abonnement Unibet Coolblue
pi_200811136
Hi!

Na een aantal 'series' in (met name) BTC te hebben gezeten zou ik graag willen switchen naar de wereld van beleggen. Ik ben me steeds meer bewust van de relatief hoge risico's van de cryptocurrency en ik wil graag iets starten waar ik maandelijks in investeer gedurende een langere periode (15 jr+).

In de basis zat ik te denken aan een startbedrag van 2.5k met daarnaast een maandelijks bedrag van 250 euro. Uiteraard ga ik me inlezen (mee begonnen as we speak :P ), maar ik ben toch ook benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken, wat zouden jullie adviseren?

Ik lees bijvoorbeeld veel over degiro als beleggingsplatform; en dan kiezen voor een aantal grotere fondsen met meerdere aandelen erin. Ook zie ik de optie om dit via mijn eigen bank te doen; het nadeel zal misschien zijn dat zij (logischerwijs) ook een deeltje pakken, maar is dit niet veel veiliger? Na een x-aantal jaar heb je toch een redelijk bedrag opgebouwd; dan is veiligheid ook belangrijk.

Dus samengevat komt het op onderstaande neer:
-basisbedrag van 2500 euro, met daarnaast 250 euro p/m inleg
-veiligheid is voor mij een belangrijk punt
-in principe is de insteek om het minimaal 10/15 jaar vast te zetten.

Waar kan ik beginnen? Ik wil er graag meer over lezen, maar ik vraag me af wat een goed startpunt is.
  zondag 8 augustus 2021 @ 11:40:52 #2
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_200811497
Nogal een onfortuinlijke (pun intended) fout in je TT.
pi_200811567
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 11:40 schreef Jan_Lul het volgende:
Nogal een onfortuinlijke (pun intended) fout in je TT.
:D

Whoops. Mag idd wel even aangepast worden als een mod dit ziet :P
  Spellchecker zondag 8 augustus 2021 @ 12:16:02 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_200811991
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 11:44 schreef WaikikiWim het volgende:

[..]

:D

Whoops. Mag idd wel even aangepast worden als een mod dit ziet :P
Heb al een TR gezet ;)
  zondag 8 augustus 2021 @ 12:28:15 #5
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_200812127
Op lange termijn maak je vaak wel winst, maar het kan goed zijn dat de beurs slecht is op het moment dat je het nodig hebt. Dan maak je verliezen, je moet het eruit halen als de beurs goed is en dat is moeilijk want je maakt dan dagelijks winst en daarvan wil je meer… meer… meer

Je kunt beter financiële doelen stellen, dan tijdgebaseerde doelen.

Ik weet niet of Trade Republic in Nederland werkt, maar daarmee ben ik erg tevreden. 1 euro per transactie en geen verdere kosten, enkele fonds ook helemaal gratis te handelen.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_200843665
Ik beleg in fondsen en etfs en herbalanceer.
Dat werkt voor mij prima.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200845969
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 12:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik beleg in fondsen en etfs en herbalanceer.
Dat werkt voor mij prima.
Perfect, ik zat ook aan iets dergelijks te denken! Misschien dat jij dan antwoord hebt op de volgende 2 vragen: ik wil graag maandelijk ¤250 inleggen. Nu zie ik dat een aandeel bijv. 74,83 kost. Betekent dat dan dat ik alles in de factor van die 74,83 moet aanschaffen? Ik kan dus niet gewoon 250 euro inleggen en vervolgens 3,43 (o.i.d.) aandeel van een ETF kopen? Het is dus óf 3 óf 4?

En wat vindt jij: is het met 250 euro p/m nog verstandig om in meerdere ETF's te investeren? Ik lees dit veel terug op verschillende websites, maar een ETF heeft al snel 500 verschillende aandelen/obligaties, dan heb je toch al een behoorlijke spreiding?

quote:
99s.gif Op zondag 8 augustus 2021 12:28 schreef XL het volgende:
Op lange termijn maak je vaak wel winst, maar het kan goed zijn dat de beurs slecht is op het moment dat je het nodig hebt. Dan maak je verliezen, je moet het eruit halen als de beurs goed is en dat is moeilijk want je maakt dan dagelijks winst en daarvan wil je meer… meer… meer

Je kunt beter financiële doelen stellen, dan tijdgebaseerde doelen.

Ik weet niet of Trade Republic in Nederland werkt, maar daarmee ben ik erg tevreden. 1 euro per transactie en geen verdere kosten, enkele fonds ook helemaal gratis te handelen.
Volgens mij gaat het er meer om dat je met geld belegd wat je in die zin wel kunt 'missen'. Op het moment dat de beurs slecht is moet je het er natuurlijk sowieso niet uit halen.
pi_200846010
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 15:20 schreef WaikikiWim het volgende:

[..]

Perfect, ik zat ook aan iets dergelijks te denken! Misschien dat jij dan antwoord hebt op de volgende 2 vragen: ik wil graag maandelijk ¤250 inleggen. Nu zie ik dat een aandeel bijv. 74,83 kost. Betekent dat dan dat ik alles in de factor van die 74,83 moet aanschaffen? Ik kan dus niet gewoon 250 euro inleggen en vervolgens 3,43 (o.i.d.) aandeel van een ETF kopen? Het is dus óf 3 óf 4?

En wat vindt jij: is het met 250 euro p/m nog verstandig om in meerdere ETF's te investeren? Ik lees dit veel terug op verschillende websites, maar een ETF heeft al snel 500 verschillende aandelen/obligaties, dan heb je toch al een behoorlijke spreiding?
[..]

Volgens mij gaat het er meer om dat je met geld belegd wat je in die zin wel kunt 'missen'. Op het moment dat de beurs slecht is moet je het er natuurlijk sowieso niet uit halen.
Dat verschilt per fonds, ik beleg in fondsen waar ik voor een bedrag koop en ik dan tot 3 decimalen nauwkeurig zoveel aandelen van dat fonds krijg voor dat vaste bedrag min de transactiekosten.

Ik beleg in 3 fondsen omdat ik 3 potjes heb.
Allemaal zijn ze zeer offensief omdat het anders niet opschiet.

Met herbalanceren koop je automatisch in als de beurswaarde laag is en verkoop je bij een hoge beurswaarde.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:32:51 #9
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_200846862
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 15:20 schreef WaikikiWim het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het er meer om dat je met geld belegd wat je in die zin wel kunt 'missen'. Op het moment dat de beurs slecht is moet je het er natuurlijk sowieso niet uit halen.
Ja, maar dan zijn er twee momenten. De beurs is goed en je haalt het er niet uit omdat het goed gaat en de beurs is slecht en je haalt het er niet uit omdat het slecht gaat.

Voorbeeld, 3 maanden geleden stond de beurs op het hoogste punt ooit en had ik met dikke winst uit kunnen stappen. Heb ik niet gedaan en sindsdien is de beurs nog verder geklommen en heb ik veel verdiend. Dus uit een goede beurs stap je niet uit.

Knalt het morgen 20% naar beneden stap ik ook niet uit. Want ik heb het toch niet nodig en het corrigeert zich op termijn weer naar boven. Dus in een slechte beurs stap je ook niet uit.

Heb je het ooit nodig en is de beurs slecht heb je een probleem.

Het geld wat je kunt missen kun je op de beurs parkeren, maar als je het nooit terughaalt heb je ook niet geleefd met al je geld op de beurs.

Daarom financiële doelen. Bijvoorbeeld verzekeren tegen inflatie (conservatief beleggen) + percentage vermogensgroei (progressiever) en de rest verbrassen (aggressief) :D

Wil je niet verbrassen kun je altijd extra inleggen op het vermogensdeel.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_200847204
DeGiro is wel de goedkoopste voor zover ik weet. En het systeem werkt handig :)

Je kunt ook heel rustig aan starten door wat goedkopere aandelen te kopen, heb ik destijds ook gedaan. Vorig jaar maart / april ingestapt en toen begonnen met wat ING aandelen. Ik had ook geen ervaring met beleggen maar als je je gezonde verstand gebruikt en niet met verlies verkoopt, is het geinig om te doen.
pi_200847678
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 16:50 schreef Tjoent het volgende:
DeGiro is wel de goedkoopste voor zover ik weet. En het systeem werkt handig :)

Je kunt ook heel rustig aan starten door wat goedkopere aandelen te kopen, heb ik destijds ook gedaan. Vorig jaar maart / april ingestapt en toen begonnen met wat ING aandelen. Ik had ook geen ervaring met beleggen maar als je je gezonde verstand gebruikt en niet met verlies verkoopt, is het geinig om te doen.
Wat voor zin heeft goedkopere aandelen te kopen dan duurdere aandelen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200848345
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 16:50 schreef Tjoent het volgende:
DeGiro is wel de goedkoopste voor zover ik weet. En het systeem werkt handig :)

Je kunt ook heel rustig aan starten door wat goedkopere aandelen te kopen, heb ik destijds ook gedaan. Vorig jaar maart / april ingestapt en toen begonnen met wat ING aandelen. Ik had ook geen ervaring met beleggen maar als je je gezonde verstand gebruikt en niet met verlies verkoopt, is het geinig om te doen.
Goedkoop is hier wel een relatief begrip. Zeker als je geen ervaring hebt met beleggen is dat wel belangrijk om te beseffen.

Een aandeel kan goedkoop lijken, maar in veel gevallen kan dat komen doordat het slecht gaat met het bedrijf. Dan koop je een zogenaamde 'value trap'. Daarentegen kan een aandeel ook duur lijken, maar zet het bedrijf daar ook een enorme groei tegenover.

Moraal van het verhaal is dat het wel even wat uitzoekwerk is om echt te bepalen of een aandeel goedkoop is of niet. En dat gaat verder dan kijken naar de prijs, grafiek of een ratio. Als je enkel dat doet, is het meer gokken of speculeren wat je doet.

Als beginner zou ik adviseren om je echt te verdiepen in hoe je een aandeel waardeert. Heb je geen zin om dat te leren, of heb je geen zin om je in bedrijven te verdiepen, koop dan ETF's middels DCA (dollar cost averaging).
pi_200849325
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 18:12 schreef TucoRamirez het volgende:

[..]

Goedkoop is hier wel een relatief begrip. Zeker als je geen ervaring hebt met beleggen is dat wel belangrijk om te beseffen.

Een aandeel kan goedkoop lijken, maar in veel gevallen kan dat komen doordat het slecht gaat met het bedrijf. Dan koop je een zogenaamde 'value trap'. Daarentegen kan een aandeel ook duur lijken, maar zet het bedrijf daar ook een enorme groei tegenover.

Moraal van het verhaal is dat het wel even wat uitzoekwerk is om echt te bepalen of een aandeel goedkoop is of niet. En dat gaat verder dan kijken naar de prijs, grafiek of een ratio. Als je enkel dat doet, is het meer gokken of speculeren wat je doet.

Als beginner zou ik adviseren om je echt te verdiepen in hoe je een aandeel waardeert. Heb je geen zin om dat te leren, of heb je geen zin om je in bedrijven te verdiepen, koop dan ETF's middels DCA (dollar cost averaging).
Dat laatste denk ik ook inderdaad. 'Geen zin om te leren' klinkt wel heel negatief :P Maar ETF's lijken gewoon een relatief laagdrempelige, goedkope en 'veilige' manier om maandelijks wat te kunnen beleggen.
pi_200849451
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 19:17 schreef WaikikiWim het volgende:

[..]

Dat laatste denk ik ook inderdaad. 'Geen zin om te leren' klinkt wel heel negatief :P Maar ETF's lijken gewoon een relatief laagdrempelige, goedkope en 'veilige' manier om maandelijks wat te kunnen beleggen.
Is het ook, mits je vasthoudt aan je maandelijkse investeringsplan, ongeacht wat de prijs doet.
pi_200857946
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 18:12 schreef TucoRamirez het volgende:

[..]

Goedkoop is hier wel een relatief begrip. Zeker als je geen ervaring hebt met beleggen is dat wel belangrijk om te beseffen.

Een aandeel kan goedkoop lijken, maar in veel gevallen kan dat komen doordat het slecht gaat met het bedrijf. Dan koop je een zogenaamde 'value trap'. Daarentegen kan een aandeel ook duur lijken, maar zet het bedrijf daar ook een enorme groei tegenover.

Moraal van het verhaal is dat het wel even wat uitzoekwerk is om echt te bepalen of een aandeel goedkoop is of niet. En dat gaat verder dan kijken naar de prijs, grafiek of een ratio. Als je enkel dat doet, is het meer gokken of speculeren wat je doet.

Als beginner zou ik adviseren om je echt te verdiepen in hoe je een aandeel waardeert. Heb je geen zin om dat te leren, of heb je geen zin om je in bedrijven te verdiepen, koop dan ETF's middels DCA (dollar cost averaging).
Het waarderen van een aandeel klinkt mij als beurs voorspellen in de oren. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat passief beleggen meer oplevert op de lange termijn dan actief beleggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200857968
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 19:24 schreef TucoRamirez het volgende:

[..]

Is het ook, mits je vasthoudt aan je maandelijkse investeringsplan, ongeacht wat de prijs doet.
Mwah... Bij een dalende koers koop ik extra bij en bij een stijgende koers verkoop ik weer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200858347
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 09:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het waarderen van een aandeel klinkt mij als beurs voorspellen in de oren. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat passief beleggen meer oplevert op de lange termijn dan actief beleggen.
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat dit inhoudt.

Ik zeg niet voor niets waarderen, in plaats van voorspellen. Je wilt weten hoe duur het aandeel is ten opzichte van wat het bedrijf produceert. Op die manier kan je je risk en reward inschatten. Dat heeft niks met voorspellen te maken, maar meer met het managen van risico's en onzekerheid.

Passief beleggen levert meer op als je er niks vanaf weet inderdaad, dus ik snap wel dat je het zegt. Alleen het zou vrij idioot zijn als jij maandelijks je geld in ETF's stopt terwijl je snapt hoe je een bedrijf waardeert, je de business snapt, en ziet dat het goedkoop is. Genoeg mensen die zo succes behalen, maar het is inderdaad niet voor iedereen.

Zoals ik al zei: diversificatie is voor mensen die er geen verstand van hebben, of geen zin hebben om de ontwikkelingen te volgen. Je moet weten in welke categorie je valt.
pi_200858379
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 10:26 schreef TucoRamirez het volgende:

[..]

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat dit inhoudt.

Ik zeg niet voor niets waarderen, in plaats van voorspellen. Je wilt weten hoe duur het aandeel is ten opzichte van wat het bedrijf produceert. Op die manier kan je je risk en reward inschatten. Dat heeft niks met voorspellen te maken, maar meer met het managen van risico's en onzekerheid.

Passief beleggen levert meer op als je er niks vanaf weet inderdaad, dus ik snap wel dat je het zegt. Alleen het zou vrij idioot zijn als jij maandelijks je geld in ETF's stopt terwijl je snapt hoe je een bedrijf waardeert, je de business snapt, en ziet dat het goedkoop is. Genoeg mensen die zo succes behalen, maar het is inderdaad niet voor iedereen.

Zoals ik al zei: diversificatie is voor mensen die er geen verstand van hebben, of geen zin hebben om de ontwikkelingen te volgen. Je moet weten in welke categorie je valt.
Ah zo, nu snap ik het. Levert die methode ook meer rendement op dan passief beleggen gemiddeld in 10 of 20 jaar?
Je stopt er tijd in dus dat wil je wel terugverdienen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200858421
quote:
1s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 10:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ah zo, nu snap ik het. Levert die methode ook meer rendement op dan passief beleggen gemiddeld in 10 of 20 jaar?
Je stopt er tijd in dus dat wil je wel terugverdienen.
Zeker, individuele (ondergewaardeerde) bedrijven gaan doorgaans harder dan de markt. Maar dan moet je wel weten hoe je de bedrijven identificeert. Dat is het lastige stukje en daarom ook niet voor iedereen ;)
pi_200858441
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 10:31 schreef TucoRamirez het volgende:

[..]

Zeker, individuele (ondergewaardeerde) bedrijven gaan doorgaans harder dan de markt. Maar dan moet je wel weten hoe je de bedrijven identificeert. Dat is het lastige stukje en daarom ook niet voor iedereen ;)
Dan moet je het wel goed hebben. Levert het voor alle waarderingen, dus goede en foute, ook meer rendement op?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200858509
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 10:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dan moet je het wel goed hebben. Levert het voor alle waarderingen, dus goede en foute, ook meer rendement op?
Op de beurs bestaan geen garanties. Zoals ik al zei gaat het om je risk en reward.

Als je bijvoorbeeld een aandeel ziet waarbij de enorme groeiverwachtingen voor de komende 10 jaar al volledig zijn ingeprijsd, is dat misschien niet zo'n goede koop. Er hoeft dan maar iets tegen te zitten (mindere groei), en de prijs valt naar beneden.

Je wilt streven naar de situatie waarbij je in de slechtste situatie een klein beetje geld verliest, en in het beste scenario een hoop geld verdient. Een asymmetrisch risk/reward ratio.
pi_200859816
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 17:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Wat voor zin heeft goedkopere aandelen te kopen dan duurdere aandelen?
Dat je meer aantallen kunt kopen :) zo heb ik 't tenminste vanaf het begin gedaan. Koop je 600 aandelen PostNL voor de 2,5K en wacht tot je 20 cent winst hebt, is dat + 120 euro. En dan begin je weer opnieuw.

Mijn ervaring is dat binnen een kort tijdsbestek een (hard) dalend aandeel steeds weer in waarde stijgt. Beetje gokken is het inderdaad wel :P
pi_200859831
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 12:04 schreef Tjoent het volgende:

[..]

Dat je meer aantallen kunt kopen :) zo heb ik 't tenminste vanaf het begin gedaan. Koop je 600 aandelen PostNL voor de 2,5K en wacht tot je 20 cent winst hebt, is dat + 120 euro. En dan begin je weer opnieuw.

Mijn ervaring is dat binnen een kort tijdsbestek een (hard) dalend aandeel steeds weer in waarde stijgt. Beetje gokken is het inderdaad wel :P
Of je nu 1 aandeel koopt van 500 eur of 500 koopt van 1 euro, 2% rendement blijft ook in absolute euros 2% rendement in beiden gevallen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200859861
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 12:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Of je nu 1 aandeel koopt van 500 eur of 500 koopt van 1 euro, 2% rendement blijft ook in absolute euros 2% rendement in beiden gevallen.
Dat is waar :D
pi_200859960
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 12:09 schreef Tjoent het volgende:

[..]

Dat is waar :D
Het enige wat kan is dat als het bedrijf met lage koers net begonnen is en bv 100k winst heeft het makkelijker is om bv 2% meer winst te krijgen dan voor een bedrijf met 2 miljoen winst om 2% meer winst te krijgen. Dat is omdat in euros 2% van 10k minder is dan 2% van 2 miljoen.
Maar verder zie ik geen verschil.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200860041
Ik beleg ook, voor het grootste deel in ETF's.

Als je een lage inleg hebt, kan het voordelig zijn om bij DeGiro te kiezen voor ETF's uit de "DeGiro kernselectie", dan betaal je (onder voorwaarden) geen transactiekosten.

In de praktijk zit je wel veilig met wat S&P500, AEX, Nasdaq, World UCITS en dat soort ETF's.
Die hebben een mooie spreiding over markten en tenzij de hele markt in elkaar klapt, loop je niet grote risico's.

Je kan kiezen voor accumulerende ETF's, die herbeleggen dividend weer in meer aandelen wat een versnelde groei van waarde geeft (rente op rente effect). Zie je "ACC" staan bij een ETF dan is deze accumulerend.
Er zijn ook distribuerende ETF's. Die betalen het dividend aan je uit maar dat hoeft geen voordeel te zijn en kan "dividend lekkage" geven (zoekterm voor je). Zie je "DIST" staan bij een ETF dan betaalt deze eventueel dividend uit.

Mocht de markt wel inklappen dan is mijn advies: rustig uitzitten, geen stress.
Beleg dus geen geld dat je binnen 5 of 10 jaar nodig denkt te hebben.
pi_200861406
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 12:04 schreef Tjoent het volgende:
Mijn ervaring is dat binnen een kort tijdsbestek een (hard) dalend aandeel steeds weer in waarde stijgt. Beetje gokken is het inderdaad wel :P
Jij maakt nu wat winst omdat de hele markt omhoog gaat, en zon beetje elk aandeel minstens 30 procent erbij heeft gekregen afgelopen jaar. Het is heel moeilijk om het dan fout te doen. Maar verwar dat niet met dat het een goede strategie is wat je doet. Het is puur speculeren op korte termijn, je kan net zo goed naar het casino gaan.

Speculanten zoals jij worden het hardst afgestraft als de markt een beetje inzakt, puur omdat je niet weet wat je hebt gekocht (je kijkt alleen maar naar een prijs lijntje). Dan ga je uit paniek verkopen, en dan realiseer je dus verlies.

Echt beleggen en investeren is kijken naar het bedrijf zelf, en de waardering van het aandeel. Dan weet je wat je koopt, waarom je dat koopt, en of het een goede deal is. Dan doet een korte termijn prijsbeweging je niks, want de markt is irrationeel op de korte termijn (maar over de langere termijn niet).
pi_200874354
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 14:02 schreef TucoRamirez het volgende:

[..]

Jij maakt nu wat winst omdat de hele markt omhoog gaat, en zon beetje elk aandeel minstens 30 procent erbij heeft gekregen afgelopen jaar. Het is heel moeilijk om het dan fout te doen. Maar verwar dat niet met dat het een goede strategie is wat je doet. Het is puur speculeren op korte termijn, je kan net zo goed naar het casino gaan.

Speculanten zoals jij worden het hardst afgestraft als de markt een beetje inzakt, puur omdat je niet weet wat je hebt gekocht (je kijkt alleen maar naar een prijs lijntje). Dan ga je uit paniek verkopen, en dan realiseer je dus verlies.

Echt beleggen en investeren is kijken naar het bedrijf zelf, en de waardering van het aandeel. Dan weet je wat je koopt, waarom je dat koopt, en of het een goede deal is. Dan doet een korte termijn prijsbeweging je niks, want de markt is irrationeel op de korte termijn (maar over de langere termijn niet).
Oeh... dat zijn een boel aannames :o

Zoals ik al schreef, ik verkoop zelf sowieso niks met verlies. Dus er is geen sprake van paniek, terwijl meermaals is voorgekomen dat hetgeen ik gekocht had, daalde. Dan hou 'je' de boel dus gewoon aan tot er weer een plus ontstaat.

Dat het voor de hooggeleerden ook grotendeels speculeren is, blijkt wel uit het feit dat er weinig voor nodig is om de boel een forse neerwaartse tik te geven. 1 uitspraak van een pief van de FED over eventuele renteverhoging en de hele zooi zakt als een malle. Of als er weer eens iemand zijn / haar karrevracht Adyen aandelen meent te moeten dumpen, dan verliest het aandeel in 1 klap een paar honderd euro aan waarde.

Dus tja, wat is dan wijsheid en wat is speculatie.

'wat' winst is trouwens ook best een understatement; bijna 30K in 14 'actieve' maanden :s)

Maar anyway: TS veel succes en wijsheid gewenst. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
pi_200875152
Als je doel is om zonder al te veel tijd en aandacht te beleggen dan is periodiek wat ETF's aankopen wel het meest praktisch.

Verder niet druk maken om een dip / crash. Zie dat als een kans om in die periode juist goedkoper in te leggen.

Tijd en geduld is je vriend.
pi_200875169
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 11:36 schreef Tjoent het volgende:

[..]

Oeh... dat zijn een boel aannames :o

Zoals ik al schreef, ik verkoop zelf sowieso niks met verlies. Dus er is geen sprake van paniek, terwijl meermaals is voorgekomen dat hetgeen ik gekocht had, daalde. Dan hou 'je' de boel dus gewoon aan tot er weer een plus ontstaat.

Dat het voor de hooggeleerden ook grotendeels speculeren is, blijkt wel uit het feit dat er weinig voor nodig is om de boel een forse neerwaartse tik te geven. 1 uitspraak van een pief van de FED over eventuele renteverhoging en de hele zooi zakt als een malle. Of als er weer eens iemand zijn / haar karrevracht Adyen aandelen meent te moeten dumpen, dan verliest het aandeel in 1 klap een paar honderd euro aan waarde.

Dus tja, wat is dan wijsheid en wat is speculatie.

'wat' winst is trouwens ook best een understatement; bijna 30K in 14 'actieve' maanden :s)

Maar anyway: TS veel succes en wijsheid gewenst. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Oei. Was het altijd maar zo simpel, dan waren we nu allemaal rijk.

Dit soort uitspraken zijn een schoolvoorbeeld van wat er gebeurt als markten hard zijn gestegen. Het heeft niks met beleggen in bedrijven te maken, maar met kijken naar prijslijntjes.

De markt geeft je vaak positieve feedback terug (winst) terwijl je een slechte strategie hanteert. Het is de waan van de dag die de prijs op korte termijn bepaalt, en die waan van de dag was het afgelopen jaar 'the only way is up'. Iedereen die wat heeft gekocht staat dik in de plus, ongeacht welke strategie je hanteert. Zelfs een gorilla in de dierentuin had die winst gemaakt. Dat maakt je nog geen goede belegger. Zoals Warren Buffet ooit noemde: '“You're neither right nor wrong because other people agree with you. You're right because your facts are right and your reasoning is right – that's the only thing that makes you right.

Het gevaar is dat jij en anderen nu gaan denken 'dit werkt, want ik verdien geld'. Nog gevaarlijker is het om mensen te adviseren dit te doen, terwijl je zelf geen beeld hebt bij wat beleggen daadwerkelijk inhoudt. Geloof me, dat je zegt ik verkoop mijn aandelen niet is makkelijk praten in deze markt. Wacht maar tot je een dip ziet, waarin je je winsten ziet omdraaien naar verlies. Dan gaan er emoties meespelen, omdat je hebt gekocht op basis van een prijslijntje (waarvan je verwachting niet uit kwam) en niet goed weet waarom je het bedrijf koopt. Te vergelijken met gokken dus.

De beleggers die voor langere termijn investeren maken uiteindelijk de winst. Dan maken die zaken zoals de renteverhoging van de FED veel minder uit. Het verschil is tijdshorizon. Daarnaast kijk je naar business outlook en waardering van het aandeel. Van de traders en speculanten (die dit niet doen) maakt 80-90 procent verlies op de lange termijn. Doe je voordeel met deze statistiek, zou ik zeggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door TucoRamirez op 12-08-2021 12:52:10 ]
pi_200875758
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 12:29 schreef TucoRamirez het volgende:

[..]

Oei. Was het altijd maar zo simpel, dan waren we nu allemaal rijk.

Dit soort uitspraken zijn een schoolvoorbeeld van wat er gebeurt als markten hard zijn gestegen. Het heeft niks met beleggen in bedrijven te maken, maar met kijken naar prijslijntjes.

De markt geeft je vaak positieve feedback terug (winst) terwijl je een slechte strategie hanteert. Het is de waan van de dag die de prijs op korte termijn bepaalt, en die waan van de dag was het afgelopen jaar 'the only way is up'. Iedereen die wat heeft gekocht staat dik in de plus, ongeacht welke strategie je hanteert. Zelfs een gorilla in de dierentuin had die winst gemaakt. Dat maakt je nog geen goede belegger. Zoals Warren Buffet ooit noemde: '“You're neither right nor wrong because other people agree with you. You're right because your facts are right and your reasoning is right – that's the only thing that makes you right.

Het gevaar is dat jij en anderen nu gaan denken 'dit werkt, want ik verdien geld'. Nog gevaarlijker is het om mensen te adviseren dit te doen, terwijl je zelf geen beeld hebt bij wat beleggen daadwerkelijk inhoudt. Geloof me, dat je zegt ik verkoop mijn aandelen niet is makkelijk praten in deze markt. Wacht maar tot je een dip ziet, waarin je je winsten ziet omdraaien naar verlies. Dan gaan er emoties meespelen, omdat je hebt gekocht op basis van een prijslijntje (waarvan je verwachting niet uit kwam) en niet goed weet waarom je het bedrijf koopt. Te vergelijken met gokken dus.

De beleggers die voor langere termijn investeren maken uiteindelijk de winst. Dan maken die zaken zoals de renteverhoging van de FED veel minder uit. Het verschil is tijdshorizon. Daarnaast kijk je naar business outlook en waardering van het aandeel. Van de traders en speculanten (die dit niet doen) maakt 80-90 procent verlies op de lange termijn. Doe je voordeel met deze statistiek, zou ik zeggen.
Mijn doel is niet een goede belegger te zijn maar om rendement te halen. Als ik rendement haal dan is mijn doel bereikt, of dit nu met slechte keuzes is geweest of niet.
In maart/april vorig jaar was al mijn winst van het jaar daarvoor weg en toch kocht ik bij en verkocht ik niks.
Dec 2018 had ik meer verlies dan al mijn winst ooit als belegger, toch kocht ik bij en verkocht ik niks.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200876791
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 13:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Mijn doel is niet een goede belegger te zijn maar om rendement te halen. Als ik rendement haal dan is mijn doel bereikt, of dit nu met slechte keuzes is geweest of niet.
In maart/april vorig jaar was al mijn winst van het jaar daarvoor weg en toch kocht ik bij en verkocht ik niks.
Dec 2018 had ik meer verlies dan al mijn winst ooit als belegger, toch kocht ik bij en verkocht ik niks.
Als jij nooit verkoopt en je emoties in check kan houden, prima. Als je dat doet zonder plan, of met plan, maakt mij geen zak uit.

Maar mij ging het erom dat men niet moet doen dat men nu wat geld heeft verdiend en dat speculeren daarom dus een werkende strategie voor de lange termijn is, want dat is het niet. Ik had ook mn geld kunnen yolo'en in GameStop, en er een paar nullen bij kunnen plussen. Maar maakt mij dat een goed en verantwoord belegger? Nee, want ik heb dan gewoon geluk gehad. Het had gruwelijk fout kunnen gaan. Daarom zei ik, de markt beloont soms een slechte strategie.

Tuurlijk gaat het om geld verdienen, maar vooral voor nieuwe beleggers (waar dit topic over gaat) is het belangrijk te snappen dat je ook heel veel kan verliezen, en dat je pas echt getest wordt als de markt een flinke dip neemt. In de huidige markt is iedere beginner succesvol, en het erge is dan dat ze het gaan attribueren aan hun eigen vaardigheid. Dat is een denkfout die je duur kan komen te staan.

Met speculeren neem je simpelweg veel meer risico. Dat dat risico het afgelopen jaar niet is voorgekomen wil niet zeggen dat het er niet is. Genoeg voorbeelden van aandelen die nooit meer zijn hersteld. Dan kun je zeggen 'ik verkoop niet', maar dan heb je wel degelijk verlies (voor altijd). Als je naar het bedrijf kijkt en het analyseert mitigeer je dit risico.
pi_200876833
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 14:20 schreef TucoRamirez het volgende:

[..]

Als jij nooit verkoopt en je emoties in check kan houden, prima. Als je dat doet zonder plan, of met plan, maakt mij geen zak uit.

Maar mij ging het erom dat men niet moet doen dat men nu wat geld heeft verdiend en dat speculeren daarom dus een werkende strategie voor de lange termijn is, want dat is het niet. Ik had ook mn geld kunnen yolo'en in GameStop, en er een paar nullen bij kunnen plussen. Maar maakt mij dat een goed en verantwoord belegger? Nee, want ik heb dan gewoon geluk gehad. Het had gruwelijk fout kunnen gaan. Daarom zei ik, de markt beloont soms een slechte strategie.

Tuurlijk gaat het om geld verdienen, maar vooral voor nieuwe beleggers (waar dit topic over gaat) is het belangrijk te snappen dat je ook heel veel kan verliezen, en dat je pas echt getest wordt als de markt een flinke dip neemt. In de huidige markt is iedere beginner succesvol, en het erge is dan dat ze het gaan attribueren aan hun eigen vaardigheid. Dat is een denkfout die je duur kan komen te staan.

Met speculeren neem je simpelweg veel meer risico. Dat dat risico het afgelopen jaar niet is voorgekomen wil niet zeggen dat het er niet is. Genoeg voorbeelden van aandelen die nooit meer zijn hersteld. Dan kun je zeggen 'ik verkoop niet', maar dan heb je wel degelijk verlies.
Ah zo bedoel je dat... Ja emoties moet je uitzetten bij beleggen.
Mijn strategie van buy and hold werkt naar mijn mening ook alleen optimaal bij etfs en fondsen en niet bij single aandelen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200876854
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 14:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Mijn strategie van buy and hold werkt naar mijn mening ook alleen optimaal bij etfs en fondsen en niet bij single aandelen.
Juist bij aandelen kan het zeer lucratief zijn. Alleen zoals ik zei: je moet dan weten wat het bedrijf doet, hoe het aandeel gewaardeerd is, hoe de financien ervoor staan, etc. Het vereist wat meer werk.

Concentratie binnen je portefeuille als je weet wat je doet, diversificatie (ETF's) als je dat niet weet, of geen zin/tijd hebt om het uit te zoeken.

Een Warren Buffett (en vele anderen) zijn niet aan het geld gekomen door in ETF's te beleggen. Hij wist wat ie deed, en hij stak een grote som geld in een paar kansen.
  donderdag 12 augustus 2021 @ 14:29:08 #35
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_200876876
quote:
0s.gif Op zondag 8 augustus 2021 11:21 schreef WaikikiWim het volgende:
Dus samengevat komt het op onderstaande neer:
-basisbedrag van 2500 euro, met daarnaast 250 euro p/m inleg
-veiligheid is voor mij een belangrijk punt
-in principe is de insteek om het minimaal 10/15 jaar vast te zetten.

Waar kan ik beginnen? Ik wil er graag meer over lezen, maar ik vraag me af wat een goed startpunt is.
Aanradertje is het 'CopyTraden' met Etoro. Werkt als een pareltje, zonder catch. Heb ik al een net stabiel rendement mee gemaakt zonder zelf in-depth beleggingskennis te hebben. Ook heb je zo niet de noodzaak jezelf in te lezen in het laatste economisch en beleggingsnieuws.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_201112295
quote:
0s.gif Op donderdag 12 augustus 2021 14:29 schreef Kaizen_ het volgende:

[..]
Aanradertje is het 'CopyTraden' met Etoro. Werkt als een pareltje, zonder catch. Heb ik al een net stabiel rendement mee gemaakt zonder zelf in-depth beleggingskennis te hebben. Ook heb je zo niet de noodzaak jezelf in te lezen in het laatste economisch en beleggingsnieuws.
Dat zou ik juist niet aanraden voor iemand die op de lange termijn belegt.
Het betekent dat je regelmatig bezig bent met je portfolio en dat is voor lange termijn juist niet ideaal. Het is geen casino.

Gewoon met regelmaat wat inleggen (in goede en slechte tijden), niet meer naar omkijken, niet aankomen.
pi_201112385
Ik overweeg zelf om in het NN Enhanced index fonds te stappen bij Fitvermogen. Deze is nog goedkoper dan de ETFs uit de kernselectie van DeGiro. Met name ook omdat je bij dit fonds geen last hebt van dividend leakage.

Gevonden via deze vergelijkingssite: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Voordeel is ook dat je daar (automatisch) een vast bedrag in kunt stoppen terwijl je ETFs bij de meeste brokers niet fractioneel kunt kopen.

Hier nog een aardige vergelijking: https://www.fireblog.nl/b(...)derland-2021-update/

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2021 18:09:04 ]
pi_201156446
Ah daar ga ik eens naar kijken ^O^
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_201263973
Ik wil beginnen met beleggen. Ik zal vooral gaan beleggen in ETF's. Ik begrijp natuurlijk de voordelen van een broker als De Giro, maar het lijkt me ook wel handig om het bij de ING te doen, omdat je dan alles onder 1 dak hebt. De ING rekent ook geen transactiekosten voor de handel in ETF's. Zijn er hier ook mensen die beleggen via een bank of alleen via brokers?
pi_201293287
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 11:11 schreef 297534 het volgende:
Ik wil beginnen met beleggen. Ik zal vooral gaan beleggen in ETF's. Ik begrijp natuurlijk de voordelen van een broker als De Giro, maar het lijkt me ook wel handig om het bij de ING te doen, omdat je dan alles onder 1 dak hebt. De ING rekent ook geen transactiekosten voor de handel in ETF's. Zijn er hier ook mensen die beleggen via een bank of alleen via brokers?
ING rekent een basisfee en een jaarlijks kostenpercentage over het totaal van je beleggingen, wat bij DeGiro gratis is.
DeGiro heeft trouwens ook een aantal etf's die je zonder transactiekosten kunt aanschaffen.
  vrijdag 10 september 2021 @ 15:47:28 #41
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_201293792
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 augustus 2021 17:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat zou ik juist niet aanraden voor iemand die op de lange termijn belegt.
Het betekent dat je regelmatig bezig bent met je portfolio en dat is voor lange termijn juist niet ideaal. Het is geen casino.
Nee, copy trading is juist een automatisch process - Een professional belegt en jij kopieert automatisch al zijn trades naar verhouding. Het kost je dus 0,0 tijd voor de lange termijn. En betreft het casino comment: Je kan pro's kopiëren die fulltime traden, studies hebben afgerond en hier stukken beter in zijn dan jijzelf. Zo maak je er juist geen casino van.
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_201437917
Ik heb een vraag :

Via mijn broer ben ik gaan beleggen in ETFs. In een gespreid, vrij toegankelijk fonds.

De opbrengsten zijn (in vergelijking met crypto bijvoorbeeld) minder spannend, maar daar zou dan ook tegenover moeten staan dat het risico minder is.

Ik ben ingestapt toen Nederland een EK wedstrijd aan het spelen was, dus dat moet ergens in juni geweest zijn. Ik vind het allemaal leuk en aardig, maar ondertussen sta ik in plaats van een lichte plus ruim 100 euro in de min. Geen drama, maar ook niet helemaal de verwachting.

Uiteindelijk weet ik dat je beleggen in dit soort fondsen doet voor de langere termijn en om meer rendement te halen op (spaar)geld dan bij een bank, maar dat je er niet per definitie rijk van wordt. Dat snap ik allemaal wel. Maar waar ik het met mijn omgeving regelmatig over heb, en wat ik maar niet snap, is waarom ik hier eigenlijk in zou blijven zitten?

Overal verschijnen berichten dat de beurzen nationaal en internationaal strak gespannen staan, en dat de verwachtingen van bedrijfsresultaten vooruitlopend op de komende ca. 10 jaar al tijden lang hooggespannen zijn, waardoor de aandelenprijzen al behoorlijk hoog zijn.

Dan komt bij mij toch vooral één gedachte naar boven : het zou best nog wel wat kunnen stijgen, maar het zou ook veel harder kunnen dalen. Waarom zou ik zeg maar 10.K van mijn spaargeld inzetten in een fonds waarbij je kans hebt om 3/400 euro op jaarbasis rendement te maken, terwijl de kans eigenlijk veel groter is dat alles al tegen het plafond aan zit en dat het dus omlaag gaat? Rationeel gezien voelt het helemaal niet als logisch om erin te blijven zitten, alleen mensen om me heen blijven allemaal zitten :? Ik heb het gevoel dat ik instap op een trein die al 220 rijdt en waarvan de ijzeren wielen zo langzamerhand roodgloeiend aan het worden zijn.

Dat idee heb ik bij crypto ook ; daar is het risico ook groot, maar kan de potentiele winst ook groot zijn. Maar nu nog instappen in de aandelenbeurzen voelt ook aan als een groot risico, terwijl de potentiele winsten klein zijn.
pi_201437990
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 10:07 schreef Autoscooter het volgende:
Ik heb een vraag :

Via mijn broer ben ik gaan beleggen in ETFs. In een gespreid, vrij toegankelijk fonds.

De opbrengsten zijn (in vergelijking met crypto bijvoorbeeld) minder spannend, maar daar zou dan ook tegenover moeten staan dat het risico minder is.

Ik ben ingestapt toen Nederland een EK wedstrijd aan het spelen was, dus dat moet ergens in juni geweest zijn. Ik vind het allemaal leuk en aardig, maar ondertussen sta ik in plaats van een lichte plus ruim 100 euro in de min. Geen drama, maar ook niet helemaal de verwachting.

Uiteindelijk weet ik dat je beleggen in dit soort fondsen doet voor de langere termijn en om meer rendement te halen op (spaar)geld dan bij een bank, maar dat je er niet per definitie rijk van wordt. Dat snap ik allemaal wel. Maar waar ik het met mijn omgeving regelmatig over heb, en wat ik maar niet snap, is waarom ik hier eigenlijk in zou blijven zitten?

Overal verschijnen berichten dat de beurzen nationaal en internationaal strak gespannen staan, en dat de verwachtingen van bedrijfsresultaten vooruitlopend op de komende ca. 10 jaar al tijden lang hooggespannen zijn, waardoor de aandelenprijzen al behoorlijk hoog zijn.

Dan komt bij mij toch vooral één gedachte naar boven : het zou best nog wel wat kunnen stijgen, maar het zou ook veel harder kunnen dalen. Waarom zou ik zeg maar 10.K van mijn spaargeld inzetten in een fonds waarbij je kans hebt om 3/400 euro op jaarbasis rendement te maken, terwijl de kans eigenlijk veel groter is dat alles al tegen het plafond aan zit en dat het dus omlaag gaat? Rationeel gezien voelt het helemaal niet als logisch om erin te blijven zitten, alleen mensen om me heen blijven allemaal zitten :? Ik heb het gevoel dat ik instap op een trein die al 220 rijdt en waarvan de ijzeren wielen zo langzamerhand roodgloeiend aan het worden zijn.

Dat idee heb ik bij crypto ook ; daar is het risico ook groot, maar kan de potentiele winst ook groot zijn. Maar nu nog instappen in de aandelenbeurzen voelt ook aan als een groot risico, terwijl de potentiele winsten klein zijn.
Daarom ook het advies om enkele jaren lang maandelijks een vast bedrag in te leggen. Daarmee spreid je de gemiddelde prijs van je inleg. Haast is helemaal niet nodig.

En wat betreft een daling: als er niets mis is met de onderliggende beleggingen (bedrijven) dan trekt dat vroeg of laat wel weer aan. Het wordt pas een probleem als je in een 2e Nokia of World Online hebt geïnvesteerd ;)

Overigens uit interesse: in welke ETF zit je?

Ik zit zelf voornamelijk in S&P500 (>50% van portfolio) en daarnaast AEX en Nasdaq waarmee je eigenlijk wel ruim genoeg spreiding hebt en prima op de markt mee surft.

Hou er verder rekening mee dat er gemiddeld iedere 2 jaar wel een forse correctie is en gemiddeld iedere 6,5 jaar een crash. Niet te druk om maken, gewoon je app een tijdje niet openen.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-09-2021 10:24:58 ]
pi_201441743
-

[ Bericht 100% gewijzigd door TheFreshPrince op 20-09-2021 16:14:34 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')