Niet alleen. Er zijn in de wereld ook een heleboel directe subsidies op fossiele brandstoffen en in het systeem zijn veel voordelen (o.a. wet- en regelgeving) ingebouwd voor de gevestigde belangen. Een energie transitie is niet alleen de technische omschakeling maar ook een machtstrijd (Rutte komt bij Shell vandaan).quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 15:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Oh het gaat om regelingen die voor alle bedrijven gelden mits ze voldoen aan de voorwaarden.
Op zich met je verhaal eens, behalve met deze geciteerde zin. Opbrengst van belastingen gaan niet naar lievelingsprojecten van politici, maar gewoon naar zorg, sociale zekerheid, onderwijs, defensie e.d. Een "opbrengst neutrale belasting" klinkt dus leuk, maar betekent gewoon dat een andere belasting niet naar beneden kan of eerder omhoog moet. Zeker omdat de accijns op benzine ook weg gaat vallen.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 13:54 schreef cynicus het volgende:
Persoonlijk vind ik de opbrengst neutrale koolstofbelasting interessant omdat het de opbrengsten van de belasting niet in de algemene middelen laat verdwijnen. We weten allemaal wat er dan mee gebeurt, politici geven het weg aan hun lievelingsonderwerpen.
Rutte komt bij Shell vandaan, maar dat zegt niet dat hij nu Shell zou bevoordelen. Uit het versneld terugdraaien van de gaskraan en het de NAM (en dus aandeelhouder Shell) laten betalen van de kosten blijkt wat anders.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:03 schreef cynicus het volgende:
[..]
Niet alleen. Er zijn in de wereld ook een heleboel directe subsidies op fossiele brandstoffen en in het systeem zijn veel voordelen (o.a. wet- en regelgeving) ingebouwd voor de gevestigde belangen. Een energie transitie is niet alleen de technische omschakeling maar ook een machtstrijd (Rutte komt bij Shell vandaan).
Je weet dat veel grote bedrijven (in tegenstelling tot middelgrote) bijv. nog niet eens de verplichting hebben om een poging tot energiebesparing te doen? Gaat dan alleen om het treffen van maatregelen die binnen 5 jaar terug verdiend zijn, dus een gezond bedrijf lijdt daar niet onder.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 12:53 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Even aangenomen dat het allemaal klopt: wat kunnen we doen? Onze invloed is zo enorm klein. Uiteraard is dat geen 'excuus' om niks te doen, maar ik zou mij dan eerder voorbereiden op het te verwachten extreme weer. Derhalve onze waterkeringen en opvang etc op orde maken
Oh ja en stoppen met die lagere tarieven voor grootverbruikers. Dat maakt het treffen van energiebesparende maatregelen ook weer eerder rendabel of iig terug te verdienen binnen 5 jaar.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 13:15 schreef babylon het volgende:
Laten we beginnen met het stoppen van subsidiëren van de fossiele industrie. Daar gaat nu namelijk meer geld heen dan naar het klimaat.
Wilde net zeggen, woordelijk deint hij altijd mee met de waan van de dag.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 15:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Rutte zegt heel vaak de goede woorden, het probleem zijn de daden
Het doel van een opbrengst neutrale belasting is juist dat het de economie slechts weinig wijzigt en dus dat er ook geen andere belasting omhoog of omlaag moet.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op zich met je verhaal eens, behalve met deze geciteerde zin. Opbrengst van belastingen gaan niet naar lievelingsprojecten van politici, maar gewoon naar zorg, sociale zekerheid, onderwijs, defensie e.d.
[quote]Maar als je die in de algemene middelen doet dan pak je vooral de mensen die al krapper zitten en dus minder kunnen investeren om minder belasting te betalen. Door de inkomsten weer terug te geven maak je duurzaamheid interessanter én belast je alleen diegenen die meer dan gemiddeld vervuilen i.p.v. iedereen.
[quote]Een "opbrengst neutrale belasting" klinkt dus leuk, maar betekent gewoon dat een andere belasting niet naar beneden kan of eerder omhoog moet.
Maar als we elektrisch rijden dan komt daar de belasting voor elektriciteit voor terug (en het belasting deel daarin is hoger dan de accijns).quote:Zeker omdat de accijns op benzine ook weg gaat vallen.
De maatschappelijke druk om wat te doen was hoog en de NAM werd natuurlijk rijkelijk gecompenseerd i.t.t. de gedupeerde Groningers. En het slacken in de energietransitie en klimaatdoelen dan? Of de belastingdeal met Shell? Of het stiekem aanhalen van Poetin na MH17 i.v.m. Nordstream 2 en Shakalin (allebei deelgenomen door Shell)? Ik zeg niet dat Rutte een marionet van Shell is maar het laat wel zien hoe de gevestigde belangen en de macht nauw met elkaar verweven zijn.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Rutte komt bij Shell vandaan, maar dat zegt niet dat hij nu Shell zou bevoordelen. Uit het versneld terugdraaien van de gaskraan en het de NAM (en dus aandeelhouder Shell) laten betalen van de kosten blijkt wat anders.
Tja, maar de jaarlijkse kosten van de overheid aan sociale zekerheid en zorg lopen wel gewoon op. En als het dan niet via deze belasting binnenkomt, moet het via een andere. Zo simpel is het. Niks geen hobby's van politici, maar het leven en de gezondheid van de bevolking.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:58 schreef cynicus het volgende:
[..]
Het doel van een opbrengst neutrale belasting is juist dat het de economie slechts weinig wijzigt en dus dat er ook geen andere belasting omhoog of omlaag moet.
[..]
Heel veel. En het is niet een kwestie van 'het klopt allemaal', het is een gemiddelde schatting van waar het naar toe gaat en dat is de verkeerde kant op.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 12:53 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Even aangenomen dat het allemaal klopt: wat kunnen we doen?
Onjuist.quote:Onze invloed is zo enorm klein.
Dat is een mokerslechte strategie.quote:Uiteraard is dat geen 'excuus' om niks te doen, maar ik zou mij dan eerder voorbereiden op het te verwachten extreme weer.
Koekoek, je kunt beter asfalt weghalen dan meer asfalt aanleggen.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 13:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er zijn 4 complete wijken bijgebouwd hier en alles moet nog over een klein baantje naar de ringweg. Heel Nederland hoeft niet maar een beetje asfalt zou erg welkom zijn
asfalt weghalen en dan met een off-the-road auto gaan rijden?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:13 schreef VoMy het volgende:
[..]
Koekoek, je kunt beter asfalt weghalen dan meer asfalt aanleggen.
Geen asfalt, geen auto.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
asfalt weghalen en dan met een off-the-road auto gaan rijden?
Motorfiets ook niet?quote:
Deelautoquote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Motorfiets ook niet?
De instagram-generatie heeft geen interesse in een rijbewijs en auto. Dat komt vanzelf goed, ja.
In de tussentijd heb ik alvast vragen.
Hoe kan je de boottrailer aan een paard vastmaken?
Hoe neem je spullen mee in het OV die te groot zijn volgens de vervoerdersvoorwaarden?
Je wacht maar tot de zeespiegel zo hoog staat dat het water naar de boot komt.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe kan je de boottrailer aan een paard vastmaken?
Das allemaal leuk en aardig maar ik heb niet het vertrouwen dat het ons met die maatregeltjes links en rechts gaat lukken. Nee ook niet met hele forse maatregelen. Laten we ons maar gaan voorbereiden op de extreme gevolgenquote:Op woensdag 11 augustus 2021 14:10 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Je weet dat veel grote bedrijven (in tegenstelling tot middelgrote) bijv. nog niet eens de verplichting hebben om een poging tot energiebesparing te doen? Gaat dan alleen om het treffen van maatregelen die binnen 5 jaar terug verdiend zijn, dus een gezond bedrijf lijdt daar niet onder.
[..]
Oh ja en stoppen met die lagere tarieven voor grootverbruikers. Dat maakt het treffen van energiebesparende maatregelen ook weer eerder rendabel of iig terug te verdienen binnen 5 jaar.
Zie jij de deelauto echt van de grond komen? Al talloze projecten zijn er geweest.quote:
En wat als je familie op met het ov onbereikbare plekken woont en je er plots heen moet? Wat als je snel naar het ziekenhuis moet?quote:
Mischien moeten we gewoon allebei doen want dit soort redenaties is nu precies waarom er veel te weinig gedaan wordt tot op heden.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 15:55 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Das allemaal leuk en aardig maar ik heb niet het vertrouwen dat het ons met die maatregeltjes links en rechts gaat lukken. Nee ook niet met hele forse maatregelen. Laten we ons maar gaan voorbereiden op de extreme gevolgen
Dat specifieke experiment mislukte vanwege technische beperkingen voornamelijk die blijkbaar onvoorzien waren, nogal al een ander verhaal dan dat deelauto's mislukken want die projecten lopen gewoon goed volgens mij al zijn er zaken die nog beter uitgewerkt moeten worden.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 16:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Zie jij de deelauto echt van de grond komen? Al talloze projecten zijn er geweest.
Duizend elektrische auto’s staan al drie jaar weg te roesten op een veld na mislukt experiment
https://www.ad.nl/auto/du(...)experiment~a7c40d92/
Bovendien, hoe naïef moet je zijn om iemand zo erg makkelijk aan een auto te helpen.
Tevens is het maar lastig om een persoon zomaar toegang tot een auto te geven.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 16:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
En wat als je familie op met het ov onbereikbare plekken woont en je er plots heen moet? Wat als je snel naar het ziekenhuis moet?
De illusie dat mensen over een tijdje geen eigen auto meer hebben is gewoon onzin. We moeten de auto milieuvriendelijker maken en dat doe je door het (tweedehands) elektrische wagenpark uit te breiden. Maar de auto uitbannen is gewoon onzin en onwerkbaar.
Alsof je geen rijbewijs moet overleggen om toegang te krijgen tot een deelauto. Man, man.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 16:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Tevens is het maar lastig om een persoon zomaar toegang tot een auto te geven.
Gisteren nog werd een jongen voor de zesde keer betrapt op rijden zonder rijbewijs, in de vangrail op de A4.
In Amsterdam heb je meerdere deelauto projecten; de elektrische deelsmart en Mywheels. De autos staan bijna bovenaan als het gaat om schade gevallen.
[ link | afbeelding ]
Xi doet meer dan wij op een aantal vlakken. En China stoot minder uit, per capita VEEL minder, dan wij. Mischien moeten wij eens ophouden met die Calimero act en doen alsof het altijd de anderen zijn die wat moeten doen maar gewoon zelf eens wat gaan doen?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 16:16 schreef Idisrom het volgende:
De komende vijf jaar moeten wij als Nederland nog wat extra doen aan nog iets meer ruimte voor de Maas, en misschien de Geul in Valkenburg verbreden; ik weet trouwens niet of dat laatste wel kan..
Hier moeten we eerst onze budgetten aan gaan besteden.
Verder moeten we maar afwachten wat Xi Jinping aan maatregelen gaat doen de komende jaren, en dan volgen we hem in het nemen van diezelfde maatregelen. Want als 0,22% van de wereldbevolking heeft het geen zin, om vooruit te lopen.
.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |