abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport woensdag 11 augustus 2021 @ 11:04:58 #276
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_200858933
Quantum Computing is helemaal niet zo'n magische technologie waarbij op eens alle cryptografie om zeep wordt geholpen. Nog even los van het feit dat het nog altijd zwaar in de kinderschoenen staat, blijven processors processors. Het gaat nog jaren duren voor quantum processors de oude variant voorbij gaat qua snelheid, misschien komt dat zelfs pas nadat de natuurkundige snelheidslimiet is bereikt.

De voornaamste voordelen zijn dat het zuiniger is en dat de wet van Moore nog even mag blijven gelden. En op de lange termijn zullen algoritmes die nu al als onveilig gelden - maar nog altijd bijna niet te kraken zijn - makkelijker te kraken worden.

Bitcoin is wel hard op weg om in de problemen te komen: de huidige difficulty vereist van 158 bits een specifieke waarde (nul). Een Bitcoin public key is 256 bits. Geen probleem zou je denken (exponentiële stijging enzo), maar als je alle miners een jaar will geven om een adres te kraken, heb je 'maar' 100.000 keer de huidige hashrate nodig.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator woensdag 11 augustus 2021 @ 11:25:03 #277
18653 crew  D.
pi_200859262
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 09:42 schreef Neef_Wuppie het volgende:
25% eth en ada verkocht. Eens kijken.
Wat is je doel?
Lager opnieuw instappen?
pi_200859394
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:04 schreef Nattekat het volgende:
Bitcoin is wel hard op weg om in de problemen te komen: de huidige difficulty vereist van 158 bits een specifieke waarde (nul). Een Bitcoin public key is 256 bits. Geen probleem zou je denken (exponentiële stijging enzo), maar als je alle miners een jaar will geven om een adres te kraken, heb je 'maar' 100.000 keer de huidige hashrate nodig.
Ook de encryptie kan verbeterd worden. Pas als je ervan uitgaat dat Bitcoin stil blijft staan qua ontwikkeling zijn de zorgen wat betreft quantum computing terecht.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_200859443
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:33 schreef dimmak het volgende:

[..]

Ook de encryptie kan verbeterd worden. Pas als je ervan uitgaat dat Bitcoin stil blijft staan qua ontwikkeling zijn de zorgen wat betreft quantum computing terecht.
Je zal dan wel je funds moeten verhuizen naar een nieuw wallet address, lijkt me.
Als quantum computers ooit private keys kunnen "kraken", dan zullen veel verloren gewaande bitcoin weer in circulatie komen lijkt me.

Maar goed, wat Nattekat ook al zei: het loopt zo'n vaart niet.
pi_200859476
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je zal dan wel je funds moeten verhuizen naar een nieuw wallet address, lijkt me.
Als quantum computers ooit private keys kunnen "kraken", dan zullen veel verloren bitcoin weer in circulatie komen lijkt me.

Maar goed, wat Nattekat ook al zei: het loopt zo'n vaart niet
Ja dat zeker, maar het is sowieso wel slim om af en toe je funds te verhuizen. Heb je 50 btc op een non segwit wallet staan betaal je ook aanzienlijk meer aan fees als Bitcoin ineens 200k waard is. :P

Maar ze hoeven niet in omloop te komen lijkt me, daar kunnen ook oplossingen voor gevonden worden. Als er consensus is tenminste.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_200859523
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:39 schreef dimmak het volgende:

[..]

Ja dat zeker, maar het is sowieso wel slim om af en toe je funds te verhuizen. Heb je 50 btc op een non segwit wallet staan betaal je ook aanzienlijk meer aan fees als Bitcoin ineens 200k waard is. :P

Maar ze hoeven niet in omloop te komen lijkt me, daar kunnen ook oplossingen voor gevonden worden. Als er consensus is tenminste.
Ik weet niet, als je oude wallets hebt met oude private keys en je zou die kunnen "hacken" met een quantum computer, hoe zou je dat willen voorkomen? Je weet niet of degenen die ze omzet naar een nieuwe wallet de oude eigenaar is of de hacker, toch?

Misschien is het te hoog gegrepen voor me (dat is het al snel).
  Moderator / Redactie Sport woensdag 11 augustus 2021 @ 11:44:47 #282
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_200859555
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:39 schreef dimmak het volgende:
Maar ze hoeven niet in omloop te komen lijkt me, daar kunnen ook oplossingen voor gevonden worden. Als er consensus is tenminste.
Alle adressen die na 2012 niet meer gebruikt zijn op een zwarte lijst zetten is de enige oplossing. En daar word je ook niet erg gelukkig van.

Maar dit gaat echt nog vele jaren duren, misschien bestaat Bitcoin niet eens meer als serieus iets tegen de tijd dat de technologie ver genoeg is om de SHA-256 hash in gevaar te brengen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_200859584
Als er ooit quantum computers bestaan die bitcoin zouden kunnen hacken, dan is overigens vrijwel alle encryptie in gevaar. Ook die van overheden en banken.
pi_200859592
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik weet niet, als je oude wallets hebt met oude private keys en je zou die kunnen "hacken" met een quantum computer, hoe zou je dat willen voorkomen? Je weet niet of degenen die ze omzet naar een nieuwe wallet de oude eigenaar is of de hacker, toch?

Misschien is het te hoog gegrepen voor me (dat is het al snel).
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:44 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Alle adressen die na 2012 niet meer gebruikt zijn op een zwarte lijst zetten is de enige oplossing. En daar word je ook niet erg gelukkig van.

Maar dit gaat echt nog vele jaren duren, misschien bestaat Bitcoin niet eens meer als serieus iets tegen de tijd dat de technologie ver genoeg is om de SHA-256 hash in gevaar te brengen.
Ze hoeven natuurlijk niet meteen op een zwarte lijst. Je zou ook een tijd van een half jaar kunnen geven om die adressen te legen om vervolgens een protocol update door te voeren. Dit kan net als met Taproot door de community democratisch worden besloten.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als er ooit quantum computers bestaan die bitcoin zouden kunnen hacken, dan is overigens vrijwel alle encryptie in gevaar. Ook die van overheden en banken.
We hebben dan inderdaag een groter probleem dan alleen Bitcoin.
Uitvinder van de biersmiley.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 11 augustus 2021 @ 11:48:21 #285
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_200859608
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als er ooit quantum computers bestaan die bitcoin zouden kunnen hacken, dan is overigens vrijwel alle encryptie in gevaar. Ook die van overheden en banken.
Ik mag toch hopen dat ze bijtijds SHA-256 laten voor wat het is en het reeds ingeburgerde SHA-512 gaan gebruiken. 32-bit zal steeds meer van het toneel verdwijnen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_200859632
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:04 schreef Nattekat het volgende:
Quantum Computing is helemaal niet zo'n magische technologie waarbij op eens alle cryptografie om zeep wordt geholpen. Nog even los van het feit dat het nog altijd zwaar in de kinderschoenen staat, blijven processors processors. Het gaat nog jaren duren voor quantum processors de oude variant voorbij gaat qua snelheid, misschien komt dat zelfs pas nadat de natuurkundige snelheidslimiet is bereikt.

De voornaamste voordelen zijn dat het zuiniger is en dat de wet van Moore nog even mag blijven gelden. En op de lange termijn zullen algoritmes die nu al als onveilig gelden - maar nog altijd bijna niet te kraken zijn - makkelijker te kraken worden.

Bitcoin is wel hard op weg om in de problemen te komen: de huidige difficulty vereist van 158 bits een specifieke waarde (nul). Een Bitcoin public key is 256 bits. Geen probleem zou je denken (exponentiële stijging enzo), maar als je alle miners een jaar will geven om een adres te kraken, heb je 'maar' 100.000 keer de huidige hashrate nodig.
Het gevaar is beperkt, transacties op de blockchain kunnen niet worden teruggedraaid, en dat quantum computers de laatste kruimels zullen minen is ook niet zo erg, het zit hem met name in de cryptografische versleuteling van de private keys, maar die zullen wel tegen die tijd gefixt moeten worden via een fork.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Redactie Frontpage woensdag 11 augustus 2021 @ 11:50:46 #287
4530 crew  Crazy Harry
pi_200859637
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:04 schreef Nattekat het volgende:
Quantum Computing is helemaal niet zo'n magische technologie waarbij op eens alle cryptografie om zeep wordt geholpen. Nog even los van het feit dat het nog altijd zwaar in de kinderschoenen staat, blijven processors processors. Het gaat nog jaren duren voor quantum processors de oude variant voorbij gaat qua snelheid, misschien komt dat zelfs pas nadat de natuurkundige snelheidslimiet is bereikt.

De voornaamste voordelen zijn dat het zuiniger is en dat de wet van Moore nog even mag blijven gelden. En op de lange termijn zullen algoritmes die nu al als onveilig gelden - maar nog altijd bijna niet te kraken zijn - makkelijker te kraken worden.

Bitcoin is wel hard op weg om in de problemen te komen: de huidige difficulty vereist van 158 bits een specifieke waarde (nul). Een Bitcoin public key is 256 bits. Geen probleem zou je denken (exponentiële stijging enzo), maar als je alle miners een jaar will geven om een adres te kraken, heb je 'maar' 100.000 keer de huidige hashrate nodig.
Afhankelijk van of je Google (het bedrijf als ontwikkelaar van quantum computers, niet de zoekmachine) gelooft, is quantum supremacy voor specifieke berekeningen al bereikt.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
pi_200859665
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als er ooit quantum computers bestaan die bitcoin zouden kunnen hacken, dan is overigens vrijwel alle encryptie in gevaar. Ook die van overheden en banken.
Daar word ook nu al hard over nagedacht, omdat sommige zaken straks met terugwerkende kracht veilig moeten zijn. Overigens staat quantum computer nog zeer in de experimentele fase, ik vermoed dat we eerder op Mars wonen dan dat er quantum computers zijn :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_200859680
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:52 schreef raptorix het volgende:

[..]

Daar word ook nu al hard over nagedacht, omdat sommige zaken straks met terugwerkende kracht veilig moeten zijn. Overigens staat quantum computer nog zeer in de experimentele fase, ik vermoed dat we eerder op Mars wonen dan dat er quantum computers zijn :)
Quantum computers zijn er al.
Alleen quantum computers met voldoende qubits om encryptie te hacken schijnt nog het "lastige" deel te zijn.
pi_200859686
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:50 schreef Crazy Harry het volgende:

[..]

Afhankelijk van of je Google geloofd, is quantum supremacy voor specifieke berekeningen al bereikt.
Ik heb dat experiment van Google gelezen, het is een zeer beperkt POC waarbij slechts de mogelijkheid is aangetoont, alsof je een vuurpijl afsteekt en zegt: Kijk zo kunnen we naar Mars.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_200859704
Andreas legt het wel mooi uit:


Het lijkt erop dat als er ooit quantum computers komen, je voorlopig veilig zit als je je coins stuurt naar een adres dat niet eerder is gebruikt voor een transactie (en waarvan de public key dus nog niet bekend is op de blockchain).
Satoshi's coins zijn daarom voorlopig ook veilig (mogelijk niet eeuwig).

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-08-2021 12:05:16 ]
pi_200859768
Ach ja tegen die tijd heb ik mijn Bitcoins verzilverd in Goud :D
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_200859785
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:59 schreef raptorix het volgende:
Ach ja tegen die tijd heb ik mijn Bitcoins verzilverd in Goud :D
"WOPR Quantum Computer vindt formule om goud te maken van lood".
pi_200859940
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:59 schreef raptorix het volgende:
Ach ja tegen die tijd heb ik mijn Bitcoins verzilverd in Goud :D
Tegen die tijd mijnen we goud uit asteroïden en is het ook een shitcoin. :P
Uitvinder van de biersmiley.
pi_200859954
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 12:15 schreef dimmak het volgende:

[..]

Tegen die tijd mijnen we goud uit asteroïden en is het ook een shitcoin. :P
De kans dat we geraakt worden door een grote asteroïde die voor >90% uit goud bestaat is inderdaad fors groter dan dat deze uit private keys bestaat.
pi_200860054
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 11:25 schreef D. het volgende:

[..]

Wat is je doel?
Lager opnieuw instappen?
Herinvesteren sowieso. Dus of crypto of aandelen. LT kijk ik toch meer naar aandelen.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
  Knapste mannelijke user 2022 woensdag 11 augustus 2021 @ 18:51:36 #297
206731 Mortaxx
Doomer
pi_200865095
Wat een mooie dag
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  woensdag 11 augustus 2021 @ 20:12:07 #298
187137 Rozevla
Cees Chinees
pi_200866226
Kijk vethor gaan
Dying whore's cancer heater!!!!!!
pi_200866681
't gaat allemaal wel lekker. HOT, MATIC, XRP.. Lekker hoor. Nu afwachten of BTC gaat terugvallen of niet.
  Moderator woensdag 11 augustus 2021 @ 20:46:55 #300
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_200866997
Kolere. VTHO _O_
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')