terug verdiend zijn, dus een gezond bedrijf lijdt daar niet onder.
[..]
Oh ja en stoppen met die lagere tarieven voor grootverbruikers. Dat maakt het treffen van energiebesparende maatregelen ook weer eerder rendabel of iig terug te verdienen binnen 5 jaar.
Maar we horen bij het vervuilendere deel van de wereldbevolking Zeker als je de ketens goed meetelt waar Nederlanders in hun koopzucht gebruik van maken. Wijzen naar China is in dit soort gevallen altijd een zwaktebod.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 16:16 schreef Idisrom het volgende:
De komende vijf jaar moeten wij als Nederland nog wat extra doen aan nog iets meer ruimte voor de Maas, en misschien de Geul in Valkenburg verbreden; ik weet trouwens niet of dat laatste wel kan..
Hier moeten we eerst onze budgetten aan gaan besteden.
Verder moeten we maar afwachten wat Xi Jinping aan maatregelen gaat doen de komende jaren, en dan volgen we hem in het nemen van diezelfde maatregelen. Want als 0,22% van de wereldbevolking heeft het geen zin, om vooruit te lopen.
.
Ik bedoel niet wijzen naar China, maar gewoon eerst kijken wat China gaat doen.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 16:29 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar we horen bij het vervuilendere deel van de wereldbevolking Zeker als je de ketens goed meetelt waar Nederlanders in hun koopzucht gebruik van maken. Wijzen naar China is in dit soort gevallen altijd een zwaktebod.
Daar kan ik wel in mee. Maar we kunnen wel kijken dat wel met die auto's minder kilometers maken, dat zijn immers de meest vervuilende. En als we minder kilometers maken zullen ook steeds meer mensen tot inzicht komen dat een auto die 90+% van de tijd stil staat op de stoep best wel een dure hobby is voor een relatief beetje meer mobiliteit t.o.v. ov, leenauto, huurauto, fiets etc.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 16:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
En wat als je familie op met het ov onbereikbare plekken woont en je er plots heen moet? Wat als je snel naar het ziekenhuis moet?
De illusie dat mensen over een tijdje geen eigen auto meer hebben is gewoon onzin. We moeten de auto milieuvriendelijker maken en dat doe je door het (tweedehands) elektrische wagenpark uit te breiden. Maar de auto uitbannen is gewoon onzin en onwerkbaar.
Eerlijk gezegd zijn dit soort zaken eigenlijk gerommel in de marge. Ja, het helpt maar de grootste uitstoot komt niet van particuliere auto kilometers, volgens mij.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 17:02 schreef cynicus het volgende:
[..]
Daar kan ik wel in mee. Maar we kunnen wel kijken dat wel met die auto's minder kilometers maken, dat zijn immers de meest vervuilende. En als we minder kilometers maken zullen ook steeds meer mensen tot inzicht komen dat een auto die 90+% van de tijd stil staat op de stoep best wel een dure hobby is voor een relatief beetje meer mobiliteit t.o.v. ov, leenauto, huurauto, fiets etc.
Dus:
Meer thuiswerken. Steden en buitengebieden fietsvriendelijker maken (en niet zoals hier bij elke stoplicht software aanpassing fietsers verder naaien onder het mom van doorstroming ). Aantrekkelijker maken om vlak bij het werk te gaan wonen (voor tenminste één van de partners). Robotaxis zodat de auto's die er wel zijn efficienter gebruikt worden. Boottrailers verbieden.
Iemand anders nog ideeen?
Je noemt het gerommel in de marge, maar vervolgens heb je het zelf over het aanschaffen van een EV.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 17:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd zijn dit soort zaken eigenlijk gerommel in de marge. Ja, het helpt maar de grootste uitstoot komt niet van particuliere auto kilometers, volgens mij.
Wij zijn over 2 jaar aan de beurt voor een nieuwe lease auto en dat wordt een EV, we weten nog niet precies welke en voor ons is de overweging daarvoor om uitstoot te verminderen maar ik realiseer mij ook dat dit een luxe positie is.
Klopt op zich maar ik ben een fan van het wedge model. Wil je grote klappen gaan maken: een heftige koolstof belastingquote:Op woensdag 11 augustus 2021 17:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd zijn dit soort zaken eigenlijk gerommel in de marge. Ja, het helpt maar de grootste uitstoot komt niet van particuliere auto kilometers, volgens mij.
Ik doe niet meer mee met de lease auto rat-race. Heb een rete uitdagende baan waar ik professioneel mag hobbyen om de hoek en fiets dus altijd. Kan misschien elders meer verdienen maar al die uren in de auto ben ik liever in de tuin, dan maar een paar Euro minder in de maand. Er staat nog wel een 11 jaar oude Prius op de oprit maar die rijdt verrekte weinig. Eigenlijk kan hij wel weg maar ook ik heb moeite me op elk vlak aan te passen aan de urgentie. Soms is het toch wel verrekte handig en er zijn geen leen auto projecten in de buurt. Ik denk zelfs dat een Prius met zeer weinig km's per jaar milieu/klimaatvriendelijker is dan een nieuwe EV.quote:Wij zijn over 2 jaar aan de beurt voor een nieuwe lease auto en dat wordt een EV, we weten nog niet precies welke en voor ons is de overweging daarvoor om uitstoot te verminderen maar ik realiseer mij ook dat dit een luxe positie is.
Ik rij een 7 persoons auto. Volgens mij zijn die er niet eens nieuw elektrisch, laat staan tweedehands. En ik red het niet heen en weer naar mijn schoonouders op een accu.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 17:08 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd zijn dit soort zaken eigenlijk gerommel in de marge. Ja, het helpt maar de grootste uitstoot komt niet van particuliere auto kilometers, volgens mij.
Wij zijn over 2 jaar aan de beurt voor een nieuwe lease auto en dat wordt een EV, we weten nog niet precies welke en voor ons is de overweging daarvoor om uitstoot te verminderen maar ik realiseer mij ook dat dit een luxe positie is.
https://www.citroen.nl/au(...)-en-e-jumpycombi.htmquote:Op woensdag 11 augustus 2021 17:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik rij een 7 persoons auto. Volgens mij zijn die er niet eens nieuw elektrisch, laat staan tweedehands. En ik red het niet heen en weer naar mijn schoonouders op een accu.
Het is werkelijk schandelijk dat autofabrikanten (maar er zijn veel van dit soort) bij regeringe blijven lobbien tegen uitstoot regels of elektrische auto's, het dieselschandaal is ronduit schofterig. En dat allemaal alleen maar voor de portemonee van de aandeelhouder.quote:Dat is bij de electrische auto het probleem: ze zijn voor de gemiddelde mens onbetaalbaar en ze zijn nog niet praktisch. Helaas duurt die ontwikkeling allemaal wat langer dan gehoopt. Schijnbaar mede dankzij Toyota en een aantal andere autoproducenten die nog steeds gokken op waterstof, trouwens. Die traineren de boel behoorlijk.
Ah, ik zie dat ze er inderdaad wel komen. De ID6 van Volkswagen ook bijvoorbeeld. Maar voordat daar een tweedehands markt van is dat je die dingen gewoon voor tussen de 7 en de 12.000 euro kunt kopen (de huidige prijs voor een tweedehands) zijn we wel heel veel verder. En dat gaat niet alleen op voor de 7 persoons, eigenlijk voor de meeste gezinsauto's. De meeste elektrische auto's zijn leaseauto's en dat zijn vaak toch niet de gezinsauto's.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 17:23 schreef cynicus het volgende:
[..]
https://www.citroen.nl/au(...)-en-e-jumpycombi.htm
Model X is ook 7 persoons (maar duur).
Model S is ook 7 persoons (idem)
De komende Model Y heeft ook een 7 persoons variant.
Ik zei ook dat het helptquote:Op woensdag 11 augustus 2021 17:17 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Je noemt het gerommel in de marge, maar vervolgens heb je het zelf over het aanschaffen van een EV.
De allereerste stap die je moet nemen is je eigen energieverbruik drastisch omlaag brengen. Dat doe je op persoonlijk niveau onder andere door je vervoerskilometers te reduceren. Kortom, beter niet naar je werk dan met een EV.
Kennelijk wordt mijn inbreng opgepakt als een roep passiviteit of gelatenheid maar zo bedoel ik het zeker niet. Ik denk dat we vol aan de bak moeten om veel meer aan repressieve maatregelen te nemen. Daarbij de preventieve maatregelen niet uit het oog verliezend. Dus ja eens, allebei doen.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 16:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mischien moeten we gewoon allebei doen want dit soort redenaties is nu precies waarom er veel te weinig gedaan wordt tot op heden.
Iedereen die denkt dat we als Nederland hier in preventieve zin zelfstandig significante wijzigingen in aan kunnen brengen is in mijn ogen een luchtfietser. Wat we wel zelf in de hand hebben is onze waterhuishouding en civiel-technische inrichting.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:12 schreef VoMy het volgende:
[..]
Heel veel. En het is niet een kwestie van 'het klopt allemaal', het is een gemiddelde schatting van waar het naar toe gaat en dat is de verkeerde kant op.
[..]
Onjuist.
[..]
Dat is een mokerslechte strategie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |