abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200771232
Remy Bonjasky bij Humberto over vaccineren: ‘Wil niet zomaar een goedje laten inspuiten’

Bij Humberto ging het gisteren over de discussie rond de vaccinaties. Gisteren waren #PrikSpijt en #PirkDwang trending, wat al heel wat zegt over hoe een klein deel van de Nederlandse bevolking erin staat. Intensive care-arts Diederik Gommers en Peter Schouten gaven hun mening over de vaccinaties. Daarop keerde presentator Humberto Tan zich naar oud-kickbokser Remy Bonjasky, die zich niet laat vaccineren.

„Hoe zie jij dat, Remy?”, vraagt Tan aan hem. „Ik vind het moeilijk als ik dit zo aanhoor. Ik heb Covid-19 gehad, in december, en voelde helemaal niks. Ik moest thuisblijven, maar heb gewoon tien dagen lang gesport en geen symptomen gehad.” Verder vertelt de sporter dat hij zijn leven lang al sport en zich gezond voelt.

‘Ga eens sporten, eet minder troep’
„Ik zou het erg vinden als ik iemand anders zou besmetten. Maar dat ik me gedwongen moet laten inspuiten met een goedje, dat vind ik moeilijk. Ik krijg het gevoel dat de maatschappij nu zegt ‘laat je nou maar gauw prikken, dan kunnen we alles gewoon weer gaan doen‘.” Volgens Bonjasky had de overheid meer moeten inzetten op leefstijl. „Ze hadden moeten zeggen: ‘Ga eens sporten, eet minder troep.” Dan heb je volgens hem al een voorsprong voordat je überhaupt op de ic terechtkomt.

Remy Bonjasky bij Humberto over vaccineren
Advocaat Peter Schouten springt even in: „Als jij niet gaat sporten, wordt een ander daar niet dikker van. Dus dat is iets heel anders.” Maar volgens Bonjasky is dat niet helemaal waar. „Ik denk dat we niet met z’n allen moeten denken dat het met dat goedje allemaal klaar is. Want ik zie veel mensen die zeggen ‘ik heb twee prikken gehad’, en dan”, zegt Bonjasky, gevolgd door een rookgebaar.
„Maar Remy, het is geen goedje, hè, het is een wetenschappelijk ontwikkeld vaccin”, zegt Schouten. „Nee, maar ze roken wel door, ze eten wel verkeerd voedsel”, kaatst Bonjasky terug. „Ik vind alleen dat mensen niet moeten denken ‘we hebben de vaccinatie gehad, het is nu klaar’. We hadden vanaf het begin, toen de problemen begonnen, moeten zeggen: ‘We hebben al die tijd ongezond geleefd, laten we nu proberen gezond te leven’.”

‘Meer focus op levensstijl, niet op vaccin’
Humberto keert zich naar de medisch professional in de zaal, Diederik Gommers. „Is dat een van de oplossingen, levensstijl?” Volgens Gommers is dat deels waar: „Je kunt niet ontkennen dat zwaarlijvigheid een van de risico’s is. Die mensen zien we meer op de intensive care, dus ja, dat kun je zeggen. Maar er belanden ook gezonde mensen op de ic.”
Tot slot richt Humberto zich weer naar Bonjasky: „Jij noemt het een goedje, dus je hoeft het niet, toch?” De sporter beaamt dat, maar „ik weet dat ik er uiteindelijk aan zal moeten geloven. 11 september wil ik trouwen in Italië. We nemen zestig mensen mee en we hebben dat al twee keer uit moeten stellen vanwege corona. Maar nu staat Italië op geel en komt het feest in gevaar. Ik houd mijn hart vast. Uiteindelijk wil ik ook op vakantie en dan moet ik waarschijnlijk wel dat goedje nemen.” Maar, zegt Humberto: „Tegen heug en meug.”

Steun voor pleidooi van Bonjasky
Humberto-kijkers kunnen zich veelal wel vinden in het pleidooi van Bonjasky over vaccineren. Dat de overheid zich meer had moeten richten op levensstijl en gezond zijn, vinden velen een goed punt. Een kleine greep uit de reacties:

Zie link

https://www.metronieuws.n(...)humberto-vaccineren/
West-Melanesia
pi_200771256
Ach als 89% zich laat vaccineren dan komt het wel goed met die 11%.
pi_200771283
Mooi verwoord Remy.
West-Melanesia
pi_200771338
Tegen een goedje zijn maar vanwege een bruiloft je toch maar laten vaccineren. Ook geen ruggegraat als je dan zo principieel wilt zijn zou je dat dan ook niet doen. :D
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:43:48 #5
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_200771448
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 11:41 schreef Basp1 het volgende:
Tegen een goedje zijn maar vanwege een bruiloft je toch maar laten vaccineren. Ook geen ruggegraat als je dan zo principieel wilt zijn zou je dat dan ook niet doen. :D
Nou idd, wat een nonbericht dit, die laatste alinea doet het hele bericht teniet. _O-
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_200771456
quote:
Hij is niet perse tegen, hij doet het liever niet. Al met al beter dan gevaccineerden die oordelen maar die blijven roken, of gevaccineerden die een 3e prik halen terwijl de halve wereld nog geeneens een 1e prik heeft gehaald. Dat is pas raar.
West-Melanesia
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:51:15 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_200771609
Vanavond etentje met o.a. een viroloog. Ben benieuwd naar haar deskundigheid betreffende kickboksen en andere semi-criminele sporten.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_200771617
Ik heb meer vertrouwen in artsen dan een fucking oud kickbokser die teveel klappen tegen z'n kop heeft gehad.

Je gaat toch ook niet naar de groentenboer als je autoproblemen hebt?
pi_200771747
quote:
Ik heb hetzelfde hoor, als de noodzaak er is doe ik het gewoon.
Maar zolang ik in NL blijf waarom zou ik die troep dan laten injecteren? En dan op m'n 50ste aan kanker sterven door die spuit
pindazakje
pi_200771853
Je druk maken over corona wn de meningen van anderen :')
lol
pi_200771916
Al ca 30 jaar zijn er tevergeefs plannen door de overheid uitgevoerd om gezonder te leven, waarom zou iemand binnen een jaar dan dit wel doen en ook zo snel gezond genoeg zijn om het risico te verkleinen?

Daarnaast gingen de campagnes om gezond te leven gewoon door in de corona tijd en werd er uitgebreid in de media genoemd dat gezond leven het risico verkleind.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200771949
quote:
Gisteren waren #PrikSpijt en #PirkDwang trending, wat al heel wat zegt over hoe een klein deel van de Nederlandse bevolking erin staat.
Ik moest even lachen. Het lijkt op Twitter inderdaad vaak zo dat vooral een kleine groep een hoop lawaai maakt over een bepaald onderwerp. In dit geval vaccinaties.
pi_200771988
Ben het helemaal met Remy eens.

Ik ga het goedje alleen laten inspuiten zodra het echt niet anders kan. Bijvoorbeeld als ik anders mijn baan verlies of geen medische zorg voor andere zaken kan krijgen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200772018
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
Al ca 30 jaar zijn er tevergeefs plannen door de overheid uitgevoerd om gezonder te leven, waarom zou iemand binnen een jaar dan dit wel doen en ook zo snel gezond genoeg zijn om het risico te verkleinen?

Daarnaast gingen de campagnes om gezond te leven gewoon door in de corona tijd en werd er uitgebreid in de media genoemd dat gezond leven het risico verkleind.
Georganiseerd sporten mocht niet meer, sportschool mocht niet meer , zwembad mocht niet meer ... :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200772085
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:05 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Georganiseerd sporten mocht niet meer, sportschool mocht niet meer , zwembad mocht niet meer ... :')
Gezond voedsel eten, alleen hardlopen, stoppen met roken, alcohol beperken mochten allemaal wel.
Je punt is?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200772106
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:04 schreef sirdanilot het volgende:
Ben het helemaal met Remy eens.

Ik ga het goedje alleen laten inspuiten zodra het echt niet anders kan. Bijvoorbeeld als ik anders mijn baan verlies of geen medische zorg voor andere zaken kan krijgen.
Met dat laatste ben ik het wel mee eens.
pi_200772120
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:02 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Ik moest even lachen. Het lijkt op Twitter inderdaad vaak zo dat vooral een kleine groep een hoop lawaai maakt over een bepaald onderwerp. In dit geval vaccinaties.
Daar is het afvoerputje toch voor bedoeld?
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:12:06 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_200772167
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 11:39 schreef Oceanier het volgende:
Mooi verwoord Remy.
Of de goede man heeft te veel klappen op zijn hoofd gehad? :'(
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_200772178
Moet hij weten
You're Fucking Out, I'm Fucking In
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:13:57 #20
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_200772215
Precies, ook als je last hebt van depressie, een hernia, of kanker. Gewoon gezond eten en een beetje sporten, dan kunnen de ziekenhuis dicht en gaat er niemand meer dood.

:')
pi_200772248
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:12 schreef Megumi het volgende:

[..]

Of de goede man heeft te veel klappen op zijn hoofd gehad? :'(
Remy haat gevaccineerden niet, is niet tegen een vaccinatie, praat met respect en respecteert ieders keuze.

Nu jij.
West-Melanesia
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:16:53 #22
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_200772300
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:15 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Remy haat gevaccineerden niet, is niet tegen een vaccinatie, praat met respect en respecteert ieders keuze.

Nu jij.
Ik ben voor vaccinatie en vindt zijn uitspraken niet slim.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_200772357
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:16 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik ben voor vaccinatie en vindt zijn uitspraken niet slim.
Nee zeggen dat hij teveel klappen gehad heeft is wel slim
West-Melanesia
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:20:43 #24
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_200772372
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:19 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee zeggen dat hij teveel klappen gehad heeft is wel slim
Weet ik niet ben geen neuroloog tenslotte.
pi_200772382
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:20 schreef Megumi het volgende:

[..]

Weet ik niet ben geen neuroloog tenslotte.
Wat is er dan niet slim aan
West-Melanesia
pi_200772609
Ja allemaal lekker sporten dan voorkomen we een pandemie :') Laat sporters lekker over sport lullen, niet over dit soort belangrijke maatschappelijke onderwerpen.

Sommige mensen weten blijkbaar nog steeds niet hoe een virus werkt.
pi_200772763
Op veel punten ben ik het eens met Remy, ben zelf ook een fanatieke sporter en daar hoort ook een gezonde leefstijl bij. Maarrrr, dat je gezond leeft en een sterk immuunsysteem hebt wil niet zeggen dat je er ook altijd goed vanaf komt na een infectie, daar komt naast een gezonde leefstijl ook geluk bij kijken.

Er zijn mensen die hun hele leven op hun gezondheid gelet hebben maar die toch kanker krijgen, zelfde met COVID-19 waar de kans mijns inziens nog te groot is dat je zelfs bij een infectie met mild verloop schade kan oplopen welke potentieel op oudere leeftijd voor problemen kan zorgen en laten we ook niet vergeten dat er toch best wat mensen zijn die maanden later nog niet de oude zijn vanwege long covid, wie weet hoe lang dat duurt en of iemand daar uberhaupt nog van hersteld.

Ik heb zelf gezien wat het gedaan heeft met een aantal mensen waar ik direct contact mee heb bij sport en die hebben geen enkele van de kenmerken die de kans vergroten dat ze er slechter van afkomen.

Voor mij staat gezondheid op nummer 1 en de gok dat ik een eventuele besmetting mild doorloop en er dan ook nog niets aan overhoud is het mij niet waard tegenover de gok dat een vaccin mogelijk verkeerd uitpakt (highly unlikely)
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:33:21 #28
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200772792
Waarom dit soort figuren een podium geven? Dit is niet goed voor de vaccinatiebereidheid.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:33:53 #29
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_200772804
Remy. Nomen est Omen
Non possumus non loqui
pi_200772811
quote:
16s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:33 schreef Starhopper het volgende:
Waarom dit soort figuren een podium geven? Dit is niet goed voor de vaccinatiebereidheid.
Maar het is vrijwillig.
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:34:19 #31
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_200772820
Domjasky
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:35:15 #32
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200772842
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:34 schreef Nober het volgende:

[..]

Maar het is vrijwillig.
Helaas wel ja.
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_200772872
quote:
16s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:35 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Helaas wel ja.
Oké ouwe Fvder
pi_200772900
quote:
Humberto is het afvoerputje van late night tv. Laat iedereen maar lullen zonder een kritische noot.

Hoop dat Eva snel weer terug is, zodat deze amateur weer verdwijnt naar lets dance of een ander kut programma
pi_200773032
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:34 schreef Nober het volgende:

[..]

Maar het is vrijwillig.
'vrijwillig' _O- Daar kom je nog wel achter als je straks overal geweigerd wordt. Kijk maar naar Duitsland en Frankrijk. Ik ben het niet eens met dat beleid hoor, maar ik heb me wel laten vaccineren.

Verder snap ik niet waarom die talkshows hier nog steeds mee bezig zijn. Alles is wel gezegd over wel of niet vaccineren. Men moet nu zelf de keuze maken en de eventuele consequenties aanvaarden.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:43:30 #36
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_200773096
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:40 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]

'vrijwillig' _O- Daar kom je nog wel achter als je straks overal geweigerd wordt. Kijk maar naar Duitsland en Frankrijk. Ik ben het niet eens met dat beleid hoor, maar ik heb me wel laten vaccineren.

Verder snap ik niet waarom die talkshows hier nog steeds mee bezig zijn. Alles is wel gezegd over wel of niet vaccineren. Men moet nu zelf de keuze maken en de eventuele consequenties aanvaarden.
Denk dat we hier willen zonder dwang kunnen als 90% zich sowieso al laat vaccineren. Zou mooi zijn want hoeveel ik zeer voor vaccinaties ben vind ik dwang te ver gaan.

Lijkt er nu op dat Nederland gelukkig niemand hoeft te dwingen. (de wappies mogen ons dus wel bedanken ;) )
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_200773127
Vaccinatie blijft een keuze.

Er kleven wel consequenties aan vast nu. Dat maakt het nog altijd geen dwang. Dan blijf je maar lekker thuis :Y Ik wil geen ongevaccineerden in mijn buurt :N
pi_200773144
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:40 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]

In Frankrijk moeten ook spoormensen verplicht gevaccineerd zijn of een test die natuurlijk onwerkbaar is. Niet gevaccineerd is nog geen ontslag maar aangezien je niet aan het werk mag krijg je ook geen salaris. Dan weet je het wel. Dat hou je geen maanden vol tenzij je financieel onafhankelijk bent.
pi_200773201
Bijzonder weinig mis met deze vaccins.

Korte termijn bijwerkingen bestaan voor elke vorm van vaccinatie.
Lange termijn is super zeldzaam en eigenlijk zo goed als onmogelijk door hoe een vaccin werkt.
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:51:34 #40
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200773246
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:43 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Denk dat we hier willen zonder dwang kunnen als 90% zich sowieso al laat vaccineren. Zou mooi zijn want hoeveel ik zeer voor vaccinaties ben vind ik dwang te ver gaan.

Lijkt er nu op dat Nederland gelukkig niemand hoeft te dwingen. (de wappies mogen ons dus wel bedanken ;) )
Dat gaan ze nooit doen want ze denken dat dit door hun strijd komt :')
pi_200773253
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Bijzonder weinig mis met deze vaccins.

Korte termijn bijwerkingen bestaan voor elke vorm van vaccinatie.
Lange termijn is super zeldzaam en eigenlijk zo goed als onmogelijk door hoe een vaccin werkt.
Dat is het probleem niet. Het is die drang die mij stoort ondanks dat ik gevaccineerd ben maar alleen het gele boekje wil gebruiken.
pi_200773270
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:46 schreef Duiveltja het volgende:

Er kleven wel consequenties aan vast nu. Dat maakt het nog altijd geen dwang. Dan blijf je maar lekker thuis :Y Ik wil geen ongevaccineerden in mijn buurt :N
Vooralsnog zal jij helaas thuis moeten blijven als je geen ongevaccineerden in je buurt wilt
West-Melanesia
pi_200773325
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 11:44 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Hij is niet perse tegen, hij doet het liever niet. Al met al beter dan gevaccineerden die oordelen maar die blijven roken, of gevaccineerden die een 3e prik halen terwijl de halve wereld nog geeneens een 1e prik heeft gehaald. Dat is pas raar.
De vaccins beginnen uit te werken. Ook jij gaat je derde prik krijgen straks.
pi_200773338
quote:
Dit zijn slimme mensen die wat bereikt hebben in hun leven, sowieso verdient hij een podium. De vaccinatiebereidheid speelt geen rol meer. Degene die gevaccineerd wilden worden zijn nu allemaal gevaccineerd. De boel kan dus gewoon weer open. Wie nu nog bang is moet thuis blijven
West-Melanesia
pi_200773346
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:46 schreef Duiveltja het volgende:

Geld dat ook voor mensen die niet gevaccineerd zijn voor:

Hepatitis
Difterie
Tetanus
Kinkhoest
Mazelen
Pneumokokken
Bof
Rode hond etc.

Of alleen voor mensen die niet gevaccineerd zijn voor covid?

Indien het laatste, wat maakt iemand die niet gevaccineerd is voor covid enger dan iemand die niet gevaccineerd is voor pneumokokken?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_200773357
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:54 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Had je beter geen vaccin kunnen nemen. Zoals Diederik Gommers zei, als je al corona hebt gehad bouwt je lichaam zelf ook antistoffen aan net als het vaccin.
West-Melanesia
pi_200773394
De bekende covidvaccins, erkend in Nederland, zijn geen "goedje" .
Deze zijn getest, gecheckt, nog eens getest, geheronderzocht.
Een grote meerderheid van de deskundigen zegt dat deze vaccins werken en dat de bijwerkingen beperkt zijn, minder erg dan ziek worden als ongevaccineerde.

De anti-vaxx-houding van Bonjasky is het ontkennen van het vele wetenschappelijke onderzoek.
Dan zegt hij toch maar het goedje te willen nemen.... dus zo vreselijk zijn die bijwerkingen niet in zijn opvattingen
pi_200773408
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:54 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

De enige reden dat ik een prik heb gehaald is zodat ik vrij kon reizen en geen lockdown meer nodig is.

Het vaccineren heeft niet gebracht wat we er van hoopten. De kans dat ik nog een extra prik neem is daarmee behoorlijk afgenomen.

Ik zie niet in waarom ik me moet laten vaccineren met een vaccin dat niet werkt tegen een ziekte waar de kans dat ik er aan overlijdt minder dan 0,5% is.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_200773415
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:55 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Dit zijn slimme mensen die wat bereikt hebben in hun leven, sowieso verdient hij een podium. De vaccinatiebereidheid speelt geen rol meer. Degene die gevaccineerd wilden worden zijn nu allemaal gevaccineerd. De boel kan dus gewoon weer open. Wie nu nog bang is moet thuis blijven
Neen, niet over zaken waar hij geen kennis van zaken heeft. Of gaan we Willem Wappie Engel ook overal uitnodigen met zijn onzin.
pi_200773433
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Geld dat oom voor mensen die niet gevaccineerd zijn voor:

Hepatitis
Difterie
Tetanus
Kinkhoest
Mazelen
Pneumokokken
Bof
Rode hond etc.

Of alleen voor mensen die niet gevaccineerd zijn voor covid?

Indien het laatste, wat maakt iemand die niet gevaccineerd is voor covid enger dan iemand die niet gevaccineerd is voor pneumokokken?
Kan mij niet heugen dat die ziekten momenteel een pandemie veroorzaken/veroorzaakt hebben jij wel? Nee hè. ;)
pi_200773442
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:56 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Had je beter geen vaccin kunnen nemen. Zoals Diederik Gommers zei, als je al corona hebt gehad bouwt je lichaam zelf ook antistoffen aan net als het vaccin.
Ik ben niet gevaccineerd maar kijk maar naar Israël waar men als een van de eerte begonnen is met vaccineren. Daar zijn ze al met de 3de shots begonnen omdat steeds meer volledig gevaccineerde weer in het ziekenhuis terecht kwamen omdat de vaccins uit beginnen te werken.
pi_200773454
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:58 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Neen, niet over zaken waar hij geen kennis van zaken heeft. Of gaan we Willem Wappie Engel ook overal uitnodigen met zijn onzin.
Hij heeft kennis en Diederik Gommers die gaf hem gelijk.
West-Melanesia
pi_200773475
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:55 schreef Oceanier het volgende:
De boel kan dus gewoon weer open. Wie nu nog bang is moet thuis blijven
Dat zie je toch veel te gemakkelijk.
Je kunt ook zeggen , wie niet gevaccineerd is moet thuis blijven. Want die zijn de grootste verspreiders.
Gevaccineerden kunnen nog steeds besmet raken , de besmetting doorgeven en sommigen worden flink ziek en nog steeds kan men overlijden, hoewel dit gelukkig steeds minder voorkomt, Minder dan 1 jaar geleden
pi_200773478
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:59 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Kan mij niet heugen dat die ziekten momenteel een pandemie veroorzaken/veroorzaakt hebben jij wel? Nee hè. ;)
Nee omdat de meeste mensen gevaccineerd zijn Einstein.

Maar dat is dus jouw argument? Omdat er nu een pandemie is? Als over 6 maanden de pandemie voorbij is mogen ongevaccineerden weer bij je in de buurt komen?

Kun je overigens niet beter gewoon in bed blijven liggen heel de dag. Weet je zeker dat er geen ongevaccineerden in de buurt komen.
pi_200773483
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:59 schreef Sjemmert het volgende:
Ik ben niet gevaccineerd maar kijk maar naar Israël waar men als een van de eerte begonnen is met vaccineren. Daar zijn ze al met de 3de shots begonnen omdat steeds meer volledig gevaccineerde weer in het ziekenhuis terecht kwamen omdat de vaccins uit beginnen te werken.
Voortschrijdend inzicht heet dat lieverd. :*

Een dergelijke pandemie heeft zich nog nooit als zodanig gepresenteerd in de afgelopen jaren. Dat jij niet snapt waarom vaccineren belangrijk is, toont aan dat je nog veel te leren hebt over het leven en een samenleving. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Duiveltja op 06-08-2021 14:45:06 ]
pi_200773494
quote:

[..]

Misschien moeten we wel tot in de eeuwigheid vaccineren dan
West-Melanesia
pi_200773503
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je kunt ook zeggen , wie niet gevaccineerd is moet thuis blijven. Want die zijn de grootste verspreiders.
Gevaccineerden kunnen nog steeds besmet raken , de besmetting doorgeven en sommigen worden flink ziek en nog steeds kan men overlijden, hoewel dit gelukkig steeds minder voorkomt, Minder dan 1 jaar geleden
Ja, je kunt ook de deur uit stappen en overreden worden door een auto. Lijkt me ook geen reden om alle automobilisten thuis te houden.
pi_200773518
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat is dus niet de schuld van ongevaccineerden. Dus niemand hoeft thuis te blijven, alleen de mensen die bang zijn.
West-Melanesia
pi_200773527
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:00 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Hij heeft kennis en Diederik Gommers die gaf hem gelijk.
Neen hij is geen viroloog of heeft een wetenschappelijke achtergrond in de gezondheidszorg. Begrijpend luisteren is belangrijk.

Gommers zei in de basis dat hij een punt had met gezond leven, maar dat het vaccineren an sich gewoon moet gebeuren.
pi_200773558
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee omdat de meeste mensen gevaccineerd zijn Einstein.

Maar dat is dus jouw argument? Omdat er nu een pandemie is? Als over 6 maanden de pandemie voorbij is mogen ongevaccineerden weer bij je in de buurt komen?

Kun je overigens niet beter gewoon in bed blijven liggen heel de dag. Weet je zeker dat er geen ongevaccineerden in de buurt komen.
Ik snap dat ook niet. Ik ben gevaccineerd maar ga gewoon gezellig stappen met een ongevaccineerde. Ik vraag er niet eens naar of iemand gevaccineerd ja of nee. Van een kennis weet ik dat hij zich niet laat vaccineren. Ben benieuwd hoe lang hij dit gaat volhouden. Maar daarmee ga ik nog gewoon stappen met die kennis. Ik ga geen vriendschap verbreken omdat we het niet eens zijn mbt vaccinatie.
pi_200773604
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:04 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Neen hij is geen viroloog of heeft een wetenschappelijke achtergrond in de gezondheidszorg. Begrijpend luisteren is belangrijk.

Gommers zei in de basis dat hij een punt had met gezond leven, maar dat het vaccineren an sich gewoon moet gebeuren.
Nee iedereen die al gevaccineerd wilt worden is al gevaccineerd. Nu is het gewoon klaar. Meer kan je niet doen
West-Melanesia
pi_200773638
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:02 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Voortschrijdend inzicht heet dat lieverd. :*

Een dergelijke pandemie heeft zich nog nooit als zodanig gepresenteerd in de afgelopen jaren. Dat jij niet snapt waarom vaccineren belangrijk is, toont aan dat je nog veel te leren hebt over het leven en een samenleven. :)
Klassieke vaccins geven vaak vele jaren tot levenslange bescherming ipv een half jaar.

Maar ga jij maar lekker elk half jaar prikken hoor.
pi_200773687
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:07 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee iedereen die al gevaccineerd wilt worden is al gevaccineerd. Nu is het gewoon klaar. Meer kan je niet doen
Nee, er zijn nog een aantal mensen die moeten worden gevaccineerd. Dan heb je het over mensen in de achterstandswijken en mensen die moeilijk te bereiken zijn. Dat zijn mensen die nu worden getarget door de overheid om ze te overtuigen om het vaccin te nemen. Dat zijn de mensen die op de IC komen.

Alles wat nu in het ziekenhuis komt IS NIET gevaccineerd. Dat toont het belang van het vaccin aan. :Y Mensen die dat niet snappen moeten beter hun onderzoek doen. :)
pi_200773711
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Ik zie niet in waarom ik me moet laten vaccineren met een vaccin dat niet werkt tegen een ziekte waar de kans dat ik er aan overlijdt minder dan 0,5% is.
Jij denkt alleen aan Ikke, ikke en ikke..
Je hebt ook de verplichting het niet onveilig te maken voor anderen in het samenleven.
pi_200773720
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:08 schreef Sjemmert het volgende:

Klassieke vaccins geven vaak vele jaren tot levenslange bescherming ipv een half jaar.

Maar ga jij maar lekker elk half jaar prikken hoor.
En daarom is dit vaccin niet goed?

Snap je dat een dergelijke pandemie met een dito virus nog niet is voorgekomen en dat er zaken als voortschrijdend inzicht bestaat in de wetenschap. Ook het vaccin zal wellicht doorontwikkeld worden zodat het beter beschermd voor langere tijd :Y
pi_200773734
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:11 schreef Bluesdude het volgende:
Je hebt ook de verplichting het niet
Dit soort mensen draait wel om als ze het oplopen en dan smeken om het vaccin in het ziekenhuis. Dat kost tijd. Of ze overlijden dat is ook een soort van natural selection :Y :)
pi_200773749
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 12:58 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Je hebt ook de verplichting het niet onveilig te maken voor anderen in het samenleven.

En ook al is jouw kans te overlijden erg laag. Het kan nog steeds. Waarom zou je dat risico willen nemen.
Mensen onder de 40, met getraind lichaam en verder gezond kunnen ook heftig ziek worden, maandenlang en soms overlijden.
pi_200773771
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:11 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Snap je dat een dergelijke pandemie met een dito virus nog niet is voorgekomen en dat er zaken als voortschrijdend inzicht bestaat in de wetenschap. Ook het vaccin zal wellicht doorontwikkeld worden zodat het beter beschermd voor langere tijd :Y
Dan wacht ik daar wel op.

En owja, over dat alles in het ziekenhuis nu niet gevaccineerd is. Ten eerste zijn daar nog geen cijfers van, ten tweede zal dit van korte duur zijn.

Zie de situatie in Israël momenteel.

https://datadashboard.health.gov.il/COVID-19/general
pi_200773866
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:10 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Alles wat nu in het ziekenhuis komt IS NIET gevaccineerd. Dat toont het belang van het vaccin aan. :Y Mensen die dat niet snappen moeten beter hun onderzoek doen. :)
Dit is niet waar.
Ook gevaccineerden belanden nog steeds in het ziekenhuis. Dit percentage ligt wel aanzienlijk lager dan niet-gevaccineerden.

"Van de 90 patiënten die in de deelnemende ziekenhuizen op de IC werden opgenomen was 8 procent ten minste twee weken volledig gevaccineerd"

https://www.google.com/am(...)-vanwege-corona.html
pi_200774183
twitter

Geen idee of deze tweet zichtbaar is (bij mij niet :{ iets met cookies ) maar Public Health England rept al over 35% volledig gevaccineerden (van de huidige ziekenhuisopnames)
pi_200774185
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:10 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Nee, er zijn nog een aantal mensen die moeten worden gevaccineerd. Dan heb je het over mensen in de achterstandswijken en mensen die moeilijk te bereiken zijn. Dat zijn mensen die nu worden getarget door de overheid om ze te overtuigen om het vaccin te nemen. Dat zijn de mensen die op de IC komen.

Dat toont het belang van het vaccin aan. :Y Mensen die dat niet snappen moeten beter hun onderzoek doen. :)
Nee die willen niet gevaccineerd worden en vormen geen gevaar meer voor gevaccineerden. Die kun je nu vergelijken met rokers die in het ziekenhuis komen.

quote:
Alles wat nu in het ziekenhuis komt IS NIET gevaccineerd.
Dit is onjuist
West-Melanesia
pi_200774192
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:19 schreef FYazz het volgende:

[..]

Dit is niet waar.
Ook gevaccineerden belanden nog steeds in het ziekenhuis. Dit percentage ligt wel aanzienlijk lager dan niet-gevaccineerden.

"Van de 90 patiënten die in de deelnemende ziekenhuizen op de IC werden opgenomen was 8 procent ten minste twee weken volledig gevaccineerd"

https://www.google.com/am(...)-vanwege-corona.html
Terwijl nog maar de helft in NL volledig gevaccineerd is moet je denken.
pi_200774235
quote:

[..]

Ten eerste heb ik helemaal geen verplichting.

Ten tweede heb ik gewoon 1 prik Pfizer gehad en heb ik covid gehad.

Ten derde kunnen andere mensen zichzelf vaccineren en er voor kiezen thuis te blijven als ze bang zijn.

Je moet mij niet opzadelen met de angsten van een ander.
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:32:36 #74
273120 -0mega-
Amateur Programmeur
pi_200774244
quote:

[..]

Volgens mij is het derde vaccin in Israël momenteel alleen nog voor oude mensen. En een deel van de motivatie erachter is dat oudere mensen / mensen met een specifieke aandoening simpelweg minder goed immuniteit opbouwen.

Net als dat wij ook 2 prikken nodig hebben en niet 1. Het is niet alsof ze een ander stofje inspuiten. Ze laten je lichaam gewoon 2x werken omdat dat genoeg bleek te zijn om je immuunsysteem te primen. (En dus niet genoeg voor oude mensen die mogelijk een derde prik nodig hebben)

Daarnaast zal Pfizer vast met een leuk PR verhaaltje komen dat het handig is als iedereen oneindig veel boosters afneemt omdat dat big business is, maar dat is een ander verhaal.
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:33:09 #75
208890 June.
Seriously?
pi_200774252
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

En ook al is jouw kans te overlijden erg laag. Het kan nog steeds. Waarom zou je dat risico willen nemen.
Mensen onder de 40, met getraind lichaam en verder gezond kunnen ook heftig ziek worden, maandenlang en soms overlijden.
Moeten we dan iedereen ook de griepprik geven elk jaar? Ook daar gaan mensen onder de 40 jaar dood aan. Niet veel, maar toch. Ik vind vaccineren goed, maar nu moeten er gewoon plannen komen over hoe nu verder. Er ontbreekt gewoon totale visie over de (middel)lange termijn.

De kwetsbaren zijn gevaccineerd, de opnames zijn laag. Een extra booster, waarom? Ik mis de literatuur die dat ondersteund. Zelfs voor Janssen zijn er na 8 maanden nog genoeg antistoffen te vinden.
Voor risicogroepen zou ik het nog kunnen voorstellen, maar dan nog.
Shine bright like a diamond.
pi_200774276
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik neem dagelijks risico op overlijden als ik in mij met de auto in het verkeer begeef.

Moet ik mijn baan opzeggen, mijn voordeur barricaderen en heel de dag thuis blijven om alle risico's uit te bannen?
pi_200774277
quote:

[..]

Dat is onzin. Nu iedereen die gevaccineerd wilt worden gevaccineerd is vormen ongevaccineerden geen gevaar meer voor gevaccineerden.

Het enige wat ze kunnen doen is gevaccineerden besmetten, net zoals gevaccineerden dat ook kunnen doen. De kans om daarbij ziek te worden is minimaal.

Je praat nu over een verwaarloosbare dreiging en onterechte angst. Je kan niet je hele leven bang blijven.
West-Melanesia
pi_200774291
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:11 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Niet? Spaanse griep vergeten?
pi_200774340
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:12 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Dit soort mensen draait wel om als ze het oplopen en dan smeken om het vaccin in het ziekenhuis. Dat kost tijd. Of ze overlijden dat is ook een soort van natural selection :Y :)
Als je het al hebt werkt een vaccin niet meer. Dus dat smeken zal wel loslopen.

Daarbij heb ik in januari covid gehad en heb ik daar exact NIETS van gemerkt op een heel heel licht kuchje na.
pi_200774489
Ik ken ook zo iemand die vaccineren en alles onzin vindt en het er al een jaar over heeft dat de nadruk op gezond leven moet liggen, want dan kan je niks gebeuren. Dat doet ze zelf ook echt wel. Ik moest toch wel lachen toen ze in april Corona had en er drie weken echt doodziek van was.
pi_200774534
quote:

[..]

En rokers en drinkers?
West-Melanesia
pi_200774577
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:43 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ken ook zo iemand die vaccineren en alles onzin vindt en het er al een jaar over heeft dat de nadruk op gezond leven moet liggen, want dan kan je niks gebeuren. Dat doet ze zelf ook echt wel. Ik moest toch wel lachen toen ze in april Corona had en er drie weken echt doodziek van was.
We zijn nog altijd allemaal mensen en geen superman die nooit ziek wordt. Dan heb je de boodschap van Remy en je vriendin verkeerd begrepen als je daarom moet lachen.
West-Melanesia
pi_200774592
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:47 schreef Oceanier het volgende:

[..]

We zijn nog altijd allemaal mensen en geen superman die nooit ziek wordt. Dan heb je de boodschap van Remy en je vriendin verkeerd begrepen als je daarom moet lachen.
Nee, zij hebben het verkeerd begrepen. Want ze brengen het wel zo.
pi_200774675
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:43 schreef bloodymary1 het volgende:
Maar ze is er kennelijk weer bovenop gekomen zonder vaccinatie. Dus wie heeft nu gelijk?
pi_200774683
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:48 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Nee, zij hebben het verkeerd begrepen. Want ze brengen het wel zo.
Nee zo brengt Remy het niet. Remy doelt op de onzinnigheid van dwang, en zegt alleen dat het vaccin niet alles is. Doe ook wat aan je levensstijl en neem daarnaast een vaccin als je dat graag wil.
West-Melanesia
pi_200774732
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Maar ze is er kennelijk weer bovenop gekomen zonder vaccinatie. Dus wie heeft nu gelijk?
Ik.
pi_200774759
al die klappen tegen zn kop hebben m niet goed gedaan
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_200774901
quote:
15s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 11:43 schreef junkiesietze het volgende:

[..]

Nou idd, wat een nonbericht dit, die laatste alinea doet het hele bericht teniet. _O-
Dit dus. Wat een kolder. _O- :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_200774904
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:54 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ik.
Nou, dat betwist ik.

Je vriendin was fit, niet gevaccineerd, en is er binnen 3 weken zonder blijvende schade overheen gekomen.

Mensen worden soms ziek. Hoort bij het leven.
pi_200774931
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 14:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nou, dat betwist ik.

Je vriendin was fit, niet gevaccineerd, en is er binnen 3 weken zonder blijvende schade overheen gekomen.

Mensen worden soms ziek. Hoort bij het leven.
Maar bracht het zelf alsof je helemaal niet ziek wordt en er dus niks van merkt (net als die Remy wel is overkomen). Maar laat maar, is verder ook niet belangrijk of interessant.
pi_200774978
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 14:03 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Maar bracht het zelf alsof je helemaal niet ziek wordt en er dus niks van merkt (net als die Remy wel is overkomen). Maar laat maar, is verder ook niet belangrijk of interessant.
Volgens je eigen woorden zei ze dat je niks kon gebeuren. Nou, dat is dus inderdaad zo gebleken in haar geval.
pi_200775027
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 14:03 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Je hebt je vriendin echt verkeerd begrepen, en dat zeg ik zonder dat ik je vriendin ken.

Ik zie continu extreem gevaccineerden die ongevaccineerden verkeer begrijpen.

Deze extremisten gooien ook alle ongevaccineerden op een hoop met anti-vaxxers en wappies, en nu is ook “mensen die teveel klappen hebben gehad” een nieuwe.
West-Melanesia
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:09:15 #93
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_200775053
Waarom wilt hij eigenlijk op 11-september trouwen? bijzondere datum
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_200775089
Als ik het al gehad zou hebben en er niks van gemerkt heb zou ik me ook niet laten vaccineren, geef ik hem geen ongelijk in.
pi_200775128
Held Remy :) Helemaal mee eens
pi_200775374
quote:
15s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 14:09 schreef junkiesietze het volgende:
Omdat elf september een complot is natuurlijk. ^p^
pi_200775569
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:32 schreef -0mega- het volgende:

[..]

Volgens mij is het derde vaccin in Israël momenteel alleen nog voor oude mensen. En een deel van de motivatie erachter is dat oudere mensen / mensen met een specifieke aandoening simpelweg minder goed immuniteit opbouwen.

Net als dat wij ook 2 prikken nodig hebben en niet 1. Het is niet alsof ze een ander stofje inspuiten. Ze laten je lichaam gewoon 2x werken omdat dat genoeg bleek te zijn om je immuunsysteem te primen. (En dus niet genoeg voor oude mensen die mogelijk een derde prik nodig hebben)

Daarnaast zal Pfizer vast met een leuk PR verhaaltje komen dat het handig is als iedereen oneindig veel boosters afneemt omdat dat big business is, maar dat is een ander verhaal.
Het zijn daar vooral de mensen die als eerste gevaccineerd zijn die nu weer in het ziekehuis belanden. Omdat de bescherming van het vaccin bij hun al het meest is afgenomen.

De motivatie van de Israëlische overheid is vooral een Israëlisch onderzoek dat zou aantonen dat vaccine efficiency gezakt zou zijn van 95% in de periode 24 januari tot 3 april tot slechts 39% in de periode van 20 juni tot 17 july.
pi_200775888
quote:
15s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 14:09 schreef junkiesietze het volgende:
Wist niet dat Bonjasky moslim was....

Maar serieus heeft hij wel een punt. Veel te weinig focus op eetgewoontes en levensstijl.
Plus hij heeft al covid gehad en de mensen die het risico lopen hebben de optie gehad zich te laten vaccineren. Dus wat boeit het als hij weigert?
pi_200775894
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 augustus 2021 13:45 schreef Oceanier het volgende:

[..]

En rokers en drinkers?
Wat een zwaktebod in een dergelijke discussie.

Als iemand rookt of drinkt dan heeft de samenleving als geheel daar tot op een zekere hoogte geen last van tov een virus als covid :')

Dat ik dit nog moet uitleggen aan iemand die volwassen is mên. :')
pi_200776168
quote:

[..]

Dat is dan echt survival of the fittest. De meest aangepasten hebben een grotere kans op overleven. 8-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')