quote:AMSTERDAM - Opnieuw is er tijdens de Pride een drag queen geweigerd in Amsterdamse taxi’s, stellen Amsterdamse drag queens. De ergenis over deze vorm van discriminatie groeit. Taxibedrijf Uber is een onderzoek gestart.
Het ging afgelopen vrijdag mis, vertelt de bekende Amsterdamse drag queen ’Slet Lana’ die twee keer door een Uber-chauffeur zegt te zijn geweigerd. „Eerst toen ik onderweg was naar een optreden en daarna op de weg terug”, vertelt ze. „Ik was volledig uitgedost. Toen de chauffeurs mij zagen, vertrokken ze en werd mijn rit gecanceld.”
D66-raadslid Jan-Bert Vroege is kwaad. „Drag queens zijn meest zichtbare onderdeel van de lhbti-gemeenschap, zij zijn de spreekwoordelijke kanarie in de kolenmijn. Dat zij niet veilig over onze straten kunnen en afhankelijk zijn van taxis is natuurlijk al vreselijk”, stelt Vroege. „Maar onze taximarkt is ook al jaren verziekt. Discriminatie van lhbti’s maar ook van joodse Amsterdammers is schering en inslag. Het wordt hoogste tijd dat wethouder eens serieus hiermee aan de slag gaat.”
Uber baalt enorm van de klacht. „Discriminatie om wie je bent en hoe je eruit ziet is onacceptabel en ik vind het zeer verdrietig dat dit is gebeurd. Iedereen heeft recht op een veilige rit. Wij hebben contact gehad met de personen die melding hebben gemaakt en zijn direct een onderzoek gestart”, stelt Willem van Limburg Stirum, general manager van Uber. „Gedurende dat onderzoek wordt de chauffeur geschorst. Er is geen ruimte voor discriminatie op het Uber platform en wie zich hier niet aan houdt, wordt direct van het platform verwijderd.”
Volgens de bekende Amsterdamse drag queen Jennifer Hopelezz is Slet Lana niet het enige slachtoffer. Er tijdens de afgelopen Pride nog tenminste twee andere gevallen bekend van drag queens die zouden zijn geweigerd of beledigd, stelt Hopelezz. Het lukte deze krant niet om met hen in contact te komen.
Ook tijdens de vorige editie klaagden drag queens te zijn geweigerd door taxichauffeurs. Slet Lana zegt dat het voorval haar niet in de koude kleren is gaan zitten. „Ik voel me er erg rot over. Elke keer als ik de deur uit ga en gebruik maak van een taxi ben ik bang.”
"vroeger " We leven in 2021 en in Brabant kan je met bier en schmink tijdens carnaval overal in de taxiquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 08:19 schreef Banaanvragen het volgende:
Logisch, je zal de meuk maar op je bekleding krijgen, krijg je er nooit meer vanaf.
Overigens ook vrij normaal, met carnaval kwam je vroeger in brabant als clown ook de taxi niet in
Zijn euro's zijn net zoveel waard als die van jou of mij. Dus hup, mijn taxi in en kom maar op met je geld!quote:Wat zouden jullie doen als taxichauffeur als er ineens zo'n verschijning opduikt?
Het hele jaar door carnavalquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 08:37 schreef Twiitch het volgende:
Ik vind dat dit niks meer met je geaardheid te maken heeft. Dit zijn gewoon freaks. Desalniettemin hebben ook freaks recht op een taxi.
Waarom wil jij iets begrijpen wat niet in jou wereldbeeld past?quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 08:40 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Het hele jaar door carnavalZouden hun zich ook zo uitdossen naar hun 9-5 baan? Of wat moet ik me
nou voorstellen bij dit soort types? Wat doen ze voor de kost? Lopen ze er de hele dag zo bij? etc.
#dtv Ik ben maar een simpele boer uit de provincie. Hier hebben we dit niet.
jouw wereldbeeldquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 08:42 schreef Megumi het volgende:
[..]
Waarom wil jij iets begrijpen wat niet in jou wereldbeeld past?
Uit het onderstaande blijkt althans naar mijn mening dat jou wereldbeeld wellicht wat bekrompen is?quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 08:45 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
jouw wereldbeeld
Ik sta open voor dingen, zou jij ook eens moeten doen.
quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 08:17 schreef de_boswachter het volgende:
We moeten ook maar alles normaal vinden hé. Jezelf Slet Lana noemen en dan verwachten dat iedereen respect voor je heeft. Begin eerst eens zelf met wat normen en waarden mejuffrouw!
Amsterdam, je zou er maar wonen.
jouw wereldbeeldquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 08:47 schreef Megumi het volgende:
[..]
Uit het onderstaande blijkt althans naar mijn mening dat jou wereldbeeld wellicht wat bekrompen is?
[..]
Weigeren. Oprotten met dit gesodemieter.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 08:17 schreef de_boswachter het volgende:
Wat zouden jullie doen als taxichauffeur als er ineens zo'n verschijning opduikt?
Iets wat ik natuurlijk ook mag een mening hebben. En het is raar denk ik dat jij een probleem hebt met de levensstijl van een ander waar je helemaal geen last van hebt? In elk geval hoop ik dat deze taxi medewerker ontslag krijgt.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 08:49 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
jouw wereldbeeld
Bekrompen? Ik mag toch wel zeker een eigen mening blijven houden of niet dan? Dat ik open sta voor dingen wil niet zeggen dat ik maar klakkeloos alles aanneem en normaal moet vinden.
Dan zou ik uitstappen en haar als een koningin de auto in begeleiden. En onderweg een gezellig praatje aanknopenquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 08:17 schreef de_boswachter het volgende:
Nou jongens en meisjes vertel het maar eens. Wat zouden jullie doen als taxichauffeur als er ineens zo'n verschijning opduikt?
Dan moet je niet als taxi chauffeur in Amsterdam gaan werken maar in Marokko bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 08:49 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Weigeren. Oprotten met dit gesodemieter.
Waarom?quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 08:49 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Weigeren. Oprotten met dit gesodemieter.
Gek dat je alles uit z'n verband trekt want dat zeg ik dus nergens. Ik zal het even proberen te duiden: Wanneer je jezelf Slet Lana noemt dan kan het inderdaad voorkomen dat niet iedereen je serieus neemt nee, zeker wanneer je er uit ziet als een uit het circus ontsnapte clown.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 08:52 schreef Megumi het volgende:
En het is raar denk ik dat jij een probleem hebt met de levensstijl van een ander waar je helemaal geen last van hebt?
Omdat men liever een heleboel kleine ritjes achter elkaar heeft zodat men meer kans heeft op fooi. (Als voorbeeld waarom een taxi chauffeur je niet mee zou nemen)quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 08:58 schreef SicSicSics het volgende:
Waarom zou je die mensen niet meenemen?
Ja want beide oorden zijn met elkaar te vergelijken.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 08:53 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dan moet je niet als taxi chauffeur in Amsterdam gaan werken maar in Marokko bijvoorbeeld.
Met een 'saaie stropdas' weet je wat je kunt verwachten.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 08:54 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Waarom?
En een dragqueen lijkt mij veel gezelliger dan een saaie stropdas. Ik denk dat je een leuke rit hebt hoor
Dus je neemt een rit aan. Rijd er naartoe. Ziet een drag queen staan. En dan denk je: Shit, een lange rit. Die neem ik niet mee, want dan krijg ik minder kans op fooi!quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 09:07 schreef LangeTabbetje het volgende:
Omdat men liever een heleboel kleine ritjes achter elkaar heeft zodat men meer kans heeft op fooi. (Als voorbeeld waarom een taxi chauffeur je niet mee zou nemen)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |